Pagina 2 van 5  [ 249 berichten ]
  Bericht 
vw-driver
Master
Broadie schreef:
Wat willen wij ook alweer precies met die F-35?


Amerikanen zoet houden :x , wordt net zo'n fiasco als de HSL , Betuwelijn, OV-chipkaart en weet ik veel wat meer. Gaat tig miljoenen extra kosten per toestel als we die dingen hebben aangeschaft.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Betuwelijn? Je bedoelt dat oude spoorlijntje van Dordrecht via Geldermalsen naar Tiel/Arnhem waar Arriva 2x-4x per uur een boemeltje op laat rijden, op het stukje Geldermalsen - Tiel na?
  Bericht 
regiorunner
Master
lacheisleuk schreef:
esgigt schreef:
zoveel frites eten de passagiers echt niet
Als je geen weerstand plaatst, kan je ze mooi uitroken, want een treintje die voor 1500 volt DC geschikt is onder 3000 volt DC zetten is niet zo'n groot succes.

Is geen groot probleem gebleken, want de Thalys stellen type PBA doen het uitstekend in Belgenland. (f)
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
regiorunner schreef:
Is geen groot probleem gebleken, want de Thalys stellen type PBA doen het uitstekend in Belgenland. (f)

Zouden die niet voor 3 kV DC gebouwd zijn? Andersom, 3000 -> 1500, gaat namelijk prima, zij het op half vermogen. Lange termijn vinden ze echter niet zo leuk, want e.e.a. aan koelingsmiddelen (ventilatoren e.d.) draait ook maar half vermogen.
  Bericht 
vw-driver
Master
lacheisleuk schreef:
Betuwelijn?


Nee die goederenlijn van Rotterdam naar Duitsland
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
vw-driver schreef:
Nee die goederenlijn van Rotterdam naar Duitsland
BetuweRoute dus. Wordt genoeg gebruik van gemaakt ;)
  Bericht 
regiorunner
Master
lacheisleuk schreef:
Zouden die niet voor 3 kV DC gebouwd zijn? Andersom, 3000 -> 1500, gaat namelijk prima, zij het op half vermogen. Lange termijn vinden ze echter niet zo leuk, want e.e.a. aan koelingsmiddelen (ventilatoren e.d.) draait ook maar half vermogen.

Deels wel (nieuw geleverde stellen) Deels niet (ex- Atlantiquestellen en Eurostars)

Enneh de Belgische locomotieven en treinstellen functioneren eigenlijk prima in Nederland eigenlijk.. Of zie ik daarbij (in Maastricht en Roosendaal en voor diverse goederentreinen) iets over het hoofd?
  Bericht 
vw-driver
Master
lacheisleuk schreef:
Wordt genoeg gebruik van gemaakt


Elke rit mag er nog belastinggeld mee of leveren die ritten al rendement op voor de schatkist.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
regiorunner schreef:

Enneh de Belgische locomotieven en treinstellen functioneren eigenlijk prima in Nederland eigenlijk.. Of zie ik daarbij (in Maastricht en Roosendaal en voor diverse goederentreinen) iets over het hoofd?

Dat het kleine stukjes betreft. :wink: Als het zo makkelijk zou zijn, had men voor de Beneluxdiensten geen aparte locs gebouwd danwel omgebouwd (HLE 11 resp. 25.5). De reeks 11 is een zusje van de 12 (25 kV), 21 en de 27, waarbij de 27 een groter vermogen heeft. Voor korte stukkjes zou het kunnen, maar langere stukken gaan niet omdat je simpelweg te weinig koeling hebt omdat ook je ventilatoren en dergelijke op half vermogen draaien.
  Bericht 
Signum
Master
Citaat:
'Afspraken over Fyra nooit goed vastgelegd'
DEN HAAG - De afspraken die Nederlandse en Belgische ministers hebben gemaakt over de internationale treinverbindingen tussen de twee landen, zijn nooit goed juridisch vastgelegd. Dat concludeerden VVD en D66 woensdag na een briefing over de problemen met de Fyra.

NS op het matje na rampzalige prestaties Fyra

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het onvoorstelbaar dat de afspraken zo slecht zijn geregeld. „Ze zijn nooit juridisch verankerd. Daardoor zijn we afhankelijk geworden van de bereidheid van de Belgen om dit op te lossen.”

„Het begint al met de onderhandelingen in 2001”, stelt VVD-Kamerlid Betty de Boer. „Er is steeds onderhandeld, maar de afspraken zijn niet geborgd.” Ze vindt het net als Van Veldhoven een gemiste kans dat Den Haag nu niet is aangesloten op het netwerk van snelle treinen. „De Belgen zijn blijkbaar beter in onderhandelen.”

Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft Nederland jarenlang zitten slapen. „De Belgen hebben nooit treinen besteld om de Fyra naar Den Haag te laten rijden”, stelt hij. Bovendien zijn de afspraken over deze verbinding alleen overeengekomen met de NS en niet met de Belgen, constateert de SP'er.

Duco Hoogland van de PvdA stelt dat verschillende partijen door de jaren heen zeker steken hebben laten vallen: de ministers en de Kamer hebben fouten gemaakt, evenals de vervoerders. Het zal volgens hem ook zeker niet hebben geholpen dat er de afgelopen 11 jaar zo veel ministers met de kwestie bezig zijn geweest.

Hoogland vindt het eindresultaat echter acceptabel. „Het is het verschil tussen gelijk willen hebben en gelijk willen krijgen. In het eerste geval beland je in een juridische strijd, in het tweede geval heb je een deal waardoor er treinen gaan rijden.” Hij stelt dat de briefing niet veel nieuwe informatie heeft opgeleverd.

België en Nederland spraken jaren geleden al af dat er twee snelle, internationale verbindingen zouden komen: Amsterdam-Brussel en Den Haag-Breda-Brussel. Voor die laatste verbinding bleek door de jaren heen dat de Belgen daar geen bijdrage aan wilden leveren. Uiteindelijk heeft dat tot resultaat gehad dat alleen de lijn Amsterdam-Brussel begin december is gaan rijden.

Omdat Noord-Brabant toch aangesloten moest worden, is er tevens een snelle lijn tussen Breda en Antwerpen op poten gezet. Die gaat in april van start. Den Haag bleef verstoken van een internationale verbinding. De stad onderzoekt nu of ze zelf een verbinding kan regelen met een andere vervoerder dan de NS.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/2116 ... ra___.html

En zo komen alle apen met grote getallen uit de mouw.
  Bericht 
Vroeg op
Master
lacheisleuk schreef:
Dat het kleine stukjes betreft.

Welnee man.
De TRAXX-en (186 serie) knallen gewoon de grens over bij Roosendaal en gaan bij Bentheim/Emmerich en Venlo gewoon verder Duitsland in. :kniktja:
Tegenwoordig kan dat prima.
Bombardier levert de TRAXX-serie meerspanningsloc. 1,5KV/3KV/15KV/25KV
Siemens levert de Eurosprinter (189 serie) voor dezelfde meerspanningen.
Bestel je zo'n ding moet je alleen effe aangeven welke beveiligingssystemen je er op wilt hebben. :kniktja:
En vannuit Rotjeknor rijden er dagelijks tussen de tien en twintig treinen naar Italië.
Gewoon zonder van loc (niet altijd in CH) te wisselen.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ja, dat zijn multicourante locomotieven. Wij hadden het over Belgen (reeks 18, reeks 13, varkensneus, break) die de grens over komen en alleen gebouwd zijn op 3000 volt gelijkstroom.
Zelfde geldt voor 1500 volt materieel dat 3000 volt onder moet. Dat gaat niet.

Verder is wat je vertelt allemaal gesneden koek hier... Spoorgoederenvervoer blijft een machtig domein.
Veel locs die op NL rijden, rijden trouwens niet op Italië. Locwissels in bijv. Brennero zijn aan de orde van de dag.
  Bericht 
Vroeg op
Master
lacheisleuk schreef:
reeks 18, reeks 13, varkensneus, break

Ja dat is zo. 16/17/1800 rijden ook niet België in.
Maar wel een aantal 64/6500 zijn geschikt voor België
lacheisleuk schreef:
Veel locs die op NL rijden, rijden trouwens niet op Italië. Locwissels in bijv. Brennero zijn aan de orde van de dag.

Dat ben ik met je eens.
Al zijn er wel degelijk uitvoeringen die in Italië en in NL kunnen rijden. TXL rijdt daar mee.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Maar wel een aantal 64/6500 zijn geschikt voor België

6500en. 6505 - 6520, 6517 niet en de 6514 is gesloopt.


Vroeg op schreef:
Ja dat is zo. 16/17/1800 rijden ook niet België in.
Want ze lusten geen 3000 volt en dat was de hele discussie (maar dan met TGV stellen).
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Fyra-treinen krijgen rijverbod in België

De Fyratreinen mogen niet meer rijden in België vanwege hun onbetrouwbaarheid, meldt De Morgen.

De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste veiligheidsinstantie van de spoorwegen, heeft alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4 verboden. De DVIS laat wel nog testritten toe met lege treinstellen.

Het verbod van de DVIS kan alleen worden opgeheven als het Belgische spoorwegbedrijf NMBS aantoont dat de treinstellen opnieuw betrouwbaar zijn.

Vandaag worden wel al enkele testritten uitgevoerd met Fyra-treinen, weet de GVA.

Bron http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/18/fyr ... yndication
  Bericht 
regiorunner
Master
:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :slotje: :slotje: :slotje: :slotje: :slotje: :slotje: :slotje: :slotje: :duh: :duh: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp:

GODNONDEJU!!!!
  Bericht 
944 guy
Master
:lol: Ik las dat ook net en wilde het posten. Je was me voor :thumb:
Niet in belgie rijden betekent ook al de doodsteek voor de fyra in NL, want je zal weer moeten overstappen in breda of zo om naar brussel te gaan. Elk voordeel is dan weg. Hoeveel belastinggeld hebben we hieraan verbrast? En belangrijker: welke omgekochte elleboog-diep-in-kont ambtenaar moeten we nu weer aan de galg hangen?
  Bericht 
adinsx
Master
Vooral dat laatste. Welke @#$$%^ heeft zich om laten kopen door zo'n pizza-vreter. :thumb_d:
  Bericht 
Sherlock
Master
 
Episch.

:roflol:
  Bericht 
Vroeg op
Master
adinsx schreef:
Welke @#$$%^ heeft zich om laten kopen door zo'n pizza-vreter.

Het contract was natuurlijk in het Italiaans geschreven en was niet te lezen.
Dus gewoon getekend. Het was toch zijn geld niet.
  Bericht 
Guppenklup
Master
Ik krijg echt heimwee naar de middeleeuwen. Dan waren de ambtenaren die dit soort mallotige beslissingen nemen allang van hun weke hersenpan verlost :fp:
  Bericht 
Sherlock
Master
 
Als een ambtenaar in de middeleeuwen een trein uit de grond had kunnen stampen hadden we de beste man nu nog bij naam gekend.
  Bericht 
regiorunner
Master
En de oplossing is zoo simpel.

Getrokken treinen via Roosendaal.

ICR is er genoeg voorhanden, even van locomotief wisselen in Roosendaal en klaar is klara. (rende vanmiddag snel weg na het maken van die opmerking)

Afbeelding
  Bericht 
Vroeg op
Master
regiorunner schreef:
ICR is er genoeg voorhanden, even van locomotief wisselen in Roosendaal en klaar is klara.

Die 1100 serie uit Belgium leeft vast nog. Anders nog wat traxxen huren of de getrokken Fyra met traxx om laten rijden. Of nog beter. Teegeeveeeeeeeeeeeeeeeee!!!! :woop:
  Bericht 
regiorunner
Master
Vroeg op schreef:
Teegeeveeeeeeeeeeeeeeeee!!!!


Dat was in 2009 een optie, toen kwamen er 14 stellen beschikbaar uit Frankrijk. Maar dat is Europees niet aan te besteden :roll: :x
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Die 1100 serie uit Belgium leeft vast nog. Anders nog wat traxxen huren of de getrokken Fyra met traxx om laten rijden. Of nog beter. Teegeeveeeeeeeeeeeeeeeee!!!! :woop:

Die TRAXXen zijn/gaan ingeleverd worden door NMBS (lease), de BNLS-prio's worden waarschijnlijk terugverbouwd tot normale ICR, de HLE 11 staat te koop/ter zijde en de Bs'n zijn bijna allemaal gesloopt.


944 guy schreef:
En belangrijker: welke omgekochte elleboog-diep-in-kont ambtenaar moeten we nu weer aan de galg hangen?
Degene die het bestek op heeft gesteld, dat rammelde namelijk aan alle kanten.

Als het net zo gaat als met de E403 in Italië, dan hebben we nog even voor de boeg. Ook een nieuwe ontwikkeling van AnsaldoBreda en ook spoorwegen die iets zelf wouden (Siemens, Bombardier en Alstom waren "leading" in de standaardlocs, maar FS wou een in Italië ontworpen en gebouwde multi courante loc. Sinds vorig jaar beginnen ze met mondjesmaat te rijden, voorlopig alleen binnen Italië).
  Bericht 
regiorunner
Master
lacheisleuk schreef:
Die TRAXXen zijn/gaan ingeleverd worden door NMBS (lease), de BNLS-prio's worden waarschijnlijk terugverbouwd tot normale ICR, de HLE 11 staat te koop/ter zijde en de Bs'n zijn bijna allemaal gesloopt.


De TraXX zijn ingeleverd, maar 17/1800 voldoende voorhanden. De Prio-rijtuigen staan op de Dijksgracht te wachten op betere tijden, en is dus gewoon inzetbaar. HLE 11 moet je niet willen omwille van de betrouwbaarheid, maar die rijden nog altijd in de Binnenlandse dienst bij de NMBS....
  Bericht 
Vroeg op
Master
Welke traxxen worden ingeleverd?
Er zijn er maar vier van de serie van NMBS die iets zouden gaan doen (2801-2804) voor de HSL
De rest van de serie incl die op de foto zijn voor de goederendienst van B-cargo/NMBS
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
regiorunner schreef:
e Prio-rijtuigen staan op de Dijksgracht te wachten op betere tijden, en is dus gewoon inzetbaar.
Er staan momenteel 3 prio's in Haarlem. 2x Zuurstok en 1x Olympisch, daar gebracht door een EETC 1200. klik.


regiorunner schreef:
HLE 11 moet je niet willen omwille van de betrouwbaarheid, maar die rijden nog altijd in de Binnenlandse dienst bij de NMBS....
HLE 11 staat sinds 9 december ter zijde en zijn weggezet te Stockem op 1 na, die in goede conditie gehouden wordt te Merelbeke. klikje doen

Op dit moment zijn de 2801, 2 en 3, die toevallig 186 123, 124 en 125 (HSA TRAXX gaan van 186 111 tot 186 122 en dan de twee van CB Rail (144 en 236) erbij), nog niet ingeleverd bij Angeltrains. Hoe het met de overige locs zit, weet ik niet. Het waren namelijk niet willekeurig gekozen locs, maar het waren altijd dezelfde.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Er zijn er maar vier van de serie van NMBS die iets zouden gaan doen (2801-2804) voor de HSL
Maak daar maar 3 van, 2801, 02 en 03.


Vroeg op schreef:
De rest van de serie incl die op de foto zijn voor de goederendienst van B-cargo/NMBS
En zijn speciaal softwarematig aangepast voor dienst met personentreinen. Zoals ik al zei, het waren namelijk altijd dezelfde locs die dienst deden op de Beneluxdienst.
  Bericht 
Vroeg op
Master
lacheisleuk schreef:
Maak daar maar 3 van, 2801, 02 en 03.

Mjah dat kan.
lacheisleuk schreef:
En zijn speciaal softwarematig aangepast voor dienst met personentreinen.

Mjah dat kan ook.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Mjah dat kan ook.
Nog sterker: De eindrijtuigen zijn ook aangepast voor communicatie met de loc voor deuren dicht e.d.
  Bericht 
bernardo A.
Master
 
Volgens het Haagse B&W maakt het allemaal ook niet uit als de trein er langer over doet. Steeds meer mensen werken toch in de trein.
Dit werd deze week geroepen als excuus om de Fyra -als die dan toch eens rijdt- ook in 070 te laten stoppen.

Bij deze logica rijst natuurlijk wel de vraag waarom die hoge-snelheidslijn dan ooit is aangelegd.
  Bericht 
regiorunner
Master
lacheisleuk schreef:
HLE 11 staat sinds 9 december ter zijde en zijn weggezet te Stockem op 1 na, die in goede conditie gehouden wordt te Merelbeke. klikje doen

Op dit moment zijn de 2801, 2 en 3, die toevallig 186 123, 124 en 125 (HSA TRAXX gaan van 186 111 tot 186 122 en dan de twee van CB Rail (144 en 236) erbij), nog niet ingeleverd bij Angeltrains. Hoe het met de overige locs zit, weet ik niet. Het waren namelijk niet willekeurig gekozen locs, maar het waren altijd dezelfde.


Weggezet of niet, ze kunnen prima opnieuw geactiveerd worden.

En "terugverbouwen naar ICR" is niets anders dan het verwijderen van bestickering en opschiften. Het zijn en blijven ICR-buurlandrijtuigen, die DUS gewoon als klassieke trein kunnen rijden.

De Beneluxtrein (in Fyrakleuren, dat wel) was dan ook niets anders dan een TRAXX (Geleased door HSA of van de NMBS die ze blijkbaar ook geleased heeft) en getrokken rijtuigen, zonder deuren onder controle (groene lamp in de cabine)

De FYRA-HSL-160 is een ander verhaal, dat zijn TRAXX'en en treinstammen die wel de deuren onder controle hebben. Zij doen nog steeds dienst op de HSL in het binnenland.
  Bericht 
esgigt
Master
regiorunner schreef:
Maar dat is Europees niet aan te besteden

hoezo niet? Je kunt toch in het pakket van eisen zetten dat het tgv-treinstellen van Alstom moeten zijn??? :roll:
  Bericht 
haringkje
Master
NS stopt met afname Fyra-treinen

De NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS stoppen voorlopig met de afname van nieuwe Fyra-treinen. Ook heeft de NS zaterdag laten weten dat het de fabrikant van de Fyra aansprakelijk gaat stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. Een woordvoerder van de NS kon niet aangeven hoe hoog zo'n schadeclaim kan worden.

De FDe Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Vrijdag bereikten de problemen een hoogtepunt. De Belgen verboden het rijden met de trein op hun spoornet nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden. Dat was onder een trein uit gevallen na sneeuw en vorst.

De NS heeft 16 Fyra's bij de fabrikant AnsaldoBreda besteld, waarvan er 9 zijn geleverd. De Belgen hebben er drie besteld, waarvan er nog niet een is geleverd. Ze kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk. „Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken, tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken”, aldus NS-topman Bert Meerstadt in een schriftelijke verklaring.

Een 'onafhankelijke partij' gaat kijken naar de betrouwbaarheid van de treinen voordat de Fyra weer gaat rijden, aldus de NS. „Alle technische storingen aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost.”

Maandag vindt er overleg plaats tussen de NS en de Belgen over een directe intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. „Het vinden van alternatieve reisopties tussen Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21232191/__NS_wil_geen_Fyra_s_meer__.html
  Bericht 
keokiracer
Master
NU.nl schreef:
'Hogesnelheidstrein Fyra nog maanden uit de running'
UTRECHT - Het gaat nog maanden duren voordat de kapotte Fyra-treinen zo zijn aangepast dat ze weer veilig zijn voor gebruik.

Dat verwacht de NS die om deze periode te overbruggen op zoek is naar een noodoplossing.
Het bedrijf zegt in een reactie aan NU.nl druk bezig te zijn met de fabrikant om tot een oplossing voor de storing aan het materieel te komen.

"Daar gaat wel tijd in zitten”, stelt een woordvoerder van de NS. "Tot alle problemen zijn opgelost wordt er niet met de Fyra gereden. Dat kan maanden duren.”
Donderdag verbood de Belgische overheid de V250-trein op het spoor, omdat er door ijs schade ontstond aan de trein en onderdelen op het spoor lagen.

Nooddienstregeling
Ondertussen wordt gewerkt aan een noodoplossing om treinreizigers toch tussen Amsterdam en Antwerpen/Brussel te kunnen vervoeren.
"Dat betekent niet dat de Benelux-trein terugkomt", stelt de woordvoerder. Volgens hem is dat niet mogelijk, omdat daarvoor geen ruimte op het spoor is. "We hebben een intercity van Amsterdam naar Vlissingen in de dienstregeling opgenomen en die kun je niet zomaar schrappen."

Inmiddels heeft het bedrijf bij Prorail een verzoek ingediend om toch ruimte op het spoor te vinden. Hoe dat precies vorm moet krijgen weet de zegsman nog niet. "Alle opties liggen wat dat betreft open", stelt hij.

Inhuren
Of het bedrijf bij de Franse of Duitse spoorwegen hogesnelheidstreinen gaat inhuren, zoals wordt geopperd, is voor hem nog niet duidelijk. Maandag, uiterlijk dinsdag wil het bedrijf aangeven hoe de concessie-verplichting tussen Amsterdam en Brussel gaat worden ingevuld.

De perikelen met de V250-treinen zullen volgens het bedrijf ook impact hebben op de introductie van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Breda. Ook op dat traject zou vanaf april met de door storing geplaagde treinen worden gereden. Die datum wordt mogelijk niet gehaald.

NS is wel van plan uiteindelijk alle bestelde treinen af te nemen, maar heeft de aflevering van nieuwe treinen stopgezet tot de voertuigen probleemloos functioneren.
http://www.nu.nl/binnenland/3008161/hog ... nning.html


:fp:
  Bericht 
esgigt
Master
keokiracer schreef:
NS is wel van plan uiteindelijk alle bestelde treinen af te nemen

gaat de NS straks ook pretparken exploiteren, dan? :huh:
  Bericht 
renew40
Master
Belgie stopt er gewoon mee en komen ervoor uit :lol: :lol:

Afbeelding
  Bericht 
Dave
Webspecialist
36 miljoenmiljard door de plee :cheer:

Goh, wie had dat nou kunnen voorzien..
  Bericht 
Smookey
Master
esgigt schreef:
in het pakket van eisen zetten dat het tgv-treinstellen van Alstom


En als daar iets mee is dan heb je het voorgeschreven en mag je dokken.
  Bericht 
Tweebel
Master
Het is toch helemaal niet ongebruikelijk om van een leverancier te eisen dat zij aantonen eerdere, vergelijkbare trajecten naar tevredenheid te hebben doorlopen? Inclusief referentiebezoeken?
  Bericht 
Smookey
Master
Nee hoor maar dan moet je er wel om vragen :wink:
  Bericht 
Tweebel
Master
Er zijn normaal gesproken toch ook consultants betrokken bij dergelijke aanbestedingen die niets anders doen dan dit werk. Of hebben ze die er ook buiten gelaten?
  Bericht 
Smookey
Master
Functioneel specifieren en later de puinhopen opruimen en betalen, de faalkosten zaten vroeger alleen bij de aannemende partij, tegenwoordig ook bij de Opdrachtgever ((R)overheid).
  Bericht 
GerbenT
Master
Video op de originele pagina

NU.nl schreef:
'Problemen Fyra ook door politieke keuzes'

UTRECHT - Ook de overheid is schuldig aan de problemen met de Fyra, niet alleen de fabrikant en
de exploitant. Dat stelde bestuurder Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor maandag.


''De problemen met de Fyra gaan verder dan de gebruikelijke kinderziektes die zich voordoen bij het in
gebruik nemen van een nieuwe trein'', zei Berghuis. Er zijn volgens hem van meet af aan verkeerde
''politieke keuzes'' gemaakt.

Zo is bij de aanleg van de hogesnelheidslijn niet overlegd met de Belgen om de lijnen op elkaar af te
stemmen. Bij de verplichte Europese aanbesteding is bovendien alleen naar de prijs gekeken, stelt de
vakbondsbestuurder.

Daardoor werd de opdracht verstrekt aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, die de treinstellen voor
de laagste prijs aanbood, maar geen enkele ervaring had met de bouw van hogesnelheidstreinen.

Kundige mensen
Volgens Berghuis dreigt het treinpersoneel de kop van jut te worden. ''Er werken bij NS Hispeed kundige
mensen, die roeien met de riemen die ze hebben en daarbij de veiligheid altijd voorop stellen. Zij hebben
veel last van het falen van de Fyra.''

FNV Spoor wijst er verder op dat de Fyra ook te kampen heeft met problemen aan de infrastructuur,
zoals gebroken bovenleidingen en wisselstoringen. Die vallen onder de verantwoordelijkheid van
spoorbeheerder Prorail en dus het ministerie, aldus Berghuis.

Intercityverbinding
De NS wil een structurele intercityverbinding opzetten om een alternatief te bieden voor de Fyra.
Hierover wordt maandag overlegd met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zei een woordvoerder
op Radio 1.

De NS heeft al aan Prorail gevraagd in de planning op het spoor ruimte te maken voor de intercity.
“We hebben de afgelopen weken behoorlijk wat meegemaakt. Op een gegeven moment was de maat
vol. We willen een structurele oplossing hebben tot de Fyra weer voldoet”, zei de woordvoerder.

Een woordvoerder van Prorail zei op de radio dat wordt bekeken wat mogelijk is. “Dit is een puzzel die
nog moet worden gelegd.”

De woordvoerder konden niet aangeven hoe lang het gaat duren voordat de intercity weer gaat rijden
en welke stations worden aangedaan. De woordvoerder van de NS zei dat later maandag of dinsdag
meer duidelijk moet worden.

Maanden
Het duurt mogelijk nog maanden voordat de Fyra weer volop inzetbaar is. Dat blijkt uit een brief van
staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer maandag.

Mansveld schrijft dat het maanden kan duren voor de hogesnelheidstrein ''weer volledig in commerciële
dienst genomen wordt''. Ze eist van de vervoerders (NS Hispeed en NMBS) dat die voor het eind van
deze maand met een alternatieve treindienst komen tussen Amsterdam en Brussel.

Die tijdelijke oplossing zal ''moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar
en betrouwbaar zijn'', aldus Mansveld.

Teugels aantrekken
De PvdA-staatssecretaris heeft begrip voor het feit dat NS besloten heeft om de fabrikant van de
Fyra-treinen, het Italiaanse AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen. Maar dat neemt volgens haar niet
weg dat NS verantwoordelijkheden heeft tegenover de Staat en de reizigers.

Mansveld heeft daarom besloten om de teugels in de richting van NS aan te trekken. Ze gaat een datum
vastleggen waarop de reistijden en eisen op het gebied van punctualiteit en uitval bij de HSL-Zuid gehaald
moeten worden.

Uiterlijk april dit jaar wil ze van NS en NMBS ''een heldere evaluatie'' van het hele Fyra-project tot nog toe.
Ze adviseert de treinbedrijven daarbij ook de consumentenorganisaties te betrekken
  Bericht 
Kiwi45
Master
Hadden ze niet beter gewoon géén spoor kunnen aanleggen, maar de Fokkerfabriek heropenen, en een hele rij stille Fokker 50's kunnen bouwen? Sneller, efficienter, stiller en véél flexibeler. Eén strookje asfalt (landingsbaan) bij een stad, en je hebt een nieuwe bestemming.
Ik roep het al jaren: de trein is een gepasseerd station. Stoppen met die ouderwetse technologie. Met treintjes speel je maar op je zolderkamer.
  Bericht 
Smookey
Master
HSL=KLM+AirFrance, wil je nog meer vleugels?
  Bericht 
GerbenT
Master
Dit verwachtte ik al

Afbeelding
Omdat hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Brussel voorlopig niet rijdt, neemt
de Belgische spoorvervoerder NMBS eind deze week een non-stop treinverbinding tussen
Antwerpen en Roosendaal in de dienstregeling op. De Nederlandse NS kijkt daarnaast of
het mogelijk is om ook vanuit de Randstad een directe trein naar misschien zelfs Brussel
te laten rijden, vergelijkbaar met de in december geschrapte Beneluxtrein.


Beide vervoersbedrijven maakten dit maandag bekend. De NMBS stelt AnsaldoBreda, de
fabrikant van de veelgeplaagde Fyra-treinen, een ultimatum. Overeenkomstig gemaakte
afspraken krijgt de Italiaanse bouwer 3 maanden de tijd om 'alle problemen' op te lossen,
anders verbreken de Belgen het contract met AnsaldoBreda. 'Het is duidelijk dat de
treinen ernstige gebreken vertonen. Zij rijden gewoon niet goed', concludeert
NMBS-topman Marc Descheemaecker.

NS zei zaterdag al AnsaldoBreda aansprakelijk te houden voor de strubbelingen met de
hogesnelheidstrein. Ook NS heeft de levering van nieuwe Fyra's per direct stopgezet
totdat de technische mankementen zijn opgelost. 'Maar wij zitten in een andere situatie
dan onze Belgische collega's, omdat bij ons al een aantal treinstellen zijn geleverd. De
NMBS moet zijn eerste trein nog krijgen', legt een woordvoerder uit.

AnsaldoBreda beloofde dit weekend zijn uiterste best te doen om de 'onverwachte'
problemen met de hogesnelheidstrein op te lossen. De fabrikant kwam echter in 2011
ook al in opspraak toen de Deense spoorwegen treinen van het type IC4 buiten dienst
stelden, omdat die niet voldeden en de levering met jaren was vertraagd.

Het duurt mogelijk dan ook nog maanden voor de Fyra weer volop inzetbaar is.
Staatssecretaris Wilma Mansfeld (Infrastructuur) eiste daarom dat nog deze maand
een goed alternatief voor de hogesnelheidstrein zou worden bedacht. Oppositiepartijen
drongen aan op een snellere oplossing van het probleem.

De staatssecretaris verwacht uiterlijk in april van de NS en NMBS 'een heldere evaluatie'
van het hele Fyra-project tot nog toe. Ze adviseert de treinbedrijven daarbij ook
consumentenorganisaties te betrekken. Reizigers zijn de komende dagen vooralsnog
aangewezen op de langzame stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen of de duurdere
Thalys.
  Bericht 
esgigt
Master
schitterend muziekstuk dat Adagio uit het NS Highspeed requiem in F grote scherts (f)
 Pagina 2 van 5  [ 249 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy