▼
[ 2922 berichten ]
Neuh maar ik moet 10+ jaar teruggaan in de tijd voor een handbakherinnering, verbazend dat er nog handbakken bestaan..
Maargoed eehh de handbakdiesels die ik op 200k en 300k gezet heb, is nooit de koppeling van vervangen. Rare vragen => rare wedervragen/antwoorden.
40% van wat er nieuw verkocht wordt is nog steeds met handbak.
Als je naar het totale NL wagenpark kijkt is de handbak zelfs nog sterk in de meerderheid.
ja dat kan dus niet bij hybride daarom zeg ik sneller dan je denkt zonder handbak.
Mijn auto heeft een automaat, maar als ik hem in Sport zet kan ik schakelen met de flippers. Werkt ideaal.
Jaaaa.. Dat is hetzelfde als BMW "Activehybrid" ... Dat is toch niets. Hybrid als marketingterm gebruikt, dat telt dus niet. Had ik er even bij moeten zeggen natuurlijk. *voelt zich net overheid toen het met kortingen begon te slingeren*
Ik heb ze zo ingesteld dat ze alleen in de sportstand werken. Dan hoeft vrouwlief de flippers niet te gebruiken.
Als de lak is afgebladderd heb je een rand. Spuit je daar overheen blijf je dat altijd zien.
Je moet die randen helemaal vlak schuren en de rest min. opruwen met scotchbrite. (anders hecht die nieuwe laklaag niet)
Klopt. Een randje is te zien.
Het is net een open brandwond.
Niet mooi inderdaad.
Maar voor deze auto is het puur functioneel dat hij niet gaat door roesten. Hij moet nog paar jaartjes mee.
Ga ik doen
Ja, fantastisch. In comfortstand boterzacht en lekker op koppel en in sport + bij afremmen terugschakelen en alles op toeren. Top.
Ik kan dat ook, toch wil hij als je lang hoogtoerig blijft steken (terwijl ik klaar wil zijn om te planken inde goede versnelling als voorligger opdondert) ineens weer naar automaat overschakelen. Bovendien zijn de flippers ook een soort van fly by wire, and als hij buiten de vooraf ingestelde range valt wil hij gewoon niet omhoog of omlaag schakelen dan.
Je kan lastig al remmende met 100 km/h alvast in z'n 2 gaan, want dan vindt hij dat je toeren daar te hoog voor zijn bijvoorbeeld, eerst afremmen dan pas schakelen, terwijl je met de handbak op de motor zou afremmen.
Pook naar rechts plaatsen zodat de bak hardwarematig op Manual blijft staan. Als je dat niet doet, schakelt de bak bij het gebruik van de flippers softwarematig naar Manual, maar na even niet gebruiken weer terug naar Auto.
De bak overruled dit wel bij te weinig toeren en schakelt vanzelf een versnelling terug, maar blijft op Manual. Opschakelen dien je dan weer zelf te doen.
Waarom zou je dat doen? In 3 is laag zat.
Daarom, als je ooit een donorblokje zoekt, beter eentje scoren waar een automaat achter heeft gehangen. Foolproofer.
Middeltje in en flink schoonscheuren voor die voor de APK gaat.
Geen idee, ding is in december gekeurd.
IK heb er eentje gedaan voor een klant. Kon gelijk een nieuw roetfilter onder.....
Begreep van een tuner dat auto's met uitgeschakelde EGR schoner waren.
N47D20C...ook een cheat motor.
Is getuned dus het hele uitlaat "systeem" is al ruim 250k km aan meer belasting onderworpen dan waarvoor het ontworpen is.
Over het algemeen lees ik voor alle automerken problemen.
Nou....ff wezen deeltjesmeten na goede warm-up: 3 miljoen was de uitslag
Dus 3x te hoog.....roetfilter elllende maar laten uitschrijven bij RDW, langs de tuner om roetfilter fysiek te laten verwijderen en kijken wat ik nog meer kan doen om er een "rolling coal" diesel van te maken
Yep....mijn auto wordt altijd gebruikt als "test" object voor APK leerlingen.
Qua technische staat is ie net op 180K km
▲
[ 2922 berichten ]
Dave
Webspecialist
wellproc schreef:
Automaat heeft toch geen aparte koppeling?
Neuh maar ik moet 10+ jaar teruggaan in de tijd voor een handbakherinnering, verbazend dat er nog handbakken bestaan..
Maargoed eehh de handbakdiesels die ik op 200k en 300k gezet heb, is nooit de koppeling van vervangen. Rare vragen => rare wedervragen/antwoorden.
Olds 76
Master
Dave schreef:
verbazend dat er nog handbakken bestaan..
40% van wat er nieuw verkocht wordt is nog steeds met handbak.
Als je naar het totale NL wagenpark kijkt is de handbak zelfs nog sterk in de meerderheid.
snovvdog
Master
Ik blijf handbak fijner vinden van automaat, veel sneller (zeker als je snel tussen vooruit/achteruit moet schakelen) maar algemeen met maneuvreren. Als mijn auto in handbak versie kwam zou ik dat veel liever hebben.
Automaat doet gewoon niet wat je wil, schakelt te snel terug terwijl je soms gewoon met meer gas in de bestaande versnelling wilt blijven. Ik snap het terugschakelen naar een lagere versnelling voor 1-2 sec niet als hij daarna toch weer omhoog moet schakelen. Verder blijven ze zelfs in handmatige override modus soms niet in de versnelling welke je wilt.
Heb het idee veel meer controle te hebben over de auto met handbak dan automaat.
Nee ik doe hem niet altijd na met snelheid van omhoog schakelen. Maar regelmatig dat hij gaat schakelen terwijl ik zoiets heb van doe nou niet...
Klassieke automaten met koppelomvormer i.p.v. 2 koppelingen vind ik al helemaal een ramp, trage klote dingen...
Ik heb nog geen enkele automaat gereden waar ik mij op 1 of ander moment niet aan stoor.
Daarnaast dure complexe meuk, zou er niet aan moeten denken om privé zoiets te bezitten. Handbak sloop je niet zo snel, automaat is best gevoelig, al helemaal als je zo'n overcomplex ding hebt met 3 koppelingen ( standaard 2 koppeling dsg, met nog een 3e voor de elektromotor). Fortuin als er wat mis gaat, terwijl een koppelingsplaat veelal maar 100 euro is, of 250 euro voor een complete set met drukgroep en druklager...
Doe mij maar een handbak, met ook een gaspedaal die gewoon direct met een kabel de gasklep aanstuurt, in plaats van dat achterlijke vetraagde fly-by-wire systeem.
Automaat doet gewoon niet wat je wil, schakelt te snel terug terwijl je soms gewoon met meer gas in de bestaande versnelling wilt blijven. Ik snap het terugschakelen naar een lagere versnelling voor 1-2 sec niet als hij daarna toch weer omhoog moet schakelen. Verder blijven ze zelfs in handmatige override modus soms niet in de versnelling welke je wilt.
Heb het idee veel meer controle te hebben over de auto met handbak dan automaat.
Nee ik doe hem niet altijd na met snelheid van omhoog schakelen. Maar regelmatig dat hij gaat schakelen terwijl ik zoiets heb van doe nou niet...
Klassieke automaten met koppelomvormer i.p.v. 2 koppelingen vind ik al helemaal een ramp, trage klote dingen...
Ik heb nog geen enkele automaat gereden waar ik mij op 1 of ander moment niet aan stoor.
Daarnaast dure complexe meuk, zou er niet aan moeten denken om privé zoiets te bezitten. Handbak sloop je niet zo snel, automaat is best gevoelig, al helemaal als je zo'n overcomplex ding hebt met 3 koppelingen ( standaard 2 koppeling dsg, met nog een 3e voor de elektromotor). Fortuin als er wat mis gaat, terwijl een koppelingsplaat veelal maar 100 euro is, of 250 euro voor een complete set met drukgroep en druklager...
Doe mij maar een handbak, met ook een gaspedaal die gewoon direct met een kabel de gasklep aanstuurt, in plaats van dat achterlijke vetraagde fly-by-wire systeem.
Dave
Webspecialist
snovvdog schreef:
Als mijn auto in handbak versie kwam zou ik dat veel liever hebben.
ja dat kan dus niet bij hybride daarom zeg ik sneller dan je denkt zonder handbak.
Range Rover Teun
Medewerker
snovvdog schreef:
Ik heb nog geen enkele automaat gereden waar ik mij op 1 of ander moment niet aan stoor.
Mijn auto heeft een automaat, maar als ik hem in Sport zet kan ik schakelen met de flippers. Werkt ideaal.
Dave
Webspecialist
Rover schreef:
1ste Honda Civic Hybride
Jaaaa.. Dat is hetzelfde als BMW "Activehybrid" ... Dat is toch niets. Hybrid als marketingterm gebruikt, dat telt dus niet. Had ik er even bij moeten zeggen natuurlijk. *voelt zich net overheid toen het met kortingen begon te slingeren*
dvdouden
Master
Rover schreef:
1ste Honda Civic Hybride was anders handgeschakeld
Honda CR-Z ook, hybride en handgeschakeld. Maar daar zit de elektromotor op de plek van het vliegwiel en heb je niet te maken met een koppeling tussen elektrisch of benzine.
Dave
Webspecialist
had ik er even bij moeten zeggen natuurlijk
Maar wellproc heeft een aankoopsprobleem. Geen autoprobleem.
Maar wellproc heeft een aankoopsprobleem. Geen autoprobleem.
Walker
Master
Ik heb bij de vorige Tuscon de koppeling van de automaat naar zijn grootje gereden. Gelukkig waren deze kosten voor de leasemaatschappij / importeur / dealer (garantie).
Het rijden met een automaat geeft meer rust, zeker als de auto voldoende vermogen heeft.
Het rijden met een automaat geeft meer rust, zeker als de auto voldoende vermogen heeft.
bruintje beer
Master
Range Rover Teun schreef:
Mijn auto heeft een automaat, maar als ik hem in Sport zet kan ik schakelen met de flippers.
Ik verwacht dat de flippers in elke stand reageren.
Schoenzool
Master
Even de vervellende huid van de auto van mijn vrouw terug pakken op de vorige pagina.
Ik heb nog wat gevonden in de schuur waarvan ik denk dat ik het misschien kan gebruiken:
- https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke- ... gIc0_D_BwE
- https://www.nonpaints.com/nl/motip-laks ... gIXvPD_BwE
Even geen idee waarom het "in de bak ligt" maar de lakstift is nog dicht.
Mogelijk komt het van mijn ouders af waar ik een paar maanden geleden mee de garage heb opgeruimd.
Kan ik allebei de producten gebruiken voor de vervellende autolaag?
- eest sopje met schuurspons
- dan de ontvetter
- dan de blanke lak
Of werkt het zo niet?
Ik heb nog wat gevonden in de schuur waarvan ik denk dat ik het misschien kan gebruiken:
- https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke- ... gIc0_D_BwE
- https://www.nonpaints.com/nl/motip-laks ... gIXvPD_BwE
Even geen idee waarom het "in de bak ligt" maar de lakstift is nog dicht.
Mogelijk komt het van mijn ouders af waar ik een paar maanden geleden mee de garage heb opgeruimd.
Kan ik allebei de producten gebruiken voor de vervellende autolaag?
- eest sopje met schuurspons
- dan de ontvetter
- dan de blanke lak
Of werkt het zo niet?
Range Rover Teun
Medewerker
bruintje beer schreef:
Ik verwacht dat de flippers in elke stand reageren.
Ik heb ze zo ingesteld dat ze alleen in de sportstand werken. Dan hoeft vrouwlief de flippers niet te gebruiken.
Lotus Omega
Master
[~snovvdog] Zo denk ik er ook over
Die van BMW vind ik wel goed. Zijn lekker alert en schakelen bij 1500tpm terug. Het is net of je met een handbak rondrijdt.
Ouderwetse automaten vind ik wel geinig. Beter dan die moderne bakken die op eco zijn afgesteld en in hoge versnellingen blijven hangen of juist ineens veel te ver terugschakelen. Mercedes is daar heel goed in
Citaat:
Ik heb nog geen enkele automaat gereden waar ik mij op 1 of ander moment niet aan stoor.
Die van BMW vind ik wel goed. Zijn lekker alert en schakelen bij 1500tpm terug. Het is net of je met een handbak rondrijdt.
Ouderwetse automaten vind ik wel geinig. Beter dan die moderne bakken die op eco zijn afgesteld en in hoge versnellingen blijven hangen of juist ineens veel te ver terugschakelen. Mercedes is daar heel goed in
Mr.Cabdriver
Master
zerty
Master
Schoenzool schreef:
Of werkt het zo niet?
Als de lak is afgebladderd heb je een rand. Spuit je daar overheen blijf je dat altijd zien.
Je moet die randen helemaal vlak schuren en de rest min. opruwen met scotchbrite. (anders hecht die nieuwe laklaag niet)
Schoenzool
Master
zerty schreef:
Als de lak is afgebladderd heb je een rand
Klopt. Een randje is te zien.
Het is net een open brandwond.
zerty schreef:
Spuit je daar overheen blijf je dat altijd zien.
Niet mooi inderdaad.
Maar voor deze auto is het puur functioneel dat hij niet gaat door roesten. Hij moet nog paar jaartjes mee.
zerty schreef:
Je moet die randen helemaal vlak schuren
Ga ik doen
Joël D.
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Die nieuwe 9-traps is wel erg fijn.
Ja, fantastisch. In comfortstand boterzacht en lekker op koppel en in sport + bij afremmen terugschakelen en alles op toeren. Top.
snovvdog
Master
Range Rover Teun schreef:
Mijn auto heeft een automaat, maar als ik hem in Sport zet kan ik schakelen met de flippers. Werkt ideaal.
Ik kan dat ook, toch wil hij als je lang hoogtoerig blijft steken (terwijl ik klaar wil zijn om te planken inde goede versnelling als voorligger opdondert) ineens weer naar automaat overschakelen. Bovendien zijn de flippers ook een soort van fly by wire, and als hij buiten de vooraf ingestelde range valt wil hij gewoon niet omhoog of omlaag schakelen dan.
Je kan lastig al remmende met 100 km/h alvast in z'n 2 gaan, want dan vindt hij dat je toeren daar te hoog voor zijn bijvoorbeeld, eerst afremmen dan pas schakelen, terwijl je met de handbak op de motor zou afremmen.
Morbid Angel
Master
snovvdog schreef:
toch wil hij als je lang hoogtoerig blijft steken (terwijl ik klaar wil zijn om te planken inde goede versnelling als voorligger opdondert) ineens weer naar automaat overschakelen.
Pook naar rechts plaatsen zodat de bak hardwarematig op Manual blijft staan. Als je dat niet doet, schakelt de bak bij het gebruik van de flippers softwarematig naar Manual, maar na even niet gebruiken weer terug naar Auto.
De bak overruled dit wel bij te weinig toeren en schakelt vanzelf een versnelling terug, maar blijft op Manual. Opschakelen dien je dan weer zelf te doen.
Suggestief
Master
Die dsg bakken laten zich niet uitzetten of je moet het eruit programmeren.
Lijkt mij geen strak plan met die bromtol in het vooronder.
Alles wat geautomatiseerd is kan ergenis oproepen. ACC, auto groot licht, terugsturen, etc.
Ik kan mij flink ergeren aan de ruitenwissers die nooit wissen wanneer ik wil of als een debiel tekeer gaan bij een spat op de sensor.
snovvdog schreef:
met 100 km/h alvast in z'n 2 gaan .....
op de motor zou afremmen
op de motor zou afremmen
Lijkt mij geen strak plan met die bromtol in het vooronder.
Alles wat geautomatiseerd is kan ergenis oproepen. ACC, auto groot licht, terugsturen, etc.
Ik kan mij flink ergeren aan de ruitenwissers die nooit wissen wanneer ik wil of als een debiel tekeer gaan bij een spat op de sensor.
Mr.Cabdriver
Master
snovvdog schreef:
Je kan lastig al remmende met 100 km/h alvast in z'n 2 gaan
Waarom zou je dat doen? In 3 is laag zat.
Daarom, als je ooit een donorblokje zoekt, beter eentje scoren waar een automaat achter heeft gehangen. Foolproofer.
Dave
Webspecialist
Nee, net voor die tijd geëxporteerd zag ik. Ik weiger te betalen voor https://www.carvertical.com/sample-report dus geen idee waar die nu uithangt maar de eigenaar zal er vast plezier van hebben. Diesel
R
Master
18vti schreef:
Iemand zijn/haar diesel al voor APK laten testen op deeltjes uitstoot?
Middeltje in en flink schoonscheuren voor die voor de APK gaat.
Blaataap
Master
18vti schreef:
Iemand zijn/haar diesel al voor APK laten testen op deeltjes uitstoot?
Geen idee, ding is in december gekeurd.
Dashcam Drenthe
Master
De diesel hier thuis verkocht aan een Griek in september.
M'n oude Astra diesel rijdt ook vrolijk rond in Polen
M'n oude Astra diesel rijdt ook vrolijk rond in Polen
Piet_Piraat
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Ligt aan de gebruiker.
Dat dus. Mijn E91 had bij 400k nog de originele koppeling erin zitten die nog helemaal fris was. Maar de gebruiker voor mij en ikzelf reden vooral snelweg, dat scheelt natuurlijk flink.
18vti
Master
Zaterdag ff langs de garage voor een proef meting zodat ik weet hoe slecht ie nu is na zoveel jaar (12) en 370k km.
Uitlaatpijpjes zijn verchroomd maar zijn na paar maanden redelijk voorzien van een zwarte roetlaag.
Inmiddels gelezen dat "afkeur" aan heel veel onderwerpen kan liggen....
Uitlaatpijpjes zijn verchroomd maar zijn na paar maanden redelijk voorzien van een zwarte roetlaag.
Inmiddels gelezen dat "afkeur" aan heel veel onderwerpen kan liggen....
adinsx
Master
Welk type blok ligt er in? Wat we vooral zien is dat de dieselmotoren waarmee gesjoemeld is de test niet halen. De belangrijkste reden: Het roetfilter kon wat goedkoper worden omdat ie softwarematig schoner was. Gevolg nu is dat het filter snel scheurt. 1.6 dv6 van PSA-groep is de koploper. De 1.5 dCi van Renault is gek genoeg (want ook gesjoemel) de schoonste in de vele praktijkgegevens die verzameld zijn.
Het kan inderdaad aan meer liggen. Van injectoren tot EGR.
Het kan inderdaad aan meer liggen. Van injectoren tot EGR.
RAH
Master
Die deeltjes uitstoot. Dat gaat over roet? Dan dus de EGR er definitief tussenuit slopen, dat geeft minder roet.
adinsx
Master
Kenteken invoeren bij een onderdelenleverancier, bijvoorbeeld: https://begin.mijngrossier.nl/Vehicle/S ... sier.nl%2F
wellproc
Master
Die doet het niet. Ik moet inloggen ofzo. Gastgebruikerknopje leidt tot herladen van de eerste pagina enzovoorts...
Het is een 1.6 BlueHDI 120, 1.560cc, 88kW, geproduceerd tussen 2014-07 en 2018-03.
Owja: de 98 gr CO2/km variant (of zoiets...)
Het is een 1.6 BlueHDI 120, 1.560cc, 88kW, geproduceerd tussen 2014-07 en 2018-03.
Owja: de 98 gr CO2/km variant (of zoiets...)
Injectie
F1 kenner '22
18vti schreef:
Iemand zijn/haar diesel al voor APK laten testen op deeltjes uitstoot?
IK heb er eentje gedaan voor een klant. Kon gelijk een nieuw roetfilter onder.....
Begreep van een tuner dat auto's met uitgeschakelde EGR schoner waren.
18vti
Master
adinsx schreef:
Welk type blok ligt er in?
N47D20C...ook een cheat motor.
Is getuned dus het hele uitlaat "systeem" is al ruim 250k km aan meer belasting onderworpen dan waarvoor het ontworpen is.
Over het algemeen lees ik voor alle automerken problemen.
Piet_Piraat
Master
Injectie schreef:
IK heb er eentje gedaan voor een klant. Kon gelijk een nieuw roetfilter onder.....
Begreep van een tuner dat auto's met uitgeschakelde EGR schoner waren.
Roetfilter zou hier nog goed moeten zijn en de EGR is ook al eens vervangen. Maar als ik de boel moet uitschakelen heb ik daar geen moeite mee.
Begreep van een tuner dat auto's met uitgeschakelde EGR schoner waren.
Piet_Piraat
Master
Gisteren trouwens even langs een goede wielhersteller geweest. Hoogteslag uit een wiel laten halen. Was maar klein, maar heerlijk hoe rustig dat nu weer rijdt op hogere snelheid.
18vti
Master
18vti schreef:
N47D20C...ook een cheat motor.
Is getuned dus het hele uitlaat "systeem" is al ruim 250k km aan meer belasting onderworpen dan waarvoor het ontworpen is.
Over het algemeen lees ik voor alle automerken problemen.
Is getuned dus het hele uitlaat "systeem" is al ruim 250k km aan meer belasting onderworpen dan waarvoor het ontworpen is.
Over het algemeen lees ik voor alle automerken problemen.
Nou....ff wezen deeltjesmeten na goede warm-up: 3 miljoen was de uitslag
Dus 3x te hoog.....roetfilter elllende maar laten uitschrijven bij RDW, langs de tuner om roetfilter fysiek te laten verwijderen en kijken wat ik nog meer kan doen om er een "rolling coal" diesel van te maken
18vti
Master
Dave
Webspecialist
18vti
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Op een chassis waar al 3 ton op staat?
Yep....mijn auto wordt altijd gebruikt als "test" object voor APK leerlingen.
Qua technische staat is ie net op 180K km
Schoenzool
Master
Als je linksvoor bij de band met kort insturen een harde klik hoort; waar ligt het dan aan?
Vrouw is wat opgevallen.
Zij omschrijft het als blijven hangen en schurend geluid met draaien aan het stuur, bij lage snelheid. Ik kan het niet schurend noemen maar echt KLIK geluid
Vrouw is wat opgevallen.
Zij omschrijft het als blijven hangen en schurend geluid met draaien aan het stuur, bij lage snelheid. Ik kan het niet schurend noemen maar echt KLIK geluid
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum