Pagina 67 van 88  [ 4358 berichten ]
  Bericht 
Raaf
Master
Joël D. schreef:
Zo, Ringdoop gehad.


En.. Hoe vond je het?
  Bericht 
Joël D.
Master
Ringdoop met de Z4 he. ;)

Al eens eerder wat rondjes gereden met de 155 en E55. Was wel een tijdje geleden, blijft mooi. Volgende keer wel een iets rustiger moment uitzoeken. Ik was nu met mijn moeder (die wilde graag mee), dus wat rustiger aangedaan.

Vanmorgen ook nog een rondje meegereden met een vriend in zijn Mini GP Works. Dat gaat ook wel hoor. :applaus:
  Bericht 
Black98
Master
Joël D. schreef:
Volgende keer wel een iets rustiger moment uitzoeken.

Paasweekend icm carfreitag is inderdaad niet het meest rustige weekend daar ;)
  Bericht 
Joël D.
Master
8)


Bijlagen :


  Bericht 
bruintje beer
Master
..en we hebben beeld!
Rood is leuk. Is dat een snorretje?
  Bericht 
Joël D.
Master
bruintje beer schreef:
Is dat een snorretje?


Ongeschoren kop. Niet bedoeld in ieder geval!
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hoe dan ook: mooie foto :thumb:
  Bericht 
Raaf
Master
Joël D. schreef:
Ringdoop met de Z4 he. ;)

Al eens eerder wat rondjes gereden met de 155 en E55. Was wel een tijdje geleden, blijft mooi. Volgende keer wel een iets rustiger moment uitzoeken. Ik was nu met mijn moeder (die wilde graag mee), dus wat rustiger aangedaan.

Vanmorgen ook nog een rondje meegereden met een vriend in zijn Mini GP Works. Dat gaat ook wel hoor.


Ja, het paasweekend vermijd ik tegenwoordig. Als ik hoorde dat de parkings voor 7 uur 's morgens al helemaal vol waren heb ik daar geen spijt van.
Die mini's zijn ook leuk op de ring. Maatje van me (JR) was daar ook met zijn mini.
  Bericht 
Joël D.
Master
Vrijdag ben ik niet geweest. Zaterdag t/m maandag was best te doen, wel druk, maar niet onoverkomelijk.
  Bericht 
Raaf
Master
Ah ok. Dat is mooi meegenomen dan.
Waren volgens mij ook de betere dagen qua weer.
  Bericht 
Paint-Brush
Master
Gaaf dat je dat met je moeder doet! :thumb:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Je moeder? Ik dacht hij hep een leuk rood vriendinnetje :lol:
  Bericht 
Joël D.
Master
Nee, dit was met mijn moeder. Die wilde graag mee.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Ik dacht hij hep een leuk rood vriendinnetje :lol:


Met snor?
  Bericht 
Raaf
Master
Paint-Brush schreef:
Gaaf dat je dat met je moeder doet!


Die van mij is in 2019 mee geweest.. Gaat een wereld voor ze open.
Pa kon nog best wat tempo hebben, ma vond het boven de 160 best heel eng worden.
  Bericht 
Joël D.
Master
Mijn moeder is wel wat tempo gewend van mijn vader. Met 280+ naar de Alpen. :lol:
  Bericht 
Raaf
Master
Mijn moeder reed zaterdag met mijn auto terug vanuit Amsterdam, zegt ze: Hé, waarom is dat bolletje (FM) nu niet meer rood?
O:)
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Joël D. schreef:
Mijn moeder is wel wat tempo gewend van mijn vader. Met 280+ naar de Alpen. :lol:
Mooi is dat hè. Laatste keer bij 260 zei Piratin 'ohja ik dacht al dat we wat harder gingen'.

En dan zit ze op een verjaardag waar mensen zeggen dat 150 hard is en dan zit ze met haar ogen te rollen :lol:

Overigens rijdt ze zelf eigenlijk nooit harder dan 140. En da's gevaarlijk genoeg :[
  Bericht 
adinsx
Master
Ik reed gister even in de GT en vond er twee dingen van:
1) Waar is de trekkracht gebleven. Zo'n EV met instant koppel verpest je
2) Verbruik 1:10,3...

De vrouw maar eens gevraagd hoe dat kan. "Ja, ik ga echt geen 100 rijden op de A18. En die nieuwe dubbelbaans Doetinchem in en uit, als er trage voor me zitten ga ik er niet achteraan tuffen hoor. Dan kost het maar wat meer benzine". :[

Mijn moeder is overigens géén fan van snelheid. Vroeger reed pa zich eens in de kreukels (geen eigen schuld overigens), en dus de angst zit erin.
Toen ze een keer mee reed en ik na een rotonde op het gas ging met de RS230 wilde ze uitstappen bij de volgende rotonde. :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ohja hoe snel ging je dan?
  Bericht 
adinsx
Master
Geen idee, het ging haar meer om het ineens versnellen wat ze niet tof vond :lol:
Het is al snel 'spannend' terwijl een beetje auto zóveel meer kan dan je denkt. Wie trapt er nou eens écht goed in de ABS om te voelen hoe hard een auto kan vertragen?

Laatst met de kinderen nog gedaan om ze duidelijk te maken waarom die gordel goed moet zitten.
Eerst met lage snelheid, daarna bij 80 het anker uit.

Ik ben sowieso voorstander van een rij-training overigens voor iedereen.
Binnenkort 'moet' ik ook vanuit de werkgever (iedereen met een leaseauto). Eens kijken wat dat gaat worden. :[
  Bericht 
dvdouden
Master
adinsx schreef:
Wie trapt er nou eens écht goed in de ABS om te voelen hoe hard een auto kan vertragen?
Moest van m'n rijinstructeur, gewoon om te ervaren hoe dat voelt :D
Later met anti-slipcursus ook gedaan, met 80 vol in de ankers tot je los komt van je stoel. Moest eigenlijk met 50 maar m'n bijrijder en ik hadden er lol in en vroegen aan de instructeur of het ook met wat hogere snelheid mocht :woop:
  Bericht 
RAH
Master
Ik doe het niet regelmatig, maar in de winter als ik denk dat het glad zou kunnen zijn wil ik dat nog wel eens uitproberen door ver voor een bocht (zonder verkeer achter me O:) ) de rem steeds dieper in te trappen tot de ABS ingrijpt. Dan weet ik meteen of het inderdaad glad is en je hebt weer een beetje gevoel wat je remweg is.
  Bericht 
Raaf
Master
adinsx schreef:
Het is al snel 'spannend' terwijl een beetje auto zóveel meer kan dan je denkt. Wie trapt er nou eens écht goed in de ABS om te voelen hoe hard een auto kan vertragen?


Een auto kan zoveel meer, maar ook zo makkelijk in onbelans gebracht worden... Juist dat moet je snappen wat je wel en wat je niet moet doen.

adinsx schreef:
Ik ben sowieso voorstander van een rij-training overigens voor iedereen.


Dit zeker.. Tijdens de FS dag ooit op Lelygat begonnen die van de bmw te roken
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
adinsx schreef:
Ik ben sowieso voorstander van een rij-training overigens voor iedereen.


Ik zou graag zien dat iedereen, die een rijbewijs gehaald heeft, verplicht worden om een training te doen op bijvoorbeeld Lelystad of Zandvoort. Dan kunnen ze leren wat een auto wel en niet kan.

Ik heb jarenlang die trainingen met de Maseraticlub gedaan. Heeft mij in ieder geval een paar keer goed gered.
  Bericht 
Joël D.
Master
adinsx schreef:
Wie trapt er nou eens écht goed in de ABS om te voelen hoe hard een auto kan vertragen?


Toevallig dit weekend nog. Op slecht wegdek in de Eifel trapte ik hem vrij makkelijk de ABS in. :lol:
  Bericht 
Griffin
Master
Je remt nog altijd harder als je net niet in de ABS komt. ABS is continue rem aan, meten, blokkeren (schuiven), lossen. Dat leren ze je ook in Zandvoort.
  Bericht 
adinsx
Master
Griffin schreef:
Je remt nog altijd harder als je net niet in de ABS komt. ABS is continue rem aan, meten, blokkeren (schuiven), lossen. Dat leren ze je ook in Zandvoort.


Klopt, en theoretisch is je remweg korter, maar hoe goed kan een niet-prof / ervaringskundige dit met zijn eigen auto denk je? O:)
Je gaat hoe dan ook kostbare meters verliezen om nabij blokkeren aan te remmen en dat vol te houden als 'domme' automobilist.

dvdouden schreef:
Moest van m'n rijinstructeur, gewoon om te ervaren hoe dat voelt :D
Later met anti-slipcursus ook gedaan, met 80 vol in de ankers tot je los komt van je stoel. Moest eigenlijk met 50 maar m'n bijrijder en ik hadden er lol in en vroegen aan de instructeur of het ook met wat hogere snelheid mocht :woop:


Ik heb zo'n anti-sliptraining voor gevorderden gedaan. Daar ging alles met hogere snelheid dan het 50 getreuzel. Géweldig. Is echt al lang terug, maar bij een oefening moesten we uitwijken in de berm en dan terug de weg op. Gastje in een X5 wilde de uitdaging wel aan wie dat het snelst kon zonder uit te breken. Bij 100 was er geen houden meer aan die X5 van hem. De toenmalige Clio RS haalde 120 voor ie echt te licht werd achter.

De verplichte rijtraining van het werk is op de openbare weg en gaat om veilig en zuinig rijden. Rond de zomer staat een trainingsdag vanuit de Personeelsvereniging op het eigen testcircuit gepland las ik op intranet. Maar eens voor inschrijven. De EV staat op Goodyear vierseizoenen rubber. Met nat wegdek minder grip dan gehoopt...
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Die rijtraining is alweer wat jaren geleden ja. Lol gehad en echt wel eea van geleerd.
Zou 't weer eens moeten doen want die kennis is vast weer wat stoffig geworden.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Iemand tips voor bepaalde trainingen? Staat hier nog altijd op de wensenlijst. Neem ik mijn broertje ook mee. Wij hebben nog nooit een antislipcursus oid gedaan. Ik weet redelijk wat ik moet doen, mijn broertje verwacht ik wat minder.
  Bericht 
Griffin
Master
Antisliptraining (en meer) bij Slotemakers in Zandvoort kan ik aanbevelen. Dat heet tegenwoordig blijkbaar "Basic Safety Training". Wij deden een hele dag. Voor het slippen gebruiken ze een natgemaakte baan, de instructeur zit gewoon naast je (en trekt zo af en toe aan de handrem :lol: ), dus je krijgt heel directe feedback.

Wij hadden het geluk indertijd training te krijgen van Gijs van Lennep, maar die zal het niet meer doen denk ik. Erg vermakelijk en leerzaam (de mrs durft sindsdien ook met gladheid te rijden).

Overigens "wist" ik ook wel ongeveer wat te doen, maar de praktijk is toch een ander verhaal. Veel van geleerd. Er zat toen ook nog een halve herhaaldag bij, dat vond ik toen een stuk minder vermakelijk (want massaler).
  Bericht 
snovvdog
Master
Griffin schreef:
Je remt nog altijd harder als je net niet in de ABS komt. ABS is continue rem aan, meten, blokkeren (schuiven), lossen. Dat leren ze je ook in Zandvoort.

Maar ABS is vaak wel beter dan blind on paniek met een rookpluim en geblokkeerde wielen rechtdoor schuiven...

Je moet best goed getraind zijn om beter handmatig te kunnen remmen dan de ABS dat kan en vaak genoeg herhalen, 99% zal dit niet kunnen.
Maar 99% durft niet eens goed hard het rempedaal in te drukken, of het gas. Daar moet wel wat aan gedaan worden.


zou graag zien dat iedereen, die een rijbewijs gehaald heeft, verplicht worden om een training te doen op bijvoorbeeld Lelystad of Zandvoort.

Liever eerder, gewoon als onderdeel van het rijexamen.
  Bericht 
Blaataap
Master
snovvdog schreef:
Liever eerder, gewoon als onderdeel van het rijexamen.


Er zijn al verschillende provincies die aanvullende rijvaardigheidstrainingen (zowel auto als motor) aanbieden. In "mijn" provincie (Drenthe) volledig gesubsidieerd voor de doelgroep trouwens. In ruil voor deelname (en succesvol behalen van theorie en praktijkdelen) krijgt de beginnende bestuurder x% korting op de autoverzekering bij deelnemende verzekeraars.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
snovvdog schreef:
Maar 99% durft niet eens goed hard het rempedaal in te drukken, of het gas. Daar moet wel wat aan gedaan worden.
Mijn broertje moest dat bij zijn rijlessen doen. Hang maar een keer in de ABS.

Griffin schreef:
Antisliptraining (en meer) bij Slotemakers in Zandvoort kan ik aanbevelen. Dat heet tegenwoordig blijkbaar "https://bmwdrivingexperience.nl/product/bmw-safety-training/". Wij deden een hele dag. Voor het slippen gebruiken ze een natgemaakte baan, de instructeur zit gewoon naast je (en trekt zo af en toe aan de handrem :lol: ), dus je krijgt heel directe feedback.
Thanks. Doe je dat met eigen auto of met een geprepareerde auto?
  Bericht 
Griffin
Master
lacheisleuk schreef:
Doe je dat met eigen auto of met een geprepareerde auto?

Bij Slotemakers rijden ze met BMW's. Achterwielaandrijvers, slicks, handgeschakeld, handmatig handrem (geen idee of dat nog steeds zo is, maar toen iig wel). Aan het eind van de dag mag je ook met eigen auto de baan op om het geleerde eens in je eigen auto te ervaren (op eigen risico).

Ik zie trouwens wel dat de omschrijving het niet heeft over anti-slip oefeningen, bel ze even op om details te vragen. Er kan best wel een hoop veranderd zijn in de tussentijd want wij deden dit een jaar of 15 terug schat ik in (zal morgen even naar de foto's zoeken).

Edit: Herhaaldag was in 2012 zie ik in de YT filmpjes, de originele cursus moet dan begin maart 2011 geweest zijn.
  Bericht 
adinsx
Master
Ik kan sowieso aanbevelen om met de eigen auto zo'n training/cursus te doen en als het kan een 'gevorderden' of in ieder geval op een wat hogere snelheid van 50 km/u.

Heb net vandaag de gebruikersovereenkomst van de leasewaggel getekend (betaal nog altijd voor de Kia omdat ze de papieren niet op orde hadden bij Athlon), en daarin zag ik nu ook een regeltje staan:
Citaat:
De medewerker committeert zich door ondertekening van deze overeenkomst tot het actief
deelnemen aan veiligheids- en zuinigheidsinitiatieven zoals e-learningmodules en
rijvaardigheidstrainingen. Op dit moment wordt hiervoor gebruik gemaakt het programma van
VVCR-Prodrive, ...
  Bericht 
Paint-Brush
Master
Slotemakers is tegenwoordig BMW driving experience. Rijden veelal met 320i's met automaat. Banden zijn gewoon Goodyear, geen slicks. Soms hebben ze ook Mini's tussen de vloot. Ik heb toen de powerslide training gedaan, ging natuurlijk niet echt over veiligheid maar is wel leuk!
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
kilometers/laadcycli gaat het om


Wegens prive omstandigheden een paar dagen niet gekeken op FI.

Antwoord: 1100 laadcycli ongeveer....gedurende de jaren dat ik dagelijks 60KM mocht rijden enkele reis dus meer dan 1 laadcyclus per werkdag.
km stand ca 115K (met een werkelijke range van 105 zoals wij dat ding gebruikten)
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
adinsx schreef:
Ik kan sowieso aanbevelen om met de eigen auto zo'n training/cursus te doen en als het kan een 'gevorderden' of in ieder geval op een wat hogere snelheid van 50 km/u.
Dat sowieso. Dan merk je dat reactiesnelheid er echt toe doet.
  Bericht 
zadkine
Master
Piet_Piraat schreef:
Dan merk je dat reactiesnelheid er echt toe doet.


Beperkt slechts. En eigenlijk alleen als je remweg marge slechts centimeters bedraagt.
Wagen beheersing is wat je dan beter leert en wat er werkelijk toe doet.

En uiteraard volledig attent rijden, niet met iets anders bezig zijn.
0,1 seconde sneller reageren (en dat is heel erg veel sneller) scheelt bij 100 km/h nog geen 3 meter afgelegde weg...of minder dan 6 meter bij 200 km/h.

(De remweg vermindering door de rem capaciteit van onze huidige wagen ...gemeten in meters van 100 naar 0.. is al meer dan die 6 meter tov vorige wagens.)
  Bericht 
033er
Die hard
 
Afijn, de Ford blijft nog even. Bij de beurt niets geconstateerd aan gebreken. Gebruikelijke onderhoud. De diesel kwam ook prima door de deeltjestest.
Dus nu op weg naar de 4 ton, die tik ik dit jaar nog aan. Ondertussen wel een uitdaging hoe ver zo'n Focus gaat komen...
Ik rijd er vrij rustig in, veel snelweg, veel cruisecontrol. Netje op tijd zijn beurtjes. Eigenlijk nooit iets geks mee, anderhalve ton mee gereden. Naast het gebruikelijke onderhoud 1 kapotte sensor (€ 70) en een lekke turboslang (€ 33) Het zijn de goedkoopste kilometers. Binnenkort de rechterkoplamp laten polijsten, dan is ie ook weer netjes. Eigenlijk een saai verhaal dit.
  Bericht 
bruintje beer
Master
033er schreef:
Het zijn de goedkoopste kilometers.
033er schreef:
diesel
Je betaalt je toch helemaal het lebbetje aan belasting?
  Bericht 
snovvdog
Master
adinsx schreef:
Ik kan sowieso aanbevelen om met de eigen auto zo'n training/cursus te doen en als het kan een 'gevorderden' of in ieder geval op een wat hogere snelheid van 50 km/u.


Zo iets heet een lege parkeerplaats.

Ik ging vroeger wel eens hier spelen:

https://goo.gl/maps/DUR6Jwo5mxza6zPU8

en hier:

https://goo.gl/maps/sZt71SJQuHQvWJmA9

En dan niet met 50 km/h maar eerder met 120 ofzo :lol: .

Als iemand in deze regio nog meer kent hoor ik het graag, liefst met glad asfalt en geen irritante tegel gootjes!

Ik heb weleens zo'n driftcursus gedaan (bmw's, diff vastgelast), maar vond dat minder spannend/indrukwekkend dan gewoon zelf heel lomp gaan doen op een grote lege parkeerplaats (wel als het nat is anders gaan je banden wel heel hard).
  Bericht 
033er
Die hard
 
bruintje beer schreef:
Je betaalt je toch helemaal het lebbetje aan belasting?


Ja dat wel. Maar bij het inruilen maakt het niet echt meer uit of er 380k/410k/425k op de teller staat. De afschrijving is nu gering. De onderhoudskosten lopen per gereden kilometer nu nog steeds terug. Hopelijk blijven de turbo en de koppeling om maar even wat te noemen voorlopig lekker meedoen. Volgens Excel rijd ik voor 15,88902 cent per kilometer. Dat is inclusief afschrijving, onderhoud, brandstof, wasbeurten, verzekering en wegenbelasting. Ik vind het acceptabel.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dat is een zeer nette score. Mijn laagste ooit was ook met een diesel BMW. Nog geen 17 ct/km. Maar toen reed ik wel 60k per jaar, anders kom je daar echt niet aan.

bruintje beer schreef:
Je betaalt je toch helemaal het lebbetje aan belasting?
Als je maar genoeg km's rijdt kan dat nog steeds uit.
  Bericht 
zadkine
Master
Piet_Piraat schreef:
Dat is een zeer nette score. Mijn laagste ooit was ook met een diesel BMW. Nog geen 17 ct/km. Maar toen reed ik wel 60k per jaar, anders kom je daar echt niet aan.


Hier als record17,96 cent met een vw golf 3 -variant all in...365 K km naar de sloop. 2e hands gekocht en in ruim 2 jaar 65K met het ding gereden....nagenoeg (alleen 2 banden en een normale beurt) geen onderhoud nodig gehad, want voor de levering nieuwe distributie riem erin.
Een volledig nieuwe punto jtd voor 18,90 cent gereden...95K km in 2,5 jaar...die ingeruild VOOR er mrb op kwam voor de leaf.
  Bericht 
Joël D.
Master
Had wat voeten in de aarde, maar nieuwe koplampen met witte knippers gemonteerd. Ik moest ook de binnenkant ombouwen vanwege halogeen naar xenon. En ook de bumper weer gemaakt omdat die kapot gereden was op alle drempels. :-x


Bijlagen :






  Bericht 
Dave
Webspecialist
't houdt je een dag van de straat en op de zeemeerminnenhanddoek
  Bericht 
Joël D.
Master
Ja mijn moeder was heel teleurgesteld.
  Bericht 
Blaataap
Master
Het ziet er wel een stuk netter uit vind ik. De oranje knippers dateren de Z4 toch best wel wat.
 Pagina 67 van 88  [ 4358 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy