Pagina 65 van 88  [ 4358 berichten ]
  Bericht 
adinsx
Master
De blauwe? Zeker. Rode Clio IV eruit, Megane IV GT erin voor de vrouw. Nou ja, vooral om de caravan te sleuren natuurlijk, maar de vrouw vind het helemaal niet erg wat meer power (90 -> 205) te hebben en stoelverwarming.

Jammer dat de occasionprijzen vrij hoog zijn, maar goed, de Clio ook goed verkocht aan een familielid. Moest nog 9k achteraan, maar dan kunnen we in ieder geval blijven kamperen. In de praktijk blijft in de zomervakantie de EV dus thuis, en tikken we maar zelf de brandstof naar Kroatië af.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Euh kun je die niet opvoeren als huurauto om de caravan mee te trekken? Ik heb wel is (indianen)verhalen gehoord over leasebedrijven die dat accepteren.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Injectie schreef:
Euh kun je die niet opvoeren als huurauto om de caravan mee te trekken? Ik heb wel is (indianen)verhalen gehoord over leasebedrijven die dat accepteren


Zo doet mijn straatgenoot dat ook geloof ik.
Maar hij is wel directeur :lol:
  Bericht 
snovvdog
Master
Ligt er aan wat voor leasebedrijven, de grote jongens hebben het vaak verboden. Ik zat met mijn eerste leaseauto bij Kyotolease, daar gaven ze aan dat iedereen er in mocht rijden en ik hem mocht behandelen als eigen auto mits ik hem zonder schade weer inleverde.

Werkgevers doen ook weleens moeilijk, daarom had ik een addendum van 2 A4-tjes met uitzonderingen op papier laten zetten.
Niet dat ik hem ooit had uitgeleend (behoudens ouders en in 5 jaar 2x aan iemand meegegeven die de Bob was en hem volgende dag terugbracht), vind het toch niet fijn, vreemden in de auto waar jij normaal in rijdt.
  Bericht 
Joël D.
Master
Proefritje gemaakt. Toch wel erg leuk zo'n mx5. :cool:


Bijlagen :


  Bericht 
bruintje beer
Master
Leuker dan je BMW?
  Bericht 
Joël D.
Master
In de regen met smalle bandjes? Ja zeker.
  Bericht 
adinsx
Master
Injectie schreef:
Euh kun je die niet opvoeren als huurauto om de caravan mee te trekken? Ik heb wel is (indianen)verhalen gehoord over leasebedrijven die dat accepteren.


Je kan de auto 'wisselen' met een collega als je dat wil én een collega vindt die dat wil. Maar... dan moet je nog wel even de extra bijdrage voor tankpas buitenland afrekenen á 25,- per maand. Vooruit, dat kan wel uit met de sleurhut erachter (800,- benzine heen en weer), maar ik heb geen trek ik mijn auto aan een ander meegeven én niet in iemand anders zijn leaser meenemen.

Nee, de extra brandstofkosten (9 jaar de luxe gehad dat het betaald werd) zijn al ingecalculeerd. Had de wegenbelasting overigens vergeten mee te rekenen. De IV GT is een klap zwaarder dan de Clio IV die hij vervangt. :lol:

Edit: De Electric inmiddels na twee weken op 1800 km gezet. Gemiddeld verbruik: 17,1 kwh/100km. Stroomkosten per km: 0,13 euro. Waarvan het gros op 66c/kwh thuisgeladen en dat tarief zakt per vandaag naar 38 cent. Mazzeltje voor de baas ;).

Hoogste kwh/prijs: 92 cent bij Shell Recharge 150 kW lader.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
adinsx schreef:
92 cent bij Shell Recharge 150 kW lader.


:o
  Bericht 
snovvdog
Master
Goed verdienmodel :lol: .
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Omslagpunt waarbij elektrisch uitkan tov benzine ligt tussen de €0.55 - €0.65 per kwh
  Bericht 
Dave
Webspecialist
nu ja maar benzine is te goedkoop dat weet zelf Jetteh
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Is ook zo, wanneer gaat de 'korting' er weer af?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Vanmiddag even naar de kids in het Noorden geweest. Dat was weer 400 Km met de Range Rover. Op de heenweg heel veel regen gehad met een gemiddelde van 105 Km/u. Terugweg ging met gemiddeld 130 Km/u :woop: :woop:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
wanneer gaat de 'korting' er weer af?


dat weet je maar nooit, daarom zet ik dus twee troeven in
  Bericht 
Suggestief
Master
Blijf gewoon lekker benzine rijden nu het nog kan/mag.
2 halve oplossingen lijkt mij niets, los van de investeringen om thuis een beetje rap te kunnen laden.
Elektrisch gaat natuurlijk helemaal fout lopen met beschikbaarheid van grondstoffen en een grid dat het nu al amper aankan. Ook nog los van de thuislaadinstallatie inclusief die lelijke krengen op je dak.
  Bericht 
18vti
Master
De electro overstappers krijgen hem DIEP en hard ...

Dat krijg je met dat domme reageren ipv acteren...haha
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
dat weet je maar nooit,


1 juni zie ik.
Dan wordt benzine weer 28 cent duurder.
E5 hier 1.95 > 2.23

Pakken we een ritje snelweg waar je 130 mag:
200km > 13.4 liter > 2.23 > €29.73
200km > 38kwh > xxx > alles boven de €0.78 is duurder dan benzine.


Suggestief schreef:
Elektrisch gaat natuurlijk helemaal fout lopen met beschikbaarheid van grondstoffen en een grid dat het nu al amper aankan


1e loopt wel los, 2e zie ik ook wel issues
  Bericht 
Blaataap
Master
18vti schreef:
De electro overstappers krijgen hem DIEP en hard ...


Nee hoor, je moet de mobiliteitsvisie 2050 van het ministerie i&w er maar eens op naslaan.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Vanaf 2030 zijn we al de lul toch?
  Bericht 
Blaataap
Master
Vanaf 2030 zijn we al de lul toch?


2030 - 2035 komen de echte klappen, maar daarvoor wordt al gesuggereerd om alle subsidies op conventionele brandstoffen eraf te halen en in te zetten voor elektrisch / waterstof.

Mijn eigen plan is om de Mercedes zo lang mogelijk rijdend te houden en dan tegen 2030 over te stappen naar iets leuks op waterstof.
  Bericht 
18vti
Master
1 juni zie ik.
Dan wordt benzine weer 28 cent duurder.
E5 hier 1.95 > 2.23


Kijk je wel naar de olie prijs en EUR/USD?

Olie staat best wel laag dus de prijzen aan de pomp zakken ook wel.

Ik kijk niet verder vooruit dan 1 jaar... dat mobiliteit nazi gedoe is volgens WEF plannen idd, komt wel maar tegen die tijd is de wereld toch weer anders dus eerst zien dan geloven :glaasje:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Blaataap schreef:
Mijn eigen plan is om de Mercedes zo lang mogelijk rijdend te houden en dan tegen 2030 over te stappen naar iets leuks op waterstof.


Ik kijk in 2028/2029 wel hoe en wat.
Ze weten nu nog niet eens wat de wegenbelasting gaat worden over 1.5 jaar voor hybride en EV :fp:

Al denk ik dat er over een paar jaar weinig fatsoenlijke betaalbare EV's zullen zijn.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ze weten nu nog niet eens wat de wegenbelasting gaat worden over 1.5 jaar voor hybride en EV :fp:


Ik kan je op een presenteerblaadje geven dat dit een politiek verhaal is. Immers is er een groot verschil in autobezit en auto-afhankelijkheid tussen Randstad en de rest van het land. En daarbij zijn er in de overige regio's, voornamelijk als gevolg van decennialang beleid vanuit de Rijksoverheid, meer mensen met een lage socio-economische status (lees: minder koopkracht).

Ik voorzie nog wel de nodige hobbels die op de weg gaan komen voor de omslag naar BEV-mobiliteit. Waterstof gaat mogelijk goedkoper worden, al was het maar omdat dat een (drie)dubbelfunctie in je netwerken kan hebben.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Blaataap schreef:
kan je op een presenteerblaadje geven dat dit een politiek verhaal is.


Iknow.
Maar het helpt natuurlijk niet om iets lange termijn te plannen momenteel.

Blaataap schreef:
Waterstof


Verschrikkelijk inefficiënt.
  Bericht 
Blaataap
Master
Verschrikkelijk inefficiënt.


Hangt helemaal af van hoe je het inzet en meer van dat soort gedoe. Er zitten ook aan BEV nogal wat haken en ogen die op dit moment worden genegeerd om de overstap financieel aantrekkelijk te maken, maar dit op zelfs middellange termijn niet genegeerd kunnen blijven. Denk aan gewicht, brandveiligheid, botsveiligheid, financiële TL bij ongevallen.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Elektrisch zal de vervanger worden voor benzine.
Waterstof voor diesel voor voornamelijk vrachtverkeer

EV is 75% efficient tov 25% waterstof. Waar er een alternatief is (elektrisch rijden) zal waterstof nooit groot worden.
  Bericht 
zerty
Master
Suggestief schreef:
Elektrisch gaat natuurlijk helemaal fout lopen met beschikbaarheid van grondstoffen


https://nl.hardware.info/nieuws/84641/d ... -goedkoper

Suggestief schreef:
en een grid dat het nu al amper aankan


Gaat altijd over teruglevering of aansluiten van bedrijven.
Nergens is het net uitgevallen omdat er te veel afname was....

Waar er een alternatief is (elektrisch rijden) zal waterstof nooit groot worden.


Helemaal mee eens.
Als ze groene waterstof gaan produceren gaat dat eerst naar fabrieken en zwaar vrachtvervoer.
  Bericht 
Suggestief
Master
Ik lees in de link een combi van vermindering aan vraag en bekende voorraad. Hoeveel % van de voertuigen is elekrisch mondiaal?
Dat gat echt wel veranderen als steeds meer landen meedoen aan deze hoax.


zerty schreef:
Gaat altijd over teruglevering of aansluiten van bedrijven.
Nergens is het net uitgevallen omdat er te veel afname was....


Of je nu afneemt of teruglevert, het moet over hetzelfde net. Pieken worden zonder ingrijpen vast en zeker een probleem.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
1 juni zie ik.
Dan wordt benzine weer 28 cent duurder.


Mja om de een of andere vage reden doet me dat weinig. Ik hou dan ook de oude regel van 66(,6) cent voor kilowattjes aan.

18vti schreef:
Olie staat best wel laag dus de prijzen aan de pomp zakken ook wel.


laagste prijs is al geweest dit jaar, dit was het. Tenzij de globale economie het voor gezien houdt, gaat ook nog wel komen maar of dat dit jaar al is of volgend jaar wordt is nog even spannend.
  Bericht 
zadkine
Master
Blaataap schreef:
Hangt helemaal af van hoe je het inzet


Nee, de waterstof cyclus is bijzonder inefficiënt in vergelijking met batterij gebruik voor opslag. Daarnaast explosie gevaarlijk (In Oslo al zo'n fuel station voor H2 de lucht in gegaan). Waarbij ook het compresseren van H2 om genoeg mee te nemen voor enige range een energie vreter is.....

Waar waterstof wel meer efficiënt voor ingezet kan worden....ipv cokes in de hoogovens.

Suggestief schreef:
Of je nu afneemt of teruglevert, het moet over hetzelfde net. Pieken worden zonder ingrijpen vast en zeker een probleem.


Juist batterij systemen kunnen die pieken egaliseren....wat maakt dat laden in de rustige uren niet voor overbelastingen gaat zorgen.
En bedenk dat 1 enkele computer server (met randapparaten) in 7*24 verbruik meer stroom verstookt als de gemiddelde EV...uitgaande van het anwb km gemiddelde per auto.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Blaataap schreef:
hoe je het inzet en meer van dat soort gedoe.


het gedoe is het op druk houden na klant drie ofzoiets. Ik had het idee dat we dat hele waterstofgedoe al jaren geleden bediscussieerd en afgeschreven hadden op dit forum. Hoe kan het dat mensen het nog steeds als een soort van heilige graal zien?
  Bericht 
Suggestief
Master
zadkine schreef:
Juist batterij systemen kunnen die pieken egaliseren....wat maakt dat laden in de rustige uren niet voor overbelastingen gaat zorgen.

Eens. Op dit moment is ruim 3% van alle auto's vol elektrisch. Dat moet over een paar jaar een giga stuk hoger liggen. Daar is het net nóóit op ontworpen, los van veel andere verbruikers die ook naar de rustige uren gaan of zitten. En dan heb ik het nog niet eens over het onregelmatige aanbod van groene stroom.


zadkine schreef:
En bedenk dat 1 enkele computer server (met randapparaten) in 7*24 verbruik meer stroom verstookt als de gemiddelde EV...

Ook mee eens en daar komen er alleen maar meer van.. 24/7..


Word je straks ook nog gedwongen om je auto accu tbs te stellen om te nivelleren.
Nivelleren is een feestje..
  Bericht 
zadkine
Master
Suggestief schreef:
Dat moet over een paar jaar een giga stuk hoger liggen.


Momenteel volgens cbs nog geen 12000 km. Is dus 2000 kwh per jaar oftewel minder dan een huishouden gemiddeld verbruikt. Dat is dus gemiddeld nog geen 6KWH per dag p[er auto.

Heel veel andere verbruikers in huishoudens zijn steeds zuiniger geworden in jaarverbruik.
Dat zou speling op het net moeten geven.

We hebben ruim 11 miljoen personenauto's in Nederland en 8,2 miljoen huishoudens.
Huishoudelijk verbruik is nu ca 2800kwh gemiddeld , bron is Vattenfall,
Lijkt er dan op dat het huishoudelijk stroomverbruik ongeveer verdubbelt als iedereen stroom gaat rijden.
Gezien het feit dat er nog steeds nachtstroom bestaat en weekend stroom....en dat huishoudens juist meer in weekends zullen verstoken dan als ze aan het werk zijn concludeer ik dat zelfs met het huidige stroomaanbod en grid er geen enkel probleem ontstaat als alle auto's op stroom rijden mits normaal laden in de daluren voldoende gesupport wordt door slowchargers. (En Rotterdam zorgt al dat haar laadpalen de laadsnelheid aanpassen aan de grid belasting)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dave schreef:
laagste prijs is al geweest dit jaar, dit was het. Tenzij


hey; verkeersbeleid/brandstofprijzen-2-t81182-4250.html#p5123408
  Bericht 
Suggestief
Master
zadkine schreef:
concludeer ik dat

We zullen het meemaken zadkine. Heb een flinke aggregaat staan en tank benzine. Just in case..
  Bericht 
zerty
Master
Suggestief schreef:
Pieken worden zonder ingrijpen vast en zeker een probleem.


Dat hoor ik al jaren, wanneer gaat dat beginnen?


zadkine schreef:
Dat is dus gemiddeld nog geen 6KWH per dag p[er auto.


Min de kWh die brandstof maken kost 1,5kWh p/L
  Bericht 
Speedy J
Master
Wordt allemaal niks.

Over vijf jaar hebben we kilometerheffing én een gemaximaliseerd aantal kilometers voor alle nukubu's. Boetes, waterkanonnen en alles als je er overheen gaat.

Allemaal op vakantie in eigen land. Heel Europa.

Of we moeten eerder met de hele wereldbevolking die resteert na WW3 ondergronds leven. Hebben we daar ook een last meer van.

Pluk de dag! :[
  Bericht 
basjuh1981
Master
Speedy J schreef:
Allemaal op vakantie in eigen land. Heel Europa.


:lol: Je komt niet verder dan een kwartier (fietsen/lopen) vanaf je wijk of woonplaats.
  Bericht 
Suggestief
Master
Iedereen verplicht thuisblijven...
  Bericht 
GSXR1000
Master
basjuh1981 schreef:
:lol: Je komt niet verder dan een kwartier (fietsen/lopen) vanaf je wijk of woonplaats.


Ook dat kan je pragmatisch oplossen:


Youtube video


Kost alleen weer allemaal geld, beter gewoon niet doen

Youtube video
  Bericht 
zadkine
Master
zerty schreef:
Min de kWh die brandstof maken kost 1,5kWh p/L


Dat neem ik niet mee omdat de oliemaatschappijen zelf met hun restwarmte ook stroom opwekken....in ieder geval heb ik dat gehoord van Shell.....het klopt natuurlijk wel dat die 1,5 kwh per liter niet elders ingezet kan worden maar het is dus niet zeker dat het van de grid komt (behalve misschien bij opstarten van een raffinaderij)
  Bericht 
adinsx
Master
Nog maar even ontopic proberen? :[

Inmiddels 2,5 week en 2300km verder. Wat rijdt een EV toch lekker. Ja, de begrensde top van 164 km/u is irritant want je zit er razendsnel op met dank aan instant koppel. En nee, met 7,4s naar de 100 doe ik niet mee met de Tesla-jongens, maar hij is lekker vlot. 0-100 net zo als de benzine GT205, op tussenacceleraties een stukje sneller.

Pluspunten tot nu toe:
+ Design, het blijft naar mijn idee een van de best vormgegeven EV's op dit moment en ik ben niet de enige.
+ Android Automotive werkt geweldig. Gekoppeld aan eigen Google-account geeft het wat gemak (en ja, je geeft data weg)
+ Wegligging is sportief, en met 1700kg voor een EV zelfs relatief licht
+ Verbruik over 2300 km: 17,8 kwh/100km.
+ Digitale binnenspiegel is haast een must door de lage achterruit en het geeft, tegen verwachting in, toch een lekker duidelijk beeld.
+ ACC met stop&go inclusief Lane Keeping is rustgevend in de file en in treintje rijden. Stuurt ook door de bocht, tot 160km/u, mits niet al te scherp natuurlijk.

Nadelen:
- De vierseizoenenbanden van Goodyear (eerste montage) kunnen lastig de 300Nm kwijt. Zeker op natwegdek is het glibberen bij een beetje sportief 'stroom'geven. Eens kijken hoeveel km ze gaan halen.
- Sinds gister een gek tikje in het rempedaal op het moment dat je van versnellen naar decelereren/terugwinnen gaat. Is een softwareupdate voor, maar kan niet OTA en moet er even voor langs de dealer binnenkort.
- Lane Keeping houdt wat ver naar rechts aan in de rijstrook, in de file lastig als je op links rijdt ivm motorrijders die er tussendoor willen.

En het EV-rijden qua laden? Ik heb de mazzel dat ik op alle kantoren of vergaderlocaties (vaak v.d. Valk) wel kan laden indien nodig. In principe kan ik heen en weer Zoetermeer als het moet. En het niet naar een tankstation moeten bevalt me ook wel. Ik kom thuis, laadkabel (vaste aan de wallbox) eraan en na wat uurtjes (hij laadt thuis met 11 kW/h) is hij weer vol. Vooralsnog netto in de min volgens Vattenfall, dus de zonnestroom (lang leve salderen) omzetten naar meer euro's dan de terugleververgoeding is mooi meegenomen.

'Brandstofkosten' voor de eerste 2,5 week liggen op 11,6 cent per kilometer. Belangrijk daarbij is wel dat ik thuis 66c/kwh had, en per 1 april 39 cent. Dat gaat natuurlijk invloed hebben omlaag.

Tot slot, mis ik de blauwe en dus het geluid, het door de toeren gaan? Ja en nee. De EV is simpelweg heerlijk stil, instant koppel maar toch ook klinisch. Hij doet gewoon wat je wil. Perfect voor al het woon-werk/zakelijke ritten. De GT kan ik dan weer van genieten om even lekker warm te rijden en een dijkweggetje te pakken. En toch, verlang ik na zo'n ritje ook weer naar de souplesse en stilte van de EV. :lol:


Bijlagen :


  Bericht 
Griffin
Master
adinsx schreef:
hij laadt thuis met 11 kW/h

Met wat? :x
  Bericht 
Raaf
Master
adinsx schreef:
Inmiddels 2,5 week en 2300km verder.


Jij rijdt ook lekker door :lol:

Hier na 4 weken op 4500 km met de Mazda.
Verbruik van 7,7 l/100 km valt me reuze mee, comfort is prima maar nog een paar kleine puntjes waarvoor ie terug moet.

De raarste is dat ik een 62 liter tank zou moeten hebben, maar dat als ik tank als hij zegt nog 20 of 30 km te kunnen rijden er max 50 liter in gaat.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Met wat?


Puntjes op de i?

(11 kWh/h of 11kW )
  Bericht 
Joël D.
Master
Nou ik had de hardtop wel kunnen laten zitten. Kutweer. :duh:


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Blankenheim, die zit wel heel dicht bij het ringetje :D
  Bericht 
Joël D.
Master
Dat is wel de bedoeling ja!
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Mooi om je ervaringen met EV te lezen adsie.
Ik ga hier over een tijdje maar eens kijken naar een 530e, als die wat betaalbaarder wordt. Ik dacht tijdenlang dat hybride net-niks was, maar eigenlijk is het prima. Woon/werk allemaal elektrisch en voor de lange ritten heb je ook gewoon een brandstofmotor beschikbaar.
Punt is dat ik komend half jaar m'n stroomoverschot nog goed kan verkopen; daarna wordt de rekensom waarschijnlijk anders.
 Pagina 65 van 88  [ 4358 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy