Pagina 41 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Dat is voor een deel zo. Maar het is ook gemakzucht van de OEM. Dan kunnen de "heren" achteraf nog van alles en nog was (eenmalig) instellen in plaats van vantevoren nadenken. Alleen zien ze de kosten daarvan niet.
  Bericht 
Raaf
Master
Ik verwacht dat het gegroeid is vanuit een andere hoek.
Door meer in de SW te kunnen doen kan je de HW vereenvoudigen. Dus ipv een achterlichtunit met 2 printplaten en stekkers heeft ie nog maar 1 printplaat en stekker. Dan is die unit goedkoper. De SW stuurt wel aan welke draadjes bekrachtigd moeten worden.

SW uren versus verschillende HW versies moeten produceren / bestellen gaat bij grote hoeveelheden (in het geval van een achterlichtunit zo een paar miljoen stuks) al snel in het sommetje zo dat het veel goedkoper is om SW uren te besteden.
  Bericht 
Suggestief
Master
Raaf schreef:
hebben te maken met regelgeving in diverse gebieden

Idd, als ik bv. Duitsland inrijd, krijg ik een melding dat bepaalde assistenten qua functionaliteit zijn gewijzigd ivm regelgeving (met name het zelfstandig rijden).
  Bericht 
Griffin
Master
Raaf schreef:
Dus ipv een achterlichtunit met 2 printplaten en stekkers heeft ie nog maar 1 printplaat en stekker. Dan is die unit goedkoper


Dat. En dat scheelt echt enorm veel in de kosten, dat wil je niet weten... een (automotive) connectorverbinding kost zo maar een euro of meer in productie. Niet alleen aan materiaal, maar ook de fouten die ontstaan in de fabriek en distributie... die kosten zijn echt substantieel. Terwijl de software vrijwel niets kost.
  Bericht 
dvdouden
Master
Zo'n APK is helemaal zo slecht nog niet :P

Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
De vraag is dan altijd nog of het echt is of zelfbedachte contentvulling
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
zelfbedachte contentvulling


Laten ze eerst auto's 20 jaar staan roesten voor 20 sec fame ;)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
geen idee ik volg het totaal niet maar er zijn zat sloopbedrijven ja, zijn ook zat figuren die perse op een bepaald Youtube kanaal willen komen. Soort ter land ter zee maar dan anders.
  Bericht 
maarten28
Master
Er is zoveel nep (of iig waar het achtergrondverhaal niet is wat er wordt verteld) en dat is vaak niet makkelijk te zien, laat bewijzen.
Maar met heel veel content op dit soort kanalen heb wel vraagtekens of het echt zo is.
  Bericht 
18vti
Master
Dave schreef:
De vraag is dan altijd nog of het echt is of zelfbedachte contentvulling


Is Amerika..........land van de niet zo intelligente mens welke ook nog eens boven zijn (ver)stand leeft.
(Nooit de olie vervangen en dan binnen een paar jaar de motor afschrijven is wel een dingetje hoor :lol: )
  Bericht 
Ducantoni
Master
Het komt opvallend vaak voor in elk filmpje dat er iets aan de peilstok hangt wat de naam olie reeds lang niet meer waard is...
  Bericht 
18vti
Master
Ducantoni schreef:
Het komt opvallend vaak voor in elk filmpje dat er iets aan de peilstok hangt wat de naam olie reeds lang niet meer waard is...


Ik kijk veel filmpjes van deze meneer:

https://www.youtube.com/@I_Do_Cars/featured

Draait hele motoren uitelkaar (leerzaam!!) en je zult niet geloven hoe vaak het gerelateerd is aan SLECHT onderhoud.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Vanavond eens kijken dan :thumb:
  Bericht 
dvdouden
Master
  Bericht 
18vti
Master
dvdouden schreef:
ook een goeie :kniktja:


Yep! Dat ziet er goed uit!

Ik wil me wel laten omscholen tot automonteur zodra ik financieel nog meer onafhankelijk... mooi werk met de handen (soms) .. haha
  Bericht 
Dave
Webspecialist
nou als we dan toch op die toer gaan, hoezo zover van huis https://www.youtube.com/@Autodoktoren :roll:
  Bericht 
RAH
Master
Holger und Jurgen :thumb:
  Bericht 
dvdouden
Master
Airco doet het slecht met dit weer :duh:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes. Best ruk als je auto de hele dag in de zon gestaan heeft en je een uur moet rijden :dood:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Arko inschakelen dan maar.
Klinkt alsof je 'm moet laten bijvullen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Yup en dat moet je snel doen want met te weinig koudemiddel heb je verminderd smering (g'loof het of niet).
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
De olie blijft toch gewoon zitten. Sterker nog, volgens mijn aircoboer is het telkens toevoegen van olie een reden dat airco's defect gaan...
Hoe goed is de vulgraad van een airco te bepalen? Ik heb hem vorig jaar laten vullen en ik heb het idee dat hij alweer niet echt koud wordt.
  Bericht 
R
Master
Met een drukmeter?
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Ja, maar dan moet je die hebben en weten wat je daarop moet aflezen natuurlijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:
De olie blijft toch gewoon zitten.


Ja weet ik veel.. Het internet zegt het dus het zal wel ofzo.

NoCashCow schreef:
heb het idee dat hij alweer niet echt koud


ye.. dat had de BMW4 ook.. Jaarlijks opnieuw vullen, alles weggelopen.

Was bij aankoop al dus misschien heeft de vorige eigenaar 'm een keer droog laten lopen, heb gehoord dat airco's daar niet goed tegen kunnen. Waarom niet, geen idee.

Maar kwam pas achter dat de airco niet helemaal jofel was op weg naar Rusland voor drie maand.. Dus ja.. Nooit verkoopgarantie kunnen claimen. Drie keer bij moeten laten vullen in die vier jaar (laatste jaar was een smokkeljaar).

Ellende.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
Airco doet het slecht met dit weer :duh:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes.

Lijkt of hij bevriest, condensslangetje verstopt? Ijssensor?
Dave schreef:
Yup en dat moet je snel doen want met te weinig koudemiddel heb je verminderd smering (g'loof het of niet).

Das waar. Ik had vorig jaar de pomp stuk door een lekke condensor. Duur geintje.
NoCashCow schreef:
De olie blijft toch gewoon zitten. Sterker nog, volgens mijn aircoboer is het telkens toevoegen van olie een reden dat airco's defect gaan.

Ja, van olie gaat ie stuk. Er moet een vervanger van freon in, R134A als ik het goed heb.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Er moet zowel olie als koelmiddel in. Van beide niet te weinig, maar zeker ook niet teveel.
  Bericht 
zerty
Master
dvdouden schreef:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes


Te weinig koelmiddel, hij valt dan uit op de lagedruksensor of je verdamper bevriest.

Mr.Cabdriver schreef:
Ja, van olie gaat ie stuk. Er moet een vervanger van freon in, R134A als ik het goed heb.


Deze zin snap ik niet.
Er moet altijd olie in het systeem zitten en het soort olie ligt aan het soort koelmiddel.
Je kan niet zomaar koelmiddel vervangen door een ander soort.
(daarom zijn de aansluitingen van de oude R134a systemen ook anders dan de nieuwe R1234yf systemen)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Beetje olie in de compressor. Als je geen rare geluiden hoort zou ik het daar niet zoeken.
  Bericht 
Raaf
Master
dvdouden schreef:
Begint goed en valt daarna weg. Als ik de airco dan een tijdje uit zet doet hij het daarna weer eventjes. Best ruk als je auto de hele dag in de zon gestaan heeft en je een uur moet rijden


Met de oudere volvo's was dat vaak te zoeken in de afstelling van de magneetkoppeling. Weet niet of dat nog het identieke systeem is?
  Bericht 
dvdouden
Master
Deze bedoel je?
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... D30733820A
Die klikt nog prima. Werd gistermiddag toen ik naar huis reed ook prima koud trouwens. Probleem lijkt alleen op te treden als hij vol aan de bak moet.
  Bericht 
Raaf
Master
Ja die, willen nog weleens beginnen te stuiteren en dan in veiligheid schieten, dat gebeurt eerst bij volle belasting.
  Bericht 
dvdouden
Master
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43662
Hmm, zal de voelermaatjes eens onder het stof vandaan halen. Dat leest wel als iets wat zelf te doen is, of in ieder geval zelf op te meten is. Als dat echt de oorzaak is scheelt het weer onnodig bijvullen a 120-150 euro.

Thanks :thumb:
  Bericht 
Rover
Master
dvdouden schreef:
Als dat echt de oorzaak is scheelt het weer onnodig bijvullen a 120-150 euro.


Je gaat naar een extra dure dealer?
  Bericht 
dvdouden
Master
Neuh, zat even te zoeken en zag dat Kwikfit al 130 euro vraagt voor het bijvullen van de airco :x
M'n lokale garagist rekent 120 euro zie ik net...
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
De helft is ook genoeg.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zijn ook de duitse prijzen (non-dealer)

NoCashCow schreef:
De helft is ook genoeg


zeg dat maar tegen je baas of klanten.

in Rusland meerdere keren bij/compleet gevuld voor 30 Euro. Op precies dezelfde manier als in het westen met precies hetzelfde koudemiddel. Misschien dat ergens in oost Europa dat ook voor dat geld kan of 'de helft' maar zeker niet in het westen. Een keer een Marktplaats cowboy gevonden die het voor 'de helft' zou doen maar nooit gebruik van gemaakt dus geen idee of het waar is.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Bij algemene garages in Nederland moet je met 50 euro uitkomen. Dat het in Rusland goedkoper is, is omdat arbeid en dergelijke gewoon goedkoper is. De machines zullen ook wel wat minder gekost hebben omdat de prijs ook per markt verschilt.
  Bericht 
Raymond
Master
De algemene garage hier rekende er ook 120 euro voor.
  Bericht 
dvdouden
Master
Raaf schreef:
Met de oudere volvo's was dat vaak te zoeken in de afstelling van de magneetkoppeling
Check.
Als ik het goed begrepen heb: de poelie draait vrij op de as van de aircopomp. Aan het eind van de as zit een koppelingsplaat die dmv een elektromagneet tegen de poelie aan getrokken wordt als de aircopomp ingeschakeld wordt. Dat koppelingsmateriaal gaat na jaren slijten waardoor de afstand tussen koppelingsplaat en poelie steeds groter wordt. Op een gegeven moment gaat de boel onder zware last slippen, ik vermoed dat de koppeling dan heet wordt en helemaal niet meer koppelt waardoor de pomp stilvalt.

De afstand tussen de koppeling en poelie in ruststand is te regelen dmv een paar vulringetjes. Kwestie van de koppelingsplaat losschroeven/trekken, juiste vulplaatje(s) verwijderen zodat de juiste afstand ontstaat en de koppelingsplaat weer monteren.
De afstand moet volgens de fabrieksspecificatie ongeveer 0,3mm zijn.
De dikste voeler die ik heb is 0,88mm en die past er zo in :x

Ik heb dit weekend weer wat te doen.

Plaatje ter illustratie, niet van mij. Die persoon heeft een cabletie gebruikt om de koppelingsplaat in te duwen :x


Bijlagen :


  Bericht 
Rover
Master
Duur geworden, 2,5 jaar terug was het bij de (dure) Bosch garage in de buurt nog €90. Ik heb het toen gedaan bij de airco specialist voor €50.
  Bericht 
Rover
Master
Hmm, blijkt nogal verschil te zitten tussen oude en nieuwe koudemiddel. Bij mijn vaste airco specialist is de R134a tegenwoordig €80, terwijl de R134YF € 150 kost.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:
Bij algemene garages in Nederland moet je met 50 euro uitkomen. Dat het in Rusland goedkoper is, is omdat arbeid en dergelijke gewoon goedkoper is.


Nee is niet waar. Je komt echt niet klaar met 50 Euro, doe dat adres dan maar even dan gaan we er allemaal heen. :D

Het verschil zit 'm in de exorbitante milieuheffingen. Niet in arbeid. Het is gewoon aan en afkoppelen van een pomp, Vulcomputer doet de rest, zo boeiend is het allemaal niet. Ik heb nog een cilinder koudemiddel staan a 800 gram. Komt uit China voor 15 Euro was het geloof ik. Enalaatste keer twee stuks de grens over gesmokkeld.

edit: hierzo 13,6 kg R134a voor 71 Euro https://www.avito.ru/sankt-peterburg/by ... 2354617786 .. Moet je binnen de EU een godsvermogen voor neerleggen. Want, klimaatsjeensh ( ;( ). Portemonneesjeensh kun je het beter noemen.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
http://www.aircoservicegeleen.nl/ en Duracool op amazon.nl Geen idee wat het is, maar het is zeker niet te duur.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
  Bericht 
Dave
Webspecialist
200 gram, daar red je het niet mee hoor, daarnaast moet het systeem vacuum zijn voordat je dat toe gaat voegen dus zou er zeker niet 'zelf aan gaan zitten rommelen' tenzij je de juiste apparatuur hebt en weet wat je aan het doen bent. (drukmeter enzo).
  Bericht 
Rover
Master
@NoCashCow, thanks, ik miste er nog 1 in de buurt :thumb:
  Bericht 
okkiwokki
Master
Voordat ik reguliere poster wordt in dit topic:

Zit wat te orienteren voor een Skoda Rapid spaceback. Zijn er nog do's en don'ts?
1.0 tsi
1.2 tsi
1.4 tsi
5-bak
6-bak
dsg?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:


mooie disclaimer erbij :D

nouja goed, gaan we daarheen als de airco aan de man is
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
okkiwokki schreef:
1.4 tsi


Vanaf 2013 prima motoren.
Heb zelf de 140pk 6bak variant.
Zit gewoon een riem in, geen olieverbruik en aardig zuinig. (Gem 1 op 15)
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Wij rekenen in de garage 140€ ex voor een aircoservice. En vervolgens 10% korting per 100 gram teruggewonnen koudemiddel. (Max 80%)
 Pagina 41 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy