▼
[ 4358 berichten ]
Grmbl.
Leaseperiode verlengen tot 5 jaar.
En dan bij de APK hopen dat ie vervangen moet worden. Er zijn best wel wat leasemaatschappijen in paniek over die roetfilters die vervangen moeten worden en daarmee ook wat auto's die stil staan. Kan maar zo zijn dat ze het contract van een diesel niet willen verlengen.
Zal het eens nagaan
Is al gedaan, maar ik kan m ieder moment overnemen. Daar zitten voor mij voordelen aan, omdat ik financieel gecompenseerd wordt, daarbij ook een netto km-vergoeding krijg en omdat ik minder wil werken of voor mezelf wil beginnen. Als ik minder wil werken moet ik meer betalen voor de auto (eigen bijdrage bij <40 uur is bij ons van toepassing). En als ik voor mezelf wil beginnen kan ik wel een andere auto kopen (en deze inleveren), maar met zo'n lage km-stand, bekende historie en andere voordelen kan ik vrij weinig vinden. Dus als het overnamevoorstel enigszins redelijk is en ik voordat ik om een (nieuw) voorstel vraag nog even wat onderhoud kan laten doen, dan is het best een heel aantrekkelijke optie.
Behalve als ik over een half jaar bij de apk opeens een nieuw roetfilter moet laten monteren ofzo. Dus ik wil bij het overnamevoorstel ook de staat van bepaalde onderdelen weten (roetfilter, bandenprofiel, dikte remschijven, koppelingsslijtage, etc). Een deel kan ik zo opvragen of zelf nagaan, maar dat roetfilter had ik tot voor kort niet in beeld. Dus vandaar de behoefte om er voor de apk iets over te weten te komen.
Ondertussen loopt er ook nog een medisch traject en dat moet eerst afgerond zijn voordat ik voor mezelf ga starten. Het kan er dus op neerkomen dat ik nu eerst de auto overneem en minder ga werken (gewoon omdat het kan) en dat ik pas na de afloop van de formele leasetermijn voor mezelf begin. In dat geval heb ik in ieder geval de sores van een auto zoeken niet tegelijkertijd met alle andere regelzaken.
4,5 week onderweg hier met de TraagCeed en nog 12 dagen te gaan. Goede 3000 km mee gereden nu, ben er wel klaar mee.
Prima no-nonsens auto, maar ook niet meer dan dat.
[~Raaf] , met lekkere SkyActiv-X motor?
Als je geen zwaardere motor nodig hebt, is dit een perfecte auto. Keurig.
En wat is daar mis mee?!?
Valt wel mee. Is 165 pk, maar wel een typische ongeblazen motor. Moet dus even wat toeren hebben.
Bij 190 km/h 4000 toeren beviel ook prima.
Ze leveren die 2.0 s-X blijkbaar niet op de 6. Alleen de 2.5 waarvoor je meteen ver over de 55k gaat qua bijtelling.
En het rijdt een stuk beter dan de superb 1.5 benzine, of een Arkana
Iets met leasebudgetten
Ik vind dit 1 van de weinige 1.0 driepitters welke niet verschrikkelijk zijn, gewoon 200nm vanaf 1500 of 1700 toeren en vaak ook meer vermogen dat opgave, op autoweek komen ze vaak op 135-140 pk neer op de rollerbank... Ik haalde 226 km/h GPS, teller 232 geloof ik) met dat ding (heuvel af fair enough).
in 5 jaar/ ~150k km echt nog nooit iets motorisch gehad. Vaker DE doorgecrossed en in PL geweest ermee, prima reisauto om rond de 180-190 mee te hangen in DE.
Relatief zuinig, hooligan stijl rijden is 1 op 12-15 (met meer dan helft stadsverkeer), 1 op 20 makkelijk haalbaar als je op snelweg netjes 100-110 rijdt. Met 80-90 km/h gemiddeld haalde ik zelfs 1 op 25-30 op langere ritten (maar dan moet je dus op rechts achter een vrachtwagen hangen, ik was het op 2 experimenten na helemaal zat)...
Ik vind de PSA 1.2 en de Ford 1.0 en ook VAG's eigen 1.2 een stuk slechter dan de 1.0 tsi... (voordat ze geknepen werden dan, tegenwoordig zijn de geknepen op 95pk voor die achterlijke co2 uitstoot/bpm)...
Als ik privé een goedkope betrouwbare auto zou willen die redelijk modern was zou ik ook voor Golf/A3/Octaaf/Leon gaan met deze motor (de ongeknepen versie dus, vanaf 2016 tot 2019 ofzo).
Heeft niet elke nieuwe auto dat tegenwoordig? Mijn vorige Leon had dat, mijn nieuwe Leon ook. Snap het probleem niet zo, extra dikte is alleen maar fijn met polijsten, wil je een spiegel, gewoon over n paar jaar met polijstmachientje overheen.
Heeft ie inderdaad. Al moet ik zeggen, de foto is van de echt kale lak, dus gewassen en gekleid. Nog zonder rondje licht polijsten en de Ceramic-wax. Maar niettemin, als je écht goed naar nieuwe auto's gaat kijken hebben ze het bijna allemaal want de lakken zijn watergedragen.
Oh hou op. Ik had in 2013 een leasebudget van 980,- incl. brandstof gebasseerd op 48 maanden, 30.000 km.
Het leasebudget bij de nieuwe baas is 795,- incl. brandstof op basis van 36 maanden en 25.000 km. Je kan wel raden wat het gevolg is. Auto's fors duurder, brandstof tikt ook lekker aan.
Het resultaat: 242 euro eigen bijdrage (125 voor privé rijden, en de rest luxe-bijdrage). En dan mocht ik die bij een EV nog uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden bij een ICE. Tja... Goede nieuws, die netto bijtelling van bijna 500,- kan eraf tegenwoordig. Dat kon in 2013 niet
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig referentie heb ten aanzien van vergelijkbare driepitters. Wij rijden alleen Skoda dus heb ook niet bij andere merken proefgereden om verschillen te ervaren. Maar ik heb in meerdere modellen 1.0 proef gereden, FL model en pre-FL model waarbij ik dit inderdaad zeer soepel vond draaien. Voor mij voldoende vermogen om van A naar B te gaan. Voor mij is soepel met het verkeer meerijden het belangrijkste. De tijd van jakkeren en altijd maar ver boven de vMax rijden is wel geweest.
Gisteren 110kmh in de zesde versnelling en op een N-weg voldoende power om zonder terug te schakelen een inhaalactie te doen.
Ik heb een collega met een Ford Ecoboost en die klaagt steen en been over zijn driepitter bijvoorbeeld. Andere collega die een Seat heeft met dit blok is dan alweer zo'n 5 jaar zeer positief erover.
Afgelopen weekend zo'n 300km weggetikt met gemiddeld verbruik 5.8l/100km. Valt me vooralsnog mee. Ik ben natuurlijk diesel gewend waarmee ik easy 4.5l/100km reed.
Ik zit met 800/mnd, 60 mnd en 30k per jaar ex brandstof als basis om iets uit te zoeken.
Geen eigen bijdrage voor prive rijden oid. Wel natuurlijk de bijtelling.
Dan kom je uit rond de 45-47k waarde, en daar zit niet heel veel in waar je veel km's mee kan/wil maken.
2 collega's zijn voor een superb station gegaan, en heb direct na de proefrit met de mazda met een van die superbs gereden. Dan was de mazda een stuk beter. Die 1.5tsi voelt tussen de 1000 en 2000 toeren wat levendiger, maar daarna komt de mazda ook gewoon normaal op stoom.
Op de terugweg van wintersport ook een collega een stuk laten rijden omdat ik al lekker aan het snotteren was, en die had op een gegeven moment zoiets van 'je merkt echt niet dat je al 190 rijdt".
Op de heenweg een keer ruim 220 op de klok gehad, is allemaal geen probleem. Ook niet met 4 man + volle kofferbak. Maar als je op een helling omhoog van 150 naar 180 wil accellereren dan moet ie gewoon toeren pakken itt de diesels die ik eerder reed. Dat was even wennen.
Door zelf te schakelen kan je de toeren prima wat lager houden dan de auto zelf zou kiezen.
Conclusie na een weekje en 2300 km: Prima keuze. Als ik wil sporten pak ik Schnitzel wel.
zo, dat hakt er lekker in dat thuiswerken. 40k het jaar ex vakantie. Al eens aan diesel gedacht?
De 1.0 die ze nu leveren met 95 pk voelt al een stuk kutter. Je had ook nog een 90 pk versie, als je weet dat het beter kan is het gewoon kut. Ook de 5 bak was niet helemaal chill. Maar de 115 (op papier, zoals ik zei zijn ze vaak 135) + 6 bak was wel te doen!
Maar de ford 1.0 turbo en de oude 1.2 tsi van VAG en de 1.2 van PSA vind ik een stuk slechter rijden.
Stiekem zat ik ook wel naar de ProCeed te kijken. Toen ik nog niet had besloten dat ik zo veel mogelijk power binnen budget wilde hebben.
Maar goed, even momentje zeiken, ik haat EU emissienormen en BPM, je merkte het in jaren 90 al, Toyota die in de late jaren '90 hun motoren weer wat geknepen had t.o.v. begin jaren 90 voor emissienormen. VAG vanaf 2017-2018 knijpen...
Auto's worden helemaal verpest voor symboolpolitiek en milieu, en die 20% vermogensverschil merk je echt wel stevig, zeker als je sportief rijdt!
Onder 60k = benzine of EV meen ik. Maar hey, zat aardig goed met mijn inschatting dus een paar maanden terug voor zo'n eigen topic.
Ik denk dat het redelijk op 3 dagen op pad , 2 dagen thuis zal blijven, of net andersom. Bevalt me beter dan 4 dagen thuis.
Zomervakantierit gaat de EV niet mee maken, dan mag de blauwe sleuren.
Dan had je maar een auto moeten nemen waarbij het vermogen gewoon naar de (achter-)wielen gaat.
Een rode Arkana kan er prima naast
▲
[ 4358 berichten ]
adinsx
Master
Je hoeft geen hele apk te doen. Ik weet zeker dat als je dit uitlegde bij een autobedrijf ze gerust even de deeltjestest willen doen tegen een kleine vergoeding / lekkere taart.
Lijkt me geen enkel probleem.
Lijkt me geen enkel probleem.
Piet_Piraat
Master
adinsx schreef:
Ik heb al voorbeelden langs zien komen bij nog geen 50.000 km.
Sjeez. Dan moet ik ook serieus gaan nadenken. Vooral met de vele korte ritjes van tegenwoordig.Grmbl.
adinsx
Master
Lange doorstaprit, GTL tanken e.d. helpt nog wel wat, mits het filter niet gescheurd is natuurlijk
Piet_Piraat
Master
Maar met 250k achter de kiezen is het ergste leed al geschied natuurlijk.
Doorstampen doe ik in de winter, maar dan is de APK nog niet. En ik vertik 't om die binnenkort al te doen.
*slingert mobile.de aan
Doorstampen doe ik in de winter, maar dan is de APK nog niet. En ik vertik 't om die binnenkort al te doen.
*slingert mobile.de aan
Blaataap
Master
Hier inmiddels 320k op de teller. Maar nog apk tm januari 2024. Eerst maar eens verhuizen, dan zien we wel hoe de spaarpot ervoor staat
Walker
Master
wellproc schreef:
Heeft nu 102.000 km op de teller, dus kan nog mooi een tijdje mee. Zolang het lease is heb ik geen gezeik met deeltjes en filters en zut. Zodra het privé is wel natuurlijk.
Kan ik op een of andere manier een meting afdwingen/organiseren, zodat ik voor de overname weet in welke staat het filter is?
Kan ik op een of andere manier een meting afdwingen/organiseren, zodat ik voor de overname weet in welke staat het filter is?
Leaseperiode verlengen tot 5 jaar.
adinsx
Master
Walker schreef:
Leaseperiode verlengen tot 5 jaar.
En dan bij de APK hopen dat ie vervangen moet worden. Er zijn best wel wat leasemaatschappijen in paniek over die roetfilters die vervangen moeten worden en daarmee ook wat auto's die stil staan. Kan maar zo zijn dat ze het contract van een diesel niet willen verlengen.
Pen
Master
Ik had mijn diesel bewust in december laten keuren om dit voor te zijn. APK liep tot januari dus kwam ook mooi uit. Overigens bleef die mooi binnen de normen, ondanks zijn 298dkm op de teller. Maar goed, nu gaat ie naar een handelaar voor de export.
wellproc
Master
adinsx schreef:
Je hoeft geen hele apk te doen. Ik weet zeker dat als je dit uitlegde bij een autobedrijf ze gerust even de deeltjestest willen doen tegen een kleine vergoeding / lekkere taart.
Zal het eens nagaan
Walker schreef:
Leaseperiode verlengen tot 5 jaar.
Is al gedaan, maar ik kan m ieder moment overnemen. Daar zitten voor mij voordelen aan, omdat ik financieel gecompenseerd wordt, daarbij ook een netto km-vergoeding krijg en omdat ik minder wil werken of voor mezelf wil beginnen. Als ik minder wil werken moet ik meer betalen voor de auto (eigen bijdrage bij <40 uur is bij ons van toepassing). En als ik voor mezelf wil beginnen kan ik wel een andere auto kopen (en deze inleveren), maar met zo'n lage km-stand, bekende historie en andere voordelen kan ik vrij weinig vinden. Dus als het overnamevoorstel enigszins redelijk is en ik voordat ik om een (nieuw) voorstel vraag nog even wat onderhoud kan laten doen, dan is het best een heel aantrekkelijke optie.
Behalve als ik over een half jaar bij de apk opeens een nieuw roetfilter moet laten monteren ofzo. Dus ik wil bij het overnamevoorstel ook de staat van bepaalde onderdelen weten (roetfilter, bandenprofiel, dikte remschijven, koppelingsslijtage, etc). Een deel kan ik zo opvragen of zelf nagaan, maar dat roetfilter had ik tot voor kort niet in beeld. Dus vandaar de behoefte om er voor de apk iets over te weten te komen.
Ondertussen loopt er ook nog een medisch traject en dat moet eerst afgerond zijn voordat ik voor mezelf ga starten. Het kan er dus op neerkomen dat ik nu eerst de auto overneem en minder ga werken (gewoon omdat het kan) en dat ik pas na de afloop van de formele leasetermijn voor mezelf begin. In dat geval heb ik in ieder geval de sores van een auto zoeken niet tegelijkertijd met alle andere regelzaken.
Raaf
Master
Na 3,5 maand en 10900 km donderdag de kia weer ingeleverd.
Nieuwe leaser is een mazda 6 sedan geworden.
Vreemde eend in de bijt maar rijdt een stuk beter dan de skoda superb. De alfa giulia verdween uit beeld toen de vanafprijs met ingang van 2023 van 50k naar 65k ging.
Na de eerste 500 km positief. Komende week er nog eens 2k bij zetten en dan heb ik wel een idee.
Nieuwe leaser is een mazda 6 sedan geworden.
Vreemde eend in de bijt maar rijdt een stuk beter dan de skoda superb. De alfa giulia verdween uit beeld toen de vanafprijs met ingang van 2023 van 50k naar 65k ging.
Na de eerste 500 km positief. Komende week er nog eens 2k bij zetten en dan heb ik wel een idee.
adinsx
Master
Raaf schreef:
Na 3,5 maand en 10900 km donderdag de kia weer ingeleverd.
4,5 week onderweg hier met de TraagCeed en nog 12 dagen te gaan. Goede 3000 km mee gereden nu, ben er wel klaar mee.
Prima no-nonsens auto, maar ook niet meer dan dat.
[~Raaf] , met lekkere SkyActiv-X motor?
Raaf
Master
adinsx
Master
Minder complex qua techniek/regeling en... wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan
Pen
Master
Afgelopen week de 'nieuwe' Octavia opgehaald. Een 1.0 TSI uit 2018, in de Style Business uitvoering. O.a. full led V+A, PDC V+A, ParkPilot, stoelverwarming en grote navi met CarPlay.
Na lang wikken en wegen voor benzine gekozen. Kilometer per jaar zijn voor mijzelf sowieso terug gelopen nu ik sinds anderhalf jaar bij een gemeente werk en niet meer heel noord-Nederland inclusief N-H door hoef en vrouwlief doet alles op de fiets.
Na lang wikken en wegen voor benzine gekozen. Kilometer per jaar zijn voor mijzelf sowieso terug gelopen nu ik sinds anderhalf jaar bij een gemeente werk en niet meer heel noord-Nederland inclusief N-H door hoef en vrouwlief doet alles op de fiets.
adinsx
Master
Nou, hier staat de nieuwe ook klaar in de showroom na een dagje 'detailen' met een oud-collega die net zo gek is als ondergetekende.
▶ Youtube video
Gewassen, gekleid, polish eroverheen getrokken, Ceramic-wax erop en de 20" wielen nog wat extra aandacht gegeven met Gyeon glascoating. Vrijdagmiddag aflevering
Bijlagen :
▶ Youtube video
Gewassen, gekleid, polish eroverheen getrokken, Ceramic-wax erop en de 20" wielen nog wat extra aandacht gegeven met Gyeon glascoating. Vrijdagmiddag aflevering
Bijlagen :
basjuh1981
Master
Masterdam
Master
Pen schreef:
Afgelopen week de 'nieuwe' Octavia opgehaald.
Als je geen zwaardere motor nodig hebt, is dit een perfecte auto. Keurig.
Pen
Master
Het enige wat ik ‘trek’ is de fietsendrager. Wel gekeken naar een 1.4 maar die meerprijs is het mij niet waard.
bruintje beer
Master
adinsx schreef:
Gewassen, gekleid
Op die laatste foto lijkt 't wel of de achterklep een sinaasappelhuidje heeft.
Piet_Piraat
Master
Pen schreef:
Na lang wikken en wegen voor benzine gekozen. Kilometer per jaar zijn voor mijzelf sowieso terug gelopen nu ik sinds anderhalf jaar bij een gemeente werk en niet meer heel noord-Nederland inclusief N-H door hoef en vrouwlief doet alles op de fiets.
Benzine is met de huidige onbetrouwbaarheid van de overheid een zeer logische keuze voor alles onder 35k km per jaar ongeveer. Daarboven is het nog een twijfelgeval, afhankelijk van het verschil in aankoopprijs.
Pen
Master
Die onbetrouwbaarheid telde ook mee uiteraard. Geen zin nu een jonge diesel te kopen en dan over 4 jaar onredelijk veel te beter , laat staan geen centrum meer in te mogen.
Masterdam
Master
bruintje beer schreef:
Op die laatste foto lijkt 't wel of de achterklep een sinaasappelhuidje heeft.
En wat is daar mis mee?!?
Raaf
Master
Dave schreef:
Dat klinkt vrij langzaam, wat is er gebeurd?
Valt wel mee. Is 165 pk, maar wel een typische ongeblazen motor. Moet dus even wat toeren hebben.
Bij 190 km/h 4000 toeren beviel ook prima.
adinsx schreef:
Minder complex qua techniek/regeling en... wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan
Ze leveren die 2.0 s-X blijkbaar niet op de 6. Alleen de 2.5 waarvoor je meteen ver over de 55k gaat qua bijtelling.
En het rijdt een stuk beter dan de superb 1.5 benzine, of een Arkana
Iets met leasebudgetten
snovvdog
Master
Pen schreef:
Het enige wat ik ‘trek’ is de fietsendrager. Wel gekeken naar een 1.4 maar die meerprijs is het mij niet waard.
Ik vind dit 1 van de weinige 1.0 driepitters welke niet verschrikkelijk zijn, gewoon 200nm vanaf 1500 of 1700 toeren en vaak ook meer vermogen dat opgave, op autoweek komen ze vaak op 135-140 pk neer op de rollerbank... Ik haalde 226 km/h GPS, teller 232 geloof ik) met dat ding (heuvel af fair enough).
in 5 jaar/ ~150k km echt nog nooit iets motorisch gehad. Vaker DE doorgecrossed en in PL geweest ermee, prima reisauto om rond de 180-190 mee te hangen in DE.
Relatief zuinig, hooligan stijl rijden is 1 op 12-15 (met meer dan helft stadsverkeer), 1 op 20 makkelijk haalbaar als je op snelweg netjes 100-110 rijdt. Met 80-90 km/h gemiddeld haalde ik zelfs 1 op 25-30 op langere ritten (maar dan moet je dus op rechts achter een vrachtwagen hangen, ik was het op 2 experimenten na helemaal zat)...
Ik vind de PSA 1.2 en de Ford 1.0 en ook VAG's eigen 1.2 een stuk slechter dan de 1.0 tsi... (voordat ze geknepen werden dan, tegenwoordig zijn de geknepen op 95pk voor die achterlijke co2 uitstoot/bpm)...
Als ik privé een goedkope betrouwbare auto zou willen die redelijk modern was zou ik ook voor Golf/A3/Octaaf/Leon gaan met deze motor (de ongeknepen versie dus, vanaf 2016 tot 2019 ofzo).
bruintje beer schreef:
Op die laatste foto lijkt 't wel of de achterklep een sinaasappelhuidje heeft.
Heeft niet elke nieuwe auto dat tegenwoordig? Mijn vorige Leon had dat, mijn nieuwe Leon ook. Snap het probleem niet zo, extra dikte is alleen maar fijn met polijsten, wil je een spiegel, gewoon over n paar jaar met polijstmachientje overheen.
adinsx
Master
bruintje beer schreef:
Op die laatste foto lijkt 't wel of de achterklep een sinaasappelhuidje heeft.
snovvdog schreef:
Heeft niet elke nieuwe auto dat tegenwoordig? Mijn vorige Leon had dat, mijn nieuwe Leon ook. Snap het probleem niet zo, extra dikte is alleen maar fijn met polijsten, wil je een spiegel, gewoon over n paar jaar met polijstmachientje overheen.
Heeft ie inderdaad. Al moet ik zeggen, de foto is van de echt kale lak, dus gewassen en gekleid. Nog zonder rondje licht polijsten en de Ceramic-wax. Maar niettemin, als je écht goed naar nieuwe auto's gaat kijken hebben ze het bijna allemaal want de lakken zijn watergedragen.
Raaf schreef:
Iets met leasebudgetten
Oh hou op. Ik had in 2013 een leasebudget van 980,- incl. brandstof gebasseerd op 48 maanden, 30.000 km.
Het leasebudget bij de nieuwe baas is 795,- incl. brandstof op basis van 36 maanden en 25.000 km. Je kan wel raden wat het gevolg is. Auto's fors duurder, brandstof tikt ook lekker aan.
Het resultaat: 242 euro eigen bijdrage (125 voor privé rijden, en de rest luxe-bijdrage). En dan mocht ik die bij een EV nog uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden bij een ICE. Tja... Goede nieuws, die netto bijtelling van bijna 500,- kan eraf tegenwoordig. Dat kon in 2013 niet
Pen
Master
snovvdog schreef:
Ik vind dit 1 van de weinige 1.0 driepitters welke niet verschrikkelijk zijn, gewoon 200nm vanaf 1500 of 1700 toeren en vaak ook meer vermogen dat opgave
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig referentie heb ten aanzien van vergelijkbare driepitters. Wij rijden alleen Skoda dus heb ook niet bij andere merken proefgereden om verschillen te ervaren. Maar ik heb in meerdere modellen 1.0 proef gereden, FL model en pre-FL model waarbij ik dit inderdaad zeer soepel vond draaien. Voor mij voldoende vermogen om van A naar B te gaan. Voor mij is soepel met het verkeer meerijden het belangrijkste. De tijd van jakkeren en altijd maar ver boven de vMax rijden is wel geweest.
Gisteren 110kmh in de zesde versnelling en op een N-weg voldoende power om zonder terug te schakelen een inhaalactie te doen.
Ik heb een collega met een Ford Ecoboost en die klaagt steen en been over zijn driepitter bijvoorbeeld. Andere collega die een Seat heeft met dit blok is dan alweer zo'n 5 jaar zeer positief erover.
Afgelopen weekend zo'n 300km weggetikt met gemiddeld verbruik 5.8l/100km. Valt me vooralsnog mee. Ik ben natuurlijk diesel gewend waarmee ik easy 4.5l/100km reed.
adinsx
Master
De 1.0 driepitter in de Kia traagCeed (nog vier dagen...) hier heeft ook opa's sloffen in plaats van hardloopschoenen aan. In de zes gebeurt er echt heel weinig op snelwegtempo. Laag in toeren (onder 2000) moet je sowieso niet zijn want dan trekt ie zijn sloffen uit.
Nehh... Verbruik: 6,2L/100 over een goede 3500 km die ik er nu mee gereden heb.
Nehh... Verbruik: 6,2L/100 over een goede 3500 km die ik er nu mee gereden heb.
Raaf
Master
adinsx schreef:
Oh hou op. Ik had in 2013 een leasebudget van 980,- incl. brandstof gebasseerd op 48 maanden, 30.000 km.
Het leasebudget bij de nieuwe baas is 795,- incl. brandstof op basis van 36 maanden en 25.000 km. Je kan wel raden wat het gevolg is. Auto's fors duurder, brandstof tikt ook lekker aan.
Het resultaat: 242 euro eigen bijdrage (125 voor privé rijden, en de rest luxe-bijdrage). En dan mocht ik die bij een EV nog uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden bij een ICE. Tja... Goede nieuws, die netto bijtelling van bijna 500,- kan eraf tegenwoordig. Dat kon in 2013 niet
Het leasebudget bij de nieuwe baas is 795,- incl. brandstof op basis van 36 maanden en 25.000 km. Je kan wel raden wat het gevolg is. Auto's fors duurder, brandstof tikt ook lekker aan.
Het resultaat: 242 euro eigen bijdrage (125 voor privé rijden, en de rest luxe-bijdrage). En dan mocht ik die bij een EV nog uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden bij een ICE. Tja... Goede nieuws, die netto bijtelling van bijna 500,- kan eraf tegenwoordig. Dat kon in 2013 niet
Ik zit met 800/mnd, 60 mnd en 30k per jaar ex brandstof als basis om iets uit te zoeken.
Geen eigen bijdrage voor prive rijden oid. Wel natuurlijk de bijtelling.
Dan kom je uit rond de 45-47k waarde, en daar zit niet heel veel in waar je veel km's mee kan/wil maken.
2 collega's zijn voor een superb station gegaan, en heb direct na de proefrit met de mazda met een van die superbs gereden. Dan was de mazda een stuk beter. Die 1.5tsi voelt tussen de 1000 en 2000 toeren wat levendiger, maar daarna komt de mazda ook gewoon normaal op stoom.
Op de terugweg van wintersport ook een collega een stuk laten rijden omdat ik al lekker aan het snotteren was, en die had op een gegeven moment zoiets van 'je merkt echt niet dat je al 190 rijdt".
Op de heenweg een keer ruim 220 op de klok gehad, is allemaal geen probleem. Ook niet met 4 man + volle kofferbak. Maar als je op een helling omhoog van 150 naar 180 wil accellereren dan moet ie gewoon toeren pakken itt de diesels die ik eerder reed. Dat was even wennen.
Door zelf te schakelen kan je de toeren prima wat lager houden dan de auto zelf zou kiezen.
Conclusie na een weekje en 2300 km: Prima keuze. Als ik wil sporten pak ik Schnitzel wel.
adinsx
Master
6,5 week, 4918 km. Het was wel genoeg zo. Heel eerlijk, zo'n Ceed is een príma wagen om van A naar B mee te komen. No-nonsens, geen kraakjes, piepjes. De stoel heb ik maar weinig aan kunnen wennen, al ging het de laatste weken beter. Carplay of AndroidAuto werkte prima en beter dan de standaard navigatie, en verder zit alles wel op de plek waar je het verwacht.
Allergrootste nadeel: Het geluid van de banden vanuit de wielkasten achter. Écht overheersend. Oh, en hij is wat onvoorspelbaar als je hem een snellere bocht door wil duwen, al kan dat ook liggen aan de Vredestein vierseizoenen die erop liggen.
Al met al: een prima voorloopauto want daarmee is de nieuwe nóg fijner
Morgenochtend tussen 9-12 komt iemand/iets de auto ophalen. Laadpas Europa & Tankpas Nederland zijn vandaag binnengekomen voor de nieuwe, komende maandag de wallbox en het belangrijkste: morgenmiddag met de dames de rode rakker ophalen.
Doei, doei:
Allergrootste nadeel: Het geluid van de banden vanuit de wielkasten achter. Écht overheersend. Oh, en hij is wat onvoorspelbaar als je hem een snellere bocht door wil duwen, al kan dat ook liggen aan de Vredestein vierseizoenen die erop liggen.
Al met al: een prima voorloopauto want daarmee is de nieuwe nóg fijner
Morgenochtend tussen 9-12 komt iemand/iets de auto ophalen. Laadpas Europa & Tankpas Nederland zijn vandaag binnengekomen voor de nieuwe, komende maandag de wallbox en het belangrijkste: morgenmiddag met de dames de rode rakker ophalen.
Doei, doei:
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
6,5 week, 4918 km.
zo, dat hakt er lekker in dat thuiswerken. 40k het jaar ex vakantie. Al eens aan diesel gedacht?
snovvdog
Master
Pen schreef:
weinig referentie heb ten aanzien van vergelijkbare driepitters.
De 1.0 die ze nu leveren met 95 pk voelt al een stuk kutter. Je had ook nog een 90 pk versie, als je weet dat het beter kan is het gewoon kut. Ook de 5 bak was niet helemaal chill. Maar de 115 (op papier, zoals ik zei zijn ze vaak 135) + 6 bak was wel te doen!
Maar de ford 1.0 turbo en de oude 1.2 tsi van VAG en de 1.2 van PSA vind ik een stuk slechter rijden.
adinsx schreef:
zo'n Ceed is een príma wagen om van A naar B mee te komen
Stiekem zat ik ook wel naar de ProCeed te kijken. Toen ik nog niet had besloten dat ik zo veel mogelijk power binnen budget wilde hebben.
Maar goed, even momentje zeiken, ik haat EU emissienormen en BPM, je merkte het in jaren 90 al, Toyota die in de late jaren '90 hun motoren weer wat geknepen had t.o.v. begin jaren 90 voor emissienormen. VAG vanaf 2017-2018 knijpen...
Auto's worden helemaal verpest voor symboolpolitiek en milieu, en die 20% vermogensverschil merk je echt wel stevig, zeker als je sportief rijdt!
adinsx
Master
Dave schreef:
zo, dat hakt er lekker in dat thuiswerken. 40k het jaar ex vakantie. Al eens aan diesel gedacht?
Onder 60k = benzine of EV meen ik. Maar hey, zat aardig goed met mijn inschatting dus een paar maanden terug voor zo'n eigen topic.
Ik denk dat het redelijk op 3 dagen op pad , 2 dagen thuis zal blijven, of net andersom. Bevalt me beter dan 4 dagen thuis.
Zomervakantierit gaat de EV niet mee maken, dan mag de blauwe sleuren.
bruintje beer
Master
snovvdog schreef:
Maar goed, even momentje zeiken, ik haat EU emissienormen en BPM, je merkte het in jaren 90 al, Toyota die in de late jaren '90 hun motoren weer wat geknepen had t.o.v. begin jaren 90 voor emissienormen. VAG vanaf 2017-2018 knijpen...
Auto's worden helemaal verpest voor symboolpolitiek en milieu, en die 20% vermogensverschil merk je echt wel stevig, zeker als je sportief rijdt!
Niet zo klagen; je hebt het over A-naar-B-auto's.Auto's worden helemaal verpest voor symboolpolitiek en milieu, en die 20% vermogensverschil merk je echt wel stevig, zeker als je sportief rijdt!
Dan had je maar een auto moeten nemen waarbij het vermogen gewoon naar de (achter-)wielen gaat.
adinsx
Master
Pen
Master
Ik wacht nog even. Hij heeft geen foto van het dashboard erbij. Dus kan ook typfout in de advertentie zijn. Hij wordt geadverteerd met 30dkm minder.
adinsx
Master
Een tikfout is snel gemaakt inderdaad. De fiscale waarde van mijn nieuwe leaser is ook behoorlijk lager dan had moeten zijn. Intern al overlegd, is iets van BD, dus eh, dan is het maar zo.
Vanmiddag in ieder geval de Franse familie weer compleet gemaakt op de oprit. Boh, wat rijdt het lekker en valt ie op met zijn rode lak. Kortom, we gaan er wat moois van maken de komende jaren.
Bijlagen :
Vanmiddag in ieder geval de Franse familie weer compleet gemaakt op de oprit. Boh, wat rijdt het lekker en valt ie op met zijn rode lak. Kortom, we gaan er wat moois van maken de komende jaren.
Bijlagen :
basjuh1981
Master
adinsx schreef:
Vanmiddag in ieder geval de Franse familie weer compleet gemaakt op de oprit.
Een rode Arkana kan er prima naast
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum