Pagina 41 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
zadkine
Master
VTEC_Driver schreef:
Er rijden al tientallen jaren auto's met LPG tanks rond


Dat is geen 700 bar....overigens ken ik wel verhalen van ontploffende auto' s met lpg welke in een garage stonden. Gewoonlijk een lekje ergens en langdurig in gesloten ruimte.
En van een trein tankwagon welke (ergens in de USA) ontploft is binnen een stadje....

Uiteraard zal dit niet gauw gebeuren bij een lucht tank. Wat wel kan gebeuren is verlies van veel energie als je tank door een lekje leegloopt.

Scaniafan schreef:
Sorry, als ik een uur moet toevoegen aan mijn reistijd haak ik af. Is gewoon zonde van de tijd, en zo lang hoef ik niet te pissen.


Ik gebruik dan ook de ANWB route planner niet. Sterker, ik heb laatst een keer dat ding geprobeerd.....en daarna de ANWB van mijn bevindingen op de hoogte gesteld , en gewenste verbeteringen opgegeven. (En netjes ook antwoord/ bedankje van hun ontvangen)
Daarbij wil ik niet zeggen dat "onboard" route planners beter zijn ...al is het maar omdat niet alle laadstations bij die dingen zijn ingevoerd. En kennelijk ook niet hoe snel ze je opladen.

En verder ben ik niet iemand die zonder rustpauze 750 km gaat rijden (anderen misschien wel natuurlijk). En die rustpauze is lang genoeg om mijn wagen weer vol genoeg te hebben.
Met een benzine wagen zou ik derhalve net zo lang stilgestaan hebben als met de FEV (mits het laadstation genoeg power heeft)
En mijn maximale elektrische dagrit is , net als met benzine/diesel, gewoon 1250 km.
In die 1250 km (minimaal) 3 rustpauzes.....ook dit ongeacht soort brandstof.

ps. Uiteraard hangt veel af van welke auto je gebruikt....Ik zou nooit met de leaf, welke voor korte afstanden (praktijk ritjes)_ gekocht is, een lange afstand gaan proberen. die is echt ongeschikt voor dat soort werk. Maar daar staat tegenover dat die wagen , na alle (2013) belasting regels, nagenoeg gratis was (uitgaande van het MOETEN hebben van een auto voor de praktijk). Alleen variabele kosten zoals stroom en een beetje onderhoud. Overigens rijdt die leaf nog steeds voor de praktijk en andere korte ritten in de omgeving. Nu wel als prive auto ...want na 5 jaar overgenomen uit het bedrijf.
En ja, het is makkelijk als je prive parkeer ruimte hebt met stroom aansluiting voor die 2 auto's.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Scaniafan schreef:
en zo lang hoef ik niet te pissen
Komt vanzelf wel als je ouder wordt
  Bericht 
shootme
Master
Broadie schreef:
Het idee op zich is dus niet nieuw.


electrisch rijden is ook niet nieuw
  Bericht 
Scaniafan
Master
zadkine schreef:
En verder ben ik niet iemand die zonder rustpauze 750 km gaat rijden


Ik ook niet zomaar, maar als ik bij mijn geplande stops (klanten, projecten) niet kan laden kom ik zomaar op 750 km zonder "rustpauze" bij een laadpaal...
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
Wat wel kan gebeuren is verlies van veel energie als je tankaccu door een lekstroompje leegloopt.


fixed that

zadkine schreef:
Met een benzine wagen zou ik derhalve net zo lang stilgestaan hebben als met de FEV (mits het laadstation genoeg power heeft)


Dat snel laden van een accu moet aan nogal wat voorwaarden voldoen om te kunnen vergelijken met het voltanken van een diesel- of benzineauto.
  Bericht 
Raaf
Master
Cweepz schreef:
Ik heb een kleine van 1 jaar bij me. Die 40 minuten zijn zo voorbij!

Ben om 13.30 met volle accu vertrokken en kwam om 00.15 in Aarhus aan met nog 15% over.
Heb denk ik een 20 minuten verloren aan 1 laadpunt die niet wilde werken. Heel .de en .dk gewoon 130 kunnen rijden.
Ik had het erger verwacht eerlijk gezegd!

860Km km rit trouwens


En hoe deed je dat toen je nog in je eentje met de D4 die kant op ging?
  Bericht 
Broadie
Master
shootme schreef:
electrisch rijden is ook niet nieuw
Nee, klopt, het idee om een auto elektrisch aan te drijven stamt van de begintijd des automobiels. En toch heeft ook dat concept lang nodig gehad om een brede ondersteuning te vinden, zolang de verbrandingsmotor beslissende voordelen leek te hebben. De techniek was gewoon nog niet goed genoeg. Net zoals rijden op perslucht nog niet goed genoeg is voor een brede toepassing.
Los eerst maar eens het probleem van de energie-balans op tussen comprimeren en decomprimeren. Ik verbrand al bijna mijn vingers als ik een lege fietsband te snel oppomp.
  Bericht 
maarten28
Master
Cweepz schreef:
Ben om 13.30 met volle accu vertrokken en kwam om 00.15 in Aarhus aan


860Km km rit trouwens

860 km in 10:45? Dat is 80 km/h gemiddeld. Met mijn benzineauto doe ik 130 km/h jonge! Rij dat in 6,5 uur!

/verbrandingsmotormodus

Niet helemaal onwaar want ik ben een keer van Oostenrijk naar Nederland gereden in 5,5 uur. En dat is een argument dat door een bepaalde groep automobilisten (ook wel genaamd: laagvliegers) altijd tegen de EV gebruikt zal worden.
  Bericht 
Cweepz
Master
Met de D4 op een normale manier, anderhalf uur korter denk ik. Record 7uur 15 geloof ik, niet echt verantwoord meer maargoed. Maar ook daarmee zou ik niet meer met 180+ over de autobahn gaan knallen met die kleine aan boord. Andere wereld, andere auto, niets te klagen.

Nehalve dat in .de alles om 1900 dicht gaat langs de snelweg :boos:
Ik denk dat ik het met anderhalf uur laden zou redden met de kennis van deze eerste rit. Weet nu welke plekken te mijden en wat een betere vertrektijd is.

Zondag weer terug en eind aug. Op herhaling
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
maarten28 schreef:
Niet helemaal onwaar want ik ben een keer van Oostenrijk naar Nederland gereden in 5,5 uur. En dat is een argument dat door een bepaalde groep automobilisten (ook wel genaamd: laagvliegers) altijd tegen de EV gebruikt zal worden
En terecht. Als je een lang weekend naar de Alpen gaat, wil je niet een extra lange reistijd door verplichte oplaad pauzes en slakkengang.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dan neem je de nachttrein en sta je om 10 uur op de piste. 9:14 sta je op Innsbruck Hbf, heb je je ontbijt al gehad en heb je geslapen.

5,5 uur is vanaf hier toch een utopie. Ben al bijna 2 uur verder eer ik de grens over ga.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Met mijn benzineauto doe ik 130 km/h jonge! Rij dat in 6,5 uur!


Nonstop en zonder bijtanken?
Of ga je 180 rijden om gemiddeld aan 130 te komen (wat trouwens in grote delen van deze trajecten niet (meer) mag.
Ik heb ook op diesel nooit meer dan 125 km/h gehaald gemiddeld (1250km).
Moets de weg wel file vrij zijn en geen matrix bord beperkingen op de A2 in Duitsland (Hannover). Rij snelheid is om dit te halen dan ca 150.
  Bericht 
Raaf
Master
Cweepz schreef:
Met de D4 op een normale manier, anderhalf uur korter denk ik. Record 7uur 15 geloof ik, niet echt verantwoord meer maargoed. Maar ook daarmee zou ik niet meer met 180+ over de autobahn gaan knallen met die kleine aan boord. Andere wereld, andere auto, niets te klagen.


Ik begrijp jouw situatie. Maar mijn situatie is toch net wat anders. Daarom vroeg ik de vergelijking ook ;)
Als ik 1200+ km in een dagje wil doen dan stop ik echt minimaal. Gewoon splash and dash, en weer een paar honderd km wegtikken.

Record blijft Barcelona - Breda - Alphen a/d Rijn - Hoeilaart in iets meer dan 12 uur :lol: wel grotendeels met 2 chauffeurs.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Nonstop en zonder bijtanken?


Zoals gezegd: ik heb al eens Oostenrijk - Nederland (825 km) in 5,5 uur gedaan. Daar zat een tankstop in.
Ik had wel de omstandigheden mee hoor.
  Bericht 
FocusWagon
Master
zadkine schreef:
Ik heb ook op diesel nooit meer dan 125 km/h gehaald gemiddeld (1250km).


Ik heb een aantal keren zo'n 1200 km in 12 uur gedaan (vanuit Zuid-Frankrijk), zonder veel harder te rijden dan de geldende limieten. (140 waar 130 mag etc.)
2 keer tanken onderweg, en elke 2 uur even een korte stop (soms alleen om te wisselen van plaats, soms even 5 of 10 minuten voor een snelle plas en even de benen strekken.). Dat zal met een elektrische auto niet lukken....

Wat me wel een voordeel lijkt is dat je niet op maandagochtend na het instappen een PLING-melding krijgt dat je nog maar 30 kilometer kan rijden omdat je op vrijdagavond laat terug kwam en dacht "ik tank van het weekend wel" O:) Dat had gisteren wel gescheeld in mijn humeur denk ik :roll:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Of ga je 180 rijden om gemiddeld


200+ is ook niet ongewoon. Efficiënt is het niet maar soms wil je gewoon zo snel mogelijk opschieten.
  Bericht 
Raaf
Master
zadkine schreef:
Ik heb ook op diesel nooit meer dan 125 km/h gehaald gemiddeld (1250km).


Dat was met die oude japanse tractor toch? Even vergeten wat het precies was.
Met een vlottere auto hoef je echt niet heel hard te knallen om ver daarboven te komen. Een van mijn hogere gemiddelden was door net geen 4 uur lang 150 op de cruise vast te kunnen houden in Frankrijk.
In normaal verkeer is vlot kunnen accelereren key om snel door verkeer heen te fietsen.
  Bericht 
Raaf
Master
lacheisleuk schreef:
5,5 uur is vanaf hier toch een utopie. Ben al bijna 2 uur verder eer ik de grens over ga.


Dat doe je zelf he ;)
Breda - Obergurgl kan ook gewoon in 6,5 uur als je zeer vroeg vertrekt. Andere kant op heeft het me ook weleens 8 uur gekost om Oostenrijk uit te komen. En dan moet je de rest nog.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
lacheisleuk schreef:
Dan neem je de nachttrein
Je bent het dus met mij eens dat je met een EV consessies aan je reisgedrag moet doen.
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
200+ is ook niet ongewoon. Efficiënt is het niet maar soms wil je gewoon zo snel mogelijk opschieten.


Klopt, maar met 200+ ben je mi. niet sneller dan met 160....iets met aantal tankstops verminderen door efficienter te rijden.
Dat het leuk kan zijn om 200+ te rijden ontken ik niet.

Raaf schreef:
Dat was met die oude japanse tractor toch? Even vergeten wat het precies was.


yep...fabriekstop 180...gemeten top @ gps 186.


Raaf schreef:
Met een vlottere auto hoef je echt niet heel hard te knallen om ver daarboven te komen.


Als je alleen in de auto zit kan dat lukken...met een gezin, dus ook kinderen , worden de stops al gauw wat langer bij de tankstations.
Overigens was die krap 10 uur rijden (Nederland - Bialystok ) ook met rijden volgens de geldende limieten (140 in Polen + marge, In Duitsland max 150 @ GPS.

En wat betreft vlotheid....eenmaal op cruise snelheid maakt het weinig uit of je snel of wat minder snel optrekt...als het werkelijk rustig is op de weg.
Wat acceleratie betreft is de KonaE al een stuk sneller als die tractor...vooral handig op die stukken waar geen snelweg is. Inhalen op een 90 weg gaat al gauw 2 seconden sneller oftewel aan zowel mijn kant als bij de tegenliggers 60 meter minder asfalt nodig.
(Betekent dat op alle andere wegen dan snelweg de KonaE sneller is...gegeven dat ik geen boetes riskeer.)

'k Ben trouwens wel benieuwd hoe dit straks gaat....met een ioniq 5 R45 versie.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Mja, onder aan de streep blijft mijn conclusie dat je toch echt wel concessies moet doen met een elektrische auto t.a.v. normaal autorijden. Je moet weer gaan plannen etc.
  Bericht 
Cweepz
Master
Dat klopt ja. Was ergens gestopt waar enkel 1 e.on laadpaal stond. Dat werkt enkel met hun eigen pas of app. Pas heb ik niet en had daar geen bereik om app te installen... 15% over... :x

Het past mooi in het leven dat ik nu heb dus ik vind het wel prima. Ik moet dit maar 4x in het jaar doen ook. (Vier retourtjes dan) dat is me 8% bijtelling ook wel waard!
  Bericht 
Raaf
Master
Cweepz schreef:
dat is me 8% bijtelling ook wel waard!


Ja.. Collega heeft een model 3 long range, nog op 8%. Waarom ik niet ook zo'n ding wil? Eeeeh, reken eens uit wat dat nu kost aan bijtelling... Dan neem ik wel gewoon een stevige diesel.
  Bericht 
Cweepz
Master
Kost me nu nog geen 140 in de maand. :whoop:
En daar krijgen we 215pk elektro powaaahhh voor :D
  Bericht 
Raaf
Master
Model 3 kost je nu rond de 500 netto per maand.. Dan kan ik ook een leuke 3 serie neerzetten.
  Bericht 
Cweepz
Master
Ja dat heeft geen zin. Dan zou ik ook weer naar een model rond de 20K gaan kijken als ik 22% moest bijtellen.
Nog 4 jaar en dan is het voorbij met de kostbare leasewagen voor weinig bijtelling vrees ik.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Ik heb ook op diesel nooit meer dan 125 km/h gehaald gemiddeld (1250km).
Moets de weg wel file vrij zijn en geen matrix bord beperkingen op de A2 in Duitsland (Hannover). Rij snelheid is om dit te halen dan ca 150.


Regelmatig 150 als gemiddelde gehaald en uitschieters naar 160 gemiddeld toen we nog werk hadden in Duitsland (640 km afstand) op zondagavond. 20 jaar geleden, 110 pk diesel, top 195 km/h. Op de A3 tussen Keulen en Frankfurt berg af 210 op de teller en dan de cruisecontrol vastzetten, dan bleef hij de rest van de rit volgas rijden.
En niet echt kijken naar snelheidslimieten. Eh... echt niet kijken naar snelheidslimieten. Als het rustig was gewoon met 140 door een 3-baans baustelle. 100 km/h te hard ook wel gedaan.
1:12 met een diesel.
Terug naar Nederland was altijd mooi, bij Kerpen de A61 op, daar staat op gegeven moment een bord Venlo 60 km. Ah, 20 minuten dacht je dan. En dat haalde je ook wel.

Niet verstandig waarschijnlijk, voor dat soort geintjes nooit een boete gehad, wel twee keer staande gehouden en een beetje ondervraagd. Ben wel wat rustiger ondertussen. Ik rij inmiddels een Prius. ;)
  Bericht 
zadkine
Master
Aangezien de overheid graag wil "vergroenen" komen ze er vanzelf achter dat 22% op catwaarde van een elektrohok avrechts gaat werken voor zakelijke rijders.
Alleen al vanwege de relatief hoge prijs voor de batterij. (reken maar gauw op 15K voor een long range)

En dan zullen ze zich gaan afvragen waarom er zo weinig elektrohokken zakelijk worden aangeschaft. (Maar zullen niet snappen dat dat hun eigen domheid is door juist die maatregelen die het door hun beoogde doel beogen af te schaffen.)

Als je logisch denkt snap je meteen dat je voor elektrohokken 15K van de cat waarde af moet trekken voor je bijtelling gaat berekenen OF dat je een lager % moet aanhouden op zodanige manier dat ook longrange modellen er nog uit kunnen.

Prive rijden is een andere rekensom....15 K terugverdienen kan wel....150000 km ermee rijden. A 0,10 euro per km lagere variabele kosten krijg je dan precies die aanschaf meerprijs eruit. (Hierbij geen rekening gehouden met het huidige wegenbelasting voordeel want ook dat gaat wegvallen).

Wat dus nog wel kan: Verbod op nieuwe benzine en diesel wagens instellen.
  Bericht 
wellproc
Master
zadkine schreef:
Wat dus nog wel kan: Verbod op nieuwe benzine en diesel wagens instellen.


Ga eens gauw je mond spoelen. :o
  Bericht 
Cweepz
Master
Met de D4 nooit geflitst trouwens. Met de Kona wel opweg hierheen :( net wat te laat met afremmen bij begin Baustelle
  Bericht 
zadkine
Master
wellproc schreef:
Ga eens gauw je mond spoelen


Zeg dat maar tegen vadertje staat.....er zijn al partijen die zoiets geroepen hebben.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Klopt, maar met 200+ ben je mi. niet sneller dan met 160....iets met aantal tankstops verminderen door efficienter te rijden.
Dat het leuk kan zijn om 200+ te rijden ontken ik niet.


tankstops blijven hetzelfde is mijn ervaring. Een keer grens LT/PL en een keer grens PL/DE. Uitgaande van vol vertrekken vanuit Narva of Pskov en arriveren @Meppen.

Vanaf het hotel @Warsaw tanken en dan 1000 km star op de 120 gaan zitten zal waarschijnlijk effectief een tankstop besparen maar tijd win je er niet mee. Dus dat verhaal van tijd winnen gaat echt niet op.

---
Vervelende is wel dat ik een doos mee heb die om de zoveel tijd moet plassen, dat schiet sooowwiiessooo niet op. Maarja wat doe je eraan, plastuit is niet superprakties.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dikke Dakduif schreef:
Je bent het dus met mij eens dat je met een EV consessies aan je reisgedrag moet doen.
Zijn dat concessies of zijn dat aanpassingen. Ik heb het jaren juist als voordeel gezien met de trein te reizen, omdat ik daarmee een skidag extra pakte. Dan is het geen concessie. En als jij op vrijdag na je werk weg gaat voor een weekend en op maandag in de loop van de dag weer binnen wilt schuiven, is het wellicht net zo lekker als je enigszins redelijk slaapt. Goed, kost wel meer. Voor een weekend kan je toch light reizen.
  Bericht 
wellproc
Master
zadkine schreef:
Zeg dat maar tegen vadertje staat.....er zijn al partijen die zoiets geroepen hebben.

Dat wil niet zeggen dat je het hier moet herhalen 8) :duh:
  Bericht 
zadkine
Master
wellproc schreef:
Dat wil niet zeggen dat je het hier moet herhalen 8)


Ik steek mijn kop niet in het zand als het gaat om de middelen die vadertje staat kan toepassen....ook als ik het niet eens ben met wat ze roepen. En vooralsnog zie ik niet iedereen elektrisch rijden. Vadertje staat is veel te langzaam en tevens stompzinnig (als in onnodig duur) bezig met de infrastructuur uitrollen voor stroom rijden.
  Bericht 
Blaataap
Master
zadkine schreef:
Zeg dat maar tegen vadertje staat.....er zijn al partijen die zoiets geroepen hebben.


EU is er al mee bezig om dat voor 2035 geregeld te hebben. Dus vanaf 2036 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer.
  Bericht 
18vti
Master
Blaataap schreef:
Dus vanaf 2036 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer.


En weer een paar miljoen nieuwe werklozen erbij die dan op het Islamabad veld in Marak Haag kunnen gaan staan. :applaus:
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
En weer een paar miljoen nieuwe werklozen erbij


Hoezo?
Auto's zullen er nog steeds zijn en verkocht worden. Natuurlijk wel minder onderhoud nodig.
  Bericht 
18vti
Master
zadkine schreef:
Auto's zullen er nog steeds zijn en verkocht worden.


Nee hoor, een stuk minder gaat dat worden..........die electro karren zijn nog steeds veel duurder dan huidige gebakjes.
  Bericht 
basjuh1981
Master
zadkine schreef:
Auto's zullen er nog steeds zijn en verkocht worden.


Ja, je mag ze leasen. Own nothing and be happy!
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
Nee hoor, een stuk minder gaat dat worden..........die electro karren zijn nog steeds veel duurder dan huidige gebakjes.


Dat zijn ze , sinds ongeveer 2017-2018, dus NIET meer. Mits vergelijking met zelfde model of vergelijkbare nieuwe benzine wagen en op basis TCO (total costs of ownership).
Met de huidige prijzen zijn er ongeveer 150000 km nodig om de aanschaf meerprijs terug te verdienen.
(Kan me wel voorstellen dat er minder 2e autootjes zullen zijn.....die rijden niet genoeg voor dat terug verdienen.)

Tegen 2035 zullen er voor hen die geen nieuwe kunnen kopen ook 2e handsjes zijn.

Of je gaat per maand betalen (zie Basjuh)......kosten ze vanaf het begin niet meer dan benzine wagens als je genoeg rijdt. Rijdt je niet genoeg? Koop dan een *inmiddels beschikbare) oudere. Of huur er 1 als je echt weinig rijdt. (Dat zou nu ook al goedkoper zijn mbt benzine wagens)
  Bericht 
Griffin
Master
De initiële kosten blijven gewoon een grote hobbel voor BEV's in privé eigendom. Een beetje normaal formaat electrohok kost gewoon nog steeds meer dan een modaal jaarsalaris, ook gebruikt. Dan kan de TCO wel lager uitvallen maar bij een omslagpunt na 150.000 km is dat volslagen onverantwoord.

Het vervelende van het huidige beleid van onze regering is dat er vooral dure EV's in de lease gereden worden. Die blijven duur, ook als occasion. Jouw iONIQ5 heeft een vanafprijs van €43,5k. Als je die over 5 jaar verkoopt, ga jij dan akkoord met een afschrijving van 75%? Nee, natuurlijk niet! Een leasemij zal dat ook niet doen. Die auto kost over 5 jaar gewoon nog steeds 30k of zo. En dat is dan een "betaalbaar" modelletje.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Jouw IONIQ5 heeft een vanafprijs van €43,5k. Als je die over 5 jaar verkoopt, ga jij dan akkoord met een afschrijving van 75%? Nee, natuurlijk niet! Een leasemij zal dat ook niet doen. Die auto kost over 5 jaar gewoon nog steeds 30k of zo. En dat is dan een "betaalbaar" modelletje.


50% afschrijving schat ik. 22K voor dat instap model, 30K voor mijn bestelde R45 (standaard een all options) model.

Maar dan nog.....dit is geen C segmenter meer. Vergelijkbare wagens liggen in het D segment en die zijn derhalve ook behoorlijk aan de prijs.
Hoevelen kopen er nou een D segment tegenwoordig nieuw....prive.

Alleen....vwb onze voormalige xtrail (elegance) (is nu ingeruild omdat deze een trekhaak/1600 kg heeft) was ook al 41K cat waarde....in 2004 dus. (Was overigens 2e hands gekocht in 2006, 11K lager en 47000 km op de teller.)
Ik moet zeggen dat over 15 jaar ca 28500 afschrijving niet eens slecht is voor een dergelijke wagen. Vooral ook omdat er nooit grote problemen mee geweest zijn , alleen maar te verwachten onderhoud (niet inhoudend de distributie ketting...was nog origineel na 315000 kilometers, turbo ook)

17 jaar 2% inflatie erbij brengt dat ding ook op 57,5k...nog geen k verschil met deze ioniq.

Gegeven alle extraatjes sinds die tijd welke nu standaard zijn lijkt me de ioniq 5 alleen maar voordeliger dan de toenmalige xtrail....en dat dan zelfs nog zonder de veel lagere belastingen en energie verbruikskosten.....zal ook iets met BPM te maken hebben.
  Bericht 
Griffin
Master
De operationele lasten zijn variabel; de kans is groot dat het fiscaal voordeel van elektrisch rijden binnen een paar jaar verdwenen zal zijn. Dan betaal je aan houderschapsbelasting gewoon net zo veel als voor een ICE. BPM gaat op den duur ook wel op de schop. Als er handel in die dingen zit wil de overheid nou eenmaal graag mee profiteren.

Waar het om gaat is dat een vergelijkbare ICE veel goedkoper is en ook zal zijn in aanschaf. Mijn Mazda CX-5 kocht ik nieuw in 2014 voor nog geen 30k. Inruil na 6 jaar: 20k. Dat ding werd doorverkocht voor 22k en dat is voor de gemiddelde Nederlander al te veel.

Over 5 jaar is die ioniq van jou gewoon nog steeds anderhalf keer zo duur. Veel en veel te duur om aanschaf voor Jan Modaal. Kijk naar de prijzen van een Tesla S, ook met hoge kilometer standen betaal je er nog grof veel geld voor. Veel en veel meer dan voor een vergelijkbare ICE. Die prijs maakt ze nog steeds ver buiten het bereik van Jan Modaal. Voor de zelfde prijs koop je een nieuwe Mazda 6 en dan heb je nog heel wat benzine centjes over ...
  Bericht 
18vti
Master
zadkine schreef:
30K voor mijn bestelde R45 (standaard een all options) model.


Das best een leuke wagen, zag er gister ook eentje maar daar zat wel een ICE in.

Onderhoud is natuurlijk veel goedkoper dan een ICE bak...maar banden slijtage zal wel hoger zijn, vergelijkbaar met een BMW.
Enige probleem dat ik dan heb is die accu.....als die gaat is dat ineens 4x zo duur als een nieuwe ICE unit in mijn huidige model.
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
Enige probleem dat ik dan heb is die accu.....als die gaat is dat ineens 4x zo duur als een nieuwe ICE unit in mijn huidige model.


8 jaar garantie (of 160000 km....en dat is meer dan de "terugverdien" kilometers.)
Verwacht bij wltp van 430 km (400 km bij 100 constant in Nederland vermoed ik)
Meer dan 1000 cycli ofwel 400000 km bij een rest capaciteit van 75-80%.
Dit omdat het accu management systeem bij hyundai veel beter is als bij de leaf en de leaf heeft al die 1000 cycli gehaald.

De meeste ICE wagens hebben ook al fors veel onderhoud gezien in 400000 km...bv 3 of 4 keer een distributie riem, een turbo (als die erin zit) koppelingen en remschijven....
Als je regenererend remt gaan de schijven bij een BEV dus wel veel langer mee.

Bandenslijtage tot nu toe (Leaf/KonaE) niet afwijkend van de ervoor gereden
vergelijkbare ICE wagens.
Is trouwens ook iets met rijstijl, dus dat scheelt voor iedereen. Ga je altijd zo snel mogelijk van 0 naar 100 en rem je hard af voor stoplichten dan zal de ICE er beter afkomen , al is het maar omdat die minder koppel aan de wielen heeft. Bij n"normale" rijstijl zijn de banden niet sneller versleten, echter vervangen zal iets duurder zijn (20% of zo) want een duurder banden soort.

18vti schreef:
zag er gister ook eentje maar daar zat wel een ICE in.


Ioniq 5 met ice lijkt me onwaarschijnlijk...de klassieke ioniq bestaat wel met ice.

Griffin schreef:
BPM gaat op den duur ook wel op de schop.


BPM bestaat niet meer als zodanig. Het is nu een aan de wltp uitstoot gerelateerde heffing. Die is en blijft bij BEV's gewoon 0.

Griffin schreef:
Veel en veel te duur om aanschaf voor Jan Modaal. Kijk naar de prijzen van een Tesla S, ook met hoge kilometer standen betaal je er nog grof veel geld voor. Veel en veel meer dan voor een vergelijkbare ICE. Die prijs maakt ze nog steeds ver buiten het bereik van Jan Modaal. Voor de zelfde prijs koop je een nieuwe Mazda 6 en dan heb je nog heel wat benzine centjes over


Koopt Jan met de Pet anders een Mercedes S van 8 jaar oud?

Ook niet want veel te duur om mee te rijden. Appels met Peren dus.

En nog steeds alleen het commentaar om de initiele aanschafprijs ipv de TCO....het heeft zo te zien wel wat om auto's alleen nog maar ter beschikking te stellen, niet in eigendom dus, tegen de kilometer prijs....en dan niet op basis van inruil na 5 jaar maar op basis gehele levensduur.

Dan zal gauw blijken dat ice incl. brandstof niet voordeliger is als vergelijkbare BEV.
  Bericht 
Raaf
Master
zadkine schreef:
Die is en blijft bij BEV's gewoon 0.


Grapje toch?

zadkine schreef:
Klopt, maar met 200+ ben je mi. niet sneller dan met 160....iets met aantal tankstops verminderen door efficienter te rijden.


Beide gevallen 1 tankstop op 1200 km.
Zowel met mijn 4 cilinder dieseltje als met de 6 cilinder benzine.
  Bericht 
zadkine
Master
Raaf schreef:
Grapje toch?


Nee....wetswijziging nodig om 0 uitstoot wagens weer te gaan belasten op die manier.

Natuurlijk kan je van de overheid alles verwachten , maar aan de andere kant....;.de EU had de BPM al als illegaal betiteld.
  Bericht 
18vti
Master
Raaf schreef:
Beide gevallen 1 tankstop op 1200 km.
Zowel met mijn 4 cilinder dieseltje als met de 6 cilinder benzine



Dat moeten dan flinke tanks zijn.........met mijn diesel kom ik niet verder dan 1000 km en mijn oude 6 pitters was het bij 600 km echt wel gedaan als het al niet 550 km was (55 liter tank)
  Bericht 
Walker
Master
 
Griffin schreef:
Kijk naar de prijzen van een Tesla S, ook met hoge kilometer standen betaal je er nog grof veel geld voor. Veel en veel meer dan voor een vergelijkbare ICE. Die prijs maakt ze nog steeds ver buiten het bereik van Jan Modaal.



Ik denk dat dat wel meevalt.

Toevallig rijdt een collega nu in een 2e hands model S. Gozer is 27 jaar oud, heeft dit jaar net een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen. Dus heel veel geld mocht de auto nu ook weer niet kosten...
 Pagina 41 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy