Pagina 43 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
dvdouden
Master
Hmz, ik was altijd in de veronderstelling dat Toyota ook een CVT gebruikte, maar het zit toch iets complexer in elkaar. Blijkbaar classificeren ze het zelf als een e-CVT omdat er domweg geen geschikte classificering bestaat waar het ding precies in valt, verwarrend.

maarten28 schreef:
Helaas is de accu in bergachtig gebied te klein. Zelfs in Luxemburg regelmatig gehad dat de accu op 80% SOC staat wat het absolute maximum is en dan probeert hij met gierende motor zoveel mogelijk stroom af te fakkelen terwijl je ondertussen volledig op de remschijven remt.
Honda's IMA was niet heel veel beter. Helling af voelde je 'm flink op de motor remmen, totdat de (veel te kleine) accu vol was, dan voelde je met een schok de auto accelereren en kon je aan de bak met bijremmen.
  Bericht 
maarten28
Master
dvdouden schreef:
omdat er domweg geen geschikte classificering bestaat waar het ding precies in valt


Planetair tandwielstelsel, planeetwielmechanisme, epicyclic gearing. Qua functionaliteit niet veel anders dan het ouderwetse differentieel.
Inderdaad een zeer ongebruikelijke overbrenging, nog nooit gebruikt in versnellingsnaven van fietsen of in automatische versnellingsbakken van auto's. :lol:
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik vermoed dat de motor niet uitschakelt bij bergaf als de bak in S-stand staat en ik op de motor rem, dus die gierende motor (blok maakt nooit echt toeren) en dat zwaar remmen zie ik dan niet snel gebeuren.
Ik laat wel weten hoe het ging :colaatje:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Speedy J schreef:
die gierende motor (blok maakt nooit echt toeren)


in vergelijk met een

maarten28 schreef:
Prius en de goedkopere Lexii


natuurlijk niet. Dikke blokken voor de win. :koffie:
  Bericht 
maarten28
Master
BTW: hier een filmpje van een IS300h F-Sport acceleratie.
Toerenteller staat strak op 6000 en je hoort een schakelmoment. ;(

https://www.youtube.com/watch?v=ws2elOek2EQ
  Bericht 
Dave
Webspecialist
tsja.. 2.4L is 2.6L te weinig



Youtube video



dit is het model erna, gezien de tellerlayout maar het blok is hetzelfde.

Zijn wel schakelmomenten waarbij je S5/S6/S7 ziet gaan maar dan moet je wel heel goed opletten om het ook te horen. Denk ik. Heb geluid niet heel luid staan.
  Bericht 
maarten28
Master
Dave schreef:
Zijn wel schakelmomenten waarbij je S5/S6/S7 ziet gaan maar dan moet je wel heel goed opletten om het ook te horen. Denk ik. Heb geluid niet heel luid staan.


En van S5 naar S6 blijft de toerenteller oplopen tot 6400 toeren en van S6 naar S7 blijft die op 6400 toeren staan.
Ik zie het nut ook niet. Je begint in S5. Alsof je in de 5e versnelling begint. Vage shit.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
De Audi Multitronic heeft wel schakelmomenten, valt dan ook in toeren terug zoals een gewone automaat of handbak. Doet hij alleen in S stand. In D is het een conventionele CVT. Fijne bakken, zolang je rustig rijdt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
Ik zie het nut ook niet.


wat dan? je wil toch power? het meest effectieve vermogen zit dáár, niet bij 2000 of 3000 toeren.

ben juist wel benieuwd wat er gebeurt als je gas loslaat. En dan bergaf, wat het hele vraagstuk was/is.
  Bericht 
maarten28
Master
Dave schreef:
wat dan? je wil toch power?

Nee niet dat, het nu van die S5, S6, S7.
Citaat:
ben juist wel benieuwd wat er gebeurt als je gas loslaat. En dan bergaf, wat het hele vraagstuk was/is.

Gas los is motor uit (nou ja, er zijn snelheden dat de motor niet uit kan gaan omdat dat buiten de grenzen van de HSD is). Bergaf bij de normale HSD is regenereren (en een beetje remmen is meer regenereren). De LS heeft wel twee HSD's achterelkaar geschakeld zodat hij ook harder kan dus daar weet ik ook niet precies van wat hij doet.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
het nu van die S5, S6, S7.


oh zo.. mja.. het is jammer dat het momentane brandstofverbruik er niet bijgezet is.
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik wil dus eigenlijk bij bergaf voorkomen dat de motor uit gaat en dat kan door de bak handmatig te bedienen en terug te schakelen en op de motor te remmen wanneer de snelheid te hoog wordt.
Tenminste dat denk ik dat het zo werkt dan :)
  Bericht 
maarten28
Master
Laat het weten als je terug bent :thumb:
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Morbid Angel schreef:
Voor de laatste generatie Seat Leon is nieuwe software uit, https://www.danielecortellazzi.it/artic ... rsion-1940 te halen. Rainesh op tweakers.net (bekend met auto's aanpassen en softwareupdates) heeft die download https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#75881986, dus wat dat betreft durf ik het wel aan. Maar waar ik mee zit is dat deze updates voor een Seat Leon zijn en ik een Cupra Leon heb, ik wil niet zomaar per ongeluk mijn auto softwarematig downgraden(*) naar de "gewone" Leon. Kan iemand me vertellen of deze ook werkt op Cupra Leon's? Mijn infotainment is al een keer vastgelopen (en daarna spontaan gereboot) en deze update zou dat oplossen (en de interface een stuk vlotter maken)...

Nadat ik vorige week maandag voor de zoveelste keer ineens weer een ander rijprofiel had, mijn muziek weer van voor af aan begon en de lane assist een minuut lang begon te zeiken dat ik in het midden van de rijstrook moest blijven terwijl ik dat al deed (ook een bekend probleem) heb ik alsnog die nieuwe update erin gejast. Duurde nog geen 30 minuten, ik moest een tragere SD kaart gebruiken omdat ik geen USB-C stick had in de juiste grootte, anders was het in 20 minuten gebeurd. Ik heb al een paar ritten gehad en ben geen rare dingen meer tegengekomen. En de Cupra is nog steeds een Cupra.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Begin mijn 2005 Scenic steeds meer te waarderen. Als er wat fout gaat, is het een stukje plastic of een keer een penbobine. Gewoon te verhelpen met wat googlen op een goedkoop origineel onderdeel en normaal gereedschap. Ondanks of juist omdat dat ik zelf in de (jarenlang zelfs automotive) software werkzaam ben geweest, zit ik niet te wachten op allerlei systemen in de auto die zelfs de basisfuncties niet beheersen vanaf fabriek...
  Bericht 
Rover
Master
Ben ook blij met de Scenic, wel de face lift trouwens uit 2007. Alleen vind ik door het model het zelf knutselen onder de motorkap niet leuk. Dus bijvoorbeeld de distributieriem heb ik maar gewoon uitbesteed.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Ja, de 2e fase zou normaal ook mijn voorkeur hebben. Maar als tussen-auto bedoeld (inmiddels 4 jaar...) en snel eentje vinden in nette staat met LPG en 2.0 blok was niet zo eenvoudig. Kreeg hem stomtoevallig aangeboden bij een autogarage/handelaar. Was ook nog Grand Scenic met 7 zitplaatsen. Erg handig als je eigen gezin er al 5 vult en er of flink bagage mee kan of nog 2 extra kinderen.
Onder de motorkap is alles krap en crap, zeker met een lelijk ingebouwde LPG installatie (drooggas). Maar goed, voor nog geen 2 euro per kilo kun je niet alles wensen :-)
  Bericht 
Rover
Master
Haha, hier is het ook alweer bijna 4 jaar een tussen-auto.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Wat is het leven toch heerlijk als je daar zo prima mee kan leven.
Ik zou willen dat ik dat kon, maar constant gekloot met m'n zitpositie en daardoor met m'n rug zorgt ervoor dat ik echt andere keuzes moet maken. Een stukje liefhebberij helpt dan ook niet.
  Bericht 
Rover
Master
Stukje noodgedwongen even geen keuze hebben heeft daar behoorlijk bij geholpen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Toch is BMW niet het merk dat door de gemiddelde orthopeed wordt aanbevolen.
Ik zie Maxime Verhagen nog uit een C6 stappen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Is dan ook de eeuwige geschiedenisstudent. Waarom kom je daar nou weer mee? :roll:

Dat soort figuren rijden zelf niet eens, zitten achterin.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Toch is BMW niet het merk dat door de gemiddelde orthopeed wordt aanbevolen.

Ik vind ze wel fijne stoelen hebben. Goede zitpositie (al hangt dat natuurlijk af van hoe je de boel instelt)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Waarom kom je daar nou weer mee?

Voorbeeld van een rugpatiënt. En omdat zijn collega's achterin een BMW zaten.
Lotus Omega schreef:
Ik vind ze wel fijne stoelen hebben.

Zeker. Maar veel stugger geveerd.
  Bericht 
Joël D.
Master
Lotus Omega schreef:
Ik vind ze wel fijne stoelen hebben. Goede zitpositie (al hangt dat natuurlijk af van hoe je de boel instelt)


Die van mijn Z4 zijn wel echt knalhard. Mijn date vroeg hoe ik daar fatsoenlijk in kon zitten. Zelf heb ik geen centje pijn. Beter dan die zachte stoelen zonder ondersteuning.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Oh, in de andere niet hoor. Zitten heerlijk. Alleen de 1-serie en vroege X5's zijn hard afgeveerd. De rest is ietje stug maar wel comfortabel.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Voorbeeld van een rugpatiënt.


helaas is er niet een type rugpatiënt.
  Bericht 
RAH
Master
Komende van een Peugeot 406 coupe naar een BWM E92 (3 serie coupe) met sportstoelen moet ik zeggen dat de stoelen van de Peugeot comfortabeler waren op lange ritten. Ja, het was ook even wennen aan de nieuwe stoel, maar nog steeds zou ik bij een lange rit liever de stoel uit de Peugeot hebben. Die was ook comfortabeler als je onderweg even de ogen wilde sluiten (op een parkeerplaats, niet tijdens het rijden). Maar de stoelen uit de BWM houden me wel goed vast, met name bij snelle wisseling van bochten is de stoel van de BMW veel prettiger. Veel meer zijdelingse steun en die is ook nog eens aan te passen.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Je zou bijna denken dat BMW's ontworpen zijn als snellere auto's dan Peugeot's
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
En dat Franse wegen slechter zijn dan Duitse.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
helaas is er niet een type rugpatiënt.
Dat dus.

RAH schreef:
Komende van een Peugeot 406 coupe naar een BWM E92 (3 serie coupe) met sportstoelen moet ik zeggen dat de stoelen van de Peugeot comfortabeler waren op lange ritten. Ja, het was ook even wennen aan de nieuwe stoel, maar nog steeds zou ik bij een lange rit liever de stoel uit de Peugeot hebben. Die was ook comfortabeler als je onderweg even de ogen wilde sluiten (op een parkeerplaats, niet tijdens het rijden). Maar de stoelen uit de BWM houden me wel goed vast, met name bij snelle wisseling van bochten is de stoel van de BMW veel prettiger. Veel meer zijdelingse steun en die is ook nog eens aan te passen.
Ik probeer het dan af te wegen: hoeveel tijd heb ik profijt van de strakke stoel, en hoeveel tijd van de comfortabele stoel? Dat maakt de keuze wel eenvoudiger...
  Bericht 
Blaataap
Master
Precies, de comfortabele stoel wint in dat geval ;)

Zonder gekheid, de meest comfortabele stoel op de lange afstand was die van de Vel Satis. Fantastische stoelen op gebied van comfort, instelbaarheid en ondersteuning. Niet voor het betere bochtenwerk bedoeld en dat merkte je.

De huidige stoelen in de Mercedes zijn een goed compromis tussen de twee zaken. Al was het maar omdat het de multicontour stoelen zijn en je ze enorm goed kunt afstellen op je eigen voorkeuren. (En ja er zijn mensen die er dan alsnog niet goed in zeggen te zitten. Die snap ik niet.)

De stoelen in de Scénic (Scénic III) vallen me enorm tegen. Ik krijg ze niet goed afgesteld. Ben ik niet gewend van Renault.
  Bericht 
Joël D.
Master
Blaataap schreef:
(En ja er zijn mensen die er dan alsnog niet goed in zeggen te zitten. Die snap ik niet.)


Mijn broertje zit ook niet goed in de multicontour stoelen van de W211 E-klasse. Maar wel in de hangmatten van een Fiat Panda.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Blaataap schreef:
De stoelen in de Scénic (Scénic III) vallen me enorm tegen


Die in de Megane III zaten ook niet geweldig, vooral ook een tekorte zitting.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
(En ja er zijn mensen die er dan alsnog niet goed in zeggen te zitten. Die snap ik niet.)
Is de rugleuning in twee delen verstelbaar? Dat vind ik het enorme pluspunt aan de comfortstoelen van BMW.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik ben even gaan kijken want dat zou voor mij de markt wat vergroten, maar ik zie het niet hoor.

Ik zie de rugleuning gewoon uit één gedeelte?

Wat ik zoek is dit:

Bij die 'knak' halverwege zit dus het gedeelte waar je de rugleuning in twee delen kan verstellen. Ideaal voor de ondersteuning van de schouders.
  Bericht 
Joël D.
Master
Rugleuning bestaat uit één deel inderdaad bij Mercedes.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
De Telegraaf schreef:
Man schrikt zich rot door offerte: vervangingsonderdeel van zijn auto kost dubbel zo veel als wagen zelf

Een Duitse automobilist wist niet wat hem overkwam toen hij de offerte voor het repareren van zijn wagen in de brievenbus kreeg. Voor één vervangingsonderdeel moest de man bijna 104.000 euro neertellen, meer dan het dubbele dan wat hij ooit voor de auto had betaald.

Afbeelding

Na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers viel de Hyundai ix35 FCEV van de Duitse IT’er Till Westberg plots stil. De man besloot zijn wagen naar de garage te laten slepen en een offerte voor reparatie op te vragen. Toen hij die uiteindelijk ontving, viel hij bijna van zijn stoel. Hij moest liefst 103.764,17 euro betalen... voor één vervangingsonderdeel.

En het was geen typfout.

Hoe kan dat dan? De Hyundai van Westberg is een van de allereerste productieauto’s met een waterstofaandrijving. Het belangrijkste onderdeel erin is de brandstofcel, die de waterstof uit een tank aan boord combineert met zuurstof uit de lucht en zo de elektriciteit opwekt nodig om de motor aan te drijven.

Zuiver water als uitstoot
Omdat er geen zware accu’s voor nodig zijn en er geen uitlaatgassen maar alleen zuiver water wordt uitgestoten, worden auto’s op waterstof door velen gezien als dé technologie voor de toekomst. Het grootste nadeel is nu nog dat er relatief veel energie verloren gaat.

„Ik was heel tevreden over mijn auto”, vertelt Westberg nu in de Duitse krant Bild. Hij kocht de wagen in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs meer dan 110 kilometer om te kunnen tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof. „Maar dat vond ik niet erg. De wagen reed bijna geruisloos en had een bereik van 450 tot 500 kilometer. Perfect voor dagelijks gebruik.”

Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1000 exemplaren van verkocht.

Westberg heeft - logischerwijs - besloten om de reparatie niet te laten uitvoeren en de wagen ’total loss’ te verklaren. Hoewel zijn fabrieksgarantie van vijf jaar al een tijdje verlopen is, vindt hij echter dat Hyundai de auto moet terugnemen omdat die in zijn ogen nog niet klaar was voor serieproductie. Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.


Dan ben je mooi de Sjaak. :x :x
  Bericht 
Raymond
Master
Toch maar weer een diesel dan.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.
Gewoon maar terugbrengen naar de dealer dan; met 50 de showroom in.
  Bericht 
Blaataap
Master
Joël D. schreef:
Rugleuning bestaat uit één deel inderdaad bij Mercedes.


Maar je kunt de luchtkussens en lendesteun wel apart van elkaar verstellen. Daarmee kom je in de buurt. Het is niet hetzelfde maar je komt een heel eind. Uiteraard persoonlijk of het voldoende in de buurt komt. En disclaimer: ik baseer dit op hoe het in mijn auto werkt. Geen idee of het op nieuwere modellen ook nog zo uitgebreid verstelbaar is. Heb alleen maar leenauto’s meegekregen met sportstoelen (die zitten voor geen meter voor mij).
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
Maar je kunt de luchtkussens en lendesteun wel apart van elkaar verstellen. Daarmee kom je in de buurt. Het is niet hetzelfde maar je komt een heel eind. Uiteraard persoonlijk of het voldoende in de buurt komt. En disclaimer: ik baseer dit op hoe het in mijn auto werkt. Geen idee of het op nieuwere modellen ook nog zo uitgebreid verstelbaar is. Heb alleen maar leenauto’s meegekregen met sportstoelen (die zitten voor geen meter voor mij).
Da's voor mij in elk geval onvoldoende. Juist dat apart verstelbare schouderstuk icm de lendensteun is voor mij tot nu toe de hemel van autostoelen.

Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1000 exemplaren van verkocht.
Da's in elk geval een goede methode om ervoor te zorgen dat die 1000 snel reduceren tot nul.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
bruintje beer schreef:
Gewoon maar terugbrengen naar de dealer dan; met 50 de showroom in.

Moet ie wel nog rijden.

Aangezien de aandrijving al elektrisch is, zou je er achteraf nog een accupakket in kunnen bouwen. Bij klassiekers wordt zo zelfs een complete brandstofmotor vervangen door een elektrische aandrijving. Zal in ieder geval goedkoper zijn dan 100 mille...

Slechte actie van Hyundai overigens. Dat zijn meer VAG praktijken...
  Bericht 
Speedy J
Master
:fp:
Naast een nieuwe airco condensor ook maar even een nieuwe radiateur...


Bijlagen :


  Bericht 
Lotus Omega
Master
Is dat de LS?
  Bericht 
Speedy J
Master
Ja. Beschoten in Rusland in zijn jeugd lijkt het wel.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Van een oude maffiabaas geweest
  Bericht 
Dave
Webspecialist
is uit onderzoek niet gebleken, zelfs op naam van een mevrouw gestaan. 8)

kan ook niet echt dat er nu pas een lek is, vier jaar na invoering en een jaar zelf rondrijden. Steenslag is een bitch en Moskou is alleen maar filerijden.

---
Zitten edoch wel veel gaatjes in (na inzoomen) .. Ook op plekken waar steentjes normaal gesproken niet vliegen. Raar verhaal. :jaja:
  Bericht 
dvdouden
Master
Had er al een tijdje last van dat de ruitensproeier linksvoor slecht werkt en nu doet hij helemaal niks meer. Blijkt de terugslagklep kapot te zijn en niet open te willen. Dat stomme ding is dus nergens meer te vinden. Bij Skandix in Duitsland nog wel een eigen merk versie, 3 euro, en 20 euro verzendkosten :fp:
Alleen maar omdat een stukje rubber van waarschijnlijk 2 cent doorgesleten is :duh:
 Pagina 43 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy