Pagina 42 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
zerty
Master
Griffin schreef:
Kijk naar de prijzen van een Tesla S, ook met hoge kilometer standen betaal je er nog grof veel geld voor. Veel en veel meer dan voor een vergelijkbare ICE. Die prijs maakt ze nog steeds ver buiten het bereik van Jan Modaal.

Ik heb een Model S gekocht uit 2016 met 410.000 op de teller (zit een nieuwe accu in +/- 60.000km gelopen)
en ik verdien gewoon modaal. Het is even zoeken en geluk hebben maar ze zijn goedkoop te vinden.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zerty schreef:
ze zijn goedkoop te vinden.


En wat voor bedragen lraten we dan over?
En een auto van 410.000km is niet veel meer waard dan 2k
  Bericht 
Raaf
Master
zadkine schreef:
Nee....wetswijziging nodig om 0 uitstoot wagens weer te gaan belasten op die manier.

Natuurlijk kan je van de overheid alles verwachten , maar aan de andere kant....;.de EU had de BPM al als illegaal betiteld.


Die komt er wel.. Net zo goed als dat de BPM er nog altijd is.

18vti schreef:
Dat moeten dan flinke tanks zijn.........met mijn diesel kom ik niet verder dan 1000 km en mijn oude 6 pitters was het bij 600 km echt wel gedaan als het al niet 550 km was (55 liter tank)


De diesel heeft 50 liter, dus 900 km, 1 keer tanken op 1200 km.
Schnitzel heeft 65 liter (past 72 in), loopt 1 op 10, makkelijk 650-700 km op een tank bij lange stukken, dus ook 1 keer tanken.
  Bericht 
zadkine
Master
En een auto van 410.000km is niet veel meer waard dan 2k


Waarom niet?
Vooral als er een niet tot nauwelijks slijtende motor in zit, geen versnellings bak , geen koppeling en de wagen ook nog eens jong genoeg is. (De eerste teslaS in Nederland gekocht is ergens half 2013 geleverd, dus max 8 jaar oud.)
En de accu was , volgens Zerty, inmiddels vervangen.

Ook dit denken in "hoge km stand" voor een motor etc is ICE denken.

En wat noem je grof veel geld.
Als je er zelf 100000 km mee gaat rijden dan is een reële prijs 10000 meer dan voor een vergelijkbare brandstof wagen ...de besparing op brandstof en onderhoud dus. Daarnaast heb je nog een paar jaar geen mrb. En als het echt een P85 is uit 2013-2014.....die hadden gratis tesla laden meegeleverd gekregen bij de super chargers. Leuke extra winst bij vakantie ritten.

Oftewel...de TCO telt, niet alleen maar de initiele investering.
  Bericht 
shootme
Master
zadkine schreef:
Oftewel...de TCO telt, niet alleen maar de initiele investering.

Wanneer je geld hebt zoals jij ja.
  Bericht 
zadkine
Master
Raaf schreef:
Net zo goed als dat de BPM er nog altijd is.


BPM is CO2 uitstoot gerelateerd....om die reden mag die er nog zijn van de EU.
Ik voorzie overigens wel dat men , vooral omdat steeds meer mensen zonnepanelen hebben en gebruiken voor auto energie, een kilometer heffing voor ALLE auto's.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
Ook dit denken in "hoge km stand" voor een motor etc is ICE denken.


Het onderstel en carrosserie van een elektrische auto is net zo goed gevoelig voor slijtage.

Zou jij 20k neerleggen voor een ICE met nieuwe motor/versnellingsbak die al 400k heeft gedraaid. Ik niet.

En 'even' een accupakket vervangen kost ook klauwen met geld
  Bericht 
zadkine
Master
En 'even' een accupakket vervangen kost ook klauwen met geld



Niet goed gelezen kennelijk....
zerty schreef:
(zit een nieuwe accu in +/- 60.000km gelopen)


Zou jij 20k neerleggen voor een ICE met nieuwe motor/versnellingsbak die al 400k heeft gedraaid


Dat is geen nieuwe motor meer, maar een redelijk jonge D segmenter (S klasse bv van 2013 of grote BMW) met nieuwe motor , koppeling en bak (max 50000 km ) ....waarom niet 10K ervoor betalen al heeft het chassis 400K gelopen (10 minder dan voor een elektrobak ivm hogere gebruikskosten).
Wiellagers zijn niet echt een issue....die heb ik bij standaard onderhoud ook al laten vervangen (Xtrail na >200K km)/ Is niet echt duur.
  Bericht 
Raaf
Master
zadkine schreef:
Niet goed gelezen kennelijk....


zadkine schreef:
Wiellagers zijn niet echt een issue....die heb ik bij standaard onderhoud ook al laten vervangen (Xtrail na >200K km)/ Is niet echt duur.


Zelf ervaring met meerdere zeer hoge kmstand auto's, als je bij 4 ton koopt kan je er redelijk zeker van zijn dat alles van rubber aan de beurt komt. Zaken als schokbrekers, remmen (incl klauwen), aandrijfassen (die wokkelen zeker bij electro vaak) veren, ophang rubbers, stuurinrichting en ga zo maar even door.
Dus elke auto met 4 ton op de klok die geen volledige revisie gehad heeft is een risico.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
Niet goed gelezen kennelijk....


Jawel, daarom noemde ik het ook.
Zerty heeft dan geluk gehad, maar je zult als particulier zo'n pakket moeten vervangen nadat je ook nog de hoofdprijs voor zo'n Tesla achtig ding hebt betaalt.

zadkine schreef:
Dat is geen nieuwe motor meer


Ik noem toch nieuw? Hoezo is de motor dan niet nieuw meer??? Oude blok en bak stuk. Allebei nieuwe erin gezet, maar de auto heeft al wel 400k gedraaid. Zou jij die kopen voor 20k? Of 10k?
Ik niet. En dat doet niemand.
Alle rubbers, schokbrekers, draagarmen etc kun je gaan vervangen. En dan maar hopen dat de carrosserie er na 400k nog een beetje fatsoenlijk bij staat.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
Oftewel...de TCO telt, niet alleen maar de initiele investering.


Je schermt de hele tijd met deze term. Je gaat er daarbij ook vanuit dat een electrohok thuis met zonnepanelen geladen wordt om de aanschafkosten met 150.000 km terug te verdienen. Reken je dan ook de TCO van de zonnepanelen mee? En alle verdere kosten die daar omheen hangen?
  Bericht 
Rover
Master
En dat in de situatie dat iemand kan opladen aan eigen infrastructuur. Ik heb gekeken, maar een oude Leaf kost mij per kilometer evenveel aan elektra dan mijn huidige LPG bak aan LPG. Wanneer ik niet thuis kan laden loopt dat alweer mank. Onderhoud aan mijn auto valt ook wel mee, afgelopen 50.000km ongeveer 1200. Hiervan onder andere de airco met condensor, dat heeft een elektrohok ook, stuurkogel, banden, remvloeistof en wat filters (interieur(.
Enige onderhoud wat ik met de Leaf niet had gehad was de oliewissel, bougies en luchtfilter, dat had dus ongeveer 150 verschil gemaakt in onderhoudskosten.
  Bericht 
FocusWagon
Master
En de investering telt wel degelijk mee: niet iedereen heeft 10.000 extra liggen om op termijn te besparen.
Voor mijn nieuwe wasdroger was het inderdaad een simpele keuze: paar 100 extra voor een warmtepomp ipv condensdroger. Dat heb je zo weer terugverdiend, even 10.000 extra op tafel leggen voor een auto was geen optie. Dat trekt mijn spaarbuffer niet.
  Bericht 
wellproc
Master
FocusWagon schreef:
spaarbuffer

En dan moet je jezelf nog gelukkig prijzen dat je een spaarbuffer hebt (en discipline om die te vullen).
Er zijn er teveel die hun inkomen gewoon nodig hebben en als ze dan wat over hebben niet in staat zijn om te sparen. Ook die categorie wordt geacht om binnen een jaar of 10 a 15 een elektrische auto te kopen (tweedehands waarschijnlijk). Hoe gaan die het financieren?
  Bericht 
Raaf
Master
wellproc schreef:
Hoe gaan die het financieren?


Net als de tv, wasmachine, droger en de zonnepanelen met een lening.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
wellproc schreef:
Hoe gaan die het financieren?


Timmermans ging een mooi fonds bouwen zodat men helemaal afhankelijk wordt van de staat. Kunnen ze een elektrische auto 'leasen'.
"You will own nothing and be happy"
  Bericht 
zadkine
Master
Je schreef hiervoor:

met nieuwe motor/versnellingsbak die al 400k heeft gedraaid.



k noem toch nieuw? Hoezo is de motor dan niet nieuw meer???


Kennelijk een op meerdere manieren te interpreteren zin.

VTEC_Driver schreef:
e schermt de hele tijd met deze term. Je gaat er daarbij ook vanuit dat een electrohok thuis met zonnepanelen geladen wordt om de aanschafkosten met 150.000 km terug te verdienen.


Nope, ik ga wel van thuis stroom tarief uit, niet van zonnepanelen En een accu van 60 KWH.- 70 KWH capaciteit.
Anders gezegd, als je volledig zonnestroom hebt voor EN huis EN auto dan wordt je stroom tarief lager dan thuistarief en heb je minder dan die 150K km nodig. Hoeveel minder ....dat hangt af van de prijs en ligging van je zonne installatie. Momenteel zegt men dat je die in 7 jaar terug verdient en dat ie 25 jaar mee gaat. Je stroomtarief zou dan ongeveer 30% van thuis tarief worden. Verschil geen 3 tot 4 cent stroom per km maar 1 tot 2 cent. Maakt de terugverdien afstand tot 30000 km lager dan die 150K.

Bij voornamelijk laden aan laadpalen is de stroomprijs ca 50% hoger als thuis. Dus net onder de 6 cent/km stroom.
Wordt terugverdienen 200000 km schat ik zo.

FocusWagon schreef:
En de investering telt wel degelijk mee: niet iedereen heeft 10.000 extra liggen om op termijn te besparen.


Als je economisch rekent, met de huidige ultra lage rentestanden, wel. (Als je genoeg km rijdt). En zonder in te boeten aan levensstandaard/ besteedbaar inkomen.
Want van de besparing op brandstof onderhoud (en nu nog MRB) kan je makkelijk die 10K (extra) financieren betalen. Je betaalt dan per maand hetzelfde of iets minder.

ps Als je principieel tegen financieren bent is DAT de oorzaak dat het je niet zou lukken.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
Als je economisch rekent, met de huidige ultra lage rentestanden, wel. (Als je genoeg km rijdt). En zonder in te boeten aan levensstandaard/ besteedbaar inkomen.
Want van de besparing op brandstof onderhoud (en nu nog MRB) kan je makkelijk die 10K (extra) financieren betalen. Je betaalt dan per maand hetzelfde of iets minder.


Dus je moet maar een lening afsluiten???
  Bericht 
zadkine
Master
Dus je moet maar een lening afsluiten???


Moet niet, maar het kan onder omstandigheden je geld opleveren (meer besparen op uitgaven dan dat de lening je kost incl aflossing).

En dat is dus een (economische) keuze.
Bedrijven doen niet anders dan zulke keuzes maken.
  Bericht 
zerty
Master
En een auto van 410.000km is niet veel meer waard dan 2k


Hahaha jij gelooft in sprookjes, het is geen afgetrapte benzinebak.

zadkine schreef:
En als het echt een P85 is uit 2013-2014.....die hadden gratis tesla laden meegeleverd gekregen bij de super chargers


Is van 2016, zit ook gratis supercharging bij.

Raaf schreef:
Zaken als schokbrekers, remmen (incl klauwen)


Remmen worden bijna niet gebruikt, laatst de remblokken vervangen, schijven zijn nog goed. Kan goed dat er pas 2 keer nieuwe blokken op zijn gekomen.

Allebei nieuwe erin gezet, maar de auto heeft al wel 400k gedraaid. Zou jij die kopen voor 20k? Of 10k?


Ik niet, ik koop wel een Tesla met die stand omdat ik voor die prijs die ik nu betaald heb geen ice auto kan kopen met 367pk. Die zijn een stuk duurder en met de huidige benzineprijs hoef je daar niet veel mee te rijden. Nu ga ik vaak gewoon een stuk rijden omdat het toch geen hol kost...
Even een kwartiertje bij een supercharger gratis laden en weer door.😃
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zerty schreef:
Nu ga ik vaak gewoon een stuk rijden omdat het toch geen hol kost...
Dat was geloof ik, niet de bedoeling :lol:

Maar lekker boeie, ik doe precies hetzelfde met de leaseslet
  Bericht 
zerty
Master
Dikke Dakduif schreef:
Dat was geloof ik, niet de bedoeling :lol:


:lol: :lol: Ik maak zelf uit wat ik doe, niet de regering.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dikke Dakduif schreef:
Dat was geloof ik, niet de bedoeling :lol:

Maar lekker boeie, ik doe precies hetzelfde met de leaseslet


Lekker belangrijk, als je wilt rijden, doe je dat toch.
  Bericht 
FocusWagon
Master
Een persoonlijke lening is nog steeds niet goedkoop. Juist de mensen die weinig geld hebben, geen eigen huis met overwaarde hebben kunnen dus nog steeds niet goedkoop lenen (snelle Google: 10000 lenen bij Freo.nl voor 5%, minimale maandbedrag is €105,-, looptijd 10jaar (!!) totale prijs dan €12662,- )
Met € 225 maandlasten ben je ruim 4 jaar onderweg…
  Bericht 
Scaniafan
Master
Stel je voor dat we in 2035 geen dieselvoertuigen meer mogen hebben... En dat je met een elektrische Unimog dit moet doen...


Bijlagen :


  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Scaniafan schreef:
En dat je met een elektrische Unimog dit moet doen...
:lol:
  Bericht 
maarten28
Master
Ja, en? Wil je suggereren dat een elektrisch voertuig dit niet kan?

https://www.youtube.com/watch?v=QSR6Y2gNeI0
  Bericht 
zadkine
Master
FocusWagon schreef:
(snelle Google: 10000 lenen bij Freo.nl voor 5%, minimale maandbedrag is €105,-, looptijd 10jaar (!!) totale prijs dan €12662,- )


Heb zelf kort geleden goedkopere financieringen gezien (mits onderpand zoals huis of auto).

En ja, ik heb af en toe ook wat gefinancierd....mits dat loonde (economisch gezien).
Scheelt natuurlijk dat we tevens een bedrijfje hier hebben, dus bedrijfsfinanciering is sowieso (bij triple a rating ...iets waar men kennelijk vanuit gaat bij artsen omdat dat een "lage risico" bedrijfstak is voor banken....gauw een paar procent lager.

Overigens...mijn keuze voor stroom rijden (na tip van de accountant eind 2012 mbt 2013 regels) heeft me inmiddels ....in ruim 8 jaar dus...ruim meer dan 50K euro's bespaard op wat anders het alternatief was.
En GEEN auto is GEEN alternatief voor een dokterspraktijk.Terwijl ook ik vervoer nodig had voor mijn werk in de IT branche (naast financieel management thuis).
En ja, dat is inclusief wat financiering en bijbehorende kosten.. (Geen 100% overigens dus overwaarde zat in die auto).


Dit toch wel de belangrijkste reden dat ik die ionq5 concept 45 versie cash kan kopen. Die 50K hebben we niet door een putje weg gespoeld.
(Ik ben nog altijd de financieel verantwoordelijke voor de praktijk van echtgenote, zij de patiënt verantwoordelijke).

(Deze site , 2 seconden googlen, is al voordeliger dan wat je zelf opgeeft.
ANWB/Findio komt lager met 3,6 of 3,7% ...als je meer dan alleen die 10K financiert...ofwel dat dat alleen een extraatje bovenop je toch al te financieren bedrag is....25-50K = 3,7%)
  Bericht 
zadkine
Master
Scaniafan schreef:
. En dat je met een elektrische Unimog dit moet doen...


Liever electrisch dan met iets wat alleen werkt met lucht inlaad.
Waarom denk je dat bv onderzeeërs ELEKTRISCH varen onder water?
En dan heb ik het over de nederlandse boten, niet de nucleaire.
  Bericht 
shootme
Master
Je kunt altijd nog snorkelen met je auto
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
maarten28 schreef:

Ik vraag me toch af of dit goed afloopt. Zou echt alles zodanig water bestendig zijn dat je het helemaal kan onderdompelen? De accu's van zo'n ding hebben toch geforceerde koeling? Dan moet er ergens verse lucht bij kunnen komen.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
De accu's van zo'n ding hebben toch geforceerde koeling? Dan moet er ergens verse lucht bij kunnen komen.


Geforceerde vloeistof koeling meen ik gelezen te hebben.
En of je warmtewisselaar nou water of luchtkoeling heeft.....

En verder werkt stroom ook gewoon onder water. Grootste risico...Auto heeft geen grip meer en gaat dus drijven (tijdelijk)


En daarnaast weet ik niet hoe goed zo' n bad voor allerlei andere elektronica aan boord is.

Denk niet dat bv een dashboard (scherm) waterbestendig is.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Auto heeft geen grip meer en gaat dus drijven (tijdelijk)
Model X weegt 2350 kg, die drijft echt niet :roflol:
  Bericht 
maarten28
Master
Dikke Dakduif schreef:
Model X weegt 2350 kg, die drijft echt niet :roflol:


Ooit van Archimedes gehoord? Als het deel dat onder water komt de 2,35 m3 in volume passeert dan gaat ook een Model X drijven hoor.
Laten we zeggen cabine 1,8 meter breed, 3 meter lang, dan is dat 43 cm boven de bodemplaat.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
Model X weegt 2350 kg, die drijft echt niet


maarten28 schreef:
Laten we zeggen cabine 1,8 meter breed, 3 meter lang, dan is dat 43 cm boven de bodemplaat.


Alleen als je de auto van binnen snel genoeg vol laat lopen met water blijft die wat grip houden (behalve dan de effecten door de mogelijke modderstroom over de ondergelopen weg...)
  Bericht 
zerty
Master
zadkine schreef:
Geforceerde vloeistof koeling meen ik gelezen te hebben.
En of je warmtewisselaar nou water of luchtkoeling heeft.....

Klopt, accu en motor worden gekoeld met normale koelvloeistof en een radiateur voor in de auto.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
Waarom denk je dat bv onderzeeërs ELEKTRISCH varen onder water?


Waarom denk je dat onderzeeërs waterdicht zijn? Aan boord wil men alles wat elektrisch is droog houden hoor.

En nucleaire onderzeeërs varen ook elektrisch, zonder accu's, zij wekken zelf energie op.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Alleen als je de auto van binnen snel genoeg vol laat lopen met water blijft die wat grip houden (behalve dan de effecten door de mogelijke modderstroom over de ondergelopen weg...)


Ja, maar dan drijft hij niet. :roll:
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Voor de gewone man wordt het of geen auto of een deel/huur auto of slaaf van de autoleasebank. Mensen worden slaaf van de roverheid, het uitzendbureau en de bank. Vrij besteedbaar inkomen zal er steeds minder komen. Dat is al tientallen jaren aan de gang. Met de huizenprijzen in west Europa en de opgeklopte milieu belastingen op het al idioot zwaar belaste inkomen wordt de laatste stap gemaakt naar de socialistische heilstaat waar je als een klein kind nog een zakcentje vrij mag besteden..
  Bericht 
zadkine
Master
Voor de voorvechters van waterstof auto's....
Ter overweging



Youtube video


Youtube video

Eksplosjon ved hydrogenstasjon
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Zal ik dan alle 892936383 video's van spontaan in de fik vliegende en niet te blussen elektrische auto's plaatsen?
  Bericht 
zadkine
Master
Zal ik dan alle 892936383 video's van spontaan in de fik vliegende en niet te blussen elektrische auto's plaatsen?


Als je dan die erbij plaatst van alle spontaan in de fik vliegende ice wagens, met name BMW's....dat zijn er in % van het totaal meer dan batterij auto's trouwens.

Maar het gaat me niet om spontaan in brand vliegen van auto's, dat is amper gevaarlijk.
Het gaat om de gas explosie.....je zal maar in de buurt zijn. Zo' n vuurbol is echt iets heel anders dan een paar vlammetjes....zelfs als die vlammetjes 6 meter hoog zijn.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
Maar het gaat me niet om spontaan in brand vliegen van auto's, dat is amper gevaarlijk.

Met deze opmerking ben je gediskwalificeerd :loco:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Incredibly powerful explosion at a gas station in Novosibirsk, Russia


wat heeft dat er nou weer mee te maken, denk je dat ze bezig zijn met waterstof in Novosibirsk? :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
wat heeft dat er nou weer mee te maken, denk je dat ze bezig zijn met waterstof in Novosibirsk?


Nee, wel wat er kan gebeuren bij hoge druk gas installaties....en dat is H2 ook.

Met deze opmerking ben je gediskwalificeerd


Hoeveel doden vallen er bij dit soort spontane branden?
Ik zie dat niet terug bij dit soort branden.

Itt overigens tot autobranden als gevolg van ongevallen, maar dat is niet spontaan in brand vliegen.
  Bericht 
dvdouden
Master
Voor wie bang is de geur van benzine te gaan missen: https://media.ford.com/content/fordmedi ... h-eau.html :lol:
Citaat:
Ford has created a premium fragrance for those who crave the performance of the new all-electric Mustang Mach-E GT yet still hold a fondness for the evocative smells of traditional petrol cars.

In a Ford-commissioned survey, one in five drivers said the smell of petrol is what they’d miss most when swapping to an electric vehicle, with almost 70 per cent claiming they would miss the smell of petrol to some degree. Petrol also ranked as a more popular scent than both wine and cheese, and almost identically to the smell of new books.

The new scent is designed to help usher these drivers into the future of driving through their sense of smell. Rather than just smelling like petrol though, Mach-Eau is designed to please the nose of any wearer; a high-end fragrance that fuses smoky accords, aspects of rubber and even an ‘animal’ element to give a nod to the Mustang heritage.

Ford revealed the fragrance this weekend at the Goodwood Festival of Speed, an annual event that attracts petrolheads from across the globe. The scent, which is not available to buy, is part of Ford’s ongoing mission to help dispel myths around electric cars and convince traditional car enthusiasts of the potential of electric vehicles.
  Bericht 
zerty
Master
NoCashCow schreef:
Voor de gewone man wordt het of geen auto of een deel/huur auto of slaaf van de autoleasebank. Mensen worden slaaf van de roverheid, het uitzendbureau en de bank. Vrij besteedbaar inkomen zal er steeds minder komen. Dat


Sinds ik panelen, ev heb en van het gas af ben heb ik steeds meer vrij besteedbaar inkomen.
  Bericht 
zadkine
Master
zerty schreef:
Sinds ik panelen, ev heb en van het gas af ben heb ik steeds meer vrij besteedbaar inkomen.


:thumb: Net als ik dus....
  Bericht 
zerty
Master
Dat geklaag altijd. Als je ergens geld mee kan besparen doe je dat toch. Nee, liever iedere maand 150€ aan stroom en gas betalen, 100€ in de maand tanken en op sociaal media klagen dat alles duurder wordt of dat er kinderen in Afrika in kobaltmijnen werken. Wat geef ik om die kinderen, als ze niet in de kobaltmijnen zouden werken dan zouden ze in de goud, diamant of kopermijnen werken.
  Bericht 
Cweepz
Master
Of iets doen dat minder oplevert voor het gezin. Net zo hard werken voor minder eten op tafel.
 Pagina 42 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy