Pagina 51 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
dvdouden
Master
Sinds gisteren heb ik bij acceleratie (vooral uit stilstand) snel wielspin op de voorwielen. Duurt even voordat de traction control ingrijpt. Bij enthousiast bochtenwerk hakt hij het wel snel in.
Mijn vermoeden is dat de AWD naar z’n grootje is, zal de koppeling op de achteras wel zijn. Van ‘t weekend de auto maar eens met de voetjes in de lucht zetten en dan starten, eens kijken of ze alle vier draaien. Argh :duh:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Kun je ook heel snel uitzoeken op een grasveldje O:)
  Bericht 
Raymond
Master


Bijlagen :


  Bericht 
dvdouden
Master
Denk niet dat m'n vrouw er blij van wordt als ik dat op het gazon ga uitproberen :[

Eerst maar eens de zekering in de kofferbak controlleren. Dacht dat het een passief systeem was maar blijkbaar zit er toch wat elektronica in. Als die zekering eruit ligt is waarschijnlijk de oliepomp van het spul vastgelopen en moet de hele boel er onderuit :fp:

Edit: zekering 17 in de kofferbak, 7,5A, die is in orde…
  Bericht 
Raymond
Master
Over wat voor hok hebben we het?
  Bericht 
dvdouden
Master
Volvo XC70 2003.
Vanaf de versnellingsbak zit rechts een haakse overbrenging met een aandrijfas naar het differentieel van de achteras. Die haakse overbrenging is ook gevoelig voor slijtage, maar dat gaat gepaard met een hoop herrie schijnt.
Op het diff van de achteras zit een Haldex koppeling tussen het diff en de aandrijfas, die zou bij verschil in snelheid automatisch binnen een kwart slag moeten koppelen.
  Bericht 
dvdouden
Master
Kijk, leerzaam :thumb:

Youtube video

Filter zal wel pikzwart zijn in mijn auto vrees ik.
Wat een *piep* ontwerp trouwens. Moet de aandrijfas verwijderen en dan die "flange" er af zien te krijgen voordat je een beetje bij de pomp en filter kunt komen. Wordt nog leuk zonder brug :duh:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Alles mooi toegankelijk!


Bijlagen :


  Bericht 
RAH
Master
Waarom de auto op zijn kant leggen om de achterbumper en achterlicht te (de)monteren? Volgens mij kan dat ook als hij op vier wielen staat. :loco:
  Bericht 
Speedy J
Master
Zal wel last van de rug hebben.
  Bericht 
dvdouden
Master
bruintje beer schreef:
Alles mooi toegankelijk!
En als hij op z'n juiste zij ligt loopt de olie ook nog eens prima uit de koppeling, zit geen aftapplug op dat ding, alleen een vulplug aan de zijkant :fp:
  Bericht 
RAH
Master
Met het juiste gereedschap kun je dat prima afzuigen. Bij mij heeft het differentieel achter ook geen aftapplug. Met zoiets https://www.joom.com/nl/products/60d44b0a03f700019ecf6470?variant_id=60d44b0a03f700bb9ecf6472 kun je zowel afzuigen als opnieuw afvullen.
  Bericht 
Raymond
Master
Maak je nog even een foto van de bestrating nadat je klaar bent?
  Bericht 
RAH
Master
Groot stuk zeil / opengesneden vuilniszak en daarop een stuk karton. Dan zie je op de bestrating geen druppel olie.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master


Deze eronder en dan de aandrijfas eruit O:)
  Bericht 
Raymond
Master
En toch gaat met mis.
  Bericht 
RAH
Master
Met een groot stuk zeil, een stuk karton en dan die bak? Als je dat nog kan verkloten dan moet je met je tengels van auto's afblijven (dat betekend ook dat je er niet in moet rijden!)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
sowieso laten doen, dat gedweil onder een auto met je lichaam, de extra tijd dat het kost, afvoeren van die meuk, gekloot met een krik, pootjes. Om een paar stuivers uit te sparen, kansloos.

mensen die daaraan beginnen moeten er niet mee gaan rijden meer ook. Niet.
  Bericht 
RAH
Master
Gaat niet om die paar stuivers. Gaat er om dat het goed gedaan wordt. Als ik zie hoe sommige werkzaamheden worden uitgevoerd door garages :dood: . Nog niet zo lang geleden bij mijn broer het dopje van het reservoir van de remvloeistof op de paravaan gevonden. Was drie dagen daarvoor bij de garage geweest en die hadden remvloeistof bijgevuld of vervangen. Echt, als je wilt dat het goed gedaan wordt kun je het beter zelf doen.
  Bericht 
dvdouden
Master
Net een belletje van de vrouw dat hij tijdens het remmen "rare geluiden maakt" :duh:
Maar alleen het eerste stukje van de rit, schijnt nu weer over te zijn. Wtf. Het is ook zo'n lekker duidelijke beschrijving van het probleem ;(
  Bericht 
Raymond
Master
dvdouden schreef:
Net een belletje van de vrouw dat hij tijdens het remmen "rare geluiden maakt" :duh:

Dan zitten er geen schijven en blokken meer onder. Voordat vrouwen wat merken.
  Bericht 
okkiwokki
Master
Vocht in de trommel?
  Bericht 
Blaataap
Master
dvdouden schreef:
Net een belletje van de vrouw dat hij tijdens het remmen "rare geluiden maakt" :duh:
Maar alleen het eerste stukje van de rit, schijnt nu weer over te zijn.


Je hebt niet gewoon wat roest op de schijven?
  Bericht 
dvdouden
Master
Roest van 1 nacht maakt niet zoveel herrie toch?
  Bericht 
Blaataap
Master
Misschien voor een vrouwenoor wel? Geen idee.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Miss zit er wel gewoon een steentje tussen oid.
  Bericht 
wellproc
Master
Ander dingetje: ik wil graag zelf mijn auto kunnen uitlezen, vanwege een sporadische storing op een parkeersensor. Bij de garage kost dat 50 euro per keer en dan weten ze nog niets... :x
Klopt het dat ik daarvoor een stekker nodig heb en wat software?
Het gaat om een Citroën Grand C4 Picasso (2018).

Na wat zoeken heb ik al de term 'diagbox' gevonden, dat lijkt de juiste software te zijn. Welke kabel/stekker heb ik dan nog nodig?
  Bericht 
RAH
Master
Voor mijn Peugeot destijds (uit 2002) gebruikte ik PP2000. Volgens mij was de Citroën variant destijds Lexia. Daarvoor was een speciale kabel nodig, ik heb toen zowel de software als kabel via Aliexpress gekocht. Werkte toen voor mijn auto prima. Met universele OBD readers kom je vaak ook een eind, maar het zou goed kunnen dat fouten met betrekking tot parkeersensoren daar niet mee uit te lezen zijn.
  Bericht 
wellproc
Master
Lexia is de oude (DOS) software, Diagbox blijkt de nieuwste. Ook grafisch ingesteld.
Ik kan ergens Diagbox wel kopen, maar welke stekkers/kabels heb ik dan nodig?
  Bericht 
Blaataap
Master
obd2
  Bericht 
wellproc
Master
Ja dat snap/weet ik, maar dan is het nog steeds onduidelijk.

Even mijn vraag verduidelijken: vanuit de OBD2-poort heb je bij de Citroën-zooi een kabel die eindigt in een ronde stekker. Daarop zet je een kabel met een chip/module en die sluit je weer met een verloopkabel aan op de USB-poort van je laptop. En dan heb je nog de software.

Zie dit voorbeeld op Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005006621022439.html

Of kan het ook met een universele OBD2-naar-USB-kabel?

De software kan ik wel te pakken krijgen, maar als die module/chip nodig is om het te laten werken, dan heb ik niets aan een universele OBD2-USB-kabel (f)
  Bericht 
RAH
Master
Blaataap schreef:
obd2

Niet zomaar OBD2

wellproc schreef:
Of kan het ook met een universele OBD2-naar-USB-kabel?

Nee, je hebt zoiets nodig als wat je ziet op die link van Alie Express. Althans zoiets heb ik voor PP2000.
  Bericht 
Blaataap
Master
wellproc schreef:
Citroën-zooi een kabel die eindigt in een ronde stekker. Daarop zet je een kabel met een chip/module


Nou dan heb je dat nodig. Wel lief van Citroën dat ze toch weer iets anders dan anders hebben geprobeerd te doen :lol:
  Bericht 
wellproc
Master
Blaataap schreef:
Nou dan heb je dat nodig.


:lol:

Oke, dan zal ik je niet vermoeien met versies, verschillen in kabeltjes en de Chinees-Engels-Nederlandse-vertaalde-weergave daarvan op Ali...
Ofwel: de kans dat ik de juiste koop is niet zo heel groot... Ik had hoop op een duidelijk Dave: 'deze moet je hebben, de rest is troep' :P
  Bericht 
RAH
Master
Beste kans is denk ik om op een Citroën forum te zoeken naar iemand die vrij onlangs zo'n kabel heeft aangeschaft en die blijkt te werken. Dan vragen waar de kabel gekocht is en hetzelfde doen. Zelf heb ik destijds volgens mij gewoon de gok genomen met een Chinese kloon, voor wat die koste kon er ook niet veel misgaan, nog geen € 25.- toentertijd (en er zat nog een dvd met software bij ook).
  Bericht 
dvdouden
Master
dvdouden schreef:
tijdens het remmen "rare geluiden maakt"
Net even mee gereden, niks te horen…
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Kan ook beetje roest of steentje zijn geweest. Vrouw die belt voor rare geluiden moet je koesteren. Is een stuk beter dan eentje die zegt als je de auto rokend op de oprit aantreft "vond hem al een paar weken wat traag en er branden wat rode lampjes."
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
sowieso laten doen, dat gedweil onder een auto met je lichaam, de extra tijd dat het kost, afvoeren van die meuk, gekloot met een krik, pootjes. Om een paar stuivers uit te sparen, kansloos.

mensen die daaraan beginnen moeten er niet mee gaan rijden meer ook. Niet.
In de tijd die ik naar de garage heen en weer rij om 'm weg te brengen en later weer op te halen doe ik het zelf. Dus het kost geen tijd. Maar wel ik betaal wel de goudprijs voor olie en filters. Dikke doei.
  Bericht 
Rover
Master
Een oliewissel zelf uitvoeren scheelt mij ruim 150 euro, voor een klein half uur werk. Vind ik best zinvol.
  Bericht 
dvdouden
Master
Nou, dit is geen roest of steentje hoor, hier is wat mis :duh:

Clipje 1 is van afgelopen maandag, het moment waarop de achterwielaandrijving naar de knoppen ging gok ik.
Clipje 2 is van net, koude motor, eerste keer remmen
Clipje 3 en 4 zijn van gisteren, eveneens koude motor, eerste en tweede keer remmen
Na een paar minuten rijden hoor je het geluid niet meer, dat doet mij vermoeden dat het temperatuur/smering gerelateerd is. Het is erg lastig bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Ik gok van de voorkant.
Of het uberhaupt iets met de achterwielaandrijving te maken heeft is nog maar de vraag, maar het is wel erg toevallig dat het in dezelfde week de kop opsteekt.


Youtube video
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Zo, dat is een flinke klap :o
Daar zou ik nooit mee verder rijden.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Daar zou ik nooit mee verder rijden.
Dat! Als het nog niet helemaal naar z'n grootje was dan nu wel :x

Lijkt me inderdaad dat je achterst diff naar de mallemoer is, of de Haldex.
https://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?30575-Replaced-a-rear-diff-in-a-friend-s-04-xc70-here-s-how-it-went
  Bericht 
dvdouden
Master
Zo’n klap geeft hij wel vaker als je plots plankgas geeft en de bak nogal lomp terugschakelt. Klinkt op beeld erger dan in het echt. Maar vanuit stilstand had ik dit nog niet meegemaakt. Auto reed verder normaal, geen rare geluiden of zo.

Heb de wagen nu met de pootjes in de lucht, geluid is dan continu, komt bij de voorkant vandaan. Nog even verder zoeken.
  Bericht 
dvdouden
Master
Haakse overbrenging is stuk :fp:
  Bericht 
bruintje beer
Master
dvdouden schreef:
Zo’n klap geeft hij wel vaker als je plots plankgas geeft en de bak nogal lomp terugschakelt.
Okee, dat zou dan het bekende Powershift hoeheethetookweer Geartronic-issue zijn. Maar dat treedt volgens mij alleen op als je bij lage toeren een kickdown vraagt. Zou in dit geval dan zijn dat 'ie in z'n 2 of 3 de rotonde opging en toen terug schakelde onder 'vollast'.
Je zou de bak eens kunnen spoelen; dus niet alleen de transmissieolie verversen. Maar goed, ander issue.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Zo'n ding gaat wel voor serieus geld zie ik :duh:
  Bericht 
dvdouden
Master
Aandrijfas staat stil terwijl het rechter voorwiel aangedreven wordt. Die twee zitten vziw mechanisch aan elkaar gekoppeld door de haakse overbrenging. Dus da’s mooi klote…

Youtube video
  Bericht 
dvdouden
Master
bruintje beer schreef:
https://www.klassiekevolvo.nl/product/t ... 0-9480490/
Te gebruiken voor onderdelen of revisie. Splines uitgaande as rechts zijn versleten waardoor aandrijfas gaat slippen
fijn om te weten dat ik de mijne ook voor 150 euro kan verkopen :P
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ja sorry. Wie adverteert er dan ook met schroot. Ik zie dat een goeie een paar centen meer moet opbrengen :duh:
  Bericht 
dvdouden
Master
Even bij de garage geweest, ze gaan me maandag terugbellen met een indicatie voor de kosten.
Voorlopig maar de auto van m’n schoonouders lenen en alvast gaan oriënteren op iets anders voor het geval dat.
 Pagina 51 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy