Pagina 7 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Alexander_B schreef:
komt
Nee, de grote oorzaak was imho statische electriciteit. Gebrek aan aarding, toen het ding bij de aanlegpaal kwam was het knetter knetter boem
  Bericht 
Okkie68
Master
shootme schreef:
beperkte actieradius, hoge kosten in aanschaf... nope. ik heb meer bezwaren.

EPA range Tesla: 500 km. Mirai: 502 km.
Prijs Tesla: 69700, Mirai: 79990.
Volle "tank" Tesla: 16.50 tot 27.00. Mirai: 50.00.

Mmm... Nee, ik ben het niet met je eens.
  Bericht 
zadkine
Master
Alexander_B schreef:
Waterstof heeft ook iets van 25% meer lift voor hetzelfde volume,

Volgens mij is H2 een atoom gewicht van 2, He van 4.
Zou betekenen dat je Helium 2 keer zo zwaar is als waterstof....
Echter, de atmosfeer heeft als atoom gewicht (stikstof grotendeels) iets meer als 28 (N2)
Helium weegt 14% hiervan
Waterstof 7%.

Lijkt me dus dat je 7% meer lift hebt.
  Bericht 
Alexander_B
Master
mm, zou kunnen. Het is in ieder geval significant, een ontwerp dat op H2 net aan vliegt komt met helium niet van de grond, en een ontwerp voor Helium heeft met H2 extra capaciteit voor passagiers of brandstof of beide.
  Bericht 
Bussloo
Master
Alexander_B schreef:
Het probleem was echt niet de waterstof, maar de rest van de ballon die niet brandwerend was.

Mythbusters heeft dat filmpje al een keer uitgezocht. Er zat thermiet in de coating van de ballon.

Youtube video
  Bericht 
shootme
Master
zadkine schreef:
Werkelijk bij rustig rijden met spitssnelheid (85-90) >500 km range.

Welke fucking idioot gaat 90 rijden terwijl de rest 130 rijdt? Zelfs op 80 wegen hier rij ik rustig 100 in de spits. In de spits op snelwegen 140.
Doe even normaal.

zadkine schreef:
En nooit hoeven tanken buiten de lange vakanmtie ritten dus,

Assen-> brabant en weer terug op dezelfde dag moet ik regelmatig.. Dat ga ik niet electrisch doen. :dag:
  Bericht 
Joël D.
Master
Okkie68 schreef:
Volle "tank" Tesla: 16.50 tot 27.00. Mirai: 50.00.


Dat is niet eerlijk. De prijs van waterstof bij tankstations is nu nog hoog vanwege de lage vraag en de hoge initiële kosten. Als er eenmaal meer vraag is kan je waterstof voordeliger aanbieden.
  Bericht 
Spook
Master
Ik ben benieuwd of waterstof ook last heeft van coldgate; te traag tanken. En of de range ook halveert als het koud is.

Antwoord: nee natuurlijk niet. De energie wordt ter plekke opgewekt en gebruikt. Een eventuele accu slechts als buffertje. En de gasdruk van H2 is geen probleem in de temperatuurrange die je als mens kunt overleven.

Hooguit dat bij zeer extreme kou een klein deel meer waterstof niet uit de tank komt. Maar dat is dan nogmaals bij temperaturen waarbij je als mens zelfs in de auto al bent doodgevroren. En dat kun je nog ondervangen door een verwarmingselement. Op een fractie van de stroom die de cel levert. Is het daar te koud voor? Dan had het accupakket van een Leaf oid er al lang de brui aan gegeven.

Sowieso genoeg filmpjes waarin een assortiment van elektrohokken met snellaadcapaciteit niet fatsoenlijk kan communiceren met laadpalen, en/of niet op de juiste 'snelheid' verbindt. Softwarebugs, afwijken van standaarden en normeringen, hardwarematig falen, enz. Leuk. Fix die kinderziektes eerst maar eens. En dan mag je het eigenlijk dat al niet eens meer noemen. De kindertijd is geweest. Nu is het peuterstadium. En nog steeds barst het van dat geneuzel.
  Bericht 
zadkine
Master
shootme schreef:
Welke fucking idioot gaat 90 rijden terwijl de rest 130 rijdt? Zelfs op 80 wegen hier rij ik rustig 100 in de spits. In de spits op snelwegen 140.
Doe even normaal.

Vandaag praktosch niemand constant 130 zien doen tijdens de spits....en dat terwijl het vakantie tijd is in een deel vh land.

shootme schreef:
Assen-> brabant en weer terug op dezelfde dag moet ik regelmatig.. Dat ga ik niet electrisch doen

Twente Rotterdam ik wel dus. 360 km retour.
En dan hoef ik echt geen 90 @GPS te rijden (= >5km/procent accu.) om zonder bijladen heen en weer te komen.Ook niet met 0 graden....iets van 20- 25% meerverbruik tov 12 graden. Ivm verwarming en accu verwarming.
  Bericht 
shootme
Master
Invoegen doe je toch wel sneller dan 90 kilometer per uur hoop ik? Ik zit die traaginvoegers altijd 666 keer te vervloeken.
  Bericht 
zadkine
Master
shootme schreef:
Invoegen doe je toch wel sneller dan 90 kilometer per uur hoop ik? Ik zit die traaginvoegers altijd 666 keer te vervloeken.

Ik voeg in met de snelheid van het verkeer op de rechter strook of sneller.
Bij inhalen pas ik mijn snelheid aan aan wat er links rijdt....maar niet tot elke snelheid boven de FAS.
En ik ben in 7,6 s van 0 op 100 km/h indien korte invoegstrook dat vereist.....
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Okkie68 schreef:
Prijs Tesla: 69700, Mirai: 79990.
Volle "tank" Tesla: 16.50 tot 27.00. Mirai: 50.00.

Mmm... Nee, ik ben het niet met je eens.

Jij tikt die 70k voor een Tesla zo effe op tafel begrijp ik?
  Bericht 
zadkine
Master
Zakelijk gezien....
kosten per kilometer tellen, niet de aanschafprijs.
Mits je eea gefinancierd kan krijgen, maar dat lukt bij een gezond bedrijf gewoonlijk makkelijk.
  Bericht 
Cweepz
Master
Leasebedrag voor de kona is zelfs net iets lager dan de v40. Terwijl de kona 10K meer kost!
  Bericht 
Okkie68
Master
Joël D. schreef:
Dat is niet eerlijk. De prijs van waterstof bij tankstations is nu nog hoog vanwege de lage vraag en de hoge initiële kosten. Als er eenmaal meer vraag is kan je waterstof voordeliger aanbieden.

Nee, dat is inderdaad niet eerlijk. Die electriciteit is voor 75% belast. Die waterstof nog helemaal niet. (Naast de BTW natuurlijk)

Of is het niet eerlijk omdat je elektriciteit ook thuis kunt maken, waardoor je nog goedkoper kan "tanken"?

Het allergrootste voordeel van waterstof is dat je volledig afhankelijk blijft van een infrastructuur die in handen is van onze grote vrienden van Shell en co. Omdat je daarvan afhankelijk blijft, is het voor onze maatjes bij de overheid ook veel makkelijker om lekker aan de accijnsknop te draaien als er geld nodig is. Allemaal voordelen. Maar niet voor ons.

Vind je het niet toevallig dat die propagandamachine nu ineens op volle toeren draait? Die boot met Model 3's was nog niet aangemeerd of je leest ineens iedere dag wel ergens positief nieuws over waterstof.

Dave schreef:
Jij tikt die 70k voor een Tesla zo effe op tafel begrijp ik?

Huh? Nee, maar is dat relevant?
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Okkie68 schreef:
Het allergrootste voordeel van waterstof is dat je volledig afhankelijk blijft van een infrastructuur die in handen is van onze grote vrienden van Shell en co. Omdat je daarvan afhankelijk blijft, is het voor onze maatjes bij de overheid ook veel makkelijker om lekker aan de accijnsknop te draaien als er geld nodig is. Allemaal voordelen. Maar niet voor ons.

Nou ja, je zou zelf ook een waterstofstationnetje in elkaar kunnen knutselen, Zonnepaneeltje, vat water, paar electroden........ O:)
  Bericht 
Okkie68
Master
700 bar pompje, drukvat, gepatenteerde aansluiting, nee dat wordt vast geen optie.

Hoe zou waterstof ooit goedkoper kunnen worden dan de stroom die je erin stopt? Je hebt voor dezelfde kilometers drie keer zoveel stroom nodig, dus op zijn best wordt het drie keer zo duur.

Een hoe lang gaat zo'n fuelcell eigenlijk mee? En die filters die moeten voortkomen dat viezigheid uit de lucht neerslaat op je peperdure platina laagje? En die bufferaccu die noodzakelijk is, maar relatief veel zwaarder belast wordt?

Het wordt tijd dat we die roze bril afzetten als het om waterstof gaat. Het is leuk spul, maar niet in onze auto..

Tenzij je gek bent op zegeltjes sparen natuurlijk. O:)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Okkie68 schreef:
Huh? Nee, maar is dat relevant?

Ja, natuurlijk is dat relevant. Volledig elektrische auto's worden vooral zakelijk gereden. Wil je dat Henk en Ingrid ook elektrisch gaan rijden zal de prijs flink omlaag moeten. Daarbij zal er ook aanbod moeten zijn op de occasionmarkt.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Allemaal aan de private lease. Vind de overheid ook fijn dat de burger nog meer aan de leiband van het grootkapitaal loopt.
Overigens is te verwachten dat particulier autobezit in de toekomst minder gaat worden. Uit onderzoek is gebleken dat de jonge generatie (met name die in geürbaniseerde gebieden) weinig waarde hecht aan het bezit/status van een auto. Die zullen eerder genegen zijn om deel en huur contracten aan te gaan.
Een elektrische auto is door haar accupakket ook een groot risico om particulier aan te gaan. Dus ik verwacht dat zelfs goedkope elektrische auto's op de particuliere markt het moeilijk gaan krijgen. Ik zie daar de beste kansen in het segment van budgettair de tweede auto, waarbij een accuvervanging nog te betalen is.
  Bericht 
basjuh1981
Master
NoCashCow schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat de jonge generatie (met name die in geürbaniseerde gebieden) weinig waarde hecht aan het bezit/status van een auto. Die zullen eerder genegen zijn om deel en huur contracten aan te gaan.

Dat is ook niet zo gek als het hebben van een auto lekker duur wordt gemaakt middels belastingen. Om nog maar te zwijgen van een autoverzekering als je een jaar of 20 bent.

Als je je auto in de buurt wilt parkeren heb je een vergunning nodig. In Den Haag zijn de kosten voor een parkeervergunning voor een 2e auto al € 420,- per jaar.

Dan vind ik het niet gek dat de jongere generatie weinig waarde hecht aan het bezit van een auto.
  Bericht 
zadkine
Master
Vanwaar dat accupakket een risico noemen? Gewoon 8 jaar garantie of 160000 km ( minimaal).en of Henk en Ingrid elektrisch kunnen betalen hangt af van aantal km/ jaar. Even uitgaand dat deze mensen ook nu al nieuw kopen in dezelfde auto klasse. Zal vanaf 20-22k km/ jaar lonen voor Henk en Ingrid , ruwweg de breakeven voor meer afschrijving versus minder brandstof.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Hoe lang gaat een auto mee? De mijne is 9 jaar oud nu en hoeft nog lang niet weg. Dus geen enkele garantie meer, maar wel een risico op een kapot accupakket van meerdere duizenden euro's?
  Bericht 
Griffin
Master
De initiële investering is gewoon te hoog. Wil je elektrisch met een beetje range (laten we dat eens op de 300 km zetten), dan gaat zo'n elektrohok al snel over de €40k heen. Dat is voor Henk & Ingrid meer dan een bruto jaarsalaris (in 2018 modaal 37k volgens het CPB).

Neem nou eens een Kia Niro als voorbeeld. Gewoon de goedkoopste e-Niro kost €41475 (bron: autoweek).
De benzineversie van dat ding kost €29045. Voor het prijsverschil kan je echt heel veel km's rijden... zonder die voorinvestering.
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Okkie68 schreef:
Het wordt tijd dat we die roze bril afzetten als het om waterstof gaat. Het is leuk spul, maar niet in onze auto..

Electrisch is het ook niet. WADDAN?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Diesel :honger:
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
basjuh1981 schreef:
BioDiesel :honger:
:thumb:
  Bericht 
Raaf
Master
Cweepz schreef:
Leasebedrag voor de kona is zelfs net iets lager dan de v40. Terwijl de kona 10K meer kost!

In of exclusief brandstof?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Jack.Ryan schreef:
basjuh1981 schreef: BioDiesel :honger: :thumb:

ja laten we voedsel in onze brandstof douwen.. welk dier verbrandt zn eigen eten? :roll: :fp:
  Bericht 
Okkie68
Master
basjuh1981 schreef:
Ja, natuurlijk is dat relevant. Volledig elektrische auto's worden vooral zakelijk gereden. Wil je dat Henk en Ingrid ook elektrisch gaan rijden zal de prijs flink omlaag moeten. Daarbij zal er ook aanbod moeten zijn op de occasionmarkt.

True, maar de eerste fabrikant die tweedehands auto's maakt, moet nog opgericht worden. Een gat in de markt?

Maar als ik twee auto's met elkaar vergelijk op specificaties, hoe is het dan relevant of ik het kan betalen? Nee, ik leg geen 70 (vanaf vandaag 66) K neer voor een Tesla, maar al helemaal geen 80K voor een bak die net zo traag is als mijn Prius en per kilometer zonder accijns al de helft meer kost.

Jack.Ryan schreef:
Electrisch is het ook niet. WADDAN?

Elektrisch begint anders behoorlijk bruikbaar te worden voor veel mensen, en voor de rest hebben we voorlopig nog genoeg benzine, LPG en diesel. Waterstof is gewoon een beetje overbodig in dit verhaal.
  Bericht 
Bussloo
Master
Jack.Ryan schreef:
Electrisch is het ook niet. WADDAN?

Methaan? Zonlicht en water gebruiken om CO2 om te zetten in methaan en zuurstof: Kan aardgas van gemaakt worden en ook methanol. Kun je het huis mee verwarmen en, na aanpassing van de leidingen, ook auto's op laten rijden.
Waarom dat nog niet gebeurt? Omdat de olie-industrie een nog veel sterkere lobby heeft dan de tabaksindustrie?
Meest waarschijnlijke is dat er nog geen geschikte katalysator is gevonden.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Okkie68 schreef:
Elektrisch begint anders behoorlijk bruikbaar te worden
Noem mij 1 in nederland verkrijgbare EV die 1500 kg mag trekken en minder dan 50K kost
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Griffin schreef:
Neem nou eens een Kia Niro als voorbeeld. Gewoon de goedkoopste e-Niro kost €41475 (bron: autoweek).
De benzineversie van dat ding kost €29045. Voor het prijsverschil kan je echt heel veel km's rijden... zonder die voorinvestering.

En vergeet niet dat de benzine versie ook nog belast is met een kapitaal aan koolzuurtax. Dus in andere landen is het verschil nog groter. Als je de auto binnen een aantal jaar weer in wilt ruilen kun je dan al zeker ruimschoots de benzine betalen van her verschil.
  Bericht 
Okkie68
Master
Dikke Dakduif schreef:
Noem mij 1 in nederland verkrijgbare EV

Citroēn C-Zero.

Ja, ik kan ook halve zinnen quoten en daarop reageren.
Zinvol? Nee. Vermakelijk? Nauwelijks.
  Bericht 
shootme
Master
Ondertussen ergens anders op deze wereld:
https://www.dumpert.nl/mediabase/763557 ... bleem.html
Maar wij straffen onze automobilisten hoor :nono: :nono:
  Bericht 
Cweepz
Master
Raaf schreef:
In of exclusief brandstof

Ex brandstof. 95% zal opladen op de zaak worden waar we al flink verbruiken (75.000KWh gaat er per jaar doorheen volgens mij) Operational lease. 25K/jaar voor 5 jaar. 575€/maand ongeveer
  Bericht 
basjuh1981
Master
Okkie68 schreef:
True, maar de eerste fabrikant die tweedehands auto's maakt, moet nog opgericht worden. Een gat in de markt?

:roll:

Okkie68 schreef:
Maar als ik twee auto's met elkaar vergelijk op specificaties, hoe is het dan relevant of ik het kan betalen? Nee, ik leg geen 70 (vanaf vandaag 66) K neer voor een Tesla, maar al helemaal geen 80K voor een bak die net zo traag is als mijn Prius en per kilometer zonder accijns al de helft meer kost.

Het gaat erom dat het betaalbaar is in algemene zin.
  Bericht 
snovvdog
Master
Spook schreef:
En misschien zijn ze na heropvoeding nog in staat iets nuttigs te gaan doen.

:kniktja:
Spook schreef:
Straatveger oid.

:schudnee: :fp:

Spook schreef:
Elke euro die we hier uitgeven aan die flauwekul kunnen we in onze zak houden.

:kniktja:

Dave schreef:
want die hele klimaathysterie en migrantenhysterie trouwens, dat zijn industrieën. Mensen hebben daar hun werk mee, iets anders kunnen ze ook niet.

Het grootste probleem in Europa imho, naast de vergrijzing.

Te triest voor woorden hoe gehersenspoeld mensen hier zijn en hoe hele overheden met de EU aan top zelfdestructief gedrag en beleid maken...
  Bericht 
Okkie68
Master
basjuh1981 schreef:
Het gaat erom dat het betaalbaar is in algemene zin.


Tja, niemand koopt ook een zes-in-lijn of een V8, want die zijn voor de gewone man ook niet betaalbaar.

Maar goed, omdat de Toyota Mirai en de Tesla Model 3 Performance beide voor de gewone man niet betaalbaar zijn, mag ik ze niet gebruiken om de techniek met elkaar te vergelijken? Ik blijf het raar vinden.

Overigens heeft Tesla vandaag de prijzen van de Model 3 verlaagd tot 55K en 66K. Ook is de productie van de $35000 uitvoering begonnen. Deze zal hier iets van 43K gaan kosten. Dat is al minder dan mijn Plug-In Prius nieuw heeft gekost...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Okkie68 schreef:
Dave schreef: Jij tikt die 70k voor een Tesla zo effe op tafel begrijp ik?

Huh? Nee, maar is dat relevant?

Ja.. Het ging om de hoge aanschaf. 70k is absurd voor een zooi batterijen.

Okkie68 schreef:
Deze zal hier iets van 43K gaan kosten.

tsja.. wat krijg je ervoor..

mn neef heeft nu ook zo'n model 3 gekocht. Wist je dat de verzekeringspremie ook enorm is van zo'n ding? Al helemaal als je niet op het bovenste treedje staat.

Moet je ermee joh. Waanzin van de dag. Maargoed, het blijft wel je neef. Lieve aardige jongen verder.
  Bericht 
Okkie68
Master
Dave schreef:
Ja.. Het ging om de hoge aanschaf. 70k is absurd voor een zooi batterijen.

Het ging mij om de vergelijking van de stand van de techniek. Twee auto's, ongeveer even duur. De ene met supersimpele techniek. Een paar batterijen en twee electromotoren. Maar wel bloedje snel. En de ander met enorme hogedruktanks, een halve chemische fabriek aan boord. Uiteindelijk net zo zwaar maar dan met prestaties van een Prius. Ja, je tankt in 5 minuten in plaats van een half uur. Maar op alle andere punten legt die het af.

Misschien moet je eens een stukje gaan sturen met je neefje. Dan voelt jouw beamer daarna als een ouderwetste stoomlokomotief. Met alle respect voor stoomlokomotieven overigens. Dat blijft machtige techniek. Voor z'n tijd.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee hoor, is niet nodig. Ik stuur naar Rusland, mn neefje niet. In Rusland doen ze niet aan laadpalen, daar zijn ze wel normaal gebleven.

Okkie68 schreef:
Maar wel bloedje snel.

Nou gohgoh.. Als het daar allemaal om te doen is :fp:

Okkie68 schreef:
Ja, je tankt in 5 minuten in plaats van een half uur. Maar op alle andere punten legt die het af.


350 km range. Man, ik ben een week onderweg! :lol:

Okkie68 schreef:
Dan voelt jouw beamer daarna als een ouderwetste stoomlokomotief.

Ik durf er geld op in te zetten dat mn 420 10x beter stuurt dan die Musk meuk wat net komt kijken.

Prius ook, dat je het in je bericht durft te zetten. Volgens mij ben jij degene die al een hele lange tijd in geen echte auto gereden hebt als ik het zo lees. Wat natuurlijk best is, forenzen en supermarkt/meubelboulevard afgaan heeft opzich niet zoveel om het lijf.
  Bericht 
Okkie68
Master
Dave schreef:
350 km range. Man, ik ben een week onderweg! :lol:

Voor mij zou het genoeg zijn. Voor jou niet. Prima toch? Maar zou zo'n Mirai dan wel wat voor je zijn?

Lijkt me sterk dat er in Rusland wel waterstof is. Ik hoor net dat ze er nieteens elektriciteit hebben..

Dave schreef:
Ik durf er geld op in te zetten dat mn 420 10x beter stuurt dan die Musk meuk wat net komt kijken.

Ik geloof je. Maar ik denk dat je die 3 ook weer niet moet onderschatten. Ga eens een stukje sturen, met je mind op standje "open" en laat maar horen of je het wat vond.

Dave schreef:
Prius ook, dat je het in je bericht durft te zetten. Volgens mij ben jij degene die al een hele lange tijd in geen echte auto gereden hebt als ik het zo lees.

:woop: :woop: :woop:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja.. Kan je met je handen draaien maar ik heb alleen maar Prius eigenaren gesproken die spijt hadden. Zal wel weer toeval zijn dat ik dat dan weer heb.
Okkie68 schreef:
Ga eens een stukje sturen, met je mind op standje "open" en laat maar horen of je het wat vond.

Ik laat dat aan anderen over.. De eerste meters zijn altijd geweldig. Je moet eens kijken over een jaar of vijf.

Nouja, laat ik coulant zijn.. Drie jaar. Denk dat ie de drie niet eens haalt.
  Bericht 
Okkie68
Master
Och, je scoort voor open doel bij een thuiswedstrijd, dus wat kan ik anders doen. :woop: :woop: :woop:

Zal verder allemaal wel iets met bubbels te maken hebben. Ik ken vooral Priuseigenaren die absoluut geen spijt hebben. Ik heb dan ook zelf na 200.000 kilometer in 8 jaar maar weer eentje gekocht. En die blijf ik rijden totdat ik een EV vindt die bij mij past. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren.

Collega van me heeft een dreier gekocht. Niks dan ellende mee. Daarom komt ie nu meestal met de Mazda 6 van z'n vriendin. Een Prius past niet bij z'n (iets te grote) ego. Ach, da's zijn probleem. Verder wel een goeie vent.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Kortom er past nu niets bij je, dan zijn we er toch? Zit je EV's op te hemelen maar je vind ze voor jezelf niet passen. Beetje raar niet? Dus je gaat iemand anders adviseren zo'n ding te rijden/kopen maar zelf wil je er niet aan. Dat valt toch niet te handendraaien?
  Bericht 
Okkie68
Master
Dave schreef:
Zit je EV's op te hemelen maar je vind ze voor jezelf niet passen.

Mja. Als ik die 70K had, stond die nu bij Musk op z'n rekening. Maar helaas past dat dus niet. Jij hebt toch ook vast wel droomauto's die je niet kan of wil betalen? Een mooi geconserveerde 850i of zo?

Een Ioniq EV zou in de private lease net haalbaar zijn, maar bij 36000/jaar wordt dat nog best duur. Ze rekenen meerkilometers nog alsof er een brandstofmotor in zit. Een Kona of Kia Niro is me net te duur en ik heb iets tegen SUV. Zeker als ze niet het terrein in kunnen.

Dan heb je nog de Leaf. De tweedehandsjes zijn betaalbaar, maar daar haal ik mijn woon-werk nauwelijks mee (95 per dag). De nieuwe lijdt onder dezelfde ontwerpfouten als de oude. De range is op papier goed, maar op reis valt je laadsnelheid terug doordat die geen goede koeling heeft. Daardoor is de degradatie waarschijnlijk ook weer net zo erg als bij de eerste.

Wat is er verder nog? De i3 schijnt erg goed te sturen en in de REX uitvoering heb je nog een aardige backup voor de lange ritten. Maar die wordt belast alsof het een foutlander is, dus dat wordt een paar tientjes duurder dan de pure EV. Maar die pure EV heeft (in de betaalbare occasion-versie) weer een vrij korte range. En het is een klein ding en de ACC (als die er al op zit) werkt belabberd. En je moet met je ogen dicht instappen, dat is ook wel lastig. Hadden ze daar niet een normalere koets op kunnen zetten?

Kijk, ik ga mijn geld niet meer in een benzine- of dieselbak steken. Die tijd is voorbij. Ik kan met dit ding nog zeker weer een jaar of 8 mee (hoewel, ik rij nu zowat het dubbele), dus ik zie wel wat tegen die tijd mijn pad kruist. Op dit moment is er nog niks dat qua mogelijkheden bij mijn budget hoort, maar ik mag er toch best een mening over hebben?

Ik zou het ook best fijn vinden als meer mensen een EV kopen. Ten eerste zijn er dan straks voor mij meer occasions om uit te kiezen en ten tweede omdat ik vlak bij een drukke weg woon. Van mij mogen die uitlaatgassen en die herrie best wel minder. Maar de meesten hier wonen waarschijnlijk in een mooie villa ergens in de bossen, dus die kennen die kant van brandstofmotoren niet zo goed. Anders zouden ze die nadelen niet zo bagataliseren.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Okkie68 schreef:
Ja, ik kan ook halve zinnen quoten en daarop reageren.
Leuk voor je maar op de inhoud ga je niet in. Feit is dat met de caravan/vouwwagen/boot/paardentrailer/etc op pad gaan, een nogal wijdverbreide toepassing van van de europese automobiel is. Met een EV kun je dat echt wel op je buik schrijven en ik zie op dat gebied ook geen ontwikkeling in de goede richting. Een EV is o.a. daarom eerder een niche product dan iets dat main stream gaat worden.

Dat gezegd hebbende, zou ik een weekje met een Tesla Model 3 performance niet afslaan. Zolang ik vrijdagavond mijn Passat met 70 liter tank en trekhaak maar weer terug heb.
  Bericht 
Okkie68
Master
Dikke Dakduif schreef:
Leuk voor je maar op de inhoud ga je niet in. Feit is dat met de caravan/vouwwagen/boot/paardentrailer/etc op pad gaan, een nogal wijdverbreide toepassing van van de europese automobiel is.

Dat bedoel ik dus. Je knipte de tweede helft van die zin weg. De helft waarin ik schreef "[...] voor veel mensen". Als jij dan roept "Je hebt ongelijk, want ik ken (veel?) mensen voor wie het niet voldoet!" dan moet je misschien even bij Feitelijk een cursusje toegepaste logica gaan volgen.

We zouden nog eindeloos door kunnen ouwehoeren wat nou "veel" is, maar ik bied een compromis aan: "veel" mensen trekken karren of hebben andere redenen om nog geen EV te kopen. (Heck, ik ben 1 van die mensen, blijkt nu). En een andere "veel" mensen hebben wel hun vervoersbehoefte afgedekt met een EV. Deal?

Dikke Dakduif schreef:
Zolang ik vrijdagavond mijn Passat met 70 liter tank en trekhaak maar weer terug heb.


Snap ik. Jij hebt dat nodig. Maar (back on-mijn-topic) een waterstof-auto gaat je hierbij voorlopig ook nog niet helpen. Sterker nog, mijn glazen bol zegt dat jij eerder nog met een EV die kar gaat trekken dan met een H2-auto.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Okkie68 schreef:
Jij hebt toch ook vast wel droomauto's die je niet kan of wil betalen?

Toen ik acht was ofzo, vond ik Testarossa wel mooi en nog een zwik andere auto's uit de grote autocatalogus van.. Wat zal het zijn geweest.. Autoweek in die tijd al?

Maargoed eehh ik heb het al jaren over 4 GC 420D.. Die staat er nu. Dus tsja.. Nu weet ik het effe niet meer. Maar natuurlijk geen i. Ben nu 20 jaar dieselrijder. Diesel for life homy. Al moet ik op Russisch kenteken gaan rijden, opzouten met die klimaathysterie.

Kijk als ik voornamelijk in een grote stad rij zoals St.P (niet Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Dat zijn dorpjes) dan zie ik het nut van hybride ook wel in, Mercedes E300de lijkt me wel wat.. Lijkt.. Want in de praktijk blijken hybrids enorm tegen te vallen. Genoeg reviews gelezen over de Volvo V60 en andere hybrid varianten. Komt er op neer dat het niet werkt. En je rijdt in geval van E300 dan een tank, 2700 kg.. Echt absurd. Als je het dan over sturen hebt dan stuurt dat dus voor geen meter, dat is geen rocket science.

En waarom allemaal, voor die 20 of 50 km accu range? Schiet toch niet op man. Al dat gewicht meezeulen voor zo'n korte tijd. Bagageruimte? Non existant. Haha, zo'n Prius, 360 liter. Tesla Model 3, 425 liter. Ook niet echt dat je zegt van nounou.. Wat een ruimte.

Over ruimte gesproken.. En dat is nog het belangrijkste van allemaal ook... Je zit óp het batterypack. Dat betekent dat de zittingen lager zijn om je nek kwijt te kunnen. Kortom, voor lange mensen.. Zoals ik.. Zit het voor geen meter. Dusdanig dat je enorme lichamelijke klachten kunt krijgen op korte termijn. Dit; https://youtu.be/nWjQn2aItlE?t=1076 .. Kan, echt, niet. Hoe dat zit voor de bestuurder weet ik niet maar na het Passat debacle wil ik niet veel risico nemen.

Okkie68 schreef:
nog met een EV

Het is niet nodig.. Druppel op een gloeiende plaat, het is niet goedkoper (al helemaal niet als alle subsidies vervallen! zoals bij hybrid al gebeurd is), niet praktischer, juist onpraktischer en in zn geheel in de verste verte niet schoner. Ik kan eigenlijk wel stellen dat het de oplichting van de eeuw is.

Waterstof wordt het ook niet want dat valt niet bij te tanken. Na een klant of vier is de druk zo laag dat het uren duurt voordat een station weer bijgeladen is qua druk. Niet te doen. Het lijkt wel of ik meer artikelen lees dan de dromers hier? Zal toch niet? :-?
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Okkie68 schreef:
maar de eerste fabrikant die tweedehands auto's maakt, moet nog opgericht worden

Onzin, alle fabrikanten maken tweedehands auto's.

Bussloo schreef:
Methaan? Zonlicht en water gebruiken om CO2 om te zetten in methaan en zuurstof: Kan aardgas van gemaakt worden


Wordt aan gewerkt, o.a. door Audi, heet in DE, "power to gas"
https://www.groen7.nl/audi-opent-power-to-gas-centrale/
 Pagina 7 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy