▼
[ 2922 berichten ]
Idd, als ik bv. Duitsland inrijd, krijg ik een melding dat bepaalde assistenten qua functionaliteit zijn gewijzigd ivm regelgeving (met name het zelfstandig rijden).
Dat. En dat scheelt echt enorm veel in de kosten, dat wil je niet weten... een (automotive) connectorverbinding kost zo maar een euro of meer in productie. Niet alleen aan materiaal, maar ook de fouten die ontstaan in de fabriek en distributie... die kosten zijn echt substantieel. Terwijl de software vrijwel niets kost.
Laten ze eerst auto's 20 jaar staan roesten voor 20 sec fame
Is Amerika..........land van de niet zo intelligente mens welke ook nog eens boven zijn (ver)stand leeft.
(Nooit de olie vervangen en dan binnen een paar jaar de motor afschrijven is wel een dingetje hoor )
Ik kijk veel filmpjes van deze meneer:
https://www.youtube.com/@I_Do_Cars/featured
Draait hele motoren uitelkaar (leerzaam!!) en je zult niet geloven hoe vaak het gerelateerd is aan SLECHT onderhoud.
Yep! Dat ziet er goed uit!
Ik wil me wel laten omscholen tot automonteur zodra ik financieel nog meer onafhankelijk... mooi werk met de handen (soms) .. haha
Ja weet ik veel.. Het internet zegt het dus het zal wel ofzo.
ye.. dat had de BMW4 ook.. Jaarlijks opnieuw vullen, alles weggelopen.
Was bij aankoop al dus misschien heeft de vorige eigenaar 'm een keer droog laten lopen, heb gehoord dat airco's daar niet goed tegen kunnen. Waarom niet, geen idee.
Maar kwam pas achter dat de airco niet helemaal jofel was op weg naar Rusland voor drie maand.. Dus ja.. Nooit verkoopgarantie kunnen claimen. Drie keer bij moeten laten vullen in die vier jaar (laatste jaar was een smokkeljaar).
Ellende.
Lijkt of hij bevriest, condensslangetje verstopt? Ijssensor?
Das waar. Ik had vorig jaar de pomp stuk door een lekke condensor. Duur geintje.
Ja, van olie gaat ie stuk. Er moet een vervanger van freon in, R134A als ik het goed heb.
Te weinig koelmiddel, hij valt dan uit op de lagedruksensor of je verdamper bevriest.
Deze zin snap ik niet.
Er moet altijd olie in het systeem zitten en het soort olie ligt aan het soort koelmiddel.
Je kan niet zomaar koelmiddel vervangen door een ander soort.
(daarom zijn de aansluitingen van de oude R134a systemen ook anders dan de nieuwe R1234yf systemen)
Met de oudere volvo's was dat vaak te zoeken in de afstelling van de magneetkoppeling. Weet niet of dat nog het identieke systeem is?
Je gaat naar een extra dure dealer?
Als ik het goed begrepen heb: de poelie draait vrij op de as van de aircopomp. Aan het eind van de as zit een koppelingsplaat die dmv een elektromagneet tegen de poelie aan getrokken wordt als de aircopomp ingeschakeld wordt. Dat koppelingsmateriaal gaat na jaren slijten waardoor de afstand tussen koppelingsplaat en poelie steeds groter wordt. Op een gegeven moment gaat de boel onder zware last slippen, ik vermoed dat de koppeling dan heet wordt en helemaal niet meer koppelt waardoor de pomp stilvalt.
De afstand tussen de koppeling en poelie in ruststand is te regelen dmv een paar vulringetjes. Kwestie van de koppelingsplaat losschroeven/trekken, juiste vulplaatje(s) verwijderen zodat de juiste afstand ontstaat en de koppelingsplaat weer monteren.
De afstand moet volgens de fabrieksspecificatie ongeveer 0,3mm zijn.
De dikste voeler die ik heb is 0,88mm en die past er zo in
Ik heb dit weekend weer wat te doen.
Plaatje ter illustratie, niet van mij. Die persoon heeft een cabletie gebruikt om de koppelingsplaat in te duwen
Bijlagen :
Nee is niet waar. Je komt echt niet klaar met 50 Euro, doe dat adres dan maar even dan gaan we er allemaal heen.
Het verschil zit 'm in de exorbitante milieuheffingen. Niet in arbeid. Het is gewoon aan en afkoppelen van een pomp, Vulcomputer doet de rest, zo boeiend is het allemaal niet. Ik heb nog een cilinder koudemiddel staan a 800 gram. Komt uit China voor 15 Euro was het geloof ik. Enalaatste keer twee stuks de grens over gesmokkeld.
edit: hierzo 13,6 kg R134a voor 71 Euro https://www.avito.ru/sankt-peterburg/by ... 2354617786 .. Moet je binnen de EU een godsvermogen voor neerleggen. Want, klimaatsjeensh ( ). Portemonneesjeensh kun je het beter noemen.
Vanaf 2013 prima motoren.
Heb zelf de 140pk 6bak variant.
Zit gewoon een riem in, geen olieverbruik en aardig zuinig. (Gem 1 op 15)
▲
[ 2922 berichten ]
NoCashCow
Master
Dat is voor een deel zo. Maar het is ook gemakzucht van de OEM. Dan kunnen de "heren" achteraf nog van alles en nog was (eenmalig) instellen in plaats van vantevoren nadenken. Alleen zien ze de kosten daarvan niet.
Raaf
Master
Ik verwacht dat het gegroeid is vanuit een andere hoek.
Door meer in de SW te kunnen doen kan je de HW vereenvoudigen. Dus ipv een achterlichtunit met 2 printplaten en stekkers heeft ie nog maar 1 printplaat en stekker. Dan is die unit goedkoper. De SW stuurt wel aan welke draadjes bekrachtigd moeten worden.
SW uren versus verschillende HW versies moeten produceren / bestellen gaat bij grote hoeveelheden (in het geval van een achterlichtunit zo een paar miljoen stuks) al snel in het sommetje zo dat het veel goedkoper is om SW uren te besteden.
Door meer in de SW te kunnen doen kan je de HW vereenvoudigen. Dus ipv een achterlichtunit met 2 printplaten en stekkers heeft ie nog maar 1 printplaat en stekker. Dan is die unit goedkoper. De SW stuurt wel aan welke draadjes bekrachtigd moeten worden.
SW uren versus verschillende HW versies moeten produceren / bestellen gaat bij grote hoeveelheden (in het geval van een achterlichtunit zo een paar miljoen stuks) al snel in het sommetje zo dat het veel goedkoper is om SW uren te besteden.
Suggestief
Master
Raaf schreef:
hebben te maken met regelgeving in diverse gebieden
Idd, als ik bv. Duitsland inrijd, krijg ik een melding dat bepaalde assistenten qua functionaliteit zijn gewijzigd ivm regelgeving (met name het zelfstandig rijden).
Griffin
Master
Raaf schreef:
Dus ipv een achterlichtunit met 2 printplaten en stekkers heeft ie nog maar 1 printplaat en stekker. Dan is die unit goedkoper
Dat. En dat scheelt echt enorm veel in de kosten, dat wil je niet weten... een (automotive) connectorverbinding kost zo maar een euro of meer in productie. Niet alleen aan materiaal, maar ook de fouten die ontstaan in de fabriek en distributie... die kosten zijn echt substantieel. Terwijl de software vrijwel niets kost.
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
zelfbedachte contentvulling
Laten ze eerst auto's 20 jaar staan roesten voor 20 sec fame
Dave
Webspecialist
geen idee ik volg het totaal niet maar er zijn zat sloopbedrijven ja, zijn ook zat figuren die perse op een bepaald Youtube kanaal willen komen. Soort ter land ter zee maar dan anders.
maarten28
Master
Er is zoveel nep (of iig waar het achtergrondverhaal niet is wat er wordt verteld) en dat is vaak niet makkelijk te zien, laat bewijzen.
Maar met heel veel content op dit soort kanalen heb wel vraagtekens of het echt zo is.
Maar met heel veel content op dit soort kanalen heb wel vraagtekens of het echt zo is.
18vti
Master
Dave schreef:
De vraag is dan altijd nog of het echt is of zelfbedachte contentvulling
Is Amerika..........land van de niet zo intelligente mens welke ook nog eens boven zijn (ver)stand leeft.
(Nooit de olie vervangen en dan binnen een paar jaar de motor afschrijven is wel een dingetje hoor )
Ducantoni
Master
Het komt opvallend vaak voor in elk filmpje dat er iets aan de peilstok hangt wat de naam olie reeds lang niet meer waard is...
18vti
Master
Ducantoni schreef:
Het komt opvallend vaak voor in elk filmpje dat er iets aan de peilstok hangt wat de naam olie reeds lang niet meer waard is...
Ik kijk veel filmpjes van deze meneer:
https://www.youtube.com/@I_Do_Cars/featured
Draait hele motoren uitelkaar (leerzaam!!) en je zult niet geloven hoe vaak het gerelateerd is aan SLECHT onderhoud.
18vti
Master
dvdouden schreef:
ook een goeie
Yep! Dat ziet er goed uit!
Ik wil me wel laten omscholen tot automonteur zodra ik financieel nog meer onafhankelijk... mooi werk met de handen (soms) .. haha
Dave
Webspecialist
nou als we dan toch op die toer gaan, hoezo zover van huis https://www.youtube.com/@Autodoktoren
dvdouden
Master
Airco doet het slecht met dit weer
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes. Best ruk als je auto de hele dag in de zon gestaan heeft en je een uur moet rijden
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes. Best ruk als je auto de hele dag in de zon gestaan heeft en je een uur moet rijden
Dave
Webspecialist
Yup en dat moet je snel doen want met te weinig koudemiddel heb je verminderd smering (g'loof het of niet).
NoCashCow
Master
De olie blijft toch gewoon zitten. Sterker nog, volgens mijn aircoboer is het telkens toevoegen van olie een reden dat airco's defect gaan...
Hoe goed is de vulgraad van een airco te bepalen? Ik heb hem vorig jaar laten vullen en ik heb het idee dat hij alweer niet echt koud wordt.
Hoe goed is de vulgraad van een airco te bepalen? Ik heb hem vorig jaar laten vullen en ik heb het idee dat hij alweer niet echt koud wordt.
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:
De olie blijft toch gewoon zitten.
Ja weet ik veel.. Het internet zegt het dus het zal wel ofzo.
NoCashCow schreef:
heb het idee dat hij alweer niet echt koud
ye.. dat had de BMW4 ook.. Jaarlijks opnieuw vullen, alles weggelopen.
Was bij aankoop al dus misschien heeft de vorige eigenaar 'm een keer droog laten lopen, heb gehoord dat airco's daar niet goed tegen kunnen. Waarom niet, geen idee.
Maar kwam pas achter dat de airco niet helemaal jofel was op weg naar Rusland voor drie maand.. Dus ja.. Nooit verkoopgarantie kunnen claimen. Drie keer bij moeten laten vullen in die vier jaar (laatste jaar was een smokkeljaar).
Ellende.
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
Airco doet het slecht met dit weer
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes.
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes.
Lijkt of hij bevriest, condensslangetje verstopt? Ijssensor?
Dave schreef:
Yup en dat moet je snel doen want met te weinig koudemiddel heb je verminderd smering (g'loof het of niet).
Das waar. Ik had vorig jaar de pomp stuk door een lekke condensor. Duur geintje.
NoCashCow schreef:
De olie blijft toch gewoon zitten. Sterker nog, volgens mijn aircoboer is het telkens toevoegen van olie een reden dat airco's defect gaan.
Ja, van olie gaat ie stuk. Er moet een vervanger van freon in, R134A als ik het goed heb.
NoCashCow
Master
Er moet zowel olie als koelmiddel in. Van beide niet te weinig, maar zeker ook niet teveel.
zerty
Master
dvdouden schreef:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes
Te weinig koelmiddel, hij valt dan uit op de lagedruksensor of je verdamper bevriest.
Mr.Cabdriver schreef:
Ja, van olie gaat ie stuk. Er moet een vervanger van freon in, R134A als ik het goed heb.
Deze zin snap ik niet.
Er moet altijd olie in het systeem zitten en het soort olie ligt aan het soort koelmiddel.
Je kan niet zomaar koelmiddel vervangen door een ander soort.
(daarom zijn de aansluitingen van de oude R134a systemen ook anders dan de nieuwe R1234yf systemen)
Mr.Cabdriver
Master
Beetje olie in de compressor. Als je geen rare geluiden hoort zou ik het daar niet zoeken.
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes. Best ruk als je auto de hele dag in de zon gestaan heeft en je een uur moet rijden
Met de oudere volvo's was dat vaak te zoeken in de afstelling van de magneetkoppeling. Weet niet of dat nog het identieke systeem is?
dvdouden
Master
Deze bedoel je?
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... D30733820A
Die klikt nog prima. Werd gistermiddag toen ik naar huis reed ook prima koud trouwens. Probleem lijkt alleen op te treden als hij vol aan de bak moet.
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... D30733820A
Die klikt nog prima. Werd gistermiddag toen ik naar huis reed ook prima koud trouwens. Probleem lijkt alleen op te treden als hij vol aan de bak moet.
Raaf
Master
Ja die, willen nog weleens beginnen te stuiteren en dan in veiligheid schieten, dat gebeurt eerst bij volle belasting.
dvdouden
Master
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43662
Hmm, zal de voelermaatjes eens onder het stof vandaan halen. Dat leest wel als iets wat zelf te doen is, of in ieder geval zelf op te meten is. Als dat echt de oorzaak is scheelt het weer onnodig bijvullen a 120-150 euro.
Thanks
Hmm, zal de voelermaatjes eens onder het stof vandaan halen. Dat leest wel als iets wat zelf te doen is, of in ieder geval zelf op te meten is. Als dat echt de oorzaak is scheelt het weer onnodig bijvullen a 120-150 euro.
Thanks
Rover
Master
dvdouden schreef:
Als dat echt de oorzaak is scheelt het weer onnodig bijvullen a 120-150 euro.
Je gaat naar een extra dure dealer?
dvdouden
Master
Neuh, zat even te zoeken en zag dat Kwikfit al 130 euro vraagt voor het bijvullen van de airco
M'n lokale garagist rekent 120 euro zie ik net...
M'n lokale garagist rekent 120 euro zie ik net...
Dave
Webspecialist
zijn ook de duitse prijzen (non-dealer)
zeg dat maar tegen je baas of klanten.
in Rusland meerdere keren bij/compleet gevuld voor 30 Euro. Op precies dezelfde manier als in het westen met precies hetzelfde koudemiddel. Misschien dat ergens in oost Europa dat ook voor dat geld kan of 'de helft' maar zeker niet in het westen. Een keer een Marktplaats cowboy gevonden die het voor 'de helft' zou doen maar nooit gebruik van gemaakt dus geen idee of het waar is.
NoCashCow schreef:
De helft is ook genoeg
zeg dat maar tegen je baas of klanten.
in Rusland meerdere keren bij/compleet gevuld voor 30 Euro. Op precies dezelfde manier als in het westen met precies hetzelfde koudemiddel. Misschien dat ergens in oost Europa dat ook voor dat geld kan of 'de helft' maar zeker niet in het westen. Een keer een Marktplaats cowboy gevonden die het voor 'de helft' zou doen maar nooit gebruik van gemaakt dus geen idee of het waar is.
NoCashCow
Master
Bij algemene garages in Nederland moet je met 50 euro uitkomen. Dat het in Rusland goedkoper is, is omdat arbeid en dergelijke gewoon goedkoper is. De machines zullen ook wel wat minder gekost hebben omdat de prijs ook per markt verschilt.
dvdouden
Master
Raaf schreef:
Met de oudere volvo's was dat vaak te zoeken in de afstelling van de magneetkoppeling
Check.Als ik het goed begrepen heb: de poelie draait vrij op de as van de aircopomp. Aan het eind van de as zit een koppelingsplaat die dmv een elektromagneet tegen de poelie aan getrokken wordt als de aircopomp ingeschakeld wordt. Dat koppelingsmateriaal gaat na jaren slijten waardoor de afstand tussen koppelingsplaat en poelie steeds groter wordt. Op een gegeven moment gaat de boel onder zware last slippen, ik vermoed dat de koppeling dan heet wordt en helemaal niet meer koppelt waardoor de pomp stilvalt.
De afstand tussen de koppeling en poelie in ruststand is te regelen dmv een paar vulringetjes. Kwestie van de koppelingsplaat losschroeven/trekken, juiste vulplaatje(s) verwijderen zodat de juiste afstand ontstaat en de koppelingsplaat weer monteren.
De afstand moet volgens de fabrieksspecificatie ongeveer 0,3mm zijn.
De dikste voeler die ik heb is 0,88mm en die past er zo in
Ik heb dit weekend weer wat te doen.
Plaatje ter illustratie, niet van mij. Die persoon heeft een cabletie gebruikt om de koppelingsplaat in te duwen
Bijlagen :
Rover
Master
Duur geworden, 2,5 jaar terug was het bij de (dure) Bosch garage in de buurt nog €90. Ik heb het toen gedaan bij de airco specialist voor €50.
Rover
Master
Hmm, blijkt nogal verschil te zitten tussen oude en nieuwe koudemiddel. Bij mijn vaste airco specialist is de R134a tegenwoordig €80, terwijl de R134YF € 150 kost.
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:
Bij algemene garages in Nederland moet je met 50 euro uitkomen. Dat het in Rusland goedkoper is, is omdat arbeid en dergelijke gewoon goedkoper is.
Nee is niet waar. Je komt echt niet klaar met 50 Euro, doe dat adres dan maar even dan gaan we er allemaal heen.
Het verschil zit 'm in de exorbitante milieuheffingen. Niet in arbeid. Het is gewoon aan en afkoppelen van een pomp, Vulcomputer doet de rest, zo boeiend is het allemaal niet. Ik heb nog een cilinder koudemiddel staan a 800 gram. Komt uit China voor 15 Euro was het geloof ik. Enalaatste keer twee stuks de grens over gesmokkeld.
edit: hierzo 13,6 kg R134a voor 71 Euro https://www.avito.ru/sankt-peterburg/by ... 2354617786 .. Moet je binnen de EU een godsvermogen voor neerleggen. Want, klimaatsjeensh ( ). Portemonneesjeensh kun je het beter noemen.
NoCashCow
Master
http://www.aircoservicegeleen.nl/ en Duracool op amazon.nl Geen idee wat het is, maar het is zeker niet te duur.
Dave
Webspecialist
200 gram, daar red je het niet mee hoor, daarnaast moet het systeem vacuum zijn voordat je dat toe gaat voegen dus zou er zeker niet 'zelf aan gaan zitten rommelen' tenzij je de juiste apparatuur hebt en weet wat je aan het doen bent. (drukmeter enzo).
okkiwokki
Master
Voordat ik reguliere poster wordt in dit topic:
Zit wat te orienteren voor een Skoda Rapid spaceback. Zijn er nog do's en don'ts?
1.0 tsi
1.2 tsi
1.4 tsi
5-bak
6-bak
dsg?
Zit wat te orienteren voor een Skoda Rapid spaceback. Zijn er nog do's en don'ts?
1.0 tsi
1.2 tsi
1.4 tsi
5-bak
6-bak
dsg?
Dave
Webspecialist
Dashcam Drenthe
Master
okkiwokki schreef:
1.4 tsi
Vanaf 2013 prima motoren.
Heb zelf de 140pk 6bak variant.
Zit gewoon een riem in, geen olieverbruik en aardig zuinig. (Gem 1 op 15)
Injectie
F1 kenner '22
Wij rekenen in de garage 140€ ex voor een aircoservice. En vervolgens 10% korting per 100 gram teruggewonnen koudemiddel. (Max 80%)
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum