Pagina 1 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
LC schreef:
De productie van lithium is onvoldoende om het hele wagenpark binnen twee decennia elektrisch te laten rijden, blijkt uit het proefschrift van Jan Hessels Miedema.

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Miedema, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid

De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’
ADVERTENTIE
Learn more

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning

Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot

Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides

Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’
  Bericht 
Walker
Master
Mdw schreef:
De productie van lithium is onvoldoende om het hele wagenpark binnen twee decennia elektrisch te laten rijden


Mdw schreef:
Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht.


Dat zijn 2 compleet verschillende zaken. Auto's die in 2029 met benzine- of dieselmotor worden verkocht, zullen waarschijnlijk langer meegaan dan 2039.

Aan de andere kant rijden er momenteel in Nederland in verhouding weinig auto's ouder dan 10 jaar. Vraag is: Mag je na 2030 wel gebuikte auto's vanuit een ander land binnen de EU invoeren in Nederland? Volgens mij werd laatst zelfs gesteld dat een auto welke in een ander land op kenteken is gezet, wordt beschouwd als "gebruikt". En met een EU-typegoedkeuring zou je hiermee ook in NL mogen rijden. Een verbod op invoeren zou een rechtsongelijkheid betekenen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Walker schreef:
Mag je na 2030 wel gebuikte auto's vanuit een ander land binnen de EU invoeren in Nederland? Volgens mij werd laatst zelfs gesteld dat een auto welke in een ander land op kenteken is gezet, wordt beschouwd als "gebruikt". En met een EU-typegoedkeuring zou je hiermee ook in NL mogen rijden. Een verbod op invoeren zou een rechtsongelijkheid betekenen.

Dan komt er toch een wetje voor om dat dicht te timmeren.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Het meest realistische scenario is dat we streven naar een mix van aandrijvingstechnieken. Puur elektrisch waar weinig range nodig is en grotendeels ICE met hooguit wat regeneratie voor andere toepassingen.
Er is met slimme combinaties heel veel echte winst te halen. Zo snap ik niet waarom vuilniswagens nog 100% diesel zijn. Daar zou diesel-elektrisch met een hulpaccu een realistische verbetering van de uitstoot kunnen betekenen. Want al dat start-stop rijden met een conventionele aandrijving en remmen is gigantisch verspillend en vervuilend tegelijk.
Ook al die verkeerspesters in de vorm van drempels en wegversmallingen veroorzaken veel onnodige vervuiling, met name fijnstof. Dan nog een veel slimmere op doorstroming gerichte verkeersregeling in steden. Dat kan makkelijk de helft van de vervuiling en verbruik schelen. Zonder dat je dure technologie in de auto's nodig hebt. Daar zit de oplossing 100% in de infra.
Het grote probleem zijn hier incapabele overheden die het probleem zo goedkoop mogelijk "oplossen" door de burger te pesten en uit te kleden zonder dat het daadwerkelijk een milieuwinst oplevert.
  Bericht 
Spook
Master
NoCashCow schreef:
Zo snap ik niet waarom vuilniswagens nog 100% diesel zijn


Waarschijnlijk een combinatie van verschil in laadvermogen, levensduur van al bestaand wagenpark, en kosten. Ook op gebieden waar de betrouwbaarheid heel hoog moet zijn zul je voorlopig maar weinig hybride of elektrisch zien. Niet omdat het niet kan, maar omdat het nog niet bewezen genoeg is. Ze zijn er wel trouwens. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel range het steeds samenpersen van het vuil kost. Dat is toch een flinke pers.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
samenpersen? wordt dat nog gedaan dan?

Zitten twee draaiende schroeven in;


Youtube video


En dat is het volgens mij
  Bericht 
Spook
Master
Hier rijden ze nog gewoon met 2 man achterop en een grote plaat die de boel platperst.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Mdw schreef:
laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050
Als ik de samenvatting zo lees, is het een goed gebalanceerd verhaal en zou het verplicht leesvoer moeten zijn voor de beleidsmakers (en ik droomde nog even verder)

Ik denk wel dat de schrijver over het hoofd ziet dat er hard gewerkt wordt aan alternatieven voor lithium. De commerciele belangen zijn enorm en dat is meestal een sterke drijfveer om met wat beters op de proppen te komen, al is 2030 dan nog steeds erg optimistisch.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Spook schreef:
Hier rijden ze nog gewoon met 2 man achterop en een grote plaat die de boel platperst.

Ouderwets :D

Hier heb je alleen de chauffeur. Die tilt de ondergrondse container omhoog met een grijparm.

  Bericht 
Spook
Master
Mat alle fietspaden e.d. lijkt een zijlader hier ook niet ideaal.
  Bericht 
Yootzin
Master
Spook schreef:
Mat alle fietspaden e.d. lijkt een zijlader hier ook niet ideaal.
Zijn er die een balk uitstrekken als de arm wordt gestart. Daarnaast flitsers en duidelijke aanwijzing achterop om alleen links te passeren. Maar inderdaad fietsers...

En de elektrische of hybride vuilniswagens zijn er zeker wel.

Youtube video


Youtube video
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Dave schreef:
En dat is het volgens mij

En die persen niet samen? Daarom mogen ze die schroeven elke 3 maanden oplassen.
  Bericht 
zadkine
Master
Lijkt me alleen een terechte aanval op de overheidsplannen, gewoon omdat deze niet extrapoleerbaar zijn naar de rest van de wereld....en je de rest dus (in theorie) verplicht meer vervuiling in te ademen. Het blijkt echter dat in Noorwegen al een groter deel van de nieuwe auto's elektrisch is.20% van nieuwkoop in 2017, zal nu nog hoger zijn.En zeer goede inzet op snellaadstations bouwen, kan Nederland een voorbeeld aan nemen.) Dit door een redelijk consistent regerings beleid dat oa behelst dat je tolvrij rijdt (in Oslo van belang) en doelgroep stroken voor alleen FEV.
En gegeven de (indertijd als) nog veel hogere belastingen op aanschaf in vergelijking met Nederland is de prijsverhouding behoorlijk makkelijk te manipuleren.

https://www.ad.nl/auto/olieland-noorweg ... ~a854a9e0/

Niet voor niets zijn Nederland en Noorwegen de landen waar producenten van elektrisch rijden beginnen met de introductie in europa, samen met Californie vaak.

Ik kan me zomaar voorstellen dat we in Nederland veel meer dan die 20% elektrisch krijgen dan wereldwijd.
Hoewel dat wel zal afhangen van voorop blijven lopen met goede laad infrastructuur, ook voor elke stads bewoner zonder eigen parkeerplek.
Per slot hebben we maar een heel klein aantal van de auto's wereldwijd in Nederland rondrijden. En bovendien is Nederland klein dus zal de maximaal dagelijks te rijden afstand voor 99% an de bevolking al gauw elektrisch kunnen met de nieuwste modellen. De meesten zullen ook met de wat lichtere versies uit de voeten kunnen.
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
basjuh1981 schreef:
Dan komt er toch een wetje voor om dat dicht te timmeren.

Kan niet. Een EU28 (binnenkort EU27) lidstaat mag van een auto die een typegoedkeur in een EU28 lidstaat de verkoop niet verbieden. Vrij simpel. En daar kan een reparatiewetje in NL niets aan veranderen.

NoCashCow schreef:
Zo snap ik niet waarom vuilniswagens nog 100% diesel zijn.

Omdat een beetje Kraakperswagen leeg al zo'n 18ton weegt. En om een beetje laadvermogen te houden wil je er eigenlijk geen zware accu's onder hebben. Daarnaast, afgenomen vermogen om afval samen te persen is dusdanig hoog dat je er nog niet 2 uur mee rond kunt rijden
  Bericht 
Spook
Master
180.000 kilo leeggewicht?
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Nulletje te veel. Sorry
  Bericht 
zadkine
Master
Jack.Ryan schreef:
Omdat een beetje Kraakperswagen leeg al zo'n 18ton weegt.

Wagens mogen nog wel een beetje zwaarder zijn in Nederland...en dat afval samen persen kan hydraulisch, ook als je de pomp elektrisch maakt. Probleemloos. (Treinen rijden niet vvoor niets als heel erg lan electrisch...zelfs als er geen bovenleiding is. Bleek efficienter om een diesel met stroomgenerator te installeren dan direct wielen aan te drijven.


In ieder geval zou hybride rijden met dat stoppen starten al het minimum moeten zijn. (Diesel electrische wagens met regeneratie dus)
  Bericht 
Walker
Master
zadkine schreef:
Wagens mogen nog wel een beetje zwaarder zijn in Nederland...


Maar dan moet je al weer meer assen plaatsen. En juist vuilniswagens moeten wendbaar zijn in woonwijken.
  Bericht 
Pita
Master
 
2 gestuurde voorassen en 2 gestuurde achterassen !
  Bericht 
zadkine
Master
Pita schreef:
2 gestuurde voorassen en 2 gestuurde achterassen !

:D :kniktja:
5 assen waarvan 4 sturend dus.
  Bericht 
shootme
Master
https://nos.nl/artikel/2267358-zo-vol-m ... karta.html

Citaat:
"Het vuilnis komt met het regenwater. Als het hard regent, stroomt het hiernaartoe", verzucht een vrouw in een voorstad van Jakarta. Door de rivier waar ze bijstaat stroomt nauwelijks meer water, maar drijft vooral plastic.

Indonesië kampt met een groot afvalprobleem. Vuilnis wordt hier achteloos in de rivier gegooid, waar het wegdrijft, en weer ergens anders aankomt. Op andere plekken in het land wordt het plastic verbrand of op enorme vuilnisbelten opgeslagen.

De overheid grijpt af en toe in en probeert met graafmachines de rivier bij Jakarta leeg te scheppen. "Er werd pas ingegrepen toen beelden van de rivier populair werden op internet. Dit soort aandacht schudt Indonesië even wakker", zegt correspondent Michel Maas.


filmpje achter de link. En wij gaan hier rietjes verbieden, want dat is beter...
  Bericht 
Spook
Master
Iets van 90% van het plastic in het water komt uit die hoek van de wereld. Oost-Azië. Andere cultuur, andere prioriteiten. Te idioot voor woorden. Elke euro die we hier uitgeven aan die flauwekul kunnen we in onze zak houden. Of als we zo graag van ons geld af willen komen, kunnen we daar tien keer zoveel bereiken voor dezelfde uitgave.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Spook schreef:
Elke euro die we hier uitgeven aan die flauwekul kunnen we in onze zak houden

Nee, want die hele klimaathysterie en migrantenhysterie trouwens, dat zijn industrieën. Mensen hebben daar hun werk mee, iets anders kunnen ze ook niet. Dus maak je daar een eind aan dan zitten hele volksstammen thuis niets te doen.
  Bericht 
Spook
Master
Dat is goedkoper te bekostigen dan dit circus. En misschien zijn ze na heropvoeding nog in staat iets nuttigs te gaan doen. Straatveger oid.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/magnetische-noordpool-aan-de-wandel-aardmagneetveld-verandert-ongekend-snel~b6a07587/


Een bevriende piloot melde dit mij al eerder omdat ze nu al 3 keer kort achter elkaar de cijfers op de start en landingsbanen hadden aangepast. (Volgens hem geven die de ligging van de baan tov het magnetische noorden aan.) Als dit verschuift zal dat dan niet ook gewoon betekenen dat de klimaatzones op de aarde ook aan verplaatsing onderhevig zijn?
  Bericht 
GerbiE
Master
Injectie schreef:
ls dit verschuift zal dat dan niet ook gewoon betekenen dat de klimaatzones op de aarde ook aan verplaatsing onderhevig zijn?

Niet direct. Het geografische noorden (rotatie-as van de aarde en de hoek die deze maakt) is veel belangrijker. Behalve wat navigatie-dingetjes kan het niet heel veel kwaad dacht ik, en misschien krijg je wat vaker noorderlicht in ons land...
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
zadkine schreef:
en dat afval samen persen kan hydraulisch
Dat gaat al hydraulisch. (f)
zadkine schreef:
Wagens mogen nog wel een beetje zwaarder zijn in Nederland
tot 50 ton TTM. Maar een drieasser, 9 ton op de vooras, 16 ton op de aangedreven as en nog eens 9 ton op de voor-/naloopas kom ik op 34 ton. En alle andere asconfiguraties zijn per definitie minder gunstig. Of de gewichtsverdeling over de assen komt in bepaalde belastingsgevallen slecht uit (vooras <20% belasting bijvoorbeeld) of je boet in aan wendbaarheid.
  Bericht 
zadkine
Master
Jack.Ryan schreef:
Dat gaat al hydraulisch.

Hangt denk ik van model pers af...schroef of hydraulisch. Ik heb daar nooit zo op gelet bij die dingen.

Injectie schreef:
Een bevriende piloot melde dit mij al eerder omdat ze nu al 3 keer kort achter elkaar de cijfers op de start en landingsbanen hadden aangepast. (Volgens hem geven die de ligging van de baan tov het magnetische noorden aan.) Als dit verschuift zal dat dan niet ook gewoon betekenen dat de klimaatzones op de aarde ook aan verplaatsing onderhevig zijn?

Ik las ergens iets van 30 milj verschuiving in een jaar, richting siberie
  Bericht 
Okkie68
Master
shootme schreef:
filmpje achter de link. En wij gaan hier rietjes verbieden, want dat is beter...

Daar kun je goed zien wat er gebeurt als je de boel helemaal de vrije loop laat gaan. Een wereld waar het merendeel arm is een waar niet nagedacht wordt over het milieu ziet er nou eenmaal niet zo netjes uit. Willen wij dat hier ook?

Of zoals onze kleuterjuf al zei: "als zij in de sloot springen..."
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
zadkine schreef:
Hangt denk ik van model pers af
:schudnee: :schudnee: :schudnee: :schudnee:

zadkine schreef:
.schroef
Aandrijving Vijzels middels Hydromotor

GPM met cilinders.

Heb bij zowel Geesink als Translift gewerkt.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Kortom, een hybride zoals uit het Belgische filmpje voldoet al prima. Maakt het werk van de chauffeur wellicht nog gemakkelijker omdat een kleine verplaatsing naar de volgende bak elektrisch perfect gecontroleerd uit te voeren is.

Verder is het verbieden van b.v. rietjes, wattenstaafjes op plastic steeltjes enzovoorts net zoals het Nederlandse auto wanbeleid precies waar een grote EU klein in kan zijn. Het is allemaal geneuzel in de marge. Kost veel geld en het milieu is er niet bij gebaat. Beter was om nieuwe auto's niet zoveel te belasten, maar de normen wel te verzwaren. Dan ging alle geld dat het kost ook echt in de techniek zitten en niet op de grote hoop van rupsjenooitgenoeg.

Zie nu die WLTP: op zich een prima stap, maar het draait weer uit op nog meer geld uit de automobilist knijpen. Met als gevolg dat we lekker blijven doorrijden met oudere auto's. Ik ben al te denken over een 15-jarige auto op de (eigen) zaak als manier om een beetje betaalbaar een ruime auto te kunnen rijden voor mijn gezin. Dat is compleet de verkeerde kant uit voor het milieu, maar ik wordt die kant op gedwongen omdat een wat grotere reisauto met een beetje motor nieuw al gauw 20.000 euro aan belasting (BPM en BTW) kost. Verder is nieuw zakelijk ook duur voor een zelfstandige door de fiscale regels. Nieuw privé is vanzelfsprekend ook duur door zowel de hoge aanschafkosten als de vaste lasten.
  Bericht 
Bussloo
Master
Jack.Ryan schreef:
Kan niet. Een EU28 (binnenkort EU27) lidstaat mag van een auto die een typegoedkeur in een EU28 lidstaat de verkoop niet verbieden. Vrij simpel. En daar kan een reparatiewetje in NL niets aan veranderen.

Dan zullen ze ongetwijfeld de BPM en accijnzen nog verder omhoog gooien. En her en der wat tankstations met fossiele brandstoffen sluiten.
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Bussloo schreef:
Dan zullen ze ongetwijfeld de BPM en accijnzen nog verder omhoog gooien.

Dat kan dan weer wel.
  Bericht 
Griffin
Master
Het verbod op plastic wegwerpspullen wordt min of meer wereldwijd gedragen en heeft een totaal andere achtergrond dan uitstootbeperking van auto's. Plastic zakjes, rietjes, plastic bestek, uiteindelijk is de kans groot dat het ergens (o.a. als nano-plastics) in onze voedselketen terecht komt. Er drijft een kleine 9 miljoen ton plastic in zee, daarvan is 60% afkomstig uit India. In Delhi is inmiddels een totaalverbod op wegwerpplastic afgekondigd en de rest van India volgt in 2022.

In de Europese wateren is ca. 70% van de rommel wegwerpplastic. Als je dat eenvoudig kan voorkomen door te kiezen voor andere grondstoffen is dat alleen maar directe winst.
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Griffin schreef:
heeft een totaal andere achtergrond dan uitstootbeperking van auto's.


Dat dus:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dat zijn een van de Waddeneilanden?
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
basjuh1981 schreef:
Dat zijn een van de Waddeneilanden?
Wat jij wilt
  Bericht 
BaasTimo
Master
Bussloo schreef:
BPM en accijnzen nog verder omhoog gooien.

Die plannen voor BPM verhoging liggen er nu al toch?
En accijnzen weer met 1 cent omhoog.

Verbaast me niks als straks in 2025 de MRB voor een benzineauto op hetzelfde niveau ligt als die van diesel nu.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Ja en diesel 2x zo hoog als nu...
  Bericht 
Pita
Master
 
Tesla gaat een model S op de markt brengen die wat uitgekleed is en daarmee op het prijsniveau van een model 3 komt
  Bericht 
Spook
Master
Ik had pas gelezen dat ze juist de 75 KWh-versie uit productie namen om daarmee de instapper S flink duurder te maken dan een goed uitgeruste 3. Marktsegmentatie.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik geloof ook niet dat Tesla de Model S goedkoper wil positioneren t.o.v. de Model 3. In het begin zijn er wel instapmodellen geweest (S 60 zelfs) om meer auto's te kunnen verkopen, maar in de loop van de tijd zijn alle goedkopere versies uitgefaseerd en de "goedkope" Tesla is nu de Model 3, dus waarom zou je een Model S voor dezelfde prijs willen aanbieden?
Ik hoop wel dat ze het batterypack van de Model 3 in de Model S en X gaan zetten. Dat pack is toch een stuk efficiënter.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Yootzin schreef:
En de elektrische of hybride vuilniswagens zijn er zeker wel.

Hier rijden ze op gas geproduceerd van/met de zooi die ze zelf ophalen. Dat vind ik dan wel weer een leuk idee :kniktja:
  Bericht 
BaasTimo
Master
Hoe zit 't trouwens met CNG?
Poosje terug zou dat 't gaan worden want oh zo schoon maar nu moeten de Nederlandse huishoudens van het gas af (en mijn werkgever zit met tig van die wagens :lol: )
  Bericht 
Sander
Medewerker
Kan ook naar biogas lijkt me..
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Rijksoverheid schreef:
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten voor elektrisch vervoer

De Rijksoverheid schakelt grootschalig over op elektrisch vervoer. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er veel laadpunten nodig bij rijksgebouwen. Het Rijksvastgoedbedrijf sluit hiervoor twee contracten voor de plaatsing van maar liefst 2.000 laadpunten, een van de grootste contracten wereldwijd voor laadpunten op eigen terrein. Het Rijksvastgoedbedrijf tekende hiervoor op 16 januari een overeenkomst met de bedrijven die de laadpunten zullen plaatsen, Unica en ENGIE.

De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle elektrische auto’s en laadpassen. Ze zijn in eerste instantie bedoeld voor het rijkswagenpark, maar ook inzetbaar voor iedereen met een elektrische auto.

Emissieloos wagenpark
Het Rijk bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20% van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet de rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark. Met vele duizenden personenauto’s en bijzondere voertuigen voor bijvoorbeeld calamiteiten is verduurzaming van de vloot een enorme opgave. Voor een succesvolle transitie naar elektrisch rijden, moeten er voldoende laadpunten zijn.

Aanbesteding laadpunten
Cruciaal is dat elektrische voertuigen bij rijksgebouwen opgeladen kunnen worden. In 2018 startte de Rijksoverheid hiervoor een aanbesteding. Eind december 2018 is het aanbestedingsproces afgerond. De twee percelen van de aanbesteding zijn gegund aan Unica en ENGIE. Zij zullen de eerste 2.000 laadpunten installeren. 700 ervan worden al in de eerste helft van 2019 aangesloten. Op 16 januari ondertekende directeur vastgoedbeheer Irene van Munster van het Rijksvastgoedbedrijf de contracten met de directie van deze bedrijven.

Sleutelfunctie
Nederland staat wereldwijd op de vierde plek wat betreft elektrisch vervoer. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s sterk toe, ook bij de overheid. Deze transitie vraagt om voldoende laadpunten op strategische locaties. Het Rijk zal dan ook een groot deel van haar laadpunten aan het vastgoed koppelen. Om de energievraag van deze volledig elektrische auto’s aan te kunnen, worden verschillende slimme technieken ingezet, zoals local load balancing en smart queuing. Hierdoor wordt de energievraag en aanbod tussen de verschillende auto’s optimaal afgestemd. Tevens wordt ingezet op het monitoren van deze laadpunten om de bezettingsgraad te beoordelen en de energievraag te analyseren.

Goede voorbeeld
'De plaatsing van de eerste 2.000 laadpunten zijn een belangrijke stap', stelt staatssecretaris Raymond Knops (BZK). 'Het gaat niet alleen om de transitie naar elektrisch rijden, maar ook om innovatie en kennisontwikkeling. Dat bereiken we met deze overeenkomst. Zo kan de overheid het goede voorbeeld geven.'

John Quist, CEO van Unica: 'Met onze landelijke dekking, expertise en innovatiekracht kunnen we een bijdrage leveren aan de snel toenemende behoefte aan duurzame mobiliteit en de voorzieningen die hiervoor in de gebouwde omgeving getroffen moeten worden. We zijn blij dat we het Rijksvastgoedbedrijf samen met onze gespecialiseerde partners kunnen helpen bij het realiseren van hun ambities en zullen inspelen op ontwikkelingen zoals smart charging, local balancing, energieverrekening en het inzetten van smartphones en tablets. '

‘Na de zware industrie en de utiliteit veroorzaakt mobiliteit de meeste CO2-vervuiling. Daarom geloven we bij ENGIE in de elektrificatie van mobiliteit. We willen elektrisch rijden maximaal faciliteren en zijn trots dat we de Rijksoverheid in deze grootschalige stap naar innovatie en kennisontwikkeling in elektrisch vervoer kunnen begeleiden’, beaamt Ruud Schenk, algemeen directeur ENGIE Infra & Mobility.


En de belastingbetaler zal weer moeten buigen.
  Bericht 
zadkine
Master
Maserati Teun schreef:
En de belastingbetaler zal weer moeten buigen.

Is dat zo?

Ook overheidswagens op stroom zullen zo'n 70-80 percent minder aan brandstof verstoken (misschien nog wel meer voordeel omdat de kale benzine prijs meer % uitmaakt van de pomp prijs dan de kale stroomprijs tov consument prijs (belasting en accijns zijn per slot inkomsten). Daarmee verdienen die laadpalen zich gewoon terug.
Bovendien financieren we minder de olie landen (hoewel dat alsnog een druppel op de gloeiende plaat is)

Eigenlijk behoort de overheid gezien haar plannen met het klimaat akkoord nelke parkeerplek in steden , zeker bij de woonadressen, te voorzien van laadpalen. Hoe kun je waarmaken dat je andere auto's dan elektrisch rijden gaat verbieden zonder de benodigde infrastructuur aan te leggen overal waar de mensen geen eigen garage/carport hebben.
Dat zijn geen 2000 maar geschat 3-4 miljoen laadpalen. (En zo'n opdracht zal de kosten per paal behoorlijk drukken.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Ook overheidswagens op stroom zullen zo'n 70-80 percent minder aan brandstof verstoken

Misschien wel meer omdat die gemeentewagentjes vaak de motor laten draaien terwijl ze veel stil staan. Ik zie het zo vaak, zijn ze ergens aan het schoffelen, staat het busje erlangs met draaiende motor.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dat dus. In Amsterdam ook altijd: 3 man een prullenbak aan het legen, de 4e zit in de auto en rijdt zodra er 3 zakken in liggen weer een meter door. Prima om dat lekker elektrisch te maken, zoveel kilometers rijden die dingen toch niet.
  Bericht 
Bussloo
Master
Vraag ik me wel af of er dan ook op alle rijksgebouwen zonnepanelen gelegd gaan worden. Juist omdat vooral overdag auto's opgeladen worden. Ook zouden de airco's ermee gevoed kunnen worden. En op hoge gebouwen zouden ook windturbines geplaatst kunnen worden.
 Pagina 1 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy