Pagina 4 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
zadkine
Master
Inmiddels:
Citaat:
Goed nieuws!
Je kunt de CCS-stekkers van onze 175 kW laders weer gebruiken




Afgelopen weekend hebben we op advies van onze kabelfabrikant de CCS-stekkers van onze 175 kW laders uitgeschakeld i.v.m. een mogelijk veiligheidsprobleem. Uiteraard staat veiligheid, bij Fastned altijd voorop.

De fabrikant heeft de afgelopen dagen extra testen uitgevoerd om het potentiële veiligheidsprobleem uit te kunnen sluiten. Vanochtend bevestigde de fabrikant ons dat de kabels voldoen aan alle veiligheidsstandaarden. Alle CCS-stekkers van onze 175 kW laders kunnen daarom weer gebruikt worden. Nogmaals excuses voor het ongemak.

Happy fast charging!




Afzender Fastned.
29-01-2019 12:30 verstuurd.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Pak van mn hart, vrijwel niemand gebruikte het en nu kan vrijwel niemand het weer gebruiken.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Toch zijn die overkapte fastned stations ideaal als je ff snel wil pissen maar toch niet in de regen wil staan. En er is altijd plek!
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
vrijwel niemand gebruikte het

Denk dat dat de komende 2 jaar behoorlijk zal gaan veranderen met audi'setron, jaguar ipace (met te weinig range), kia niro e, kona , leaf (62kw) en de tesla 3 en waarschijnlijk nog wat modellen die op de markt gaan komen of net gekomen zijn.

Ook al hoef de gemiddelde eigenaar inderdaad wat minder buitenshuis te tanken als je elke ochtend met minimaal 400 km range begint.
  Bericht 
Spook
Master
De gemiddelde eigenaar is niet de gemiddelde Nederlander. Eerst maar eens laadpalen bij alle flats en parkeerplaatsen. Elektrohokken gaan vooral naar (dik) bovenmodalen.

https://www.nu.nl/geldzaken/5713185/sub ... nders.html

Citaat:

De belastingkorting van 700 miljoen die de overheid in 2018 aan kopers van elektrische auto's gaf is vooral bij rijke autobezitters terechtgekomen, schrijft de Volkskrant op basis van antwoorden op Kamervragen van het CDA. De verkoop van Tesla's steeg met 260 procent.

De helft van de verkochte elektrische auto's waren Tesla's en Jaguars met een cataloguswaarde tussen de 80.000 en 120.000 euro. Het kabinet ging uit van een gemiddelde cataloguswaarde van 43.000 euro.

Door deze subsidies is er volgens de Volkskrant een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, al moet de Tweede Kamer daar nog over geïnformeerd worden.

Het was de angst van CDA-leider Sybrand Buma dat vooral "prosecco drinkende Tesla-rijders" profiteren van subsidies voor elektrische auto's en dat dit "ten koste zou gaan van de gewone man".

Volgens de Volkskrant worden de subsidies voor elektrische auto's betaald door hogere autobelastingen op benzine- en dieselauto's.


Mensen die van een stuk minder moeten rondkomen worden hier juist door uit de auto geprijst. Top, lekker de mobiliteit van hele volksstammen ondergraven.
  Bericht 
zadkine
Master
De gemiddelde Nederlander koopt per definitie geen nieuwe auto. En mag wachten op de eerste 2e hands golf aan elektrische auto's ...5 jaar na nu dus als de lease contracten beginnen af te lopen.
De zakelijke koper nu kan MIA krijgen, geen directe aanschaf subsidie want afhankelijk of je wel winstgevend bent en belasting betaalt.. Deze regeling geldt vzv ik weet niet bij operational lease.
Dat is max 36% aftrek van de bedrijfswinst van een milieu investering waaronder een auto en tot een maximum van 50K...dus ook bij de Tesla slechts die 36% aftrek over 50K. Elektrische Auto's hebben geen investerings aftrek meer (sinds 2014)


En verder maakt het mij niet uit dat de gemiddelde Nederlander teveel naar aanschafprijs kijkt en te weinig naar operationele kosten...de gehele km prijs dus.
En zelfs nu is een FEV goedkoper per km als een (net zo nieuw gekochte) ICE wagen van zelfde model en uitrusting...voor particulieren en zonder rijks bijdrage. Maar alleen dan als je meer km maakt dan de break even.....die schat ik nu op ca 22000 km per jaar, de break even voor de categorie elektrische wagens rond de 40K aanschaf.

Onze wagen kost bijna 45 K als FEV, zelfde uitrustingsniveau als ICE 29,5K...verschil 15K dus.
Besparing brandstof en onderhoud geschat op 10 cent per km, 2200 per jaar bij 22000 km.(De leaf rijdt al bijna 6 jaar voor ca 1 cent onderhoud...per km uiteraard en inclusief banden.). Nu nog 3 jaar geen wegenbelasting, dus 1800 tijdelijke extra besparing. Dit voor de particulier.
Zakelijk zijn dit allemaal bruto bedragen, en gaat er bruto nog ruim 16000 eenmalig af (Mia), is de gewone afschrijving (ook bruto bedrag) 2000 hoger per jaar dan voor de ICE versie (10000 extra afschrijving in eerste 5 jaar gerekend) en is de bijtelling (ook weer bruto) geen 22% over 29,5K maar 4%over 45K dus 4690 lager per jaar.
Netto als je als zzpér je wagen koopt....aanschaf is 15000 hoger, eenmalig 8000 door mia netto (50%IB) , jaarlijks netto 1100 minder brandstof en onderhoud, 1000 minder belasting door hogere afschrijving, 2300 minder belasting door lagere bijtelling....4500*5=22500 minder uitgaven over 5 jaar gerekend, eenmalig 8000 minder belasting....dat is 30500 minder uitgaven over 5 jaar.Verschil in aanschaf eenmalig 15000.....ps Omdat die wegenbelasting vrijstelling gaat vervallen is de wegenbelasting nog niet eens mee geteld...die 3 jaar streep ik weg tegen de wat hogere casco verzekering (wat trouwens met 82,5% noclaim niet zo erg meetelt, zal ik nog wat extra aan overhouden.)


Mogelijke extra kosten, na 8 jaar of 160000 km op zijn vroegst (gezien de garanties) is een nieuwe accu a 15000.....gerekend dus het prijsverschil tussen de ICE en FEV versie.

Spook schreef:
Door deze subsidies is er volgens de Volkskrant een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, al moet de Tweede Kamer daar nog over geïnformeerd worden.

Dat is dus een pure leugen.
Hier rekenen ze alleen BPM over aanschaf waarde tesla ipv de BPM die anders betaald zou worden over het alternatief......een alternatief dat maximaal de helft kost. Voor verschil in bijtelling idem...geen 22% over tesla als verlies rekenen maar 22% over 50K tegenover 4% over 120K zetten.
En tevens is er bij dit bedrag geen rekening gehouden met de meeropbrengst BTW (ja ook voor zakelijke wagens wordt BTW voor prive gebruik afgedragen op basis catalogus waarde die bij de Tesla 2 keer zo hoog ligt als bv een passat)
Ik schreef al eerder dat de overheid vooral uitblinkt in slecht rekenwerk.



En uiteraard is bij deze vooral zakelijke wagens het verschil ook nog eens te halveren want aftrekbaar van de bedrijfswinst....
  Bericht 
Spook
Master
zadkine schreef:
En mag wachten op de eerste 2e hands golf aan elektrische auto's


Nope. Want daar kunnen ze dan vrij weinig mee zonder laadpaal aan huis. Niks niet elke ochtend met een volle accu van huis. De gemiddelde Nederlander zal zonder thuisladen nooit de gemiddelde eigenaar zijn.
  Bericht 
maarten28
Master
Op een standaard 16A stopcontact doe je makkelijk 20 km range per uur. 10 uur thuis (dan ben je veel van huis) is 200 km. Natuurlijk zijn er mensen die dat dagelijks forensen, maar dat is ook niet de gemiddelde Nederlander.
  Bericht 
Bussloo
Master
Nu.nl schreef:
Het was de angst van CDA-leider Sybrand Buma dat vooral "prosecco drinkende Tesla-rijders" profiteren van subsidies voor elektrische auto's en dat dit "ten koste zou gaan van de gewone man".
Populisme ten top. Hopeloze poging om stemmen weg te halen bij de PVV.
  Bericht 
snovvdog
Master
Spook schreef:
De gemiddelde eigenaar is niet de gemiddelde Nederlander. Eerst maar eens laadpalen bij alle flats en parkeerplaatsen. Elektrohokken gaan vooral naar (dik) bovenmodalen.

Da's toch logisch als de instap/goedkope elektro hokken volkomen achterlijk zijn qua performance (acceleratie, topsnelheid, bereik).

Tesla is zo'n beetje de enige die elektro hokken produceert die niet bedroevende performance hebben. Ik sta best open voor elektrisch rijden, maar een auto die langer dan 10 sec naar 100 gaat en de 200 niet haalt hoef ik niet. Alsmede eentje waarmee ik niet normaal naar klanten kan gaan, en dat betekent dus dat ik zonder gezeik van R'dam naar de wadden moet kunnen bijvoorbeeld. Ook rijd ik vaak privé (koopjesjagen Marktplaats) even 200 km heen een kwartier later alweer en 200 km terug regelmatig. Dat betekent dus dat ik zo'n 400 km bereik wil zonder te laden... En ook zonder concessies: Auto moet warm in winter zijn, koel in zomer. Muziek lekker hard en geen pauper laagvermogen troep.

Elektrisch rijden is verder prima voor het overgrote deel van mijn gebruik. Voor vakanties kan ik de benzine weer pakken of een auto huren.
  Bericht 
zadkine
Master
Spook schreef:
Want daar kunnen ze dan vrij weinig mee zonder laadpaal aan huis.

Hetgeen ik dan ook de hypocriete overheid buitengewoon kwalijk neem.
Wel mensen in elektrohokken willen duwen en nog niet eens begonnen zijn om systematisch elke parkeerplek van een laadpaal te voorzien.
Maar dit staat wel los van de rest van wat ik schreef....dit wanbeleid van de overheid dus.

Verder is het natuurlijk een tijdelijk argument.....per slot kun je wel van de overheid verlangen een (openbare) laadpaal neer te zetten als je nu thuis niet kunt laden bij veel gemeenten.....maar ik geef toe dat dat een lapmiddel is.
  Bericht 
fb
Master
zadkine schreef:
En mag wachten op de eerste 2e hands golf aan elektrische auto's ...5 jaar na nu

5 jaar na nu .... Van de dure telefoon accu's is bekend dat ze ca. 1000 volledige laadcycli meegaan. Ervan uitgaand dat er in elektrieke auto's ook heeeele goede accu's zitten en (ruim gerekend) dat ze eens in de 2 dagen opladen heb je dus nog ca. 1 jaar om in zo'n 2e hands te rijden en dan is hij nagenoeg waardeloos geworden ....
Een accu-vervanging/upgrade voor e-bikes kost al gauw een paar honderd euro, dus dat zal voor een auto al snel in de duizenden euri lopen ....
  Bericht 
snovvdog
Master
Accupack met 4 jaar garantie voor Hybride auto (prius) is 4000$ bij dealer inc arbeid.
Zelf doen: revisiesetje met garantie, ca. 1500$.

Nu zal een Elektro hok een zwaardere en duurdere accu hebben inderdaad.
Zou een hoop schelen als ze dit gemakkelijk te vervangen maken, gat in de markt, want nu doen fabrikanten hun best om het de gebruiker zo moeilijk mogelijk te maken om onderhoud te plegen :thumb_d: .
  Bericht 
fb
Master
Prius 7kWh tegenover bijv. een Leaf 28 kWh maakt inderdaad nogal een verschil. Zelfs de Peugeot iOn met een bereik van slechts 90km heeft al meer dan het dubbele: 16 kWh.
Zeker omdat veroudering in een hybride hoofdzakelijk in efficiëntie te merken zal zijn maar veroudering bij een echte e-auto in het rijbereik zit wil toch niemand een 5+ jaar oude elektrieke auto?
  Bericht 
zadkine
Master
fb schreef:
5 jaar na nu .... Van de dure telefoon accu's is bekend dat ze ca. 1000 volledige laadcycli meegaan. Ervan uitgaand dat er in elektrieke auto's ook heeeele goede accu's zitten en (ruim gerekend) dat ze eens in de 2 dagen opladen heb je dus nog ca. 1 jaar om in zo'n 2e hands te rijden en dan is hij nagenoeg waardeloos geworden ....
Een accu-vervanging/upgrade voor e-bikes kost al gauw een paar honderd euro, dus dat zal voor een auto al snel in de duizenden euri lopen ....

Beetje in de accu behandeling verdiepen kan geen kwaad.Ik zal een poging doen.
Accu's in telefoons hebben geen accu management die de accu's optimaal benut en bewaart. Er zit nog net een overbeladings bescherming op.
De nieuwere FEV auto's houden de accu's op de juiste bedrijfstemperatuur(zowel koeling bij snelladen als verwarming als de temperatuur wat lager wordt dan bedoeld), zorgen dat ze zodanig beladen worden dat ze zo weinig mogelijk capaciteit verliezen.
En even voor het gemak.....zelfs met maar 500 cycli met een 64KW accu (450 km wltp) brengt je dat al zo boven de 200K kilometers.
Van Tesla's is bekend dat als je goed met de 85KWH accu om gaat je er zo een 300-400K kilometers mee rijdt. Dat haal je niet als je alleen maar naar super chargers gaat overigens.


De gemiddelde telefoon doet alleen maar aan snelladen (1C...oftewel in 1 uur laden.) Gewoonlijk zal je een elektrische auto maar weinig met 1C laden, want 7KW laden betekent 8 uur aan de paal, 0,125 C dus.
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door de elektronica erom heen.

Tevens is bekend dat een 100% geladen accu sneller capaciteit verliest (permanent) dan een 85% geladen accu...zeker bij de auto's met meer dan 20KWH accu is het dus handig om bij dagelijks gebruik de limiet voor laden op 85% te stellen tenzij je hem dus elke dag na het laden direct gebruikt en ook helemaal die range nodig hebt..


En tot slot....er wordt 8 jaar garantie op accu;'s gegeven....heb je een 5 jaar oude auto met 100K kilometers dan is de garantie dus nog steeds op de accu aanwezig.
  Bericht 
shootme
Master

Youtube video


Zelf een accupack vervangen bij een hybrid lijkt me nog wel te doen.
Weet niet hoe het bij een vol electrohok is...
  Bericht 
basjuh1981
Master
shootme schreef:
Weet niet hoe het bij een vol electrohok is...

Bij Mercedes gaat dat vrij eenvoudig:

Youtube video
  Bericht 
fb
Master
zadkine schreef:
En tot slot....er wordt 8 jaar garantie op accu;'s gegeven....heb je een 5 jaar oude auto met 100K kilometers dan is de garantie dus nog steeds op de accu aanwezig

De e-leasebakken van nu (de 2e hands van over 5 jaar) hebben echt wel meer dan 100k op de teller. Ook zullen ze regelmatig snel geladen zijn. En dan: de garantie (mits ...) is echt niet op 100% capaciteit. Ik noemde ook al de e-bike. Ik hoop dat je het met me eens bent dat een auto-accu systeem wél te vergelijken is met een e-bike accu. En juist bij e-bikes (snelladen onmogelijk) is de meest gehoorde klacht dat het rijbereik zo snel afneemt.

Daar waar een beetje auto tegenwoordig 12+ jaar kan meegaan heb je zeker na 8 jaar al merkbare aftakeling. Dus waarom zou je je geld uitgeven aan een auto waarvan je weet dat hij binnen afzienbare tijd waardeloos geworden zal zijn? Weer even ter vergelijk: een e-bike is na een jaar al zeker de helft van zijn nieuwwaarde kwijt en na 3 jaar niet meer in te ruilen.
  Bericht 
zadkine
Master
De garantie behelst >80% capaciteit na 8 jaar.
En de ebike heeft geen temperatuur regeling voor de accu's.
Uiteraard maakt het ook veel uit dat je ebike accu na een ritje leeg is, die van de nieuwste auto's gewoonlijk niet.
60 km op een ebike komt qua accu verbruik/slijtage neer op hetzelfde als 800 km met een E wagen.

Wel weet ik dat de accuu's bij de eerste elektrische wagens (met dus minder accu capaciteit) ook minder kilometers gegarandeerd worden. Mijn leaf had 5 jaar of 100000 km garantie. Een 60KWH accu ipv de effectief 20KWH bij mijn leaf zou dus 300000 km moeten kunnen halen.
De leaf is overigens zowel al door de 5 jaar heen als door de 100000 kilometer grens. En rijdt nog steeds op de eerste accu, inderdaad ruwweg 80% van toen die nieuw was.
En ik moet zeggen dat 20% afname op een range van 110 km veel zwaarder weegt dan als de oorspronkelijke range 400 km is....want ook met 320 km kan je nog heel veel bereiken.

De teslaS van 1 van mijn vrienden heeft ca 25-35 km rijbereik op ca 350 ingeleverd, die wagen is nu bijna 5 jaar oud en bijna 2 ton op de teller.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
snovvdog schreef:
Voor vakanties kan ik de benzine weer pakken of een auto huren.
Ik ben toch benieuwd hoe dat auto huren over een jaar of 10 gaat werken als er alleen nog maar EV's verkocht mogen worden. Met een huur EV op vakantie gaan ipv met je eigen EV zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Ik voorzie zware tijden voor de caravan branche.
  Bericht 
Spook
Master
maarten28 schreef:
Op een standaard 16A stopcontact doe je makkelijk 20 km range per uur.


Ik zal het advies doorgeven aan de flatbewoners in mijn kennissenkring. Honderd verlengsnoeren uit honderd appartementen met een raam open in de vrieskou om die kabels door te gooien en dan zes verdiepingen naar beneden laten hangen en over de stoep laten liggen. Allemaal om je auto op te kunnen laden. En dan elke keer naar beneden. Kabel loshalen. Terug naar boven om 'm naar binnen te hijsen. En dan hopen dat de hangjeugd er niet mee gaat lopen kloten, of dat de bejaarden en hoofddoekjes met kinderwagens er niet over struikelen. Uiteraard ook iets vinden op het probleem van alle auto's en brommers die over je snoer rijden. Ik vind het een heel goed idee. Realistisch vooral.
  Bericht 
maarten28
Master
Spook schreef:
Ik zal het advies doorgeven aan de flatbewoners in mijn kennissenkring

Je kunt altijd situaties verzinnen dat het nu nog niet kan. Daarmee bewijs je niet dat er ook genoeg situaties zijn dat het nu al wel kan of in de toekomst mogelijk is.
Als er voldoende penetratie van elektrische auto's is dan staan er ook 100 laadpalen op die parkeerplaats.

Denk je dat de eerste automobilisten net zo makkelijk konden tanken als wij nu?
  Bericht 
Sander
Medewerker
maarten28 schreef:
Denk je dat de eerste automobilisten net zo makkelijk konden tanken als wij nu?

Goed punt.
Aan de andere kant, mensen waren toen afhankelijk van paarden voor hun (privé) vervoer. Ze hadden dus nog een alternatief als de automobiel niet toereikend was.
Nu wordt alles zo duur gemaakt dat het alternatief (benzine) niet meer betaalbaar is en zijn mensen daar wel enorm afhankelijk van.
  Bericht 
Spook
Master
Foute vergelijking. Het boeit niet of je op een stopcontact thuis kunt laden als je überhaupt niet thuis kunt laden. Het is de kip en het ei. Mensen *kunnen* helemaal geen elektrische auto kopen, als ze 'm al zouden kunnen betalen, als ze 'm niet praktisch kunnen gebruiken. En heel veel mensen wonen in een flat. Of ergens om een hofje. Niet met de auto voor de deur of zelfs maar binnen verlengsnoerafstand. Dát is het probleem. De palen zullen er moeten zijn voordat de auto's er komen. Andersom werkt domweg niet. En ze zijn er (nog) niet. Blijft over dat je wel op benzine e.d. moet rijden, en dat wordt weer stelselmatig duurder gemaakt met een ontmoedigingsbeleid. Ten koste van de mensen die niets te kiezen hebben omdat ze de investering niet kunnen doen en de infrastructuur ontbreekt. Die mensen zitten tussen de wal en het schip. Ondertussen lachen de mensen met een huis in een buitenwijk met oprit en garage zich de ballen uit de broek.

Als je wilt dat iedereen elektrisch gaat rijden dan moet er nog veel gebeuren. Niet in de laatste plaats moeten er genoeg palen zijn dat het niet boeit als er een paar bezet blijven door een auto die al wel is opgeladen maar die niet elke dag van zijn plek komt. Of er moet een systeem zijn dat de stekker ontkoppeld kan worden nadat een auto vol is geladen, zodat een paal gedeeld kan worden met meerdere plaatsen. Maar als je daadwerkelijk wilt dat mensen met een volle accu van huis vertrekken dan moet er gewoon voor elke plaats een laadpunt zijn. Dát dekt de dagelijkse basisbehoefte voor het gros van de mensen, en dát zorgt dat al die FastNed-stations niet om de 10 km hoeven te verschijnen.
  Bericht 
zadkine
Master
Spook schreef:
Als je wilt dat iedereen elektrisch gaat rijden dan moet er nog veel gebeuren. Niet in de laatste plaats moeten er genoeg palen zijn dat het niet boeit als er een paar bezet blijven door een auto die al wel is opgeladen maar die niet elke dag van zijn plek komt. Of er moet een systeem zijn dat de stekker ontkoppeld kan worden nadat een auto vol is geladen, zodat een paal gedeeld kan worden met meerdere plaatsen. Maar als je daadwerkelijk wilt dat mensen met een volle accu van huis vertrekken dan moet er gewoon voor elke plaats een laadpunt zijn. Dát dekt de dagelijkse basisbehoeft voor het gros van de mensen, en dát zorgt dat al die FastNed-stations niet om de 10 km hoeven te verschijnen.

Daar heeft de overheid dus nu nog 10 jaar voor, maar in mijn dorpje verder niet erg belangrijk.
En Fastned stations en vergelijkbare laders zou je net zo regelmatig moeten hebben als nu benzine pompen....er zal inderdaad minder vaak geladen hoeven te worden als nu mensen moeten tanken, maar per keer ben je wel langer bezig....tenminste normaal gesproken want op sommige raststattes zie ik ook mensen rustig 20 minuten of langer de pomp bezet houden tijdens afrekenen en winkelen terwijl er een hele wachtrij staat van mensen die ook willen tanken.
Als er 10 huizen zijn zonder eigen parkeergelegenheid is het veel.
Hoewel ook hier voor de bezoekers wat laadpalen welkom zouden zijn.
  Bericht 
fb
Master
zadkine schreef:
De leaf is overigens zowel al door de 5 jaar heen als door de 100000 kilometer grens. En rijdt nog steeds op de eerste accu, inderdaad ruwweg 80% van toen die nieuw was.
Na 5 jaar 80%, dus na 8 jaar zo'n 50%? Dan blijft er van die 110km nog maar een zo'n 50km over. Leuk voor een ritje in de binnenstad maar verder dus een compleet waardeloos vehikel geworden. Dat de meeste nieuwe e-auto's een grotere capaciteit hebben is leuk, maar dat verandert niets aan het feit dat het rendement van zo'n auto drastisch daalt. Dat terwijl een benzine/diesel auto alleen maar een beetje slijt. Ik vind dat een belangrijk punt om niet een 2e hands e-auto te kopen. Jij blijkbaar niet. De tijd zal het leren, maar ik vrees dat afschrijving van e-auto's vele malen hoger zal liggen dan die van verbrandings-auto's.

maarten28 schreef:
Je kunt altijd situaties verzinnen dat het nu nog niet kan. Daarmee bewijs je niet dat er ook genoeg situaties zijn dat het nu al wel kan of in de toekomst mogelijk is.
Als er voldoende penetratie van elektrische auto's is dan staan er ook 100 laadpalen op die parkeerplaats.

Denk je dat de eerste automobilisten net zo makkelijk konden tanken als wij nu?

Sander schreef:
Goed punt.

:nono: Toch niet zo'n goed punt. Er is nl. (nog) een heel groot verschil met de invoering van eerste auto's. Die werd niet van overheidswege opgelegd maar ontstond uit vrije wil.
Over een aantal jaren is verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren verboden. Nog een paar jaar later zal de verbrandingsmotor helemaal verboden zijn (benzinepompen sluiten). De overheid kennende verbieden ze alleen maar, maar zorgen ze niet voor de infrastructuur van het alternatief. Dat is volgens hun de taak van de burger zelf.
Het gaat nu ook zo met gas in de woningbouw: Binnenkort is het verboden een gas-ketel in een nieuw te bouwen woning te plaatsen. Over een paar jaar gaat het gas gewoon helemaal van overheidswege afgesloten worden. Huizenbezitters moeten zelf maar voor alternatieven zorgen.
  Bericht 
zadkine
Master
fb schreef:
Na 5 jaar 80%, dus na 8 jaar zo'n 50%?

Dat hangt van aantal laadcycli af, denk eraan dat ik in 100000 km 1000 laadcycli heb gehad....
Laat dat los op de nieuwste generatie wagens en je komt 400000 km ver met de eerste accu voordat ie 80% is.
fb schreef:
Over een paar jaar gaat het gas gewoon helemaal van overheidswege afgesloten worden. Huizenbezitters moeten zelf maar voor alternatieven zorgen.

Dan verhuis ik het land uit.....als ik dan niet al weg ben.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik vind gas niet zo boeiend, vooral omdat ik zelf nooit gas heb gehad, woon bijna 28 jaar in woningen met slechts stadsverwarming. (die we nu al enkele jaren niet gebruiken, alleen voor douchen/wassen).
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
op sommige raststattes zie ik ook mensen rustig 20 minuten of langer de pomp bezet houden tijdens afrekenen en winkelen terwijl er een hele wachtrij staat van mensen die ook willen tanken.
Beetje vergezocht voorbeeld dit. De keren dat ik moet wachten voordat ik kan tanken, zijn op de vingers van een hand te tellen. Op de autoroute du Sud gebeurt dat wel eens. Voor de rest van het jaar verlopen 99 van de 100 tankbeurten zonder wachttijd. Het ergste wat kan gebeuren is dat ik niet aan de linkerkant van een pomp trecht kan en "helemaal" om de kofferbak heen moet lopen met de slang. Daarna kan ik sowieso weer 800 km voorruit met een zware rechtervoet, of 950 als ik het rustig aan doe.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Dikke Dakduif schreef:
eetje vergezocht voorbeeld dit. De keren dat ik moet wachten voordat ik kan tanken, zijn op de vingers van een hand te tellen.

Dan moet je eens proberen om op de schone brandstof LPG te gaan rijden. Hoe vaak die pompen wel niet bezet worden gehouden door koffiedrinkende bouwvakkers die geen zin hebben om 20 meter verder door te rijden naar een parkeerplaats. Dan ben ik na een maand al klaar met die hand.
  Bericht 
shootme
Master
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3095409 ... ons-milieu

Citaat:
Den Haag - Belgen die naar ons land vluchten voor een goedkope tankbeurt maken het voor Nederland nog moeilijker om het door de rechter opgelegde klimaatdoel voor 2020 te halen. Elke tankbeurt telt namelijk mee als vervuiling in de CO2-boekhouding, ook zonder gemaakte kilometers.
Belgen trekken de grens over voor onze diesel.

Belgen trekken de grens over voor onze diesel.

Foto Hollandse Hoogte

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) corrigeerde onlangs de voorspellingen voor 2020. Ten opzichte van 2017 stoten auto’s naar verwachting 1,6 megaton CO2 meer uit. Dat komt onder andere door de groeiende economie en toenemende import van niet-zuinige tweedehands auto’s. Maar er is een derde factor: de forse verhoging van de accijns op diesel in België.

Vroeger was het voor Nederlandse dieselrijders aantrekkelijk om naar een pomp te vluchten bij onze zuiderburen, maar door meerdere accijnsverhogingen worden de Belgen nu zelf massaal de grens over gejaagd. Bovendien blijft de Nederlandse dieselrijder voortaan in eigen land tanken. Deze combinatie zorgt naar verwachting voor een verkoopgolf van diesel.

Internationale regels schrijven voor dat de CO2-uitstoot van auto’s wordt gemeten aan de hand van de omvang van de brandstofverkoop. De uitstoot in Nederland neemt bij zo’n verkoopgolf dus boekhoudkundig toe. Zelfs als de tanktoerist direct rechtsomkeert maakt: het telt volledig mee als uitstoot in onze rekenmodellen.
Goedkope diesel

„Jarenlang was de situatie gunstig voor de mobiliteit hier. Nu is het precies andersom”, zegt PBL-onderzoeker Pieter Hammingh. „Het prijsverschil tussen België en Nederland wordt de komende jaren wel iets kleiner door de jaarlijkse indicatie van accijnstarieven bij ons, maar diesel blijft dan alsnog goedkoper dan in België.”

Overigens is de benzineprijs bij onze zuiderburen nog altijd zachter geprijsd dan bij ons. In Nederland rijden meer auto’s op benzine en is de prijs aan de pomp wereldwijd gezien nog steeds torenhoog. De vlucht naar België loont dus nog steeds én daarmee dragen wij ons steentje bij aan de ’vervuiling’ van ons buurland. Dat is al jaren zo en op dat vlak ziet het planbureau dan ook geen verschil.

Vorige week vrijdag maakte het PBL bekend dat Nederland door de bijgestelde verwachtingen het klimaatdoel van 2020 niet meer kan halen. De rechter heeft in de omstreden Urgenda-zaak geëist dat ons land dan al de CO2-uitstoot met een kwart heeft gereduceerd ten opzichte van 1990. Het kabinet komt in april, na de verkiezingen, met extra klimaatmaatregelen.

Het planbureau heeft niet uitgerekend hoe groot de invloed van het Belgische tanktoerisme is ten opzichte van de andere twee factoren, maar de deskundigen concluderen wel dat het een rol speelt. In Den Haag fantaseren sommige politieke partijen nu over een verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 km/u. Daarmee zou de CO2-uitstoot met circa 1,6 megaton dalen, maar moeten we langzamer rijden dan de Belgen.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
Beetje vergezocht voorbeeld dit. De keren dat ik moet wachten voordat ik kan tanken, zijn op de vingers van een hand te tellen.


Dat kan kloppen hoewel een bepaalde raststatte hier wel patent op heeft, maar ja....aantal keer dat je gaat snelladen is ook op de vingers van 1 (of 2 ) handen te tellen....afhankelijk hoe vaak en ver je op reis gaat.

Diverse station in Luxemburg staab trouwens gewoonlijk ook vol met een lange wachtrij.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
zadkine schreef:
Diverse station in Luxemburg staab trouwens gewoonlijk ook vol met een lange wachtrij.

ja, want die paar tientjes besparing op de vakantie gaat het hem doen :thumb:
  Bericht 
zadkine
Master
idd....daarom sta ik er niet in de rij, maar kom ik er langs als het stil is pakte ik die tientjes wel mee ('s ochtends vroeg kan dat soms)
  Bericht 
BLikent
Master
Waar komt zometeen al die stroom voor het opladen vandaan?
Is ons elektranet (o.a. de wijkkasten) wel berekend op al die extra vraag als iedereen tegelijk (om 18:00) inplugged. Dat in combinatie met elektrisch koken (ook om 18:00) en een warmtepomp.
Er moet nog een hoop water naar de zee stromen voordat alles kan worden uitgevoerd.
  Bericht 
shootme
Master
Is toch al eerder voorbij gekomen? Nee dat is het niet.
  Bericht 
zadkine
Master
BLikent schreef:
Is ons elektranet (o.a. de wijkkasten) wel berekend op al die extra vraag als iedereen tegelijk (om 18:00) inplugged.

Gegeven het nachttarief (beginnend om 22:00) verwacht ik niet dat iedereen gaat laden om 18:00.
Je kunt die auto's gewoon programmeren om van laagtarief gebruik te maken, dus inpluggen om 18:00 kan wel, maar laden start om 22:00 uur.
En elektrisch koken is al meer KW piek verbruik dan autootje laden...wat wel tussen 17 en 19 zal gedaan worden.
  Bericht 
Spook
Master
zadkine schreef:
Gegeven het nachttarief (beginnend om 22:00)


Waar?

Brabant en Limburg 21:00, rest van het land 23:00

En dan nog wat uitzonderingsgemeenten.
  Bericht 
Bussloo
Master
zadkine schreef:
Gegeven het nachttarief (beginnend om 22:00) verwacht ik niet dat iedereen gaat laden om 18:00.

Moet je wel een dubbele meter hebben. En dan nog scheelt het iets van 0,015 cent per KwH.
  Bericht 
Spook
Master
De vaste kosten van daltarief zijn ook hoger. Dus het verschil is nog kleiner. Voor een gemiddeld gezin scheelt het iets van een tientje als er er goed gebruik van maakt.
  Bericht 
zadkine
Master
Als er teveel vraag tijdens piek tarief komt zullen ze de verschillen gewoon moeten verhogen.Piektarief +1cent, dal tarief -1 cent.
En de overheid zou nog wat kunnen doen met het belastingtarief afhankelijk van tijdstip.....net als ze telkens aanhalen bij km beprijzing. Tijd en plaats afhankelijk tarief.
Overigens is het huishoudelijk stroomverbruik maar een fractie van het totale piek tarief verbruik vanwege verbruik bedrijven (voornamelijk overdag). Dus stroom zat, hooguit hier en daar een lokaal bekabelings en wijkcentrale issue.


ps 1,5 cent / kwh is voor 20000 km, wat 2500-3000 kwh kost, 45 euro per jaar maximaal verschil.....groter maken van dat verschil lijkt wel bijna verplicht als je echt wil dat mensen meer in daluren gaan gebruiken. Dus door verschuiven mbv de belastingtarieven. En eigenlijk hoef je een moderne FEV maar iets van 1 keer per week te laden gezien de range en gemiddeld aantal km (75 km/dag op 250 dagen per jaar = 20K km)
  Bericht 
Pita
Master
 
Tot welke lengte kan je eigenlijk een verlengsnoer gebruiken, voordat er verlies optreed ?
  Bericht 
Spook
Master
Het verschil is veel groter geweest. Het is juist steeds minder geworden de afgelopen decennia.
  Bericht 
zadkine
Master
Pita schreef:
Tot welke lengte kan je eigenlijk een verlengsnoer gebruiken, voordat er verlies optreed ?

0 cm.
Verlies is afhankelijk van lengte en doorsnee van de draad. En dus altijd verlies op je verlengsnoer. Hoe korter hoe beter, hoe dikker aders in de draad hoe beter.
  Bericht 
Bussloo
Master
Spook schreef:
Het verschil is veel groter geweest. Het is juist steeds minder geworden de afgelopen decennia.

En doordat er vroeger geen REB en ODE was, leek het verschil nog veel groter.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Bestuurder opgesloten in elektrische auto door software-update

In China is een bestuurder in zijn elektrische auto opgesloten geraakt toen er tijdens het rijden een software-update werd geïnstalleerd. De auto kwam op de weg tot stilstand en zorgde er vervolgens voor dat de bestuurder langer dan een uur vast zat.

Dat meldt the South China Morning Post op basis van een bericht dat autofabrikant Nio zelf plaatste op het Chinese Weibo. De fabrikant bevestigt dat een van zijn testauto’s midden in het drukke verkeer van Peking tot stilstand is gekomen nadat de bestuurder ervoor koos om een software-update te installeren. Volgens Nio zijn er weliswaar meerdere handelingen nodig om de software-update te starten, maar het bedrijf bood onmiddellijk zijn excuses aan dat het tijdens het rijden deze mogelijkheid biedt. Het adviseert gebruikers om voortaan eerst de auto langs de kant van de weg te zetten alvorens een update te installeren.

Tijdens het installeren van de update kwam niet alleen de auto tot stilstand, maar kon de bestuurder ook niet uit de auto komen. Zo was het niet mogelijk om de deuren te openen, of om een raam open te zetten.

Ook in Europa
Nio is onderdeel van een Chinese start-up en maakt luxueuze elektrische auto’s. Het bedrijf is al enkele jaren actief en tot nu toe is de supercar EP9 een van de meest opzienbarende modellen. Die kost circa 1,4 miljoen euro. Maar de fabrikant maakt ook modellen voor het grote publiek, zoals de ES8 en ES6. Nio heeft plannen om op korte termijn zijn auto's ook in Europa te gaan verkopen.



Handig zo'n software update. :roflol: :roflol:
  Bericht 
Spook
Master
HAL9000.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Skynet werd al op 29 augustus 2013 self-aware, valt me dus nog mee dat we nu pas opgesloten worden in onze eigen auto's.
  Bericht 
Spook
Master
Een beetje auto heeft dan op de bodem of in de B-stijl nog een hendeltje oid zitten.
  Bericht 
zadkine
Master
Heeft vrij weinig met elektrisch aangedreven auto's te maken, wel veel met (teveel) elektronica in moderne auto's.
Lijkt me dat als de de software van een ICE auto gaat updaten er tijdens die update ook allerlei functies kunnen uitvallen.
 Pagina 4 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy