Postingstijd interval gedetecteerd van 80.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 40 van 44  [ 2179 berichten ]
  Bericht 
zerty
Master
Als het hier zo koud wordt staan er meer mensen stil met een lege startaccu dan dat er mensen, op de hele wereld, problemen hebben met hun ev.....
  Bericht 
Dave
Webspecialist
op de hele wereld nog wel, zozo
  Bericht 
Forza!
Master
 
Dat moet lukken met de co2 reductie.. :lol:

Flinke vulkaanexplosie in IJsland, brok aarde komt los, komt als maan erbij, zwaartekracht omlaag en dan vliegt de atmosfeer weg. Klimaatprobleem opgelost...
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
op de hele wereld nog wel, zozo

Yep, weet ik 100% zeker.
  Bericht 
wellproc
Master
zerty schreef:
Yep, weet ik 100% zeker.

Wil je echt overtuigend overkomen dan moet je wel 200% zeker zijn hoor ;)
  Bericht 
zerty
Master
wellproc schreef:
Wil je echt overtuigend overkomen dan moet je wel 200% zeker zijn hoor

:lol: :lol:
Maar hier heb je met een ev geen last van als hij aan de lader hangt.
Als je bij een Tesla de hele zooi aan laat staan dan trekt hij de accu ook leeg, maar dan krijg je via de app een melding dat je moet gaan laden.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/duize ... oogle.com/
  Bericht 
Dave
Webspecialist
gaat niet om aan de lader zijn.. ik bedoel als je onderweg bent, li-ion kunnen tijdelijk 50% of nog meer capaciteit verliezen bij winterweer, zoals bij telefoons.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik begin ook steeds meer te geloven dat de elektrische auto gedoemd is. De volgende afschuwelijke BMW komt ten tonele. De iX5.

Afbeelding
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
ik bedoel als je onderweg bent, li-ion kunnen tijdelijk 50% of nog meer capaciteit verliezen bij winterweer,

Bij andere merken weet ik het niet maar bij Tesla wordt de accu opgewarmd door de warmte die de motor genereert en elektrisch.
Dus bij Tesla verlies je geen capaciteit maar wel wat bereik omdat je elektrisch je accu opwarmt in het begin.
Daarom kan je ook het beste de auto (ingeplugd) voorverwarmen. Hij warmt dan niet alleen het interieur op maar ook de accu via de laadkabel.
Ik heb speciaal voor jou even de verwarming aangezet.
Je ziet aan dat symbool dat hij de accu aan t verwarmen is, omdat hij denkt dat ik ga rijden.


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
slim
  Bericht 
zerty
Master
Jaja ze hebben daar zeker goed over nagedacht. :kniktja:
Ook als je wilt gaan snelladen en je hebt dat ingesteld in de navigatie, dan gaat hij op een bepaald aantal km van de snelladers de batterij al opwarmen. Want koud opladen is slecht voor Li-ion.
Thuis opladen hetzelfde, accu te koud (hij kijkt ook naar de stroomsterkte waarmee je gaat laden) dan gaat hij hem eerst verwarmen.
Dus waar ze altijd over praten met hun 'verlies in km door kou' geldt niet voor Tesla. Zeker niet als je ingeplugd voorverwarmd, je hebt gewoon minder bereik omdat er veel stroom nodig is voor de interieurverwarming.
Ze zijn bij Tesla daarom begonnen (model y en model 3 vanaf 2021) met het plaatsen van warmtepompen ipv een verwarmingselement.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
maarten28 schreef:
De volgende afschuwelijke BMW komt ten tonele. De iX5.
kots

Ik zag eerder deze week een plaatje langkomen van een electrische MG stationwagen. Wat mij betreft is dat prima en ik begrijp niet waarom fabrikanten met allerlei afzichtelijke modellen op de proppen komen als het om EV gaat. Wat dan wel weer jammer is, is dat die MG uit china komt. Kwaliteit is hoogst waarschijnlijk volkomen k*t en specs om te huilen.

Het zou toch mogelijk moeten zijn dat BMW een electrisch 5-touring bouwt die er goed uitziet en 600 km bereik heeft? Of lopen ze daar nog te ver voor achter?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
ik begrijp niet waarom fabrikanten met allerlei afzichtelijke modellen op de proppen komen als het om EV gaat.

Ik wel. Ze worden tegen hun wil de EV-kant op gedrukt. Dus als stil protest krijg je dit soort ontwerpen.
  Bericht 
cocodee
Master
Dikke Dakduif schreef:
kots

Het wordt nog veel gekker. :x


Bijlagen :


  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
gaat niet om aan de lader zijn.. ik bedoel als je onderweg bent, li-ion kunnen tijdelijk 50% of nog meer capaciteit verliezen bij winterweer, zoals bij telefoons.


Yep, daarom hebben die dingen een verwarmde batterij (De betere FEV althans) welke bij te lage temperaturen de batterij wat bij warmt. En dus niet alleen de Tesla.
Ja , die verwarming verkort ook de range....maar veel minder dan die 50% van jou, eerder iets van 5%.

zerty schreef:
Ze zijn bij Tesla daarom begonnen (model y en model 3 vanaf 2021) met het plaatsen van warmtepompen ipv een verwarmingselement.


Daarmee loopt tesla wel VER achter.
Verschil in verbruik warmte genereren en warmtepomp:

Nissan leaf 1 (2012-2013) verbruikt 3-4 KW voor verwarmen (bij 100 km/h gebruik je iets van 12-16 kw afh wind en temperatuur voor rijden), dus reken uit je verlies.
Bij de KonaeE (2018-2019) 400-600 watt verbruik voor verwarmen.....warmtepomp.
5 keer lager verbruik voor verwarming met de KonaE tov leaf...zowel door die pomp als dat de KonaE WEL gebruik maakt van restwarmte van elektrische onderdelen voor verwarming interieur.
Vooraf verwarmen (standkachel) hebben beiden uiteraard.
Ook de ioniq (nee ik heb het niet over die nieuw aangekondigde ioniq 5 en 6) had al een warmtepomp.
En tevens kunnen de hyundai ook batterijen verwarmen. De leaf1 is daar niet goed in.

Dikke Dakduif schreef:
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat BMW een electrisch 5-touring bouwt die er goed uitziet en 600 km bereik heeft? Of lopen ze daar nog te ver voor achter?


Punt 2 dus , ze lopen te ver achter. (Om met relatief weinig batterij 600 km te halen moet je eerst leren een zuinige wagen te bouwen waarbij op letterlijk elke watt verbruik gelet wordt...naast Tesla zie ik alleen hyundai daar goed op letten op dit moment.)
Daardoor is een X bouwen veel makkelijker is....is hogere wagen dus makkelijk batterijen proppen in de bodem, en dus gewoon ook meer batterij voor de gewenste range.


Daarom is het Tesla ontwerp ook heel erg goed gedaan.
Wel ben ik benieuwd naar de praktijk vergelijkingen van de ioniq 5 met de tesla's , dat ding komt van de zomer op de wegen.
Als de specs van die wagen net zo goed overeenkomen met werkelijk verbruik als bij mijn konaE dan zal Tesla een harde dobber hebben tegenover dat ding.
  Bericht 
Cweepz
Master
Voor m'n gevoel gaat de Kona ook een stuk sneller als hij van de laadpaal afkomt (van werk ->huis) tov van huis->werk waar ik dat niet kan doen
  Bericht 
zadkine
Master
Cweepz schreef:
Voor m'n gevoel gaat de Kona ook een stuk sneller als hij van de laadpaal afkomt (van werk ->huis) tov van huis->werk waar ik dat niet kan doen


Merk niet veel verschil totdat die onder de 7% komt in batterij lading.
Het kan dat de maximale acceleratie wat lager zou kunnen worden maar wanneer gebruik je die nou....dat vreet banden want onder vrijwel alle weg omstandigheden betekent dat spinnende wielen.
  Bericht 
Ducantoni
Master
maarten28 schreef:
De volgende afschuwelijke BMW komt ten tonele. De iX5.

Kunnen zulke plaatjes niet gemerkt worden met een waarschuwing "in strijd met de goede smaak" of iets in die strekking? :dood:

cocodee schreef:
Het wordt nog veel gekker. :x

Bijlagen :


Toegegeven: het is onderscheidend. :dood:
  Bericht 
maarten28
Master
Dikke Dakduif schreef:
ik begrijp niet waarom fabrikanten met allerlei afzichtelijke modellen op de proppen komen als het om EV gaat

Inderdaad. Peugeot 308 SW was een leaserunner. Station, zag er niet verkeerd uit, en als je dan goedkoop in de lease bent ben je spekkoper.
Als Peugeot nu een e-308 SW maakt (ze hebben al genoeg elektrische modellen) dan weet ik zeker dat dat weer een favoriet wordt en ze hem niet aan kunnen slepen.
  Bericht 
Cweepz
Master
zadkine schreef:
Het kan dat de maximale acceleratie wat lager zou kunnen worden maar wanneer gebruik je die nou...

Nou... altijd? :lol: ik ben niet zo oud als jij he :biertje:
  Bericht 
zadkine
Master
Cweepz schreef:
Nou... altijd? :lol: ik ben niet zo oud als jij he


Vooralsnog is er maar zelden iemand sneller weg bij een stoplicht dan ik....ondanks mijn grijze, inmiddels bijna zilver witte , haren.
Ik had het dus over wielspin als je echt vol stroom geeft met dat ding, en niet voor niets.
Hoe zou het komen dat ik dat zo goed weet?



(Of heb je soms de versie met kleinere accu.....)

(Vol stroom wil ik nog wel geven bij inhaal acties in Polen....van 80 naar 130 ongeveer op 90 wegen)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
basjuh1981 schreef:
Ze worden tegen hun wil de EV-kant op gedrukt. Dus als stil protest krijg je dit soort ontwerpen.
:lol:

zadkine schreef:
Daardoor is een X bouwen veel makkelijker is....is hogere wagen dus makkelijk batterijen proppen in de bodem, en dus gewoon ook meer batterij voor de gewenste range.
Dat die hokken in de mode zijn zal ook wel meespelen. Maar het is inderdaad de gemakzichtige oplossing en als smoes voor het hoge verbruik kun je de lompheid van het model aanvoeren.


cocodee schreef:
Het wordt nog veel gekker.
iemand met tijd te veel :roflol:
  Bericht 
zerty
Master
Cweepz schreef:
Voor m'n gevoel gaat de Kona ook een stuk sneller als hij van de laadpaal afkomt (van werk ->huis) tov van huis->werk waar ik dat niet kan doen

Misschien omdat dan de batterijen warmer zijn en/of dat het vermogen wordt begrensd bij koude batterijen.

Cweepz schreef:
Nou... altijd? :lol:

Idd (bijna) altijd vol gas weg bij een stoplicht. :woop:
  Bericht 
bert65
Master
Auto Week schreef:

‘EV’s mogen steeds vaker niet in parkeergarage’

Elektrische auto’s mogen steeds vaker niet in de parkeergarage onder een appartementencomplex worden geparkeerd, meldt het AD. Angst voor hardnekkige branden wordt als reden aangevoerd.

Die angst laaide op (…) nadat vorig jaar een elektrische auto op een heftige manier tot as verging in een parkeergarage. Het AD meldt bovendien dat de brandweer heeft gewaarschuwd voor dit soort branden.

Dat heeft zijn effect niet gemist. Naar aanleiding van de waarschuwingen zouden veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) heroverwegen of EV’s wel zijn toegestaan in de garage onder een bewoond pand. Ook als er geen echt verbod is, wordt getwijfeld of het verstandig is om deze auto’s ondergronds te laten opladen. Volgens Kees Oomen van de stichting VvE Belang zijn er zelfs gevallen waarbij reeds geïnstalleerde laadpalen weer onklaar zijn gemaakt.

Of elektrische auto’s vaker dan andere auto’s in brand vliegen, wordt nog onderzocht. Wel is duidelijk dat het blussen van een EV een lastige klus is, omdat het vuur steeds weer de kop opsteekt. Een alternatief kan daarom ook zijn om de auto te parkeren in een kuil die in geval van nood vol water kan worden gezet, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Citaat:
Een alternatief kan daarom ook zijn om de auto te parkeren in een kuil die in geval van nood vol water kan worden gezet,

Niet mee wachten; meteen doen.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
bert65 schreef:
Niet mee wachten; meteen doen.


Preventief bedoel je :[
  Bericht 
bert65
Master
djee schreef:
Preventief bedoel je


:kniktja: :kniktja:
  Bericht 
zerty
Master
bert65 schreef:
Elektrische auto’s mogen steeds vaker niet in de parkeergarage onder een appartementencomplex worden geparkeerd


Ik lig er echt niet wakker van. :[
  Bericht 
18vti
Master
Het moet niet gekker worden!

Ik zal bij de laadpaal boer aangeven dat ik wil dat die dingen uit de wijk gehaald worden omdat ik mijn huis en mijn smerige diesel auto niet in vlammen op wil zien gaan. :lol:
  Bericht 
zerty
Master
Dan maar snel de hoofdschakelaar van het huis omzetten.....
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
In 1925 was het vloed en in 2021 eb. (ten tijde van de foto)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Aan de schuimkoppen te zien wel ja.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
The First
@TheFirstonTV Jul 8, 2021
Put this video in the Smithsonian 😂😂😂


  Bericht 
Walker
Master
 
nu.nl schreef:
Experts waarschuwen: 'We trappen te veel op de rem om klimaatdoelen te halen'

11 juli 2021 05:31 Laatste update: 4 uur geleden


In 2030 moet onze uitstoot van broeikasgassen 49 procent lager liggen dan in 1990. Nederland ligt daarvoor nog niet op koers, terwijl wordt verwacht dat het volgend kabinet het klimaatdoel zal verhogen. Ondertussen wordt er gediscussieerd en geprotesteerd tegen windmolens en zonneparken. Besluitvormers raken daardoor in verwarring, zeggen energie-experts tegen NU.nl.

Demissionair staatssecretaris van klimaat Dilan Yesilgöz (VVD) heeft deze week opdracht gegeven om de rol van kernenergie te onderzoeken, terwijl SP-fractievoorzitter Lilianne Marijnissen in De Telegraaf stelde dat we "per direct moeten stoppen met windmolens op land".

Het is volgens energie-expert Martien Visser van de Hanzehogeschool exemplarisch voor de manier waarop in Nederland het debat wordt gevoerd.

Nederland heeft de neiging op meerdere fronten op de rem te trappen, zegt hij. "Voor elke technologie geldt dat er felle tegenstanders rondlopen waardoor besluitvormers in verwarring raken en er in een land als Nederland, met een weifelende overheid, relatief weinig gebeurt. Het is het complexe speelveld in de Nederlandse samenleving dat ons parten speelt."
Klimaatdoelen zijn niet gehaald

De traagheid bleek in voorbije jaren. Het kabinet heeft zes jaar lang volgehouden het vonnis in de klimaatzaak van Urgenda te zullen uitvoeren, maar uiteindelijk bleef de uitstoot van broeikasgassen te hoog.

Ook het aandeel duurzame energie is lager dan wat Nederland binnen de Europese Unie heeft afgesproken, waardoor we nu windstroom moeten importeren uit Denemarken.

Olof van der Gaag, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie - een samenwerkingsverband van duurzame energiebedrijven, deelt Vissers mening.

"Ik vind dat er te veel wordt gediscussieerd over de vraag welke techniek de beste is. De energietransitie is geen Idols voor energietechnieken. We hebben ze bijna allemaal nodig en ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen."

Nederland koerst aan op een dwangsom @urgenda omdat we 25% CO2-reductie niet halen. We betalen forse bedragen aan Denemarken omdat we 14% duurzame energie niet zelf halen. Kabinet kan deze zomer laten zien wat we hiervan leren voor 2030.

Per direct stoppen met wind op land, zoals Marijnissen wil, zou problemen creëren op weg naar de bestaande klimaatdoelen. Windenergie ontwikkelt zich juist tot de belangrijkste stroombron van ons land, met het grootste potentieel op de Noordzee. Dat heeft te maken met onze geografische ligging: waar in zuidelijke landen uiteindelijk de zon de goedkoopste duurzame energiebron wordt, blijft dat in Nederland de wind.

Het totale vermogen van windmolens op land zal in de komende jaren met een derde toenemen, rekent Visser. "Daarvoor zijn de vergunningen allemaal al verleend. Je kunt dus besluiten dat er daarna op land geen extra windmolens meer nodig zijn - en dat we ze verder allemaal op zee plaatsen."

Maar de klimaatdoelen voor 2030 zijn maar een tussenstop, en er is ook een roep om die doelen te verhogen en de uitstoot van broeikasgassen al in dit decennium verder te verlagen, zegt Rik Harmsen van de Nederlandse Wind Energie Associatie, een belangenbehartiger van de windsector.


Klimaat

Als we snellere klimaatactie willen, wordt gauw naar de Noordzee gewezen: dan moeten daar maar in hoger tempo windparken worden gebouwd - er is daar een groot oppervlak, er staat veel wind en als belangrijkste argument: er wonen geen mensen.

Harmsen pleit ook daar voor realiteitsbesef: hoe hard er ook gewerkt wordt - er zit een maximale snelheid aan het tempo waarop je windparken op zee kunt bouwen. "In 2030 willen we er ongeveer 10 gigawatt hebben staan. Als Nederland in lijn met de EU een hoger klimaatdoel stelt, kan dat in dezelfde periode nog ongeveer verdubbeld worden tot 20 gigawatt. Maar daar ligt voor de komende jaren echt de grens.

De voorlopige realiteit is dat windmolens op land in Nederland meer elektriciteit produceren dan op zee. Pas over enkele jaren zal het vermogen op de Noordzee dat op land inhalen, zo is de verwachting.
Regio's zien liever zon dan wind

De verantwoordelijkheid voor de energietransitie is door Den Haag voor een deel verlegd naar dertig energieregio's - een manier om Nederland bestuurlijk in te delen op een schaal tussen provincies en gemeentes in.

Vorige week presenteerden ze hun rapport, waaruit blijkt dat er in de regio's vooral animo bestaat voor zonne-energie. Daar is immers het minste verzet tegen.

Probleem met zonne-energie is dat het niet alleen weersafhankelijk is, maar ook schommelt tussen dag en nacht en zomer en winter. Wind is daarmee vergeleken een stuk stabieler - en heeft een aanzienlijk groter vermogen: een moderne windmolen produceert elektriciteit voor duizenden huishoudens, een zonnedak voor één huishouden.

Als in de regio's wind in de ban gaat en zon dat gat moet opvullen, ontstaan dus een grote uitdaging van opschalen van vermogen, en zal er gelijktijdig sneller moeten worden geïnvesteerd in manieren om groene stroom op te slaan, en zo pieken en dalen op te vangen.
Procenten sprokkelen met overige opties

En kernenergie dan? De kleine centrale in Borssele (die ten minste open blijft tot 2033) levert minder dan 5 procent van onze elektriciteit en minder dan 1 procent van onze energie. En diverse politieke onderzoeken ten spijt blijft het verhaal van experts dat nieuwbouw een relatief dure optie is. Maar inderdaad wel een die (ná 2030) een paar procent kan toevoegen aan de CO2-neutrale energiemix.

Ook aardwarmte zal de komende tien jaar geen gamechanger zijn voor Nederland, verwacht Visser. De import van groene waterstof wellicht, uit landen met een overschot aan groene stroom? Dat vereist eerst miljardeninvesteringen, en zal daarna jaren duren voor voldoende schaal bereikt.

Het belangrijkste is dat we via politieke besluiten zorgen dat vervuilen duurder wordt dan verduurzamen, vindt Van der Gaag. "Ook energiebesparing wordt dan aantrekkelijker. Dan merken we wel welke energiemix er zal ontstaan en stoppen we in elk geval met de uitstoot van broeikasgassen."

"Het maakt mij niet uit hoe de precieze energiemix eruit ziet, als die maar duurzaam is."




De experts hebben zelf blijkbaar volop baat bij het doordrammen. Zij houden er geld aan over, de burger betaald wel of zit in de kou. Je zult maar energie-expert op een regionale HBO-instelling zijn en dan zo'n platform als nu.nl krijgen. Dan zwelt er wel iets...

En ondertussen moet de democratie wijken, want lastig en tijdrovend.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Walker schreef:
En ondertussen moet de democratie wijken
Dat heeft de kiezer toch echt aan zichzelf te wijten. Als er massaal op D666 of zelfs nog linkser, wordt gestemd, weet je dat een flink deel van de bevolking voorstander is van peperdure klimaataflaten en een verpest landschap. Wat dat betreft doen we niet onder voor Venezuela of Argentinie waar de kiezer het ook voor elkaar krijgt om het eigen land naar de tyfus te stemmen.
  Bericht 
zerty
Master
Dikke Dakduif schreef:
Dat heeft de kiezer toch echt aan zichzelf te wijten

De kiezer wordt dan ook dagelijks bang gemaakt door de NPO en andere propaganda zenders.
  Bericht 
Cweepz
Master
Wat ben ik blij dat ik niet deze accu ben


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Jaja maar voor hoeveel tijd met dit amperage?
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Jaja maar voor hoeveel tijd met dit amperage?


Ligt aan de temp. van de accu en boven de 80% gaat het helemaal snel omlaag.
Als ik snellaad draait de airco op volle toeren om de accu te koelen.


Bijlagen :


  Bericht 
maarten28
Master
Cweepz schreef:
Wat ben ik blij dat ik niet deze accu ben


Waarom? Laadgedrag van accu's is heel goed gekend en met een beetje goede wil kun je makkelijk 2C doen.
Dit is een beetje als een foto van een brandstofmotor maken die 6000 toeren draait en zeggen "wat ben ik blij dat ik niet deze verbrandingsmotor ben".
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
Jaja maar voor hoeveel tijd met dit amperage?


zoiets beter? qua info bedoel ik...want laadsnelheden wordt over de hele laadsessie weer gegeven.
van 9 tot 80 % binnen 20 minuten

(En ruim 300 ampere laden oftewel ruim boven 200KW eerste stuk)


Youtube video



(Hoop er binnen 2 weken zelf 1 voor de deur te hebben ipv de KonaE)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’

Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.

De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.


Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht. © SolutionAir

Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.

Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.

De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.

Niet nieuw
Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.


Ook Peugeot snuffelde ooit aan 'autorijden op lucht': zo zag het prototype van de 208 HybridAir er onderhuids uit. © Peugeot

Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.

Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).

Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.


Deze Peugeot op perslucht is er nooit gekomen. Naar verluidt hebben onder meer Fiat en Renault nu wel interesse. © Peugeot


Heel mooi voorbeeld van innovatie. :thumb: :applaus:
  Bericht 
zadkine
Master
Maserati Teun schreef:
Heel mooi voorbeeld van innovatie.


Mooie ontwikkeling als dit lukt....echter, bedenk wel wat het doet als er zoveel perslucht bij een ongeval in 1 keer vrij komt.

En ik ben benieuwd naar het rendement van dit soort motoren/systemen.

Per slot waren bv stoom machines (ja dat zijn ook motoren die op "externe druk" werken alles behalve efficient.)
En dan gaat het hier uiteraard om de benodigde energie voor het compresseren (of eventueel koelen tot vloeibaar) van lucht versus de energie die er dan aan de motoras weer beschikbaar komt.
Ook is de vraag wat meer weegt....gevulde zware hoge druk tanks of een accu gerelateerd aan de energie opslag. (Ofwel kg/kwh)

Tevens is die belofte van hoe snel je zo' n ding laad/tankt nog steeds iets wat vooral mensen aanspreekt die alleen maar denken aan/in tankstops zoals nu voor benzine....een accu auto (busje) kost je, mits je actieradius hebt voor een normale werkdag, slechts seconden....nl. inpluggen kabel 's avonds en eruit halen 's ochtends met weer energie voor de hele dag (of dagen).
  Bericht 
18vti
Master
Maserati Teun schreef:
Heel mooi voorbeeld van innovatie. :thumb: :applaus:


Daar zitten dan wel flink wat barretjes (edit: 700 bar) aan druk in....lees ik niks over (edit: website wel)....en wat zijn de prestaties qua snelheden en acceleratie?
Mooi idee en het werkt ook nog! :thumb:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zadkine schreef:
Tevens is die belofte van hoe snel je zo' n ding laad/tankt nog steeds iets wat vooral mensen aanspreekt die alleen maar denken aan/in tankstops zoals nu voor benzine....een accu auto (busje) kost je, mits je actieradius hebt voor een normale werkdag, slechts seconden....nl. inpluggen kabel 's avonds en eruit halen 's ochtends met weer energie voor de hele dag (of dagen).


Maakt niet uit.
Ik wil een auto die 365 dagen per jaar werkt zoals ik m gebruik.
Zolang ik niet binnen 2 min weer een paar honderd km kan rijden hoef ik die auto niet.
  Bericht 
zadkine
Master
Ik wil een auto die 365 dagen per jaar werkt zoals ik m gebruik.


Dat doet mijn huidige elektrische wagen ook...werken zoals ik hem gebruik. :[ :x O:)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
zadkine schreef:
echter, bedenk wel wat het doet als er zoveel perslucht bij een ongeval in 1 keer vrij komt.


Er rijden al tientallen jaren auto's met LPG tanks rond. Daar is nog nooit iets mee gebeurd.
Heb je wel eens een filmpje gezien waar ze lpg tank crash testen?
https://www.youtube.com/watch?v=RPe1W0xWyAU
  Bericht 
Scaniafan
Master
Ik vergelijk het met gereedschap.

Kijk naar accugereedschap, daar heeft iedere zichzelf respecterende bouwvakker minstens 2 accu's, liefst universeel. De gemiddelde bouwvakker gaat niet iedere keer wachten tot de accu is opgeladen maar wil door kunnen werken.

Of dat in het geval van een auto is met 2 minuten tanken, 2 minuten opladen of 2 minuten accuwissel maakt mij niets uit. Maar, net even de ANWB Elektrische Routeplanner ingevuld voor mijn dag van vandaag. Er vanuitgaande dat ik met een volledig geladen Kona thuis vertrek, zou ik vandaag 56 minuten spenderen bij een laadpunt en dan met 13% lading terug thuis komen. Daar zitten een paar factoren in:

- Ik heb thuis geen eigen parkeerplaats / oprit, dus ik moet dan hopen dat 1 van de twee laadplaatsen op het parkeerterrein vrij zijn.
- De locaties waar ik vandaag ben hebben geen eigen laadpalen. Dichtstbijzijnde publieke laadpaal op de locatie waar ik nu ben is op 4,3 km hier vandaan.
- De ANWB routeplanner houdt rekening met het weer op dit moment, 4 personen en airco. Ik ben benieuwd wat ik in de winter moet gaan doen

Sorry, als ik een uur moet toevoegen aan mijn reistijd haak ik af. Is gewoon zonde van de tijd, en zo lang hoef ik niet te pissen.
  Bericht 
Cweepz
Master
Ik heb een kleine van 1 jaar bij me. Die 40 minuten zijn zo voorbij!

Ben om 13.30 met volle accu vertrokken en kwam om 00.15 in Aarhus aan met nog 15% over.
Heb denk ik een 20 minuten verloren aan 1 laadpunt die niet wilde werken. Heel .de en .dk gewoon 130 kunnen rijden.
Ik had het erger verwacht eerlijk gezegd!

860Km km rit trouwens
  Bericht 
Broadie
Master
Maserati Teun schreef:
Heel mooi voorbeeld van innovatie.
Gecomprimeerde lucht als aandrijvingsbron was al in de 19e eeuw populair. Het idee op zich is dus niet nieuw. Er is een reden voor het achterblijven van deze techniek in de auto-wereld: de energie-inhoud is gering en het heeft een relatief lage omzettingsefficiëntie. Aan dat laatste is misschien wat te doen door de warmte, die vrijkomt tijdens het comprimeren, op te slaan in een fase-overgangssysteem, om het later, tijdens de decompressie, wanneer de lucht juist afkoelt, te hergebruiken om de zich uitzettende lucht te verwarmen en zo een hogere efficiëntie te bereiken.
Als je niets doet aan dat warmteverlies, is het energetisch gezien een slechte aandrijftechniek.
 Pagina 40 van 44  [ 2179 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy