Pagina 93 van 96  [ 4785 berichten ]
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Raymond schreef:
maakt je onafhankelijk.


Waar kunnen wij uranium vinden in Nederland?
  Bericht 
Raymond
Master
maarten28 schreef:
Omdat dat de prijs is die producenten krijgen. Of moeten betalen als het negatief wordt.
Producenten krijgen geen 20-25 cent. Die krijgen tot 10 cent of moeten 2 cent betalen.

Ik noem dat energiearmoede. Het is zeker geen vooruitgang.
djee schreef:
Waar kunnen wij uranium vinden in Nederland?

Vertel, waar moeten de grondstoffen vandaan komen? Wij verrijken het voor de hele wereld.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Raymond schreef:
Vertel, waar moeten de grondstoffen vandaan komen?


Dacht dat ik die vraag stelde?
  Bericht 
maarten28
Master
Raymond schreef:
Ik noem dat energiearmoede. Het is zeker geen vooruitgang.


Dat er zoveel belasting op zit? Ja, maar dat is weer een andere discussie. Van de andere kant krijgt iedereen € 631 terug van de energiebelasting, en dat is ook al gauw voor 4.000 kWh aan stroom. Dus in feite krijgt iedereen die niet belachelijk veel stroom gebruikt (*kuch* warmtepompen *kuch*) zijn stroom toch al voor inkoopsprijs.

€ 631 / € 0,152 (belasting+BTW bij een stroomprijs van 10 cent) = 4.151 kWh.
€ 631 / € 0,174 (belasting+BTW bij een stroomprijs van 20 cent) = 3.626 kWh.
  Bericht 
zadkine
Master
djee schreef:
Dacht dat ik die vraag stelde?


Antwoord van Raymond, voor de bekenden ter plaatse,

"In Almelo is altijd wat te doen"

Zelfs Uranium verrijken dus.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
zadkine schreef:
Antwoord van Raymond, voor de bekenden ter plaatse,

"In Almelo is altijd wat te doen"

Zelfs Uranium verrijken dus.


Ook ontgonnen?
  Bericht 
maarten28
Master
Dave schreef:
waar zit jij bij dan? Foto's of het is niet gebeurd


Ok, that aged well. Kijk maar eens bij morgen. 2 uur lang inclusief belastingen onder de 0 euro.

En dat bij een volume van 10 GWh! :o :o :o
  Bericht 
Dave
Webspecialist
En? daar heb ik toch niets aan. Ik snap het punt niet.

Ik wel best mee :o :o :o hoor. Wat moet ik doen, bitcoinmachine halen? Want alle broodroosters aanzetten schiet niet echt heel erg op afgezien van het feit dat ik niet per uur betaal. Waar wel?
  Bericht 
maarten28
Master
Het is meer dat het volume zo hoog is. 10 GW is overdag op een werkdag vrij normaal, maar dat het dan al zo ver kan zakken dat we dus al negatieve consumenten prijzen kunnen halen, dat verbaast me.
Ben heel benieuwd hoe de rest van april en mei er uit gaat zien. Mei is normaal de maand dat het vaakst negatieve prijzen genoteerd worden.
  Bericht 
vw-driver
Master
djee schreef:
Ook ontgonnen?


Halen we uit Rusland. :jaja:


Bijlagen :


  Bericht 
basjuh1981
Master
Ijzererts halen we ook uit het buitenland. Ik zie het probleem niet zo.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
basjuh1981 schreef:
Ik zie het probleem niet zo.


Ik ook niet, maar we zijn niet onafhankelijk.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Gaan we ook nooit worden. We kunnen handel drijven. Lijkt mij een mooi initiatief :thumb:
  Bericht 
Raymond
Master
Uranium wordt over de hele wereld gedolven. We kunnen het zelfs uit de eu halen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Citaat:
Current uranium reserves are expected to be depleted by the end of the century, and new sources of uranium are hard to find. As a result, uranium prices have been steadily rising, with some estimates predicting a doubling of prices by 2030


beter zuinig mee doen dan aangezien dat spul ook nodig is voor andere zaken dan energieopwekking en het maken van bommen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Current uranium reserves are expected to be depleted by the end of the century


Zeiden ze zoiets ook niet van olie?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
beter zuinig mee doen
Daarom:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekreactor
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
beter zuinig mee doen dan aangezien dat spul ook nodig is voor andere zaken dan energieopwekking en het maken van bommen.


Ja ok

Citaat:
https://www.atomicarchive.com/almanac/broken-arrows/index.html

Broken Arrows: Nuclear Weapons Accidents
Since 1950, there have been 32 nuclear weapon accidents, known as "Broken Arrows." A Broken Arrow is defined as an unexpected event involving nuclear weapons that result in the accidental launching, firing, detonating, theft, or loss of the weapon. To date, six nuclear weapons have been lost and never recovered.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
okay okay ik geef toe, ik heb er eentje staan hier voor het geval dat O:)
  Bericht 
Raymond
Master
Je bent goedkoop je huis aan het verwarmen? :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
met een wapen? lijkt me lastig
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Dave schreef:
met een wapen? lijkt me lastig


kan wel maar is niet langdurig
  Bericht 
Dave
Webspecialist
die LNG deals met Qatar en de VS zijn natuurlijk niet alleen 'voor de zekerheid'


deals met wie eigenlijk?

https://twitter.com/zerohedge/status/1779106034616766858

https://www.politico.eu/article/france- ... ussia-gas/


Bijlagen :


  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
met een wapen? lijkt me lastig
Radioactief verval is een mooie constante warmtebron. Heeft wat bijwerkingen maar uiteindelijk heeft niemand het eeuwige leven.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Hoge prijzen zorgen voor minder interesse in elektrisch rijden

De interesse in elektrisch rijden neemt af. De groep die niet van plan is elektrisch te rijden (28 procent) is voor het eerst sinds 2017 groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is ( (27 procent).
De betaalbaarheid van elektrische auto's en het niet privé kunnen laden vormen de grootste barrières, meldt de ANWB. "Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer."

Dat heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto's, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto's nog te prijzig.

Volgens de ANWB vindt 72 procent van de Nederlanders elektrische auto's te duur. "Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot."

Groot deel van opladen gebeurt thuis en op privélocaties

Afgelopen jaar reden er in ons land ruim 442.000 elektrische personenauto's rond. Daarmee is 5 procent van het totale aantal personenauto's nu elektrisch. Dit was in 2022 nog iets minder dan 4 procent.

Deze auto's worden voor een belangrijk deel thuis en op privélocaties geladen. Onderweg en in de openbare ruimte worden deze auto's ondersteund door een openbaar laadnetwerk.

Eind vorig jaar waren er ruim 144.000 openbare laadpunten en ruim 3.600 snelladers. Met één openbaar laadpunt per 3,1 elektrische auto's is Nederland koploper als het gaat om het laadnetwerk.


Zie je echt van kilometers afstand aankomen
  Bericht 
Broadie
Master

Er was een tijd dat nucleaire aandrijving voor auto's als een serieuze optie werd gezien. Nu wellicht met thorium:
  Bericht 
Raymond
Master
Dave schreef:
Zie je echt van kilometers afstand aankomen

Maakt geen zak uit. Verplichten, klaar. Zo werkt dat.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Autoweek schreef:
BIJNA 9 OP DE 10 NIEUWE AUTO'S IN EUROPA HEEFT GEWOON VERBRANDINGSMOTOR
PLUG-IN HYBRIDE, HYBRIDE ÉN MILD-HYBRIDE IN TREK

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn in de Europese Unie bijna 2,8 miljoen nieuwe personenauto's gekentekend. Ruim een op de tien daarvan heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Dat betekent ook dat bijna negen op de tien nieuwe auto's gewoon een verbrandingsmotor hebben. Dat en meer blijkt uit cijfers die brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) heeft vrijgegeven.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in de Europese Unie 2.768.639 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er 4,4 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Tussen die bijna 2,8 miljoen nieuwe personenauto's zaten 322.999 elektrische auto's. Dat betekent dat 12 procent - ruim één op de tien - een EV was. In het eerste kwartaal van 2022 waren EV's goed voor een vergelijkbaar marktaandeel. Wat dat betreft is er dus weinig veranderd. Het betekent ook dat 88 procent van de gekentekende auto's géén elektrische was.

Niet geheel verrassend is de verdere afname van nieuwe diesels in de registraties. En flink ook. Met 355.352 stuks zijn er 10,6 procent minder op kenteken gezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch hebben diesels nog altijd een groter marktaandeel dan EV's. Bijna 13 procent had een zelfontbrander onder de kap. Auto's met niet-geëlektrificeerde benzinemotoren waren nog altijd het populairste. Er zijn de afgelopen drie maanden ruim 980.000 nieuwe auto's met een conventionele benzinemachine in de EU gekentekend. Dat waren er één procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, maar traditionele benzineauto's zijn daarmee nog altijd goed voor een marktaandeel van 35 procent.

Ongetwijfeld houdt de procentuele afname van het aantal nieuwe traditionele benzine- en dieselauto's dat werd gekentekend ook verband met de toename van het aantal auto's dat in de cijfers van ACEA onder het kopje 'Hybrid' valt. Daaronder schaart de brancheorganisatie géén plug-in hybrides, maar wel volwaardige hybrides én mild-hybrides. Volgens ACEA zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 800.000 hybrides of mild-hybrides gekentekend, bijna 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook namen de registraties van plug-ins - die dus afzonderlijk worden gerekend - toe en wel met 7,5 procent tot 204.000 stuks. Bijna 94.500 registreerde auto's hebben een krachtbron op waterstof, cng of lpg.

Opvallend: in Duitsland is het aantal geregistreerde nieuwe EV's in het eerste kwartaal met 14 procent afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In Italië en Zweden zelfs met zo'n 19 procent.


Er zal behoorlijk wat dwang aan te pas moeten komen om iedereen in een EV te krijgen. Gaat natuurlijk nooit lukken, ik voorzie parallel import uit Turkije, Marokko, USA en zelfs Brazilie waar de productie van brandstofauto's gewoon doorgaat. Of het komt zover niet en de auto lobby zorgt ervoor dat het verbod op verbrandingsmotoren van tafel gaat.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Er zal behoorlijk wat dwang aan te pas moeten komen om iedereen in een EV te krijgen.


Gaan ze Hugo inzetten?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
:roflol: :roflol:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
basjuh1981 schreef:
Gaan ze Hugo inzetten?
Falen is dan 100% zeker
  Bericht 
Christafari
Master
“We weten waar ze wonen”
  Bericht 
basjuh1981
Master
"Wijk voor wijk. Deur voor deur"
  Bericht 
Christafari
Master
Kan er nog boos om worden. Mafketel.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dat krijg je met mensen aan het roer zonder kennis en kunde.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
basjuh1981 schreef:
Dat krijg je met mensen aan het roer zonder kennis en kunde.


En hij komt ook overal mee weg, man man man .
  Bericht 
basjuh1981
Master
Aan de andere kant, het land krijgt zijn leiders die het verdiend. Een groot deel van de bevolking valt onder dezelfde noemer te scharen.
  Bericht 
18vti
Master
EV is totaal geflopt en enkel voor de lease... niet dat alle leaserijders er zo blij mee zijn, das heel wat anders.

Mijn vorige toko zat helemaal in het "go green" fake gedoe... "go woke go broke!"...mijn slogan "Go green and become a has been!"

Zonnepanelen belasting, EV gebruik controle straks met al die monitoring rotzooi...ik krijg gelijk.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Zadkine in 3, 2, 1.....
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
18vti schreef:
niet dat alle leaserijders er zo blij mee zijn, das heel wat anders.
Toen de bijtelling 4% was, stonden ze in de rij.
  Bericht 
Raymond
Master
Hou toch op te zeiken over EV. Er is niks mis mee en zeker niet voor die pisafstandjes in Nederland. Ik heb meer problemen met de elektronische systemen die ingrijpen waar het niet moet en hoeft en een probleem met het feit dat je in een rijdende databank rijdt waarvan je niet weet waar het allemaal voor gebruikt gaat worden, maar dat kan ook met brandstofauto's.
  Bericht 
wellproc
Master
Het probleem is niet EV, maar het feit dat je gedwongen wordt in een EV te rijden.
Als ik tzt 2 auto's voor de deur heb staan, dan is er 1 een EV. Maar nu niet, want die 2e auto staat stil en daar ga ik mijn geld niet aan uitgeven.

En in de situatie van 1 auto is een EV niet toereikend* en blijf ik dus lekker in een brandstofauto rondrijden.

*Lees: in het huidige aanbod zit geen EV die past in mijn situatie. Als de ontwikkelingen doorgaan komt dat vast wel, maar nu is het er niet. Dus ophouden met dwang, ga lekker ontwikkelen en zorg dat er meer keuze komt met betere specs (en tegen een veel lagere prijs)...
  Bericht 
Christafari
Master
Raymond schreef:
pisafstandjes in Nederland

We betalen een behoorlijke bak bijtelling. Mogen we dan onbezorgd op vakantie? Ben blij dat we dit jaar nog onbezorgd op vakantie kunnen met de benzineauto. Volgend jaar waarschijnlijk twee electrohokken. Lekker op vakantie bezig zijn met waar je kunt laden. Nu al zin in.

Heb ook zo’n collega die beweert dat het prima was, op vakantie met een EV. Daarna zit ‘ie te vertellen dat hij een uur moest rijden vanaf het hotel om even zijn auto te gaan laden.

Dus ja, elektrisch rijden kan. Maar ik vind het nog steeds helemaal kut.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Raymond schreef:
Hou toch op te zeiken over EV. Er is niks mis mee en zeker niet voor die pisafstandjes in Nederland. Ik heb meer problemen met de elektronische systemen die ingrijpen waar het niet moet en hoeft en een probleem met het feit dat je in een rijdende databank rijdt waarvan je niet weet waar het allemaal voor gebruikt gaat worden, maar dat kan ook met brandstofauto's.
Je hebt helemaal gelijk maar dit topic gaat over het gedram om prima werkende verbrandingsmotoren te verbannen en ons op te zadelen met een alternatief dat niet voldoet.
  Bericht 
Raymond
Master
Met dat laatste ben ik het niet eens. Voor mij voldoet dat elektrohok prima. Je maakt mij niet wijs dat ik de maximale uitzondering ben wat autogebruik betreft. In Nederland kun je prima elektrisch rijden. Je kan hem werkelijk overal aan de stekker hangen. Mensen die hierover janken willen gewoon wat te janken hebben. Het wordt lastiger in het buitenland en dan hoef je niet eens ver; Duitsland is al onder de maat wat openbaar laden betreft. Ga je een dagje skien in Winterberg, dan moet je in Winterberg laden bij 1 van de 2 stekkers waar dat kan...bij de Mac. En daar staat vervolgens half Nederland in de rij. Je volgende snellaadpunt richting Nederland is ergens bij Unna, 100 kilometer verderop. Ga je niet halen. Ik ga dan ook niet met de EV op vakantie. Vorig jaar ben ik naar Toscane gevlogen, dit jaar rij ik met een dieselcamper naar Noorwegen. Mijn autokeuze laat ik niet van 2 weken vakantie per jaar afhangen. Ik rij EV omdat ik dan de kosten zelf in de hand heb. Stroom wek ik zelf op. Ik betaal een leasebedrag voor de auto en klaar. Oorlog tussen Israel en Iran? Ook al kost de benzine dan 3 euro, het zal mij jeuken maar al die 'een EV voldoet niet' mensen zijn wel zwaar de lul. Zet je er over heen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Raymond schreef:
Ook al kost de benzine dan 3 euro, het zal mij jeuken maar al die 'een EV voldoet niet' mensen zijn wel zwaar de lul.
Met de tankpas van de baas, voel ik er niks van
  Bericht 
RAH
Master
Raymond schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens


Ik wel. De afgelopen 4 maanden heb ik ongeveer 15.000 km gereden. Daar hebben minstens tien ritten tussen gezeten van ongeveer 900km welke ik bij voorkeur in 7 uur heb afgelegd. Niet altijd gelukt, maar langer dan 8 uur en 20 minuten heb ik er niet over gedaan. Welke EV is voor dergelijke ritten geschikt (met een maximale prijs van € 15.000,-, tweedehands uiteraard geen probleem)?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Raymond schreef:
Hou toch op te zeiken over EV. Er is niks mis mee


:D ... Theoretisch niet, in de praktijk een hoop.

Raymond schreef:
Je kan hem werkelijk overal aan de stekker hangen.


Ja dag echt niet. Wanneer ga je weer naar Emmen? Pisafstandje.

En waarom zou je 'overal aan de stekker' willen hangen :-?
  Bericht 
Raymond
Master
RAH schreef:
De afgelopen 4 maanden heb ik ongeveer 15.000 km gereden.

Waarmee jij 3x zoveel rijdt als de gemiddelde Nederlander.
RAH schreef:
Daar hebben minstens tien ritten tussen gezeten van ongeveer 900km welke ik bij voorkeur in 7 uur heb afgelegd.

Ritten van 900km binnen 7 uur. Juist.
Misschien moet je je oude gewoontepatroon inruilen voor een nieuwe. Heb ik zelf ook gedaan. Wat nou woon-werkverkeer. Ik ergerde me er groen en geel aan, elke dag op de weg. Dus hier in mijn woonplaats werk gezocht. Lekker op het fietsje. Ik stond gister met een medemuzikant aan de bar. Hij was gister in Groningen voor z'n werk en morgen in Maastricht. Knettergek.
Dave schreef:
Ja dag echt niet. Wanneer ga je weer naar Emmen? Pisafstandje.

:lol:
Jaaaah....die Recharge was nog niet open. Ik moest 500 meter lopen inderdaad.
Dave schreef:
En waarom zou je 'overal aan de stekker' willen hangen :-?

Om even een pauze te nemen bijvoorbeeld. Niks doorstomen. Telefoon uit. 20 minuten de ogen dicht. Heerlijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
opaindex.nl
 Pagina 93 van 96  [ 4785 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy