▼
[ 2922 berichten ]
Valt reuze mee.
Alleen bij de stealer betaal je de hoofdprijs
Dit. Zelf doen of naar een goede specialist gaan. Startmotor bij de dealer kost 350 Euro plus xx uur arbeid. Nu een gereviseerde gekocht voor 100 Euro en in een uurtje zelf vervangen.
Een 'nadeel' is dat het een nieuwere auto is met veel elektronica. Daar profiteer je van tijdens het rijden, maar als het eens stuk gaat kun je niet altijd zomaar een vervanger eronder schroeven. Daarin is deze auto duurder dan z'n voorgangers die ik heb gehad.
Audi.......versleten nokkenassen weer?
F11 en nu al ophanging problemen? Hoe lomp gaat men er mee om dan?
Mijn hangbuikzwijntje heeft nog steeds alles origineel behalve radiator, wat pakkingen en rubbertjes hier en daar.
Dat lijkt me niet...overigens heb ik met geen enkele Audi versleten nokkenassen gehad. Slijtsporen bij 3,5 ton maar meer ook niet.
Ik hier ook bij de Mii. Als ik kijk, lijkt de radiatorfan over zijn as heen en weer te stuiteren en de rammel verandert daarmee mee, dus vermoedelijk is die fan aan het losraken.
Ook. En daarna blijft hij ratelen. Soms is het even weg. Ik ben er even mee naar de garage geweest en die willen het wel repareren maar ik ben een beetje bang voor een rekening van 4 dagen werk. Ik heb er van die klepstoterconditioner ingegooid gister maar ik denk toch dat ik dat hele blok maar uit elkaar haal. 30 van die krengen vervangen. Ik zit er alleen niet zo op te wachten.
Ja en ja.
En dan over een half jaar de andere kant? Of werkt dat niet zo.
Wanneer die ook gaan tikken..
Voordeel van een V, je kan het half doen
Is dat een soort flush?
Doe je er dan nog nieuwe olie met filter op?
Zo lekker dan, en is dat OEM, of van de stealer?
EDC is dacht ik dat de auto zelf de weg 'leest' en op basis daarvan de hardheid van je dempers instelt. EDC is al jaren beschikbaar op vele modellen. Dynamic Drive enkel op de 5(GT) en 7 dacht ik.
Voor de Vlo alleen standaard dempers en elektronisch regelbare te vinden, geen nivomat (of alternatieven)
Heb ondertussen wel OEM exemplaren gevonden voor 450 per stuk, scheelt toch weer 150 per demper…
Schijnbaar heb je S223 Electronic Damping Control (EDC) ofwel Adaptive Suspension, S229 Dynamic Drive, of S2VA Adaptive Drive. S2VA heb je alleen als je zowel S223 als S229 hebt.
S223 varieert de instelling tussen harder en zachter bij je dempers, S229 past ook de anti-rollbar aan, gasrespons, variabele stuurbekrachtiging etc.
En als ik los zoek, krijg ik alleen maar resultaten 'für Fahrzeuge ohne elektr. Dämpferregulierung'.
En ohja, als ik de prijzen van normale dempers zou ik bijna spijt krijgen dat ik zo'n dikke versie heb gekocht. Bijna.
Als je pech hebt ja. Als je geluk hebt nee.
Ik heb overigens goede ervaringen met Forté top end treatment voor tikkende stoters.
geen nivomat of compatible after market. Of ik moet het spul vervangen door standaarddempers, maar dan moeten er ook andere veren onder.
Scheutje ATF bij de olie en dan tijdje stationair laten lopen + oliewissel kreeg mijn circuit-BMW weer stil.
Ik loer een dezer dagen wel even onder een kleppendeksel.
Constructie wijkt wel wat af van de standaard V70 ophanging zoals ik die tot nu toe op YouTube gezien heb. Bij de V70 zit de veer tussen chassis en draagarm ingeklemd en zit de schokbreker in de veer maar maakt geen contact met de veer. Hier lijkt de veer tussen chassis en schokbreker ingeklemd te zitten, beetje zoals een macPherson ophanging.
Ook weird dat die schokbreker maar aan één kant vast lijkt te zitten.
Anywho, ik vraag me even af hoe ik de boel veilig los ga krijgen. Het lijkt er namelijk op dat de boel onder spanning staat, bij het loshalen van de schokbreker komt de veer zo te zien ook los en als die nog onder spanning staat is dat een mooi recept voor ongelukken…
Bijlagen :
Duur schilderij op de neus
▲
[ 2922 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
cocodee schreef:
Maar als je premium wilt rijden, moet je ook een premium knip hebben
Valt reuze mee.
Alleen bij de stealer betaal je de hoofdprijs
Raymond
Master
Ik hoor een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Morgen maar eens even op inspectie.
Morgen maar eens even op inspectie.
Joël D.
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Valt reuze mee.
Alleen bij de stealer betaal je de hoofdprijs
Alleen bij de stealer betaal je de hoofdprijs
Dit. Zelf doen of naar een goede specialist gaan. Startmotor bij de dealer kost 350 Euro plus xx uur arbeid. Nu een gereviseerde gekocht voor 100 Euro en in een uurtje zelf vervangen.
Piet_Piraat
Master
cocodee schreef:
Oh ja, daar kun je lelijk mee voor schut gaan, F11 neem ik aan?
Jup. Ik zie het gewoon als onderhoud. Heel duur onderhoud Je weet dat dit erbij hoort eens in de zoveel tijd.Een 'nadeel' is dat het een nieuwere auto is met veel elektronica. Daar profiteer je van tijdens het rijden, maar als het eens stuk gaat kun je niet altijd zomaar een vervanger eronder schroeven. Daarin is deze auto duurder dan z'n voorgangers die ik heb gehad.
cocodee
Master
Het wordt er zeker niet goeikoper op, maar zit er in de demper ook nog extra electronica, waardoor je extra gebonden bent, en heb je ook nog een vorige generatie gereden, waar het nog een ietsie "voordeliger" was?
En is die 600 de DHZ prijs?
Niet iedereen is natuurlijk even handig, dus velen zijn aangewezen op de stealer, en dan word je geknipt en geschoren.
Met zo'n auto zou je eigenlijk een doner-sloper moeten hebben, spare-parts for life.
En is die 600 de DHZ prijs?
Dashcam Drenthe schreef:
Valt reuze mee.
Niet iedereen is natuurlijk even handig, dus velen zijn aangewezen op de stealer, en dan word je geknipt en geschoren.
Met zo'n auto zou je eigenlijk een doner-sloper moeten hebben, spare-parts for life.
18vti
Master
Raymond schreef:
Ik hoor een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Audi.......versleten nokkenassen weer?
18vti
Master
Piet_Piraat schreef:
Je weet dat dit erbij hoort eens in de zoveel tijd.
F11 en nu al ophanging problemen? Hoe lomp gaat men er mee om dan?
Mijn hangbuikzwijntje heeft nog steeds alles origineel behalve radiator, wat pakkingen en rubbertjes hier en daar.
Piet_Piraat
Master
18vti schreef:
F11 en nu al ophanging problemen? Hoe lomp gaat men er mee om dan?
Mijn hangbuikzwijntje heeft nog steeds alles origineel behalve radiator, wat pakkingen en rubbertjes hier en daar.
Dempers zijn gewoon slijtageproducten die vaker na twee ton moe zijn. Misschien niet kapot, maar ze doen hun werk ook niet meer perfect. Mijn hangbuikzwijntje heeft nog steeds alles origineel behalve radiator, wat pakkingen en rubbertjes hier en daar.
cocodee schreef:
Het wordt er zeker niet goeikoper op, maar zit er in de demper ook nog extra electronica, waardoor je extra gebonden bent, en heb je ook nog een vorige generatie gereden, waar het nog een ietsie "voordeliger" was?
En is die 600 de DHZ prijs?
Niet iedereen is natuurlijk even handig, dus velen zijn aangewezen op de stealer, en dan word je geknipt en geschoren.
Met zo'n auto zou je eigenlijk een doner-sloper moeten hebben, spare-parts for life.
600 is de prijs van enkel de onderdelen...
En is die 600 de DHZ prijs?
Niet iedereen is natuurlijk even handig, dus velen zijn aangewezen op de stealer, en dan word je geknipt en geschoren.
Met zo'n auto zou je eigenlijk een doner-sloper moeten hebben, spare-parts for life.
Raymond
Master
18vti schreef:
Audi.......versleten nokkenassen weer?
Dat lijkt me niet...overigens heb ik met geen enkele Audi versleten nokkenassen gehad. Slijtsporen bij 3,5 ton maar meer ook niet.
Dashcam Drenthe
Master
Morbid Angel
Master
Raymond schreef:
Ik hoor een ratelend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Ik hier ook bij de Mii. Als ik kijk, lijkt de radiatorfan over zijn as heen en weer te stuiteren en de rammel verandert daarmee mee, dus vermoedelijk is die fan aan het losraken.
dvdouden
Master
Nou, m’n schokbreker linksachter is dus kleddernat
Vervangen lijkt gelukkig niet superspannend te zijn, één moertje in de kofferbak en één boutje bij het wiel en het ding komt er zo onderuit, veer zit er niet aan vast zoals aan de voorkant. Moet ik alleen wel de auto hoog genoeg opgekrikt krijgen om de schokbreker er onderuit te krijgen… heb dacht ik nog een flinke tegel of twee ergens liggen voor een paar extra centimeters ruimte. Top mount ook gelijk maar meenemen, zijn de kosten ook niet in vergelijking met de dempers
Vervangen lijkt gelukkig niet superspannend te zijn, één moertje in de kofferbak en één boutje bij het wiel en het ding komt er zo onderuit, veer zit er niet aan vast zoals aan de voorkant. Moet ik alleen wel de auto hoog genoeg opgekrikt krijgen om de schokbreker er onderuit te krijgen… heb dacht ik nog een flinke tegel of twee ergens liggen voor een paar extra centimeters ruimte. Top mount ook gelijk maar meenemen, zijn de kosten ook niet in vergelijking met de dempers
NoCashCow
Master
Iemand ervaring met gh-parts.eu? Verkopen complete veer en schokbreker sets voor de Scenic. Na 3 ton is daar ook het beste af.
Raymond
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Ratel een paar tellen na de start?
Ook. En daarna blijft hij ratelen. Soms is het even weg. Ik ben er even mee naar de garage geweest en die willen het wel repareren maar ik ben een beetje bang voor een rekening van 4 dagen werk. Ik heb er van die klepstoterconditioner ingegooid gister maar ik denk toch dat ik dat hele blok maar uit elkaar haal. 30 van die krengen vervangen. Ik zit er alleen niet zo op te wachten.
Raymond
Master
Injectie schreef:
5 per cilinder?
Enne V6 toch
Enne V6 toch
Ja en ja.
En dan over een half jaar de andere kant? Of werkt dat niet zo.
Raaf
Master
Raymond schreef:
En dan over een half jaar de andere kant? Of werkt dat niet zo.
Wanneer die ook gaan tikken..
Voordeel van een V, je kan het half doen
Mr.Cabdriver
Master
Raymond schreef:
klepstoterconditioner
Is dat een soort flush?
Doe je er dan nog nieuwe olie met filter op?
cocodee
Master
Piet_Piraat schreef:
600 is de prijs van enkel de onderdelen...
Zo lekker dan, en is dat OEM, of van de stealer?
Piet_Piraat
Master
cocodee schreef:
Zo lekker dan, en is dat OEM, of van de stealer?
Dat is OEM. Bij de specialist. Geen aftermarket te krijgen want te weinig geleverd, enkel op een zeer luxe 5.
cocodee
Master
Zou mooi zijn, als iemand die dingen was gaan refurrrben, maar dan moet je er ook nog eens aan geraken natuurlijk.
Maar wat is het speciale eraan dan? Ik begrijp dat je achter balgen hebt, zitten die ook in die prijs?
En ik heb wel eens de kreet EDC voorbij zien komen, en dat staat vermoedelijk voor "Electronischen Dampfüng Controll", en helaas/gelukkig ben ik niet de eigenaar van een F11, maar ik zou wel hellbent zijn om uit te vogelen wat er zo speciaal is aan die meuk.
Maar wat is het speciale eraan dan? Ik begrijp dat je achter balgen hebt, zitten die ook in die prijs?
En ik heb wel eens de kreet EDC voorbij zien komen, en dat staat vermoedelijk voor "Electronischen Dampfüng Controll", en helaas/gelukkig ben ik niet de eigenaar van een F11, maar ik zou wel hellbent zijn om uit te vogelen wat er zo speciaal is aan die meuk.
Piet_Piraat
Master
cocodee schreef:
Zou mooi zijn, als iemand die dingen was gaan refurrrben, maar dan moet je er ook nog eens aan geraken natuurlijk.
Maar wat is het speciale eraan dan? Ik begrijp dat je achter balgen hebt, zitten die ook in die prijs?
En ik heb wel eens de kreet EDC voorbij zien komen, en dat staat vermoedelijk voor "Electronischen Dampfüng Controll", en helaas/gelukkig ben ik niet de eigenaar van een F11, maar ik zou wel hellbent zijn om uit te vogelen wat er zo speciaal is aan die meuk.
Balgen zitten er niet bij. Het zijn elektronisch instelbare dempers. De meeste F10/11 hebben helemaal geen instelbaar onderstel of de simpele variant die vooral iets met de bak/motorinstelling doet. Dit is de luxe versie. Je merkt echt verschil tussen sport+, sport, normal en comfort. Maar wat is het speciale eraan dan? Ik begrijp dat je achter balgen hebt, zitten die ook in die prijs?
En ik heb wel eens de kreet EDC voorbij zien komen, en dat staat vermoedelijk voor "Electronischen Dampfüng Controll", en helaas/gelukkig ben ik niet de eigenaar van een F11, maar ik zou wel hellbent zijn om uit te vogelen wat er zo speciaal is aan die meuk.
EDC is dacht ik dat de auto zelf de weg 'leest' en op basis daarvan de hardheid van je dempers instelt. EDC is al jaren beschikbaar op vele modellen. Dynamic Drive enkel op de 5(GT) en 7 dacht ik.
Dashcam Drenthe schreef:
Al in D gekeken?
Daparto.de
Specialist gaf aan dat ie ook al gekeken had. Maar Duitsland heb ik nog niet geprobeerd. Zo eens even doen.
Daparto.de
dvdouden
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Daparto.de
Voor de Vlo alleen standaard dempers en elektronisch regelbare te vinden, geen nivomat (of alternatieven)
Heb ondertussen wel OEM exemplaren gevonden voor 450 per stuk, scheelt toch weer 150 per demper…
Piet_Piraat
Master
cocodee schreef:
En ik heb wel eens de kreet EDC voorbij zien komen, en dat staat vermoedelijk voor "Electronischen Dampfüng Controll", en helaas/gelukkig ben ik niet de eigenaar van een F11, maar ik zou wel hellbent zijn om uit te vogelen wat er zo speciaal is aan die meuk.
Ben er nog even in gedoken obv de uitrustingslijst.Schijnbaar heb je S223 Electronic Damping Control (EDC) ofwel Adaptive Suspension, S229 Dynamic Drive, of S2VA Adaptive Drive. S2VA heb je alleen als je zowel S223 als S229 hebt.
S223 varieert de instelling tussen harder en zachter bij je dempers, S229 past ook de anti-rollbar aan, gasrespons, variabele stuurbekrachtiging etc.
Dashcam Drenthe schreef:
Al in D gekeken?
Net nog effe gecheckt. Nul resultaten op onderdeelnummer.En als ik los zoek, krijg ik alleen maar resultaten 'für Fahrzeuge ohne elektr. Dämpferregulierung'.
En ohja, als ik de prijzen van normale dempers zou ik bijna spijt krijgen dat ik zo'n dikke versie heb gekocht. Bijna.
Injectie
F1 kenner '22
Raymond schreef:
En dan over een half jaar de andere kant? Of werkt dat niet
Als je pech hebt ja. Als je geluk hebt nee.
Ik heb overigens goede ervaringen met Forté top end treatment voor tikkende stoters.
Injectie
F1 kenner '22
dvdouden
Master
Injectie schreef:
Hebben wij niets?
geen nivomat of compatible after market. Of ik moet het spul vervangen door standaarddempers, maar dan moeten er ook andere veren onder.
Denman
Master
Injectie schreef:
Als je pech hebt ja. Als je geluk hebt nee.
Ik heb overigens goede ervaringen met Forté top end treatment voor tikkende stoters.
Ik heb overigens goede ervaringen met Forté top end treatment voor tikkende stoters.
Scheutje ATF bij de olie en dan tijdje stationair laten lopen + oliewissel kreeg mijn circuit-BMW weer stil.
NoCashCow
Master
Bij Die Autodoktoren zijn nog wat voorbeelden te vinden van klepstoters die doorslijten of breken. Dus ik zou ze zelf wel minimaal visueel controleren.
Raymond
Master
NoCashCow schreef:
Bij Die Autodoktoren zijn nog wat voorbeelden te vinden van klepstoters die doorslijten of breken. Dus ik zou ze zelf wel minimaal visueel controleren.
Ik loer een dezer dagen wel even onder een kleppendeksel.
dvdouden
Master
dvdouden schreef:
kleddernat
druppels hangen er letterlijk onder Constructie wijkt wel wat af van de standaard V70 ophanging zoals ik die tot nu toe op YouTube gezien heb. Bij de V70 zit de veer tussen chassis en draagarm ingeklemd en zit de schokbreker in de veer maar maakt geen contact met de veer. Hier lijkt de veer tussen chassis en schokbreker ingeklemd te zitten, beetje zoals een macPherson ophanging.
Ook weird dat die schokbreker maar aan één kant vast lijkt te zitten.
Anywho, ik vraag me even af hoe ik de boel veilig los ga krijgen. Het lijkt er namelijk op dat de boel onder spanning staat, bij het loshalen van de schokbreker komt de veer zo te zien ook los en als die nog onder spanning staat is dat een mooi recept voor ongelukken…
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
lekker krokant op de achtergrond, kun je daar gaten doorheen prikken of is het vooral opties?
dvdouden
Master
Ik lees in de Volvo Repair Manual niks over veerspanners, zie wel dat ze met een spanband de onderste draagarmen naar elkaar toe trekken. Maar een mooi moment om de collectie gereedschap uit te breiden, ook handig als de voorkant aan de beurt is
Bijlagen :
Dave schreef:
lekker krokant op de achtergrond, kun je daar gaten doorheen prikken of is het vooral opties?
Dat is de tijgerprint optie, is nog luchtdicht
Bijlagen :
Raymond
Master
Volgens mij kun je dat er zo onderweg schroeven. Terugplaatsen met behulp van een houten hefboom en klaar.
Joël D.
Master
Ja dat denk ik ook. Gewoon wielen laten zakken en losmaken. Dan valt die veer er zo onderuit. Was bij mijn 155 ook zo.
dvdouden
Master
Zwager vandaag geholpen met z’n hobbyauto (Starlet). Gescheurde ashoes vervangen en upgrade van de remmerij (grotere remschijven en klauwen). Helaas maar één kant afgekregen; het weer wou niet echt meewerken en we hadden wat moeite met een splitpen die er even geen zin in had. Plus nog drie ritjes naar de lokale autoonderdelenzaak, want je zal ook alles van tevoren in huis hebben
Lekker smerig klusje zo’n ashoes, ging gelukkig redelijk vlot, 2 uur incl lunch en een ritje naar de autozaak voor een paar extra metalen bandjes en een zakje vet voor de binnenste ashoes, want zwagerlief had niet in de gaten dat die er af moet om de buitenste (gescheurde) hoes te vervangen.
Nieuw fuseelichaam, fuseekogel, remklauw, remschijf, blokjes, ging allemaal redelijk voorspoedig. Was even puzzelen hoe alle klemmetjes en zo moesten, want de oude klauwen had meneer al verwijderd en bij het grofvuil gegooid zonder even foto’s te maken
Bijlagen :
Lekker smerig klusje zo’n ashoes, ging gelukkig redelijk vlot, 2 uur incl lunch en een ritje naar de autozaak voor een paar extra metalen bandjes en een zakje vet voor de binnenste ashoes, want zwagerlief had niet in de gaten dat die er af moet om de buitenste (gescheurde) hoes te vervangen.
Nieuw fuseelichaam, fuseekogel, remklauw, remschijf, blokjes, ging allemaal redelijk voorspoedig. Was even puzzelen hoe alle klemmetjes en zo moesten, want de oude klauwen had meneer al verwijderd en bij het grofvuil gegooid zonder even foto’s te maken
Bijlagen :
Blaataap
Master
Omdat ze standaard ontzettend klote zijn? En misschien ook omdat het ding motorisch niet meer standaard is / de motor vervangen gaat worden?
Mr.Cabdriver
Master
Piet_Piraat schreef:
Waarom zou je op zo'n gebakje de remmen upgraden?
dvdouden schreef:
hobbyauto
Duur schilderij op de neus
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum