▼
[ 2709 berichten ]
Zit je al met al snel op 2k. Dat is toch wel jammer. Andere kant is natuurlijk dat je voor 2k bijlappen niet een vergelijkbare auto koopt in de huidige markt.
....sorry...ik moest lachen, lekker lomp en dan KRAK....ik zit er bij mezelf al jaren op te wachten
Aandrijfas op zijn minst ergens eraf gok ik. (Rest van draadje nog niet gelezen dus ik zie dat mogelijk zo wel)
Dat zou ik dan doen.
Alleen links voor draait niet meer mee toch?
Het is de tussenbak die op de as van het rechterwiel zit die stuk is. Die drijft de cardanas aan, zodra het rechter voorwiel aangedreven wordt, maar bij mij niet meer dus.
P of N?
Op je filmpje draait rechts en links niet.
Heb je nu dan 1WD of 3WD?
Want wat zegt het dat de achterwielen niet meededen op de bok?
Het draaide stationair dus er werd wellicht geen wielspin gedetecteerd?
Even los van de vraag of het 4 of 1 is..
Aangezien de tussenbak losse spiebussen heeft kan het zo zijn dat dat materiaal zachter is dan de aandrijfassen.
Daar moet ik even over nadenken
Bij een handbak gaat dat toch ook niet op? En in P wordt elke asbeweging toch geblokkeerd?
Ja duidelijk. Dat had ik kunnen zien
..dat alles in het hypothetische scenario dat het ook echt zou werken zoals bedoeld uiteraard.
ja dat is wel bloedirritant ja
ja dat zowytzie wel, sancties alles. Winsten van de oliemaatschappijen moeten ook op orde blijven
Vind ik ook raar.
Als je een handgeschakelde auto in z’n 1 zet met beide voorwielen in de lucht kun je de voorwielen gewoon draaien, het ene wiel draait dan de andere kant op. Hou je één wiel vast dan kan de andere niet draaien. Zet je de bak in vrij dan kan het differentieel draaien. Hou je één wiel vast en draai je aan het andere dan drijf je de uitgaande as van de versnellingsbak aan (met halve snelheid).
Maar ook als het niet zo is: de cardanas had moeten draaien, dus er is iets stuk.
Ik heb de wielen nog nooit in de lucht gehad in de 1.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Ja, dat heeft hij, in dit filmpje kan je duidelijk zien hoe dat kan.
De 2 aandrijfassen kunnen ten opzichte van elkaar draaien via de tandwielen.
▶ Youtube video
Nav het falen van de dealer ben ik zelf gaan googlen.
Enerzijds om de software+kabel te kopen (dat komt zsm), anderzijds omdat ik de prijs van de parkeersensor nogal hoog vond (125 euro ).
Op https://catalogs.ssg.asia/citroen/?lang=en heb ik het juiste model/motortype geselecteerd en dan krijg ik van alle parkeersensoren de part numbers. Degene die ik zoek is origineel 1609981080, replacement 1608321780.
Op autodoc levert dat sensoren op vanaf 30 euro tot 130 euro
Als ze 30 euro per stuk kosten kan ik mezelf ook de moeite van het uitlezen besparen. Gewoon 2 kopen, voorbumper openhalen, sensoren vervangen en door. Het gaat om de sensoren aan weerszijden van de nummerplaat, die hoeven niet gespoten te worden. Bovendien zijn ze zwart en is mijn auto zwart, dus dan vind ik het al snel prima .
Ofwel: welke merken zijn aan te bevelen of af te raden?
Metzger, Prexaparts, Era, Triscan, Quinton hazell, Meat & Doria, Vemo... Het zegt me allemaal niets
▶ Youtube video
Daar is wel wat voor te verzinnen
En een parkeersensor vervangen is niet zo spannend. Kwestie van even op YouTube zoeken hoe je de bumper losmaakt en dan trek je dat ding er zo uit.
hey, hoorde vanmiddag dezelfde prijsindicatie voor Bosch remschijven en belag achter.
maandag 10u langskomen, klaar terwijl ik mag wachten
kwam eigenlijk alleen voor belag want dat is wel echt helemaal op nou, zelfs de piepplaatjes zijn weggesleten. Maar alleen belag wordt niet vervangen zeit ie. Slechte ervaringen mee, dan moeten de schijven ook. Lekker dan.
Maarja.. Remmen is wel even belangrijk, kan voelen dat ie wat moeite krijgt nu bij 200 ka-em-haa -> 120.
Nee, ik denk (weet bijna zeker) dat dat vanaf het differentieel (grote tandwiel) wordt ‘afgetapt’ en dat de rechteraandrijfas daar doorheen steekt. De cardan draait dan altijd mee en de haldex achter bepaald hoe hard de achterwielen mee mogen doen.
Foto 1: rechterzijde versnellingsbak zonder tussenbak, uitgaande as zit dan direct op de aangedreven as van de bak. As rechtervoorwiel steekt door die holle as in het inwendige differentieel van de versnellingsbak.
Foto 2: as met tandwiel van de tussenbak. De bovenkant zit tegen de versnellingsbak aan en wordt verbonden met een spiebus (foto 3), de as voor het rechtervoorwiel gaat hier dus dwars doorheen.
Foto 3: spiebus, die is waarschijnlijk gestript. Heeft Volvo een servicekit voor van pakweg 200 euro. Nieuwe bus, schroeven en keerringen.
Foto 4: assen van tussenbak, die met het pijltje gaat naar de cardanas.
Bijlagen :
de laatste keer was zeker vóór covid 19? Prijzen zijn inmiddels twee keer over de kop gegaan hoor. Ik weet dat omdat ik zelf webshop databases voor automaterialen bij hou.
2WD versies hebben een ander diff in de bak zitten, met kortere gladde as.
Bijlagen :
Dat sowieso maar toch even gekeken wat die Bosch schijven kosten maar dat valt nog reuze mee (onderstaande x2)
... tsja.. ik ga toch echt niet zelf aan remmen zitten sleutelen.
Bijlagen :
▲
[ 2709 berichten ]
dvdouden
Master
https://www.vanloonautobedrijf.nl/haaks ... k-revisie/ Kijk, dat geeft al een aardige indicatie.
Dat is nog te overzien.
Zat nog even te kijken hoe het verwijderen en installeren van de tussenbak precies in z'n werk gaat:
▶ Youtube video
Ziet er uit alsof het eventueel nog zelf te doen is. As lostrekken heb ik eerder gedaan, rest ziet er ook niet heel ingewikkeld uit.
Het gaat dan waarschijnlijk om deze bus die gestript is en vervangen moet worden:
https://www.estateservices.nl/bus-set-a ... -xc90.html
Dan is met een weekendje vloeken en kloten toch al gauw wat meer dan een paar centen bespaard.
Tenzij er in de tussenbak zelf wat compleet naar de klote is, vervangende tussenbak kost al gauw 600 euro zag ik, maar dat is ook nog te overzien...
Citaat:
-Compleet Volvo-
Revisie incl. de- en montage en excl. de splines van de as Volvo: € 895,-
Revisie incl. de- en montage en incl. de splines van de as Volvo: € 1495,-
Revisie incl. de- en montage en excl. de splines van de as Volvo: € 895,-
Revisie incl. de- en montage en incl. de splines van de as Volvo: € 1495,-
Dat is nog te overzien.
Zat nog even te kijken hoe het verwijderen en installeren van de tussenbak precies in z'n werk gaat:
▶ Youtube video
Ziet er uit alsof het eventueel nog zelf te doen is. As lostrekken heb ik eerder gedaan, rest ziet er ook niet heel ingewikkeld uit.
Het gaat dan waarschijnlijk om deze bus die gestript is en vervangen moet worden:
https://www.estateservices.nl/bus-set-a ... -xc90.html
Dan is met een weekendje vloeken en kloten toch al gauw wat meer dan een paar centen bespaard.
Tenzij er in de tussenbak zelf wat compleet naar de klote is, vervangende tussenbak kost al gauw 600 euro zag ik, maar dat is ook nog te overzien...
Blaataap
Master
dvdouden schreef:
Tenzij er in de tussenbak zelf wat compleet naar de klote is, vervangende tussenbak kost al gauw 600 euro zag ik, maar dat is ook nog te overzien...
Zit je al met al snel op 2k. Dat is toch wel jammer. Andere kant is natuurlijk dat je voor 2k bijlappen niet een vergelijkbare auto koopt in de huidige markt.
dvdouden
Master
Staat nog een leuke te koop, maar dan moet er iets teveel bijgelapt worden https://link.marktplaats.nl/m2079207304
Maar een vergelijkbaar exemplaar met zelfde km-stand en uitvoering kost al gauw 8-10K
Maar een vergelijkbaar exemplaar met zelfde km-stand en uitvoering kost al gauw 8-10K
18vti
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Zo, dat is een flinke klap
Daar zou ik nooit mee verder rijden.
Daar zou ik nooit mee verder rijden.
....sorry...ik moest lachen, lekker lomp en dan KRAK....ik zit er bij mezelf al jaren op te wachten
Aandrijfas op zijn minst ergens eraf gok ik. (Rest van draadje nog niet gelezen dus ik zie dat mogelijk zo wel)
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
Ziet er uit alsof het eventueel nog zelf te doen is. As lostrekken heb ik eerder gedaan, rest ziet er ook niet heel ingewikkeld uit.
Dat zou ik dan doen.
dvdouden schreef:
Of de tussenbak is tandloos, of de spiebaan tussen de versnellingsbak en tussenbak is gestript.
Alleen links voor draait niet meer mee toch?
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Alleen links voor draait niet meer mee toch?
het differentieel is nog prima. Als ik de bak in P zet en aan het rechterwiel draai, draait het linkerwiel keurig de andere kant op. Het is de tussenbak die op de as van het rechterwiel zit die stuk is. Die drijft de cardanas aan, zodra het rechter voorwiel aangedreven wordt, maar bij mij niet meer dus.
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
het differentieel is nog prima. Als ik de bak in P zet en aan het rechterwiel draai, draait het linkerwiel keurig de andere kant op.
P of N?
dvdouden schreef:
Het is de tussenbak die op de as van het rechterwiel zit die stuk is. Die drijft de cardanas aan, zodra het rechter voorwiel aangedreven wordt, maar bij mij niet meer dus.
Op je filmpje draait rechts en links niet.
Heb je nu dan 1WD of 3WD?
Want wat zegt het dat de achterwielen niet meededen op de bok?
Het draaide stationair dus er werd wellicht geen wielspin gedetecteerd?
dvdouden schreef:
Dit dus. Nr 4 is de as rechtsvoor
Even los van de vraag of het 4 of 1 is..
Aangezien de tussenbak losse spiebussen heeft kan het zo zijn dat dat materiaal zachter is dan de aandrijfassen.
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
P of N?
P. Als ik de bak in N zet en aan 1 van de wielen draai, draait de ander niet, logisch want het diff kan dan vrij ronddraaien. In P is de diff geblokkeerd en wordt de beweging op 1 as doorgegeven aan de andere as. Mr.Cabdriver schreef:
Op je filmpje draait rechts en links niet.
Heb je nu dan 1WD of 3WD?
2WD, rechterwiel heeft iets minder weerstand dan het linkerwiel. Heb je nu dan 1WD of 3WD?
Mr.Cabdriver schreef:
Want wat zegt het dat de achterwielen niet meededen op de bok?
Het draaide stationair dus er werd wellicht geen wielspin gedetecteerd?
Je moet niet naar de achterwielen kijken maar naar de cardanas, die staat stil. De haldexkoppeling tussen de cardanas en de achterwielen zit op het achterdifferentieel. Als die stuk was geweest ipv de tussenbak dan had de cardanas wel gedraaid.
Het draaide stationair dus er werd wellicht geen wielspin gedetecteerd?
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
P. Als ik de bak in N zet en aan 1 van de wielen draai, draait de ander niet, logisch want het diff kan dan vrij ronddraaien. In P is de diff geblokkeerd en wordt de beweging op 1 as doorgegeven aan de andere as.
Daar moet ik even over nadenken
Bij een handbak gaat dat toch ook niet op? En in P wordt elke asbeweging toch geblokkeerd?
dvdouden schreef:
De haldexkoppeling tussen de cardanas en de achterwielen zit op het achterdifferentieel. Als die stuk was geweest ipv de tussenbak dan had de cardanas wel gedraaid.
Ja duidelijk. Dat had ik kunnen zien
bruintje beer
Master
dvdouden schreef:
Dit dus. Nr 4 is de as rechtsvoor
Dus de achterwielen worden door dezelfde as aangedreven als het rechtervoorwiel? En als je nou op een nat veldje staat en je linkervoorwiel spint door, hoe worden de achterwielen dan aangedreven? Of heeft je voorste diff ook iets van limited slip?..dat alles in het hypothetische scenario dat het ook echt zou werken zoals bedoeld uiteraard.
Dave
Webspecialist
Piet_Piraat schreef:
de tijd die ik naar de garage heen en weer rij om 'm weg te brengen en later weer
ja dat is wel bloedirritant ja
Piet_Piraat schreef:
de goudprijs voor olie
ja dat zowytzie wel, sancties alles. Winsten van de oliemaatschappijen moeten ook op orde blijven
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
Dus de achterwielen worden door dezelfde as aangedreven als het rechtervoorwiel?
Vind ik ook raar.
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Daar moet ik even over nadenken
Bij een handbak gaat dat toch ook niet op? En in P wordt elke asbeweging toch geblokkeerd?
zeker wel. Tenzij je een sperdifferentieel of limited slip differentieel hebt is het differentieel in je auto een open diff. Het diff wordt aangedreven via de uitgaande as van de versnellingsbak. Als de bak in P staat wordt de uitgaande as van de versnellingsbak geblokkeerd en kan de diff zelf niet draaien, maar de inwendige tandwielen (en dus de assen naar de wielen) kunnen dat wel. Bij een handbak gaat dat toch ook niet op? En in P wordt elke asbeweging toch geblokkeerd?
Als je een handgeschakelde auto in z’n 1 zet met beide voorwielen in de lucht kun je de voorwielen gewoon draaien, het ene wiel draait dan de andere kant op. Hou je één wiel vast dan kan de andere niet draaien. Zet je de bak in vrij dan kan het differentieel draaien. Hou je één wiel vast en draai je aan het andere dan drijf je de uitgaande as van de versnellingsbak aan (met halve snelheid).
bruintje beer schreef:
Dus de achterwielen worden door dezelfde as aangedreven als het rechtervoorwiel?
dat is hoe ik het begrepen heb… ik kan helaas geen goede foto/diagram/filmpje van het geheel vinden om het te bevestigen of ontkrachten. Maar ook als het niet zo is: de cardanas had moeten draaien, dus er is iets stuk.
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
Als je een handgeschakelde auto in z’n 1 zet met beide voorwielen in de lucht kun je de voorwielen gewoon draaien, het ene wiel draait dan de andere kant op. Hou je één wiel vast dan kan de andere niet draaien. Zet je de bak in vrij dan kan het differentieel draaien.
Ik heb de wielen nog nooit in de lucht gehad in de 1.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
zerty
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Ja, dat heeft hij, in dit filmpje kan je duidelijk zien hoe dat kan.
De 2 aandrijfassen kunnen ten opzichte van elkaar draaien via de tandwielen.
▶ Youtube video
Mr.Cabdriver
Master
Alleen dat beginplaatje is al duidelijk genoeg.
Maar waarom draaien zijn voorwielen niet beide?
Maar waarom draaien zijn voorwielen niet beide?
ericj
Die hard
Ik vraag me eerder af waarom het rechter wiel niet stilstaat, je zou zeggen dat de haakse overbrenging extra frictie oplevert dus dat de linker eerder zou gaan draaien. Maar kennelijk lopen de linker remmen iets meer aan.
dvdouden
Master
Niet teveel achter zoeken, er is erg weinig weerstand voor nodig om zo’n wiel stil te zetten:
▶ Youtube video
▶ Youtube video
ericj schreef:
je zou zeggen dat de haakse overbrenging extra frictie oplevert
Nu niet meer dus
wellproc
Master
wellproc schreef:
een sporadische storing op een parkeersensor
Nav het falen van de dealer ben ik zelf gaan googlen.
Enerzijds om de software+kabel te kopen (dat komt zsm), anderzijds omdat ik de prijs van de parkeersensor nogal hoog vond (125 euro ).
Op https://catalogs.ssg.asia/citroen/?lang=en heb ik het juiste model/motortype geselecteerd en dan krijg ik van alle parkeersensoren de part numbers. Degene die ik zoek is origineel 1609981080, replacement 1608321780.
Op autodoc levert dat sensoren op vanaf 30 euro tot 130 euro
Als ze 30 euro per stuk kosten kan ik mezelf ook de moeite van het uitlezen besparen. Gewoon 2 kopen, voorbumper openhalen, sensoren vervangen en door. Het gaat om de sensoren aan weerszijden van de nummerplaat, die hoeven niet gespoten te worden. Bovendien zijn ze zwart en is mijn auto zwart, dus dan vind ik het al snel prima .
Ofwel: welke merken zijn aan te bevelen of af te raden?
Metzger, Prexaparts, Era, Triscan, Quinton hazell, Meat & Doria, Vemo... Het zegt me allemaal niets
Dashcam Drenthe
Master
Als je de auto in de achteruit zet op contact, met je oor langs de parkeersensoren. Je moet ze kunnen horen tikken.
Als er 1 of meerdere niet tikken, dan zijn die stuk.
Als er 1 of meerdere niet tikken, dan zijn die stuk.
dvdouden
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Als je de auto in de achteruit zet op contact, met je oor langs de parkeersensoren. Je moet ze kunnen horen tikken.
▶ Youtube video
wellproc
Master
Dat is handig om te weten, maar gaat mij niet helpen.
Ze doen het namelijk allemaal, maar eentje wordt door vocht gestoord en gaat dan in overdrive. Ofwel: hele computer wordt gek en schakelt alle sensoren uit... Probleem was er al binnen 1 maand na aflevering, dus onder garantie heeft Citroën een sensor vervangen. Daarna heb ik het probleem lang niet gehad, behalve af en toe opeens een storing. Afgelopen maanden werd het steeds erger.
Ik vraag me dus af of het de andere sensor (middenvoor zitten er 2) is, want het is wel hetzelfde detectieveld.
Of dat het degene is die destijds (5 jaar geleden) is vervangen...
Bij de dealer hebben ze alles uitgelezen, maar net als eerder konden ze daar geen conclusies aan verbinden. Destijds heb ik m met beroep op garantie gewoon laten staan en dat hielp. Op de bon naar de leasemaatschappij (en in de computer bij de dealer) staat dat er 1 sensor is vervangen, links (dus de linker van de 2 middenvoor).
Probleem is dat het nu droog is, dus de storing is weer niet reproduceerbaar.
Als het van de week regent ben ik natuurlijk weer niet in de gelegenheid om binnen openingstijden langs de dealer te gaan. Bovendien rekenen ze per uitleesactie rustig 50 euro, ook al levert het niets op.
Als een sensor dan 30 euro kost (met het juiste partnumber), dan koop ik er twee en zet ik die er in. Probleem opgelost, over 5 jaar zien we wel weer verder
Ze doen het namelijk allemaal, maar eentje wordt door vocht gestoord en gaat dan in overdrive. Ofwel: hele computer wordt gek en schakelt alle sensoren uit... Probleem was er al binnen 1 maand na aflevering, dus onder garantie heeft Citroën een sensor vervangen. Daarna heb ik het probleem lang niet gehad, behalve af en toe opeens een storing. Afgelopen maanden werd het steeds erger.
Ik vraag me dus af of het de andere sensor (middenvoor zitten er 2) is, want het is wel hetzelfde detectieveld.
Of dat het degene is die destijds (5 jaar geleden) is vervangen...
Bij de dealer hebben ze alles uitgelezen, maar net als eerder konden ze daar geen conclusies aan verbinden. Destijds heb ik m met beroep op garantie gewoon laten staan en dat hielp. Op de bon naar de leasemaatschappij (en in de computer bij de dealer) staat dat er 1 sensor is vervangen, links (dus de linker van de 2 middenvoor).
Probleem is dat het nu droog is, dus de storing is weer niet reproduceerbaar.
Als het van de week regent ben ik natuurlijk weer niet in de gelegenheid om binnen openingstijden langs de dealer te gaan. Bovendien rekenen ze per uitleesactie rustig 50 euro, ook al levert het niets op.
Als een sensor dan 30 euro kost (met het juiste partnumber), dan koop ik er twee en zet ik die er in. Probleem opgelost, over 5 jaar zien we wel weer verder
wellproc
Master
Dat is niet te zien. De bumper is heel rond/bol, en aan alle kanten afgedekt. Als ik er bij wil komen moet ik kappen verwijderen en misschien zelfs de hele bumper losmaken. Nu kan ik vanuit de dashcamhistorie zien dat de auto bij de vorige vervanging nog geen 15 minuten in de garage heeft gestaan. Dus ofwel de dashcam heeft niet goed opgenomen, ofwel het is een heel simpel klusje.
Ik heb geen garage bij huis, dus wil binnenkort bij familie even droog en warm proberen of ik er bij kan komen. Het zou handig zijn als ik dan gewoon een sensor heb liggen ter vervanging, kan ik de andere binnen drogen en verder bekijken. Voor nu weet ik niet welke van de 2...
Eigenlijk heb ik niet de tijd/zin/ruimte om 2, 3, 4x die bumper open te halen. Dan was het helemaal simpel.
Oplossing: ander huis met garage kopen
Ik heb geen garage bij huis, dus wil binnenkort bij familie even droog en warm proberen of ik er bij kan komen. Het zou handig zijn als ik dan gewoon een sensor heb liggen ter vervanging, kan ik de andere binnen drogen en verder bekijken. Voor nu weet ik niet welke van de 2...
Eigenlijk heb ik niet de tijd/zin/ruimte om 2, 3, 4x die bumper open te halen. Dan was het helemaal simpel.
Oplossing: ander huis met garage kopen
Blaataap
Master
Nou ja, je kunt er van uitgaan dat die dingen allemaal een keer aan de beurt komen. Dus koop je een bak van die ding van Ome Ali en vervang je ze in 1x.
Mr.Cabdriver
Master
wellproc schreef:
Probleem is dat het nu droog is, dus de storing is weer niet reproduceerbaar.
Daar is wel wat voor te verzinnen
wellproc
Master
Jajajajaja
Maar zomaar wat water er op is niet het probleem. De garage heeft de hogedrukspuit er wel eens opgezet, dat had ook geen effect. Ik vermoed dat de beide voorsensoren af fabriek niet helemaal goed zijn (slechte serie) en dat in natte omstandigheden er langzaam vocht in kruipt. In dat geval zou de al vervangen sensor geen probleem mogen geven en hoef ik er nog maar 1 te doen. Het nadeel van een vermoeden is dat je het niet zeker weet
Om terug te komen op mijn vraag: merk maakt niet uit, zolang het part number maar klopt?
Maar zomaar wat water er op is niet het probleem. De garage heeft de hogedrukspuit er wel eens opgezet, dat had ook geen effect. Ik vermoed dat de beide voorsensoren af fabriek niet helemaal goed zijn (slechte serie) en dat in natte omstandigheden er langzaam vocht in kruipt. In dat geval zou de al vervangen sensor geen probleem mogen geven en hoef ik er nog maar 1 te doen. Het nadeel van een vermoeden is dat je het niet zeker weet
Om terug te komen op mijn vraag: merk maakt niet uit, zolang het part number maar klopt?
dvdouden
Master
wellproc schreef:
merk maakt niet uit, zolang het part number maar klopt?
En een parkeersensor vervangen is niet zo spannend. Kwestie van even op YouTube zoeken hoe je de bumper losmaakt en dan trek je dat ding er zo uit.
Blaataap
Master
Vervang ze dan meteen allemaal en controleer ook de aansluitingen. Je hebt het toch los liggen
Mr.Cabdriver
Master
Je zou de aansluitingen van de controlemodule eens kunnen controleren.
Bij je reservewiel?
Bij je reservewiel?
dvdouden
Master
wellproc schreef:
Ze doen het namelijk allemaal, maar eentje wordt door vocht gestoord en gaat dan in overdrive.
heeft de mijne heeeel af en toe ook last van. Inderdaad als het regent
dvdouden
Master
Garage gebeld. Het goede nieuws: ze gokken dat het 500-600 euro gaat kosten
Het slechte nieuws, ze hebben pas rond pinksteren tijd
Het slechte nieuws, ze hebben pas rond pinksteren tijd
ericj
Die hard
Dat valt nog mee (qua prijs dan). Als je de cardanas er onderuit trekt kun je er gewoon mee rijden toch?
dvdouden
Master
ericj schreef:
Als je de cardanas er onderuit trekt kun je er gewoon mee rijden toch?
Nee, het is de koppeling tussen de versnellingsbak en de tussenbak, of de tussenbak zelf, die naar z'n grootje is en geluid maakt tijdens het rijden. Dus zelfs als ik de cardanas eruit zou trekken blijven er dingen bewegen die stuk zijn, met mogelijk meer schade tot gevolg.
Dave
Webspecialist
dvdouden schreef:
Garage gebeld. Het goede nieuws: ze gokken dat het 500-600 euro gaat kosten
Het slechte nieuws, ze hebben pas rond pinksteren tijd
Het slechte nieuws, ze hebben pas rond pinksteren tijd
hey, hoorde vanmiddag dezelfde prijsindicatie voor Bosch remschijven en belag achter.
maandag 10u langskomen, klaar terwijl ik mag wachten
kwam eigenlijk alleen voor belag want dat is wel echt helemaal op nou, zelfs de piepplaatjes zijn weggesleten. Maar alleen belag wordt niet vervangen zeit ie. Slechte ervaringen mee, dan moeten de schijven ook. Lekker dan.
Maarja.. Remmen is wel even belangrijk, kan voelen dat ie wat moeite krijgt nu bij 200 ka-em-haa -> 120.
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
hey, hoorde vanmiddag dezelfde prijsindicatie voor Bosch remschijven en belag achter.
maandag 10u langskomen, klaar terwijl ik mag wachten
Kolere wat een geld. Maar ja, de garage moet ook verdienen natuurlijk. De laatste keer dat ik het zelf deed was ik voor 250 euro per as klaar. En dan had ik gewoon goed spul van ATE, slijtageindicator, de hele mikmak. En oké, ik heb er wat tijd in moeten steken.
maandag 10u langskomen, klaar terwijl ik mag wachten
Arieb
Master
bruintje beer schreef:
Dus de achterwielen worden door dezelfde as aangedreven als het rechtervoorwiel?
Nee, ik denk (weet bijna zeker) dat dat vanaf het differentieel (grote tandwiel) wordt ‘afgetapt’ en dat de rechteraandrijfas daar doorheen steekt. De cardan draait dan altijd mee en de haldex achter bepaald hoe hard de achterwielen mee mogen doen.
bruintje beer
Master
Okee, en dan zou die Haldex ook gelijk de functie van tussendiff hebben lijkt me.
dvdouden
Master
Arieb schreef:
Nee, ik denk (weet bijna zeker) dat dat vanaf het differentieel (grote tandwiel) wordt ‘afgetapt’ en dat de rechteraandrijfas daar doorheen steekt.
ik denk dat je gelijk hebt. De rechteras is echt belachelijk lang, die steekt door de complete tussenbak heen. Foto 1: rechterzijde versnellingsbak zonder tussenbak, uitgaande as zit dan direct op de aangedreven as van de bak. As rechtervoorwiel steekt door die holle as in het inwendige differentieel van de versnellingsbak.
Foto 2: as met tandwiel van de tussenbak. De bovenkant zit tegen de versnellingsbak aan en wordt verbonden met een spiebus (foto 3), de as voor het rechtervoorwiel gaat hier dus dwars doorheen.
Foto 3: spiebus, die is waarschijnlijk gestript. Heeft Volvo een servicekit voor van pakweg 200 euro. Nieuwe bus, schroeven en keerringen.
Foto 4: assen van tussenbak, die met het pijltje gaat naar de cardanas.
Bijlagen :
dvdouden
Master
bruintje beer schreef:
Okee, en dan zou die Haldex ook gelijk de functie van tussendiff hebben lijkt me.
soort van. Het is een koppeling die inkoppelt zodra er snelheidsverschil tussen cardanas en achteras gemeten wordt.
Dave
Webspecialist
Piet_Piraat schreef:
De laatste keer dat ik het zelf deed was ik voor 250 euro per as klaar.
de laatste keer was zeker vóór covid 19? Prijzen zijn inmiddels twee keer over de kop gegaan hoor. Ik weet dat omdat ik zelf webshop databases voor automaterialen bij hou.
dvdouden
Master
Arieb schreef:
Nee, ik denk (weet bijna zeker) dat dat vanaf het differentieel (grote tandwiel) wordt ‘afgetapt’
kijk nou, de spiebus zit rechtstreeks op het diff 2WD versies hebben een ander diff in de bak zitten, met kortere gladde as.
Bijlagen :
Joël D.
Master
200 Euro aan onderdelen op Autodoc. Of heb je performance remmen? Die zijn wel een stukje duurder.
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
Pietpraat
Dat sowieso maar toch even gekeken wat die Bosch schijven kosten maar dat valt nog reuze mee (onderstaande x2)
... tsja.. ik ga toch echt niet zelf aan remmen zitten sleutelen.
Bijlagen :
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum