Pagina 2 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
BLikent
Master
De Telegraaf schreef:
Miljoeneninvestering voor stekkerauto’s

DEN HAAG - Het kabinet trekt zeker drie miljoen euro uit om 2000 oplaadpunten voor elektrische auto’s bij rijksgebouwen te plaatsen.

Het doel is om automobilisten op die manier massaal de stekkerauto in te krijgen. ,,Zo kan de overheid het goede voorbeeld geven’’, zegt staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken).

De schatting is dat de investering in ieder geval drie miljoen euro kost, meldt een woordvoerster van het ministerie. Die investering kan zelfs nog oplopen als plaatsing van de laadpalen ingewikkelder blijkt te zijn dan verwacht. De eerste 700 laadpalen worden in de eerste helft van dit jaar geplaatst.

Het Rijk heeft een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20 procent van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer gekocht die rijden op diesel of benzine en zet de rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark.

In het klimaatakkoord dat vlak voor de kerst werd gepresenteerd staan ook tal van maatregelen om automobilsten op e-auto’s te laten overstappen. Tegen deze plannen is veel verzet. Er komen subsidies tot 6.000 euro voor stekkerauto’s, maar het geld voor deze subsidies komt vooral uit de broekzakken van diesel- en benzine auto’s. Zo gaan hun brandstofprijzen omhoog, komt er een nieuwe taks van 25 euro op autobezit. Ook bij de aanschaf van auto moet een extra innovatietaks van 350 euro worden afgetikt.

Niet alleen het optuigen van het e-subsidiecircus stuit op veel verzet, dat doen ook de catalogusprijzen van elektrische auto’s. Zelfs voor de kleinste stekkerwagens moet nog steeds een bedrag van minstens 30.000 euro worden betaald. Ook met de maximale subsidie van 6000 euro ligt dit voor veel Nederlanders nog ver buiten hun financiële bereik.


En er komen nog meer kosten aan voor de automobilist. Zonder dat het helpt.
  Bericht 
IsIkke
Master
weer een gevalletje: ik snap niet waarom de burger niet opstaat en gewoon het land op zijn kop zet door deze onzin..
  Bericht 
Pita
Master
 
Gewoon omdat wij een land van schapen zijn en wat de grote herder ons voorschotelt, daar voldoen wij aan !
  Bericht 
Sander
Medewerker
Heb jij daar tijd voor dan? Om een paar dagen op het Malieveld te gaan staan?
Ik niet. En een groot deel van de rest van de Nederlanders ook niet.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik mag hopen dat de overheid inderdaad op grote schaal zonnepanelen gaat neerleggen. Windturbines hebben op die schaal een erg lage efficiëntie.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
Ik mag hopen dat de overheid inderdaad op grote schaal zonnepanelen gaat neerleggen

Moeten we daarmee dan?

Het is nou al meerdere malen bediscussieerd dat het net die wisseling van geleverd vermogen helemaal niet kan verwerken, het is alsof je een glas water in een emmer gooit die al vrijwel vol is, het stroomt eroverheen.. Heeft geen zin. Dus waarom hoop je dat de overheid ons geld gaat zitten verspillen, ik kan dat niet volgen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
IsIkke schreef:
ik snap niet waarom de burger niet opstaat en gewoon het land op zijn kop zet door deze onzin..
In maart zijn er verkiezingen waarbij de burger de kans krijgt om de 1e kamer flink op te schudden (en klimaatonzin te blokkeren). Als dat dan (weer) niet gebeurt, willen we het blijkbaar zo met z'n allen ;(
  Bericht 
Sander
Medewerker
Dikke Dakduif schreef:
Als dat dan (weer) niet gebeurt, willen we het blijkbaar zo met z'n allen ;(

Ik kijk in groepen mensen wel eens wat om me heen... En als ik me dan besef dat ze allemaal stemrecht hebben dan word ik echt heel pessimistisch over de toekomst van dit land.
Het niveau "boos worden op Arnie van GTST als je hem tegenkomt op straat". Je ziet ze ook op verschillende social media. Kunnen nog niet eens een beetje een normale Nederlandse zin typen. En dat moet dan meebeslissen over de toekomst.
En als het dan maar één generatie was... Maar neeeeeeeee, ze fokken ook nog eens als konijnen. Daar gaat je genenpool.
We zijn verloren jongens. Het is wel leuk om er nog een beetje tegenin te roeien, maar echt zin heeft het allemaal niet.
  Bericht 
Bussloo
Master
Dave schreef:
Het is nou al meerdere malen bediscussieerd dat het net die wisseling van geleverd vermogen helemaal niet kan verwerken, het is alsof je een glas water in een emmer gooit die al vrijwel vol is, het stroomt eroverheen.

Wel als alle opgewekte stroom direct opgeslagen wordt door het wagenpark en gebruikt wordt door de airco's. Met zo'n wagenpark kunnen ze het ook nog eens als grid opslag gaan gebruiken.
  Bericht 
Spook
Master
Moet je als eigenaar wel toestaan dat de accu ook (deels) leeggetrokken mag worden. Wat is de vergoeding voor de laadcycli van die accu's?
  Bericht 
Raaf
Master
Bussloo schreef:
Wel als alle opgewekte stroom direct opgeslagen wordt door het wagenpark en gebruikt wordt door de airco's. Met zo'n wagenpark kunnen ze het ook nog eens als grid opslag gaan gebruiken.

Als je centraal kan gaan sturen wanneer auto's laden (en wanneer je de stroom uit de auto kan trekken) dan is de stabiliteit van het net mogelijk. Maar alsnog is er dan een capaciteitsprobleem met het huidige net.
  Bericht 
Spook
Master
Als je auto als buffer dient, doet je auto werk voor de netwerkbeheerder danwel stroomleverancier. Daar staat een vergoeding tegenover? Anders mogen ze jouw accu niet gebruiken. Dat ding is niet gratis en gaat niet eeuwig mee.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Waarom moeten er zoveel laadpunten zijn? Die EV auto's rijden toch allemaal zoveel kilometers met een volle accu? Ga lekker thuis opladen ('s nachts) dan kun je de volgende dag geheel onbezorgd naar werk en weer naar huis rijden zonder dat je ergens stilvalt. En eenmaal thuis kun je weer opladen voor de volgende dag.
Er hoeven dus helemaal niet zoveel laadpunten te zijn, of valt het bereik op één acculading toch wat tegen?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Bussloo schreef:
Wel als alle opgewekte stroom direct opgeslagen wordt door het wagenpark en gebruikt wordt door de airco's. Met zo'n wagenpark kunnen ze het ook nog eens als grid opslag gaan gebruiken.
Een van de vele kansloze ideeen die de argeloze burger moeten doen geloven dat we over een jaar of 20-30 met uitsluitend groene energie toekunnen. Volledig voorbijgaand aan het feit dat de zon 's avonds ondergaat en de wind random is. Ook volledig blind voor het gigantische kapitaalbeslag dat komt kijken bij opslag methodes en smart grids.

Nog even los van dit:
Spook schreef:
Als je auto als buffer dient, doet je auto werk voor de netwerkbeheerder danwel stroomleverancier. Daar staat een vergoeding tegenover? Anders mogen ze jouw accu niet gebruiken. Dat ding is niet gratis en gaat niet eeuwig mee.


Hoe zie je opslag in auto-accus voor je op een winterse windzwakke dag? Je rijdt naar je werk, koppelt je auto aan om op te laden maar in plaats daarvan wordt ie leeggetrokken omdat de servers toch moeten draaien, net als de warmtepompen. Fijne wandeling naar huis alvast :dag:
  Bericht 
Spook
Master
Als dat zo zou werken bepaal je zelf wel hoeveel procent van je range je wilt verkopen. En óf je wilt verkopen. Maar het gaat om bufferen. Dus laden en ontladen. Je accu slijt extra. Daar ging het me om.

Er moeten gewoon kerncentrales bij. Genoeg capaciteit, en snel te schakelen. Ideaal als basis voor al die panelen en andere rommel.
  Bericht 
zadkine
Master
VTEC_Driver schreef:
Waarom moeten er zoveel laadpunten zijn? Die EV auto's rijden toch allemaal zoveel kilometers met een volle accu? Ga lekker thuis opladen ('s nachts) dan kun je de volgende dag geheel onbezorgd naar werk en weer naar huis rijden zonder dat je ergens stilvalt. En eenmaal thuis kun je weer opladen voor de volgende dag.
Er hoeven dus helemaal niet zoveel laadpunten te zijn, of valt het bereik op één acculading toch wat tegen?

Dan moet je die laadpunten bij de mensen thuis leggen, alle parkings bij flats, rijtjes huizen etc....overal dus waar GEEN eigen parkeerplek bij een huis/woning aanwezig is.
Vanuit bedrijfsoogpunt goedkoper om bij werk op te laden dan bij steeds wisselend personeel thuis laadpunten te moeten gaan aanleggen.
Ook al omdat 1 forse kabel leggen naar 100 laadplekken op een kluitje veel minder werk is dan bij 100 verschillende plekken 1 kabel te moeten leggen.

Wat je schrijft zou wel mogelijk zijn als de overheid rigoureus haar plannen ten uitvoer gaat brengen, dus daadwerkelijk alle parkeerplekken (ruwweg 4 miljoen?) rond huizen/woningen waar geen eigen parkeerplek bij is te gaan voorzien van een stekker/stopcontact. Bij zo'n opdracht zal de prijs per laadplek fors dalen denk ik zo. En je laat als regering tenminste zien dat je niet alleen een mobiliteits transitie wil maar er ook alles aan doet om het werkelijk mogelijk te maken. Zorg dan wel dat elke laadplek gewoon met mastercards (visa, bankpassen) a;s betaling aangezet kunnen worden ipv tig verschillende laadpasjes nodig te hebben.

ps De oudere elektrische auto's hebben niet de range om met uitsluitend thuisladen te voldoen. Met name de 20KWH accu's zijn te klein.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
VTEC_Driver schreef:
Ga lekker thuis opladen ('s nachts)

Snoertje over de straat? Er zijn er maar weinig met een Vinex hut die een garage tot de beschikking hebben en/of een oprit.

{nu volgen er een aantal lui hieronder die zeggen dat ze het wel kunnen/hebben}
  Bericht 
zadkine
Master
Spook schreef:
Als je auto als buffer dient, doet je auto werk voor de netwerkbeheerder danwel stroomleverancier. Daar staat een vergoeding tegenover? Anders mogen ze jouw accu niet gebruiken. Dat ding is niet gratis en gaat niet eeuwig mee.

Er bestaan inmiddels proefopstellingen voor. Leegtrekken levert daarbij een paar cent meer op per kwh dan vullen. Hoeveel weet ik niet. Wel schijn je te kunnen aangeven tot welk minimum de accu leeg getrokken mag worden, waarbij je uiteraard rekening kan houden met wat je de volgende dag moet gaan rijden.
Technisch dus al in laboratorium opstelling mogelijk, financieel echter?
Als ik weet dat een accu 60KWH uur inhoud heeft, garantie voor 200000 km of 8 jaar (minimaal 80% capaciteit nog over), dan is het aantal gegarandeerde cycli gauw 500. Huidige prijs 60kwh accu 15000 ruwweg. Dus bij onttrekken van 30000KWH zou 15000 euro meerprijs betaald moeten zijn.....en dat gaat het nog niet worden...50 cent meerprijs per onttrokken kwh. Desnoods 40 cent per kwh....als je beseft dat een accu vol laten staan slechter voor de accu is dan als die tussen 50 en 80% lading heeft.
  Bericht 
Bussloo
Master
Dikke Dakduif schreef:
Een van de vele kansloze ideeen die de argeloze burger moeten doen geloven dat we over een jaar of 20-30 met uitsluitend groene energie toekunnen. Volledig voorbijgaand aan het feit dat de zon 's avonds ondergaat en de wind random is. Ook volledig blind voor het gigantische kapitaalbeslag dat komt kijken bij opslag methodes en smart grids.
Op grote schaal gaat het hem niet worden. Op kleine schaal?

Spook schreef:
Als je auto als buffer dient, doet je auto werk voor de netwerkbeheerder danwel stroomleverancier. Daar staat een vergoeding tegenover? Anders mogen ze jouw accu niet gebruiken. Dat ding is niet gratis en gaat niet eeuwig mee.
Als het nu alleen auto's betreft waarvan het bedrijf/de instelling zelf eigenaar is?

Mijn punt is dat het voor mensen die overdag werken slimmer is om overdag op het werk de auto op te laden met lokaal opgewekte energie, omdat dan de kans dat de zon schijnt groter is dan wanneer je 's avonds thuis laadt. En ja, 's zomers werkt dat beter dan in de winter. En nee, je moet niet volledig afhankelijk willen worden van zonne- en windenergie.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Bussloo schreef:
Op grote schaal gaat het hem niet worden. Op kleine schaal?
Prima. En graag zonder subsidie.

Bussloo schreef:
Mijn punt is dat het voor mensen die overdag werken slimmer is om overdag op het werk de auto op te laden met lokaal opgewekte energie, omdat dan de kans dat de zon schijnt groter is dan wanneer je 's avonds thuis laadt. En ja, 's zomers werkt dat beter dan in de winter.
Klopt. Ik denk echter dat een kantoordak vol zonnepanelen allleen in de piekmaanden genoeg levert om zowel het kantoor als enkele EV's van stroom te voorzien. Een flink deel van het jaar zal er stroom van het net moeten komen. De investering drukt echter het hele jaar op de begroting.
  Bericht 
Raaf
Master
Bussloo schreef:
Als het nu alleen auto's betreft waarvan het bedrijf/de instelling zelf eigenaar is?

Veel te kleine schaal. Dan moet je zelf een buffer inbouwen, en dat kan financieel niet uit.

Om het te laten werken heb je het niet over 10.000 auto's he. Dan heb je het over tenminste 3.000.000 auto's.
  Bericht 
Griffin
Master
Bussloo schreef:
Mijn punt is dat het voor mensen die overdag werken slimmer is om overdag op het werk de auto op te laden met lokaal opgewekte energie, omdat dan de kans dat de zon schijnt groter is dan wanneer je 's avonds thuis laadt.

Dat dus.

Maar... die autootjes van de gemeente... die zijn nou juist meestal op pad als het licht is. Het schoffelt zo lastig in het donker immers...
  Bericht 
zadkine
Master
3.000.000 autos * 13000 km (anwb gemiddelde ongeveer) / 6 (km /kwh) = 6500GWH energie.
Iets van 26 miljoen zonnepanelen van 300Wpiek nodig.
Gegeven dat de nieuwste auto's zuiniger zijn dan deze 6 km/kwh (iets van 8 km/.kwh) kunnen er misschien zo'n 5miljoen panelen van af.

In perspectief:
Heb je dus maar 4 panelen nodig per woning in Nederland....
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
Dan moet je die laadpunten bij de mensen thuis leggen

Het gaat er mij om dat ev's niet genoeg hebben aan 1 laadpunt, thuis, op het werk, bij de winkels, echt overal zie je laadpalen en moeten de ev's opgeladen worden. Is het bereik dan echt zo onvoldoende om er een fatsoenlijk ritje mee te maken?

By the way hoeveel is je range nu met -6 gr. C?
  Bericht 
zadkine
Master
VTEC_Driver schreef:
Het gaat er mij om dat ev's niet genoeg hebben aan 1 laadpunt, thuis, op het werk, bij de winkels, echt overal zie je laadpalen en moeten de ev's opgeladen worden. Is het bereik dan echt zo onvoldoende om er een fatsoenlijk ritje mee te maken?

By the way hoeveel is je range nu met -6 gr. C?


Het bereik hangt af van de wagen.
De 2013 leaf heeft maar 20 KWH effectieve batterij orgineel.
Hiermee kom ik met -6 70 km ver. Bij nieuwe batterij ca 90km .
De huidige generatie EV's hebben minimaal dubbele batterij, en een aantal heeft 3 dubbele batterij.
Bovendien zijn fouten (stroomvreters) in de nieuwere modellen vervangen door zuiniger systemen.
Volgens tests rijden zowel de kia nero als de konaE >30% verder per KWH als mijn leaf en hebben ruim 3 keer zoveel stroom.
Oftewel ruim 300 km bereik bij -6 (ik zag een winter rangetest bij 90 constant in Noorwegen eindigen bij 380 km, de zomer test bij 510 km....ik kwam met mijn testrit, herfst, nog verder dan die 510 )
Deze range kan je ook verwachten met Tesla model 3.
Kijk dus niet naar verouderde gegevens. Met de huidige generatie elektrische wagens hoef je alleen maar thuis te laden voor bijna elk dagelijks gebruik.
  Bericht 
shootme
Master
.... wanneer je 90 rijdt waar de rest 130 voorbij raast. Leuk.
  Bericht 
Pita
Master
 
Ben eigenlijk best wel benieuwd hoelang die accu's vol blijven, bij langdurig stilstaan.
  Bericht 
zadkine
Master
Pita schreef:
Ben eigenlijk best wel benieuwd hoelang die accu's vol blijven, bij langdurig stilstaan.

Met 3 weken afwezig nooit iets gemerkt van stroomverlies, kan dus maximaal een paar % zijn.

shootme schreef:
wanneer je 90 rijdt waar de rest 130 voorbij raast. Leuk.

Dit was in Noorwegen....iets mat vmax daar (en soort van Zwitsers niveau aan boetes bij sneller)

Weinig kans dus op veel snellere wagens die je voorbij gaan.
(En als je geen 500 km, maar de helft hoeft af te leggen tot volgende laadplek (nacht) dan kan je 130 rijden....)

Daarnaast...als ik een retourtje Rotterdam rijdt zie ik vrijwel nergens kans 130 door te rijden....te druk.
  Bericht 
shootme
Master
Nederland is groter dan de randstad.
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
(En als je geen 500 km, maar de helft hoeft af te leggen tot volgende laadplek (nacht) dan kan je 130 rijden....)

Hmpf. Weer overwogen elektrisch te gaan rijden voor een mogelijk nieuwe klus, weer afgeketst. Ontwikkelteam zit in Zeeland, standplaats bij Nijkerk. Een of twee keer per week heen en weer. Vanaf huis via de zaak naar het ontwikkelteam is 230 km enkele reis. A27, A59, A17, A58, A4. Grootste deel 120 of 130 km/u. Kortom, elektrisch gaat het weer niet worden want in de winter niet haalbaar.
  Bericht 
zadkine
Master
Alleen als er een goede lader bij die klus beschikbaar is (minimaal 7KW enkelfase) .(De wintertest gaf een verbruik aan inclusief verwarming van 193 wh / km...230 km zou dan ca 45 KWH verbruik zijn. 6 uur laden met 7KWH is meer dan genoeg om weer terug te rijden...3 uur ook als je met volle accu gestart bent. (Uitgaande van een KonaE, Niro electric en /of tesla model 3.
Dan kom je wel heen en weer.
In de zomer zou je met 100 km/h zonder bijladen heen en weer komen, met bijladen gewoon 130.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
nooit iets gemerkt van stroomverlies,

spanningsval dan?
  Bericht 
Spook
Master
De accu helemaal volladen is weer niet goed voor de levensduur. En dan langzamer moeten gaan rijden. Het blijft compromissen sluiten.
  Bericht 
Cweepz
Master
Ligt aan wat je nodig hebt natuurlijk. Huis -> werk is 30Km voor mij. In een weekend rij ik geen 300KM weg. Dus ik hoef m'n rijstijl helemaal niet aan te passen.
Dus de KonaE is besteld. Hopelijk komt hij vlot want na juli moet ik 22% gaan bijtellen voor de V40 :duh:
Ik denk eerder dat ik met moet gaan inhouden want die KonaE is echt wel snel :woop:

En als extragratisbonus hou ik als hij er is bijna 300 euro /maand netto extra over in de maand om aan leuke dingen te besteden :honger:
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Alleen als er een goede lader bij die klus beschikbaar is (minimaal 7KW enkelfase)

Nee, risico is te groot dat ik 'm op de heenweg niet zou halen zonder onderweg ergens te moeten bijladen. Die bijna 250 km haal je niet in de winter bij 120/130 als het een beetje tegen zit. En ik ga echt geen half uur eerder van huis op zo'n dag omdat ik 't anders niet zou halen. Om 9 uur op kantoor bij de ontwikkelaars betekent dan sowieso al om 6:30 op weg. Dan een paar vergaderingen, om 1200 weer terug naar eigen kantoor. Kortom, dat wordt allemaal veel te duur voor de baas (tijd tikt door heh...).
  Bericht 
Spook
Master
Cweepz schreef:
Dus ik hoef m'n rijstijl helemaal niet aan te passen.


Het ging juist om de gevallen waar de range anders een probleem is. Dan moet je je aanpassen. Wat inhoudt dat het nog steeds geen gelijkwaardig alternatief is.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Nee, risico is te groot dat ik 'm op de heenweg niet zou halen zonder onderweg ergens te moeten bijladen. Die bijna 250 km haal je niet in de winter bij 120/130 als het een beetje tegen zit. En ik ga echt geen half uur eerder van huis op zo'n dag omdat ik 't anders niet zou halen. Om 9 uur op kantoor bij de ontwikkelaars betekent dan sowieso al om 6:30 op weg. Dan een paar vergaderingen, om 1200 weer terug naar eigen kantoor. Kortom, dat wordt allemaal veel te duur voor de baas (tijd tikt door heh...).


Met een 375 km winter range kan je die 250 wel met 110 halen (als er een 7kw lader is). Dat scheelt 5 minuten rijden in het (vaak drukke) Nederlandse verkeer.
Ik heb met mijn testrit 180 km enkele reis gereden met tegen de 90 . Dat scheelde ca 12 minuten tov rijden met de PHEV
Met 110 rijdend zou het verschil minimaal zijn. Maar ieder zijn eigen keus.

(Als het goed is binnen 1 maand hier de KonaE...die is 30 november verstuurd vanuit Korea volgens de dealer...daarna ga ik wel meten wat de werkelijke mogelijkheden zijn)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
In de zomer zou je met 100 km/h zonder bijladen heen en weer komen,

Dus weer de vraag waarom dan overal die laadpalen plaatsen? Je kan toch met een thuislading heen en weer?
Al dat gepraat dat de range voldoende is enz. geeft toch al aan dat er helemaal niet zoveel laadpalen bij hoeven te komen?
Of er klopt toch ergens iets niet m.b.t. die range verhalen.
  Bericht 
zadkine
Master
VTEC_Driver schreef:
Dus weer de vraag waarom dan overal die laadpalen plaatsen? Je kan toch met een thuislading heen en weer?
Al dat gepraat dat de range voldoende is enz. geeft toch al aan dat er helemaal niet zoveel laadpalen bij hoeven te komen?
Of er klopt toch ergens iets niet m.b.t. die range verhalen.

Niet alle E wagens zijn "longe range". Iemand die dagelijks 60 km enkele reis moet is goedkoper uit met een 40KWH accu.
Maar je hebt gelijk dat er minder vaak getankt hoeft te worden met snelladers dan dat er nu voor hetzelfde aantal wagens benzine getankt moet worden. Echter, juist die 40KWH wagens zullen op die enkele dag dat ze verder (dan ca 200-250km ) rijden wel snelladers nodig hebben.


Waar je echter sowieso veel laders voor nodig hebt is standaard thuis/werk laden.....voor ieder die geen eigen garage of carport heeft.
Dus heel veel normale laadpalen nodig als de overheid het klimaat akkoord doordrukt. En die standaard moet minimaal 7KW/fase kunnen laden om in 1 nacht die 500km range te kunnen laden. (Of in 1 dag bij het werk....)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Met een 375 km winter range kan je die 250 wel met 110 halen (als er een 7kw lader is). Dat scheelt 5 minuten rijden in het (vaak drukke) Nederlandse verkeer.
Ik heb met mijn testrit 180 km enkele reis gereden met tegen de 90 . Dat scheelde ca 12 minuten tov rijden met de PHEV
Met 110 rijdend zou het verschil minimaal zijn. Maar ieder zijn eigen keus.
Dat laatste dus. Als je het leuk vindt om van iedere rit een zuinigheidswedstrijd te maken moet je vooral electrisch gaan rijden. Ik wil op rustige stukken 160 rijden (kan vaak zat) en niet langer dan 4 minuten op een tankstation doorbrengen (14 als ik moet schijten). Dat is dan weer mijn keuze.

Waar ik ontzenttend van over de zeik ga, is het feit dat ik middels een exorbitant hoge bijtelling andermans gehobby mag financieren en dat dit alleen maar erger gaat worden :boos:
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Met een 375 km winter range kan je die 250 wel met 110 halen

Als een slak gaan rijden... hmm... rijdend slalom-obstakel, nee dank je.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Kwam afgelopen dinsdag een zwarte Leaf tegen op de 31, hangend achter een vrachtwagen.. Moest meteen aan Zadkine denken..

Als ik zo zou moeten gaan rijden geef me dan aub direct op voor een crematie ervaring.
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
Kwam afgelopen dinsdag een zwarte Leaf tegen op de 31, hangend achter een vrachtwagen.. Moest meteen aan Zadkine denken..

Ik hang gewoonlijk niet achter vrachtwagens...ja in files omdat dat regelmatiger (en vaak sneller) rijdt dan de linkerstrook. Maar ik reed dan ook praktisch nooit tegen de limiet van de range met enkeltje van 60 km en laadpaal beschikbaar.
Wel rijdt ik grote delen <90....want 30 km van de 60 waren geen snelweg of autoweg. Maar ook dat is niet achter vrachtauto....
  Bericht 
shootme
Master
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Tesla-rijden wordt in rap tempo flink duurder gemaakt

Het elektrisch autorijden met een Tesla wordt in rap tempo flink duurder gemaakt. Niet alleen verdwijnen de goedkoopste modelversies uit het assortiment, nu wordt ook het snelladen bij de zogenoemde Superchager-laadpalen in één klap 40 procent duurder. De stroomtarieven zijn met 40 procent verhoogd. In Nederland is de prijs van 20 naar 28 eurocent per kWh gegaan en in België van 23 naar 32 eurocent.

De Supercharger-prijzen gaan over heel de wereld met soortgelijke percentages omhoog, maar er zijn uitschieters met een verhoging van 100 procent. In een reactie aan website Electrek laat Tesla weten dat de prijswijzigingen bedoeld zijn om aan te passen aan ‘de regionale prijsverschillen en intensiteit van gebruik.’

Verder stelt Tesla dat het de extra opbrengst van de Supercharger-stations wil gebruiken om dit netwerk verder uit te breiden. Nederland heeft nu 16 stations met nog 10 op komst en België heeft er 11 met 9 op komst. Er zijn meer dan 430 Supercharger-locaties met meer dan 3600 Superchargers in Europa. West-Europa is over het algemeen goed voorzien van de snelladers, zeker vergeleken met de Oost-Europa. De automaker heeft eind vorig jaar bekendgemaakt dat het juist daar wil uitbreiden .

Tesla heeft altijd beloofd dat het gebruik van zijn laders onderaan de streep betekent dat het goedkoper is dan rijden in een benzine- of dieselauto en dat het systeem geen winstoogmerk heeft. Tesla-modellen die voor 1 januari 2017 werden gekocht, laden zelfs gratis. Tegenwoordig krijg je bij een nieuwe Tesla 400 kWh per jaar gratis, wat volgens de autofabrikant neerkomt op ongeveer 1600 kilometer elektrisch rijden.

De prijs-ingreep bij de Superchargers staat niet op zichzelf. Eerder deze maand maakte Tesla al bekend dat de goedkoopste versies van de Model S en X met het 75 kWh-batterijenpakket uit het assortiment worden gehaald. Bij de Model S en X is blijft alleen de duurdere versie met 100 kWh-accu beschikbaar. Daarmee wordt de basisprijs van deze twee modellen zo’n 20.000 euro duurder.

Model 3 toegelaten
Het instapmodel van Tesla, Model 3, heeft een typegoedkeuring van de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gekregen en mag nu worden geleverd aan Europese klanten. Door de goedkeuring mag de auto in heel de Europese Unie de weg op.

Tesla had eerder al aangekondigd begin dit jaar de auto in Europa te gaan leveren. Dat wordt nu in februari, aldus het bedrijf. In eerste instantie komen alleen de duurdere versies hier beschikbaar. Daarna pas goedkopere varianten. Die strategie heeft Tesla ook in thuisland de Verenigde Staten gehanteerd.

De Model 3 is voor Tesla belangrijk om een groter marktaandeel te veroveren en winstgevend te worden. Als de schaalgrootte van de productie verder stijgt, kan Tesla de kostprijs voor het model ook omlaag krijgen. Daarmee komt een door topman Elon Musk beloofde Model 3 voor 35.000 dollar binnen handbereik. Daartoe schrapte Tesla onlangs ook een fors aantal banen.


Gaat lekker zo. Prijsstijging van 40%
  Bericht 
zadkine
Master
Ik snap dit commentaar niet van de media.
Zeker zo geplaatst omdat het een bedrijf is en niet de overheid.

Kennelijk weet (bijna) niemand dat een jaar of 4 geleden de stroomprijs voor reguliere laadpalen agv overheids beleid met 50% gestegen is en wel tot iets meer dan 34 cent/kwh (daarvoor zelfde prijs als huishoudelijke stroom gemiddeld, ca 23 cent)

Tesla zit daar , NA deze verhoging, nog ruim onder. (Uiteraard, anders zouden tesla's bij fastned gaan laden....fastned die zelfs 59 cent/kwh rekent bij incidenteel laden.Het dubbele van Tesla na verhoging en minder snel laden dus)

Dit nog los van de 400KWH gratis stroom per jaar.....dat is ca 2000 km met een teslaS

Essent Juni 2014 schreef:
Beste heer/mevrouw Zadkine,

Essent gelooft dat elektrisch vervoer belangrijk is in de overgang naar een duurzame toekomst. Daarom zijn wij supporter van elektrisch rijden. Zo bieden we particuliere en zakelijke rijders een laadpas aan waarmee je je elektrische auto kunt laden bij elk openbaar laadpunt in Nederland.

Recente marktontwikkelingen
Vanaf 1 juni 2014 verhogen diverse exploitanten van openbare oplaadpunten in Nederland hun tarieven. Ze geven aan dat dat nodig is om de kosten te dekken. Om dezelfde reden introduceren verschillende exploitanten van openbare oplaadpunten bovendien een starttarief voor het gebruik van hun laadpunten. Dat betekent dat bij aanvang van een laadsessie er een vast bedrag in rekening wordt gebracht bovenop de kosten per geladen kWh stroom.

Deze verhoging gaat over het tarief dat (andere) exploitanten aan Essent berekenen voor uw laadbeurten op hun laadpunten, het zogenaamde verrekentarief voor gast-gebruik.

Uw tarieven
Dit alles betekent dat Essent genoodzaakt is per 1 augustus 2014 ook haar tarieven voor uw Laadpas te verhogen. De gemeente Amsterdam blijft elektrisch rijden stimuleren. Daarom is de verhoging op deze laadpunten kleiner en rekenen wij hier nog steeds géén starttarief. Per 1 augustus zijn de tarieven inclusief btw voor openbaar laden met uw Essent Laadpas als volgt:






Deze brief kregen we mbt 1 van onze laadpas leveranciers. Ivm continuiteit hebben we er 2. Als de ene niet werkt vanwege storing bij de laadpas leverancier werkt de andere meestal nog wel. De andere leverancier had een soortgelijke brief. Tesla is dus erg laat met kostendekkender maken van hun laadsysteem....komt ook omdat bij de eerste tesla's laden was inbegrepen bij de aanschafprijs...."
Uiteraaard aanhef verandert naar mijn nick name.
Kan ook dat Tesla straks hun stations ook gaat openstellen voor andere merken auto's....mits het ze wat oplevert. En dat kan alleen bij een kostendekkend tarief + marge.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Maserati Teun schreef:
Tesla-rijden wordt in rap tempo flink duurder gemaakt

Meer in het algemeen ben ik erg benieuwd naar hoe de roverheid het autorijden budget neutraal gaat houden. Onder de huidige voorwaarden gaan er in de komende jaren gigantisch veel EV's <50K euro verkocht worden in de lease en wellicht ook particulier. Mbt CO2 tax, bijtelling, accijns en MRB gaat dat een aderlating voor de begroting opleveren. Nog duurder maken van brandstof mobiliteit gaat de overgang naar EV alleen maar verder versnellen waardoor het probleem juist groter wordt. Het kan daarom niet anders dat EV's binnen een paar jaar al flink belast gaan worden, op dat moment gaan mensen terug naar brandstof. Het is immers allang duidelijk dat automobilisten uitsluitend hun portemenee volgen bij de keuze voor EV. Ik heb het idee dat de beleidsmakers hier totaal niet over nagedacht hebben.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
Onder de huidige voorwaarden gaan er in de komende jaren gigantisch veel EV's <50K euro verkocht worden in de lease en wellicht ook particulier. Mbt CO2 tax, bijtelling, accijns en MRB gaat dat een aderlating voor de begroting opleveren.

Niet helemaal correct lijstje. De accijns valt niet weg. Per slot is bijna 2/3e deel van de stroomprijs ook een belasting (als heet dat dan anders dan accijns).Tevens krijgt de overheid wegens de hogere aanschafprijs ipv BPM een hogere BTW binnen (bij particuliere verkoop direct, bij zakelijke verkoop vertraagd ivm BTW prive gebruik regels). En met 21% over 50000 ipv 25000 zal die meer opbrengst BTW aardig de CO2/BPM tax compenseren.
Tenminste....zolang mensen zeuren dat elektrisch rijden zo slecht zou zijn vanwege kolen centrales zonder verder het rekensommetje te maken over efficiëntie stroomopwekking=>efficiëntie elektro aandrijving versus efficiëntie ICE motoren.

Dat gat komt wel in de begroting als iedereen met een beetje gunstig gelegen dak zonnecellen gaat plaatsen en daarmee auto's laden (of huishoudelijk verbruik/warmtepomp verbruik.)

BPM is al sowieso een "verboden" belasting door Brussel.
Misschien gaat het er toe leiden dat niet meer de automobilist onterecht een enorme bijdrage doet aan de linkse hobbies als asiel industrie, maar elke N(M)ederlander.


Overigens noem je nu wel de redenen op dat men weer kilometerheffing op de agenda gezet heeft. De overheid ziet dit ook wel aankomen.
  Bericht 
shootme
Master
https://nos.nl/artikel/2268447-extra-kl ... nodig.html

Citaat:
Het kabinet moet de uitstoot van CO2 naar aanleiding van de zogenoemde Urgenda-zaak mogelijk met 9 megaton meer terugbrengen. De kans is hierdoor groot dat het kabinet op korte termijn nog eens extra ingrijpende maatregelen moet nemen om het klimaatprobleem aan te pakken, zo bevestigen Haagse bronnen tegen de NOS.

Binnen de coalitie wordt gedacht aan het sluiten van kolencentrales, verder verhogen van de energierekening en wellicht ook het verlagen van de snelheid op snelwegen.
Druk op partijen

"Dit is een flinke tegenvaller voor het kabinet, want het is veel erger dan ze verwacht hadden", zegt politiek verslaggever Arjan Noorlander. "De onderlinge verschillen binnen de coalitie over de klimaataanpak zijn al groot en hiermee wordt de druk op de partijen alleen maar groter."

De rechter heeft in oktober 2018 in een door Urgenda aangespannen rechtszaak bepaald dat Nederland de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 25 procent moet hebben teruggebracht ten opzichte van 1990. Dat percentage lijkt bij lange na niet gehaald te worden. De Nederlandse Staat heeft een zorgplicht en moet burgers beschermen, vindt de rechter.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PLB) keek afgelopen weken naar de gerechtelijke uitspraak en komt komende vrijdag met de definitieve doorrekening.
Snelheid van 130 naar 100

Er wordt binnen de coalitie gedacht aan extra snelle sluiting van twee kolencentrales, dit zou zo'n 4 megaton opleveren. Dan blijft er nog een gat van 5 megaton. Minister Wiebes van Economische Zaken moet op zoek naar klimaatmaatregelen die snel iets opleveren. Het verlagen van de snelheid van 130 naar 100 zou bijna 1 megaton reductie opleveren.

De vraag is nu of het kabinet de reductie ook gaat halen; D66 en ChristenUnie vinden dat de maatregelen vanwege de rechtelijke uitspraken moeten worden genomen. Binnen de coalitie staat vooral de VVD op de rem; zij vrezen dat grote spoedmaatregelen de economie en de burger flink kunnen schaden.

Deze maatregelen staan los van het klimaatakkoord, waar het kabinet nu mee bezig is. In dat akkoord wordt gezocht naar besparingen voor een langere termijn tot 2030. De berekening van het Planbureau voor de Leefomgeving kan nog enigszins veranderen, pas vrijdag stellen ze het definitieve getal vast.



:loco: :loco: :loco: :boos: :boos: :boos: :boos:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Misschien gaat het er toe leiden dat niet meer de automobilist onterecht een enorme bijdrage doet aan de linkse hobbies als asiel industrie, maar elke N(M)ederlander.
:roflol:

zadkine schreef:
En met 21% over 50000 ipv 25000 zal die meer opbrengst BTW aardig de CO2/BPM tax compenseren.
Is inderdaad zo. Je ziet echter wel dat er een duidelijk dalende trend is in prijzen voor EV's.


zadkine schreef:
Overigens noem je nu wel de redenen op dat men weer kilometerheffing op de agenda gezet heeft.
Daar is helaas niet veel voor nodig. KM heffing is een soort herpes, steekt iedere keer weer de kop op. 3,2,1...
shootme schreef:
Het kabinet moet de uitstoot van CO2 naar aanleiding van de zogenoemde Urgenda-zaak mogelijk met 9 megaton meer terugbrengen. De kans is hierdoor groot dat het kabinet op korte termijn nog eens extra ingrijpende maatregelen moet nemen om het klimaatprobleem aan te pakken



shootme schreef:
Minister Wiebes van Economische Zaken moet op zoek naar klimaatmaatregelen die snel iets opleveren. Het verlagen van de snelheid van 130 naar 100 zou bijna 1 megaton reductie opleveren.
Doe het Wiebes, maar dan wel voor 20 maart!
 Pagina 2 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy