Pagina 7 van 13  [ 640 berichten ]
  Bericht 
zerty
Master
Lijkt wel een nieuwe.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
merlwaardige sonde schade dan.. Ik kan die heftige krassen en "honingraat afdruk" niet plaatsen. Alsof die sonde al van een andere auto moet zijn gekomen. Of.. Plottwist.. De kat is al eens vervangen en ze hebben dezelfde sensor teruggeplaatst. Ik weet niet wat die Serviër allemaal off de record heeft uit zitten spoken in zn thuisland :roll: (anders dan het plaatsen van een illegale trekhaak, zoals eerder genoemd.. De Servische labels zitten nog aan de bekabeling wat betreft kleurcodes daardoor weet ik dat).

Anders bel ik 'm effe op :lol: .. .creepy
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
ik wist overigens niet dat die tweede sensor ommuurt is door twee honingraten. Daardoor kan ik de camera niet "vlak" krijgen en geen beeld krijgen van de hele situatie.

Op 0:47 lijkt wel er wel een gat in te zitten.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
mja, wel "iets" maar of dat nou wat is.

ben weer in Vechta en het fameuze lampje is ook weer terug, wat een feest
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
[~Dave] wanneer doe je examen voor BMW-monteur. :roflol: :roflol:
  Bericht 
Raymond
Master
Die trainen/monteren ingewikkelde stuff met de Hololens tegenwoordig. Moet je haast aanspreken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Me op zitten vreten op de terugweg nadenkende waarom ik weer zulke slechte waardes zie. Extreem hoog verbruik, rare air/fuel ratio's van 15-16. Maar na een half uur kwam ik inene op een inzicht. Ik had gister die eerste lamdasonde een halve slag gedraaid omdat ik wilde dat die sensor handvast bleef zitten . Maar die halve slag draaien kan ook andere consequenties hebben wat betreft de kant waar het meest gesnoven wordt, denk ik dan. Nog even uitpuzzelen met de Kerst, eigenlijk wil ik die eerste sonde nu sowieso ook vervangen hebben maar voordat dat met de post is zijn we wel een halve week verder. :|
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dat ding is een oldtimer voordat je de problemen hebt opgelost, wat een gezeur :lol:
  Bericht 
lorat
Master
Zie het als hobby, anders moet je de uurtjes ook nog gaan rekenen. :lol:
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
eigenlijk wil ik die eerste sonde nu sowieso ook vervangen hebben


Ooh, ik dacht dat je die had/ ging vervangen....de tweede (na de cat) controleert alleen of de cat goed werkt.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zerty schreef:
Ooh, ik dacht dat je die had/ ging vervangen

Dacht ik ook...
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Ik had gister die eerste lamdasonde een halve slag gedraaid omdat ik wilde dat die sensor handvast bleef zitten . Maar die halve slag draaien kan ook andere consequenties hebben wat betreft de kant waar het meest gesnoven wordt, denk ik dan.

Pas op voor valse lucht langs de schroefdraad.
Dave schreef:
Nog even uitpuzzelen met de Kerst, eigenlijk wil ik die eerste sonde nu sowieso ook vervangen hebben maar voordat dat met de post is zijn we wel een halve week verder.

Meet hem, desnoods gezellig aan de keukentafel, goed door.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Pas op voor valse lucht langs de schroefdraad.


nah.. dat loopt wel los
  Bericht 
Griffin
Master
Dave schreef:
dat loopt wel los


Da's nou precies het probleem :[
  Bericht 
zerty
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Pas op voor valse lucht langs de schroefdraad.


Uitlaat is overdruk geen vacuüm.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zerty schreef:
Uitlaat is overdruk geen vacuüm.

Ja, en bij lekkage wordt er dan te weinig zuurstof gemeten.

Te weinig zuurstof, te rijk: overdruklekkage uitlaat.
Te veel zuurstof, te arm: (vacuüm)lekkage inlaat.
  Bericht 
zerty
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ja, en bij lekkage wordt er dan te weinig zuurstof gemeten.


Dus alleen de zuurstof lekt weg?
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zerty schreef:
Dus alleen de zuurstof lekt weg?

Het is het enige dat gemeten wordt.
Niet voorziene ijlere lucht.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
haha nee joh er zit geen "lucht" in de uitlaatpijp, al helemaal niet voor de katalysator

uitlaatgas bestaat uit NOx , althans dat is de bedoeling.. Deze NOx wordt vergeleken met de lucht O2 in de motorruimte. Dit komt niet in contact met elkaar.

Nou kan het zijn als je het er heeeeelll los in zou schroeven dat er dan een pietsje NOx langs de sensorschroefdraad de motorruimte in gaat, dat zou kunnen.. Moet je wel goed je best doen wil je dat voor elkaar krijgen. Een winde ofzo.. Dat is bij mij niet het geval. Was een halve slag.

Vandaag ook weer met een halve slag los gereden (200 km) ipv compleet vast gisteren..

Maar ben niet overtuigd.. Ik wacht de post af :[ . Beetje duurdere versie besteld voor deze sonde (39 ipv 25 laagste prijs), schijnt van een auto te komen met lage kilometers, moet ik maar geloven van die Duitsers. 8) .. Foto zag er wel okay uit.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
er zit geen "lucht" in de uitlaatpijp

Wat dan? Water? :lol:

Edit: Je hebt je bericht aangepast.
NOx-sensor is vooral een dieselding.
Jouw sensor meet slechts de zuurstof.

Ga je die O2S1 nog handmatig doormeten voordat je een nieuwe bestelt? Of ga je voor sowieso voor vervanging?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik had mn bericht enorm aangevuld in die tussentijd ;)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ja, ik zag het O:) :aai:
Edit Nog een keer zelfs :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
357kurt schreef:
Als je dan toch naar Kollum komt


hebben er geen zin in

email schreef:
Hallo Dave,

Een goeie race kat behoeft geen aanpassing van software.

Brandstof wordt gecontroleerd door voorste lambda, en niet door de achterste.

Bij uitschakeling van katalysator diagnose is de 2e lambda niet meer nodig, maar kun je laten zitten.


:D

wel eerlijk
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dus je wil dat ding eigenlijk kwijt, maar gaat wel een racekat installeren? Bijzondere overwegingen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Geen geld voor wat anders, vind je dat leuk om te horen ofzo dat ik dat steeds moet herhalen? Met je bijzondere overwegingen. Ik ben sinds de zomer 1500 (anderhalfduizend) Euro de maand extra kwijt en het eind is nog lang niet in zicht. Kan niets voor jou zijn maar vorige sommige mensen is dat wèl heftig.

Knap irritant, mensen die commentaar leveren en precies nul verstand hebben van oplossingen. Daarnaast is het station van de katalysator allang gepasseerd als je goed bijgelezen zou hebben. Wat kom je hier nou doen? Je hebt 40K Euro stukgegooid ofzoiets voor een auto en doet daar volstrekt geheimzinnig over dat is hartstikke fijn maar dat kan niet iedereen. Dit moet gewoon opgelost worden, dat is wel heel bijzonder om dat dan op de effectiefste manier te willen doen. Het is wel leerzaam, domweg iets anders kopen komt geen talent bij kijken.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Het is wel leerzaam


:thumb: Zo denk ik ook erover.

Mr.Cabdriver schreef:
Het is het enige dat gemeten wordt.


Precies en het percentage blijft hetzelfde. Het kan niet dat er 1 bepaald gas meer weglekt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Ga je die O2S1 nog handmatig doormeten voordat je een nieuwe bestelt? Of ga je voor sowieso voor vervanging?


had deze vraag gemist.

Ik ga voor vervanging. Ik kan indien nodig die bestelde sonde weer terugsturen en geld terug krijgen indien ik precies dezelfde resultaten krijg als wat ik nu al heb. Alleen terugstuurverzendkosten van iets van vijf Euro zou dan mn verlies zijn. Dat gaat nog wel hoor. :P

Maar ik hoop dat ik een verandering zie. Anders wordt het wel moeilijk om tot een oplossing te komen. Rookmachine tevoorschijn toveren zoals Injectie aangaf.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zerty schreef:
:thumb: Zo denk ik ook erover.

Ik ook ;)
zerty schreef:
Precies en het percentage blijft hetzelfde. Het kan niet dat er 1 bepaald gas meer weglekt.

Bij lagere druk wordt lucht ijler. Dus O2-percentage daalt.
Dave schreef:
had deze vraag gemist.

En dit?
Mr.Cabdriver schreef:
Vreemder vind ik dat de Air Mass Flow hoger is bij een lager toerental.

Dave schreef:
Hot film air mass meter



Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ach ja. Maar die waarde moet toch met het toerental mee gaan?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
gaspedaalpositie als ik zou moeten gokken (ik cheat met onderwijl mn video's terugkijken)

anders zou je een hoge MAF blijven hebben als je de motor laat 'uitlopen' bij hogere toerentallen. Met gas geven vraag je meer brandstof maar ook zuurstof ("lucht").
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
anders zou je een hoge MAF blijven hebben als je de motor laat 'uitlopen' bij hogere toerentallen.

En dan komen we bij de blow off valve. De originele verving ik bij de N13 ooit door de GFB DV+.
Dave schreef:
Met gas geven vraag je meer brandstof maar ook zuurstof ("lucht").

Het zou voor de duidelijkheid eigenlijk lucht geven moeten heten ;)
  Bericht 
Suggestief
Master
Als het niet aan de uitlaatkant zit, kan het aan de inlaatkant zitten.
Heb je de T-map sensor al bekeken of gemeten?

Citaat:
A faulty MAP sensor will affect the ability of the ECM to adjust air/fuel ratio and ignition timing due to inaccurate calculation the engine load. This can result in an excessively rich or lean air-fuel mixture. Symptoms of a faulty MAP sensor can include:
- Malfunction Indicator Light (MIL) illumination
- Lean or rich air-fuel mixture
- Failed emissions test
- Poor fuel economy



Je kunt kijken naar:
Citaat:
Causes of a Faulty MAP Sensor
- Contamination by carbon or other deposits from the engine.
- Clogged or leaking hose affecting the sensor’s ability to read pressure changes.
- Loose, melted or cracked electrical connectors resulting from overheating due to proximity to the engine.


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee. 13 62 8637900

sjees wat een boel sensoren vandaar dat zo'n auto zo duur is
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Goeie :thumb:
Schoonmaken kan nooit kwaad, je kunt er goed bij.

Als je toch bezig bent kun je ook de vanos solenoids doen.


Youtube video


En deze kwam in mijn feed; kun je kijken terwijl je sensors drogen.


Youtube video


https://ddtsb.autofrontal.com/login
  Bericht 
Suggestief
Master
Vanos staat niet bovenaan mijn verdachtenlijstje. Als daar wat mee is, heb je allerlei rare symptomen zoals jengelend stationair toerental, hikken tijdens accelereren en merkbaar verlies van vermogen. Ook systemen zoals auto start/stop worden dan uitgeschakeld door de ecu. Ben een half jaar aan het kloten geweest met een Macan GTS waarvan Porsche zei dat de Vanos boel vervangen moest worden á 6k want de motor moest eruit. Kunnen fixen met wat schoonmaakwerk.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
Vanos staat niet bovenaan mijn verdachtenlijstje.

Ook niet op het mijne, maar als je toch aan het schoonmaken bent..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hoe vies kan zoiets worden dan. Ik rij toch niet rond in de Sahara met zandstormen alles :-?

De voorgaande (diesel) was 50x zo vies onder de kap vanwege een stoffige en modderige parkeerplek in St.P. Ik zou eerder verwachten dat een of andere beunhaas anders dan ikzelf aan het kloten met onderdelen is geweest en iets beschadigd heeft tijdens demontage/montage. Of dus oude sondes terugzet in een nieuwe katalysator. Zoiets geks. :|

Maarja controle kan nooit kwaad zolang het niet te gek wordt, 'k ga niet de hele motor uit elkaar zitten halen daar wordt ie ook niet beter van als ik dat doe.
  Bericht 
18vti
Master
Wel een mooi tech draadje dit! -popcorn-

Denk dat de E81 mijn laatste BMW gaat worden, niks nieuwer dan dit.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Ik ben zo blij met mijn mJapanse auto’s
Zelden problemen en als er iets is dan kan je er goed bij en ja onderdelen zijn prijzig maar gaan dan ook niet zo vaak kapot.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Hoe vies kan zoiets worden dan. Ik rij toch niet rond in de Sahara met zandstormen alles

Motor moet aan de binnenkant schoon zijn. Buitenkant zegt minder.

MAP:
Oliedrab in inlaat door de PCV.
Vanos:
Te lang met (verkeerde) olie rondgereden.
Dave schreef:
Ik zou eerder verwachten dat een of andere beunhaas anders dan ikzelf aan het kloten met onderdelen is geweest

Goed mogelijk. Die fouten zijn lastig te vinden. Zoals de vanos-stekkers verwisseld waar die Dan achterkwam.
  Bericht 
Suggestief
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Zoals de vanos-stekkers verwisseld

Wanneer is de storing opgetreden dan? Direct na een reparatie van een "beunhaas"?
Ik ga er vanuit dat de storing niet direct na een reparatie is opgetreden maar ineens er was zonder logisch aanwijsbare reden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Week of vijf na de laatste ingreep inderdaad (bougies / olie / oliefilter).

Maar ik heb eigenlijk vanaf 'het begin' al geen vrede met het verbruik, er klopt iets niet. Dat het lampje nu gaat branden bij stationair (en lage omgevingstemperatuur?) bevestigd dat alleen maar.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Oliedrab in inlaat door de PCV.


zit wel wat olie op :huh:

overdreven fotocollage van één sensor maar ach het is toch Kerst. Voorzichtig een beetje schoongemaakt met een keukenpapiertje en daarna nog effe een proefrit gemaakt om te kijken of alles 'het nog wel deej'.. Het is drukker op de weg dan een gemiddelde maandagmiddag! :[

maarre.. kweenie.. of dit het nou is


Bijlagen :














  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
voorzichtig een beetje schoongemaakt met een keukenpapiertje

Eigenlijk moet je de sensor niet fysiek aanraken maar spray gebruiken. Ze zijn snel kapot door aanraking.

https://www.oliedienst.nl/p299698/ma-pr ... 250ml.html
  Bericht 
Dave
Webspecialist
die spray is net zo duur als een ander :lol: :x


Bijlagen :


  Bericht 
Suggestief
Master
Dan stop je er een andere gebruikte in Dave :flower:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
mja.. zou kunnen... rukgeven compleet ontspannen.

maar eerst die sonde
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
MAP moet je ook de binnenkant van bereiken. Vandaar die spray.
Dave schreef:
oliefilter

Heb je dat laatste filmpje gezien? Vanaf 17:25 legt hij er wat over uit.

Dave schreef:
zit wel wat olie op :huh:

Ja, dat zijn carterdampen. Verderop koeken ze de inlaatpoorten dicht.
Dat zou ook het probleem kunnen geven, te weinig adem.
Directe injectie; geen benzinedouche meer voor de klepstelen.
Vandaar die catch cans.
 Pagina 7 van 13  [ 640 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy