▼
[ 2922 berichten ]
Cheshire Cat airbrush, weer eens wat anders dan vlammen of racestrepen
Ik vind dat een van de smerigste klussen aan een auto. Altijd gesmeer. Als ik de homokineet niet meer vertrouw na zo'n gescheurde hoes bestel ik op internet een compleet nieuwe aandrijfas. Scheelt 2 dagen vet van je lijf schrobben.
Ik gebruik al een paar jaar van die Maxiflex werkhandschoenen. Dat is echt een aanrader. Het scheelt enorm in vieze handen, je hebt meer grip en ook als je weer eens uitschiet minder snel 'het behang van je jatten'
Ik weet niet wat MorbidAngel tegenwoordig rijdt, maar bij een Twingo kwam je voor een airco condensor ook op 900 euro uit. Is 1 geheel met de radiator en ja de neus moet eraf.
Ze kregen de auto gisteren niet klaar, dus ik had al zo'n vermoeden. Er werd daarstraks bij het afhalen bevestigd dat de auto "tijdelijk een halve meter korter is geweest", radiator eruit en daarmee alle kvs etc.
Een Seat Leon Cupra ST en een Seat Mii (en het ging om de Mii).
Audi lijkt mij.....iets met neus eraf halen...
Edit: Watt?? Bij zo'n mini karretjes moet dat ook al.......jeezz
Ik vind het ideaal. Wat stelt het nu voor, in een kwartier heb je alle zooi er voorheen en kun je overal bij. 'De hele neus eraf' is: 8 koplampbouten losdraaien, koplampen eruit, 2 dikke bumperbouten eruit, 6 kleine bumpermoertjes en hop, d'r af. Klemmetje van de radiator los, radiator opzij en hoppa, toegang tot je complete motor.
Ohh, ik heb een pro Audi familielid die dit werk aan zijn A4 altijd met veel bombarie door moest appen.......
Ik geef toe dar als je de meuk er voor weg hebt het er aardig rigoureus uitziet.
Heb je dan wel de goede gekregen? Of bedoel je dat de oude veer nog stevig onder compressie staat?
Daar werkten ze op de afbeelding toch met een spanband naar de andere draagarm toe?
Heb je een stabilisator achter? Zo ja, dan kan je die ook nog lostrekken om meer ruimte te krijgen.
Dat maakt het met schnitzel ook relaxt. Als ik geen zin meer heb gooi ik de kap dicht en pak ik de leaseslet. Dan heb je geen stress bij het sleutelen.
Toen ie tijdelijk dagelijks vervoer was voelde dat wel anders.
Om die reden zou ik er ook nog wel een auto bij willen hebben. Denk dat er ooit nog eens een benzine gebakje bij komt. Want veel klusjes kosten gewoon meer tijd dan je in een druk gezinsleven in 1x kwijt kunt. Of als je toevallig nog even een onderdeeltje moet bestellen omdat er nog wat vervangen moet worden.
Plaats is het probleem niet, plek zat op de oprit. Achter de tuinpoort moet nog een schutting komen en dan kan daar of in de dan een stuk leger geworden garage worden gewerkt.
Dat inderdaad. Bij het vervangen van de draagarm vergeten schroefdraad goed schoon te maken waardoor ik een bout compleet klem draaide bij het loshalen en we zouden twee dagen later op vakantie gaan met dr auto. Lichte paniek dus. Kostte me uiteindelijk zes uur extra inclusief een ritje van anderhalf uur om een reserveonderdeel te halen.
Daar heb ik wel van geleerd: altijd zorgen dat je voldoende speelruimte hebt om tegenslagen op te vangen. En altijd je schroefdraad goed schoonmaken voordat je iets losdraait.
Anyway, andere kant is ook klaar. Was gisteren 4,5 uur bezig, vandaag in 2,5 uur klaar. Al doende leert men
Daar is veel minder kans op, zelf ben je veel gemotiveerder om het goed te doen, dat zal die leerlingmonteur een zorg zijn.
Zelf ook al eens meegemaakt, dat er van mijn Alfa 5 wielmoeren gewoon niet vast zaten na een rit van 10 km. na een grote beurt en ook van een Volvo toen ik op mijn vakantieadres aan kwam de koelvloeistoftemperateur ineens op liep ( stekkertje niet goed gemonteerd ) Vertrouw een dealermonteur niet zo !
En bij zelfborgende moeren gebruik ik altijd nieuwe exemplaren, dan kan je bij de dealer ook niet zeggen. Uiteraard staan die dan wel op de faktuur.
Overigens geloof ik direct dat een automonteur bij een garage beter weet waar hij mee bezig is dan ik
▲
[ 2922 berichten ]
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
Omdat ze standaard ontzettend klote zijn?
Zal wel aan mij liggen, maar op zo'n auto red je het nog met remblokjes van je fiets.
dvdouden
Master
Piet_Piraat schreef:
Waarom
ik ben gestopt met die vraag te stellen, niet mijn geld, niet mijn probleem Blaataap schreef:
En misschien ook omdat het ding motorisch niet meer standaard is / de motor vervangen gaat worden?
standaard 1.3 blokje met 75 pk dacht ik. Hij was dacht ik niet van plan daar iets aan te gaan doen. Beetje opknappen/pimpen voor de leuk was dacht ik het doel. Ieder z’n hobby…Mr.Cabdriver schreef:
Duur schilderij op de neus
Cheshire Cat airbrush, weer eens wat anders dan vlammen of racestrepen
Raymond
Master
dvdouden schreef:
Gescheurde ashoes vervangen
Ik vind dat een van de smerigste klussen aan een auto. Altijd gesmeer. Als ik de homokineet niet meer vertrouw na zo'n gescheurde hoes bestel ik op internet een compleet nieuwe aandrijfas. Scheelt 2 dagen vet van je lijf schrobben.
dvdouden
Master
Hangt er een beetje van af wat een nieuwe as kost, bij m’n Volvo was de keuze vlot gemaakt; voor dat geld was ik m’n handen wel een paar keer extra
Morbid Angel
Master
Ouch, €770,- voor het vervangen van de radiatorfan... Dan lijkt het me dat de radiator er mee uit moet en dat het koelsysteem opnieuw gevuld moet worden.
JBHC
Master
Raymond schreef:
Scheelt 2 dagen vet van je lijf schrobben.
Ik gebruik al een paar jaar van die Maxiflex werkhandschoenen. Dat is echt een aanrader. Het scheelt enorm in vieze handen, je hebt meer grip en ook als je weer eens uitschiet minder snel 'het behang van je jatten'
Raymond
Master
Klopt. Ik doe ook niks meer zonder handschoenen. Maar dan zit nog alles onder het vet.
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Dat zijn forse bedragen, moet de hele neus er af of zo?
Ik weet niet wat MorbidAngel tegenwoordig rijdt, maar bij een Twingo kwam je voor een airco condensor ook op 900 euro uit. Is 1 geheel met de radiator en ja de neus moet eraf.
Morbid Angel
Master
dvdouden schreef:
moet de hele neus er af of zo?
Ze kregen de auto gisteren niet klaar, dus ik had al zo'n vermoeden. Er werd daarstraks bij het afhalen bevestigd dat de auto "tijdelijk een halve meter korter is geweest", radiator eruit en daarmee alle kvs etc.
NoCashCow
Master
Dan is het wel de moeite om het zelf te doen. Kreeg ook een flinke offerte voor een lekkende condensor. Toen maar eerst zelf naar garage gereden voor leegtrekken (zat nog vulling in om te testen of de airco nog werkte), dan de halve auto uit elkaar gehaald, meteen de gestenigde intercooler mee vervangen en alles weer netjes in elkaar gezet. Daarna weer terug, lektest en afvullen. Dat scheelde wel een paar honderdjes.
Morbid Angel
Master
Raaf schreef:
Ik weet niet wat MorbidAngel tegenwoordig rijdt
Een Seat Leon Cupra ST en een Seat Mii (en het ging om de Mii).
18vti
Master
Raaf schreef:
Ik weet niet wat MorbidAngel tegenwoordig rijdt
Audi lijkt mij.....iets met neus eraf halen...
Edit: Watt?? Bij zo'n mini karretjes moet dat ook al.......jeezz
Dashcam Drenthe
Master
Geweldig systeem dit.
Die blokjes schieten alle kanten op. Verschilt per dag. Ene dag 2, andere dag 4. Dan weer 3 blokjes.
Gelukkig heb ik gewoon een fysieke oliepeilstok en kan ik het foolproof bekijken..oh wacht
Met de geplande oliebeurt de sensor ook maar gaan vervangen.
Bijlagen :
Die blokjes schieten alle kanten op. Verschilt per dag. Ene dag 2, andere dag 4. Dan weer 3 blokjes.
Gelukkig heb ik gewoon een fysieke oliepeilstok en kan ik het foolproof bekijken..oh wacht
Met de geplande oliebeurt de sensor ook maar gaan vervangen.
Bijlagen :
Dashcam Drenthe
Master
Hoezo ook al?
Ik dacht dat de motor olie verbruikte maar na wat in de gaten houden merkte ik op dat de blokjes niet erg betrouwbaar zijn.
Ik dacht dat de motor olie verbruikte maar na wat in de gaten houden merkte ik op dat de blokjes niet erg betrouwbaar zijn.
Raymond
Master
18vti schreef:
Audi lijkt mij.....iets met neus eraf halen...
Edit: Watt?? Bij zo'n mini karretjes moet dat ook al.......jeezz
Edit: Watt?? Bij zo'n mini karretjes moet dat ook al.......jeezz
Ik vind het ideaal. Wat stelt het nu voor, in een kwartier heb je alle zooi er voorheen en kun je overal bij. 'De hele neus eraf' is: 8 koplampbouten losdraaien, koplampen eruit, 2 dikke bumperbouten eruit, 6 kleine bumpermoertjes en hop, d'r af. Klemmetje van de radiator los, radiator opzij en hoppa, toegang tot je complete motor.
Piet_Piraat
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Hoezo ook al?
Ik dacht dat de motor olie verbruikte maar na wat in de gaten houden merkte ik op dat de blokjes niet erg betrouwbaar zijn.
Dus is er toch iets kapot
Ik dacht dat de motor olie verbruikte maar na wat in de gaten houden merkte ik op dat de blokjes niet erg betrouwbaar zijn.
18vti
Master
Raymond schreef:
Ik vind het ideaal. Wat stelt het nu voor
Ohh, ik heb een pro Audi familielid die dit werk aan zijn A4 altijd met veel bombarie door moest appen.......
Raymond
Master
18vti schreef:
Ohh, ik heb een pro Audi familielid die dit werk aan zijn A4 altijd met veel bombarie door moest appen.......
Oh Ik geef toe dar als je de meuk er voor weg hebt het er aardig rigoureus uitziet.
dvdouden
Master
Met de schokbrekers bezig. Die nieuwe veer is bijna 10 cm langer dan wat nu onder de auto zit (met wielen van de grond); die staat dus flink onder compressie, met m’n volle gewicht krijg ik die nieuw veer hooguit 2cm ingedrukt dus reken maar op een paar honderd kilo druk. Maar blijkbaar kan ik de complete veer/dempercombinatie in één geheel losschroeven. Toch handig zo’n handleiding bij de nieuwe dempers
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Die nieuwe veer is bijna 10 cm langer dan wat nu onder de auto zit (met wielen van de grond); die staat dus flink onder compressie, met m’n volle gewicht krijg ik die nieuw veer hooguit 2cm ingedrukt dus reken maar op een paar honderd kilo druk. Maar blijkbaar kan ik de complete veer/dempercombinatie in één geheel losschroeven. Toch handig zo’n handleiding bij de nieuwe dempers
Heb je dan wel de goede gekregen? Of bedoel je dat de oude veer nog stevig onder compressie staat?
dvdouden
Master
Die oude staat onder compressie. Het was even worstelen, maar nr 1 is er uit! Nu veerklemmen er op, demonteren, nieuwe schokdemper en veer in de houder, en terug in de auto.
Bijlagen :
Bijlagen :
NoCashCow
Master
Ik denk dat ik ze maar als set gaan vervangen. Dat scheelt gedoe met klemmen en dergelijke. Ik heb al een keer zitten klungelen met van die veercompressors, maar liever niet nog eens.
dvdouden
Master
Deze zijn helaas niet als set te krijgen
Poot zit weer in elkaar, ging nog redelijk rap (nadat ik er achter kwam dat ik de bout bij het toplager de verkeerde kant op aan het draaien was )
Bijlagen :
Poot zit weer in elkaar, ging nog redelijk rap (nadat ik er achter kwam dat ik de bout bij het toplager de verkeerde kant op aan het draaien was )
Bijlagen :
NoCashCow
Master
Dat ziet er weer fris uit. Wat gebruik je om de veren te comprimeren? Als ik de juiste set niet kan krijgen, dan wil ik eerst een ander tool. Eerste idee was dezelfde te kopen als die door M539 Restorations op Youtube. Een aanrader voor inspiratie voor zelfsleutelaars. Ik volg er een aantal met veel plezier (ScannerDanner, DiagnoseDan,..)
dvdouden
Master
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... spannerset
Keiprofessioneel, jeweetwel
Werkt prima tot nu toe.
Volgende uitdaging: de draagarm ver genoeg naar beneden schuiven zodat de schokdemper er weer aan gemonteerd kan worden. Met een breekijzer en dan erop gaan staan kom ik net niet ver genoeg (en kom nog een paar handen tekort)
Keiprofessioneel, jeweetwel
Werkt prima tot nu toe.
Volgende uitdaging: de draagarm ver genoeg naar beneden schuiven zodat de schokdemper er weer aan gemonteerd kan worden. Met een breekijzer en dan erop gaan staan kom ik net niet ver genoeg (en kom nog een paar handen tekort)
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Volgende uitdaging
Daar werkten ze op de afbeelding toch met een spanband naar de andere draagarm toe?
Heb je een stabilisator achter? Zo ja, dan kan je die ook nog lostrekken om meer ruimte te krijgen.
dvdouden
Master
Die spanband had ik: deed niks, was te elastisch. Stabilisatorstang werkte idd ook tegen, ging wat makkelijker toen die los lag.
Breekijzer in de draagarm gestoken, op gaan staan, stuk hout tussen draagarm en bump-stop gestoken, krik onder de schokbreker voor de laatste millimeters en daarna met een blokje hout en een hamer overtuigt dat dat ding toch echt op z’n plek moest. Mooi voor de regen klaar
Morgen de andere kant, anti-roll bar vervangen laat ik denk ik maar zitten, daar heb ik ook een nieuwe van, maar dan moet de uitlaat er af en ik denk niet dat ik die boutjes/moertjes los krijg zonder dat er wat afbreekt.
Bijlagen :
Breekijzer in de draagarm gestoken, op gaan staan, stuk hout tussen draagarm en bump-stop gestoken, krik onder de schokbreker voor de laatste millimeters en daarna met een blokje hout en een hamer overtuigt dat dat ding toch echt op z’n plek moest. Mooi voor de regen klaar
Morgen de andere kant, anti-roll bar vervangen laat ik denk ik maar zitten, daar heb ik ook een nieuwe van, maar dan moet de uitlaat er af en ik denk niet dat ik die boutjes/moertjes los krijg zonder dat er wat afbreekt.
Bijlagen :
bruintje beer
Master
Oy, ik weet dat ik een oude Volvo heb, maar die van jou is pas echt oud, met een houten draagarm.
Piet_Piraat
Master
Als ik het zo lees ben ik blij dat ik dit soort klusjes uitbesteed. Daar heb ik echt geen geduld voor.
dvdouden
Master
Sja, dat is een afweging. Als ik zo uitreken wat dit bij een garage gaat kosten kom ik op 300 tot 500 euro aan arbeid en 900-1200 aan materiaal. Nu ben ik voor 900 euro en een uurtje of 7 hobbyen klaar
Het scheelt ook wel dat we de auto pas eind volgende week weer nodig hebben dus ik heb alle tijd om er relaxed aan te werken.
Het scheelt ook wel dat we de auto pas eind volgende week weer nodig hebben dus ik heb alle tijd om er relaxed aan te werken.
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Het scheelt ook wel dat we de auto pas eind volgende week weer nodig hebben dus ik heb alle tijd om er relaxed aan te werken.
Dat maakt het met schnitzel ook relaxt. Als ik geen zin meer heb gooi ik de kap dicht en pak ik de leaseslet. Dan heb je geen stress bij het sleutelen.
Toen ie tijdelijk dagelijks vervoer was voelde dat wel anders.
Piet_Piraat
Master
Dat dus. Ik kan 'm niet zomaar een week laten staan (en al helemaal niet op publieke grond). Het moet ineens goed en daar kleven risico's aan.
NoCashCow
Master
dvdouden schreef:
Het scheelt ook wel dat we de auto pas eind volgende week weer nodig hebben dus ik heb alle tijd om er relaxed aan te werken.
Om die reden zou ik er ook nog wel een auto bij willen hebben. Denk dat er ooit nog eens een benzine gebakje bij komt. Want veel klusjes kosten gewoon meer tijd dan je in een druk gezinsleven in 1x kwijt kunt. Of als je toevallig nog even een onderdeeltje moet bestellen omdat er nog wat vervangen moet worden.
Plaats is het probleem niet, plek zat op de oprit. Achter de tuinpoort moet nog een schutting komen en dan kan daar of in de dan een stuk leger geworden garage worden gewerkt.
dvdouden
Master
NoCashCow schreef:
Want veel klusjes kosten gewoon meer tijd dan je in een druk gezinsleven in 1x kwijt kunt. Of als je toevallig nog even een onderdeeltje moet bestellen omdat er nog wat vervangen moet worden.
Dat inderdaad. Bij het vervangen van de draagarm vergeten schroefdraad goed schoon te maken waardoor ik een bout compleet klem draaide bij het loshalen en we zouden twee dagen later op vakantie gaan met dr auto. Lichte paniek dus. Kostte me uiteindelijk zes uur extra inclusief een ritje van anderhalf uur om een reserveonderdeel te halen.
Daar heb ik wel van geleerd: altijd zorgen dat je voldoende speelruimte hebt om tegenslagen op te vangen. En altijd je schroefdraad goed schoonmaken voordat je iets losdraait.
Anyway, andere kant is ook klaar. Was gisteren 4,5 uur bezig, vandaag in 2,5 uur klaar. Al doende leert men
Pita
Master
Nu loop je tenminste weinig kans op pech onderweg op vakantie, omdat zo'n leerling monteur bij de garage vergeten heeft een moer vast te draaien.
dvdouden
Master
Filmpje/slideshow :p
▶ Youtube video
Proefritje gemaakt, alle drempels in de buurt getest, voelt wel beter nu
▶ Youtube video
Proefritje gemaakt, alle drempels in de buurt getest, voelt wel beter nu
Piet_Piraat
Master
Pita schreef:
Nu loop je tenminste weinig kans op pech onderweg op vakantie, omdat zo'n leerling monteur bij de garage vergeten heeft een moer vast te draaien.
Die fout kun je zelf ook nog maken.
Pita
Master
Piet_Piraat schreef:
Die fout kun je zelf ook nog maken.
Daar is veel minder kans op, zelf ben je veel gemotiveerder om het goed te doen, dat zal die leerlingmonteur een zorg zijn.
Zelf ook al eens meegemaakt, dat er van mijn Alfa 5 wielmoeren gewoon niet vast zaten na een rit van 10 km. na een grote beurt en ook van een Volvo toen ik op mijn vakantieadres aan kwam de koelvloeistoftemperateur ineens op liep ( stekkertje niet goed gemonteerd ) Vertrouw een dealermonteur niet zo !
En bij zelfborgende moeren gebruik ik altijd nieuwe exemplaren, dan kan je bij de dealer ook niet zeggen. Uiteraard staan die dan wel op de faktuur.
dvdouden
Master
Piet_Piraat schreef:
Die fout kun je zelf ook nog maken
is ook zo, maar als je het zelf gedaan hebt weet je precies wat er los geweest is en waar je dus als eerste moet kijken bij rare geluiden of onverwacht gedrag. Sowieso na het klussen altijd even een proefrit maken, doen ze bij de garage ook niet (altijd).Overigens geloof ik direct dat een automonteur bij een garage beter weet waar hij mee bezig is dan ik
Piet_Piraat
Master
dvdouden schreef:
is ook zo, maar als je het zelf gedaan hebt weet je precies wat er los geweest is en waar je dus als eerste moet kijken bij rare geluiden of onverwacht gedrag. Sowieso na het klussen altijd even een proefrit maken, doen ze bij de garage ook niet (altijd).
Dat is ook waar. Sterker nog, als je de film terugspeelt weet je vaak heel snel welke bout het wel eens zou kunnen zijn.
Scaniafan
Master
Hier deed ik vroeger de kleine dingen zelf en de grote dingen samen met een kameraad van me bij zijn ouders in de schuur op de grond.
Is inmiddel ook verminderd tot dat waar ik zonder op de grond te moeten gaan liggen en toeren uit moet halen bij kan. Dat gebeurt nog zelf hier thuis. Voor de grotere zaken gaat 'ie nog altijd bij die kameraad van me, maar dan op de beunuurtjes in de garage waar hij werkt.
Onderdelen tegen inkoopsprijs via de garage op factuur, werk doen we samen in een volledig ingerichte werkplaats met verschillende soorten hefbruggen. Veel relaxter. Zorgen wel dat als er iets echt los moet, zoals laatst de complete achterophanging, dat alle bouten en moeren etc. ook gewoon nieuw erop gaan. Geen gekloot ermee. Vaak bestellen we 'alles' en wat we niet nodig hebben gaat gewoon terug.
Is inmiddel ook verminderd tot dat waar ik zonder op de grond te moeten gaan liggen en toeren uit moet halen bij kan. Dat gebeurt nog zelf hier thuis. Voor de grotere zaken gaat 'ie nog altijd bij die kameraad van me, maar dan op de beunuurtjes in de garage waar hij werkt.
Onderdelen tegen inkoopsprijs via de garage op factuur, werk doen we samen in een volledig ingerichte werkplaats met verschillende soorten hefbruggen. Veel relaxter. Zorgen wel dat als er iets echt los moet, zoals laatst de complete achterophanging, dat alle bouten en moeren etc. ook gewoon nieuw erop gaan. Geen gekloot ermee. Vaak bestellen we 'alles' en wat we niet nodig hebben gaat gewoon terug.
Piet_Piraat
Master
Dat scheelt wel qua faciliteiten ja. Als ik zo'n maatje zou hebben (of het zelf zou kunnen) zou ik het ook zo doen. De meeste mensen hebben die luxe helaas niet...
dvdouden
Master
Lekker klusje zo op de eerste vakantiedag: verlichting van het aanhangwagentje vervangen. De oude verlichting bleef water in staan, dus elk jaar hetzelfde ritueel vlak voor de vakantie; contacten opschuren en de boel weer werkend krijgen. Vorig jaar waren de contacten compleet vergaan en heb ik de bedrading maar rechtstreeks aan de lampjes gesoldeerd. Dit jaar de boel maar vervangen door LED
Bijlagen :
Bijlagen :
basgitaar
Master
Hoort de richtingaanwijzer niet aan de uiteinden, "buiten" het rode achterlicht? Of zie ik het verkeerd en zijn dat remlichten?
dvdouden
Master
Van binnen naar buiten zijn het:
-kentekenplaat verlichting (naar binnen gericht)
-gecombineerd achterlicht/remlicht
-richtingaanwijzer
-reflector
-mistlicht(L)/achteruitrijlicht(R)
Er zit keurig een E merkje op en komen niet rechtstreeks uit China dus ik neem voor het gemak maar even aan dat dit een legale opstelling is.
Overigens zijn de mist/achteruitrijlichten niet aangesloten want ik mis een paar aders in de kabel, heb ook maar een 7-polige stekker op de vlo
-kentekenplaat verlichting (naar binnen gericht)
-gecombineerd achterlicht/remlicht
-richtingaanwijzer
-reflector
-mistlicht(L)/achteruitrijlicht(R)
Er zit keurig een E merkje op en komen niet rechtstreeks uit China dus ik neem voor het gemak maar even aan dat dit een legale opstelling is.
Overigens zijn de mist/achteruitrijlichten niet aangesloten want ik mis een paar aders in de kabel, heb ook maar een 7-polige stekker op de vlo
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum