Pagina 9 van 13  [ 640 berichten ]
  Bericht 
Raymond
Master
zerty schreef:
Kan je bij dat ding niet de ecu resetten?

En vervolgens de hele kerstboom aan aan lampjes en een motor die niet wil starten?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Het klinkt eng, het is ook eng maar ik durf ondertussen wel iets. Heb me er een beetje in ingelezen. Echter het vergt een hele lading extra software wat niet zomaar hapklaar op straat ligt, heb elders wat verzoeken gedaan.

Die 900RPM stationair krijg je er niet zomaar uit, kan me nauwelijks voorstellen dat ie dat doet vanwege een sensor of een lek. En als ie dat al zou doen hoort er een onregelmatigheid in te zitten naar mijn idee met een indicatie dat er een sensor niet lekker werkt. Dit is echt strak op de 900, iedere keer weer, ook bij 100% electrohok status. Ecu's resetten is een ding maar ik wil zelfs kunnen flashen. Het zijn overigens een hele serie aan aparte modules, het is niet een ECU. Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat de emissieregeling / rijdersprofiel weet ik al niet meer in het module van het instrumentenpaneel zit (KOMBI). :-? :roll:

Wat betreft T-map, die is niet vervangen maar ik kan me niet voorstellen dat die een probleem veroorzaakt, was sowieso geen aanval maar een extreem lichte beroering van een papiertje. Daarnaast is het een druksensor die stationair geen rol hoort te spelen omdat de turbo in die situatie niet meespeelt.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Wat betreft T-map, die is niet vervangen maar ik kan me niet voorstellen dat die een probleem veroorzaakt

Dat kan zeker wel. Deze sensor bepaalt mede de brandstofinspuiting tov het vacuüm dat wordt gecreëerd.
Dit kan leiden tot een hoger stationair toerental maar/en ook een te rijk mengsel.
Daar aansluitend kan je ook last hebben van valse lucht (vacuüm is minder door een lekje) maar die heb ik al eens genoemd.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
overigens ook nog een document gevonden om het rijdersprofiel 'te resetten' maar die is zo absurd dat ik er echt niet aan ga beginnen


Bijlagen :




  Bericht 
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
Dat kan zeker wel.


Hhmm oké
  Bericht 
18vti
Master
Gewoon accu afkoppelen en paar uur laten staan... dan is alles gereset/ unlearned? Toch? Bij de mijne is dan alles weg qua opgebouwde data.

Verder kun je bij concurrende dealers best vragen en desnoods beetje betalen om in een andere te mogen rijden.

Mij lieten ze ook alleen rijden in een auto welke 10x meer waard was dan mijn huidige en paar 100 pk meer had...dus het is nog best goed te doen mits je aardig en betrouwbaar overkomt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
18vti schreef:
Gewoon accu afkoppelen en paar uur laten staan... dan is alles gereset/ unlearned? Toch?


hogere idle is hardcoded. Maar dit is wel erg hoog ten opzichte van de standaard.

MAP uitgelezen voor de naslag;


Youtube video


CEL'letje is ook net weer gezellig gaan branden. Zou er bijna gewend aan raken :x
  Bericht 
Speedy J
Master
18vti schreef:
mits je aardig en betrouwbaar overkomt


Hmm, dat is een dingetje O:)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
:-? Trottle pos 13,73% is de laagste waarde?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee 12,1% (2min16) (857 rpm :nah: :huh: )

maar moet zeggen dat ik 'm normaal gesproken altijd op 13% zie. En dat schijnt ook zo te horen.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
altijd op 13% zie. En dat schijnt ook zo te horen.

Klopt.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ja, de gasklep moet wat open blijven bij stationair.
Dat meet de trottle position sensor.
Je hebt als het goed is ook een pedaal positie sensor.
Welke wordt gemeten door die app?

Je hebt er wellicht (want dit gaat over N-motor) van allebei 2:
Drosselklappe potentiometer.
Pedalwertgeber

https://bimmerprofs.com/n-series-throttle-accelerator-pedal/
  Bericht 
Suggestief
Master
Je hebt er altijd 2. Dat nl de beveiliging om te checken of het systeem ok is.
De ene loopt bij gasgeven op van 0 naar 5 volt en de andere af van 5 naar 0.
De ecu checkt of de som van beide waarden 5 is, zowel op het ene als andere kanaal. Zo niet (en geen kick down) dan limp mode, normaal rijden niet meer mogelijk.

Maar.. waar wil je naar toe met die pedalwertgeber?
  Bericht 
zerty
Master
Raymond schreef:
En vervolgens de hele kerstboom aan aan lampjes en een motor die niet wil starten?


Dan maar nooit de accu vervangen.....
  Bericht 
Suggestief
Master
zerty schreef:
nooit de accu vervangen.

Die moet je bij Dave zijn auto (alle nieuwere BMW's) sowieso inleren met een diagnose/service tool. Dan gaat het goed.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
accu inleren.. Ik wist het.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
Maar.. waar wil je naar toe met die pedalwertgeber?

Die zou 0% moeten benaderen bij gas los. Vandaar mijn gedachte.
  Bericht 
Suggestief
Master
  Bericht 
Suggestief
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Die zou 0% moeten benaderen bij gas los

Die waarde wordt in V getoond bij mijn tool. 0,5 stationair en 4,5 bijna vol gas.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Als je dat doortrekt naar 1/9 dan klopt die 12% aardig ja.
  Bericht 
Blaataap
Master
Dave schreef:
accu inleren.. Ik wist het.


Moest bij de Mercedes ook. Kon alleen door de dealer worden gedaan.
  Bericht 
Suggestief
Master
Blaataap schreef:
Kon alleen door de dealer worden gedaan

Dat doen ze je graag geloven ja. Is niet waar natuurlijk.
  Bericht 
Blaataap
Master
Vooruit, met de universele software die mijn reguliere garagehouder heeft kon het niet worden ingeleerd.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
beetje met software zitten spelen. E-sys bijvoorbeeld, al moet je daar mee uitkijken omdat je daar direct ECU waardes mee veranderd heb ik van "BimmerDoc" begrepen. Of zelfs een hele ECU zonder pardon flashed als je zomaar wat gaat doen. In mijn geval sowieso niet mogelijk want had/heb momenteel de lite versie van psdzdata geïnstalleerd staan en daar kan je alleen maar mee coden.

Anyhow ... Ik wilde de idle waarde veranderen maar dat blijkt helemaal niet te kunnen. Althans ik heb geen DME entry kunnen vinden in een van de cheat sheets. Het schijnt dan een hele mapping te moeten zijn en dan spreek je toch wel over echt chiptuning wat mn pet voorlopig nog ver te boven gaat.

Nou kwam ik in een Youtube video https://www.youtube.com/watch?v=19XM4RwDCAg tegen hoe je de idle RPM aan kan passen met ISTA. Dat geprobeerd maar bij mij doet dat helemaal niets. Je kan sowieso de waardes maar tot ten hoogste 70 RPM veranderen maar zelfs als ik dat probeer dan heeft de auto zoiets van fuck you, ik negeer dat totaal en ik blijf gewoon 900RPM targetten.

Ik vraag me ook af waar die target idle speed vandaan komt.

Er viel me iets anders op, de DME is in 2021 geflashed. Ik vraag me af wie of wat dat gedaan heeft. Ik heb een keer een firmware USB stick erin gestampt toen ik 'm net had vorig jaar maar ik vraag me af of daar ECU's mee geflashed worden. :roll:

Ik vraag me eigenlijk teveel af bij deze auto :[

(F.lux was nog actief bij een van de screens, vandaar gelig)


Bijlagen :




  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
Ik wilde de idle waarde veranderen maar dat blijkt helemaal niet te kunnen.
:huh:
Verwacht je dat er een verkeerde 'idle waarde' in het standaardprogramma zit? :schudnee:
Er is iets anders aan de hand hoor.
  Bericht 
Suggestief
Master
Rommel dan. Mijn universele kan het wel en is niet eens een heel exclusief ding.
Laatst nog een W222 gehad.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
Verwacht je dat er een verkeerde 'idle waarde' in het standaardprogramma zit? :schudnee:


waarom niet? er staat target idle speed: 900 rpm, dat lijkt mij een standaard die ergens van weg moet komen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
er staat target idle speed: 900 rpm
Lijkt me geen standaardinstelling.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Althans ik heb geen DME entry kunnen vinden in een van de cheat sheets. Het schijnt dan een hele mapping te moeten zijn en dan spreek je toch wel over echt chiptuning wat mn pet voorlopig nog ver te boven gaat.

Je hebt nog geluk. De mijne is van na juni 2020 en dan is het over met de pret.
DME kan maar door 1 bedrijf ter wereld unlocked worden, Femto in Finland. Naast BMW zelf natuurlijk maar die doen dat niet.
Er is een hele nieuwe unlock handel ontstaan.
https://europerformancecenter.com/produ ... -2020-bmws

Met e-sys moet je inderdaad uitkijken. Er zijn er al die hun auto om zeep hebben geholpen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik kan het niet aanpassen, Suggestief zegt het wel te kunnen met een universele OBD unitgevalding.

Anders dinsdag maar eens bij de garage vragen. Als ik voor die tijd niet de DME ECU opnieuw geflashed heb :x :x

Kom deze ook tegen;

Citaat:
ID568: Drive. Stop
Stop carefully and turn off engine. Secure the vehicle with the parking brake at a standstill. Call BMW Group Mobile Service. // Stop carefully and turn off engine. Do not continue driving. Secure the vehicle with the parking brake at a standstill. Call Mobile Care.

Control unit:DME Digital Motor Electronics / DDE Digital Diesel Electronics / EDME Electrical Digital Motor Electronics
Total mileage driven: 100264 km (62301 Miles)


dat kan wel eens 2021 geweest zijn. :roll:
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Suggestief zegt het wel te kunnen met een universele OBD unitgevalding.

Ik reageerde op Blaataap, zal voortaan quoten. Is duidelijker.
Idle rpm nooit bijgesteld met mijn tool, nooit issues mee gehad.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Als 900 rpm de target is wordt dat dus niet door een defect veroorzaakt. En met rijden veroorzaakt dat ook niet dat rare sensorgedrag.
Ik zou ermee oppassen en nu eerst deze volgorde afwerken:
Cat
Rooktest
Injectors
HPFP.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dave schreef:
Total mileage driven: 100264 km (62301 Miles)

dat kan wel eens 2021 geweest zijn. :roll:


Herinner me dat ik een uitgebreid Finnik rapport aangevraagd had voor de aankoop.

En...

2021, check... lijkt erop dat het leasebedrijf na dit incident de auto eruit geflikkerd heeft :roll:


Bijlagen :


  Bericht 
Suggestief
Master
Met deze nieuwe informatie en tijdlijn denk ik in eerste instantie niet meer aan een hardwareprobleem eerlijk gezegd...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Waarom? Het is een beetje rare tijdlijn maar dat komt volgens mij omdat die leasemaatschappijen allemaal subondernemingkjes hebben. Ding is van eind 2016, heeft eerst bijna een jaar stilgestaan om de een of andere wazige reden. Is toen drie jaar in de vloot opgenomen geweest en toen verkocht aan de eerste particulier. Die patjakker met zn sigaren die voor mij die er nog effe 44k erop gefietst heeft. Opzich niet heel vreemd vind ik.

Hij is altijd in onderhoud geweest bij Broekhuis Enschede, ook voor 2021, maar ik heb gefaald om de gefotografeerde bonnen op te slaan. Misschien van de week effe langs gaan om informatie in te winnen. Al kom je daar niet gratis met een dienst weg denk ik. :x
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Waarom?

Omdat het te bereiken stationair toerental een resultante is uit een berekening die de auto maakt. Die wordt continu bijgesteld obv belasting (stroomtrekkers bv) en input uit oa sensoren. Het is geen absoluut getal. Je kunt wel de berekende waarde met 70 rpm verlagen bijvoorbeeld.

Kan nog steeds een foute sensor zijn maar de auto heeft dit al vanaf je m hebt icm verhoogd verbruik. Dat ging een tijd goed zonder motorstoringslampje.
Te rijke brandstof kan je kat slopen maar dan is een kapotte kat het gevolg van iets anders dat fout gaat.
Zonder verdere sensorfouten lijkt de ecu software zijn werk niet goed te doen
Waarom is de ecu in 2021 geflashed...

BMW kan met haar uitleesapparatuur wel een slag dieper kijken dan welk universeel apparaat dan ook. Misschien toch eens overwegen om de auto door BMW uit te laten lezen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
Omdat het te bereiken stationair toerental een resultante is uit een berekening die de auto maakt. Die wordt continu bijgesteld obv belasting (stroomtrekkers bv) en input uit oa sensoren. Het is geen absoluut getal.

De relevante stroomtrekkers staan allemaal op 000. Is dat niet raar?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
nee dat hoort zo. Dat is de afwijking.

Later heb ik daar 070 van mogen maken. Beetje vreemd, kon geen min of plus ingeven. Maar toen er overal 070 stond bleef de target alsnog 900 en de current RPM bleef ook 899-901. Auto luisterde dus niet naar die 'opgave' . Staat ook onder dat de DME nog overrulen kan en dat doet het dan blijkbaar ook daadwerkelijk. 900 RPM forever.

Geeft verder niet maar het is wel heel raar allemaal. En als er gekloot is met ECU software in 2021 aan de hand van een trits aan storingsmeldingen bij 100264 km vraag ik me net als Suggestief af wat daar precies heeft plaatsgevonden. Het is een DME fout, stop nu! Dat verschijnt op het display van de auto. Maar dat was niet eens de enige melding, er was ook een transmissiefout, een hybride fout en nog een fout die ik me niet meer herinner op precies dezelfde kilometerstand. Ik heb de boel afgesloten voor vandaag, ik en de auto praten niet meer met elkaar :[

echt veel zin heb ik er niet meer in zo. Zit alleen maar te denken wat er nou zou gebeuren als ik zelf ECU's ga flashen. Einde auto? :x :duh:

* Ohja ik weet 'm weer een start/stop ignition fout. Je zou bijna denken dat er toen een ongeval heeft plaatsgevonden maar ik heb toch onderhand zeer geruime tijd op allerlei mogelijke hoeken aan onder bij de auto gelegen en kan geen (rest)schade ontdekken.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Die ID568 is er als 1 en 2, jij had 2, p 51:
https://wright-company.net/wp-content/uploads/2018/06/BMW_CHECK-CONTROL_MESSAGE.pdf
Dave schreef:
nee dat hoort zo. Dat is de afwijking.

Rechtsonder dat plaatje staat bij Note wat anders.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Rechtsonder dat plaatje staat bij Note wat anders.


mja.. ook zoiets, past zich niet aan aan mijn 4K laptopscherm.

maargoed eehh... het deed niets, doet niets, gaat nooit wat doen.

Mr.Cabdriver schreef:
jij had 2


ja.. nouja.. niet ik maar de eerste berijder.

sowieso verrassend dat ik dat geheugen tegenkwam bij het service tabje. Was eigenlijk op zoek naar aanpassen van idle speed toen ik op die log stuitte.
  Bericht 
Suggestief
Master
Ik vermoed dat er een andere DME is ingegaan. Geflashed in 2021 met km stand 0.
De DME is niet de bronopslag van de km stand, die wordt uit 3 andere bronnen gehaald en dan in de DME weggeschreven.


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
toch dat ding maar weer even aangesloten :roll:

maar eehhmmm.. er staat overal 0. Bij GWS staat zelfs een programmeerdatum van 2011. Zucht. Hoe dan.


Bijlagen :




























  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dave schreef:
log stuitte


Bijlagen :




  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Zit er geen datumsticker op die accu?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
hoog voltage melding bedoel je? hhm geen idee, zit een afdekplaat over gemonteerd dacht ik.

als ik niets meer schrijf weet je wat er gebeurd is ( :roll: )
  Bericht 
Dave
Webspecialist
moest toch de ethernetkabel nog afkoppelen (en dus naar buiten) maarre het valt mee. sticker OP de afdekplaat :-D


Bijlagen :


  Bericht 
Suggestief
Master
De KLE is ook vervangen zo te zien. Zat voor deze auto sowieso een terugroepactie op.

Vreemd allemaal...
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
hoog voltage melding bedoel je?

Nee, laag melding voor de hoog-voltage accu ;)
Wellicht dat die toen de geest gaf en (niet geheel op correcte wijze) vervangen is. Voorzichtig idd, gevaarlijk spul.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nah.. Over twee weken hebben we een afspraak in Almelo.. Kan dan effe bij Broekhuis Enschede binnenvallen. Wil nou weten wat er allemaal gebeurd is :[ :duh:

Maar ik heb die docs gezien (zat bij de advertentie). Is me toen niets opmerkelijks opgevallen, gewoon doodnormale onderhoudsberichten. De log in de Idrive computer is ook bijgehouden. Tot dit jaar dan. Niets bijzonders staat daarin.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
hoog voltage melding bedoel je?


Ik zie alleen een melding dat de hoog voltage batterij bijna leeg is....
 Pagina 9 van 13  [ 640 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy