▼
[ 2922 berichten ]
Ik heb vroeger een golfje door de apk gekregen waar ik cat had uitgehaald.
Dat zal nu wel niet meer lukken, de eisen zijn veel strenger geworden.
Zeker, daarom heb ik het over België, ik vind heel Nederland een tamme boel. Traagzaad kan je het ook noemen maar daar hebben we iemand anders voor.
144k dus dat kan best wel eens vol zitten. Zeker omdat dit ding vrijwel nooit op accu gereden lijkt te hebben. 0.1W/100km staat er op de duurafstandsmetingdinggeval
oke.. sportkat dus.. met 200 cellen ofzoiets zie ik elders geadverteerd geroepen worden.
Ik wil zoveel mogelijk open hebben
maarja ik heb ook geen zin in al teveel klimaatjankgezeik. Zo'n sportcat is wellicht wel te doen.
Krijg je geen gezeik mee, klep is puur voor tammer geluid in bebouwde gebieden volgens BMW TIS.
raar, in een hybrid.. maar ik heb inderdaad die klep ( https://www.bmw-etk.info/parts-catalog/ ... 18/18_1176 => Actuator drive, exhaust flap 18 30 8632154 )
▶ Youtube video
da moet niet moeilijk zijn als ik onderstaand zo lees, interessant
Bijlagen :
Uiteraard, proppen ze in bijna alle bmw's behalve de M's.
Je kan ook de clip van de klep eraf halen en dan de klep vastzetten met een stukje ijzerdraad. Hoef je geen zekeringen te verwijderen. Ik heb het voor een paar mensen gedaan, paar minuten werk en een obstakel minder in de uitlaatlijn.
Die moet je er trouwens uithalen bij flink gas geven zodat de klep open staat en blijft. Gedoe.
Oke ik ga nu kijken, waarom ook niet
goed dat is dus NIET te doen.
Nul bewegingsruimte en die clip daar staat zoveel spanning op, die krijg ik er niet uitgedrukt met wat voor gereedschap dan ook.
Dit had van de week op de brug gemoeten, is geen werken zo. Wat een gekut.
Heeft geen zin, dan blijft de klep dicht.
De clip heeft aan 1 kant een haak. Die laat je met rust.
Aan de andere kant wip je m uit de groef met een schroevendraaier oid.
Mocht het helemaal niet lukken dan kan je de 3 m6 boutjes waar het motortje mee vast zit wat lossen.
Bijlagen :
heb ik geprobeerd bij te komen maar ik kom er zo niet bij, moet de hele bumper en hitteschild eraf
In sportstand met wat toeren. Dan gaat ie open (3500 rpm zag ik iemand op Youtube roepen). Trek je dan het stekkertje eruit dan blijft het hele zooitje in die stand staan.
Die klep lost het probleem niet op. Een sportkat ook niet.
Inlaatpoorten zullen verkoekt zijn door blow-by.
Dat komt omdat bij DI de klepstelen geen benzinedouche krijgen.
Daartegen helpt alleen een OCC. Maar dat wordt schijnbaar alleen in de VS en AU algemeen erkend.
Ik zie niet waar er wat gevangen wordt, het lijkt me geen catch-systeem.
Waar dat verwarmingselement voor dient? Condenseren tegengaan?
Een OCC dien je aan de koelste kant van de motor te hangen juist om condenseren te bevorderen.
Ik heb dit ooit geknutseld:
Bijlagen :
Zijn niet nodig indien de motor tijdig verse olie krijgt (tijdig betekend overigens niet altijd de verversingsinterval die door de fabrikant wordt voorgeschreven).
▲
[ 2922 berichten ]
Dave
Webspecialist
Denk dat het een sportkat moet worden en ergens in België omdat die meer verstand lijken te hebben. Even inlichtingen bij een ander forum inwinnen.
bruintje beer
Master
Dave schreef:
Mwah beetje tamme boel de laatste 10 jaar. Verouderingsgolf denk ik.
Kwaliteit boven kwantiteit was het onlangs nog.
zerty
Master
Dave schreef:
Maar krijg je gezeik bij 'de test' ?.. Dat zal haast wel
Ik heb vroeger een golfje door de apk gekregen waar ik cat had uitgehaald.
Dat zal nu wel niet meer lukken, de eisen zijn veel strenger geworden.
Mr.Cabdriver
Master
Ik denk dat niet de EGR maar de PCV de evt vervuiling veroorzaakt.
Wat is de km-stand van die B48?
Endoscoopje in je inlaatspruitstuk steken en je weet het.
Walnutblast (of die van Tunap) en dan een catch can.
▶ Youtube video
Wat is de km-stand van die B48?
Endoscoopje in je inlaatspruitstuk steken en je weet het.
Walnutblast (of die van Tunap) en dan een catch can.
▶ Youtube video
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
Kwaliteit boven kwantiteit was het onlangs nog.
Zeker, daarom heb ik het over België, ik vind heel Nederland een tamme boel. Traagzaad kan je het ook noemen maar daar hebben we iemand anders voor.
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Wat is de km-stand van die B48?
144k dus dat kan best wel eens vol zitten. Zeker omdat dit ding vrijwel nooit op accu gereden lijkt te hebben. 0.1W/100km staat er op de duurafstandsmetingdinggeval
zerty schreef:
Dat zal nu wel niet meer lukken, de eisen zijn veel strenger geworden.
oke.. sportkat dus.. met 200 cellen ofzoiets zie ik elders geadverteerd geroepen worden.
Suggestief schreef:
Ga je de klep in de uitlaat ook permanent open zetten?
Ik wil zoveel mogelijk open hebben
maarja ik heb ook geen zin in al teveel klimaatjankgezeik. Zo'n sportcat is wellicht wel te doen.
Suggestief
Master
Dave schreef:
teveel klimaatjankgezeik
Krijg je geen gezeik mee, klep is puur voor tammer geluid in bebouwde gebieden volgens BMW TIS.
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
geluid in bebouwde gebieden
raar, in een hybrid.. maar ik heb inderdaad die klep ( https://www.bmw-etk.info/parts-catalog/ ... 18/18_1176 => Actuator drive, exhaust flap 18 30 8632154 )
▶ Youtube video
da moet niet moeilijk zijn als ik onderstaand zo lees, interessant
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
twee zekeringen voor een klepje.. tis nogal wat
denk toch beter dat kabeltje los, er zal vast wel meer op die twee zekeringen zitten.
denk toch beter dat kabeltje los, er zal vast wel meer op die twee zekeringen zitten.
Suggestief
Master
Dave schreef:
maar ik heb inderdaad die klep
Uiteraard, proppen ze in bijna alle bmw's behalve de M's.
Je kan ook de clip van de klep eraf halen en dan de klep vastzetten met een stukje ijzerdraad. Hoef je geen zekeringen te verwijderen. Ik heb het voor een paar mensen gedaan, paar minuten werk en een obstakel minder in de uitlaatlijn.
Dave
Webspecialist
Mja. Het kan ook met de bimmerlink app zie ik. Kost 40 Euro. Tikje overdreven. => hmm.
Oh. Praktisch
ik weet niet zeker of er een hele bodemplaat voor zit. Dan duurt het wat langer denk ik
Citaat:
You need to repeat this every time you start the car.
Oh. Praktisch
Suggestief schreef:
paar minuten werk
ik weet niet zeker of er een hele bodemplaat voor zit. Dan duurt het wat langer denk ik
Suggestief
Master
Zit tegen de achterdemper aan. Als je in de uitlaat kijk dan zie je de klep.
De clip is nr. 14 in jouw link.
De clip is nr. 14 in jouw link.
Suggestief
Master
Dave schreef:
twee zekeringen
Die moet je er trouwens uithalen bij flink gas geven zodat de klep open staat en blijft. Gedoe.
Dave
Webspecialist
goed dat is dus NIET te doen.
Nul bewegingsruimte en die clip daar staat zoveel spanning op, die krijg ik er niet uitgedrukt met wat voor gereedschap dan ook.
Dit had van de week op de brug gemoeten, is geen werken zo. Wat een gekut.
Dave
Webspecialist
dit is een internetfoto.. gezien vanaf de andere kant..
stekkertje eruit trekken lijkt me nog minder gedoe. Maarja. Je komt er voor geen ene meter bij met je klauwen.
stekkertje eruit trekken lijkt me nog minder gedoe. Maarja. Je komt er voor geen ene meter bij met je klauwen.
Suggestief
Master
Dave schreef:
stekkertje eruit trekken
Heeft geen zin, dan blijft de klep dicht.
De clip heeft aan 1 kant een haak. Die laat je met rust.
Aan de andere kant wip je m uit de groef met een schroevendraaier oid.
Mocht het helemaal niet lukken dan kan je de 3 m6 boutjes waar het motortje mee vast zit wat lossen.
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
Mocht het helemaal niet lukken dan kan je de 3 m6 boutjes waar het motortje mee vast zit wat lossen.
heb ik geprobeerd bij te komen maar ik kom er zo niet bij, moet de hele bumper en hitteschild eraf
Suggestief schreef:
Heeft geen zin, dan blijft de klep dicht.
In sportstand met wat toeren. Dan gaat ie open (3500 rpm zag ik iemand op Youtube roepen). Trek je dan het stekkertje eruit dan blijft het hele zooitje in die stand staan.
Suggestief
Master
Als je de clip eruit haalt niet, de motor werkt dan zoals het hoort en ziet niet of ie wel of niet een klep meeneemt.
Er zit ook geen sensor oid.
Er zit ook geen sensor oid.
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
Krijg je geen storing als die klep niet doet wat het motormanagement verwacht?
Die klep lost het probleem niet op. Een sportkat ook niet.
Inlaatpoorten zullen verkoekt zijn door blow-by.
Dat komt omdat bij DI de klepstelen geen benzinedouche krijgen.
Daartegen helpt alleen een OCC. Maar dat wordt schijnbaar alleen in de VS en AU algemeen erkend.
Raymond
Master
Wat is een OCC? Oh een oil catch can. Tja. Ik stond vorig jaar bij een garage te kijken die bezig was met het schoonmaken van een DI motor...een dikke V10. Wat een bende joh, ik zou er een auto om laten staan.
Suggestief
Master
BMW heeft op veel modellen een eigen "catch" systeem, deze werkt met een verwarmingselement.
Zie https://www.bmw-etk.info/parts-catalog/ ... 1157623745
Ik weet niet of deze ook bij Dave zo zit.
▶ Youtube video
Zie https://www.bmw-etk.info/parts-catalog/ ... 1157623745
Ik weet niet of deze ook bij Dave zo zit.
▶ Youtube video
Injectie
F1 kenner '22
https://www.bsrtuning.nl/producten/spor ... 2-F83/440i
Zoek je zoiets Dave?
Mijn ervaringen met sportkats zijn goed. Alleen wat langer toeren houden bij een viergasmeting
Zoek je zoiets Dave?
Mijn ervaringen met sportkats zijn goed. Alleen wat langer toeren houden bij een viergasmeting
Dave
Webspecialist
misschien maar als het minder kost is het ook leuk.
weet niet wat dit is; https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-223-1584
weet niet wat dit is; https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-223-1584
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
BMW heeft op veel modellen een eigen "catch" systeem, deze werkt met een verwarmingselement.
Ik zie niet waar er wat gevangen wordt, het lijkt me geen catch-systeem.
Waar dat verwarmingselement voor dient? Condenseren tegengaan?
Een OCC dien je aan de koelste kant van de motor te hangen juist om condenseren te bevorderen.
Ik heb dit ooit geknutseld:
Bijlagen :
adinsx
Master
Zwarte handen dag vandaag. Na een verse APK afgelopen vrijdag (alleen setje ruitenwissers), vandaag de ochtend ingepland voor de onderhoudsbeurt voor de Clio overgaat naar een neefje.
Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en remvloeistof op de Clio. Oh, en de bumperlip vernieuwen. Madam had een boomstronkje geraakt op een parkeerplaats in dec. Voor 60,- een nieuwe opgehaald in Oldenzaal vorige week.
Klonk als een plan om 's middags thuis te klussen. Niet dus. Ik was om 15.50 thuis
Helaas heeft madam wat meer schade gereden dan alleen de bumperlip... montageoog van de radiateur/condensor subframe is naar achter geschoven. Nog een geluk dat de radiator / condensor heel zijn gebleven. Die staat nu nogal schuin Ook de luchtgeleider met actieve lamellen is gaar, en de onderplaat wat gehavend.
Vooruit, er lekt niks, dus had de boel weer dicht kunnen plempen en wat extra parkers hier en daar, maar mehh, dat voelde niet goed.
Toch de verzekering maar eens gebeld. 0,- eigen risico en no claim garantie, dus morgenochtend ermee naar ABS Boekhorst. Geen zin in de boel zelf rechttrekken (en dan wellicht wél de boel lek).
Kortom: lekker bezig geweest, planning om zeep
Bijlagen :
Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en remvloeistof op de Clio. Oh, en de bumperlip vernieuwen. Madam had een boomstronkje geraakt op een parkeerplaats in dec. Voor 60,- een nieuwe opgehaald in Oldenzaal vorige week.
Klonk als een plan om 's middags thuis te klussen. Niet dus. Ik was om 15.50 thuis
Helaas heeft madam wat meer schade gereden dan alleen de bumperlip... montageoog van de radiateur/condensor subframe is naar achter geschoven. Nog een geluk dat de radiator / condensor heel zijn gebleven. Die staat nu nogal schuin Ook de luchtgeleider met actieve lamellen is gaar, en de onderplaat wat gehavend.
Vooruit, er lekt niks, dus had de boel weer dicht kunnen plempen en wat extra parkers hier en daar, maar mehh, dat voelde niet goed.
Toch de verzekering maar eens gebeld. 0,- eigen risico en no claim garantie, dus morgenochtend ermee naar ABS Boekhorst. Geen zin in de boel zelf rechttrekken (en dan wellicht wél de boel lek).
Kortom: lekker bezig geweest, planning om zeep
Bijlagen :
Mdw
Ultimate Master
En die gaat straks in jou blauwe Megane rijden ? , wil je alvast je eigen schade topic ?
adinsx
Master
Ze is goed in mij bezig houden ja. Positieve, ze kwam wel redelijk overstuur thuis dat ze schade had. Beetje jammer dat ik, na even ernaar kijken, zei dat het wel meeviel. Kost het nu alsnog een en ander.
De blauwe is (nog) schadevrij op 1 kras op een velg na. Ja, ook door de muts
De blauwe is (nog) schadevrij op 1 kras op een velg na. Ja, ook door de muts
Raaf
Master
Dat subframe is wel roestig.. Die auto is toch nog niet zo oud?
Maar die hoek met die radiator is wel een stevige tik geweest ja
Maar die hoek met die radiator is wel een stevige tik geweest ja
adinsx
Master
Ze vervangen de hele handel maar. En inderdaad, die roest viel me ook op. Wel een en ander aan pekel gehad hier, maar hmm..
Blaataap
Master
Recentere Renaults schijnen vaker aardig te roesten onderop. Zal wel een "efficiëntieslag" zijn gemaakt in de fabrieken.
Lotus Omega
Master
Er moeten ook steeds meer verplichte systemen op auto's komen die niet nodig zijn. Als ze de prijzen dan enigszins redelijk willen houden moeten ze ergens anders op bezuinigingen
lacheisleuk
Master
De C2 mag ook een beurt hebben. Ervaringen met motorreinigers die je voor de beurt in de olie gooit en dan nog een stukje mee laat lopen? Injector cleaner stay ook op het programma.
RAH
Master
lacheisleuk schreef:
motorreinigers
Zijn niet nodig indien de motor tijdig verse olie krijgt (tijdig betekend overigens niet altijd de verversingsinterval die door de fabrikant wordt voorgeschreven).
lacheisleuk
Master
Ik zit nu op 20k, in september een half litertje bijgegooid. Zit Total Quartz 5w40 in.
En goedkope olie ingooien, rondje rijden en weer uitspoelen heeft ook geen nut?
En goedkope olie ingooien, rondje rijden en weer uitspoelen heeft ook geen nut?
Dashcam Drenthe
Master
Reinigen heeft bij mij wel geholpen met olieverbruik destijds. Van 1:2500km naar 1:8000km. Olie bleef ook mooi schoon
Raaf
Master
Ik zou gewoon 10k als interval aanhouden. Max een jaar.
Al die lange onderhoudsintervallen werken voor geen meter als je geen 50+k per jaar draait.
Al die lange onderhoudsintervallen werken voor geen meter als je geen 50+k per jaar draait.
RAH
Master
Met een (mijn) diesel zou (doe) ik rond de 20K km een olie en filter wissel doen, een benzine met 15K km. Hierbij rekening houdende dat de auto gebruikt wordt zoals ik die gebruik. Veel lange afstanden en weinig korte stadsritjes. Met meer rustige snelweg kilometers dan ik nu doe zou ik (bij diesel) nog richting de 25K kunnen gaan. Mijn auto is overigens van mening dat met mijn huidige rijstijl de verversingsinterval op 34K km zit
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum