Pagina 42 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
daarnaast moet het systeem vacuum zijn voordat je dat toe gaat voegen


Nee hoor, als het systeem niet leeg is hoef je niet te vacumeren.
Ik heb al bij meerdere auto's het systeem bijgevuld inc. mijn Tesla. Uiteraard met een drukmeterset.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Technisch kan dat zeker, maar hie zit het met de regelgeving? Je mag een lekke airco niet vullen. Zonder lektest kun je niet aantonen dat de airco niet lekt.
  Bericht 
Suggestief
Master
Er mag zoveel niet.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
Nee hoor,


Ja hoor

zerty schreef:
als het systeem niet leeg is


Ja, leuk, lees anders even terug waar dvdouden het over heeft
  Bericht 
zerty
Master
NoCashCow schreef:
Je mag een lekke airco niet vullen.


Alle airco's van auto's lekken, daarom moet je ze ook om de 3 jaar bijvullen.

NoCashCow schreef:
Zonder lektest kun je niet aantonen dat de airco niet lekt.


Daarom zeg ik ook

zerty schreef:
als het systeem niet leeg is


Bij een grote lekkage zit er geen koelmiddel meer in.

Dave schreef:
Ja hoor


Wie plaatst er hier airco's en heeft meerdere (auto) aircosystemen bijgevuld, jij of ik?

Dave schreef:
Ja, leuk, lees anders even terug waar dvdouden het over heeft


Iig niet over een leeg systeem.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mensen,

Citaat:
Waarom is vacumeren van de airco of warmtepomp nodig?
Het overslaan van het vacumeren kan leiden tot problemen in de warmtepomp compressor. Een warmtepomp maakt gebruik van het condensatie proces van een koudemiddel. Het koudemiddel is nu echter gemengd met lucht uit de koelleiding en warmtewisselaar. Hierdoor ontstaan er hoge werkdrukken in de compressor en is er een kans op het opraken of uiteenvallen van het koudemiddel. Dit zorgt voor een slechter rendement, en hogere energiekosten.

Daarnaast kunnen zich bevriezingsverschijnselen voordoen rond het expansieventiel, met als gevolg een drukverlaging en dus lekkage. Wanneer u hier pas laat achter komt, kan dit flink schade veroorzaken.

Wie mag vacumeren?

Men mag zonder STEK-certificaat niet vacumeren. Waarschijnlijk beschikt u sowieso niet over de benodigde apparatuur. In dat geval heeft u een installateur nodig die beschikt over dit certificaat. Deze kwalificatie is verplicht en staat garant voor deskundigheid. U kunt STEK-installateurs vinden bij airco- en klimaatbedrijven.


Lucht rondpompen gebeurt in de politiek al. Ga niet voor een paar Euro zogenaamde besparing zelf zitten kutten en/of half werk zitten doen.

Loop nie goed af



---
bovenstaande tekst gaat over huisinstallaties maar hetzelfde geldt uiteraard ook voor auto's met aircoinstallaties die van deze planeet zijn
  Bericht 
zerty
Master
In een systeem wat niet goed meer werkt door te weinig koelmiddel, zit geen lucht.....
Op autosystemen zit zelfs een lagedruksensor zodat de pomp niet aanslaat. (of dit bij vaste airco's is weet ik niet)
Zou de pomp wel aanslaan dan is er zelfs kans dat je de lagedrukleiding vacuüm trekt en lucht in het systeem zuigt.

Vacumeren is nodig bij installatie van nieuwe airco's of als het systeem open is geweest bv bij het vervangen van onderdelen.
Die automaten in garages doen idd ook vacumeren maar die trekken dan ook eerst al het koelmiddel eruit.
Vervolgens moet het systeem een half uur zijn vacuüm behouden anders vult hij het systeem niet eens op. (wetgeving)

Als mijn autoairco het na 3jaar niet meer goed doet door de jaarlijkse 10% lekkage (omdat er o-ringen en flexibele leidingen worden gebruikt ipv koper) en de druk te laag is weet ik dat er geen groot lek is.
Ik kan dan gewoon bijvullen zonder te vacumeren.
  Bericht 
RAH
Master
Maar hoe weet je hoeveel je moet bijvullen. Een (auto)airco heeft een bepaalde hoeveelheid koelmiddel nodig. Als je niet exact weet hoeveel er uit is gelekt, weet je ook niet hoeveel je moet bijvullen. Daarom wordt een (auto)airco eerst leeg getrokken, je weet dan hoeveel koudemiddel er nog in zat (waardoor je kunt bepalen of er sinds de laatste vulling teveel is ontsnapt) en vervolgens kan het systeem gevuld worden met de juiste hoeveelheid.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
een drukmeter (manometer) geeft dat aan
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
Maar hoe weet je hoeveel je moet bijvullen


Dave schreef:
een drukmeter geeft dat aan


idd Ieder koelmiddel heeft zijn eigen werkdrukken.
Bijvullen zonder machine moet dan ook met draaiende motor/ aircopomp.
Airco op vol vermogen en steeds een klein beetje koelmiddel toevoegen en wachten tot de drukken stabiliseren.

RAH schreef:
waardoor je kunt bepalen of er sinds de laatste vulling teveel is ontsnapt)


Welke garage houdt dat bij?
  Bericht 
RAH
Master
Je hoeft het niet bij te houden, maar als je minder dan een jaar eerder de airco hebt laten vullen en er komt nog maar 60% van de hoeveelheid koelmiddel uit, dan zou ik hem niet opnieuw laten afvullen maar eerst een lektest doen. Mocht er niets gevonden kunnen worden dan in ieder geval bij het afvullen UV vloeistof er bij laten doen.

zerty schreef:
idd Ieder koelmiddel heeft zijn eigen werkdrukken.


en dat verschilt nogal afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Een grove indicatie of er ongeveer genoeg in zit krijg je er wel mee. Maar nauwkeuriger is het om het systeem leeg te trekken en opnieuw met exact de juiste hoeveelheid te vullen.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
Maar nauwkeuriger is het om het systeem leeg te trekken en opnieuw met exact de juiste hoeveelheid te vullen.


Zo nauw komt het nu ook weer niet bij een systeem waar 10% p/j uit lekt....
Maar ieder zijn ding, ik betaal liever 1 keer 100€ voor een fles gas waar ik 6-7 keer mee kan bijvullen dan 1keer in een garage bijvullen.
  Bericht 
Abel1
Master
Tja ik laat de airco gewoon controleren om de 2 a 3 jaar bij de garage, zit het bij een beurt in, merk je er psychologisch minder van in de beurs.
  Bericht 
bruintje beer
Master
..en hou je wel mooi je hoofd koel.
  Bericht 
Speedy J
Master
Toevallig, twee weken geleden bleek mijn airco nog maar zo'n 10% van dat gas te hebben. Bijgevuld, maandag was er al 25% uit. Nu vrijwel leeg. 100 km gereden of zo. Dus geen lektest nodig; nieuwe airco condensor er in aanstaande dinsdag. Nog geen week voor we naar Italië gaan :|
  Bericht 
zerty
Master
Abel1 schreef:
zit het bij een beurt in


Ik heb nog nooit een beurt laten doen, altijd alles zelf gedaan.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Speedy J schreef:
Nog geen week voor we naar Italië gaan :|


helemaal goed, je zou maar tot die ontdekking komen als je al middenin de Sahel staat :o
  Bericht 
Speedy J
Master
Ja dat wel!
  Bericht 
Dave
Webspecialist
nu valt dat allemaal wel mee, vraag me zelfs af of airco wel nodig is, kleine ijstijd daar is onderweg volgende week zie ik. 28 graden, neem jassen mee
  Bericht 
Speedy J
Master
Het moet niet gekker worden zeg :D Airco is vind ik al lekker boven 22 graden, vergeet de stoelventilatie niet O:)
Echt wel een prettige optie trouwens.
  Bericht 
Olds 76
Master
zerty schreef:
Ik heb nog nooit een beurt laten doen, altijd alles zelf gedaan.


In dat geval, ik doe ook veel zelf, heb je behoorlijk moeten investeren in gereedschap. Dat is ook niet goedkoop. En dan nog zijn er dingen waar je echt specifiek gereedschap voor moet hebben dat te duur is om uit te kunnen.
  Bericht 
Raymond
Master
Zeker. Maar de kick dat je het zelf kan is ook wat waard.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Meh, de kick om voldoende geld te verdienen om het uit te kunnen besteden is ook prima 8)
Nee niet waar ik baal altijd als ik de rekening krijg.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Wat mij bij garagerekeningen vooral stoort zijn de absurde prijzen voor onderdelen en vooral olie. Als je dat zelf als particulier al meer dan de helft goedkoper kunt, dan voel je je opgelicht.
Ook is de verhouding tussen het uurloon dat je betaalt en wat de monteur krijgt gewoon compleet absurd. Er zijn meer dan genoeg garagebedrijven waar het ruim boven de 100 euro per uur ligt.
  Bericht 
snovvdog
Master
Dit zie ik uberhaupt steeds meer bij alle soorten bedrijven, in de zorg is dat verschil ook beroerd, in de ICT is het ook belachelijk ( al kan je daar wel snel zelfstandig aan de slag).

Ik hoorde laatst een offerte van een ex collega, ze had 155 euro per uur van een domme klus gemaakt in een offerte. Wat zelfs een stagiair zou kunnen doen. Maar de ontwikkelaar in loondienst krijgt misschien 25 euro bruto per uur.
Ik zie het ook bij een maat in de koeltechniek, bij schilders, loodgieters, slotenboeren, elektriciens, zonnepanelenboeren, etc...

Als je niet volledig wilt leeglopen op diensten dan moet je het gros gewoon zelf doen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ik wist dit niet: Als je slechts gas bijvult zal je na verloop van tijd te weinig smering in je systeem hebben. Andersom geldt ook; van een nieuwe compressor met voorgeschreven olie op een ongespoeld systeem krijg je een olieoverschot.

https://www.beneparts.be/nieuws/compressor-vervangen-oliehoeveelheid-bepalen
Citaat:
Hoeveel olie in de nieuwe compressor bij vervangen?

De hoeveelheid olie die een compressor bij vervanging nodig heeft is van diverse factoren afhankelijk. Is het systeem gespoeld? Voor welk voertuig of systeem wordt de compressor toegepast? Een aircosysteem bevat olie dat door het gehele aircosysteem circuleert. Een werkende compressor bevat dus slechts een deel van de olie waarmee hij oorspronkelijk is gevuld. Daarnaast kan één compressor op verschillende voertuigen worden toegepast met afwijkende systeemgroottes.

Bij uitwisseling van een compressor is daarom nooit universeel door de leverancier aan te geven hoeveel olie de nieuw te monteren compressor moet bevatten. De compressor zal dan ook nooit met de juiste hoeveelheid olie zijn afgevuld!

Bepaling hoeveelheid compressorolie bij een nieuw en gespoeld systeem!

Raadpleeg voor de toe te passen oliehoeveelheid de originele voertuiggegevens of een vulhoeveelheden-database of -boekje

Bepaling hoeveelheid compressorolie zonder spoelen van systeem!
1. Demonteer de oude compressor
2. Leeg de olie uit de oude compressor in een maatbeker (de as daarbij enkele malen ronddraaien)
3. Haal de nieuwe compressor uit de verpakking
4. Leeg de olie uit de nieuwe compressor in een andere maatbeker
5. Vul de nieuwe compressor met exact dezelfde hoeveelheid olie als uit de oude compressor is gekomen (de as enkele malen ronddraaien)
6. Monteer de nieuwe compressor


Bij twijfel over de oliehuishouding altijd het systeem volledig spoelen!

bron: Hella Product Info
  Bericht 
okkiwokki
Master
Raymond schreef:
Zeker. Maar de kick dat je het zelf kan is ook wat waard.

Zeker weten. De 1e koppeling die ik verving op de oprit voelde alsof ik zoals king Arthur Excalibur uit de rots trok. De keren daarna vond ik het maar een teringklus zonder brug :lol:
  Bericht 
GSXR1000
Master
snovvdog schreef:
Als je niet volledig wilt leeglopen op diensten dan moet je het gros gewoon zelf doen.


Als garagehouders überhaupt tijd hebben. Met de motorfiets net zo. Als je nu een afspraak maakt ben je in het najaar aan de beurt :lol:

Banden & olieprijzen helemaal. Daar hanteren ze gewoon woekerprijzen op.

Mij zien ze niet meer terug met de motorfiets. Auto heb ik een bevriende garage voor.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Voor de laatste generatie Seat Leon is nieuwe software uit, hier te halen. Rainesh op tweakers.net (bekend met auto's aanpassen en softwareupdates) heeft die download veilig verklaard, dus wat dat betreft durf ik het wel aan. Maar waar ik mee zit is dat deze updates voor een Seat Leon zijn en ik een Cupra Leon heb, ik wil niet zomaar per ongeluk mijn auto softwarematig downgraden(*) naar de "gewone" Leon. Kan iemand me vertellen of deze ook werkt op Cupra Leon's? Mijn infotainment is al een keer vastgelopen (en daarna spontaan gereboot) en deze update zou dat oplossen (en de interface een stuk vlotter maken)...

(*) qua instellingen, niet motorvermogen (dat zit in de ECU).
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dus voor een enkele keer een vastloper wil je gaan zitten rommelen met illegale firmware? Het is een nieuwe auto toch, ik zou gewoon even wachten waar VAG zelf mee komt, je hebt er tenslotte voor betaald.
  Bericht 
Raaf
Master
Speedy J schreef:
vergeet de stoelventilatie niet


Heerlijk he

GSXR1000 schreef:
Met de motorfiets net zo. Als je nu een afspraak maakt ben je in het najaar aan de beurt


GSXR1000 schreef:
Mij zien ze niet meer terug met de motorfiets. Auto heb ik een bevriende garage voor


Je moet goed weten waar je terecht kan. Mijn prive auto gaat naar een bevriende garagist. Mijn motor staat nu weer bij een vriend van hem die in de motoren zit (Cees Doorakkers).
Dan kom je nog op schappelijke/normale prijzen, bij de grote jongens is het niet grappig weer. Als ik zie wat voor rekeningen er van de leaseauto komen af en toe..
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Dave schreef:
Dus voor een enkele keer een vastloper

Niet alleen dat, ik heb ook al een aantal keren gehad dat ik na het starten een ander rijprofiel geselecteerd had staan ipv het laatst geselecteerde profiel.
Dave schreef:
Het is een nieuwe auto toch

2021, import uit Duitsland.
Dave schreef:
ik zou gewoon even wachten waar VAG zelf mee komt

Ze gooien dit soort updates idd OTA naar de auto's, zie alleen nog niks staan. Ik zou nog een paar weken kunnen op de officiële update
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Raaf schreef:
Als ik zie wat voor rekeningen er van de leaseauto komen af en toe..

De CLA180 van m'n vader moest laatst in onderhoud. Hij zag bij ophalen toevallig de factuur. Was ruim €2000 :-o
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Wtf Tesla "oplossing" :huh: :fp:

randje sanitaire kit zou nog iets kunnen doen wellicht als je er op tijd bij bent maar anders na drie jaar/35K al gepiep en gekraak en het moeten vervangen van draagarmen vanwege regenwater is niet echt lekker bezig.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Overigens zie ik op Social Deal diverse mogelijkheden voor een aircobeurt <50 euro. Maar niet voor het yf-middel.

Verder jaloers op die bovengenoemde stoelventilatie. Wil ik ook!
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Wtf https://youtu.be/OhzWrp1Tr80?t=1053 "oplossing" :huh: :fp:

randje sanitaire kit zou nog iets kunnen doen wellicht als je er op tijd bij bent maar anders na drie jaar/35K al https://youtu.be/OhzWrp1Tr80?t=646 en het moeten vervangen van draagarmen vanwege regenwater is niet echt lekker bezig.


Dat gietertje is een rare test natuurlijk. Als je door de regen rijdt, is die hele wielkast gevuld met een hogedrukspay van water.
Constructie van de draagarmverbinding is gewoon ruk, ongeacht waar het water vandaan komt.
  Bericht 
okkiwokki
Master
Heb zelf de 140pk 6bak variant.

Het is een 1.0TSI 95pk 5 bak geworden. Voor het eerst een VAG op de oprit.

Nu doe ik eigenlijk altijd alles zelf. Zijn er nog VAG need to haves? Ik heb een Launch CRP129E OBD2 scanner tot mijn beschikking. Is het de moeite om me te verdiepen in VAGCOM? En is er een goeie plek voor onderdeelnummers/exploded views en dat soort dingen?
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Zo, ook weer mijn aandeel in de kleine autoproblemen gehad. Met een Grand Scenic II uit 2006 op LPG met dik 3 ton op de teller heb je wel eens wat.

Eerst het raam van de linker voorportier dat naar beneden viel toen ik de deur wat hard dicht trok. Oorzaak een gebroken kunststof blokje dat het raam meeneemt (bekend probleem). Het deel dat de kabels vasthoudt was afgebroken. Was nog een aardige klus om de deurbekleding los te krijgen. Moest even een 8 minuten YT filmpje kijken om te zien hoe het moest...

Even googlen op het onderdeelnummer (77.01.209.365 setje voorzijde, 77.01.209.366 setje achter) en volgens de berichten uit 2010-2016 voor €5 euro bij de dealer. Die gebeld. Achter niet meer leverbaar en voor de voorzijde was het €55 euro! De man aan de telefoon schaamde zich er gewoonweg voor. Vriendelijk bedankt en met wat zoeken uitgekomen bij RHS Teile. Daar 2x voor en 2x achter besteld (we hebben 2 Scenic's uit jaar kruik) voor €30.50 inclusief verzenden. Ze moesten even voor mij op zoek in 200.000 ongecatalogiseerde onderdelen voor de set voor achter en dat was geen probleem.
Onderdeeltje kwam binnen een paar dagen met DHL. Gemonteerd en raam werkt weer perfect. De resterende blokjes liggen op voorraad.

Al wachtende op de onderdelen ook nog het opbergvak met rolluik tussen de voorstoelen gedemonteerd. Daar waren een tijd geleden 2 pasjes in kwijtgeraakt, via de opening tussen het opbergvak en het rolluik naar beneden gevallen vermoedde ik. Die bleken inderdaad helemaal onder het schuifmechanisme op de voertuigvloer te liggen! Met een stukje tape op een schroevendraaier die kaartjes opgevist en klaar. Gelukkig was het opbergvak met 8 bouten gemakkelijk te demonteren en weer terug te monteren.

Verder had ik voor mijn verjaardag nog een uitgebreide poetsbeurt gekregen voor mijn auto. Dat is op een drama uitgelopen van slechte afspraken, zelf de auto moeten brengen met veel tijdverlies, zeer matig resultaat, niet nagekomen beloftes, lakschade door plakband gebruikt bij het polijsten van de koplampen en als klap op de vuurpijl ontstekingsproblemen doordat ze de penbobines verzopen hadden. Moest er nog voor naar de garage, want ik kreeg het water niet goed weg bij gebrek aan perslucht...

Aangezien de bougies toch al slecht waren en de bobines zeker na de waterschade ook niet meer perfect zijn, deze maar vervangen. Onderdelen op tijd besteld bij een of andere Autodoc site en na een week wachten op de ¨"24uurs" verzending (zoals altijd) waren de onderdelen wel perfect.

Auto loopt weer als een zonnetje. Nu nog ff het complete onderstel vervangen, want dat is wel aardig op.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Afschrijven te wild gedacht?
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Waarom? De grootste kosten zijn de MRB (ongeveer de dagwaarde ieder jaar). Onderhoud, verzekering en brandstofkosten zijn niet wezenlijk minder bij een andere auto. Voor wat het vernieuwen van het onderstel kost kun je geen andere kopen die beter is. Want als je een andere auto koopt met de helft van de kilometers en leeftijd (wat ongeveer het budget is), dan is het zeker niet beter.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
NoCashCow schreef:
kun je geen andere kopen


van de dagwaarde ook niet maar oke er zal wel niets gebeuren ;)
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Je bedoelt in geval van een ongeval? TJa, dan is het een kwestie van onderhandelen. Als je geld hebt gestoken in een auto, buiten een recente aankoop, dan is het altijd maar de vraag of je dat eruit krijgt. Gezien de absurde prijzen van een gebruikte auto is de huidige dagwaarde meer dan toen ik hem kocht in 2019.
  Bericht 
Speedy J
Master
Goed, ik rij dus met een E-CVT automaat. Als ik bergop rij kan ik dan niet echt terug schakelen voor meer toeren (als dat al nodig is), alhoewel ik handmatig kan plussen en minnen maar wat gebeurt er dan (want niet echt meerdere versnellingen)?

En bergaf; auto remt door regenererende remmen maar dat remt wellicht niet genoeg af. Aldoor remmen hou ik niet van want dan ziet men dat ik een prutser ben en de remmen worden heet. via handmatig minnen lijkt mij niet zinvol want feitelijk maar één versnelling - dacht ik -

Of doet de auto daar dan iets mee?

:huh:
  Bericht 
Speedy J
Master
Oh gewoon pookje in S-stand en dan terugtikken, zelfde effect als normale automaat.

Geen idee hoe dat dan werkt in die versnellingsbak maar okay. Klinkt doenlijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ouderwets (handmatig) sequentieel schakelen


Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Speedy J schreef:
Oh gewoon pookje in S-stand en dan terugtikken,


Oh te laat :P

Speedy J schreef:
Geen idee hoe dat dan werkt in die versnellingsbak


moeilijk verhaal https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
  Bericht 
Speedy J
Master
Ah dank je, ga ik even kijken en lezen. Althans proberen te begrijpen met mijn gebrek aan enig technisch inzicht.
:thumb:
  Bericht 
dvdouden
Master
Bij de Honda CVT’s had je ook zeven “versnellingen”. Dat waren gewoon voorgeprogrammeerde verhoudingen. De poelies worden dan in een bepaalde stand vastgezet in plaats van dat ze continu variëren.

Kijkje in een CVT:

Youtube video
  Bericht 
bruintje beer
Master
Moet gelijk aan Karbargenbok denken..


Bijlagen :


  Bericht 
maarten28
Master
dvdouden schreef:
Bij de Honda CVT’s had je ook zeven “versnellingen”. Dat waren gewoon voorgeprogrammeerde verhoudingen. De poelies worden dan in een bepaalde stand vastgezet in plaats van dat ze continu variëren.


Bij een CVT is dat ook gewoon mogelijk. Audi deed dat ook. Het is iets anders bij een Toyota of Lexus HSD (wat waarschijnlijk wordt bedoeld met die e-CVT). Daar is het motortoerental afhankelijk van de snelheid en het toerental van MG1. Je kunt dus wel proberen om daarmee het motortoerental in versnellingen te drukken, maar had nog niet gehoord dat dat zo gedaan wordt. Bij de Lexii die zogenaamd versnellingen hebben (F-sport versies) hoor je wel zoiets, maar dat is via de luidsprekers. Het toerental doet precies wat alle andere HSD's ook doen: vol toeren als je vol gas geeft.

Bij de Prius en de goedkopere Lexii heb je de B stand waar de motor wordt gebruikt om stroom af te fakkelen (en hij remt dan meer zonder het rempedaal aan te raken), maar ook in de normale stand begint de auto altijd met elektrisch remmen voordat de remschijven worden gebruikt.
Helaas is de accu in bergachtig gebied te klein. Zelfs in Luxemburg regelmatig gehad dat de accu op 80% SOC staat wat het absolute maximum is en dan probeert hij met gierende motor zoveel mogelijk stroom af te fakkelen terwijl je ondertussen volledig op de remschijven remt.
 Pagina 42 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy