Postingstijd interval gedetecteerd van 53.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.
▼
[ 2480 berichten ]
Dat sterft af en de komende 10 jaar groeit er niks meer
Jullie zijn geen chemische luchtjes gewend...moet je eens met organische zuren gaan rommelen, daar komt "lucht" vanaf waarvan er gaten je longen vallen
Ik heb dat spul dat paars wordt, metaal resten verwijderaar is het eigenlijk, ook gehad...werkte prima op velgen.
Interessant spul. Is dat ook te gebruiken bij krakend/piepend plastic? Scharnier van de armsteun maakt een rotgeluid en nog wel meer interieuronderdelen. Is een bekend Volvo kwaaltje...
Thanks, ga ik eens bekijken! Met microvezel doek insmeren kan dat? Spoel je dat spul niet meteen eraf bij de eerste keer auto wassen?
Ja, bij regen is alles "weg", dus ziet er dan gelijk een stuk netter uit. Irriteert me nu wel overal van die kleine krassen/beschadigingen.
Het spul schuurt en verwijderd dus wat blanke lak. Nee dat spoel je niet weg... Het is geen filler maar een schuurmiddel.
Als je meerdere plekken wil doen moet je daar wel rekening mee houden. Dan krijg je kleur/glans verschil. Je kunt niet zo maar her/der stukjes polijsten. (Nou ja, kan wel natuurlijk, maar als je niet voorzichtig bent kan dat slecht uitpakken).
Ja werkt perfect. Ik heb die gebruikt om de Modus te ontdoen van rooklucht. Moest wel een keer worden herhaald maar is nu weer fris en fruitig.
Kennis van me heeft hem een keer geleend voor de dakhemel van zijn (rokers) auto en was er erg over te spreken. Heb helaas geen voor-na beelden gezien.
Uit een ander topic voor in het huishouden:
▲
[ 2480 berichten ]
Archiebald
Master
Archiebald ruikt niet zoveel (Geen grap overigens.... Ik ruik vrijwel niets en IK vind het STINKEN!)
Lotus Omega
Master
Oh moet dat zo Archie? Ik vond het al vreemd dat bij mij die Monello toen niet werkte. Velgen werden pimpelpaars maar er ging niets van af.
Ik zie sommige poetsers dat spul ook op de lak spuiten maar dat is na het wassen, moet het echt allemaal droog zijn?
Ik zie sommige poetsers dat spul ook op de lak spuiten maar dat is na het wassen, moet het echt allemaal droog zijn?
Sander
Medewerker
Ik begin zowaar benieuwd te raken. Ik kan het ook gewoon in het gras doen natuurlijk.
Archiebald
Master
Als het oppervlak nog nat is verdun je de non ferro eigenlijk. Het kan wel hoor. Maar ik denk dat het minder goed werkt dan.
Op de lak werkt het trouwens ook prima.
Op de lak werkt het trouwens ook prima.
406
Master
Sander schreef:
Ik kan het ook gewoon in het gras doen natuurlijk.
Dat sterft af en de komende 10 jaar groeit er niks meer
18vti
Master
Archiebald schreef:
IK vind het STINKEN!
Jullie zijn geen chemische luchtjes gewend...moet je eens met organische zuren gaan rommelen, daar komt "lucht" vanaf waarvan er gaten je longen vallen
Ik heb dat spul dat paars wordt, metaal resten verwijderaar is het eigenlijk, ook gehad...werkte prima op velgen.
dvdouden
Master
Heeft iemand nog tips voor krakend leer? De vlovlo heeft lederen bekleding met een plastic bedieningspaneel aan de portierzijde. Dat paneel schuurt tegen het leer aan met het nodige geluid tot gevolg. Ook de kinderstoeltjes op de achterbank maken behoorlijk herrie maar dat is denk ik te verhelpen met een kleed/handdoek tussen bank en stoeltje...
TheTTDriver
Die hard
een heel dun laagje krytox (gpl 105) aanbrengen aan de achterzijde van het plastic paneel.
dvdouden
Master
TheTTDriver schreef:
krytox
Interessant spul. Is dat ook te gebruiken bij krakend/piepend plastic? Scharnier van de armsteun maakt een rotgeluid en nog wel meer interieuronderdelen. Is een bekend Volvo kwaaltje...
Injectie
F1 kenner '22
Krytox ken ik van het smeren van pen-bobines op het stukje waar ze op de bougie rusten.
Archiebald
Master
Ik zat hem gisteren toevallig te kijken, mooi werk. Maar ik weet niet of het bij zo'n echte F1 wagen hoort.......
406
Master
Die dingen worden de hele tijd gepoetst. Een hele zooi vliegen is niet echt gewenst op iets dat aerodynamisch zo nauw luisterd.
Paint-Brush
Master
Wat is een goed middel om krassen weg te werken? Heb ooit van de action spul gehad, zag er in eerste instantie goed uit, maar na het afspuiten van de auto enige tijd later was alles eraf. Heb geen polijstmachine e.d., dus dat liever niet.
Of kan ik iemand hier lief aankijken (met een krat bier).
Of kan ik iemand hier lief aankijken (met een krat bier).
Archiebald
Master
Scratch X van Meguiars is "as good as it gets" met de hand ben ik bang. Je kunt ook handmatige polijstpads kopen met iets van Monello Mezzo b.v en dan bikkelen. Hangt heel erg van de plek af die je wil gaan behandelen.
Heb je foto's?
En maak het eens nat, verdwijnt de "schade" dan? Zo ja = Polijstbaar, nee.... = echt schade.
Heb je foto's?
En maak het eens nat, verdwijnt de "schade" dan? Zo ja = Polijstbaar, nee.... = echt schade.
Paint-Brush
Master
Archiebald schreef:
Scratch X van Meguiars
Thanks, ga ik eens bekijken! Met microvezel doek insmeren kan dat? Spoel je dat spul niet meteen eraf bij de eerste keer auto wassen?
Archiebald schreef:
En maak het eens nat, verdwijnt de "schade" dan? Zo ja = Polijstbaar, nee.... = echt schade.
Ja, bij regen is alles "weg", dus ziet er dan gelijk een stuk netter uit. Irriteert me nu wel overal van die kleine krassen/beschadigingen.
Archiebald
Master
Paint-Brush schreef:
Spoel je dat spul niet meteen eraf bij de eerste keer auto wassen?
Het spul schuurt en verwijderd dus wat blanke lak. Nee dat spoel je niet weg... Het is geen filler maar een schuurmiddel.
Als je meerdere plekken wil doen moet je daar wel rekening mee houden. Dan krijg je kleur/glans verschil. Je kunt niet zo maar her/der stukjes polijsten. (Nou ja, kan wel natuurlijk, maar als je niet voorzichtig bent kan dat slecht uitpakken).
Archiebald
Master
Ik zou deze combi pakken als ik jou was:
https://www.carclean.com/nl/easy-detail ... white.html
https://www.carclean.com/nl/raffini-mez ... 250ml.html
https://www.carclean.com/nl/easy-detail ... white.html
https://www.carclean.com/nl/raffini-mez ... 250ml.html
Paint-Brush
Master
Thanks! Dus beter dan een groter oppervlak meenemen (deur) i.p.v. slechts focussen op de krasjes. Geldt ook voor Monello?
Archiebald
Master
Jep! Dat zou ik wel doen. Wat je wel kan doen is druk afbouwen. Dus gecentreerd op de "schade" hard drukken en dan kracht afbouwen hoe verder weg je gaat. Tot gewoon een lichte veeg over de stukken het verste er vanaf. Dan bouw je mooi de "correctie" af en valt het niet zo op.
snovvdog
Master
Ik heb nog steeds mn sample kit PBW SSR (kleine tubes, 50 of 100 ml per polish), ik heb Poorboys world SSR1, SSR2, 2.5 en SSR3.
Samen met Monello pads (en een schaapsvacht met commandant voor het grove werk) op de rotary.
Voor lokaal soms een krasje wegpoetsen tot nu toe al 5 jaar voldoende gebleken.
Samen met Monello pads (en een schaapsvacht met commandant voor het grove werk) op de rotary.
Voor lokaal soms een krasje wegpoetsen tot nu toe al 5 jaar voldoende gebleken.
snovvdog
Master
Verder gaat het leasehok nu gewoon door de krasstraat, soms ga ik erna nog met Chemical guys Carnauba wax erna overheen, of Autoglym Super Resin Polish (toch wel fijn zo'n all in one product, sealant blijft ook langer hangen dan de ''hot wax'' van de krasstraat.
Maar dan praten we over eens per jaar als ik me heel erg verveel :p.
Maar dan praten we over eens per jaar als ik me heel erg verveel :p.
Paint-Brush
Master
Even een update, ik kan een (excentrische) polijstmachine lenen. Wat is dan het beste spul om te gebruiken voor het weghalen van krasjes? Hoef geen super glanzende auto, gast me met name om die lelijke krassen.
Archiebald
Master
Glans krijg je erg snel. Lakcorrectie is een vak apart.
Je moet nagaan Wat voor krassen het zijn. Hoe diep ze zijn. Hoe hard je lak is en hoe dik je lak is.
Het is echt een soort schadeherstel.
Je moet nagaan Wat voor krassen het zijn. Hoe diep ze zijn. Hoe hard je lak is en hoe dik je lak is.
Het is echt een soort schadeherstel.
snovvdog
Master
Maar je moet wel ergens beginnen, ik ben begonnen met een goedkope rotary van de Praxis of Action ofzo, zo'n gaar ding waar je niks mee kan.
Ik werk nu gewoon met een Rotary, Monello Foam pads, en zelfs schapenvacht voor het grove werk.
Begin er niet aan op een auto waar de lak in goede staat is, maar als je 1 en al krassen en swirls hebt dan zou ik niet zo bang zijn, veel erger kan het niet worden, ja je kan door je lak heen, is mij ook gebeurt over de jaren, care... Gewoon oefenen op een barrel die toch <1000 eu waard is.
Met een dap, een milde polish, een finishing pad en goed voorbereide lak (gewassen, gereinigd (niet met shampoo maar met een cleaner en gekleid, moet toegeven dat ik het soms laat zitten en Jan de Beun stijl met remreiniger of spiritus doe en geen zin heb in geklei) moet je wel heel lomp doen wil je door je lak heen branden.
Dat is mij alleen met een rotary op veel te hoge rpm gelijkt met schapenvacht en commandant, en daarnaast ook nog te lang stilhouden.
In de regel: gewoon de dap bewegend houden, niet te veel druk er op, en beginnen met mild en eventueel ruiger als het moet (dan doel ik op beide de polish alsmede de pads), dan pak je het al een stuk voorzichtiger aan dan ik heb gedaan over de jaren.
Ik gebruik Poorboys world SSR 1, 2.0 2,5 en 3.0 icm verschillende monello pads en eventueel dus schapenvacht voor snelle werk. Ik heb een rebranded Makita 9237CB rotary. Je kan het excentrische soort van Beun stijl simuleren door de pad er niet recht op de doen maar met een afwijking.
Die moet je dus niet boven de 1000 RPM instellen. Een DAP is een stuk veiliger al.
Ik heb het beste resultaat bereikt door niet met een lakstift (wel de lak hiervan ), maar met een tandenstoker de kras op te vullen (kras tot aan metaal!), vervolgens nat schuren met heel fijn schuurpapier, en vervolgens de doffe plek best agressief polijsten tot glans.
Nu moet je er echt op 20-30 cm op staan met goed licht wil je het nog terug kunnen zien.
Meer reële risico wat ik in het begin heb ervaren, voorbereiding is het halve werk: je creëert zo een hoop nieuwe krassen als je niet het oppervlak goed reinigt, of zelfs maar 1 hard korreltje of vuiltje op je pad zit. Onderschat dit niet, zorg dat het hele gebied GOED schoon is, want anders maak je terwijl je een diepe kras weghaalt, een hoop ondiepe krasjes (of diepe als je pech hebt).
Ik werk nu gewoon met een Rotary, Monello Foam pads, en zelfs schapenvacht voor het grove werk.
Begin er niet aan op een auto waar de lak in goede staat is, maar als je 1 en al krassen en swirls hebt dan zou ik niet zo bang zijn, veel erger kan het niet worden, ja je kan door je lak heen, is mij ook gebeurt over de jaren, care... Gewoon oefenen op een barrel die toch <1000 eu waard is.
Met een dap, een milde polish, een finishing pad en goed voorbereide lak (gewassen, gereinigd (niet met shampoo maar met een cleaner en gekleid, moet toegeven dat ik het soms laat zitten en Jan de Beun stijl met remreiniger of spiritus doe en geen zin heb in geklei) moet je wel heel lomp doen wil je door je lak heen branden.
Dat is mij alleen met een rotary op veel te hoge rpm gelijkt met schapenvacht en commandant, en daarnaast ook nog te lang stilhouden.
In de regel: gewoon de dap bewegend houden, niet te veel druk er op, en beginnen met mild en eventueel ruiger als het moet (dan doel ik op beide de polish alsmede de pads), dan pak je het al een stuk voorzichtiger aan dan ik heb gedaan over de jaren.
Ik gebruik Poorboys world SSR 1, 2.0 2,5 en 3.0 icm verschillende monello pads en eventueel dus schapenvacht voor snelle werk. Ik heb een rebranded Makita 9237CB rotary. Je kan het excentrische soort van Beun stijl simuleren door de pad er niet recht op de doen maar met een afwijking.
Die moet je dus niet boven de 1000 RPM instellen. Een DAP is een stuk veiliger al.
Ik heb het beste resultaat bereikt door niet met een lakstift (wel de lak hiervan ), maar met een tandenstoker de kras op te vullen (kras tot aan metaal!), vervolgens nat schuren met heel fijn schuurpapier, en vervolgens de doffe plek best agressief polijsten tot glans.
Nu moet je er echt op 20-30 cm op staan met goed licht wil je het nog terug kunnen zien.
Meer reële risico wat ik in het begin heb ervaren, voorbereiding is het halve werk: je creëert zo een hoop nieuwe krassen als je niet het oppervlak goed reinigt, of zelfs maar 1 hard korreltje of vuiltje op je pad zit. Onderschat dit niet, zorg dat het hele gebied GOED schoon is, want anders maak je terwijl je een diepe kras weghaalt, een hoop ondiepe krasjes (of diepe als je pech hebt).
Paint-Brush
Master
Is best goed gelukt moet ik zeggen. Aantal krassen kreeg ik niet weg, maar zijn wel minder.
Fpsdoug
Master
Onze opritcamera staat er op gericht. Een beetje matige hacker kan vast live meekijken
snovvdog
Master
Beetje aan het beunen.
De 50/50 van de motorkap geeft het verschil mooi weer, vorige eigenaar heeft als een idioot met schuursponjes zitten werken.
Niks kleien, gewoon met spiritus schoonmaken, SSR3 met Gele Monello light cutting pad. Afmaken met Autoglym Super resin Polish en Monello Heavy Polishing pad (blauwgroen). Gewoon met de rotary.
Niet al te moeilijk doen bij een auto van een paar honderd euro.
Wereld van verschil!
Bijlagen :
De 50/50 van de motorkap geeft het verschil mooi weer, vorige eigenaar heeft als een idioot met schuursponjes zitten werken.
Niks kleien, gewoon met spiritus schoonmaken, SSR3 met Gele Monello light cutting pad. Afmaken met Autoglym Super resin Polish en Monello Heavy Polishing pad (blauwgroen). Gewoon met de rotary.
Niet al te moeilijk doen bij een auto van een paar honderd euro.
Wereld van verschil!
Bijlagen :
Dion
Tour de France kenner '18
Ok. Onze ford stinkt... ik denk dat het in de bekleding zit en wil een stoomreiniger kopen om dat op te lossen. Werkt dat en is zoiets goed??
Bijlagen :
Bijlagen :
Fpsdoug
Master
Heb je al een spuitmiddeltje geprobeerd?
Ooit een auto gekocht die dubieus rook, maar zo'n bus erop en het was over.
Stuk goedkoper en je hebt niet nog een apparaat..
Ooit een auto gekocht die dubieus rook, maar zo'n bus erop en het was over.
Stuk goedkoper en je hebt niet nog een apparaat..
Dion
Tour de France kenner '18
Nog niet. Wel op andere vlekken die er niet uitgingen.. Morgen eerst maar eens geurweg van hg ofzo.
Maar iemand ervaringen met dit ding. Desnoods in het gewone huishouden?
Maar iemand ervaringen met dit ding. Desnoods in het gewone huishouden?
Blaataap
Master
Dion schreef:
Werkt
Ja werkt perfect. Ik heb die gebruikt om de Modus te ontdoen van rooklucht. Moest wel een keer worden herhaald maar is nu weer fris en fruitig.
Dion
Tour de France kenner '18
Heb er een besteld. De sc3 Premium. 150 euro, mooi voor onder de kerstboom.
okkiwokki
Master
Dion schreef:
Maar iemand ervaringen met dit ding. Desnoods in het gewone huishouden?
Kennis van me heeft hem een keer geleend voor de dakhemel van zijn (rokers) auto en was er erg over te spreken. Heb helaas geen voor-na beelden gezien.
Uit een ander topic voor in het huishouden:
okkiwokki schreef:
Sinds mijn woning stoor ik me al een tijdje aan de vuiligheid van de voegen.
Nu heb ik een stoomreiniger gehaald. En het werkt echt fantastisch (Here is Billy Mays with another fantastic new product!)
Ben nog wel eventjes zoet. Maar de vloer komt er weer als nieuw uit te zien.
Nu heb ik een stoomreiniger gehaald. En het werkt echt fantastisch (Here is Billy Mays with another fantastic new product!)
Ben nog wel eventjes zoet. Maar de vloer komt er weer als nieuw uit te zien.
Dion
Tour de France kenner '18
Hehe. Die foto herinnerde ik me nog inderdaad. Heb al tegen de baas gezegd dat dat dus kan
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum