▼
[ 2179 berichten ]
Ja dat ligt aan het gas
Het werkt bij miljoenen huizen uitstekend, maar meneer krijgt zijn shit niet op orde dus gas is ruk. Of course.
Gokje: Installatie afgestemd op gebruik warmtepomp met een veel kleinere delta T dan zijn huidige gas installatie?
Je schil "moet" dicht zijn ja, dikte van het beton maakt niet uit. Bij mij is de betonvloer 35cm en komt ook vloerverwarming in.
De meeste niet coalitie partijen hebben (doen alsof) ook een gigantische berg boter op hun hoofd. Neem GL gisteren schreeuwend dat er compensatie moet komen, maar als de plannen van GL uitgevoerd worden.... Dan is er überhaupt geen geld meer om te compenseren. Maar het schreeuwt wel lekker.
Dat er onder het beton isolatie moet zitten anders verwarm je de kruipruimte/grond/buitenlucht.
Ben een nieuw huis aan het bouwen, dus komt er gewoon in. Zonder extra isolatie eronder, mag de hele vloer opwarmen / afkoelen.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
De doorrekening van het klimaatakkoord zou 5 maart komen, dat is dus voor de verkiezingen. Die doorrekening zal nu wel na de verkiezingen komen want eerst nieuwe cijfers en bla bla.
Komt goed uit, want dan ziet de kiezer niet wat het klimaatakkord voor zijn portemonnee gaat betekenen.
d'accord dan begrepen wij elkaar.
Waarom niet? Was een paar weken? geleden ook al op bnr, mijn aluhoedjesdenken is alleen bang voor hoe ze dit gaan tegenhouden/ belasten.
Reken eens uit hoeveel kWh de productie van waterstofgas kost en hoeveel kWh je van een zonnepaneel krijgt. Als je dat naast elkaar ziet dan zul je zien dat wat hier gebeurt niets anders is dan elektrolyse van water met stroom van een zonnepaneel. Niets meer en niets minder. Het is ook geen buitengewoon grote productie, het is zelfs minder dan je van een modern paneel kunt krijgen.
Niets schokkends dus. Het enige interessante wat hier gezegd wordt is "je kunt waterstof produceren en opslaan om later te gebruiken".
Reken maar uit: 250 liter waterstof per dag is 91 kuub per jaar. Een liter waterstof kost 10,6 kJ om te produceren, 91 kuub is dus 964 MJ. Deel door 3,6 om kWh te krijgen en je hebt voor 268 kWh aan waterstof geproduceerd.
Een zonnepaneel (tegenwoordig 300 Wp) levert elk jaar ruwweg 300 kWh aan stroom.
Niets nieuws onder de zon. Het moeten weer Belgen zijn die een open deur in kunnen trappen.
1 van de grootste bezwaren van electrisch rijden is het lange laden. Hiermee wordt het gewoon tanken.
1 van de nadelen van zonnepanelen is dat ik daarmee stroom opwek wanneer ik het niet nodig heb (overdag). Hiermee kan ik het opslaan voor wanneer ik het nodig heb en de zon niet schijnt (donkere winterdagen).
Dus ja, dit vind ik vooruitgang
Met grafeenaccu's ook. Waterstof is een relatief gevaarlijk gas.
Niet meer of minder dan aardgas, en dat is wel geaccepteerd om gewoon te tanken
▶ Youtube video
Wel meer dan aardgas Als dat waterstof geweest was, had het er niet zo uit gezien, hoor
Correctie: Het enige bezwaar is het lange laden. Het grote voordeel is dat je ook kan laden waar je parkeert, en dan hoeft het niet snel. Ken je het oude mopje: "Wat kost een druppel benzine?" / "Niks meneer!" / "Okay, druppel hem maar vol..." ?
Waterstof betekent het hele jaar door verplicht peperduur snelladen, zodat je onderweg naar je vakantieadres niet hoeft te pauzeren.
Misschien dit in de toekomst nog anders wordt, maar als ik vandaag 80K voor een auto uit zou kunnen geven, dan wist ik het wel:
Toyota Miray vs Model 3 Performance
beperkte actieradius, hoge kosten in aanschaf... nope. ik heb meer bezwaren.
Yep, ik ook.
Ik mis de vooruitgang. Ik mis de grote ontdekking.
Het enige wat hier gezegd wordt is "je kunt waterstof produceren door middel van elektrolyse met stroom van een zonnepaneel".
Ja zeker is het handig dat je vermogen kunt opslaan, maar niets wat hier beschreven wordt is nieuw of innovatief. En zo lang er nog geen overschot aan zonnestroom is zie ik ook niet waarom dit interessant is.
Overigens kost het opslaan van waterstof ook nog wat energie. Want het waterstofgas moet je onder een druk van 700 bar opslaan.
Dat is met waterstof niets anders. Een waterstofauto is OOK een elektrische auto, alleen met een (duurdere) brandstofcel in plaats van accu's.
Bij mijn weten is waterstofgas lichter dan aardgas en zal dus vele malen sneller stijgen in de atmosfeer. Het zal dus veel langer duren om de brandbare concentratie van 4% in normale lucht te bereiken, dan de 5% voor aardgas.
Wat hier in dit artikel staat is dat dit veel meer waterstof is dan je kan maken met jouw 300WP zonnepaneel mbv electrolyse. Niet dat de totale energie opbrengst hoger is.
(Ik vraag me wel af hoeveel stroom ik met experimentele panelen krijg op het moment en hoeveel waterstof ik daar mee kan genereren door electrolyse.Ik schat dat de best mogelijke silicium panelen nu eerder 500Wp zijn)
Nee, maar de waterstofauto's die tot nu toe geproduceerd zijn hebben allemaal een brandstofcel die het weer omzet in elektriciteit.
Ik heb net voorgerekend dat dat niet zo is. Ik ben uitgegaan van de getallen die in het artikel worden genoemd en als je gewoon stroom van je zonnepanelen neemt kun je meer waterstofgas produceren dan in het artikel staat.
BTW, BMW zet nog steeds in op H als boem boem: Hydrogen_7
Wat mij dan in die zin wel interesseert is wat het verbruik is van zo'n slagschip
Was het nadeel daar niet van dat je het dan gekoeld moet bewaren?
Dat ziet er zo uit:
▶ Youtube video
Dat is er eentje geweest in de categorie "Ik stop iets licht ontvlambaars in een zak van kwetsbaar en zeer brandbaar materiaal en hoop dat het goed gaat".
Zolang je zorgt voor een degelijke container die bij een ongeluk niet zomaar kapot gaat lijkt het mij vrij weinig risico. Zelfde als met LPG
Vind je 450 km te beperkt? (WLTP)
Werkelijk bij rustig rijden met spitssnelheid (85-90) >500 km range.
En nooit hoeven tanken buiten de lange vakanmtie ritten dus, want 's avonds gewoon aan de lader, volgende morgen weer vol.
.
Eerder: we stoppen iets in een zak wat lichter is dan de lucht. Helium was nog niet bekend op dat moment.
Vzv ik geinformeerd ben was helium wel bekend maar hadden de VS daar een uitvoer verbod op gezet, zeker naar Duitsland toe. . Ze waren de enigen die voldoende grote vorraadhelium hadden.
▲
[ 2179 berichten ]
djee
Tour de France kenner '23
shootme schreef:
Het huis van Anton van Straten wordt nu helemaal met gas verwarmd. „Dat is niet duurzaam en lastig te reguleren. Dan is de vloerverwarming opeens heel heet, later veel te koud. Het kost ook veel tijd om goed op te warmen.”
Ja dat ligt aan het gas
KanarieVW
Master
djee schreef:
Ja dat ligt aan het gas
Het werkt bij miljoenen huizen uitstekend, maar meneer krijgt zijn shit niet op orde dus gas is ruk. Of course.
Raaf
Master
KanarieVW schreef:
Het werkt bij miljoenen huizen uitstekend, maar meneer krijgt zijn shit niet op orde dus gas is ruk. Of course.
Gokje: Installatie afgestemd op gebruik warmtepomp met een veel kleinere delta T dan zijn huidige gas installatie?
maarten28
Master
Aannemers en gewone cv installateurs kunnen niets met energiezuinige huizen en warmtepompen. Dat is alleen maar lastig en duur en dan krijg je dit soort rotzooi.
Zo vreemd dat mensen die dit vanuit eigen initiatief doen wel werkende warmtepompen en vloerverwarmingen hebben en het niet koud hebben in de winter.
Zo vreemd dat mensen die dit vanuit eigen initiatief doen wel werkende warmtepompen en vloerverwarmingen hebben en het niet koud hebben in de winter.
Dave
Webspecialist
Ik weet niet wie Anton van Straten is maar ik heb een volledig onderkelderd huis (het is echt een volledig extra woonverdieping de grond in) en dan heeft vloerverwarming dus ook echt geen enkele zin omdat je dan meer de kelderruimtes aan het verwarmen bent in plaats van de normale woonruimte. Ken de situatie van Anton niet maar vloerverwarming lijkt mij pas zinnig als je onder de vloer ook isoleert. Althans, dat is mij zo verteld. De vloeren zijn hier 25 cm dik (staal)beton, vraag me af of het daar ook voor geldt. Kostte enorm veel moeite om een 16mm gat te boren met notabene een 3 kJ boorhamer. Je bent in elk geval hoofdzakelijk meer het beton aan het verwarmen denk ik.
Wat is dat dan voor kutkrant eigenlijk, is toch een artikel van niets dit?
Wat is dat dan voor kutkrant eigenlijk, is toch een artikel van niets dit?
shootme
Master
https://nos.nl/artikel/2272631-woede-in ... ening.html
Citaat:
Woede in Tweede Kamer over verkeerde voorspelling energierekening
Vandaag, 15:14
Aangepast om 17:38
Politiek
Video afspelen
01:54
Wiebes: het kabinet had niet zo stellig moeten zijn
De Tweede Kamer is woedend over de fout die het kabinet maakte bij de voorspelling van de energierekening voor 2019. "Dit is voor ons niet acceptabel", zegt Kamerlid Mulder van regeringspartij CDA. Coalitiepartner VVD vindt de fout ook onvergeeflijk. "Er zijn sommen gemaakt op basis van oude gegevens, dat mag niet gebeuren."
Vanochtend werd bekend dat het kabinet achterhaalde gegevens heeft gebruikt bij de ramingen van de gemiddelde energienota van burgers. Op basis van die gegevens deed staatssecretaris Keijzer in december een forse stijging van de rekening nog af als bangmakerij, maar ze erkent nu dat ze het mis had.
Slecht voor het vertrouwen
Ook de oppositiepartijen zijn kwaad en voelen zich in hun hemd gezet omdat zij bijna allemaal hadden gewaarschuwd voor een hogere energierekening in 2019. SP-leider Marijnissen: "Dit is een grof schandaal, het kabinet liegt dat het barst. We werden weggehoond met onze waarschuwingen." Ook de PVV spreekt van liegen en bedriegen.
Volgens regeringspartijen ChristenUnie en D66 is de fout slecht voor het vertrouwen van de burger in de overheid, en dan met name het klimaatbeleid van de overheid. "Wordt bij de doorrekening van het klimaatakkoord wel van de juiste cijfers uitgegaan?" vraagt D66-Kamerlid Sienot zich af.
"Wat een ongelofelijke stommiteit", zegt ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber. "Dit zorgt voor onrust in de samenleving. Hoe gaan we ervoor zorgen dat burgers weer vertrouwen gaan krijgen?"
'Dit gaat niet over enkele tientjes'
"Voor het kabinet is dit zeer ernstig", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Ze zeiden steeds 'Nee hoor, het valt wel mee'. Maar het valt helemaal niet mee, weten we nu. En dit gaat niet over enkele tientjes."
Ook is de geloofwaardigheid van toekomstige berekeningen in het geding, zegt Fresen. "Als straks de conclusie is dat de klimaatplannen betaalbaar zijn, is het op zijn zachtst gezegd maar de vraag of veel mensen dat nog geloven."
Het kabinet zal ook iets moeten met de roep om compensatie. "Volgende maand zijn er verkiezingen", zegt Fresen. "Als er compensatie moet komen, dan kunnen ze daar echt niet lang mee wachten, al weet nog niemand hoe dat dan zou moeten. Want de regeringspartijen zijn hier ook door overvallen."
Update
De oppositiepartijen willen dat het kabinet nu al de toezegging doet dat de hogere energierekening wordt gecompenseerd als de koopkracht voor veel huishoudens daardoor lager blijkt uit te pakken dan voorgespiegeld.
Maar nu al een compensatie beloven gaat minister Wiebes te snel. Hij verwacht volgende maand nieuwe ramingen van de koopkrachtcijfers over 2019. Hij heeft ook het Planbureau voor de Leefomgeving "een update" gevraagd van de verwachte energiekosten. Als deze cijfers binnen zijn, wil de Kamer een debat met Wiebes en zijn collega's Hoekstra van Financiën en Koolmees van Sociale Zaken.
Wiebes verklaarde eerder vandaag al dat het kabinet duidelijker had moeten zeggen dat de inschattingen voor de energienota van 2019 waren gebaseerd op cijfers van meer dan een jaar oud.
Terugblik: In december 2018 zei staatssecretaris Keijzer nog namens minister Wiebes dat de sombere voorspellingen niet klopten en dat mensen niet bang moesten worden gemaakt:
Video afspelen
01:04
Terugblik: staatssecretaris in december over bangmakerij energierekening
Vandaag, 15:14
Aangepast om 17:38
Politiek
Video afspelen
01:54
Wiebes: het kabinet had niet zo stellig moeten zijn
De Tweede Kamer is woedend over de fout die het kabinet maakte bij de voorspelling van de energierekening voor 2019. "Dit is voor ons niet acceptabel", zegt Kamerlid Mulder van regeringspartij CDA. Coalitiepartner VVD vindt de fout ook onvergeeflijk. "Er zijn sommen gemaakt op basis van oude gegevens, dat mag niet gebeuren."
Vanochtend werd bekend dat het kabinet achterhaalde gegevens heeft gebruikt bij de ramingen van de gemiddelde energienota van burgers. Op basis van die gegevens deed staatssecretaris Keijzer in december een forse stijging van de rekening nog af als bangmakerij, maar ze erkent nu dat ze het mis had.
Slecht voor het vertrouwen
Ook de oppositiepartijen zijn kwaad en voelen zich in hun hemd gezet omdat zij bijna allemaal hadden gewaarschuwd voor een hogere energierekening in 2019. SP-leider Marijnissen: "Dit is een grof schandaal, het kabinet liegt dat het barst. We werden weggehoond met onze waarschuwingen." Ook de PVV spreekt van liegen en bedriegen.
Volgens regeringspartijen ChristenUnie en D66 is de fout slecht voor het vertrouwen van de burger in de overheid, en dan met name het klimaatbeleid van de overheid. "Wordt bij de doorrekening van het klimaatakkoord wel van de juiste cijfers uitgegaan?" vraagt D66-Kamerlid Sienot zich af.
"Wat een ongelofelijke stommiteit", zegt ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber. "Dit zorgt voor onrust in de samenleving. Hoe gaan we ervoor zorgen dat burgers weer vertrouwen gaan krijgen?"
'Dit gaat niet over enkele tientjes'
"Voor het kabinet is dit zeer ernstig", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Ze zeiden steeds 'Nee hoor, het valt wel mee'. Maar het valt helemaal niet mee, weten we nu. En dit gaat niet over enkele tientjes."
Ook is de geloofwaardigheid van toekomstige berekeningen in het geding, zegt Fresen. "Als straks de conclusie is dat de klimaatplannen betaalbaar zijn, is het op zijn zachtst gezegd maar de vraag of veel mensen dat nog geloven."
Het kabinet zal ook iets moeten met de roep om compensatie. "Volgende maand zijn er verkiezingen", zegt Fresen. "Als er compensatie moet komen, dan kunnen ze daar echt niet lang mee wachten, al weet nog niemand hoe dat dan zou moeten. Want de regeringspartijen zijn hier ook door overvallen."
Update
De oppositiepartijen willen dat het kabinet nu al de toezegging doet dat de hogere energierekening wordt gecompenseerd als de koopkracht voor veel huishoudens daardoor lager blijkt uit te pakken dan voorgespiegeld.
Maar nu al een compensatie beloven gaat minister Wiebes te snel. Hij verwacht volgende maand nieuwe ramingen van de koopkrachtcijfers over 2019. Hij heeft ook het Planbureau voor de Leefomgeving "een update" gevraagd van de verwachte energiekosten. Als deze cijfers binnen zijn, wil de Kamer een debat met Wiebes en zijn collega's Hoekstra van Financiën en Koolmees van Sociale Zaken.
Wiebes verklaarde eerder vandaag al dat het kabinet duidelijker had moeten zeggen dat de inschattingen voor de energienota van 2019 waren gebaseerd op cijfers van meer dan een jaar oud.
Terugblik: In december 2018 zei staatssecretaris Keijzer nog namens minister Wiebes dat de sombere voorspellingen niet klopten en dat mensen niet bang moesten worden gemaakt:
Video afspelen
01:04
Terugblik: staatssecretaris in december over bangmakerij energierekening
Dikke Dakduif
Master
shootme schreef:
Woede in Tweede Kamer over verkeerde voorspelling energierekening
Het probleem is dat de eerstkomende verkiezingen nog ruim 4 weken weg zijn. Lang genoeg voor de kiezer om deze leugenachtige opstelling van de coalitiepartijen alweer vergeten te zijn. Als de kiezer al uberhaupt weet welke partijen er in de coalitie zitten.
Bussloo
Master
Dikke Dakduif schreef:
Als de kiezer al uberhaupt weet welke partijen er in de coalitie zitten.
Doet er niet toe. Die stemmen massaal Groen Links. De partij die al even schizofreen is al als haar eigen logo. Aan de ene kant het Joods Akkoord ondertekenen en aan de andere kant de BDS-beweging omarmen. En dat voor een partij waarvan de burgemeester van Amsterdam lid is.
zadkine
Master
Natuurlijk roepen ze om compensatie, dus wederom blijft de last vooral hangen bij de midden inkomens, zeggggggg maaaaarrrrrrrrr Jan Modaal tot 2 keer modaal. Eigenlijk maar 1 fatsoenlijke oplossing: die belasting verhoging voor energie terugdraaien.
En als je echt voor energie besparing gaat kan je desnoods de vrijstelling van de energiebelasting verhogen. Maar dan die wel combineren voor stroom en gas samen als je echt wil dat mensen switchen naar stroom gebruik voor alles.
En als je echt voor energie besparing gaat kan je desnoods de vrijstelling van de energiebelasting verhogen. Maar dan die wel combineren voor stroom en gas samen als je echt wil dat mensen switchen naar stroom gebruik voor alles.
djee
Tour de France kenner '23
Dave schreef:
Je bent in elk geval hoofdzakelijk meer het beton aan het verwarmen denk ik.
Je schil "moet" dicht zijn ja, dikte van het beton maakt niet uit. Bij mij is de betonvloer 35cm en komt ook vloerverwarming in.
Dikke Dakduif schreef:
coalitiepartijen
De meeste niet coalitie partijen hebben (doen alsof) ook een gigantische berg boter op hun hoofd. Neem GL gisteren schreeuwend dat er compensatie moet komen, maar als de plannen van GL uitgevoerd worden.... Dan is er überhaupt geen geld meer om te compenseren. Maar het schreeuwt wel lekker.
Dave
Webspecialist
djee
Tour de France kenner '23
Dave schreef:
wat bedoel je daarmee?
Dat er onder het beton isolatie moet zitten anders verwarm je de kruipruimte/grond/buitenlucht.
Dave schreef:
dan is het "op". Met in stel ik me iets van infreezen voor, of in leggen zonder isolatie.
Ben een nieuw huis aan het bouwen, dus komt er gewoon in. Zonder extra isolatie eronder, mag de hele vloer opwarmen / afkoelen.
Bussloo
Master
Tweakers schreef:
Op waterstof gebaseerde brandstof Electriq~Fuel komt naar Nederland
De op waterstof gebaseerde brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Dat zegt producent Electriq~Global. Het bedrijf wil onder meer recyclingfabrieken starten en brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren.
Concrete voorbeelden kan Edwin de Bree, directeur van Nederlandse partner Eleqtec, nog niet geven. "Wij zijn nog in afrondende gesprekken. De verwachting is dat wij een van deze weken met meer informatie naar buiten kunnen komen", zegt De Bree tegen Tweakers. "Maar onze plannen zijn wel duidelijk. Zo denken we aan demonstraties met portable power packs, range-extenders voor bussen en een taxibusje."
Electriq~Fuel is een synthetische brandstof die waterstof als energiedrager heeft. Volgens De Bree is het te vergelijken met een brandstof die de voordelen van benzine en waterstof combineert. "Het is veilig, want het brandt niet en er is geen spontane ontlading. Ook voor het milieu is het geen gevaar; de stof is vergelijkbaar met een groeimiddel. Als je het morst, loop je alleen het risico dat de bomen gaan groeien, zeg ik altijd. Verder hoeft het niet onder een constante druk te staan en kun je het bewaren bij omgevingstemperatuur."
De Bree erkent dat de stof wat 'utopisch' klinkt. "Maar dat zeiden ze in het begin over het wiel ook. Ik heb het zelf zien werken. Er zijn demonstraties beschikbaar; in Israël heeft het bedrijf al een tijdje een scooter die op de stof rijdt. Het is niet voor niets dat we het nu op de Nederlandse markt willen introduceren."
Volgens Electriq~Global maakt water zestig procent uit van de brandstof. De Bree zegt dat de huidige generatie Electriq~Fuel voor veertig gram per liter uit waterstof bestaat. "Onze volgende generatie bevat tachtig gram per liter, maar die zijn we nog aan het ontwikkelen."
De duurzaamheid van waterstof is discutabel, op dit moment wordt meer dan 95 procent van de stof geproduceerd via processen waarbij CO2- vrijkomt. Er is sprake van drie soorten waterstof: grijze, blauwe en groene. Bij grijze wordt de geproduceerde CO2 in de atmosfeer losgelaten, bij blauwe wordt die opgevangen en opgeslagen. Voor de productie van groene waterstof komen geen broeikasgassen vrij. Volgens De Bree zal voor Electriq~Fuel op korte termijn een combinatie van blauwe en grijze waterstof worden gebruikt. Vanaf 2025 verwacht het bedrijf groene waterstof te kunnen gebruiken.
De keuze voor Nederland als introductiemarkt komt volgens Electriq~Global vanwege de 'progressieve markt', die op zoek is naar commerciële en voordelige duurzame energie. De stof zou een grotere afstand voor een lagere prijs bieden dan lithium-ionaccu's of samengeperste waterstof.
Het systeem werkt met een vloeistof die reageert met een katalysator om energie te produceren. Reststoffen worden opgevangen en in een Electriq~Recycling-installatie bijgevuld met waterstof om weer Electriq~Fuel te krijgen. Het Australisch-Israëlische bedrijf zegt een vergelijkingstest te hebben uitgevoerd met elektrische bussen. De elektrische bussen konden 250 kilometer rijden en hadden 300 minuten nodig om te herladen; de Electriq~Fuel-bussen konden 1100 kilometer rijden met een tanktijd van vijf minuten. Verdere informatie over bijvoorbeeld de gebruikte accu's en bussen geeft het bedrijf niet.
Volgens Thijs ten Brinck, oprichter van duurzaamheidssite WattisDuurzaam, moet de techniek zich nog bewijzen. "Electriq is in de eerste plaats een concurrent voor waterstoftanks op hoge druk, zoals die in de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Die oplossingen zijn al op de markt en hebben een beetje tractie. Electriq zal aannemelijk moeten maken dat deze optie beter is dan de bestaande oplossing voor waterstof. Pas daarna is te bepalen of Electriq zoals geclaimd een interessante concurrent voor accu's en laadpalen is."
Ten Brinck wijst verder naar vergelijkbare concepten als Hydrogenious en nanoFlowcell. Hydrogenious werkt net als het Electriq-systeem met vloeibarewaterstoftechnologie. De precieze samenstelling van nanoFlowcell is minder duidelijk, Ten Brinck schrijft dat deze gebruikmaakt van een zoutwateroplossing.
In november schreef Forbes dat de bouw van een Israëlische recyclingfabriek was begonnen, ook komen er in Europa, China en de Verenigde Staten nog dergelijke fabrieken. Electriq~Global heeft subsidie gekregen van de Amerikaanse en Israëlische overheden, toen nog onder de naam TerraGenic. Investeerders uit de Europese Unie, VS, Australië en Israël ondersteunen het project, zegt het bedrijf.
De op waterstof gebaseerde brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Dat zegt producent Electriq~Global. Het bedrijf wil onder meer recyclingfabrieken starten en brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren.
Concrete voorbeelden kan Edwin de Bree, directeur van Nederlandse partner Eleqtec, nog niet geven. "Wij zijn nog in afrondende gesprekken. De verwachting is dat wij een van deze weken met meer informatie naar buiten kunnen komen", zegt De Bree tegen Tweakers. "Maar onze plannen zijn wel duidelijk. Zo denken we aan demonstraties met portable power packs, range-extenders voor bussen en een taxibusje."
Electriq~Fuel is een synthetische brandstof die waterstof als energiedrager heeft. Volgens De Bree is het te vergelijken met een brandstof die de voordelen van benzine en waterstof combineert. "Het is veilig, want het brandt niet en er is geen spontane ontlading. Ook voor het milieu is het geen gevaar; de stof is vergelijkbaar met een groeimiddel. Als je het morst, loop je alleen het risico dat de bomen gaan groeien, zeg ik altijd. Verder hoeft het niet onder een constante druk te staan en kun je het bewaren bij omgevingstemperatuur."
De Bree erkent dat de stof wat 'utopisch' klinkt. "Maar dat zeiden ze in het begin over het wiel ook. Ik heb het zelf zien werken. Er zijn demonstraties beschikbaar; in Israël heeft het bedrijf al een tijdje een scooter die op de stof rijdt. Het is niet voor niets dat we het nu op de Nederlandse markt willen introduceren."
Volgens Electriq~Global maakt water zestig procent uit van de brandstof. De Bree zegt dat de huidige generatie Electriq~Fuel voor veertig gram per liter uit waterstof bestaat. "Onze volgende generatie bevat tachtig gram per liter, maar die zijn we nog aan het ontwikkelen."
De duurzaamheid van waterstof is discutabel, op dit moment wordt meer dan 95 procent van de stof geproduceerd via processen waarbij CO2- vrijkomt. Er is sprake van drie soorten waterstof: grijze, blauwe en groene. Bij grijze wordt de geproduceerde CO2 in de atmosfeer losgelaten, bij blauwe wordt die opgevangen en opgeslagen. Voor de productie van groene waterstof komen geen broeikasgassen vrij. Volgens De Bree zal voor Electriq~Fuel op korte termijn een combinatie van blauwe en grijze waterstof worden gebruikt. Vanaf 2025 verwacht het bedrijf groene waterstof te kunnen gebruiken.
De keuze voor Nederland als introductiemarkt komt volgens Electriq~Global vanwege de 'progressieve markt', die op zoek is naar commerciële en voordelige duurzame energie. De stof zou een grotere afstand voor een lagere prijs bieden dan lithium-ionaccu's of samengeperste waterstof.
Het systeem werkt met een vloeistof die reageert met een katalysator om energie te produceren. Reststoffen worden opgevangen en in een Electriq~Recycling-installatie bijgevuld met waterstof om weer Electriq~Fuel te krijgen. Het Australisch-Israëlische bedrijf zegt een vergelijkingstest te hebben uitgevoerd met elektrische bussen. De elektrische bussen konden 250 kilometer rijden en hadden 300 minuten nodig om te herladen; de Electriq~Fuel-bussen konden 1100 kilometer rijden met een tanktijd van vijf minuten. Verdere informatie over bijvoorbeeld de gebruikte accu's en bussen geeft het bedrijf niet.
Volgens Thijs ten Brinck, oprichter van duurzaamheidssite WattisDuurzaam, moet de techniek zich nog bewijzen. "Electriq is in de eerste plaats een concurrent voor waterstoftanks op hoge druk, zoals die in de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Die oplossingen zijn al op de markt en hebben een beetje tractie. Electriq zal aannemelijk moeten maken dat deze optie beter is dan de bestaande oplossing voor waterstof. Pas daarna is te bepalen of Electriq zoals geclaimd een interessante concurrent voor accu's en laadpalen is."
Ten Brinck wijst verder naar vergelijkbare concepten als Hydrogenious en nanoFlowcell. Hydrogenious werkt net als het Electriq-systeem met vloeibarewaterstoftechnologie. De precieze samenstelling van nanoFlowcell is minder duidelijk, Ten Brinck schrijft dat deze gebruikmaakt van een zoutwateroplossing.
In november schreef Forbes dat de bouw van een Israëlische recyclingfabriek was begonnen, ook komen er in Europa, China en de Verenigde Staten nog dergelijke fabrieken. Electriq~Global heeft subsidie gekregen van de Amerikaanse en Israëlische overheden, toen nog onder de naam TerraGenic. Investeerders uit de Europese Unie, VS, Australië en Israël ondersteunen het project, zegt het bedrijf.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
VTEC_Driver
Master
shootme schreef:
Wiebes verklaarde eerder vandaag al dat het kabinet duidelijker had moeten zeggen dat de inschattingen voor de energienota van 2019 waren gebaseerd op cijfers van meer dan een jaar oud.
De doorrekening van het klimaatakkoord zou 5 maart komen, dat is dus voor de verkiezingen. Die doorrekening zal nu wel na de verkiezingen komen want eerst nieuwe cijfers en bla bla.
Komt goed uit, want dan ziet de kiezer niet wat het klimaatakkord voor zijn portemonnee gaat betekenen.
Range Rover Teun
Medewerker
Rutte heeft in zijn wekelijkse persconferentie gezegd dat we niet gecompenseerd worden voor de € 344 extra energie kosten. Gelukkig moet ik mijn aangifte 2018 nog doen. Dus even kijken hoe ik het een en ander ga compenseren.
Bussloo
Master
Mensen gaan toch ergens op bezuinigen. Ik ben benieuwd welke winkelketen als volgende omvalt.
Niet de bouwmarkten, want die hebben nog nooit zoveel hout-, petroleum, en pelletkachels verkocht.
Niet de bouwmarkten, want die hebben nog nooit zoveel hout-, petroleum, en pelletkachels verkocht.
Dave
Webspecialist
djee schreef:
Dat er onder het beton isolatie moet zitten anders verwarm je de kruipruimte/grond/buitenlucht.
d'accord dan begrepen wij elkaar.
Range Rover Teun
Medewerker
VRT.be schreef:
Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof
Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord volgens de onderzoekers. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een heel jaar lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers.
Onder een fletse zon rolt het onderzoeksteam van professor Johan Martens het waterstofpaneel op het grasperk voor het Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse. Het toestel ziet eruit als een gewoon zonnepaneel. De ingenieurs hebben er een kolf met water aan gehangen zodat we de waterstofbellen kunnen zien ontsnappen. Een meter geeft de hoeveelheden aan. Na enkele seconden beginnen de eerste bubbels op te stijgen.
Waterstofgas is een energiedrager die zowel elektriciteit als warmte kan opslaan en produceren. Het is een gas dat ook geen broeikasgassen of giftige stoffen vrijgeeft als je het gebruikt. De voorwaarde is wel dat je waterstof maakt met schone energie. En dat is wat het team van professor Martens heeft ontwikkeld, een apparaat dat van zon en waterdamp waterstofgas maakt.
"Het Is eigenlijk een unieke combinatie van fysica en chemie. In het begin hadden we 0,1 procent opbrengst en moesten we echt zoeken naar die waterstofmoleculen. Vandaag zie je ze in bellen naar boven komen. Dus dat is tien jaar werken, altijd maar verbeteren, de problemen zoeken. Zo kom je uiteindelijk tot iets dat effectief kan werken."
**video**
Een klassiek zonnepaneel zet 18 tot 20 procent van de zonne-energie om in stroom. Als je met die stroom achteraf ook nog water moet splitsen in waterstof en zuurstof, dan gaat er heel wat energie verloren. Precies dat hebben de Leuvense ingenieurs opgelost door een zonnepaneel te ontwerpen dat rechtstreeks waterstof maakt. Met hun paneel wordt 15 procent van het zonlicht rechtstreeks omgezet in waterstofgas. Dat is een wereldrecord.
**video**
Waterstof uit hernieuwbare energie (groene waterstof) is al jaren een belofte op de energiemarkt. Maar tot een echte doorbraak is het nog niet gekomen. Waterstof zou nog steeds duur en omslachtig zijn om te maken en te stockeren. Vandaag wordt het merendeel van de waterstof geproduceerd met behulp van olie en gas. Grijze waterstof dus, veel winst voor het klimaat of het milieu maak je daar niet mee. Maar daar komt volgens de onderzoekers in Leuven verandering in.
Vorige week liet autobouwer Toyota weten dat het met een prototype uit 2014 van het team van Martens waterstof wil produceren. Het gaat om een paneel van 10 vierkante centimeter dat op één dag 0,1 gram gas maakt.
Ondertussen zien we op de campus de meter gestaag klimmen. Ondanks de flauwe zon blijven de bubbels komen. “Over een heel jaar genomen produceert het paneel gemiddeld 250 liter per dag, dat is een wereldrecord” zegt onderzoeker Jan Rongé, “Met 20 van die panelen kan je een jaar zonder elektriciteit of gas van het net leven. Als je er nog eens 20 bijdoet kun je er ook een heel jaar met een auto op waterstof rijden.”
Een bijkomend voordeel van waterstof is dat het fossiele brandstof kan vervangen. Zowat 80 procent van onze energie komt van olie, gas of steenkool. Om de opwarming van de aarde aan te pakken is het noodzakelijk om die bronnen te vervangen, zegt Jan Rongé.
**video**
Maar waterstof is niet zonder risico’s. Het gas is net als de meeste brandstoffen licht ontvlambaar. Vooral in gesloten ruimtes kan dat gevaarlijk zijn. Tegelijk is het ook een zeer licht gas. Dat wil zeggen dat het -als het ontsnapt- meteen naar boven stijgt in plaats van boven de grond te blijven hangen. "Met waterstofgas zijn de risico’s op ongevallen niet groter dan met aardgas", stelt Rongé.
**video**
Het nieuwe prototype van het team van Johan Martens is klaar voor testen op het terrein. Voor het eerste project rijden we naar Oud-Heverlee, een landelijke gemeente in Vlaams-Brabant. In de straat van energiespecialist Leen Peeters hangt een elektriciteitskabel op leeftijd. Vroeger stonden hier maar enkele woningen, maar de laatste jaren hebben hier heel wat gezinnen bijgebouwd. Sommige bewoners rijden elektrisch. Met al dat extra verbruik willen de elektrische leidingen al eens sputteren.
Leen Peeters heeft een ingenieursbureau. Ze heeft haar huis ontworpen als een levend laboratorium voor energietoepassingen, een “living lab” waar ze verschillende technieken test, evalueert en verder uitwerkt. Het goed geïsoleerde huis draait voor een groot deel op zonnepanelen, een zonneboiler en een warmtepomp. Ze is niet aangesloten op het gasnet. Alleen in de wintermaanden gebruiken ze stroom van het net.
Binnenkort komen daar bij wijze van testcase 20 waterstofpanelen bij. Als het goed loopt dan worden er op een lapje grond in de straat nog méér waterstofpanelen gezet. Daar kunnen dan de 39 andere gezinnen in de straat mee gebruik van maken. De in de zomer geproduceerde waterstof wordt dan opgeslagen en omgezet naar elektriciteit en warmte in de winter.
**video**
Waterstof is makkelijker op te slaan dan stroom. Om stroom te bufferen heb je dure batterijen nodig die bovendien langzaam leeglopen. Het is dus geen goed plan om elektriciteit te bufferen van de zomer tot de winter. Met waterstof kan dat wel. De waterstof die in de zomer geproduceerd wordt, kan gebufferd worden in een ondergronds drukvat tot de winter. Een gezin zou ongeveer 4 kubieke meter opslag nodig hebben. Dat is de grootte van een klassieke stookolietank.
We wilden iets ontwerpen dat overal kan worden ingezet, we werken met goedkope grondstoffen
Professor Johan Martens, Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse, KU Leuven
Voor Johan Martens is een proefproject als dat van Oud-Heverlee hét moment waar hij en zijn team jaren hebben naartoe gewerkt. “We wilden iets duurzaams ontwerpen dat betaalbaar is en overal kan worden ingezet. We werken met goedkope grondstoffen en we hebben geen edelmetalen of andere dure componenten nodig."
Wat de waterstofpanelen uiteindelijk gaan kosten, is nog niet bekend. De massaproductie daarvan moet nog beginnen. Maar volgens de onderzoekers zou het dus betaalbaar moeten worden. Met deze uitvinding kan de toekomst van groene energie er heel anders uitzien. De klemtoon zal veel minder liggen op grote productie-eenheden, maar op de combinatie met kleinere, lokale bronnen. Er zal ook minder energieverslindend transport van energie nodig zijn, of het nu om gas, olie of elektriciteit gaat. De onderzoekers zijn alvast optimistisch: "the sky is the limit".
**video's**
Geluidsfragment: De Nederlandse wetenschapsjournalist Rob van Hattum ("Tegenlicht" - VPRO) voorspelde jaren geleden al dat waterstof de energiebron van de toekomst is. Op zaterdag 16 februari kwam hij daar in "Interne keuken" op Radio 1 meer uitleg over geven. (geluidsfragment staat onderaan het originele artikel.
Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord volgens de onderzoekers. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een heel jaar lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers.
Onder een fletse zon rolt het onderzoeksteam van professor Johan Martens het waterstofpaneel op het grasperk voor het Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse. Het toestel ziet eruit als een gewoon zonnepaneel. De ingenieurs hebben er een kolf met water aan gehangen zodat we de waterstofbellen kunnen zien ontsnappen. Een meter geeft de hoeveelheden aan. Na enkele seconden beginnen de eerste bubbels op te stijgen.
Waterstofgas is een energiedrager die zowel elektriciteit als warmte kan opslaan en produceren. Het is een gas dat ook geen broeikasgassen of giftige stoffen vrijgeeft als je het gebruikt. De voorwaarde is wel dat je waterstof maakt met schone energie. En dat is wat het team van professor Martens heeft ontwikkeld, een apparaat dat van zon en waterdamp waterstofgas maakt.
"Het Is eigenlijk een unieke combinatie van fysica en chemie. In het begin hadden we 0,1 procent opbrengst en moesten we echt zoeken naar die waterstofmoleculen. Vandaag zie je ze in bellen naar boven komen. Dus dat is tien jaar werken, altijd maar verbeteren, de problemen zoeken. Zo kom je uiteindelijk tot iets dat effectief kan werken."
**video**
Een klassiek zonnepaneel zet 18 tot 20 procent van de zonne-energie om in stroom. Als je met die stroom achteraf ook nog water moet splitsen in waterstof en zuurstof, dan gaat er heel wat energie verloren. Precies dat hebben de Leuvense ingenieurs opgelost door een zonnepaneel te ontwerpen dat rechtstreeks waterstof maakt. Met hun paneel wordt 15 procent van het zonlicht rechtstreeks omgezet in waterstofgas. Dat is een wereldrecord.
**video**
Waterstof uit hernieuwbare energie (groene waterstof) is al jaren een belofte op de energiemarkt. Maar tot een echte doorbraak is het nog niet gekomen. Waterstof zou nog steeds duur en omslachtig zijn om te maken en te stockeren. Vandaag wordt het merendeel van de waterstof geproduceerd met behulp van olie en gas. Grijze waterstof dus, veel winst voor het klimaat of het milieu maak je daar niet mee. Maar daar komt volgens de onderzoekers in Leuven verandering in.
Vorige week liet autobouwer Toyota weten dat het met een prototype uit 2014 van het team van Martens waterstof wil produceren. Het gaat om een paneel van 10 vierkante centimeter dat op één dag 0,1 gram gas maakt.
Ondertussen zien we op de campus de meter gestaag klimmen. Ondanks de flauwe zon blijven de bubbels komen. “Over een heel jaar genomen produceert het paneel gemiddeld 250 liter per dag, dat is een wereldrecord” zegt onderzoeker Jan Rongé, “Met 20 van die panelen kan je een jaar zonder elektriciteit of gas van het net leven. Als je er nog eens 20 bijdoet kun je er ook een heel jaar met een auto op waterstof rijden.”
Een bijkomend voordeel van waterstof is dat het fossiele brandstof kan vervangen. Zowat 80 procent van onze energie komt van olie, gas of steenkool. Om de opwarming van de aarde aan te pakken is het noodzakelijk om die bronnen te vervangen, zegt Jan Rongé.
**video**
Maar waterstof is niet zonder risico’s. Het gas is net als de meeste brandstoffen licht ontvlambaar. Vooral in gesloten ruimtes kan dat gevaarlijk zijn. Tegelijk is het ook een zeer licht gas. Dat wil zeggen dat het -als het ontsnapt- meteen naar boven stijgt in plaats van boven de grond te blijven hangen. "Met waterstofgas zijn de risico’s op ongevallen niet groter dan met aardgas", stelt Rongé.
**video**
Het nieuwe prototype van het team van Johan Martens is klaar voor testen op het terrein. Voor het eerste project rijden we naar Oud-Heverlee, een landelijke gemeente in Vlaams-Brabant. In de straat van energiespecialist Leen Peeters hangt een elektriciteitskabel op leeftijd. Vroeger stonden hier maar enkele woningen, maar de laatste jaren hebben hier heel wat gezinnen bijgebouwd. Sommige bewoners rijden elektrisch. Met al dat extra verbruik willen de elektrische leidingen al eens sputteren.
Leen Peeters heeft een ingenieursbureau. Ze heeft haar huis ontworpen als een levend laboratorium voor energietoepassingen, een “living lab” waar ze verschillende technieken test, evalueert en verder uitwerkt. Het goed geïsoleerde huis draait voor een groot deel op zonnepanelen, een zonneboiler en een warmtepomp. Ze is niet aangesloten op het gasnet. Alleen in de wintermaanden gebruiken ze stroom van het net.
Binnenkort komen daar bij wijze van testcase 20 waterstofpanelen bij. Als het goed loopt dan worden er op een lapje grond in de straat nog méér waterstofpanelen gezet. Daar kunnen dan de 39 andere gezinnen in de straat mee gebruik van maken. De in de zomer geproduceerde waterstof wordt dan opgeslagen en omgezet naar elektriciteit en warmte in de winter.
**video**
Waterstof is makkelijker op te slaan dan stroom. Om stroom te bufferen heb je dure batterijen nodig die bovendien langzaam leeglopen. Het is dus geen goed plan om elektriciteit te bufferen van de zomer tot de winter. Met waterstof kan dat wel. De waterstof die in de zomer geproduceerd wordt, kan gebufferd worden in een ondergronds drukvat tot de winter. Een gezin zou ongeveer 4 kubieke meter opslag nodig hebben. Dat is de grootte van een klassieke stookolietank.
We wilden iets ontwerpen dat overal kan worden ingezet, we werken met goedkope grondstoffen
Professor Johan Martens, Centrum voor Oppervlaktechemie en Katalyse, KU Leuven
Voor Johan Martens is een proefproject als dat van Oud-Heverlee hét moment waar hij en zijn team jaren hebben naartoe gewerkt. “We wilden iets duurzaams ontwerpen dat betaalbaar is en overal kan worden ingezet. We werken met goedkope grondstoffen en we hebben geen edelmetalen of andere dure componenten nodig."
Wat de waterstofpanelen uiteindelijk gaan kosten, is nog niet bekend. De massaproductie daarvan moet nog beginnen. Maar volgens de onderzoekers zou het dus betaalbaar moeten worden. Met deze uitvinding kan de toekomst van groene energie er heel anders uitzien. De klemtoon zal veel minder liggen op grote productie-eenheden, maar op de combinatie met kleinere, lokale bronnen. Er zal ook minder energieverslindend transport van energie nodig zijn, of het nu om gas, olie of elektriciteit gaat. De onderzoekers zijn alvast optimistisch: "the sky is the limit".
**video's**
Geluidsfragment: De Nederlandse wetenschapsjournalist Rob van Hattum ("Tegenlicht" - VPRO) voorspelde jaren geleden al dat waterstof de energiebron van de toekomst is. Op zaterdag 16 februari kwam hij daar in "Interne keuken" op Radio 1 meer uitleg over geven. (geluidsfragment staat onderaan het originele artikel.
Dave
Webspecialist
Belgen gaan de wereld redden.. Het is laat, morgen lees ik het nog eens.. Kan nooit kloppen natuurlijk.
djee
Tour de France kenner '23
Dave schreef:
Kan nooit kloppen natuurlijk.
Waarom niet? Was een paar weken? geleden ook al op bnr, mijn aluhoedjesdenken is alleen bang voor hoe ze dit gaan tegenhouden/ belasten.
maarten28
Master
Maserati Teun schreef:
Reken eens uit hoeveel kWh de productie van waterstofgas kost en hoeveel kWh je van een zonnepaneel krijgt. Als je dat naast elkaar ziet dan zul je zien dat wat hier gebeurt niets anders is dan elektrolyse van water met stroom van een zonnepaneel. Niets meer en niets minder. Het is ook geen buitengewoon grote productie, het is zelfs minder dan je van een modern paneel kunt krijgen.
Niets schokkends dus. Het enige interessante wat hier gezegd wordt is "je kunt waterstof produceren en opslaan om later te gebruiken".
Reken maar uit: 250 liter waterstof per dag is 91 kuub per jaar. Een liter waterstof kost 10,6 kJ om te produceren, 91 kuub is dus 964 MJ. Deel door 3,6 om kWh te krijgen en je hebt voor 268 kWh aan waterstof geproduceerd.
Een zonnepaneel (tegenwoordig 300 Wp) levert elk jaar ruwweg 300 kWh aan stroom.
Niets nieuws onder de zon. Het moeten weer Belgen zijn die een open deur in kunnen trappen.
shootme
Master
maarten28 schreef:
Niets nieuws onder de zon.
1 van de grootste bezwaren van electrisch rijden is het lange laden. Hiermee wordt het gewoon tanken.
1 van de nadelen van zonnepanelen is dat ik daarmee stroom opwek wanneer ik het niet nodig heb (overdag). Hiermee kan ik het opslaan voor wanneer ik het nodig heb en de zon niet schijnt (donkere winterdagen).
Dus ja, dit vind ik vooruitgang
Dave
Webspecialist
Pietert
Master
shootme schreef:
Hiermee wordt het gewoon tanken.
Met grafeenaccu's ook. Waterstof is een relatief gevaarlijk gas.
Scaniafan
Master
Pietert schreef:
Waterstof is een relatief gevaarlijk gas.
Niet meer of minder dan aardgas, en dat is wel geaccepteerd om gewoon te tanken
▶ Youtube video
Pietert
Master
Scaniafan schreef:
Niet meer of minder dan aardgas
Wel meer dan aardgas Als dat waterstof geweest was, had het er niet zo uit gezien, hoor
Okkie68
Master
shootme schreef:
1 van de grootste bezwaren van electrisch rijden is het lange laden.
Correctie: Het enige bezwaar is het lange laden. Het grote voordeel is dat je ook kan laden waar je parkeert, en dan hoeft het niet snel. Ken je het oude mopje: "Wat kost een druppel benzine?" / "Niks meneer!" / "Okay, druppel hem maar vol..." ?
Waterstof betekent het hele jaar door verplicht peperduur snelladen, zodat je onderweg naar je vakantieadres niet hoeft te pauzeren.
Misschien dit in de toekomst nog anders wordt, maar als ik vandaag 80K voor een auto uit zou kunnen geven, dan wist ik het wel:
Toyota Miray vs Model 3 Performance
shootme
Master
Okkie68 schreef:
Correctie: Het enige bezwaar is het lange laden.
beperkte actieradius, hoge kosten in aanschaf... nope. ik heb meer bezwaren.
Pietert
Master
Okkie68 schreef:
Misschien dit in de toekomst nog anders wordt, maar als ik vandaag 80K voor een auto uit zou kunnen geven, dan wist ik het wel:
Yep, ik ook.
maarten28
Master
shootme schreef:
Dus ja, dit vind ik vooruitgang
Ik mis de vooruitgang. Ik mis de grote ontdekking.
Het enige wat hier gezegd wordt is "je kunt waterstof produceren door middel van elektrolyse met stroom van een zonnepaneel".
Ja zeker is het handig dat je vermogen kunt opslaan, maar niets wat hier beschreven wordt is nieuw of innovatief. En zo lang er nog geen overschot aan zonnestroom is zie ik ook niet waarom dit interessant is.
Overigens kost het opslaan van waterstof ook nog wat energie. Want het waterstofgas moet je onder een druk van 700 bar opslaan.
Pietert
Master
shootme schreef:
hoge kosten in aanschaf...
Dat is met waterstof niets anders. Een waterstofauto is OOK een elektrische auto, alleen met een (duurdere) brandstofcel in plaats van accu's.
Scaniafan
Master
Pietert schreef:
Wel meer dan aardgas Als dat waterstof geweest was, had het er niet zo uit gezien, hoor
Bij mijn weten is waterstofgas lichter dan aardgas en zal dus vele malen sneller stijgen in de atmosfeer. Het zal dus veel langer duren om de brandbare concentratie van 4% in normale lucht te bereiken, dan de 5% voor aardgas.
zadkine
Master
maarten28 schreef:
je hebt voor 268 kWh aan waterstof geproduceerd.
Een zonnepaneel (tegenwoordig 300 Wp) levert elk jaar ruwweg 300 kWh aan stroom.
Een zonnepaneel (tegenwoordig 300 Wp) levert elk jaar ruwweg 300 kWh aan stroom.
Wat hier in dit artikel staat is dat dit veel meer waterstof is dan je kan maken met jouw 300WP zonnepaneel mbv electrolyse. Niet dat de totale energie opbrengst hoger is.
(Ik vraag me wel af hoeveel stroom ik met experimentele panelen krijg op het moment en hoeveel waterstof ik daar mee kan genereren door electrolyse.Ik schat dat de best mogelijke silicium panelen nu eerder 500Wp zijn)
Jack.Ryan
Master
Pietert schreef:
Dat is met waterstof niets anders. Een waterstofauto is OOK een elektrische auto, alleen met een (duurdere) brandstofcel in plaats van accu's.
Hoeft niet, je kunt met H ook boem boem doen. Alleen is de calorische waarde veel lager dan van gas.
Pietert
Master
Jack.Ryan schreef:
Hoeft niet
Nee, maar de waterstofauto's die tot nu toe geproduceerd zijn hebben allemaal een brandstofcel die het weer omzet in elektriciteit.
zadkine
Master
Laat ik dan maar zeggen dat ik dezer dagen warm water heb dankzij waterstof.....iets met kernfusie op 8 lichtminuten afstand.
maarten28
Master
zadkine schreef:
Wat hier in dit artikel staat is dat dit veel meer waterstof is dan je kan maken met jouw 300WP zonnepaneel mbv electrolyse.
Ik heb net voorgerekend dat dat niet zo is. Ik ben uitgegaan van de getallen die in het artikel worden genoemd en als je gewoon stroom van je zonnepanelen neemt kun je meer waterstofgas produceren dan in het artikel staat.
Jack.Ryan
Master
Pietert schreef:
Nee, maar de waterstofauto's die tot nu toe geproduceerd zijn hebben allemaal een brandstofcel die het weer omzet in elektriciteit.
Klopt, beetje kortzichtig. BMW had zo'n 20 jaar geleden al een 5nfer op H rijden. Kon van München naar Hamburg. Maar niet meer terug want geen tankstation met HBTW, BMW zet nog steeds in op H als boem boem: Hydrogen_7
Wat mij dan in die zin wel interesseert is wat het verbruik is van zo'n slagschip
Pietert
Master
Jack.Ryan schreef:
H als boem boem
Was het nadeel daar niet van dat je het dan gekoeld moet bewaren?
basjuh1981
Master
Pietert schreef:
Als dat waterstof geweest was, had het er niet zo uit gezien, hoor
Dat ziet er zo uit:
▶ Youtube video
Pita
Master
https://www.youtube.com/watch?v=5cDA_o1mwKs
Gewoon 100 % waterstofperoxide, ben je gewoon overal vanaf !
Gewoon 100 % waterstofperoxide, ben je gewoon overal vanaf !
Scaniafan
Master
basjuh1981 schreef:
Dat ziet er zo uit:
Dat is er eentje geweest in de categorie "Ik stop iets licht ontvlambaars in een zak van kwetsbaar en zeer brandbaar materiaal en hoop dat het goed gaat".
Zolang je zorgt voor een degelijke container die bij een ongeluk niet zomaar kapot gaat lijkt het mij vrij weinig risico. Zelfde als met LPG
zadkine
Master
shootme schreef:
beperkte actieradius, hoge kosten in aanschaf... nope. ik heb meer bezwaren.
Vind je 450 km te beperkt? (WLTP)
Werkelijk bij rustig rijden met spitssnelheid (85-90) >500 km range.
En nooit hoeven tanken buiten de lange vakanmtie ritten dus, want 's avonds gewoon aan de lader, volgende morgen weer vol.
.
basjuh1981
Master
Scaniafan schreef:
Dat is er eentje geweest in de categorie "Ik stop iets licht ontvlambaars in een zak van kwetsbaar en zeer brandbaar materiaal en hoop dat het goed gaat".
Eerder: we stoppen iets in een zak wat lichter is dan de lucht. Helium was nog niet bekend op dat moment.
zadkine
Master
basjuh1981 schreef:
Helium was nog niet bekend op dat moment.
Vzv ik geinformeerd ben was helium wel bekend maar hadden de VS daar een uitvoer verbod op gezet, zeker naar Duitsland toe. . Ze waren de enigen die voldoende grote vorraadhelium hadden.
basjuh1981
Master
Dat zou ook kunnen ja. Er staat mij wel wat bij dat er economische sancties waren richting Duitsland.
Alexander_B
Master
Waterstof heeft ook iets van 25% meer lift voor hetzelfde volume, dus dat is ook wel prettig. Het probleem was echt niet de waterstof, maar de rest van de ballon die niet brandwerend was. (materiaalkeuze/applicatie.)
De grote gele vlam die je ziet is de buitenkant van de ballon, waterstof brand praktisch onzichtbaar. De grootte van de fik was uiteraard wel geholpen door de waterstof, maar dat het puur door de waterstof komt is onzin.
Het resultaat was wel dat de zeppelin-industrie op slag dood was, zwaarder-dan-lucht vliegtuigen werden met de dag beter, en een opzichtige crash was de nagel in de doodskist.
De grote gele vlam die je ziet is de buitenkant van de ballon, waterstof brand praktisch onzichtbaar. De grootte van de fik was uiteraard wel geholpen door de waterstof, maar dat het puur door de waterstof komt is onzin.
Het resultaat was wel dat de zeppelin-industrie op slag dood was, zwaarder-dan-lucht vliegtuigen werden met de dag beter, en een opzichtige crash was de nagel in de doodskist.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum