Pagina 40 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Raymond schreef:
Valt er nog iets te vinden van een 325i touring uit 2007? Een vriendin van me heeft er een gekocht en ik verdenk haar van 'doe me die maar, de kleur staat me wel aan.' :lol:
Neuh. Geinig spul, wel effe zorgen dat je geen schraapuitvoering koopt. Maar daar zijn er wel veel van in omloop.
  Bericht 
RAH
Master
Wat die E91 betreft, bij koude start goed luisteren naar de motor, met name of je de distributieketting hoort rammelen. Bij de E9x is het elektronisch stuurslot een bekend probleem, dus ook even luisteren/controleren dat het stuurslot werkt. Indien mogelijk foutcodes uitlezen, deze heeft volgens mij een elektrische waterpomp die zeker niet het eeuwige leven heeft, als deze het aan het begeven is vindt je daar wel een foutcode van terug.

Zelf heb ik een 330 diesel, gekozen voor de 330d omdat die ten opzichte van de 325 meer vermogen had met maar weinig meer verbruik en ten opzichte van de 335d juist zuiniger is en minder gevoelig voor storingen ivm twee turbo's. Hoe deze verhoudingen bij de benzine versies is weet ik niet maar kan de moeite waard zijn om uit te zoeken.
  Bericht 
Raymond
Master
Het ding staat al op de oprit. Ziet er goed uit en zeker geen schraapuitvoering.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dan lekker lol van hebben. Schijnt strakker te sturen dan een F31.
Ik had er een Eibach/Bilstein verlagingsset onder liggen, dat ding lag superstrak en was nog behoorlijk comfortabel.
  Bericht 
Raaf
Master
E9x zijn heerlijke auto's, zeker met 6 cilinders.
F3x zijn veel meer op USA rijstijl net zoals de E46's. Lijkt wel alsof ze steeds een goede en dan een gezapige maken.

Piet_Piraat schreef:
Ik had er een Eibach/Bilstein verlagingsset onder liggen, dat ding lag superstrak en was nog behoorlijk comfortabel.


Dan heb je hem echt fijn. Aan de E91 van senior merk ik echt wel dat het standaard sport onderstel versleten is. Hij vind het nog prima.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik wilde er bewust geen origineel M-onderstel hebben, dat stond bekend als veel te straf.
  Bericht 
Joël D.
Master
Piet_Piraat schreef:
Ik wilde er bewust geen origineel M-onderstel hebben, dat stond bekend als veel te straf.


Vind ik juist lekker. Ik rij nu in de E klasse van mijn vader met het onderstel in sport+.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Piet_Piraat schreef:
veel te straf

Veel te straf bestaat niet. Je moet ieder vogelpoepje op de weg kunnen voelen voor maximale feedback.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik wil op m'n woon/werk-verkeer in de spits gewoon relaxt en comfortabel op m'n werk arriveren, niet alsof ik net een rally heb gereden.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
En te veel spoorzoeken hoeft van mij ook niet. Een beetje BMW-eigen.
  Bericht 
RAH
Master
Dat spoorzoeken ligt ook veel aan het soort banden. Runflat hebben meer last van zoekerigheid dan non runflat.

Raaf schreef:
F3x zijn veel meer op USA rijstijl net zoals de E46's


E46? Echt, ik dacht dat die juist sportiever afgeveerd waren dan de E9x (en dat het vanaf de E9x inderdaad steeds slapper wordt). Overigens als je een Peugeot 406 Coupe gewend bent (die al sportiever is afgeveerd dan de sedan versies) en je stapt dan in een E9x waarvan de achterschokdempers werkelijk helemaal niets meer doen (de zwaartekracht kon de schokdempers zonder problemen bedienen) dan voelt dat alsof je op een betonnen onderstel rijdt. :lol: Inmiddels nieuwe schokbrekers rondom en wel gewend aan het onderstel en het rijdt heerlijk.
  Bericht 
18vti
Master
RAH schreef:
Runflat hebben meer last van zoekerigheid dan non runflat.


Heb meer "last" op de zomer breedset dan standaard 16 inch winter set.
Het "M-sport" onderstel onder de E81 is zo hard dat ie daardoor ook zoekerig wordt op hoge snelheid...iets waar mijn E46 330Cd geen last van had.

Ben er wel aan gewend, stuurt erg fijn dit karretje :lol:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
RAH schreef:
E46? Echt, ik dacht dat die juist sportiever afgeveerd waren dan de E9x (en dat het vanaf de E9x inderdaad steeds slapper wordt).
De E91 rijdt in de basis sportiever dan de E46. Daar was niks mis mee, maar echt sportief was het niet.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Piet_Piraat schreef:
E46


Comfortabele boot was de mijne.
De Megane III die ik daarna had was veel harder geveerd.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Comfortabele boot was de mijne.
Dan was ie gewoon versleten. Wat dat hoort het niet te zijn. Wel comfortabeler dan de E9x.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Piet_Piraat schreef:
Dan was ie gewoon versleten


Neuh, de E60 was ook comfortabel afgericht.
Heb ook weleens in 2 andere E46 gereden, en die waren ook redelijk soft.

Een 1 serie of een E90 vond ik veel strakker.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Maar een E60 en een E46 mag je niet vergelijken. Heel ander karakter auto's.
  Bericht 
dvdouden
Master
Had sinds een week of twee de melding “controleer remlicht” tijdens het remmen.wel netjes dat dat zonder geping gaat trouwens.

Vrouw even laten remmen om te kijken om welk licht het ging, rechter remlicht. Rooster van de speaker losgeklikt, clipje van speaker losgehaald en de speaker uit de stijl gehaald, lampje losgedraaid, ja hoor, stuk.

Gelijk twee nieuwe lampjes gehaald bij de garage, preventief de andere ook vervangen. Lampje er weer in, links ging goed, rechts kreeg ik er niet goed meer in, te grote handen, te weinig ruimte. Achterlichtunit losgehaald (en drie panelen in de kofferbak…) lampje vastzetten, klaar.

“Controleer remlicht”

Grr…

Links doet het, rechts niet. Nog eens loshalen, contacten controleren. Lampje doormeten. Nieuwe lampje is stuk…

Terug naar de garage, nieuw lampje gekregen, ter plekke doormeten, goed.
Thuis lampje erin gedaan (unit moest weer los).

“Controleer remlicht”

Wtf

Rechts brandt zwakker dan links. Unit weer los, lampje eruit, 11W ipv 21W.

Weer terug naar de garage, lampje omgeruild, ter plekke geïnstalleerd. Melding weg. Pffffff.

Thuis de interieurdelen weer vastgezet en klaar. Kostte maar ruim een uur voor twee lampjes :roll:
  Bericht 
Schoenzool
Master
dvdouden schreef:
Kostte maar ruim een uur voor twee lampjes


Geen goede start van je weekend.
Bizar ook dat er twee lampjes kapot zijn. Wie gaat daar nu vanuit.
  Bericht 
Raymond
Master
Schoenzool schreef:
Bizar ook dat er twee lampjes kapot zijn. Wie gaat daar nu vanuit.

Afgezien daarvan, lampen altijd in paren vervangen.
  Bericht 
dvdouden
Master
Raymond schreef:
lampen altijd in paren vervangen.

:kniktja:
dvdouden schreef:
Gelijk twee nieuwe lampjes gehaald bij de garage, preventief de andere ook vervangen


Misschien had ik het niet helemaal goed verwoord:
Links was dus kapot, beide vervangen en toen bleek daarna rechts kapot. Nieuwe lampje was dus vanuit de doos stuk. Omgeruild, toen de verkeerde meegekregen, weer omgeruild, toen was eindelijk alles goed.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Raymond schreef:
Afgezien daarvan, lampen altijd in paren vervangen.
Ik heb er wel 2 gehaald toen mijn ene remlicht stuk ging, maar na het vervangen was ik er zo klaar mee dat ik de ander lekker heb laten zitten. Deed het nog, dus prima.
  Bericht 
bruintje beer
Master
dvdouden schreef:
Links was dus kapot, beide vervangen en toen bleek daarna rechts kapot. Nieuwe lampje was dus vanuit de doos stuk. Omgeruild, toen de verkeerde meegekregen, weer omgeruild, toen was eindelijk alles goed.
Had je daar nou een heel epistel voor nodig 8)
  Bericht 
dvdouden
Master
Dat doet geen recht aan de tijd die ik er aan kwijt was O:)
  Bericht 
Blaataap
Master
Daarom laat ik de lampen vervangen. O:) O:)
  Bericht 
Joël D.
Master
Ik had een kapotte (achteraf inbouw) xenon lamp. Alle bekabeling uit de behuizing gehaald (zat er een beetje ingepropt). En het werkte weer. Meuk.
  Bericht 
Olds 76
Master
Hoe even doorneuzen geld kan besparen.....
Behalve twee auto's hebben wij ook nog een vrijetijdsvoertuig, een trike. Ding is voorzien van een 1600 VW boxer.
Vorige week begon de voltmeter gek te doen. Slingerde van 12 naar 18 volt en terug. Dus ga maar uit van defecte spanningsregelaar.
Dealer gebeld. "Ja, dat is de spanningsregelaar. Die zit in de dynamo. Regelaar kost 35 euro, maar wij vervangen altijd de hele dynamo. Kost 200 euri. Haal hem er maar af en kom maar langs".

Nou nee. Revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren gebeld.
"Ja, dat is de spanningsregelaar. Kost 15 euro"
Ik: "Dealer monteert altijd geheel nieuwe dynamo zegt ie"
Hij: "Waarom? Ja, als ie stuk is, maar anders?"
Ik: "Geen idee"
Hij: "Haal hem er maar af en kom maar langs"

Dus dat gedaan. Eén dag later.......tringgg.
"Hij is klaar hoor. Haal maar op".
Ik: "Hoe groot is de schade?"
Hij: "We hebben er een nieuwe regelaar op gezet en alles getest. Dynamo mankeert niets. Regelaar 15 euro, de rest 10 euro. Totaal 25 euro dus"

Dat tweede telefoontje leverde dus 175 euro op.
  Bericht 
snovvdog
Master
En laat gewoon zien met alles wat mis is met de huidige autowereld.

Luie varkens, verspilling van spullen, luiheid, incompetentie, gierigheid... Profiiteren van mensen hun onwetendheid.
Niet dat 2e bedrijf natuurlijk, (f) .

Vriendin had gezeik met haar Kia Picanto, garage vervangt hele dynamo en accu (heel onwaarschijnlijk bij een auto die zo nieuw is, Dynamo is iets wat meestal pas na 20 jaar/300+ k km stuk gaat), binnen 2 weken zelfde probleem. Bleek een massaprobleem te zijn :loco: .
Je zou de oude materialen door hun ruit naar binnen willen smijten.

Is de reden dat we met de prive auto nog steeds bijna alles zelf doen, zo veel autobedrijven met zo veel incompetentie meegemaakt. Of dat er meer kapot is dan toen hij erheen ging.
Ik zit serieus te overwegen een lascursusje te doen puur om bepaalde reparaties zelf makkelijker te kunnen doen, ik ben al die garages zo zat. En is ook de reden waarom ik een garage of ten minste een oprit wil bij mijn huis. Dat je kan sleutelen enkele dagen aan een voertuig zonder zeikerds.
  Bericht 
Joël D.
Master
Joël D. schreef:
Ik had een kapotte (achteraf inbouw) xenon lamp. Alle bekabeling uit de behuizing gehaald (zat er een beetje ingepropt). En het werkte weer. Meuk


Ho. Herstel. Toch niet. :nothanks:
  Bericht 
Olds 76
Master
snovvdog schreef:
En is ook de reden waarom ik een garage of ten minste een oprit wil bij mijn huis. Dat je kan sleutelen enkele dagen aan een voertuig zonder zeikerds.


Garage heb ik. Met brug. Ik belde eigenlijk ook alleen die dealer om een spanningsregelaar te halen , maar toen kwam dit verhaal er achter weg. Revisiebedrijf zei daarentegen, wij zetten hem er wel even in, dan kan de dynamo meteen even op de testbank. Dat was nog beter ook. Toen wist ik zeker dat ie goed was toen ik hem weer monteerde. Dat is nog wel wat werk met die luchtgekoelde boxers.

O ja, en dat lassen leren moet je doen. Kan je zoveel lol van hebben. Tip: koop een gebruikt MIG/MAG toestel van een goed merk en niet een nieuwe van de hobby categorie.
  Bericht 
Raymond
Master
Olds 76 schreef:
koop een gebruikt MIG/MAG toestel van een goed merk en niet een nieuwe van de hobby categorie.

Ik heb een Contimac, speciaal voor carrosserie. Nog geen seconde spijt van gehad.
  Bericht 
Suggestief
Master
Mijn beste aankoop is toch wel een prof. bidirectioneel diagnose apparaat.
Er gaat een wereld voor je open.
  Bericht 
Olds 76
Master
Raymond schreef:
Contimac, speciaal voor carrosserie.


Dat is dus ook geen hobbycategorie. Ikzelf heb een Kemppi.
  Bericht 
RAH
Master
Suggestief schreef:
prof. bidirectioneel diagnose apparaat.
Er gaat een wereld voor je open.


Probeer eens een illegale kopie van dealersoftware, das pas goeie shit. :kniktja: Als je 27 verschillende merken auto's hebt of elke drie maanden een ander merk auto rijdt is het wat omslachtig. Maar voor mijn vorige auto (Peugeot 406 Coupe) had ik PP2000 en voor de huidige (BMW E92) INPA, ISTA, Tool32, NCS Expert en nog één of twee programma's waarvan ik de naam ben vergeten (gebruik voornamelijk INPA en ISTA)
  Bericht 
Suggestief
Master
Waarom geen Esys voor de BMW? En waar zit het diagnostische deel?
Idd wel leuk om mods te programmeren.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
RAH schreef:
Probeer eens een illegale kopie van dealersoftware, das pas goeie shit. :kniktja:


zoiets? https://www.ebay.de/itm/185939311913

en waarom dan. Ik rij gewoon met mn auto. Toet.
  Bericht 
Suggestief
Master
Via het USA forum krijg je een gratis versie met key. Ook de updates.
En het werkt weet ik uit ervaring.
  Bericht 
Joël D.
Master
Dave schreef:
en waarom dan. Ik rij gewoon met mn auto. Toet.


Dit dus. Nog nooit die meuk nodig gehad.
  Bericht 
Raymond
Master
Met die Audi kon ik niet zonder diagnoseapparatuur. De een na de andere sensor begaf het. Als je dan alleen maar op een lampje op je dash af kan gaan is dat beroerd zoeken.
snovvdog schreef:
Ik zit serieus te overwegen een lascursusje te doen puur om bepaalde reparaties zelf makkelijker te kunnen doen, ik ben al die garages zo zat.

Olds 76 schreef:
O ja, en dat lassen leren moet je doen. Kan je zoveel lol van hebben.

Je moet het vooral heel erg leuk vinden. Ik vergeet nooit weer dat ik een keer een Renault 5 naar de APK bracht en er 14 afkeurpunten waren, waaronder een doorgerotte dorpel. Kort voor de APK is mij de deur een keer uit mijn handen gewaaid tijdens een storm. Die ging dwars door de beveiliging met een klap tegen mijn voorspatbord. :lol: De hele scharnierophanging was naar z'n grootje. Deur een beetje bijbuigen en hij kon weer dicht. Maar natuurlijk ook afkeur daarop. De keurmeester zei 'Raymond, dit is echt einde oefening. Dit krijg je niet meer gefikst. Doe 'm weg.' No way. Ik heb toen 2 nieuwe dorpels besteld en van een 2mm dik staal een nieuw binnenwerk in het A paneel gelast waar de scharnieren op zitten. Bijgespoten en klaar. Je-zag-het-niet. Ik snap nog steeds niet hoe, maar je zag geen verschil met de andere kant, je kon niet zien dat er wat aan gebeurd was. Toen ik de auto 2 weken later voor de herkeuring bracht en de auto goedgekeurd werd kreeg ik daar een baan aangeboden als automonteur. :lol:
  Bericht 
RAH
Master
Suggestief schreef:
Waarom geen Esys voor de BMW? En waar zit het diagnostische deel?


Niet nodig voor een E92. Diagnose kan met zowel ISTA als met INPA. ISTA geeft vervolgens ook aan wat je moet gaan doen om te achterhalen waar de foutmelding vandaan komt.

Dave schreef:
Ik rij gewoon met mn auto.


Ik ook, maar af en toe heeft de auto ook onderhoud nodig. Daarvoor heb je deels ook software als INPA of ISTA nodig.
  Bericht 
Joël D.
Master
En voor het probleem wat ik nu heb, heb ik geen uitleesapparaat nodig.

Linker ruitenwisser doet niets meer. :lol: waarschijnlijk linkage kapot.
  Bericht 
Raaf
Master
Die heb ik bij de E36 moeten vervangen... Wat heb ik daarop gevloekt zeg :lol:
  Bericht 
Raymond
Master
Joël D. schreef:
Linker ruitenwisser doet niets meer. :lol:

Stuur en pedalen ombouwen. Is makkelijker dan die ruitenwisser fixen.
  Bericht 
Joël D.
Master
Ja ik dacht aan een touwtje, maar dat is makkelijker inderdaad.

Goede reden om de E55 uit de schuur te pakken. Ik moet toevallig naar Duitsland voor mijn werk volgende week. Alhoewel dat nu gaat lukken tegen 21 ct/km voor de benzine. :rofl:
  Bericht 
RAH
Master
Joël D. schreef:
ruitenwisser


Ja, daar is ook genoeg voor in te stellen met de juiste apparatuur. Hoe vaak wil je dat de wissers nog over de ruit gaan nadat je gesproeid hebt, 1, 2, 3, 4 of 5 keer? En als de verlichting tijdens het ruitensproeien aan staat, hoe lang moet de koplampsproeiers dan bekrachtigd worden en moeten ze tweemaal bekrachtigd worden, en zo ja, hoeveel tijd moet er tussen de sproeibeurten zitten? Keuzes keuzes ...
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
RAH schreef:
Ja, daar is ook genoeg voor in te stellen met de juiste apparatuur. Hoe vaak wil je dat de wissers nog over de ruit gaan nadat je gesproeid hebt, 1, 2, 3, 4 of 5 keer? En als de verlichting tijdens het ruitensproeien aan staat, hoe lang moet de koplampsproeiers dan bekrachtigd worden en moeten ze tweemaal bekrachtigd worden, en zo ja, hoeveel tijd moet er tussen de sproeibeurten zitten? Keuzes keuzes ...


Moet je je eens voorstellen dat je de software engineer bent die dat uit de specificaties moet oplepelen, daarna allemaal moet programmeren, testen en configureerbaar maken. Uiteraard moet dat testen met allemaal diezelfde "gebruikersvriendelijke" applicaties van BMW...
(en vaak moet je ook nog *ieder* probeersel digitaal laten ondertekenen door een 9 tot 5 dienst bij BMW als je wat verder in het project bent en niet meer direct de individuele bordjes kunt flashen)
  Bericht 
Griffin
Master
De software engineer die dat moet programmeren is wel wat gewend. Die is gewend aan ASPICE geneuzel. En dit zal ook wel onder autosar vallen - als'ie dat vrijwillig gekozen heeft hoeven we er geen medelijden mee hebben :roflol:
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
ASPICE is alleen maar een ontwikkelproces (om het management tevreden te houden). Te vergelijken met CMMi voor de kenners.
Niet alles wordt met Autosar (classic) gemaakt. Dat maakt het ontwikkelen van de coding wel makkelijker. Alhoewel de tools ook niet zo geweldig zijn. Maar de functionaliteiten in de code moeten toch ontworpen, gemaakt en getest worden. Liefst ook nog gedocumenteerd.
Je kunt wel zeggen dat je er vrijwillig voor gekozen hebt, maar dan nog is het wel een ziekte om alles maar configureerbaar te maken. Waarbij in de praktijk het grootste gedeelte nooit gebruikt wordt...
  Bericht 
Walker
Master
 
NoCashCow schreef:
Je kunt wel zeggen dat je er vrijwillig voor gekozen hebt, maar dan nog is het wel een ziekte om alles maar configureerbaar te maken. Waarbij in de praktijk het grootste gedeelte nooit gebruikt wordt...


Bij mijn vorige werkgever het omgekeerde: Zonder overleg heeft de programmeur besloten allerlei parameters maar hard te coderen, "want daar zullen vast andere configuratie voor gevraagd worden". Fout gegokt... En met de lange wachtlijst aan projecten heeft het 4 jaar!!! geduurd voordat het project weer aan de beurt was om aan te passen. Gederfde omzet: meerdere miljoenen...
  Bericht 
Raaf
Master
NoCashCow schreef:
Waarbij in de praktijk het grootste gedeelte nooit gebruikt wordt..


Heel veel van die configureerbare "comfort" zaken hebben te maken met regelgeving in diverse gebieden.
Bijvoorbeeld hoe vaak knipperen als van baan wisselen aangemerkt zal worden.
Hoe fel mag je dagrijdverlichting voor branden? En als er dimlicht gevoerd wordt? En moeten de achterlichten ook aan of niet? Wanneer is knipperende verlichting bij een noodstop voldoende? Mogen de knipperlichten continu aanstaan (US spec).

Zo krijg je een module die in meerdere gebieden in te zetten is. Rond de jaren '90 waren dat nog echt verschillende modules. Bij mijn E36 moet je bijvoorbeeld de stekker van de achterlichunits in een ander "vrouwtje" proppen om US spec achterlichten aan te zetten. Zelfde kabelboom, maar dan andere verbindingen in de achterlichten.
 Pagina 40 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy