Pagina 94 van 96  [ 4776 berichten ]
  Bericht 
wellproc
Master
Raymond schreef:
Mijn autokeuze laat ik niet van 2 weken vakantie per jaar afhangen.


Ik wel, maar het zijn dan ook dit jaar 5 weken vakantie op een afstand >700 km. Zonder laadgelegenheid op bestemming, zonder fatsoenlijke laadgelegenheid onderweg (Duitsland :x). En als ik op vakantie ga, dan is rondjes rijden om een laadpaal te vinden echt geen optie.

Uiteraard gaat het ook om geld. Ik heb het uitgerekend: een EV van de zaak rijden kost me meer bijtelling dan de dieselauto rijdend houden de komende jaren. Tenzij dat ik m naar 0 moet afschrijven.
En als ik dan voor vakanties auto's moet gaan huren, dan kom ik in de duurste weken uit (want iedereen gaat op vakantie in die periode) en dan zijn het nog niet de ruime auto's die ik voor een vakantie zoek. Maw: ik betaal dan (veel) meer en krijg er minder voor.
Voor mij was de keuze eenvoudig: gewoon nog een jaar of 3 doorrijden in de voormalige leasebak. Lekker dieselen.
Dan staat ie op bijna 200.000 km bij een leeftijd van 8 jaar oud. Dat is nog wel te verkopen, al dan niet buiten NL.

Ondertussen de leaseregeling een beetje onder druk zetten bij de werkgever (minder km's/jaar als criterium, budget omhoog) en dan nog eens kijken wat er kan.
Wellicht hou ik de diesel als ruime familiebak en ga ik iets goedkoops rijden met stekker als (bijna-)dagelijkse woon-werkbak.

Owja: dan moet er ook nog verhuisd worden, want hier kan ik geen laadplek aanleggen op eigen terrein en laden op straat is ook nog geen reële optie. Er is een paal, maar die is alleen onder werktijd beschikbaar... :duh:

Wil ik geen EV dan? Nou: voorlopig niet nee! :D
En dat is precies het punt. De vrije keuze om iets te rijden wat past bij de huidige situatie, dat komt onder druk te staan. Terwijl minder drammen mij de ruimte geeft om ontwikkelingen af te wachten en op een beter moment over te stappen. Waarom mag dat niet? :roll:
  Bericht 
maarten28
Master
Christafari schreef:
Mogen we dan onbezorgd op vakantie?


Plaatje van de reizen van iemand met een Tesla Model 3 standard range, sinds 2019 160k km, met gezin. Auto daarvoor was een 740iL (E38 waarschijnlijk).
Niet dat het niet kan of zo, dat onbezorgd op vakantie gaan.

Afbeelding
  Bericht 
wellproc
Master
Kun je ook een tabel met wachttijden per laadlocatie aangeven? :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
dit is een schema van vijf jaar, tel uit je verlies
  Bericht 
Christafari
Master
maarten28 schreef:
Plaatje van de reizen van iemand met een Tesla Model 3 standard range, sinds 2019 160k km, met gezin. Auto daarvoor was een 740iL (E38 waarschijnlijk).
Niet dat het niet kan of zo, dat onbezorgd op vakantie gaan


1. Dit zegt niks over bezorgd of onbezorgd op vakantie gaan. Zoals ik zei, een collega die zn vrouw in het hotel laat om vervolgens een paar uur weg te zijn om te laden. Dus dat is alleen onbezorgd als je echt een kutwijf ‘thuis’ hebt zitten. Dus ja, harstikke leuk dat die Tesla op al die plekken komt. Kun je ook op de fiets doen.

2. Doe dit ff voor Tsjechië (dit jaar) en Italië (volgend jaar). En ja, er zullen vast ergens in dorpje weetikveelwaar wat laadpunten zijn. Mag ik op vakantie met wat anders bezig zijn dan de auto volladen?

Onbezorgd is de auto kunnen gebruiken en niet nadenken waar ik ergens in de regio een laadpaal kan vinden (die het dan toevallig niet doet, niet openbaar blijkt te zijn, een laadsnelheid heeft van 0,5kW, net een ander pasjesysteem heeft, waar de vuilcontainers neergezet zijn omdat geen enkele debiel in de wijde omtrek een botsauto rijdt, waar vrolijk iedereen zijn niet-EV parkeert om voorgaande reden. Ik heb alle verhalen al voorbij zien en horen komen).

Dus nee, in NL kan ik prima uit de voeten met de EV. Ik denk dat we meer gaan vliegen als de andere auto ook een EV wordt. Daar gaat de CO2-besparing.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Christafari schreef:
Daar gaat de CO2-besparing.


Dat is positief! Van CO2 wordt de aarde groener, want plantjes groeien er beter op. Ik zie een win-win situatie :thumb:

Maar liefst 55% van de planeet werd de afgelopen decades groener dankzij het hoger wordende CO2-niveau.

Als de concentratie richting de 600-800ppm gaat (nu 420ppm) en de gemiddelde temperatuur oploopt, zullen we weer een explosie aan biodiversiteit meemaken.
  Bericht 
zadkine
Master
wellproc schreef:
Kun je ook een tabel met wachttijden per laadlocatie aangeven?


Alleen mijn prive wachttijden.
In totaal in 10 jaar 3 keer een bezette snellader. Langste wachttijd 20 minuten (In diezelfde jareb vaker een rij voor een benzine pomp gezien waarbij de wachttijd tot je aan de beurt was opliep tot 45 minuten)
Opladen gemiddeld (10-90%) in 25 minuten met de huidige auto. Mooie tijdsduur voor een pauze ...per slot minimaal 2,5 tot 3 uur rijden voordat ik ga laden.

In tegenstelling tot

wellproc schreef:
zonder fatsoenlijke laadgelegenheid onderweg (Duitsland :x ).


geen enkel probleem om in Duitlsand (of Polen) snelladers te vinden. Met name in Duitsland zijn er zeer veel langs mijn route (A30, A2, A10 en A12). Waarvan ook velen met meerdere laadstations....vooral bij Hohenwarsleben , een authof.

Dave schreef:
tel uit je verlies


Is sowieso minder dan de winst omdat ik in Nederland niet naar een tankstation toe hoef. 20000 km rijden met alleen thuis laden of heel soms wat op bestemming.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
djee schreef:
in 3, 2, 1


duurde lang, stond ergens te laden schijnbaar
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
duurde lang, stond ergens te laden schijnbaar


Nope...
Al genoeg antwoord door Raymond.

En hier slechts antwoord op een vraag. Over aadtijden.
  Bericht 
wellproc
Master
Dave schreef:
duurde lang, stond ergens te laden schijnbaar


:roflol: :lol:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Onbezorgd is de auto kunnen gebruiken en niet nadenken waar ik ergens in de regio een laadpaal kan vinden
Dat dus. Ik heb de eerste auto (+aanhanger) vakantie van dit jaar er opzitten. Ik neem niet eens de moeite om de avond voor vertrek de tank af te vullen, waarom zou ik? Overnachting? Kan maar hoeft niet. Deze keer op de heenweg niet maar wel op de terugweg, lekker oubollig op het franse platteland. Geen idee waar de dichtsbijzijnde laadpaal stond, maakt ook niet uit als je 350km terug nog getankt hebt.
  Bericht 
Walker
Master
 
Volgende auto blijft een hybride. Hooguit een plugin, als de werkgever minder brandstofkosten wil betalen.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
zadkine schreef:
In diezelfde jareb vaker een rij voor een benzine pomp gezien waarbij de wachttijd tot je aan de beurt was opliep tot 45 minuten)


Nog nooit in mijn hele leven meegemaakt, wel rijen gezien met sukkels in Luxemburg, maar dan rij ik door ipv van dat tientje uit te sparen en mijn tijd verdoen om er op te wachten. Zelfde met laden, als je dat thuis kan doen en je krijgt voldoende range prima, zelfde met eindbestemming.

Een "verplichte" pauze zit ik niet op te wachten en die plan ik meestal niet langs de snelweg bij een tankstation, maar ieder zijn meug.

Gisteren een klus opgenomen in hartje Amsterdam, kwam de milieuzone/elektrisch rijden ook ter sprake; volgens haar kan het allemaal wel goed, ik had haar gelijk met de mededeling dat ze alleen voor hetzelfde werk een stuk duurder uit zullen zijn en lastiger verkrijgbaar zal worden.
  Bericht 
basjuh1981
Master
djee schreef:
wel rijen gezien met sukkels in Luxemburg


Als je de rijen pakt met kassa ben je er sneller door.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
djee schreef:
Nog nooit in mijn hele leven meegemaakt, wel rijen gezien met sukkels in Luxemburg, maar dan rij ik door ipv van dat tientje uit te sparen en mijn tijd verdoen om er op te wachten.
Vorige week zondag bij tankstation Kapellen in Luxemburg getankt, geen rij en pinnen aan de pomp. Ik was in vier minuten klaar. In mijn hele leven heb ik misschien drie keer meegemaakt dat ik bij een tankstation in de rij moest gaan staan, meest slappe anti-ICE argument dat ik ooit gehoord heb.

Volgende leaseslet heeft een tank van 66l. Zelfs met vlotte rijstijl 800km actieradius en 1000 als ik (puur hypothetisch) EV tempo zou aanhouden.
  Bericht 
zerty
Master
Dikke Dakduif schreef:
tankstation


Al 3.5 jaar niet meer geweest. 8)
Het is hele verhaal is heel simpel, je kan klagen en ev afkraken zoveel als je wilt, zolang links aan de macht blijft in de EU verander je er niks aan.
Ik heb niks tegen ice maar wel tegen ice-rijders die net doen alsof ze rechts zijn en dan met linkse argumenten/ stellingen komen.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
zerty schreef:
Al 3.5 jaar niet meer geweest


Moet d’r toch stoppen voor de gehaktstaaf en de red bull 😎
  Bericht 
RAH
Master
Raymond schreef:
Misschien moet je je oude gewoontepatroon inruilen voor een nieuwe. Heb ik zelf ook gedaan.

:huh: Dus als iets niet voldoet moet ik me aanpassen zodat het wel voldoet? Nee dank je, ik neem dan liever iets wat van huis uit al voldoet.

Oh, en dat op de fiets naar het werk? Dat doe ik al bijna mijn hele leven.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zerty schreef:
zolang links aan de macht blijft in de EU verander je er niks aan.
Onzin, mensen kunnen er voor kiezen om een normale auto te blijven kopen. Als het EV aandeel laag blijft en mensen ze in de showroom links laten liggen, zal de wal het schip keren. Net zoals de sovjet-unie ooit ineen gestort is zal de EV bubble ook uit elkaar spatten. De regeringen van Duitsland, Franrijk en Italie zullen uiteindelijk toe moeten geven aan de druk van de autofabrikanten die straks met duizenden hectares aan wegrottende niet verkochte EV's in hun maag zitten.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Hier drogen de akkers al maanden niet meer op.
Staan bepaalde sloten en beken tot de rand vol.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2638103/beken-vol-met-water-langs-a73-rijkswaterstaat-pompt-leeg
Citaat:

Rijkswaterstaat heeft zondagmiddag de rechterrijstrook op de A73 afgesloten in noordelijke richting vanwege hoog water langs de kant van de snelweg.
De naastgelegen beken zijn volgelopen met water en er is kans dat het water op de A73 terechtkomt.
Rijkwaterstaat is bezig met het leegpompen van de beken.
Door de afgesloten rijstrook is er een file van twintig minuten in zuidelijke richting ter hoogte van Grubbenvorst onstaan.

  Bericht 
zerty
Master
mr. mcduc schreef:
Moet d’r toch stoppen voor de gehaktstaaf


:lol: :lol: Die mis ik wel ja.

Dikke Dakduif schreef:
Onzin, mensen kunnen er voor kiezen om een normale auto te blijven kopen.


Oohja?
https://europe.autonews.com/environmentemissions/europes-2035-ban-combustion-cars-approved-lawmakers
  Bericht 
Raaf
Master
Walker schreef:
Hooguit een plugin, als de werkgever minder brandstofkosten wil betalen.


Toch is een collega met een peusjooo 308 plug in meer liters brandstof kwijt per km dan ik.. Die dingen zijn alleen op papier zuinig. En dat is als hij dagelijks op de zaak kan laden, met een woon-werk afstand van een km of 20.
Op vakantie was hij er al achter gekomen dat ie met dat pipetje wat er nog in zit voor benzine max 300 km ver komt :lol:
  Bericht 
Blaataap
Master
zerty schreef:


Zover mij bekend is deze er uiteindelijk toch niet gekomen. Duitsland heeft zijn stem onthouden, daardoor was er geen meerderheid meer.
  Bericht 
Raymond
Master
RAH schreef:
:huh: Dus als iets niet voldoet moet ik me aanpassen zodat het wel voldoet?

Ja?
  Bericht 
zerty
Master
Blaataap schreef:
Zover mij bekend is deze er uiteindelijk toch niet gekomen. Duitsland heeft zijn stem onthouden, daardoor was er geen meerderheid meer.


Duitsland wilde dat e-fuel wel mocht.
Volgensmij is het er gewoon door :boos:
https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20221019STO44572/eu-verbod-op-de-verkoop-van-nieuwe-benzine-en-dieselauto-s-vanaf-2035-uitgelegd
  Bericht 
dvdouden
Master
NOS schreef:
Meer hittedoden en extreme hittestress: 2023 was het jaar van weerextremen

Miljoenen Europeanen zijn afgelopen jaar getroffen door extreme weersomstandigheden. Het weer was naast extreem, ook levensgevaarlijk: er vielen 63 doden door stormen, 44 door overstromingen en ook 44 door bosbranden. Dat staat in het jaarlijkse rapport van de Europese klimaatdienst Copernicus en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Ook de vele langdurige hittegolven hebben veel slachtoffers geëist. In de afgelopen twintig jaar is het aantal mensen dat - mede - door de hitte is omgekomen met zo'n 30 procent toegenomen, zo schrijven de klimaatwetenschappers.

"In 2023 was Europa getuige van de grootste bosbrand ooit gemeten, een van de natste jaren, ernstige hittegolven op zee en wijdverspreide verwoestende overstromingen", zegt directeur van de klimaatdienst Carlo Buontempo. Hij wijst op de noodzaak om ons aan te passen aan deze weersextremen.

Niets doen is duurder

De totale kosten van weer- en klimaatgerelateerde verliezen worden geschat op 13,4 miljard euro. Ook daarom is het van groot belang om de uitstoot naar nul te brengen, zegt Celeste Saulo van de World Meteorological Organisation (WMO).

"De kosten van klimaatactie lijken hoog, maar de kosten van niets doen zijn veel hoger. Zoals dit rapport laat zien, moeten we de wetenschap inzetten om oplossingen te bieden die de samenleving ten goede komen."

Het rapport staat stil bij de effecten van klimaatverandering op de gezondheid. 2023 was het op één na warmste jaar ooit. Het jaar telde een recordaantal dagen met extreme hittestress, vooral in Zuid-Europa. Deze classificatie krijgen dagen die aanvoelen alsof het heter dan 46 graden is.

Het aantal hitte-gerelateerde doden is voor 2023 nog niet bekend, maar in 2022 waren het er volgens schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tussen de 55.000 en 72.000.

Meer hittedoden

Vooral voor kwetsbare groepen, bijvoorbeeld zwangeren en ouderen, kan langdurige hitte gevaarlijk zijn. Ook is hittestress groter in stedelijke gebieden. Door vergrijzing en stedelijke groei verwachten de wetenschappers dat het hittesterftecijfer zal blijven stijgen.

Hitte is bij uitstek een gevolg van klimaatverandering waar adaptatiemaatregelen sterfte kunnen voorkomen. De WHO spoort meer landen aan een uitgebreid hittegezondheidsplannen op te stellen, met onder meer een waarschuwingssysteem voor gevaarlijke temperaturen.

Een positieve noot in het rapport: in 2023 werd 43 procent van alle elektriciteit door duurzame bronnen geproduceerd. Ook daarmee werd een record gevestigd. Door de vele stormen tussen oktober en december werd er bovengemiddeld veel windenergie opgewekt.

Door de vele regen lag ook de productie van waterkrachtcentrales hoog. De opwek door zonne-energie lag in Noordwest- en Centraal-Europa onder het gemiddelde, maar in het zuiden er weer boven.


We gaan allemaal doooooooooooood
  Bericht 
maarten28
Master
Mr.Cabdriver schreef:


Hebben ze een maand of twee geleden ook al een keer gedaan. Blijkbaar is daar geen afwatering, kom er regelmatig langs en het stond er weer tot bijna op de vluchtstrook.
  Bericht 
Raymond
Master
dvdouden schreef:
Door de vele stormen tussen oktober en december werd er bovengemiddeld veel windenergie opgewekt.

Nou, wat zeuren ze nou.
  Bericht 
RAH
Master
Raymond schreef:
Ja?


Vreemd, doe ik dus niet, ik pas me niet aan aan iets wat niet voldoet. Ik gebruik datgeen wat wel voldoet. Maar feitelijk ben je het er zelf dus ook mee eens (dat het alternatief, EV) niet voldoet. Het voldeed niet maar je hebt je aangepast zodat het nu voor jouw wel voldoet.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
dvdouden schreef:
We gaan allemaal doooooooooooood
:roflol:
Mensen met de dikke duim zijn weer bezig
  Bericht 
dvdouden
Master
Dikke Dakduif schreef:
zijn weer bezig
Nogal ja
NOS schreef:
Nederlanders houden rekening met extreem weer in vakantieplannen

Nederlanders houden bij hun vakantieplannen voor de komende zomer rekening met extreme weersomstandigheden, zoals de hitte en overstromingen van vorig jaar. Dat concludeert het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in een onderzoek onder duizend Nederlanders.

Ongeveer 38 procent van de Nederlanders laat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden. De meeste mensen doen dat door de bestemming aan te passen: ongeveer 20 procent. Anderen passen de vakantieperiode aan, boeken meer last-minute of letten extra op voorwaarden en verzekeringen bij het boeken.

Het is niet bekend welke landen of regio's vermeden worden. Vorig jaar kampten landen in het zuiden van Europa met hitte en droogte. Het noorden van Italië kreeg juist te maken met extreme regenval en hagel. Die extremen waren volgens wetenschappers "vrijwel onmogelijk" zonder klimaatverandering. Uit onderzoek bleek al dat alle hittegolven inmiddels een link hebben met klimaatverandering.

Meivakantie populair

Vooral de maand mei is populair om een vakantie te boeken, onderzocht het NBTC tevens. Een op de vijf Nederlanders is van plan om dan weg te gaan. Reisbrancheorganisatie ANVR kwam twee maanden geleden met dezelfde conclusie. In januari waren er 9 procent meer boekingen voor de meivakantie dan een jaar eerder, toen januari volgens de branche ook al een topmaand was.

Onder meer het letten op de kosten door de inflatie is volgens NBTC een reden voor een vakantie op een ander moment. "Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten", zegt directeur Jos Vranken.

Ongeveer 90 procent Nederlanders heeft al concrete vakantieplannen. Een jaar geleden was dat nog ongeveer 80 procent. Dat was het eerste jaar sinds de coronapandemie dat mensen zonder reisbeperkingen weer op vakantie konden gaan. Ongeveer een kwart is van plan om de eerstvolgende vakantie in eigen land door te brengen, 61 procent wil naar een ander Europees land en 13 procent gaat naar een ander continent.

Naast extreem weer zijn de stijgende prijzen voor 54 procent van de Nederlanders een reden om vakantieplannen aan te passen. Duurzaamheid speelt bij 41 procent een rol.
  Bericht 
Christafari
Master
dvdouden schreef:
Duurzaamheid speelt bij 41 procent een rol


Ja hoor, geloof je het zelf?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
dvdouden schreef:
Het is niet bekend welke landen of regio's vermeden worden.
Ze weten dus niks :fp:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
De Telegraaf schreef:
DNB: verduurzaming gaat te langzaam / ’Als bevolking niet meewerkt, dan verplicht spaargeld inzetten om woning te verduurzamen’

Bijna 95% van huiseigenaren kan de verduurzaming van hun huis naar tenminste energielabel B en een warmtepomp best betalen, stelt De Nederlandsche Bank (DNB). Wie het geld niet op de bank heeft, kan het lenen. DNB oppert om verduurzaming verplicht te stellen bij aankoop van een nieuwe woning, als de Nederlandse bevolking niet snel genoeg verduurzaamt.

„Als het tempo van verduurzaming achterblijft bij de doelstelling, kan overwogen worden om gefaseerd een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning in te voeren. Dit houdt in dat er een norm komt voor de minimale energieprestatie van een woning binnen een bepaalde tijd na de aankoop”, aldus de bank. Voor kantoorgebouwen geldt al de eis dat die tenminste naar energielabel C worden getild. Zo niet, dan volgen boetes of zelfs uitzetting.

Volgens de bank kan 95% van de huiseigenaren de investeringskosten van verduurzaming van de eigen woning (isolatie tot energielabel B en elektrische warmtepomp) financieel dragen met spaargeld of een lening. Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog €10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven.

Leennormen
Volgens de bank heeft sowieso 66% van de huiseigenaren voldoende spaargeld, terwijl 29% het benodigde bedrag zou kunnen lenen binnen de bestaande leennormen. Nog eens 3% kan het financieren door gebruik te maken van een energiebespaarlening van het Warmtefonds. „De beschikbaarheid van financiële middelen lijkt geen belangrijk obstakel meer te zijn”, constateert de bank.

DNB stelt dat het verduurzamen van woningen achterblijft op de doelstellingen. „Dit komt vooral doordat huishoudens eraan twijfelen of de investeringen zich wel terugbetalen, en doordat relatief weinig mensen gebruikmaken van beschikbare subsidies en gunstige leenvoorwaarden.” De doelstelling van overheidswege is dat 2,5 miljoen woningen geïsoleerd zijn in 2030.

Tweedeling
Vorige week kwam Volksbank-dochter BLG Wonen nog met een rapport over de groeiende tweedeling in Nederland, doordat de dure koopwoningen tweemaal sneller worden verduurzaamd dan woningen in het lage segment. Daardoor profiteren vooral de sterkste schouders van lagere energielasten, terwijl de lagere inkomens relatief hogere maandlasten hebben, ook doordat de overheid de gasbelasting almaar opvoert.

In het plan van DNB moeten ook deze lage inkomensgroepen dus - voorzover mogelijk - extra lenen om hun woningen te verduurzamen.

De centrale bank gaat niet helemaal voorbij aan de eigen wensen en mogelijkheden van de huiseigenaren, als inderdaad tot de verplichte verduurzaming wordt besloten. „Het is belangrijk dat zij voldoende tijd krijgen om de benodigde investeringen te doen. Dit is ook nodig vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Ten slotte moet de huidige steun in de vorm van gunstige leningen en subsidies beschikbaar blijven voor huiseigenaren die moeite hebben om dit soort investeringen te betalen en voor investeringen die niet rendabel zijn.”


DNB gaat nu ook drammen. :boos: :boos:

Ik bepaal zelf wat ik met mijn spaargelden doe en hoeveel spaargeld ik als reserve wil hebben.
  Bericht 
Christafari
Master
Ik bepaal zelf wat ik met mijn spaargelden doe en hoeveel spaargeld ik als reserve wil hebben


Nog wel ja. Totdat je geld hebt dat je kunt programmeren.

DNB schreef:
elektrische warmtepomp

Gaat eerst ff gauw het stroomnet uitbreiden joh, voordat je met die debiele dingen komt.
  Bericht 
Raymond
Master
Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog €10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven.

Wat erg. :boos:
  Bericht 
Abel1
Master
Ik bepaal zelf


Dit dus, want waarom investeren in een huis, waar je misschien nog 4 jaar woont? vanwege verhuizing in de toekomst voor werk, of dat je naar senioren flat gaat etc. En als het niet binnen redelijke termijn is terugverdient dan is het een slechte investering.
En als ik het zo lees is het probleem dus dat de overheid, energie onnodig duur maakt door extra belastingen, dus daar eens mee ophouden, dan kunnen mensen sparen, voor verduurzaming, nu niet, want ze zijn het kwijt aan energie kosten.

En kom op, mensen dwingen een lening te nemen? de enigen die dat willen zijn de banken zodat ze je nog meer geld uit de zak kunnen kloppen.
  Bericht 
dvdouden
Master
Abel1 schreef:
Dit dus, want waarom investeren in een huis, waar je misschien nog 4 jaar woont?
Gaat alleen om aankoop van een woning he? Niet voor een woning waar je al in woont.

In Vlaanderen is dit overigens al sinds vorig jaar soort van verplicht. Als je een huis koopt met energielabel F of E ben je verplicht dit binnen vijf jaar na aanschaf naar minimaal energielabel D te brengen.

Maar goed, DNB moet zich imho niet met politiek bemoeien.
  Bericht 
Bussloo
Master
Nibud: De minimale buffer voor onvoorziene uitgaven voor een gezin met 2 kinderen is al 5000 euro. En de geadviseerde buffer 12.000 euro. Als je spaart voor grote uitgaven zoals het vervangen van je dakpannen en een andere auto, dan heb je dat ook wel nodig. En wat te denken aan mensen die sparen omdat ze een pensioengat hebben?

Dus die 10.000 euro is totaal niet reeëel en wel oneerlijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
De Telegraaf schreef:
Daarbij mogen huiseigenaren in de berekeningen van de bank nog €10.000 houden als financiële buffer of om naar eigen wens uit te geven


wat
de
fuk
  Bericht 
basjuh1981
Master
dvdouden schreef:
Maar goed, DNB moet zich imho niet met politiek bemoeien.


De taak die ze hadden, hebben ze uithanden gegeven. Je moet toch wat als je tijd over hebt.
  Bericht 
Christafari
Master
wef
de
fuk
bedoel je??
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
https://cultuurondervuur.nl/artikelen/klimaatactivisme-van-klaas-knot-ondermijnt-zijn-gezag-als-president-dnb
Citaat:

Klaas Knot is Nederlands "best betaalde klimaatactivist". (Foto: World Economic Forum/Boris Baldinger, via Flickr, CC BY-NC-SA 2.0 Deed)

Klimaatactivisme van Klaas Knot ondermijnt zijn gezag als president DNB

Door Rogier Janssen
14 maart 2024
Toen Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), onlangs in Buitenhof werd geïnterviewd, ging dat niet over inflatie of het monetaire beleid – zijn eerste verantwoordelijkheid – maar over het opnieuw inrichten van de nationale economie. Bedrijfstakken die “profiteren” van “fossiele subsidies” kunnen beter verdwijnen, aldus Knot

Uittocht van hoofdkantoren
Tussendoor kregen we wel te horen dat Nederland “eigenlijk nog best heel goed” draait, zij het wel dat het met de overheidsfinanciën “iets minder gunstig is dan het lijkt”. Knot deed vergaande voorstellen, waarvan vooral het idee de glastuinbouw in Nederland op te doeken opzien baarde. Daar zouden dan ASML-achtige hightech bedrijven voor in de plaats moeten komen, onder andere omdat die niet zoveel beslag op de schaarse ruimte zouden leggen.

Uittocht aan hoofdkantoren
Ironisch genoeg maakte enkele weken later ASML juist bekend dat het mogelijk uit Nederland gaat vertrekken, onder meer omdat het niet genoeg groeiruimte krijgt. Weer even later kondigde Boskalis aan zijn hoofdkantoor naar het Midden-Oosten te verplaatsen. Bedenk dat een uittocht van hoofdkantoren (eerder vertrokken Shell, Unilever en DSM) ook het midden- en kleinbedrijf raakt, zoals bakkerijen, beveiligingsbedrijven, bloemisten, taxibedrijven enzovoort. En natuurlijk daalt daardoor ook het internationale prestige van Nederland.

Glastuinbouw hoort in Nederland
Wat zo opviel aan Knots uitlatingen in Buitenhof is het lichtvaardige maakbaarheidsdenken. Alsof je zomaar een bedrijfstak uit een economie kunt trekken en er een andere induwen. En alsof het niet over mensen gaat. Glastuinbouw is organisch ontstaan in Nederland en is letterlijk en figuurlijk bodemvast geworteld. Een bedrijf als ASML profiteert van de gunstige omstandigheden van de regio Eindhoven, maar kan in principe overal staan. Sterker nog, andere landen rollen de loper voor de chipmachinemaker al uit. Daarom is zijn dreiging te vertrekken, ook reëel. Het heeft geen diep zittende wortels. Zelfs het personeel bestaat voor een groot deel uit expats, aan wie aan Nederland weinig gelegen is.

Objectief nationaal toezicht DNB
Bij het maakbaarheidsdenken hoort ook het klimaat. Zowel het idee dat klimaatverandering primair door de mens veroorzaakt wordt als het idee dat die het klimaat ook weer kan corrigeren, berust op zelfoverschatting. “Van een president van DNB zou je enige wijze terughoudendheid mogen verwachten. Daartoe is hij vanuit de statuten van de DNB overigens ook verplicht”, schreven we eerder. In feite rent Knot echter “achter alle modieuze hypes aan (ook die van duurzaamheid en diversiteit)”, zoals een financiële expert op de website van Syp Wynia stelde.

Rutte was Knots kruiwagen
Je ontkomt er daarbij niet aan te herinneren aan het publieke geheim dat Klaas Knot destijds niet de door DNB zelf gewenste president was (dat was Lex Hoogduin), maar wel niemand minder dan premier Rutte als kruiwagen had. Knot dankt zijn functie dus niet primair aan zijn deskundigheid, laat staan onafhankelijkheid, maar is om politieke redenen benoemd.
Geen wonder dat hij ideologisch steeds op één lijn zit met de linksliberale, eurofiele en naar klimaatsocialisme neigende kabinetten Rutte. Van een objectief nationaal toezicht op munt, economie en pensioenen – de eigenlijke taak van DNB - is intussen nauwelijks nog sprake.

Weg met het toerisme
Dat bleek ook begin dit jaar weer, toen Knot op de Antillen was (per CO2-uitstoot veroorzakend vliegtuig, op fossiele brandstof?), omdat die binnenkort een nieuwe munt invoeren. Een belangwekkende monetaire gebeurtenis, en dus bij uitstek een aangelegenheid voor Knot om zijn licht over te laten schijnen. Maar helaas, “Knot kwam er niet aan toe”, schrijft Eduard Bomhoff op Wynia’s Week. “zo bevlogen was hij om vooral zijn inzichten over klimaat en biodiversiteit te delen.” En, net zoals hij in Buitenhof van de glastuinbouw af wilde, pleitte Knot ervoor ook de economie van de Antillen om te gooien: het goedlopende toerisme op Curaçao en Sint-Maarten is leuk en aardig, aldus, Knot, maar het schaadt wel de biodiversiteit. Bovendien moesten de eilanden maar liever zo snel mogelijk van ‘fossiel’ overstappen op zon en wind. Alsof het gaat om een paar knoppen omzetten.

Jaarverslag DNB wemelt van ‘klimaat’ en ‘biodiversiteit’
Volgens Bomhoff laat DNB alleen nog maar bestuurders van pensioenfondsen toe, als die bewijzen kunnen over een gedetailleerde kennis van klimaat- en milieuwetgeving te beschikken (en als je het met de afwijzing niet eens bent, kun in beroep bij… DNB). Bomhoff heeft zitten turven: “Het jaarverslag van DNB voor 2021 had 184 keer de term ‘klimaat’; dat is gemiddeld twee verwijzingen naar ‘klimaat’ per pagina – zes keer zoveel als bijvoorbeeld het woord ‘pensioenfonds’ en vier zo frequent als ‘inflatie’. In 2022 waren we terug tot 129 keer ‘klimaat’; minder, maar nog steeds extreem in vergelijking met de vermeldingen van inflatie en pensioen. En biodiversiteit komt nu op bij DNB: veertien keer vermeld in het vorige jaarverslag, maar zelfs bij een zo vaak herhaald refrein blijft de link naar inflatie en wisselkoers onduidelijk.”

Lagere rente voor ‘klimaatvriendelijke’ bedrijven
Volgens Bomhoff heeft de groene gekte en het ‘deugkapitalisme’ van Knot hem al veel van zijn reputatie als econoom gekost. Als het om zijn eigen terrein gaat, blijken intussen de inflatievoorspellingen “van “Nederlands best betaalde klimaatactivist” vaak niet uit te komen. Maar ook in eigen huis, DNB, komen bedenkingen op. Knot zou namelijk – met zijn dubbele pet op – zowel voor DNB als voor de Europese Centrale Bank een beleid voorstaan dat banken stimuleert om ‘klimaatvriendelijke’ bedrijven voor te trekken. Die zouden dan voor leningen lagere rentes hoeven te betalen.

Bestel Groen is het nieuwe rood
DNB in greep klimaatideologie
Maar zelfs drie eigen adviseurs van DNB lieten daarover onlangs een waarschuwing horen: “De ECB moet niet te ver gaan in het bepalen van het klimaatbeleid dat buiten haar mandaat en deskundigheid valt. Aangezien er op EU-niveau al veel beleid bestaat met betrekking tot het klimaat, is het niet nodig dat de ECB autonoom beleid maakt over klimaat.” In feite sluiten de DNB-adviseurs hiermee aan bij wat Cultuur onder Vuur veel eerder al schreef: “Het is angstaanjagend dat een toezichthoudend instituut als DNB zo de focus verliest en in de greep raakt van de klimaatideologie.”
  Bericht 
GerbiE
Master
RTV Utrecht schreef:
Utrecht wil niet meer samenwerken met Eneco en eigen warmtebedrijf oprichten

Utrecht wil een eigen warmtebedrijf oprichten om de stad aardgasvrij te kunnen maken. Onlangs zijn gesprekken tussen Eneco en de gemeente stukgelopen over een warmtenet in Overvecht-Noord. Dat heeft er nu toe geleid dat de gemeente kiest voor een eigen warmtebedrijf om niet meer afhankelijk van Eneco te zijn.
Overvecht-Noord zou volledig aardgasvrij worden. Daarom wilde de gemeente dat bewoners aangesloten zouden worden op de stadsverwarming van Eneco. "In Overvecht-Noord is het ons niet gelukt om tot een haalbaar aanbod voor de inwoners te komen", laat de gemeente weten. Verder praten met Eneco heeft geen zin, volgens de gemeente. "Er zijn onvoldoende aanknopingspunten om op korte termijn in overleg te treden met Eneco over een publiek-private samenwerking."

Een eigen publiek warmtebedrijf in Utrecht zou dus de oplossing moeten zijn om het haalbaar en betaalbaar te maken voor de inwoners. "Het is van belang dat de warmtetransitie doorgaat, daarbij hebben we warmtenetten nodig. Dit publieke bedrijf wordt eigenaar van (nieuwe) collectieve warmtesystemen in de stad."

Bewonersinitiatieven
In Overvecht-Noord waren meerdere bewonersinitiatieven om mee te denken over hoe de wijk aardgasvrij kon worden gemaakt. De bewoners gaven de voorkeur aan een warmtesysteem met warmtepompen, maar wethouder Lot van Hooijdonk wilde daar niet in meegaan en koos voor het warmtenet van Eneco. "Helaas blijkt het plan dat we met Eneco de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, niet uitvoerbaar te zijn. Nu moeten we zoeken naar andere haalbare alternatieven voor de hele wijk."
De gemeente wil opnieuw samenwerken met bewonersinitiatieven en ziet daar ook ruimte voor. "De genoemde partijen zijn enthousiast over het idee om samen met ons te verkennen wat het betekent om in een publiek warmtebedrijf te stappen, waarin ze de ruimte krijgen om een steeds grotere rol in te vullen (‘in te groeien’)."

Eind dit jaar moet er een plan liggen om te komen tot een publiek warmtebedrijf.


Ik zie iets aankomen voor het 'over de balk' topic - dit kan niet goed gaan :loco:
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Als een commercieel bedrijf dit niet rond krijgt, dan gaat het een gemeente wel lukken :-x
  Bericht 
maarten28
Master
Uiteraard! Want die kunnen altijd de belastingen verhogen om het geld bijelkaar te krijgen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
djee schreef:
Als een commercieel bedrijf dit niet rond krijgt, dan gaat het een gemeente wel lukken
Aanbieders van warmetnetten zijn per definitie monopolisten, als Eneco het zelfs in die rol niet ziet zitten, weet je zeker dat het geen haalbare kaart is.

GerbiE schreef:
De gemeente wil opnieuw samenwerken met bewonersinitiatieven en ziet daar ook ruimte voor. "De genoemde partijen zijn enthousiast over het idee om samen met ons te verkennen wat het betekent om in een publiek warmtebedrijf te stappen, waarin ze de ruimte krijgen om een steeds grotere rol in te vullen (‘in te groeien’)."
Geen idee wie die bewoners zijn, maar naief zijn ze in ieder geval wel :lol:
  Bericht 
Raymond
Master
Dikke Dakduif schreef:
Geen idee wie die bewoners zijn, maar naief zijn ze in ieder geval wel :lol:

Jezus ja. :lol:
  Bericht 
Bussloo
Master
Dat waren ze eerst niet:
GerbiE schreef:
De bewoners gaven de voorkeur aan een warmtesysteem met warmtepompen, maar wethouder Lot van Hooijdonk wilde daar niet in meegaan en koos voor het warmtenet van Eneco.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Lot is inmiddels berucht.
 Pagina 94 van 96  [ 4776 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy