Pagina 86 van 99  [ 4903 berichten ]
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Elke 180-200km laden (die Ioniq's zijn best efficiënt).
1000km per dag, 4x snelladen op zo'n rit per dag.

Is nog te doen...mits die laders het wel doen
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee man, ik zit al te janken als ik die vlog kijk, je ziet zo je leven aan je voorbij gaan. Traag. Simpel. Sneu.

Voelde me vanmiddag al een beetje een loser met zo'n niet werkend snoertje. Tis dat ik toch moest wachten bij de orthodontist dus had alle tijd om alledrie de palen 'uit te testen' maar het is echt heel treurig. Twee van de drie hadden dus een rode led en diegene die groen brandde deed het ook niet. Kom je daar aan met nog 3% lading zoals die figuren in Frankrijk. Werkt het niet, en dan? :roll: . Nah.. Troep. Gelukkig zitten vrijwel alle elektrohokfanaten op Autoweekdiertjesforum te geilpijpen. Lekker daar blijven.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
ik zit al te janken als ik die vlog kijk, je ziet zo je leven aan je voorbij gaan. Traag. Simpel. Sneu.


:lol:
Het is niet de meest snelle manier van reizen :lol:

Dave schreef:
het is echt heel treurig.

Het is de toekomst! :[
  Bericht 
Griffin
Master
Nee, dat is niet te doen want je laadt hem niet van 0 naar 100% aan een snellader. Van 20 naar 80% is nog te doen, dus iedere 120 tot 140km laden. Ik heb zo'n ding, prima bruikbaar voor een rondje rond de kerk en dagelijks woon-werk verkeer maar that's it. Van hier naar Perpignan is 1350 km is 12 (!) keer laden, in totaal 4 uur aan de lader. Je zal d'r maar lol in hebben... totaal ongeschikt.

Binnenkort gaat'ie in de verkoop gok ik want ik heb 'm niet echt meer nodig.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Griffin schreef:
Van hier naar Perpignan is 1350 km is 12 (!) keer laden, in totaal 4 uur aan de lader.


2 uurtjes per dag laden, het is de toekomst he jongens :lief:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Kom je daar aan met nog 3% lading zoals die figuren in Frankrijk. Werkt het niet, en dan? :roll:


Zoals die Vincent - die kale van Maurice de Hond - met z'n Tesla op een parkeerdek in Amsterdam :lol:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Griffin schreef:
Van 20 naar 80% is nog te doen, dus iedere 120 tot 140km laden. Ik heb zo'n ding


Hoe lang duurt dat snelladen dan van 20-80%?

Volgens EV database zo'n 20 min. Klopt dat in de praktijk?

En wat is de range op de snelweg bij 100/120/130?
  Bericht 
RAH
Master
En wat is de range op de snelweg bij 100/120/130 Autobahn bij 160/180/200?


FTFY
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Als ik zo even reken in de huidige situatie, scheelt mij een Ioniq tov mijn Leon €500 per jaar.

Voor nu nog niet interessant, over een paar jaar wellicht wel
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
RAH schreef:
FTFY


50km gok ik...max :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
basjuh1981 schreef:
Zoals die Vincent - die kale van Maurice de Hond - met z'n Tesla op een parkeerdek in Amsterdam


geen idee. volg je dat?

D66 lid en gelooft helemaal in zichzelf.

Volgens EV database zo'n 20 min. Klopt dat in de praktijk?


Nee de praktijk is dat je eerst 20 minuten om een laadpaal moet dartelen en dan moet het nog beginnen voordat je er eindelijk iets uitgeperst weet te krijgen. Als het al lukt want je weet nooit wat je kan verwachten. Gaaf hoor. Laadpalen van gisteren hebben niet eens een display. Bliepen een keer en dat ist. Informatief.

Voor nu nog niet interessant, over een paar jaar wellicht wel


Dan zitten we metersdiep in een depressie of WW3, dan spelen hele andere zaken een rol. Overleven ofzo.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Lekker positief Dave :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Denk er nog maar es aan zodra het zover is, voorlopig werken ' we' hard die kant op, heel hard.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
geen idee. volg je dat?


Ik zag het eens voorbij komen.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
20 minuten om een laadpaal moet dartelen


Ik volg deze kerel soms wat op youtube; die had altijd wel een vermakelijk motorfiets kanaal. Inmiddels rijdt hij electrisch en is elke aflevering ongeveer een zoektocht of hij ergens kan laden.... en of de paal wel of niet werkt :lol:

https://www.youtube.com/@MarcTravels/videos
  Bericht 
Griffin
Master
Hoe lang duurt dat snelladen dan van 20-80%?

Volgens EV database zo'n 20 min. Klopt dat in de praktijk?


Het ding kan met 60 kW laden in die range. Van 20% naar 80% = 30 x 0,6 = 18 kWh, grofweg 20 minuten. Dat klopt aardig in de praktijk. Ik zie op die palen van Shell Recharge meestal zo rond de 57 kW staan (nou ja, meestal... ik heb ze maar een paar keer gebruikt).

Anyway, er is ook een 38 kWh variant (gebouwd vanaf 2019). Die laadt behoorlijk minder snel aan de snellaadpalen (max 44 kW), maar aan AC laders ietsje pietsje sneller minder traag. Nou is dat AC laden slechts 1 fase dus dat schiet sowieso niet op.

En wat is de range op de snelweg bij 100/120/130?

Ik rijd woon-werk verkeer snelweg A6 - A1 (wisselbaan) - A10 meestal zo rond de 110 op de teller, 104 op de GPS (veel sneller haal je hier toch niet in de spits). De echte range is dan met dit weer (15 graden vandaag) ongeveer 195 km. Bij 120 en 130 gaat het verbruik wel omhoog, maar afgezien van kortstondige pieken heb ik meer dan 18 kWh/100 km nog niet gezien.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Van 20 naar 80% is nog te doen, dus iedere 120 tot 140km laden.


Dat ding , ioniq 28kwh, heeft een range van 230 km. Laden van ca 10 naar 85% is 23 minuten. (Eigen ervaring gedurende het jaar dat we dat ding ipv de leaf reden...kon tenminste wel nonstop naar Rotterdam vanuit Twente. Laadsnelheid tot ca 70% was 70KW (2017 versie) oftewel ruim 500 km/h laden.

Volgens EV database zo'n 20 min. Klopt dat in de praktijk?
Met gemak dus. (Via fastnet bij Rotterdam aan de A20)

Dave schreef:
Nee de praktijk is dat je eerst 20 minuten om een laadpaal moet dartelen en dan moet het nog beginnen voordat je er eindelijk iets uitgeperst weet te krijgen. Als het al lukt want je weet nooit wat je kan verwachten. Gaaf hoor. Laadpalen van gisteren hebben niet eens een display. Bliepen een keer en dat ist. Informatief.


Dat probleem heb ik dus niet....kan liggen aan de laadpas die ik gebruik. (The new motion===inmiddels overgenomen door "shell recharge") Wordt tenminste wijd en zijd geaccepteerd. Laden start gemiddeld in 1 minuut.
Enige lader waar problemen mee waren was een orlen 100kw lader in Polen want die start alleen per app....maar er was een zeer matige internet dekking op net die plek. Andere locaties met orlen laders werkten wel ok.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
ioniq 28kwh, heeft een range van 230 km. Laden van ca 10 naar 85% is 23 minuten


Voor mijn gebruik niet verkeerd.
Maar ik vind de looks van die auto niet zo, miss is het wennen...vind een e-208 GT veel mooier.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
koop dan!
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Dat ding , ioniq 28kwh, heeft een range van 230 km. Laden van ca 10 naar 85% is 23 minuten. (Eigen ervaring gedurende het jaar dat we dat ding ipv de leaf reden...kon tenminste wel nonstop naar Rotterdam vanuit Twente. Laadsnelheid tot ca 70% was 70KW (2017 versie) oftewel ruim 500 km/h laden.

Forget it but, dat is niet realistisch. Ik heb die 28 kWh versie uit februari 2019, sneller laden dan 60 kW heb ik hem nog nooit gezien. En 230 km? Bij 90 km/u en windkracht 9 in de rug misschien? Ik heb de range nooit hoger gezien dan 210 km in de 2,5 jaar dat ik het ding nu heb. Bij de shell recharge, 175 kW lader (bij Radio Kootwijk). Even teruggezocht: 9,32 kWh in 10 minuten (toen nog voor €0,29/kWh :[ ).


Bijlagen :


  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
koop dan!


25k staan ze nu voor. Nog 10k te duur voordat het interessant wordt.

Maar met de huidige stroomprijs is benzine rijden maar een fractie duurder.
  Bericht 
Griffin
Master
Maar ik vind de looks van die auto niet zo, miss is het wennen...vind een e-208 GT veel mooier.

Nee, dat went niet en van binnen is het ook plastic fantastic. Zacht geveerd overigens. Dit is echt een auto die je koopt omdat het goedkoop moet zijn om van A naar B te komen en that's it. De e-208GT vind ik ook wel te pruimen, alleen dat dashboard :fp: .
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Griffin schreef:
alleen dat dashboard


juist gaaf! Serieus mooi interieur.
Nadeel van die e-208 (en e-corsa, e-2008 etc) is het hoge verbruik. Je doet zo 20 kwh/100km
  Bericht 
Ducantoni
Master
Maar met de huidige stroomprijs is benzine rijden maar een fractie duurder.


Wacht maar tot we met z'n allen geen kant meer op kunnen.
Er zit vast een nieuwe soort verbruiksbelasting in de pijplijn.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Die komt al in 2030. Kilometerheffing.
Die komt vast in de vorm om de brandstofauto te pesten....ik bedoel de EV aan te moedigen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
laadtijd: 4 minuten (had in drie gekund maar vooruit)
40 liter a 1.73E = 69 Euro 20 => 700km
105 Kwh a ?.??E = 69 Euro 20 => 700km (15,1 Kwh de 100 volgens de wet van adinsx => 105 Kwh = 700 km)

?.??E = 0,66 Euro Kwh

Alles boven de 66 Eurocent de Kilowatt uur is verlies ten opzichte van benzine. Sta je nog 10x zolang te laden ook, als het niet meer is.


Bijlagen :




  Bericht 
bruintje beer
Master
Dat zijn potdikke wel aangrijpende beelden.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Alles boven de 66 Eurocent de Kilowatt uur is verlies ten opzichte van benzine.


Fastnet is €0.69 momenteel :x
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
aangrijpende beelden


brandstofprijzenonderwerp heh, gaat om duiding. Zie je hoe kunstig ik dat prijzenbord meegenomen heb in het geheel? Dank.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
k heb die 28 kWh versie uit februari 2019, sneller laden dan 60 kW heb ik hem nog nooit gezien.


Zou kunnen dat de 2019 langzamer laad...heb zoiets een keer opgevangen. Mijne kwam uit 2017, En die heb ik bij fastnet dus met 70 kw zien laden.

Griffin schreef:
En 230 km?


Bij 100 km/h @gps, geen wind en minimaal 20 graden in ons vlakke Nederland....
Uiteraard wel in 1 rit.Telkens korte stukjes rijden maakt hem niet zuiniger...

Dave schreef:
laadtijd: 4 minuten (had in drie gekund maar vooruit)


Hoeveel keer per jaar?
Of per hoeveel kilometers?
Gewoonlijk kost laden 15 seconden (inpluggen/uitpluggen) aan eigen tijd.....slowcharge thuis/publieke laadpaal.
(Doorlooptijd is wat anders...ook bij snelladen kan je tijdens laden naar toilet, hapje eten in het restaurant....dat lukt niet tijdens jouw 4 minuten. En aan 1 stuk doorrijden zonder pauzes over 1200 km deed ik sowieso niet, ook niet met de xtrail indertijd.Dat zal voor de meesten gelden, vooral als er ook kinderen aan boord zijn.)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
dan kan je dus dromen over Clermont-Ferrand, tegen die tijd zit ik al in Perpignan, snap je dat? Nee snap je niet want je volgt het niet.

zadkine schreef:
vooral als er ook kinderen aan boord zijn.


katten, goudvissen en scharrelkuikentjes

ik ben jarenlang tegen die batterijmeuk geweest, nu rij ik met batterijmeuk en kom ik tot de ontdekking dat het inderdaad zoals ik altijd al dacht, KUT is. Het werkt kut.

Gas erop.
  Bericht 
18vti
Master
€1.59 voor diesel...

Gassss erop.

Mooie afsluitende zin Dave :applaus:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
CNBC schreef:
OPEC+ announces surprise oil cuts, while U.S. calls the move inadvisable

Saudi Arabia and other OPEC+ oil producers on Sunday announced further oil output cuts of around 1.16 million barrels per day, in a surprise move that analysts said would cause an immediate rise in prices and the United States called inadvisable.

The pledges bring the total volume of cuts by OPEC+, which groups the Organization of the Petroleum Exporting Countries with Russia and other allies, to 3.66 million bpd according to Reuters calculations, equal to 3.7% of global demand.

Sunday’s development comes a day before a virtual meeting of an OPEC+ ministerial panel, which includes Saudi Arabia and Russia, and which had been expected to stick to 2 million bpd of cuts already in place until the end of 2023.

Oil prices last month fell towards $70 a barrel, the lowest in 15 months, on concern that a global banking crisis would hit demand. Still, further action by OPEC+ to support the market was not expected after sources downplayed this prospect and crude recovered towards $80.

The latest reductions could lift oil prices by $10 per barrel, the head of investment firm Pickering Energy Partners said on Sunday, while oil broker PVM said it expected an immediate jump once trading starts after the weekend.

“I expect the market to open several dollars higher ... possibly as much as $3,” said PVM’s Tamas Varga. “The step is unreservedly bullish.”

Top OPEC producer Saudi Arabia said it would cut output by 500,000 bpd. The Saudi energy ministry said the kingdom’s voluntary reduction was a precautionary measure aimed at supporting the stability of the oil market.

“OPEC is taking pre-emptive steps in case of any possible demand reduction,” Amrita Sen, founder and director of Energy Aspects, said.

Last October, OPEC+ had agreed to an output cut of 2 million bpd from November until the end of the year, a move that angered Washington as tighter supply boosts oil prices.

The U.S. has argued that the world needs lower prices to support economic growth and prevent Russian President Vladimir Putin from earning more revenue to fund the Ukraine war.

The Biden administration said it sees the move announced by the producers on Sunday as unwise.

“We don’t think cuts are advisable at this moment given market uncertainty - and we’ve made that clear,” a spokesperson for the National Security Council said.

Cuts start in May

The voluntary cuts start in May and last until the end of the year. Iraq will reduce its production by 211,000 bpd, according to an official statement.

The UAE said it would cut production by 144,000 bpd, Kuwait announced a cut of 128,000 bpd while Oman announced a cut of 40,000 bpd and Algeria said it would cut its output by 48,000 bpd. Kazakhstan will also cut output by 78,000 bpd.

Russia’s Deputy Prime Minister Alexander Novak also said on Sunday that Moscow would extend a voluntary cut of 500,000 bpd until the end of 2023. Moscow announced those cuts unilaterally in February following the introduction of Western price caps.

An OPEC+ source said Gabon would make a voluntary cut of 8,000 bpd and not all OPEC+ members were joining the move as some are already pumping well below agreed levels due to a lack of production capacity.

After Russia’s unilateral reductions, U.S. officials said its alliance with other OPEC members was weakening, but Sunday’s move shows the cooperation is still strong.


hop daar gaan we al.
  Bericht 
Walker
Master
 
zadkine schreef:
En aan 1 stuk doorrijden zonder pauzes over 1200 km deed ik sowieso niet, ook niet met de xtrail indertijd.Dat zal voor de meesten gelden


Hou het bij jezelf. Praten over anderen gaat vooral over aannames.

Ik heb morgen tussen 2 afspraken in 390 km te gaan. Afhankelijk van het verkeer wel of geen tijd voor een lunchpauze. Daarna nog verder afzakken tot onder Stuttgart. Blij met benzine (al had ik liever een diesel).
  Bericht 
Suggestief
Master
Zag afgelopen week ook weer een stel van die tobbers langs de tolweg in Frankrijk. Met een chagrijnige bek beetje op de mobiel spelen en om de 2 minuten uitstappen, naar de laadpaal lopen en weer terug.
Vermakelijk onder het genot van wat eten en drinken.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Suggestief schreef:
2 minuten uitstappen, naar de laadpaal lopen en weer terug.


Als een laadpaal het al doet; is het niet per definitie zo dat de laadsessie ook doorgaat. Die kan best in storing vallen :lol:

Ook leuk hier op kantoor kunnen ze niet te gelijk laden. Dus laad eerst auto 1 op; daarna auto 2. Echter sommige auto's geven de laad sessie niet vrij indien die vol is. :lol:
  Bericht 
Schoenzool
Master
Walker schreef:
Ik heb morgen tussen 2 afspraken in 390 km te gaan. Afhankelijk van het verkeer wel of geen tijd voor een lunchpauze. Daarna nog verder afzakken tot onder Stuttgart. Blij met benzine (al had ik liever een diesel).


Stel je voor je zou dit met een elektrische auto moeten doen.
En zo rijden er genoeg dames en heren op de weg iedere dag.
  Bericht 
maarten28
Master
Schoenzool schreef:
Stel je voor je zou dit met een elektrische auto moeten doen.


Ja, stel je voor. Duurt 10 minuten om 200 km te laden. 390 km kan op één lading. 10 minuten bijladen kom je dus 590 km ver.
Wat een straf.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Schoenzool schreef:
Stel je voor je zou dit met een elektrische auto moeten doen.


nee dat wil ik mij niet voorstellen. Geen behoefte aan. :[
  Bericht 
zadkine
Master
Walker schreef:
Ik heb morgen tussen 2 afspraken in 390 km te gaan.


Is geen 1200 km....

Schoenzool schreef:
Stel je voor je zou dit met een elektrische auto moeten doen.


Heb ik geen last meer van, maar 390 km rijden zonder opladen lukt wel.
Met de meeste long range modellen trouwens.

En bij een dergelijke rit als bedoeld zul je ook je benzine auto een keer moeten tanken...niet zozeer binnen die 390 km maar wel over de hele dag heen..
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Vanochtend 66,9 ct per liter LPG...

Vanavond het verhaal van een Tesla van 5 jaar oud die een enkele rit Apeldoorn Rotterdam niet meer haalt op een lading.

En ook al meermalen gehoord dat bij oa de Nissan Leaf snelladen killing is voor de levensduur van je accupakket
  Bericht 
Schoenzool
Master
Injectie schreef:
snelladen killing is voor de levensduur van je accupakket


En wat komt er dadelijk op de markt?
Ex leasebakken die volop hebben gesnellaad en een accu hebben als iemand die de broek om half zeven heeft hangen
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Injectie schreef:
Nissan Leaf


En die laden ook nog eens super langzaam bij een snellader.

Injectie schreef:
Vanavond het verhaal van een Tesla van 5 jaar oud die een enkele rit Apeldoorn Rotterdam niet meer haalt op een lading.


Volgens mij garantie toch bij Tesla?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Schoenzool schreef:
Ex leasebakken die volop hebben gesnellaad en een accu hebben als iemand die de broek om half zeven heeft hangen


Accutest doen voor aanschaf?
  Bericht 
Schoenzool
Master
Accutest doen voor aanschaf


Ja zoiets zal het dan wel worden idd :thumb:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Wat doet al dat elektrohok blabla toch steeds in dit onderwerp :[ :lol:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
De toekomst Dave!

Ik heb net nog fossiel E5 getankt voor 1.94.9!
  Bericht 
zadkine
Master
Injectie schreef:
En ook al meermalen gehoord dat bij oa de Nissan Leaf snelladen killing


Nee, het is killing voor de levensduur als je de temperatuur niet onder controle houdt....dus ook tijdens laden.
En het batterij management van de leaf voldoet niet aan de huidige standaarden voor het onder controle houden, vooral als je in een warmer land woont. (In Californie inderdaad berucht veel problemen met die batterijen, in Nederland nauwelijks)

Inmiddels ook een test (op oudere tesla's) gezien van Tesla Bjorn waarbij de ene tesla bijna uitsluitend aan de snellader had gehangen de ander juist vooral langzaam geladen. Beiden even oud en vergelijkbaar kilometrage.
Er was geen significant verschil in de status van de batterijen

Injectie schreef:
Vanavond het verhaal van een Tesla van 5 jaar oud die een enkele rit Apeldoorn Rotterdam niet meer haalt op een lading.

Lijkt dan de uitzondering op de regel....de TeslaS 85 van 2014 van mijn vriend rijdt not als vanouds....conform dus ook die tests van Tesla Bjorn. Met nog steeds gratis snelladen trouwens.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Met nog steeds gratis snelladen trouwens.


Mag ook wel voor 78.600 Euro (kaal) vind je ook niet?

"Gratis"
  Bericht 
Pen
Master
Dit weekend maatje uit Rotterdam op bezoek gehad met een Kona. 90% geladen bij ons. Met 130/u naar huis, verwarming aan. Onderweg ook nog moeten bijladen. Droefenis.
 Pagina 86 van 99  [ 4903 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy