Postingstijd interval gedetecteerd van 60 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.
▼
[ 2922 berichten ]
Volgens mij behoeft dat enige nuance. Ik zou zeggen alles wat minder is dan 1.6 en vanaf 2010 geproduceerd is. Ik heb een 1.6 en twee 1.8 blokken van Peugeot gehad die het prima deden (ook nog eens op LPG) en een 1.6 van Honda, die het ook prima deed (ook op LPG).
Mijn 1.4 TSI 140pk uit 2013
Zuinig, redelijk vlot en betrouwbaar.
Hmm, goeie, zou ik ook zelf kunnen doen, de enige rit die ik nu maak is naar de garage, maar da's toch weer 8 km
Je dynamo doet niet meer mee dus je kan niet te ver rijden.
Belangrijker is of de waterpomp hier ook op meedraait.
Dan moet je er niet meer mee rijden.
Maar staat er op dat D-riem kaartje '17?
Dat is te lang geleden.
ik denk dat je gelijk hebt ;
https://www.google.com/search?q=aircond ... e&ie=UTF-8
Straks thuis ff goed kijken
Wat Dave zegt is nog vollediger idd.
En taximeneer dan dus ook.
Succes! Ik kon met mijn ouwe 330Cd nog 50 km op de accu rijden qua bereik (no pun intended )
6 jaar moet toch wel kunnen?
M'n Leon heeft advies na 10 jaar controleren.
Ik heb 'm ma 10 jaar maar vervangen, maar op de oude riem was verder geen scheurtje of rafeltje te zien
Als het goed is ontworpen en goed in elkaar is gezet dan moet dat kunnen. Maar daar kan je bij FIAT Groep echt wel je vraagtekens bij hebben, met name op gebied van 'goed in elkaar gezet'.
Een nieuwe riem wordt strakker aangespannen als de oude opgerekte riem.
De (half versleten) lagers van de waterpomp kunnen dat niet hebben.
Vervang je alleen de riem dan is er een grote kans dat binnen een paar weken je waterpomp kaduuk is.
Ja da's de theorie. Maar die spanner slijt ook. Óf, nog erger die wordt wel vernieuwd en trekt strakker dan de half versleten waterpomp aankan. Ooit waren veel fabrikanten van mening dat een waterpomp 2x een distributieriem (set) zou meegaan..... en dat ging dus regelmatig fout.
Vroeger hadden ze niet eens spanners en moest je de riem spannen door de waterpomp te verdraaien
Daar heb ik intussen ook antwoord op, de dynamo lag in tweeën
▲
[ 2922 berichten ]
Mr.Cabdriver
Master
En door die directe injectie verkoeken veel inlaattrajecten.
Maar de oil-catch-can-handel komt hier nauwelijks van de grond.
Maar de oil-catch-can-handel komt hier nauwelijks van de grond.
RAH
Master
RAH
Master
Raymond schreef:
Alle motoren die beginnen met 1. zijn natuurlijk per definitie kut.
Volgens mij behoeft dat enige nuance. Ik zou zeggen alles wat minder is dan 1.6 en vanaf 2010 geproduceerd is. Ik heb een 1.6 en twee 1.8 blokken van Peugeot gehad die het prima deden (ook nog eens op LPG) en een 1.6 van Honda, die het ook prima deed (ook op LPG).
Dashcam Drenthe
Master
Raymond schreef:
Alle motoren die beginnen met 1. zijn natuurlijk per definitie kut.
Mijn 1.4 TSI 140pk uit 2013
Zuinig, redelijk vlot en betrouwbaar.
Rover
Master
3.0D v6 275pk uit 2010
Niet heel zuinig, behoorlijk vlot, staat betrouwbaar bekend maar moet zich bij mij nog bewijzen
Niet heel zuinig, behoorlijk vlot, staat betrouwbaar bekend maar moet zich bij mij nog bewijzen
Walker
Master
Hier ook slechts een 1.6 T-GDi. Met de 60 pk van de batterij erbij wel 235 pk.
Ik merk wel dat de bak (dubbele CVT) af en toe een beetje hikt, vooral in koude toestand. Ik probeer altijd rustig op te warmen. Bij de vorige is de bak onder garantie vervangen. Ik hoop dat hij het nu nog een jaartje uit houdt.
Ik merk wel dat de bak (dubbele CVT) af en toe een beetje hikt, vooral in koude toestand. Ik probeer altijd rustig op te warmen. Bij de vorige is de bak onder garantie vervangen. Ik hoop dat hij het nu nog een jaartje uit houdt.
mr. mcduc
Master
Ok, het boodschappenwagentje van de Mrs heeft een uitdaging, bij vriesweer vorige week is er een riem afgebroken.
Gezien de motor niet meteen in de soep is gelopen vermoed ik dat dit de dynamoriem is. Heeft er iemand een idee
Betreft een Alfa MiTo
(probeer eigenlijk te bedenken of ik hem rijdend bij de garage kan brengen ipv afslepen.... )
Bijlagen :
Gezien de motor niet meteen in de soep is gelopen vermoed ik dat dit de dynamoriem is. Heeft er iemand een idee
Betreft een Alfa MiTo
(probeer eigenlijk te bedenken of ik hem rijdend bij de garage kan brengen ipv afslepen.... )
Bijlagen :
maarten28
Master
Distributieriem is een getande riem. Wat voor een motor? De 1.3 diesel en de 0.9 twinair hebben sowieso een distributieketting.
En je hebt te weinig olielekkage (lees: ik zie roest).
En je hebt te weinig olielekkage (lees: ik zie roest).
RAH
Master
Dat is een multiribriem. Heeft niets met de timing van de motor te maken. Kun je gewoon een nieuwe opleggen. Rijden zonder die riem kan in sommige gevallen (wel de kapotte eerst daar weghalen). Rijden zal vervolgens zonder stuurbekrachtiging (uitgaande van hydraulische stuurbekrachtiging) gaan, zonder airco en ook zonder stroomvoorziening. De dynamo wordt gebruikelijk door die riem aangedreven dus als de rit lang wordt dan kom je met een lege accu te staan en een draaiende motor heeft stroom nodig om bijvoorbeeld de benzine uit de tank naar de motor te pompen of om de bougies te laten vonken.
Maar het belangrijkste is om na te gaan of de koelvloeistofpomp door die riem wordt aangedreven. Zo ja, dan kun je een koude motor best starten om de auto even te verplaatsen maar veel meer dan 100 meter moet je er niet mee rijden en ook de motor niet stationair laten draaien.
Wat ook een goed idee is, is om te kijken waarom de riem is gescheurd. Zit er wellicht een poelie vast? Zo'n riem scheurt niet zomaar, tenzij hij al lang geleden had moeten zijn vervangen.
Maar het belangrijkste is om na te gaan of de koelvloeistofpomp door die riem wordt aangedreven. Zo ja, dan kun je een koude motor best starten om de auto even te verplaatsen maar veel meer dan 100 meter moet je er niet mee rijden en ook de motor niet stationair laten draaien.
Wat ook een goed idee is, is om te kijken waarom de riem is gescheurd. Zit er wellicht een poelie vast? Zo'n riem scheurt niet zomaar, tenzij hij al lang geleden had moeten zijn vervangen.
mr. mcduc
Master
RAH schreef:
Kun je gewoon een nieuwe opleggen.
Hmm, goeie, zou ik ook zelf kunnen doen, de enige rit die ik nu maak is naar de garage, maar da's toch weer 8 km
Mr.Cabdriver
Master
mr. mcduc schreef:
of ik hem rijdend bij de garage kan brengen ipv afslepen.
Je dynamo doet niet meer mee dus je kan niet te ver rijden.
Belangrijker is of de waterpomp hier ook op meedraait.
Dan moet je er niet meer mee rijden.
Maar staat er op dat D-riem kaartje '17?
Dat is te lang geleden.
lacheisleuk
Master
Accu aan de lader voordat je gaat rijden en zuivert lampen rijden. Dan moet je 8km wel redden.
Dave
Webspecialist
denk het wel, gezien de kougasleiding.. Of hoe noem je die sjizz.
dynamo zit wel op dezelfde riem daar op de achtergrond. En dan "onder" de motor voor de aandrijving van de riem.
dynamo zit wel op dezelfde riem daar op de achtergrond. En dan "onder" de motor voor de aandrijving van de riem.
mr. mcduc
Master
18vti schreef:
Is dat niet de AC pomp?
ik denk dat je gelijk hebt ;
https://www.google.com/search?q=aircond ... e&ie=UTF-8
Straks thuis ff goed kijken
Dave
Webspecialist
maarre..
dit kan dus niet eh
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_MiTo
mr. mcduc schreef:
1,6 benzine.
dit kan dus niet eh
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_MiTo
18vti
Master
mr. mcduc schreef:
Straks thuis ff goed kijken
Wat Dave zegt is nog vollediger idd.
En taximeneer dan dus ook.
Succes! Ik kon met mijn ouwe 330Cd nog 50 km op de accu rijden qua bereik (no pun intended )
Dave
Webspecialist
je kan op sloopblokken wel zien hoe het hoort te lopen maar als je een verkeerd blok opgeeft is er weinig te beginnen
verkeerde ticketaanmaak.
verkeerde ticketaanmaak.
Dave
Webspecialist
ticketupdate
zo te zien zit die andere riem in een plastic huis. Het gele vierkante stickertje "waarschuwt" daar ook voor. (Niet goed te zien op deze foto's).
Bijlagen :
zo te zien zit die andere riem in een plastic huis. Het gele vierkante stickertje "waarschuwt" daar ook voor. (Niet goed te zien op deze foto's).
Bijlagen :
Mr.Cabdriver
Master
Waterpomp draait op de D-riem:
https://alfastrada.nl/alfa-romeo/3631-distributieset-mito-giulietta-14-16v-waterpomp.html
Moet meestal na max 5 jaar vervangen worden en jij gaat al naar 7 toe.
https://alfastrada.nl/alfa-romeo/3631-distributieset-mito-giulietta-14-16v-waterpomp.html
Moet meestal na max 5 jaar vervangen worden en jij gaat al naar 7 toe.
Mr.Cabdriver
Master
Altijd de waterpomp meenemen als hij op de D-riem draait.
En op dat stickertje staat dat die riem er sinds '17 op zit.
En op dat stickertje staat dat die riem er sinds '17 op zit.
Blaataap
Master
FIAT Groep hanteert toch meestal 6 jaar voor de d-riemwissel? Of het verstandig is dat te volgen is een tweede natuurlijk.
Dashcam Drenthe
Master
Blaataap schreef:
Of het verstandig is dat te volgen is een tweede natuurlijk.
6 jaar moet toch wel kunnen?
M'n Leon heeft advies na 10 jaar controleren.
Ik heb 'm ma 10 jaar maar vervangen, maar op de oude riem was verder geen scheurtje of rafeltje te zien
Blaataap
Master
Dashcam Drenthe schreef:
6 jaar moet toch wel kunnen?
Als het goed is ontworpen en goed in elkaar is gezet dan moet dat kunnen. Maar daar kan je bij FIAT Groep echt wel je vraagtekens bij hebben, met name op gebied van 'goed in elkaar gezet'.
zerty
Master
Dave schreef:
waarom is dat een set.
Een nieuwe riem wordt strakker aangespannen als de oude opgerekte riem.
De (half versleten) lagers van de waterpomp kunnen dat niet hebben.
Vervang je alleen de riem dan is er een grote kans dat binnen een paar weken je waterpomp kaduuk is.
dvdouden
Master
zerty schreef:
Een nieuwe riem wordt strakker aangespannen als de oude opgerekte riem.
Really? Daar heb je toch een spanner voor om de boel op spanning te houden ongeacht de leeftijd van de riem?
regiorunner
Master
dvdouden schreef:
Really? Daar heb je toch een spanner voor om de boel op spanning te houden ongeacht de leeftijd van de riem?
Ja da's de theorie. Maar die spanner slijt ook. Óf, nog erger die wordt wel vernieuwd en trekt strakker dan de half versleten waterpomp aankan. Ooit waren veel fabrikanten van mening dat een waterpomp 2x een distributieriem (set) zou meegaan..... en dat ging dus regelmatig fout.
zerty
Master
dvdouden schreef:
spanner
Vroeger hadden ze niet eens spanners en moest je de riem spannen door de waterpomp te verdraaien
dvdouden
Master
zerty schreef:
Vroeger hadden ze niet eens spanners en moest je de riem spannen door de waterpomp te verdraaien
bij m'n eerste motorfiets ook, spannen door de dynamo iets te kantelen
zerty
Master
Ja dat was ook vaker, vervingen ze de v-snaar en spanden ze die veel te strak.
Na een paar weken lagen de lagers van de dynamo eruit....
Na een paar weken lagen de lagers van de dynamo eruit....
mr. mcduc
Master
Net maar eventjes langs de alfa gereden, riem is inderdaad voor dynamo en aircopomp. In principe kon ik ermee rijden zeiden ze, maar natuurlijk geeft niemand de garantie dat ik daadwerkelijk aankom ....
Denk dat bij ons het probleem is dat hij ook maar amper rijdt, een riem die in beweging is blijft wel soepel, is ook gebroken toen m'n vriendin bij -3 wilde gaan rijden
Dashcam Drenthe schreef:
Ik heb 'm ma 10 jaar maar vervangen, maar op de oude riem was verder geen scheurtje of rafeltje te zien
Denk dat bij ons het probleem is dat hij ook maar amper rijdt, een riem die in beweging is blijft wel soepel, is ook gebroken toen m'n vriendin bij -3 wilde gaan rijden
zerty
Master
Lange stilstand en kou, hij wilde na de start even flink die accu opladen en dat trok die riem niet meer.
mr. mcduc
Master
Update, 2 km kunnen rijden naar de reparateur, lastig was wel dat de ruiten behoorlijk aan het beslaan waren
mr. mcduc
Master
RAH schreef:
Wat ook een goed idee is, is om te kijken waarom de riem is gescheurd
Daar heb ik intussen ook antwoord op, de dynamo lag in tweeën
Raymond
Master
Magneti Marelli?
Ik moet bij de motor bij elke grote beurt de riempjes naspannen.
dvdouden schreef:
Really? Daar heb je toch een spanner voor om de boel op spanning te houden ongeacht de leeftijd van de riem?
Ik moet bij de motor bij elke grote beurt de riempjes naspannen.
RAH
Master
Spanning van een riem gaat globaal met twee verschillende technieken. Er zijn spanrollen die een veer ingebouwd hebben, je drukt de spanrol dan steeds vaster tegen de riem tot er een pijltje bij een streepje staat. Daarna de motor een paar omwentelingen draaien en kijken of de spanrol nog steeds met het pijltje bij het streepje staat. De anders spanrol is een vaste, daar zit geen veer in en die moet je op spanning zetten met bijvoorbeeld een speciaal apparaat welke de spanning op de riem meet. Ook daar geld gebruikelijk dat na het spannen de motor een paar omwentelingen moet worden gedraaid en daarna de spanning opnieuw meten.
Raymond
Master
Er zijn meer trucjes. Van mijn motor weet ik dat er op een bepaald punt op de riem met de cilinder in bdp de spanning op de riem 4,8 kilo moet zijn. Het trucje dat een 5mm inbus nog tussen riem en rol doorgetrokken moet kunnen worden maar een 6mm niet meer leek mij in eerste instantie wat onnauwkeurig. Totdat ik netjes die 4,8kg erop gezet had en de test met die inbussleutels deed. Het klopte precies. Dus ik span de riem met de kilootjes en daarna test ik het met de inbussleutels. Gaat al 2 riemwissels prima.
Bij mijn auto viel er niet zoveel te meten, daar zat een hydraulische spanner op.
Bij mijn auto viel er niet zoveel te meten, daar zat een hydraulische spanner op.
Raymond
Master
Een collega van me heeft een probleem met z'n Golf GTI uit 2007. 150k op de klok. Olielekkage in het blok; olie in de koelvloeistof en olie in het inlaattraject. Nou probeerden ze hem gelijk naar een andere auto te lullen omdat deze geen reparatie waard zou zijn maar volgens mij kan dit niet zo'n heel spannend probleem zijn, het lijkt mij een lekke cilinderkop of lekke koppakking? Volgens mij kan hij dit prima laten maken. Kost 'm een paar knaken maar altijd minder dan een andere auto toch?
RAH
Master
Dat ligt aan veel factoren. Hoe lang heeft hij de auto al en wanneer was de planning om de auto te vervangen. Als dat in het komende jaar is, dan zal een nieuwe/andere auto de betere optie zijn. Als hij van plan was om de auto nog 5 jaar te houden dan is een investering in de auto het wellicht waard. Verder ligt het ook aan de algehele staat van de auto. Een goed verzorgde en goed onderhouden auto is het eerder waard om een grote investering in te doen dan een afgetrapte en uitgeleefde bak roest.
Mr.Cabdriver
Master
Olie in de kvs duidt idd vaak op kop(pakking), olie in de inlaat komt van de turbo. Maar hoeveel olie zit er in de inlaat? Als het veel is lekt de turbo intern bij het olielager. Een vettige film is normaal, dat komt door de pcv.
Dat koekt bij DI de inlaatpoorten dicht en daarom zie je in veel landen dat mensen oil catch cans inbouwen.
Dat koekt bij DI de inlaatpoorten dicht en daarom zie je in veel landen dat mensen oil catch cans inbouwen.
Raymond
Master
Ik zal hem morgen eens aan de tand voelen.
Het is een heel nette GTI.
RAH schreef:
Een goed verzorgde en goed onderhouden auto is het eerder waard om een grote investering in te doen dan een afgetrapte en uitgeleefde bak roest.
Het is een heel nette GTI.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum