▼
[ 2922 berichten ]
Ik begin te begrijpen dat "vlo" Volvo betekent? Ik snapte die vlo al nooit.
Mistlicht is verplicht en zou het op 7 polen ook moeten doen?
Heb je ook aan de witte en gele reflectors gedacht?
Hmmm. Eens een nieuwe kabel regelen dan. Dat is de blauwe ader in de kabel, maar de lichtbak die ik van de kar verwijderd heb had die niet, zaten maar 5 aders in (linker en rechter achterlicht delen ook een ader, ipv elk een eigen ader)
Die zitten er dacht ik wel op… niet mijn kar (schoonpa) maar ik ben de enige die er gebruik van maakt. Wel praktisch ding trouwens, niet al te groot, maar lekker hoge wanden dus er gaat nog best een hoop zooi in.
Yep. Nr2.
Kun je oplossen met een relais.
Aparte schakelaar kan ook, maar die moet vanaf bestuurdersstoel te bedienen zijn.
Bij mist met minder dan 50m zicht blijft het bier prima koel toch?
Which reminds me... Moet nog een 13-polige stekker en kabel op mijn Vlo monteren... ipv de 7-polige nu.
Alleen moet die dan ook ingeprogrammeerd worden en de dealer vraagt er iets te veel geld voor
Ik heb VIDA thuis, maar zonder connectie naar de Volvo server. Je schijnt ergens de pakketten te kunnen kopen, maar die heb ik nog niet gevonden
Kabelset die ik nodig heb is volgens de dealer onderdeel 31257592, de software onderdeel 8698479
Is dat niet dat "dice" verhaal?
MAG. We zijn hier nie in de Bels.
Is dat serieus genoeg reden om een hele unit te moeten vervangen?
Valt me vies tegen van Ford. Je zou toch een sensor moeten kunnen vervangen, ook als die is ingebouwd in een unit. Losmaken (of solderen) en vervolgens nameten en vervangen is toch niet zo'n raar idee?
Vanavond eens in mijn Haynes manual kijken
Vond ik ook stom. Ze maken nog wel onderdelen voor onderhoud, maar dit soort dingen ho maar. Anders bel ik maandag wel naar de garage waar mijn moeder haar Ka in onderhoud heeft. Die zijn ook gespecialiseerd in Ford, wellicht dat zij weten hoe dit kan worden opgelost.
Dat. Of schoonzuigen/blazen.
Zijn die sensors verbonden met het vacuum om de te meten lucht aan te zuigen?
Bij oude BMW's zat er dan vaak een propje stof in.
Lijkt mij niet. Bij balanceren geen bijzonderheden en er hoefde bijna geen lood op. Trilt ook niks.
Ik heb niet het gevoel dat het van 1 kant komt. Ik hoor gewoon 1 zoemgeluid in de auto. Wellicht van de vooras maar daar zit ik ook het dichtste bij natuurlijk.
Dan is de oplossing toch simpel?
Maar om je vraag te beantwoorden: Ja, het ontwerp van de band kan invloed hebben op het geluid dat ze maken.
Ik twijfel ook om naar non-RFT te gaan, heb nog RE050 voor en andere Bridgestones achter. Anderzijds doen ze het al een tijdje best prima, dus never change a winning team?
Die kopen ook alleen maar wat goedkoop is, ik heb een E39 gehad, zat standaard P7 onder, maar wat een kutbanden zijn dat icm. die auto, een hoop stront ligt beter op de weg.
Ik heb eerder ook gewisseld en dat was prima. Wel voor XL-banden gegaan, zaten op een E91. Toen wist ik niet of het veel verschil maakte dus eerst twee gewisseld. Vijf km naar huis gereden en daar meteen twee andere banden bij besteld want anders rijdt het voor geen meter inderdaad.
Ik twijfel nu een beetje omdat een tamelijk volle F11 wel een ander gewicht heeft dan een E91.
▲
[ 2922 berichten ]
basgitaar
Master
dvdouden schreef:
ook maar een 7-polige stekker op de vlo
Ik begin te begrijpen dat "vlo" Volvo betekent? Ik snapte die vlo al nooit.
maarten28
Master
Hmm. Vreemde volgorde. Maar volgens mij is er in de wet ook niks voor vastgelegd. Ik vond die Peugeot 206'jes met de knipperlichten tussen de koplampen ook altijd vreemd.
dvdouden
Master
Vziw staat in de eisen alleen dat de lichten tussen X en Y cm hoogte gemonteerd moeten worden en een minimale afstand tussen de linker en rechter lichten moet zitten. De positie onderling is dacht ik niet zo interessant.
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
Overigens zijn de mist/achteruitrijlichten niet aangesloten want ik mis een paar aders in de kabel, heb ook maar een 7-polige stekker op de vlo
Mistlicht is verplicht en zou het op 7 polen ook moeten doen?
Heb je ook aan de witte en gele reflectors gedacht?
BLikent
Master
Je zal bij de 7 polige stekker de constante stroom moeten vervangen door een draadje van het mistachterlicht naar de contrastekker op de auto. Op de aanhanger moet je vanaf de stekker een draad trekken naar het mistachterlicht. Er hoeft geen speciale schakeling gemaakt te worden, want ze mogen tegelijk branden. Irritant is het wel, maar toegestaan.
Op deze manier is het op een legale manier aangesloten. Het enige probleem is dat de koelkast in de caravan het niet meer doet.
Op deze manier is het op een legale manier aangesloten. Het enige probleem is dat de koelkast in de caravan het niet meer doet.
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Mistlicht is verplicht en zou het op 7 polen ook moeten doen?
Hmmm. Eens een nieuwe kabel regelen dan. Dat is de blauwe ader in de kabel, maar de lichtbak die ik van de kar verwijderd heb had die niet, zaten maar 5 aders in (linker en rechter achterlicht delen ook een ader, ipv elk een eigen ader)
Mr.Cabdriver schreef:
Heb je ook aan de witte en gele reflectors gedacht?
Die zitten er dacht ik wel op… niet mijn kar (schoonpa) maar ik ben de enige die er gebruik van maakt. Wel praktisch ding trouwens, niet al te groot, maar lekker hoge wanden dus er gaat nog best een hoop zooi in.
Mr.Cabdriver
Master
BLikent schreef:
Je zal bij de 7 polige stekker de constante stroom moeten vervangen door een draadje van het mistachterlicht naar de contrastekker op de auto.
Yep. Nr2.
BLikent schreef:
Er hoeft geen speciale schakeling gemaakt te worden, want ze mogen tegelijk branden. Irritant is het wel, maar toegestaan.
Kun je oplossen met een relais.
Aparte schakelaar kan ook, maar die moet vanaf bestuurdersstoel te bedienen zijn.
basgitaar
Master
BLikent schreef:
probleem is dat de koelkast in de caravan het niet meer doet
Bij mist met minder dan 50m zicht blijft het bier prima koel toch?
Scaniafan
Master
BLikent schreef:
Het enige probleem is dat de koelkast in de caravan het niet meer doet.
Which reminds me... Moet nog een 13-polige stekker en kabel op mijn Vlo monteren... ipv de 7-polige nu.
Alleen moet die dan ook ingeprogrammeerd worden en de dealer vraagt er iets te veel geld voor
dvdouden
Master
Scaniafan schreef:
Alleen moet die dan ook ingeprogrammeerd worden en de dealer vraagt er iets te veel geld voor
kan dat niet met VIDA/VADIS? (Of hoe dat systeem van Volvo ook alweer heet)
Scaniafan
Master
dvdouden schreef:
kan dat niet met VIDA/VADIS? (Of hoe dat systeem van Volvo ook alweer heet)
Ik heb VIDA thuis, maar zonder connectie naar de Volvo server. Je schijnt ergens de pakketten te kunnen kopen, maar die heb ik nog niet gevonden
Kabelset die ik nodig heb is volgens de dealer onderdeel 31257592, de software onderdeel 8698479
Raaf
Master
Scaniafan schreef:
Je schijnt ergens de pakketten te kunnen kopen, maar die heb ik nog niet gevonden
Is dat niet dat "dice" verhaal?
BLikent
Master
Weet je wat het vreemde is, is dat je niet verplicht bent om het mistachterlicht te voeren bij mist. Het mag gerust uit staan.
Het probleem is dat als je een (huur) aanhanger of fietsendrager treft waarbij het mistachterlicht correct is aangesloten, door de constante stroom aansluiting op de auto, het licht permanent brandt. En dat mag dan weer niet.
Het plaatje vindt ik enigszins verwarrend omdat de stekker en contrastekker niet goed gespiegeld zijn, en de beschrijving van de middelste pin 7 niet correct is.
Het probleem is dat als je een (huur) aanhanger of fietsendrager treft waarbij het mistachterlicht correct is aangesloten, door de constante stroom aansluiting op de auto, het licht permanent brandt. En dat mag dan weer niet.
Het plaatje vindt ik enigszins verwarrend omdat de stekker en contrastekker niet goed gespiegeld zijn, en de beschrijving van de middelste pin 7 niet correct is.
Pita
Master
Het mistachterlicht op de aanhanger moet bij zicht minder dan 50 meter gewoon branden hoor !
regiorunner
Master
Pita schreef:
et mistachterlicht op de aanhanger moet bij zicht minder dan 50 meter gewoon branden hoor !
MAG. We zijn hier nie in de Bels.
Lotus Omega
Master
Vanmiddag mijn airco laten controleren door de Ford garage. Wist ook niet meer wat ik er anders mee moest doen. Ik ben er nu gelukkig wel achter wat het is: Hij geeft een foutmelding:
B2308 Binnenluchttemperatuursensor - storing inlaatmotor
Ze zeiden dat ik de complete climate control unit zal moeten vervangen. Nieuw zijn ze niet meer te leveren (gelukkig maar want dat is enorm duur), dus zal het 2e hands moeten kopen of mijn unit laten repareren. Ik doe het liefst dat laatste, dan weet ik zeker dat mijn climate control het weer doet, bij een 2e hands exemplaar is het maar afwachten of de sensor daar ook niet kapot is.
Maar waar kan ik zoiets laten repareren? Bij Wheeler Dealers gaan ze altijd naar bedrijfjes die daar in gespecialiseerd zijn. Weten jullie zo'n bedrijf hier in NL?
B2308 Binnenluchttemperatuursensor - storing inlaatmotor
Ze zeiden dat ik de complete climate control unit zal moeten vervangen. Nieuw zijn ze niet meer te leveren (gelukkig maar want dat is enorm duur), dus zal het 2e hands moeten kopen of mijn unit laten repareren. Ik doe het liefst dat laatste, dan weet ik zeker dat mijn climate control het weer doet, bij een 2e hands exemplaar is het maar afwachten of de sensor daar ook niet kapot is.
Maar waar kan ik zoiets laten repareren? Bij Wheeler Dealers gaan ze altijd naar bedrijfjes die daar in gespecialiseerd zijn. Weten jullie zo'n bedrijf hier in NL?
Injectie
F1 kenner '22
Vaak weten merkliefhebbers dat wel. Ford forum raadplegen.
Algemene bedrijven die ik ken. ACtronics of BBA remann.
Algemene bedrijven die ik ken. ACtronics of BBA remann.
406
Master
Meestal zitten die thermometers los van de unit (bij de leeslampjes bijvoorbeeld) kapje loshalen en schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol is een goede eerste stap. Mocht het probleem zich dan nog voordoen kun je vaak die sensor los vervangen.
wellproc
Master
Lotus Omega schreef:
B2308 Binnenluchttemperatuursensor - storing inlaatmotor
Is dat serieus genoeg reden om een hele unit te moeten vervangen?
Valt me vies tegen van Ford. Je zou toch een sensor moeten kunnen vervangen, ook als die is ingebouwd in een unit. Losmaken (of solderen) en vervolgens nameten en vervangen is toch niet zo'n raar idee?
Lotus Omega
Master
406 schreef:
Meestal zitten die thermometers los van de unit (bij de leeslampjes bijvoorbeeld) kapje loshalen en schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol is een goede eerste stap. Mocht het probleem zich dan nog voordoen kun je vaak die sensor los vervangen.
Vanavond eens in mijn Haynes manual kijken
wellproc schreef:
Is dat serieus genoeg reden om een hele unit te moeten vervangen?
Valt me vies tegen van Ford. Je zou toch een sensor moeten kunnen vervangen, ook als die is ingebouwd in een unit. Losmaken (of solderen) en vervolgens nameten en vervangen is toch niet zo'n raar idee?
Valt me vies tegen van Ford. Je zou toch een sensor moeten kunnen vervangen, ook als die is ingebouwd in een unit. Losmaken (of solderen) en vervolgens nameten en vervangen is toch niet zo'n raar idee?
Vond ik ook stom. Ze maken nog wel onderdelen voor onderhoud, maar dit soort dingen ho maar. Anders bel ik maandag wel naar de garage waar mijn moeder haar Ka in onderhoud heeft. Die zijn ook gespecialiseerd in Ford, wellicht dat zij weten hoe dit kan worden opgelost.
Mr.Cabdriver
Master
406 schreef:
schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol is een goede eerste stap.
Dat. Of schoonzuigen/blazen.
Zijn die sensors verbonden met het vacuum om de te meten lucht aan te zuigen?
Bij oude BMW's zat er dan vaak een propje stof in.
Lotus Omega
Master
Hoe ziet die sensor er uit dan? Volgens Ford moet de Climate control unit vervangen worden, dan zit hij toch daar in en niet in het dak?
dvdouden
Master
Je zou dit eens kunnen proberen:
https://www.focusclub.nl/index.php?thre ... 1821237757
https://www.focusclub.nl/index.php?thre ... 1821237757
Citaat:
De operatie lijkt geslaagd! ik heb de gehele print gedemonteerd en toch wat behoorlijk veel stof van het ventilatortje maar ook de print zelf verwijderd. Daarbij de 2 sensoren gevonden, stekkers eraf en er weer opnieuw op. Tot nu toe (600km verder) geen enkele storing meer en begin er nu echt vertrouwen in te krijgen. Op de print zelf zit namelijk een smd sensor, deze zal in de regel niet snel defect raken maar een hoop stof en hoge luchtvochtigheid doet ook geleiden en zal een verkeerde meetwaarde tot gevolg hebben. Over een 1000km laat ik de status wel weer weten of eerder indien toch niet goed.
Dashcam Drenthe
Master
Ik heb sinds 2 weken / 1500km 4 nieuwe Hankook Kinergy 4s2 in de maat 225 50 17 98V XL laten monteren onder de 5 serie.
Prima reviews en testen, zelf goede ervaringen met Hankook gehad en ze hebben ook goede grip.
MAAR...tussen de 125-135 km/h maken ze een verschrikkelijk irritant zoem geluid. Op Duits asfalt wat erger dan op Nederlands asfalt. Ik heb de bandenspanning voor op 2.5 en achter op 2.8.
Waarom zoemen ze zo? Komt dat door het V profiel? Nog nooit eerder gehad bij een all season of winterband.
Bijlagen :
Prima reviews en testen, zelf goede ervaringen met Hankook gehad en ze hebben ook goede grip.
MAAR...tussen de 125-135 km/h maken ze een verschrikkelijk irritant zoem geluid. Op Duits asfalt wat erger dan op Nederlands asfalt. Ik heb de bandenspanning voor op 2.5 en achter op 2.8.
Waarom zoemen ze zo? Komt dat door het V profiel? Nog nooit eerder gehad bij een all season of winterband.
Bijlagen :
RAH
Master
Nu al gecupt? Als je met je hand over het profiel gaat en het voelt de ene kant op glad aan en de andere kant ruw, zijn ze wellicht gecupt. Gecupte banden maken een zoemend geluid alsof het wiellager stuk is. Komt het van een bepaalde as of kant? In dat geval wellicht de wielen van voor en achteras wisselen (het zijn richtingsgebonden banden en kunnen dus niet rechts / links gewisseld worden).
Dashcam Drenthe
Master
RAH schreef:
Nu al gecupt
Lijkt mij niet. Bij balanceren geen bijzonderheden en er hoefde bijna geen lood op. Trilt ook niks.
Ik heb niet het gevoel dat het van 1 kant komt. Ik hoor gewoon 1 zoemgeluid in de auto. Wellicht van de vooras maar daar zit ik ook het dichtste bij natuurlijk.
Dashcam Drenthe
Master
Dan zou die precies kapot zijn gegaan bij vervangen van de banden. Te toevallig. Geluid is ook aanwezig bij rijden in een rechte lijn en wordt niet erger als ik wat stuur op die snelheid.
Zodra ik over de 135 ben is het geluid weer weg. Bij 120 ook geen geluid.
Zodra ik over de 135 ben is het geluid weer weg. Bij 120 ook geen geluid.
18vti
Master
Check...Geen Hankook in deze specifieke maat codering kopen.
Zit soms een enorm verschil in prestaties per auto model/type alleen al.
Als ik voor banden ga dan check ik echt specifiek op mijn auto en gerelateerde ervaringen.
Zit soms een enorm verschil in prestaties per auto model/type alleen al.
Als ik voor banden ga dan check ik echt specifiek op mijn auto en gerelateerde ervaringen.
Blaataap
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Zodra ik over de 135 ben is het geluid weer weg. Bij 120 ook geen geluid.
Dan is de oplossing toch simpel?
Maar om je vraag te beantwoorden: Ja, het ontwerp van de band kan invloed hebben op het geluid dat ze maken.
yj24tp
Master
Zeker onder een Xdrive kun je niet zomaar nwe banden monteren van ieder merk....dat komt best wel precies per merk+type. Kijk even welke merken af fabriek/importeur worden aanbevolen.
Dashcam Drenthe
Master
Hankook wordt af fabriek geleverd onder BMW tegenwoordig. Dat leek me wel goed dus
Dashcam Drenthe
Master
Hmm. Ik heb dat nog zorgvuldig opgezocht, maar als het merk, type, profiel en bandenmaat gelijk waren kon het onder een xdrive.
Vandaar ook 4 nieuwe banden ipv 2 terwijl die 2 andere nog wel goed waren.
Ik ben bang dat het door het V profiel komt. Ik zal wat spelen met de bandenspanning of ik het minder/op een hogere snelheid kan laten voorkomen. Boven de 135 boeit het mij al een stuk minder.
Vandaar ook 4 nieuwe banden ipv 2 terwijl die 2 andere nog wel goed waren.
Ik ben bang dat het door het V profiel komt. Ik zal wat spelen met de bandenspanning of ik het minder/op een hogere snelheid kan laten voorkomen. Boven de 135 boeit het mij al een stuk minder.
RAH
Master
Ik heb een xDrive en sinds 2 maanden nieuwe banden er op. Hankook Ventus S1 Evo2 k117 (2x 225 45 17 en 2x 255 40 17). Heerlijk stil, zeker vergeleken met de (gecupte) Bridgestone Potenza RE050 runflat. Die waren echt kneiterhard, ging wel lekker de hoek om. De nieuwe zijn geen runflat en ik merk dat het bochtengedrag wat minder precies is, maar hij gaat nog steeds prima de hoek om.
Het V profiel zou geen verschil mogen maken. Mijn winterbanden hebben ook een V profiel (Kleber Krisalp HP3) en zijn gewoon stil. Ook winterbanden met een V profiel op mijn vorige auto's gehad, ook geen probleem met zoemen.
Het V profiel zou geen verschil mogen maken. Mijn winterbanden hebben ook een V profiel (Kleber Krisalp HP3) en zijn gewoon stil. Ook winterbanden met een V profiel op mijn vorige auto's gehad, ook geen probleem met zoemen.
Dashcam Drenthe
Master
Ik rij wel ff langs de bandenboer die ze gemonteerd heeft. Even op de balanceermachine kijken naar cuppen.
Piet_Piraat
Master
RAH schreef:
Ik heb een xDrive en sinds 2 maanden nieuwe banden er op. Hankook Ventus S1 Evo2 k117 (2x 225 45 17 en 2x 255 40 17). Heerlijk stil, zeker vergeleken met de (gecupte) Bridgestone Potenza RE050 runflat. Die waren echt kneiterhard, ging wel lekker de hoek om. De nieuwe zijn geen runflat en ik merk dat het bochtengedrag wat minder precies is, maar hij gaat nog steeds prima de hoek om.
Ik twijfel ook om naar non-RFT te gaan, heb nog RE050 voor en andere Bridgestones achter. Anderzijds doen ze het al een tijdje best prima, dus never change a winning team?
RAH
Master
Als je overstapt naar non RFT dan wel met alle vier tegelijk. Niet voor wel en achter niet.
Ik was met de winterbanden al over naar non RFT. Dus daar had ik al wel wat ervaring mee, winterbanden dweilen altijd al een beetje maar ik vond het goed genoeg om ook de zomerbanden in non RFT te nemen. Ik schat zo in dat bij meer dan 90% van de door mij te rijden kilometers het betere comfort van de non RFT tot uiting komt en bij slechts 10% (waarschijnlijk zelfs nog minder) van de kilometers de extra stijfheid met als gevolg het preciezere stuurgedrag tot uiting komt. Alleen bij echt vlot door de bocht gaan merk je dat het sturen wat minder precies is. Vooralsnog ben ik er meer dan tevreden mee.
En behalve het comfort was uiteraard ook de prijs een overweging. Voor deze set was ik minder dan € 500,00, kwijt (met monteren en balanceren) en een set RE050 RFT zou meer dan € 600,00, gaan kosten.
Ik was met de winterbanden al over naar non RFT. Dus daar had ik al wel wat ervaring mee, winterbanden dweilen altijd al een beetje maar ik vond het goed genoeg om ook de zomerbanden in non RFT te nemen. Ik schat zo in dat bij meer dan 90% van de door mij te rijden kilometers het betere comfort van de non RFT tot uiting komt en bij slechts 10% (waarschijnlijk zelfs nog minder) van de kilometers de extra stijfheid met als gevolg het preciezere stuurgedrag tot uiting komt. Alleen bij echt vlot door de bocht gaan merk je dat het sturen wat minder precies is. Vooralsnog ben ik er meer dan tevreden mee.
En behalve het comfort was uiteraard ook de prijs een overweging. Voor deze set was ik minder dan € 500,00, kwijt (met monteren en balanceren) en een set RE050 RFT zou meer dan € 600,00, gaan kosten.
cocodee
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Dat leek me wel goed dus
Die kopen ook alleen maar wat goedkoop is, ik heb een E39 gehad, zat standaard P7 onder, maar wat een kutbanden zijn dat icm. die auto, een hoop stront ligt beter op de weg.
Joël D.
Master
Mijn vader had vroeger ook altijd gezeik met zijn E39's (die toen nieuw waren) en banden. Die moesten rondom echt gelijk zijn anders reed het ook voor geen meter.
Dashcam Drenthe
Master
Net bij de bandenboer geweest.
Wiellagers zijn goed.
Banden niet gecupt
Uitlijning was goed.
Stukje test gereden en het hangt ontzettend af van het type asfalt.
Oftewel. Ligt aan de banden/profielvorm.
Bandenboer zei wel dat het geluid als de banden wat meer ingesleten zijn minder zal worden.
Wiellagers zijn goed.
Banden niet gecupt
Uitlijning was goed.
Stukje test gereden en het hangt ontzettend af van het type asfalt.
Oftewel. Ligt aan de banden/profielvorm.
Bandenboer zei wel dat het geluid als de banden wat meer ingesleten zijn minder zal worden.
Injectie
F1 kenner '22
Als ze alle vier dezelfde maat hebben. Zou je nog is kunnen spelen met de voor achter plaatsing. Zeker omdat ze nu nog nieuw zijn. Alleen links voor achter wisselen bv
Piet_Piraat
Master
RAH schreef:
Als je overstapt naar non RFT dan wel met alle vier tegelijk. Niet voor wel en achter niet.
Ik was met de winterbanden al over naar non RFT. Dus daar had ik al wel wat ervaring mee, winterbanden dweilen altijd al een beetje maar ik vond het goed genoeg om ook de zomerbanden in non RFT te nemen. Ik schat zo in dat bij meer dan 90% van de door mij te rijden kilometers het betere comfort van de non RFT tot uiting komt en bij slechts 10% (waarschijnlijk zelfs nog minder) van de kilometers de extra stijfheid met als gevolg het preciezere stuurgedrag tot uiting komt. Alleen bij echt vlot door de bocht gaan merk je dat het sturen wat minder precies is. Vooralsnog ben ik er meer dan tevreden mee.
En behalve het comfort was uiteraard ook de prijs een overweging. Voor deze set was ik minder dan € 500,00, kwijt (met monteren en balanceren) en een set RE050 RFT zou meer dan € 600,00, gaan kosten.
Ik was met de winterbanden al over naar non RFT. Dus daar had ik al wel wat ervaring mee, winterbanden dweilen altijd al een beetje maar ik vond het goed genoeg om ook de zomerbanden in non RFT te nemen. Ik schat zo in dat bij meer dan 90% van de door mij te rijden kilometers het betere comfort van de non RFT tot uiting komt en bij slechts 10% (waarschijnlijk zelfs nog minder) van de kilometers de extra stijfheid met als gevolg het preciezere stuurgedrag tot uiting komt. Alleen bij echt vlot door de bocht gaan merk je dat het sturen wat minder precies is. Vooralsnog ben ik er meer dan tevreden mee.
En behalve het comfort was uiteraard ook de prijs een overweging. Voor deze set was ik minder dan € 500,00, kwijt (met monteren en balanceren) en een set RE050 RFT zou meer dan € 600,00, gaan kosten.
Ik heb eerder ook gewisseld en dat was prima. Wel voor XL-banden gegaan, zaten op een E91. Toen wist ik niet of het veel verschil maakte dus eerst twee gewisseld. Vijf km naar huis gereden en daar meteen twee andere banden bij besteld want anders rijdt het voor geen meter inderdaad.
Ik twijfel nu een beetje omdat een tamelijk volle F11 wel een ander gewicht heeft dan een E91.
Dashcam Drenthe
Master
Qua stabiliteit nu van RFT naar non-RFT merk ik niks.
Auto weegt 1800kg rijklaar.
Wel hoge loadindex en XL banden gekozen.
Auto weegt 1800kg rijklaar.
Wel hoge loadindex en XL banden gekozen.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum