Pagina 43 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
zadkine
Master
zerty schreef:
of dat er kinderen in Afrika in kobaltmijnen werken


Ik verbaas me er altijd over dat er wel gezeurd werd bij stroomauto's over het (overigens geringe hoeveelheid) kobalt in de accu's, maar niet bij de veelvoud aan deze stof voor alle miljarden accu's in de mobieltjes (zelfde soort batterijen overigens) en ook niet in de kobalt legeringen die nodig zijn om motoronderdelen te maken voor met name diesels.
Daarnaast worden de meeste accu's van mobieltjes weg gegooid (per stuk te klein en kennelijk niet interessant voor recycling) terwijl je van de grote auto accu systemen wel recylcling kunt verwachten...en juist dan voor deze dure metalen.

Hypocrisie derhalve en kinder arbeid heeft al sowieso niet met milieu maar met sociale omstandigheden te maken.
  Bericht 
Cweepz
Master
Allemaal argumenten van de plebs die geen EV kunnen betalen :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zegt de huurder? Maffe situatie.
  Bericht 
snovvdog
Master
zerty schreef:
Nee, liever iedere maand 150€ aan stroom en gas betalen, 100€ in de maand tanken


150 aan stroom en gas > Maak er maar 90 van, ik ben zuinig met gas maar heb wel een ''G label" woning uit de jaren '50.
100 per maand aan benzine zou ik zo voor tekenen, ik heb maanden erbij dat het tegen de 400-500 aankomt :P.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zerty schreef:
kobaltmijnen
Kobaltmijnen klinkt meteen weer zo stigmatiserend. Ik noem het liever "kansenmijnen" O:)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
Voor de voorvechters van waterstof auto's....


H2 is zo licht dat stijgt zeer snel en wordt daarbij zoveel 'verdund' dat het niet zo'n explosie wordt als op je Novosibirsk filmpje.
(aard)gas is zwaarder dan lucht daarom heb je daar wel van die mooie explosies te zien.
  Bericht 
zerty
Master
VTEC_Driver schreef:
dat het niet zo'n explosie wordt als op je Novosibirsk filmpje


Dan krijg je meer van die zeppelin taferelen......
  Bericht 
zadkine
Master
VTEC_Driver schreef:
H2 is zo licht dat stijgt zeer snel en wordt daarbij zoveel 'verdund' dat het niet zo'n explosie wordt als op je Novosibirsk filmpje.


Bij tankstations staat de waterstof onder druk, 700 bar minimaal. Ze gaan echt niet compresseren terwijl je staat te tanken.
Scheuren van zo' n tank is derhalve altijd een groot gevaar. Dat bewijst ook dat geval in noorwegen waarvan ik een krantenartikel had bijgesloten.

snovvdog schreef:
150 aan stroom en gas > Maak er maar 90 van, ik ben zuinig met gas maar heb wel een ''G label" woning uit de jaren '50.
100 per maand aan benzine zou ik zo voor tekenen, ik heb maanden erbij dat het tegen de 400-500 aankomt


Hier, vrijstaande woning, ca 220 aan stroom plus gas, dit inclusief rijden met 2 auto's....
Met tegen de 40K km per jaar gezamenlijk besparen we toch 4000 per jaar aan benzine zo, fors meer dan de complete huis energie rekening.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zonnepaneleninstallatie gestolen?
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
Zonnepaneleninstallatie gestolen?


Bij mij? Nee. Hier ca 4200 kwh opbrengst van de panelen....daarnaast gas verwarming , stroomverbruikt thuis. Maandternijn ca 220 euro....nog steeds. Is nou eenmaal een jaren 70 huis , vrijstaand. En daarnaast uiteraard de energie voor 2 auto's voor dit bedrag.

De zonnepanelen besparen ca 80 per maand. (1000 per jaar).
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Bij mij?


Nee door jou.
  Bericht 
FocusWagon
Master
zadkine schreef:
De zonnepanelen besparen ca 80 per maand.


En wat moest je daarvoor investeren? Waarschijnlijk een bedrag dat een fabrieksarbeider niet kan opbrengen. Die is al blij dat hij zijn 18 jaar oude Honda Civic aan de praat weet te houden, zodat hij in de zomer 2 weekjes met de vouwwagen naar de Veluwe kan.


ja, hier ook zonnepanelen op het dak (al 11 jaar, dus ik snap dat die hun geld inmiddels ruimschoots hebben opgebracht, net als het HR++ glas en de uitstekende isolatie van de rest van de woning.)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
FocusWagon schreef:
Die is al blij dat hij zijn 18 jaar oude Honda Civic aan de praat weet te houden,


Dat kost niks, bij normaal gebruik blijft dat gewoon rijden. Het is Jan Modaal in zijn VAG product die een vermogen kwijt is aan reparaties.
  Bericht 
shootme
Master
FocusWagon schreef:
Die is al blij dat hij zijn 18 jaar oude Honda Civic aan de praat weet te houden

Had ie maar 40k moeten neerleggen voor een Tesla, dan had ie daar wel geld voor gehad.... /sarcasme
  Bericht 
18vti
Master
shootme schreef:
Had ie maar 40k moeten neerleggen voor een Tesla, dan had ie daar wel geld voor gehad.... /sarcasme


Wat vreten die eigenlijk aan banden weg? Moet ook gigantisch zijn met zoveel power als je dat regelmatig aanspreekt.
Zit dat ook bij de lease in? 2 setjes (4 stuks per set) voor elke 50K km?

Ik heb nu een dagelijkse kortere route waarbij ik wat meer moet sturen en remmen + accelereren = significant meer rubber verbruik.
Al die Hyundai Coma's die in de weg zitten op rotondes...bahhh :glaasje:
  Bericht 
zerty
Master
FocusWagon schreef:
En wat moest je daarvoor investeren?


Bijna niks, als je geen optimizers nodig hebt en de panelen zelf legt heb je ze binnen 3 jaar terugverdiend.
Ik heb pas nog 10 panelen (370wp), omvormer en dakrekken gekocht voor 2300€
  Bericht 
wellproc
Master
zerty schreef:
Bijna niks

zerty schreef:
2300€


Besef je ook dat 2300 euro voor het gros van de Nederlanders niet hetzelfde is als 'bijna niks'?
  Bericht 
FocusWagon
Master
wellproc schreef:
Besef je ook dat 2300 euro voor het gros van de Nederlanders niet hetzelfde is als 'bijna niks'?


De door mij genoemde fabrieksarbeider is een voorbeeld van een kleine 20 jaar geleden, ik werkte toen als boekhouder in een machinefabriek. (de Civic was eigenlijk een Mazda323 bedenk ik me nu). Ik maakte regelmatig een praatje met die collega, die van een loon net iets boven minimum zijn gezin onderhield. Die zelf zijn autootje probeerde te onderhouden, en in juni nieuwe bandjes kocht (want dan was het vakantiegeld binnen). Die als zijn wasmachine kapot ging eerst nog even een paar wasjes bij buren deed, om aan het eind van de maand een B-merk te kunnen kopen (of een 2e hands van Marktplaats) van € 200,- ) Misschien dat intussen de woningbouwvereniging wat panelen op zijn huurwoning uit 1970 heeft gelegd (tegen een kleine huurverhoging), zodat de energierekening wat lager uitvalt.

Misschien dat hij die € 2300 op zijn spaarrekening heeft, maar die zal dat zien als flink kapitaal, niet "bijna niks".

Dit is weer een mooi voorbeeld van "Geld maakt geld" (zelfde als een verhoogd eigen risico bij de zorgverzekering. Ik betaal maandelijks flink minder omdat ik het maximale eigen risico heb. Ik kan dat ER prima betalen mocht het een keer nodig zijn, en verdien in 3 of 4 jaar het risico weer terug. Al sinds de invoering van het nieuwe systeem geen dure ziektes gehad, dus ik verdien er prima aan. Iemand zonder spaarbuffer kan dat niet doen....)
  Bericht 
zadkine
Master
FocusWagon schreef:
En wat moest je daarvoor investeren? Waarschijnlijk een bedrag dat een fabrieksarbeider niet kan opbrengen.


7 jaar terugverdientijd....incl rente op Milieu lening gerekend. Als je 2 linkerhanden hebt en het laat installeren. (Jan met de pet kan het vaak wel zelf met zijn 2 rechterhandjes)
Kan dus iedereen opbrengen (als ie tenminste een dak gericht tussen zuid-oost tot zuid-west heeft liggen) bij bv 10 jaar financiering want dan meer netto besteedbaar inkomen over per maand
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
lening


Neheee :fp:
  Bericht 
zadkine
Master
Neheee


Je vergeet nog steeds economisch te denken.

Leningen zijn njuttig als je gedurende de aflostermijn MEER bespaart op (andere) kosten dan dat de totale lening je kost.

Dit is dus ook de reden dat je een hypotheek kunt nemen....kosten wegstrepen tegen huur besparingen (voor vergelijkbare woning).
Tenzij de huizenbubbel (tijdelijk) te groot is....
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
vergeet nog steeds economisch te denken


Laten we massaal geld gaan lenen. Top plan. Kan niet fout gaan
  Bericht 
zadkine
Master
Laten we massaal geld gaan lenen. Top plan. Kan niet fout gaan


Dat schrijf ik helemaal niet....ik verbind een economische voorwaarde aan geld lenen.
Anders gezegd, geen leningen voor vakanties, kopen op de pof (zonder dat er besparingen tegenover staan) etc.

Je trekt het weer uit zijn verband dus.

En 1 van de redenen dat we hier nu voldoende te besteden hebben is dit soort gedachten gangen...en ernaar handelen.
  Bericht 
Cweepz
Master
Door geld te lenen voor zonnepanelen blijven er elke maand een paar tientjes meer over om te besteden dan zonder die lening, zeker zo'n lening via de gemeente van minder dan 2%. En na een jaar of 10 nog eens 50-60€ per maand extra.
Moeten we het nog voorrekenen?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Ik vind (mijn mening idd) hetvzeer slecht om geld te lenen particulier voor iets als zonnepanelen of een warmtepomp.
Geld uitgeven dat je niet hebt met het doel over de langere termijn geld te besparen terwijl de overheid om de haverklap regeltjes loopt te wijzigen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
7 jaar terugverdientijd....incl rente op Milieu lening gerekend. Als je 2 linkerhanden hebt en het laat installeren. (Jan met de pet kan het vaak wel zelf met zijn 2 rechterhandjes)
Kan dus iedereen opbrengen


moet je wel eerst een koophuis hebben en dan alsnog allerlei andere voorzieningen hebben. En dan nog kom je niet met een balansrekening op de proppen. "Oh is wel te betalen allemaal, in 10 jaar" daar heeft niemand wat aan, aan zo'n kreet.

"Zelf leggen" is uit den boze in Duitsland overigens. En terecht. Anderen moeten opdraaien voor de schade bij brand.
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
moet je wel eerst een koophuis hebben en dan alsnog allerlei andere voorzieningen hebben.


Hoeft niet, ook huurders kunnen van die investeringen in milieu dopen (mits verhuurder een beetje meewerkt...grote coorporaties willen gewoonlijk wel meewerken.)
En ook dan verdien je het terug als je er die 10 jaar blijft wonen of een overname contract met verhuurder hebt.
Ik geeft toe , het is wel lastiger.

Geld uitgeven dat je niet hebt met het doel over de langere termijn geld te besparen


Je bespaart meteen....op je maand budget.
Dat de overheid steeds regeltjes verandert weten we al langer....desondanks heb ik toch een slordige 50K (2013-2021) weten te besparen op transport kosten dankzij oa die overheids regeltjes.
Iets wat ik ook niet zonder (start) financiering gekund had. Maar toch vanaf begin verruiming maandbudget.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Cweepz schreef:
Door geld te lenen voor zonnepanelen blijven er elke maand een paar tientjes meer over om te besteden dan zonder die lening, zeker zo'n lening via de gemeente van minder dan 2%. En na een jaar of 10 nog eens 50-60€ per maand extra.


Nog meer een slaaf van de bank? Dat is precies waar ik op doelde: je moet dadelijk een dikke lening aangaan, bidden dat er nog subsidie in het potje van dat jaar zit als je met je rekening en rapport van goedkeuring komt aankakken en dan mag je minder belasting betalen. Maar alle risico's zijn wel voor jou rekening. Plus de wetenschap dat de overheid jaar op jaar de milieubelastingen optrekt, zodat je na korte tijd ondanks je investering net zoveel betaald. Dat is nivelleren ten top, namelijk net naar 0.

Het is het beste merkbaar bij de gezinnen met 2-4x modaal. Die betalen veel meer directe en indirecte (onzin)belastingen, krijgen minder terug van bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek en zijn gemiddeld en relatief het minste er in inkomen op vooruitgegaan. Daar wordt die squeeze naar de 0 op de bankrekening (in plaats van op de meter) het hardste gevoeld.
  Bericht 
zadkine
Master
NoCashCow schreef:
je moet dadelijk een dikke lening aangaan, bidden dat er nog subsidie in het potje van dat jaar zit als je met je rekening en rapport van goedkeuring komt aankakken en dan mag je minder belasting betalen. Maar alle risico's zijn wel voor jou rekening


Hier klopt niet veel van.
Op zonnepanelen staat een BTW teruggave en die is voor iedereen exact evenveel euro's...bij zelfde investerings bedrag uiteraard.

NoCashCow schreef:
zodat je na korte tijd ondanks je investering net zoveel betaald. Dat is nivelleren ten top, namelijk net naar 0.


Die milieu belastingen gaan over je verbruik aan energie...en juist dat gaat omlaag (mag ik hopen althans) bij plaatsen zonnepanelen.
Die verhoging wordt het meest gevoeld bij de mensen die dus NIET investeren in eigen energie opwekking (of bv. opslag in de vorm van warmte)

NoCashCow schreef:
krijgen minder terug van bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek


Niet meer. Hypotheek rente aftrek is gemaximeerd (heffings percentage dat je daarover terug krijgt is niet meer hetzelfde als wat je voor bv je huurwaardeforfait mag betalen.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Het gaat niet alleen maar om zonnepanelen. Besparen op gas gaat vooral door isoleren en je hebt daarbij geen garantie op subsidie.
De belastingen gaan zo hard naar boven dat je bij minder verbruik toch hetzelfde mag aftikken. Dus je investering wordt kunstmatig waardeloos gemaakt. Dat je zonder de investering nog meer mag betalen is de andere manier om dat geld van je los te peuteren. Dus linksom of rechtsom wordt er met de milieusmoes een flink bedrag uit je zak gehaald en daar schiet onder de streep het milieu ook nog eens niets mee op. Want die zonnepanelen en isolatie kosten gigantisch veel (grootverbruik, dus goedkope) energie.
HRA is minder dan voorheen voor hogere inkomens, dus die worden daar genaaid omdat de hwf inderdaad wel tegen maximaal tarief wordt geheven. Dus onder de streep meer HWF en minder HRA in de praktijk...
  Bericht 
Cweepz
Master
Hier nog de rekensom voor de zonnepqnelen dan.
off-topic/fi-financieel-deel-2-t96250-600.html#p4660344

42 euro /maand betalen om 60 euro/maand te besparen.

Nieuw energiecontract nodig vanaf Aug. Gaat alweer richting 26ct per KWh, dus terugverdientijd van m'n panelen wordt nog korter!
  Bericht 
zerty
Master
wellproc schreef:
Besef je ook dat 2300 euro voor het gros van de Nederlanders niet hetzelfde is als 'bijna niks'?


Maar wel 50€ (gemiddelde) p/m aan stroom betalen....kunnen ze net zo goed een lening pakken waar ze 50p/m afbetalen en hun vakantiegeld een keer erin duwen.
Toen ik 9 jaar geleden mijn eerste panelen kocht deed ik dat ook mede met vakantiegeld....daarna met het geld wat ik bespaarde nog meer panelen gekocht en vorig jaar zelfs 250€ betaald gekregen ivm belastingsvermindering energie.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Tekst met aardig wat pics, dus ik beperk het quoten.

https://electroverse.net/nasa-caught-adjusting-global-temperature-graph/
Citaat:
Geologist Dr. Roger Higgs (DPhil, Oxford, Geology, of geoclastica.com) has just released a new takedown of the anthropogenic global warming scam. Below is a summation of his findings–which you can find in full over at ResearchGate (Technical Note 2021-5).

Citaat:
And here’s a closer look:
  Bericht 
FocusWagon
Master
Ik zie eerder 2020 hoger in de rechter grafiek… gewoon een herrekening van het laatste jaar.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
FocusWagon schreef:
Ik zie eerder 2020 hoger in de rechter grafiek

Dat zie je goed. 2016 is verlaagd.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Citaat:
Liander: bouw salderingsregeling zonnepanelen versneld af, geef thuisbatterij subsidie

Netbeheerder Liander is voorstander van het versneld afbouwen van de salderingsregeling voor zonnepanelen. Geld wat hierdoor vrijkomt, kan de overheid inzetten voor bijvoorbeeld een subsidie voor de thuisbatterij.

Omdat de populariteit van zonnepanelen onder woningeigenaren blijft groeien - in het tweede kwartaal nam de groei in het verzorgingsgebied van Liander met 18 procent toe - stelt de netbeheerder dat het elektriciteitsnet steeds voller wordt.

Stroomnet vol
Het stroomnet van Liander is in grote delen van haar werkgebied vol. Waar dit tot voor kort enkel een probleem was voor klanten met een grootverbruikersaansluiting, ontstaan nu ook steeds meer problemen voor kleinverbruikers zoals consumenten.

Liander meldde eind juni dat het stroomnet in 2 gebieden in Amsterdam vol is. Het is door een optelsom van ontwikkelingen volgens de netbeheerder inmiddels zo druk op het elektriciteitsnet dat er op steeds meer plaatsen knelpunten ontstaan en bijvoorbeeld consumenten hun zonnestroom niet meer op elk moment aan het stroomnet kwijtkunnen. Op mooie dagen, als alle zonnepanelen veel elektriciteit leveren, maar er weinig elektriciteit wordt gebruikt loopt de spanning in de elektriciteitskabels op sommige plaatsen zo hoog op dat de zonnepanelen afschakelen. Dit beveiligingsmechanisme voorkomt dat door die hoge spanning apparatuur in huis kapot gaat. Op zo’n moment kan het voorkomen dat er tijdelijk geen elektriciteit aan het net geleverd kan worden.

Opslag en flexibiliteit
Tegelijkertijd heeft Liander te maken met een chronisch tekort aan technici en lange doorlooptijden. Niet alleen Liander, maar alle netbeheerders verwachten dat het elektriciteitsnet de komende jaren op meer plaatsen zijn maximale capaciteit bereikt.

Om de piekbelasting van het net te verminderen is de netbeheerder voorstander van prikkels voor consumenten om aan de slag te gaan met opslag en flexibiliteit van zonne-energie. Daardoor wordt het elektriciteitsnet efficiënter gebruikt.

Versneld afbouwen
De salderingsregeling, een belangrijke aanjager van de populariteit van zonnepanelen bij consumenten, blijft in zijn huidige vorm gehandhaafd tot 1 januari 2023. Daarna vindt er een geleidelijke afbouw plaats tot 2031.

Liander stelt voorstander te zijn van een versnelde afbouw van de salderingsregeling, omdat consumenten en ondernemers dan gestimuleerd worden om aan de slag te gaan met opslag en flexibiliteit van zonne-energie zodat het elektriciteitsnet efficiënter wordt gebruikt en betaalbaar blijft. Hierbij kan volgens de netbeheerder vanuit het Rijk worden overwogen om de middelen die vrijgespeeld worden door de afbouw van de salderingsregeling in te zetten voor het verder stimuleren van opslag en flexibiliteit. Opslag maakt het mogelijk om energie die de klant opwekt op te slaan en op een ander moment te gebruiken. Dit voorkomt pieken in de belasting van het energienet.


https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i24984/liander-bouw-salderingsregeling-zonnepanelen-versneld-af-geef-thuisbatterij-subsidie

Daar gaat je terugverdientijd. En als extraatje nog een investering erbij, waarvan moet je dat dan weer bekostigen? Nog een lening erbij? Alleen omdat een overheid te laat het netwerk aangepast heeft.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
VTEC_Driver schreef:
Daar gaat je terugverdientijd.

Tja, de betrouwbare overheid en de regels tijdens het spel.
Heeft mij veel afschrijving op een grijs kenteken en oldtimer diesel gekost.
Maar men oppert
VTEC_Driver schreef:
subsidie voor de thuisbatterij

Dat klinkt dan weer goed.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Mr.Cabdriver schreef:
Dat zie je goed. 2016 is verlaagd.


Nop 2020 stond eerst bijna op het blokje van 2019. Nu ruim er vanaf. Ik denk ook dat 2020 is verhoogd.
  Bericht 
squaddie
Master
 
Dat het stroomnet vol zou raken is een gegeven en daarvoor hoef je echt niet gestudeerd te hebben met het huidige beleid van de overheid dat we van fossiele brandstoffen af moeten. Je zou verwachten dat met enige regelmaat netbeheerders in het nieuws komen over de werkzaamheden om het net aan te passen aan de toekomst of het geklaag van netbeheerders over het feit dat het zo lang duurt om de benodigde vergunningen bij de verschillende overheden te verkrijgen, het is echter oorverdovend stil op dit vlak. Het enige dat wel in media verschijnt zijn artikelen over hoe complex en duur de energietransitie gaat zijn en lijkt het tot op heden vooral veel woorden weinig daden vanuit de netbeheerders.

Als batterijen de oplossing zijn op piekbelastingen af te vlakken waarom bouwen netbeheerders niet op strategische plekken in hun netwerk batterijen in om deze pieken op te slaan of bij de grote zonnestroom installaties batterijen geplaatst of tegen een kleine vergoeding bij consumenten die veel zonnestroom opwekken. Niets van dat, de consument moet van zn eigen centjes een batterij kopen en om de Hollanders er warm voor te krijgen moet de overheid dit gaan subsidieren. Vanuit perspectief van netbeheerder helemaal top, netbeheerders hebben geen kosten, maar wel de voordelen. Minder piekbelastingen, grote investeringen in het net kunnen uitgesteld worden en het beste van deze oplossing is dat consumenten met zonnepanelen en batterijen gedeeltelijk autonoom zijn ofwel netbeheerder hoeft op die momenten geen stroom te leveren, maar incasseert wel elk maand het capaciteitstarief.

Dit artikel is niets anders dan een lobby van een netbeheerder via de media.
  Bericht 
Cweepz
Master
Subsidie op een thuisaccu zie ik wel zitten. Mooi iets om mee te pakken met de geplande uitbouw van het huis
  Bericht 
cocodee
Master
squaddie schreef:
Als batterijen de oplossing zijn op piekbelastingen af te vlakken waarom bouwen netbeheerders niet op strategische plekken in hun netwerk batterijen in om deze pieken op te slaan

Maar dan nog moet de opgewekte energie eerst het net op, waardoor het probleem niet verdwijnt.
En met een home-battery heb je dat probleem niet.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Injectie schreef:
Nop 2020 stond eerst bijna op het blokje van 2019. Nu ruim er vanaf. Ik denk ook dat 2020 is verhoogd.

'19 is ook verlaagd.
Er lijkt nog meer veranderd.
  Bericht 
BLikent
Master
LET OP !! Dit artikel bevat grotendeels gesponsorde inhoud !!
AD schreef:
Elektro-caravan rijdt zélf naar het Gardameer (en pakt meteen het wereldrecord)

De Dethleffs e-Home Coco achter de Audi e-Tron onderweg naar het Gardameer. © Dethleffs

Na fietsen, auto’s en campers krijgen binnenkort ook caravans hun eigen elektrische aandrijving. De Duitse fabrikant Dethleffs heeft laten zien waar zo’n voertuig toe in staat is: de experimentele e-Home Coco werd achter een Audi e-Tron Sportback gekoppeld en reed grotendeels op eigen kracht van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië.

Het is voor het eerst dat een volledige elektrische combinatie een rit van bijna 400 kilometer weet af te leggen zonder onderweg de accu’s bij te laden. De route startte in het Zuid-Duitse plaatsje Isny im Allgäu (tussen Zürich en München) en eindigde aan het Italiaanse Gardameer. Met die prestatie laten caravanmerk Dethleffs, moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Group (onder meer bekend van elektromotoren en versnellingsbakken), niet alleen zien wat er mogelijk is met elektrisch aangedreven caravans, maar het levert de bedrijven ook meteen een wereldrecord op.

De elektrisch aangedreven caravan is een interessante ontwikkeling, omdat zo’n voertuig het in theorie veel eenvoudiger maakt om met een elektrische auto én je caravan op vakantie te gaan. Normaal gesproken heeft een zware aanhanger immers een grote invloed op het rijbereik van elektrische auto’s: die modellen kunnen weliswaar steeds zwaardere trailers trekken (kijk maar naar de 1500 kilo van de Volvo XC40 P8 of de 1600 kilo die de Hyundai Ioniq 5 aan zijn trekhaak mag hebben), maar de actieradius van de trekkende e-auto kan in sommige gevallen halveren.

De route leidde onder meer over de Fernpas en de Brennerpas, wat normaal gesproken uitdagend terrein is voor bestuurders van elektrische auto's. © Dethleffs

Eigen accupakket
Dat effect willen steeds meer fabrikanten dus oplossen door de caravan zelf ook van elektrische aandrijving te voorzien. In dit geval heeft Dethleffs twee accupakketten met elk een inhoud van 40 kilowattuur in de bodem van de e-Home Coco gebouwd. Het opladen gebeurt via een (bij auto’s inmiddels gebruikelijk) CCS-laadpunt in de zijkant. In plaats van een normale as tussen de wielen heeft de caravan twee elektromotoren in een centrale behuizing gekregen. Op een parkeer- of kampeerplaats kunnen de motoren afzonderlijk van elkaar draaien (en dus dienst doen als ‘mover’, te bedienen via een app), terwijl ze onderweg goed zijn voor een piekbelasting van 90 kilowatt, ofwel 122 pk.

Die extra kracht komt dus bovenop de toch al niet misselijke 408 pk (300 kW) van de Audi e-Tron Sportback die vóór de caravan rijdt. Omdat het getrokken voertuig zelf meedoet, hangt er gevoelsmatig geen achttienhonderd kilo aan de auto, maar komt de getrokken massa volgens Dethleffs overeen met ongeveer 100 kilo. Om de combinatie goed te laten samenwerken, legden de technici maar liefst 750 datapunten aan. Zo weet de caravan bijvoorbeeld precies wanneer de bestuurder van de auto remt; vertraagt het trekkende voertuig, dan zullen de elektromotoren van de caravan binnen een fractie van een seconde ook mee gaan helpen met remmen. Dat komt de veiligheid en stabiliteit van de combinatie ten goede, al zijn er voor de zekerheid ook nog altijd schijfremmen aanwezig.

In de zijkant van de caravan zit een CCS-aansluiting om de accu's te laden. © Dethleffs

Volgens de experts van Dethleffs wijst deze gewaagde praktijktest – speciaal georganiseerd voor het 90-jarig bestaan van de caravan- en camperbouwer – aan hoe nuttig het is om een getrokken voertuig zelf ook een aandrijfbron te geven. Na bijna 400 kilometer rijden zit er nog 19 procent stroom in de accu’s van de auto, terwijl de caravan nog 21 procent over heeft. Eigenaren van een dergelijke combinatie hoeven in ieder geval minder vaak te stoppen om te laden. Overigens staat de technologie nog in de kinderschoenen: Dethleffs heeft enkele jaren aan de e-Home Coco gewerkt en wil binnen drie jaar een productiemodel op de markt brengen.

Missie voltooid: de elektrische Audi en Dethleffs hebben het Gardameer gehaald zonder bij te laden. © Dethleffs


Wat als je wel tussentijds moet opladen, kan dat dan tegelijkertijd of sta je 2 keer zo lang bij de laadpaal? Is je snoertje wel zo lang als je met de autoneus naar de paal staat?
  Bericht 
Cweepz
Master
Gewoon caravan bij het ene laadatation afkoppelen en de auto bij het station ernaast?
  Bericht 
zadkine
Master
cocodee schreef:
Maar dan nog moet de opgewekte energie eerst het net op, waardoor het probleem niet verdwijnt.
En met een home-battery heb je dat probleem niet.


Dat geldt niet als men de wijkverdeelstations van opslag voorziet. Zelfde effect als home battery dan. En waarschijnlijk per saldo voordeliger omdat enkele grotere systemen (wijk) efficienter gebouwd kunnen worden dan veel kleinere (thuis...wat veel schuren bouwen betekent...je wil geen grote batterij opslag in een woonhuis hebben)
  Bericht 
zadkine
Master
BLikent schreef:
Wat als je wel tussentijds moet opladen, kan dat dan tegelijkertijd of sta je 2 keer zo lang bij de laadpaal? Is je snoertje wel zo lang als je met de autoneus naar de paal staat?

Even navragen od de caravan ook een supersnelllaad systeem is als die etron en ioniq 5....800 volts technologie dus...

En dan gewoon 2 ionity chargers bezetten zoals

Cweepz schreef:
Gewoon caravan bij het ene laadstation afkoppelen en de auto bij het station ernaast?


voorstelt
  Bericht 
cocodee
Master
zadkine schreef:
Zelfde effect als home battery dan.

Da's niet geheel waar, al die energie moet dan alsnog het net op, het is niet zo dat die wijk battery in een flits is opgeladen, daarnaast kun je je eigen opgewekte energie in de donkere uurtjes verstoken, ipv. dat je weer dure stroom moet kopen, terwijl je weinig terugkrijgt voor je opgewekte stroom. :P
Maar je moet er ook wel plek voor hebben, ja. :roll:
  Bericht 
zadkine
Master
cocodee schreef:
Da's niet geheel waar, al die energie moet dan alsnog het net op,


Niet de grid waar de problemen liggen. Dat is gewoonlijk het middenspanning (10-15KV lijnen) netwerk. En inderdaad zal saldering moeten blijven bij een wijkopslag systeem....
Het lijkt me wel redelijk dat je dan , vanwege thuis besparen op batterij kosten, bv 80% terug krijgt van wat je moet betalen. Uiteraard tarieven inclusief alle belastingen.
  Bericht 
cocodee
Master
zadkine schreef:
Niet de grid waar de problemen liggen.

Maar je bent het hopelijk wel met me eens dat tijdens hele zonnige periodes de wijk-grid al die overtollige energie ook niet 1-2-3 kan behapstücken, zodat de home-inverters alsnog in shut-down gaan?
  Bericht 
zadkine
Master
cocodee schreef:
Maar je bent het hopelijk wel met me eens dat tijdens hele zonnige periodes de wijk-grid al die overtollige energie ook niet 1-2-3 kan behapstücken, zodat de home-inverters alsnog in shut-down gaan?



Dat hangt af van de batterij capaciteit. Die dan bij de wijk schakelkast zou moeten komen te staan. Die zal dan toch minimaal de in 1 dag opgewekte stroom aan moeten kunnen.
En die 800Volts batterijen , capaciteit 70KWH, kunnen al 200KW laden ...300 amperes zie je bij de ionity chargers. En gezien het spannings niveau van 800 is dat wel 300 ampere over elke fase.

Dat je dan minstens een 50 van die batterypacks nodig kan hebben.....

Maar zonder opslag of bij onvoldoende opslag blijft het probleem voor de home inverters bestaan.

ps Ik heb nu "maar" 239,4Volts bij een opbrengst van 4,5 KW...op een 5KW omvormer en 5,3KWpiek aan panelen. Nog marge in de wijk dus.
 Pagina 43 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy