▼
[ 2922 berichten ]
Inspuiten met haarlak (ook de binnenkant van de verdelerkap en bougiedoppen) dit verdrijft vocht.
En bij de nieuwe bougies de electrodenafstand afstellen.
Heeft dat hok nog een old school verdelerkap? Dan is die veel eerder verdachte dan je bougies.
Haha, heel herkenbaar ja. We kregen een tijdje terug deze video toegestuurd van blacksludge bij een BMW motor (N57), waarbij de olie al 100.000 km niet ververst is. En ja, de persoon had even handschoenen aan moeten doen
▶ Youtube video
mysterieuze gedoe allemaal
Inderdaad geen verdelerkap. Althans, ik heb 'm niet gezien
Nice!
Nee hoor. Toevoerleiding naar de injectorrail.
Topper!
Hoe zagen ze eruit? nat, grauw(bruin), roestig enz, allemaal hetzelfde of enkele anders??
Aan de looks van de oude bougies kan je een stukje van de diagnose doen.
Hybride? Of gewoon ICE? Bij hybrides zien we wel meer uitlaat-issues omdat er veel vocht in blijft zitten als gevolg van niet goed warm worden van de brandstofmotor.
En anders was het een gevalletje maandagochtend-ellende.
Overigens heb ik geen reserve bougies meer want die zijn allemaal al mee met het afval
Olie peilen doe ik gelukkig regelmatig. Die uitlaat-check dan weer niet. Daar moet ik nog even over nadenken...
Zou kleppendekselpakking kunnen zijn dus het kan meevallen.
Precies, dus als die lek is komt de olie zo het bougiegat ingedruppeld.
Mwoh... Iedere dag 100 km enkele reis. Dus de motor wordt echt wel warm.
▲
[ 2922 berichten ]
Rover
Master
Ik verwacht dat de oorzaak eerder zal liggen bij een minder werkende bobine of slechte bougiekabels. Bougies zijn normaal gesproken zo snel niet kapot. (Nieuwe kunnen een onderliggende oorzaak wel korte tijd verbloemen)
Piet_Piraat
Master
Ik vind het ook idioot vroeg, maar die bougies hielpen de vorige keer.
Ik kan er van alles van vinden, maar voor drie tientjes en een uurtje werk met een biertje erbij is het mogelijk weer opgelost. Daar kan ik moeilijk over doen. Of niet.
Daarna kijk ik indien nodig wel naar bougiekabels, bobines etc. Jammere is dat het dan meteen een stuk duurder wordt, vooral omdat het er acht zijn.
Ik kan er van alles van vinden, maar voor drie tientjes en een uurtje werk met een biertje erbij is het mogelijk weer opgelost. Daar kan ik moeilijk over doen. Of niet.
Daarna kijk ik indien nodig wel naar bougiekabels, bobines etc. Jammere is dat het dan meteen een stuk duurder wordt, vooral omdat het er acht zijn.
zerty
Master
Piet_Piraat schreef:
Daarna kijk ik indien nodig wel naar bougiekabels
Inspuiten met haarlak (ook de binnenkant van de verdelerkap en bougiedoppen) dit verdrijft vocht.
En bij de nieuwe bougies de electrodenafstand afstellen.
Raymond
Master
Piet_Piraat schreef:
Ik vind het ook idioot vroeg, maar die bougies hielpen de vorige keer.
Heeft dat hok nog een old school verdelerkap? Dan is die veel eerder verdachte dan je bougies.
Joël D.
Master
Japanse 4 cilinder met 8 bougies, dan moet ik denken aan een Honda? Maar ik denk niet dat die nog een verdelerkap hebben in die combinatie.
Piet heeft het ook over 8 bobines, dus geen verdelerkap.
Piet heeft het ook over 8 bobines, dus geen verdelerkap.
adinsx
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Geen olie verversen gaf deze tattie onder het kleppendeksel bij een Clio:
Haha, heel herkenbaar ja. We kregen een tijdje terug deze video toegestuurd van blacksludge bij een BMW motor (N57), waarbij de olie al 100.000 km niet ververst is. En ja, de persoon had even handschoenen aan moeten doen
▶ Youtube video
RAH
Master
N57, dat is een dikke 6 cilinder diesel. Ik heb de M57, de voorloper. Toch knap dat die oliepomp toch nog lang genoeg in smering heeft voorzien tot de olie in vaste vorm is overgegaan.
Lotus Omega
Master
Goedkoop is duurkoop zo blijkt maar weer. Bij AutoWeek Klokje Rond zie je dat ook altijd.
zerty
Master
Ik heb 4 jaar geen olie ververst van een Opel. Geen probleem, moest om de 3 maanden toch een halve liter bij.
RAH
Master
De interval is meestal x aantal km's of elk jaar, net wat eerder komt. Vier jaar is bij mij wel eens 240.000 km geweest. Kan me niet voorstellen dat dat geen probleem zou zijn, zelfs bij een Opel waar elke drie maanden een halve liter bij moet. Er komt wel elke keer verse olie bij, maar het vuil dat door de oude olie is opgenomen verdwijnt niet. En als er een papieren filter in zit, dan moet je maar hopen dat die niet aan het verteren is na zo'n tijd.
Dave
Webspecialist
Joël D. schreef:
Japanse 4 cilinder met 8 bougies, dan moet ik denken aan een Honda?
mysterieuze gedoe allemaal
Piet_Piraat
Master
Joël D. schreef:
Japanse 4 cilinder met 8 bougies, dan moet ik denken aan een Honda? Maar ik denk niet dat die nog een verdelerkap hebben in die combinatie.
U gaat door voor de koelkast! Een mooie Jazz. Superhip.Inderdaad geen verdelerkap. Althans, ik heb 'm niet gezien
Raaf
Master
Schnitzel door de APK maandag, dus kreeg belletje van bevriende garagist dat ik hem weer op kon halen.
Paar dagen op reis dus geen tijd, gisteren ging de weg naar huis vlot dus rond 1830 daar om hem op te halen, zou later op de avond de golf dan wel van de stoep af komen plukken.
Staan nog effe te ouwehoeren, begint ie naar benzine te stinken. Vandaag in de lunch even kunnen sleutelen, blijkt een slangetje in het hoge druk systeem naar de injectorrail die 2 jaar en 400 km terug vervangen is een verkeerde te zijn....
Gelukkig had ik vandaag even tijd, en de vorige keer de slangklemmen handig gedraaid. Met 40 minuten liep ie weer, en droog. Nu wel met brandstofslang
Paar dagen op reis dus geen tijd, gisteren ging de weg naar huis vlot dus rond 1830 daar om hem op te halen, zou later op de avond de golf dan wel van de stoep af komen plukken.
Staan nog effe te ouwehoeren, begint ie naar benzine te stinken. Vandaag in de lunch even kunnen sleutelen, blijkt een slangetje in het hoge druk systeem naar de injectorrail die 2 jaar en 400 km terug vervangen is een verkeerde te zijn....
Gelukkig had ik vandaag even tijd, en de vorige keer de slangklemmen handig gedraaid. Met 40 minuten liep ie weer, en droog. Nu wel met brandstofslang
Raaf
Master
Dat is waar... Dat slangetje stond naar bol.
Misschien toch eerst maar eens taxeren en all risk verzekeren
Misschien toch eerst maar eens taxeren en all risk verzekeren
Piet_Piraat
Master
Hatsa. Uurtje sleutelen, acht nieuwe bougies erin en het ding rijdt weer als een tiet
Raaf
Master
Piet_Piraat schreef:
Hatsa. Uurtje sleutelen, acht nieuwe bougies erin en het ding rijdt weer als een tiet
Nice!
Mr.Cabdriver schreef:
Zal wel lage druk zijn.
Nee hoor. Toevoerleiding naar de injectorrail.
Mr.Cabdriver
Master
Moet dat dan geen hogedrukleiding zijn?
Wellicht de reden dat je slangetje bol stond.
Wellicht de reden dat je slangetje bol stond.
Raaf
Master
Voor die 3-4 bar die daarop staat hoeft dat niet.
Komt vanaf de metalen leiding onder mijn spruitstuk naar de metalen injectorrail. Dat soort slang moet wel tegen benzine kunnen. Dat was het foutje wat gemaakt was.
Komt vanaf de metalen leiding onder mijn spruitstuk naar de metalen injectorrail. Dat soort slang moet wel tegen benzine kunnen. Dat was het foutje wat gemaakt was.
Joël D.
Master
Piet_Piraat schreef:
Hatsa. Uurtje sleutelen, acht nieuwe bougies erin en het ding rijdt weer als een tiet
Topper!
Walker
Master
Eind van de middag ineens een hoop herrie onder de auto vandaan. Bandenspanning goed, motortemperatuur goed, geen lampjes. Dus door naar huis. Even gekeken: Hangt de hele achterdemper los.
Morgenochtend maar de pechservice bellen. De werkplaats van de dealer is dicht.
Kunnen 2 dingen zijn: Of de bouten zijn losgerammeld en verdwenen, of iemand was op de katalysator uit afgelopen nacht en is gestoord in zijn werkzaamheden... Dan zouden ze vannacht terug moeten komen...
Morgenochtend maar de pechservice bellen. De werkplaats van de dealer is dicht.
Kunnen 2 dingen zijn: Of de bouten zijn losgerammeld en verdwenen, of iemand was op de katalysator uit afgelopen nacht en is gestoord in zijn werkzaamheden... Dan zouden ze vannacht terug moeten komen...
Walker
Master
Einddemper afgescheurd... 1,5 jaar oud. 70K km. Nu noodreparatie voor de deur, maandag naar de dealer...
Wel is vannacht bij de Golf die naast mijn auto stond een ruitje ingetikt en is deze leeggehaald... Donkere dagen voor Kerst, de ratten komen 's nacht weer buiten.
Wel is vannacht bij de Golf die naast mijn auto stond een ruitje ingetikt en is deze leeggehaald... Donkere dagen voor Kerst, de ratten komen 's nacht weer buiten.
Walker
Master
Tja, een lasrobot kan ook wel eens een slechte dag hebben. Uiteindelijk zijn dit soort onderdelen allemaal afkomstig van OEM-leveranciers. Gelukkig valt dit onder de service en de garantie van Hyundai.
BLikent
Master
Piet_Piraat schreef:
Hatsa. Uurtje sleutelen, acht nieuwe bougies erin en het ding rijdt weer als een tiet
Hoe zagen ze eruit? nat, grauw(bruin), roestig enz, allemaal hetzelfde of enkele anders??
Aan de looks van de oude bougies kan je een stukje van de diagnose doen.
Piet_Piraat
Master
BLikent schreef:
Hoe zagen ze eruit? nat, grauw(bruin), roestig enz, allemaal hetzelfde of enkele anders??
Zes dezelfde, die waren gewoon verouderd en wat bruin. Twee waren er wat nat van de olie. Daar vermoed ik een lek bij een afdichtringetje. Mogelijk ook iets heftigers, maar ik steek nog even m'n kop in het zand. Ik wil geen 500-1000 euro aan die auto verspijkeren.
BLikent
Master
Bewaar de "oude" bougies voor een volgende wissel. Even droogbranden en de vonkafstand stellen is voldoende. Het slecht lopen ligt niet aan de "oude". Je hebt nu 4 reservesetjes voor 1 cilinder.
De olie op 2 (mijn gok: zelfde cilinder) duidt op een groter probleem. Olie kan op verschillende manieren in de buurt komen van de bougie. Kapotte zuigerringen, lekkende kleppen, pakking kapot enz. Het is het begin van een grote uitgave.
O ja, peil regelmatig de olie van de auto, omdat dat blijkbaar verbrand...
Als het goed is, ehh niet goed is, is de binnenkant van de uitlaat ook heel roetig/vet/zwart/meer gepigmenteerd.
De olie op 2 (mijn gok: zelfde cilinder) duidt op een groter probleem. Olie kan op verschillende manieren in de buurt komen van de bougie. Kapotte zuigerringen, lekkende kleppen, pakking kapot enz. Het is het begin van een grote uitgave.
O ja, peil regelmatig de olie van de auto, omdat dat blijkbaar verbrand...
Als het goed is, ehh niet goed is, is de binnenkant van de uitlaat ook heel roetig/vet/
adinsx
Master
Walker schreef:
Gelukkig valt dit onder de service en de garantie van Hyundai.
Hybride? Of gewoon ICE? Bij hybrides zien we wel meer uitlaat-issues omdat er veel vocht in blijft zitten als gevolg van niet goed warm worden van de brandstofmotor.
En anders was het een gevalletje maandagochtend-ellende.
Piet_Piraat
Master
BLikent schreef:
De olie op 2 (mijn gok: zelfde cilinder) duidt op een groter probleem. Olie kan op verschillende manieren in de buurt komen van de bougie. Kapotte zuigerringen, lekkende kleppen, pakking kapot enz. Het is het begin van een grote uitgave.
Dat is precies wat ik niet wilde horen Overigens heb ik geen reserve bougies meer want die zijn allemaal al mee met het afval
Olie peilen doe ik gelukkig regelmatig. Die uitlaat-check dan weer niet. Daar moet ik nog even over nadenken...
BLikent
Master
Die uitlaat, het is wat het is... Het is alleen maar het gevolg van de verbrande olie.
Het heeft niet zo heel veel consequenties, behalve dat een kat niet blij wordt van verbrande olie.
Het heeft niet zo heel veel consequenties, behalve dat een kat niet blij wordt van verbrande olie.
Mr.Cabdriver
Master
BLikent schreef:
Olie kan op verschillende manieren in de buurt komen van de bougie. Kapotte zuigerringen, lekkende kleppen, pakking kapot enz. Het is het begin van een grote uitgave.
Zou kleppendekselpakking kunnen zijn dus het kan meevallen.
BLikent
Master
Nee, de deksel doet niet zoveel, behalve alle rondspattende olie binnen het blok/de kop houden.
Als die pakking kapot is, zou je olie aan de buitenkant van het blok zien. Die zit dan lager of gelijk aan de pakking. (soms door luchtstroming omhooggestuwd)
Er zijn maar een paar manieren hoe olie bij de bougie/in de verbrandingskamer kan komen: langs de zuigerveren, gat in de zuiger, langs de kleppen, via het inspuitsysteem van de brandstof of via een lekke pakking.
Via de zuigerveren, kan altijd een heel klein beetje zijn, als de/één ring(en) gebroken is/zijn een beetje meer, (uit mn hoofd, je vind dan ook benzine in de olie terug)
Gat (dat er niet hoort) in de zuiger, cilinderwand, verbrandingskamer dan zou de motor heel slecht lopen; op 3 cylinders en slecht starten. Ook kom je dan brandstof in de olie tegen.
Langs de kleppen, een pakking/O-ring van de klepsteeltjes is kapot. Meest waarschijnlijk van de inlaatklep. Als het de uitlaatklep is, dan zie je de olie alleen in de uitlaat terug en niet op de bougie.
Via het inspuitsysteem van de brandstof, is hier onwaarschijnlijk omdat dan alle cylinders er last van moeten hebben.
Lekke (Kop)pakking, Yr F***ed
Schiet mij ineens te binnen dat met het aandraaien (met een momentsleutel) van de kop ook nog de koppakking iets kan worden gedicht.
Als die pakking kapot is, zou je olie aan de buitenkant van het blok zien. Die zit dan lager of gelijk aan de pakking. (soms door luchtstroming omhooggestuwd)
Er zijn maar een paar manieren hoe olie bij de bougie/in de verbrandingskamer kan komen: langs de zuigerveren, gat in de zuiger, langs de kleppen, via het inspuitsysteem van de brandstof of via een lekke pakking.
Via de zuigerveren, kan altijd een heel klein beetje zijn, als de/één ring(en) gebroken is/zijn een beetje meer, (uit mn hoofd, je vind dan ook benzine in de olie terug)
Gat (dat er niet hoort) in de zuiger, cilinderwand, verbrandingskamer dan zou de motor heel slecht lopen; op 3 cylinders en slecht starten. Ook kom je dan brandstof in de olie tegen.
Langs de kleppen, een pakking/O-ring van de klepsteeltjes is kapot. Meest waarschijnlijk van de inlaatklep. Als het de uitlaatklep is, dan zie je de olie alleen in de uitlaat terug en niet op de bougie.
Via het inspuitsysteem van de brandstof, is hier onwaarschijnlijk omdat dan alle cylinders er last van moeten hebben.
Lekke (Kop)pakking, Yr F***ed
Schiet mij ineens te binnen dat met het aandraaien (met een momentsleutel) van de kop ook nog de koppakking iets kan worden gedicht.
Joël D.
Master
BLikent schreef:
Nee, de deksel doet niet zoveel, behalve alle rondspattende olie binnen het blok/de kop houden.
Precies, dus als die lek is komt de olie zo het bougiegat ingedruppeld.
Walker
Master
adinsx schreef:
Bij hybrides zien we wel meer uitlaat-issues omdat er veel vocht in blijft zitten als gevolg van niet goed warm worden van de brandstofmotor.
En anders was het een gevalletje maandagochtend-ellende.
En anders was het een gevalletje maandagochtend-ellende.
Mwoh... Iedere dag 100 km enkele reis. Dus de motor wordt echt wel warm.
Mr.Cabdriver
Master
BLikent schreef:
Nee, de deksel doet niet zoveel, behalve alle rondspattende olie binnen het blok/de kop houden.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum