Postingstijd interval gedetecteerd van 257.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 4 van 5  [ 249 berichten ]
  Bericht 
Vroeg op
Master
*hele lange diepe zware zucht* :fp: :fp: :fp:
  Bericht 
regiorunner
Master
Vroeg op schreef:
Laten ze nu die HSL maar eens alleen voor de Thalys houden en de getrokken fyra gewoon via het klassieke net rijden net als "vroegah".

De Getrokken Fyra (Albatros zo je wilt) moet je los zien van de Benelux-Fyra.
  Bericht 
Vroeg op
Master
ik maar denken dat dat hetzelfde was. :nah:
  Bericht 
Tweebel
Master
regiorunner schreef:
De Fyra die VOOR 9 december Belgie inging waren gewone Beneluxtreinen, maar dan met TraXX ervoor. Dat was omdat de Beneluxlocomotieven echt OP OP OP waren. Daar waren geleasde locs, maar inderdaad ook reeks 28 van B Cargo bij betrokken.

De Albatros-160-Breda-Fyra die rijden ook met TraXX maar dan met een andere software. Die ZOUDEN via de HSL naar Antwerpen kunnen, maar
voor de Lijn 4 (HSL Breda/Hazeldonk->Antwerpen) moet voor een trein die max 160 kan (grootste beperking zijn de rijtuigen type ICR) een ENORME infra-tax betaald worden.

De rijtuigen die op de HSL rijden moeten overigens ook gecontroleerde deuren (als in die kun je pas openmaken als de machinist die ontgrendeld) terwijl op de klassieke sporen in Belgie er met ontgrendelde deuren gereden moet worden. Het is dus niet mogelijk om vanaf Breda vanaf de HSL via Roosendaal alsnog Belgie in te rijden.



Als ik je verhaal goed lees, zijn er dus voornamelijk bureaucratische beperkingen (in de vorm van regels en belastingen) voor een adequate oplossing waarbij vh HSL spoor gebruik wordt gemaakt?
  Bericht 
Vroeg op
Master
Waarom die Infratax?

Zijn er geen bakkies die 200 mogen in B of NL? De traxx haalt dat wel.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Zijn er geen bakkies die 200 mogen in B of NL? De traxx haalt dat wel.

De Traxx is eigenlijk een 140 versie. Omdat de 160 versie op hetzelfde platform staat, is 160 dus mogelijk, maar harder dan dat gaat het niet. Bakken die 200 zouden mogen is het ICK dat inmiddels enkele jaren ter zijde staat op Nijmegen. Heeft bij DB altijd 200 gereden, is in Nederland maar toegelaten tot 140 of 160 vanwege het feit dat dit toelatingstraject korter is.
  Bericht 
Vroeg op
Master
lacheisleuk schreef:
De Traxx is eigenlijk een 140 versie. Omdat de 160 versie op hetzelfde platform staat, is 160 dus mogelijk, maar harder dan dat gaat het niet.

Hmmm ik dacht toch echt dat de Traxx-en (niet alle) 200 konden.
lacheisleuk schreef:
Bakken die 200 zouden mogen is het ICK dat inmiddels enkele jaren ter zijde staat op Nijmegen.

Waarom zet de NS het meest nuttige en goede spul altijd terzijde?
  Bericht 
esgigt
Master
staat mooi op het parkeerterrein, misschien? :roll:
  Bericht 
regiorunner
Master
Vroeg op schreef:
Waarom die Infratax?

Zijn er geen bakkies die 200 mogen in B of NL? De traxx haalt dat wel.


DAT moet je aan Infrabel vragen (f) maar voornamelijk om onnodige overbelastverklaringen te voorkomen als gevolg van Langzame treinen op de HSL.

De traXX zijn er in verscheidene vormen, maar de gehuurde meuk zijn Getunede cargolocomotieven.
  Bericht 
esgigt
Master
effe traXX gegoogled:

Maximumsnelheid 140 km/h / 160 km/u
220/250 km/h / 350 km/h

Zou dus (versie afhankelijk?) moeten voldoen ipv Fyra.
  Bericht 
regiorunner
Master
lacheisleuk schreef:
Bakken die 200 zouden mogen is het ICK dat inmiddels enkele jaren ter zijde staat op Nijmegen. Heeft bij DB altijd 200 gereden, is in Nederland maar toegelaten tot 140 of 160 vanwege het feit dat dit toelatingstraject korter is.


En omdat je dan geen onderhoud aan de magneetremmen hebt (f)

ICK zou trouwens niet-inzetbaar op de HSL in Nederland zijn vanwege de "UIC modus" waarbij de deuren niet onder controle van de Machinist zijn, doch handmatig geopend kunnen worden bij < 5 km/h.

TraXX hebben een aantal versies....
  Bericht 
Vroeg op
Master
regiorunner schreef:
maar de gehuurde meuk zijn Getunede cargolocomotieven.

Toch zijn er diverse geleverd voor personen vervoer.
o.a. Luxemburg.
Metronom in Noord Duitsland.
Renfe geloof ik ook.
  Bericht 
Vroeg op
Master
esgigt schreef:
220/250 km/h / 350 km/h

Dat kan je vergeten.

Siemens heeft een Loc die de 357 haalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/EuroSprinter

Is ook gebruikt bij testen op de HSL.
  Bericht 
regiorunner
Master
Vroeg op schreef:
Toch zijn er diverse geleverd voor personen vervoer.
o.a. Luxemburg.
Metronom in Noord Duitsland.
Renfe geloof ik ook.


Ja? Und?
  Bericht 
Vroeg op
Master
Dan hoeven het niet per see alleen cargo-locs te zijn toch?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Toch zijn er diverse geleverd voor personen vervoer.
o.a. Luxemburg.
Metronom in Noord Duitsland.
Renfe geloof ik ook.

CFL en Metronom is beide 160, Renfe is 140. Locs die 200 kunnen zijn geen TRAXX, maar gebasseerd op het TRAXX platform en o.a. in dat fijne Italië geleverd.
  Bericht 
regiorunner
Master
Vroeg op schreef:
Dan hoeven het niet per see alleen cargo-locs te zijn toch?


Er is eigenlijk maar EEN serie die EN onder 1,5V = kunnen rijden EN sneller dan 160 kunnen; en da's de Taurus TraXX van de OBB. Machtige locs, maar niet zo 1,2,3 in Nederland toegelaten.
  Bericht 
Vroeg op
Master
De Taurus is van Siemens. Die kunnen niet onder 1.5KV rijden. Alleen onder 15/25KV.
Die komen niet verder dan Hoofddorp.
Die taurus had ik een paar posts hierboven al aangehaald.


Overigens heeft Bombardier ook al een TRAXX 187 serie.
  Bericht 
esgigt
Master
Vroeg op schreef:
Dat kan je vergeten.

ik copieer ook maar wat ik op Wiki tegenkom. als hier iemand mij die cijfers (die 350 zal wel onbelast zijn) kan uitleggen... graag. (f)
  Bericht 
Vroeg op
Master
esgigt schreef:
ik copieer ook maar wat ik op Wiki tegenkom. als hier iemand mij die cijfers (die 350 zal wel onbelast zijn) kan uitleggen... graag.


Wiki:
Citaat:
S 350 AC
Een ontwikkeling van Talgo in samenwerking met Bombardier voor een hogesnelheidstrein in Spanje (maximale snelheid 350 km/u). Deze locomotieven zijn ook bekend als Renfe S-102 of als Talgo 350.

Maar die is er geloof ik nog nooit gemaakt.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
De Taurus is van Siemens. Die kunnen niet onder 1.5KV rijden. Alleen onder 15/25KV.

Taurus 3 alias ES 64 U4 alias BR 183 kan onder 4 stromen rijden en is het snelle broertje van de alom bekende BR 189 alias ES 64 F4, maar heeft geen goedkeuring voor 1500 volt. Althans, die van FuoriMuro. Bij die van ÖBB is de 1500 volt mogelijkheid in zijn geheel softwarematig uitgeschakeld. Kruissnelheid is 230 km/h.
De T18 (II) is hiervan namelijk weer een doorontwikkeling en niet, zoals ook vaak ten onrechte gedacht wordt, een Vectron achtige.


esgigt schreef:
effe traXX gegoogled:

Maximumsnelheid 140 km/h / 160 km/u
220/250 km/h / 350 km/h

Zou dus (versie afhankelijk?) moeten voldoen ipv Fyra.

De loks waar jij op doelt met 350 km/h en dergelijke zijn samenwerkingen tussen Bombardier en Talgo, gebaseerd op het TRAXX platform.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Die Talgo. Is dat normaal spoor of breed spoor?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Vroeg op schreef:
Die Talgo. Is dat normaal spoor of breed spoor?

Een deel is beide.
  Bericht 
Tweebel
Master
Citaat:
Corruptieschandaal bij Fyra-eigenaar

AMSTERDAM - De Italiaanse politie heeft de baas van Finmeccanica, moederbedrijf van Fyra-producent AnsaldoBreda, gearresteerd op verdenking van corruptie.

Giuseppe Orsi zou opgepakt zijn vanwege omkoping bij de verkoop van 12 helicopters aan India.

Dat meldde de Italiaanse krant Corriere della Sera dinsdag. De helikopters met omvangrijke voorzieningen voor de veiligheid zijn bestemd voor de politieke leiders in India.

De eerste hadden in december moeten worden geleverd. Bij de transactie gaat het om een bedrag van 560 miljoen euro.

Finmeccanica is eigenaar van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyratrein, die de Belgische en Nederlandse spoorwegen wegens technische mankementen voorlopig van het spoor hebben gehaald.


:roll:
  Bericht 
esgigt
Master
mmmmm.... Italiaanse toestanden
  Bericht 
Tweebel
Master
Citaat:
'Problemen Fyra niet voor deadline verholpen'

De problemen met de hogesnelheidstrein Fyra zijn niet binnen de afgesproken drie maanden verholpen. Het kan wel een jaar duren voordat een oplossing is gevonden, melden ingewijden aan De Telegraaf.

De Fyra zou last hebben van zeer ernstige softwarefouten in het beveiligingssysteem. De trein heeft moeite met het overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische netwerk, waardoor hij vaak stilvalt. Ook denkt de trein soms ineens dat hij de andere kant oprijdt, waardoor de remmen in werking treden.

'Deadline niet haalbaar'
De deadline van drie maanden die de Belgische spoorwegen aan Fyra-fabrikant AnsaldoBreda gaven om de boel op orde te krijgen, wordt vrijwel zeker niet gehaald. Daarmee is het hoogst onzeker of de Fyra ooit nog zal rijden.

De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloot de NS de afname van Fyra's voorlopig te stoppen. Ook wil het bedrijf de schade op de Italiaanse producent AnsaldoBreda verhalen.


http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... adline.xml

Citaat:
Noodoplossing Fyra mogelijk een blijvertje
De tijdelijke intercity tussen Den Haag en Brussel blijft mogelijk ook in de toekomst rijden. De trein dient als oplossing voor de uitgevallen Fyra, maar staatssecretaris Mansveld van Spoor sluit niet uit dat hij langer ingezet zal worden.

Mansveld schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze nog altijd hoopt dat de problemen met de gewraakte Fyra V250 snel worden opgelost, zodat er weer een snelle treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel. Maar als dat onverhoopt niet lukt en er minder Fyra -treinen worden ingezet dan de nu geplande 16, dan zou de vervangende verbinding weleens een blijvertje kunnen worden. Dat schrijft Mansveld maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Definitieve oplossing in de maak

Het (gedeeltelijke) behoud van de trein tussen Den Haag en Brussel is een van de scenario's die Mansveld en de NS en de Belgische vervoerder NMBS bekijken om tot een definitieve oplossing te komen. Al die scenario's zullen begin april naar de Kamer worden gestuurd. Rond de zomer verwacht Mansveld van de NS nog een technische analyse over de problemen met de Fyra's.

Pas daarna kan worden gekozen voor een definitieve oplossing. Mansveld kan nu nog niet overzien hoelang het gaat duren om de problemen met de V250 op te lossen, schrijft ze. Op het moment wordt door meer dan 200 mensen aan het materieel gewerkt. Onder die technici zijn ook mensen van AnsaldoBreda, de Italiaanse leverancier van de Fyra.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... vertje.xml
  Bericht 
Tweebel
Master
Citaat:
CDA en D66 willen definitieve stop Fyra onderzoeken
CDA en D66 willen dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het definitief stoppen met de Fyra, de falende hogesnelheidstrein die Amsterdam en Brussel had moeten gaan verbinden.

''We willen serieus inzicht hebben in deze optie'', stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe donderdag.

Hij wil kijken wat de consequenties en kosten zijn van het openbreken van de concessie, het recht om op het spoor te rijden. Dat recht is nu in handen van HSA, een dochterbedrijf van NS en KLM.

HSA heeft een contract over de Fyra's met de Italiaanse producent AnsaldoBreda. ''Als we stoppen met HSA, zijn we ook de Fyra kwijt'', concludeert De Rouwe.

Rekenkamer

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven stelt dat de beste oplossing gevonden moet worden voor de reiziger en de schatkist. ''Daarom moeten we alle scenario's op een rijtje hebben.''

Ze hoopt dat het niet nodig is om de concessie open te breken, maar ze wil wel duidelijk hebben wat de mogelijkheden en kosten zijn. Het onderzoek zou door de Rekenkamer of het onderzoeksbureau van de Kamer gedaan moeten worden.

Hopeloos

De Rouwe stelt dat de Tweede Kamer de afgelopen jaren steeds voor voldongen feiten is komen te staan rond de Fyra. ''Er worden besluiten genomen en dan moeten we tekenen bij het kruisje. Dat wil ik nu echt voorkomen.''

Hij vindt dat de Kamer nu aan zet is om informatie te verzamelen, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en de NS daar niet mee komen.

Hij noemt de situatie met de Fyra hopeloos. ''Eerst wordt de trein met jaren vertraging geleverd en dan is 'ie ook nog eens stuk'', stelt De Rouwe.

Daarnaast is er het gevaar dat de perikelen met de Fyra de staatskas nog flink wat geld gaan kosten, omdat de verliezen van HSA bij de NS terechtkomen en de staat de enig aandeelhouder van de NS is.

Terugsturen

''Het kost veel geld om de concessie open te breken en met een andere partij in zee te gaan. Maar het kost ook veel om hiermee door te gaan. Met een nieuwe concessie hebben we in elk geval de kans dat er een vervoerder met degelijk materiaal op de hogesnelheidslijn gaat rijden'', vindt de CDA'er.

D66 en CDA zijn niet de eerste partijen die laten blijken dat het geduld met de Fyra op is. Eerder stelden PVV en SP dat de treinen teruggestuurd moesten worden naar Italië. ''Als ze dat tenminste halen'', zei PVV-Kamerlid Machiel de Graaf daar toen over.


http://www.nu.nl/politiek/3354428/cda-e ... oeken.html
  Bericht 
Tweebel
Master
Citaat:
Mansveld heeft vier opties voor toekomst Fyra
Er liggen vier opties op tafel voor de toekomst van de hogesnelheidstrein Fyra, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag in de Tweede Kamer.

Ze bekijkt wat de mogelijkheden zijn als blijkt dat er uiteindelijk geen Fyra's ingezet kunnen worden, wat er kan als er 9 of 16 Fyra's gaan rijden en wat de gevolgen zijn als er 19 van deze treinen beschikbaar komen.

In de vier scenario's wordt onder meer gekeken wat juridisch en technisch kan en wat de kosten zijn van zo'n oplossing.

Ook wordt met andere vervoerders, zoals Veolia of Arriva, gesproken om hen te betrekken bij de toekomstplannen. Verder legt Mansveld de concessie (het recht om op het spoor te rijden) onder de loep.

Mansveld zei dat alle opties open op tafel liggen. ''Ook ik ben niet met de Fyra getrouwd'', benadrukte ze.

Zomer

De staatssecretaris stuurt in april een plan van aanpak naar de Kamer waarin staat hoe de scenario's worden uitgewerkt. In de zomer zijn de scenario's volgens Mansveld volledig uitgewerkt. Dan is ook meer bekend over de uitkomsten van een technisch onderzoek naar de Fyra dat de NS laat doen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg Mansveld haast te maken. De Boer wil eigenlijk alle informatie voor 1 april boven tafel hebben. Dat is volgens de staatssecretaris ''absoluut geen realistische termijn'' voor het technisch onderzoek. Mansveld gaat er vanuit dat voor 1 juli alle stukken bij de Kamer zijn.

Meer intercity's

Mansveld gaat de komende twee weken ook uitzoeken of er meer intercity's kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel.

Momenteel rijden er twee treinen per dag als vervanging voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Half maart worden dat er acht. Volgens de Kamer is dit echter onvoldoende en moeten er zestien treinen per dag worden ingezet.

Niet makkelijk

Dat is nog niet zo makkelijk, stelt Mansveld, want er moeten voldoende treinen zijn en genoeg personeel. Ook ruimte op het spoor is noodzakelijk.

Toch zegde Mansveld de Kamer toe haar best te gaan doen om met Prorail, de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS tot een volwaardige treindienst te komen.


http://www.nu.nl/politiek/3354928/mansv ... -fyra.html
  Bericht 
Groningen
Master
 
De Fyra heeft tenminste gereden; de JSF wordt duurder en duurder en wanneer die in actieve dienst gaat is al helemaal onduidelijk.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Afbeelding
  Bericht 
Groningen
Master
 
Gebruikskosten JSF "onbetaalbaar"

De kosten voor het gebruik van de JSF zijn volgens de Amerikaanse Rekenkamer en het Pentagon "niet betaalbaar". Dat schrijft minister Hennis-Plasschaert van Defensie aan de Tweede Kamer. Op grond van de huidige aantallen zal het gebruik van de JSF zo'n 60 procent duurder zijn dan het gebruik van de huidige Amerikaanse jachtvliegtuigen. Het Pentagon onderzoekt hoe de kosten kunnen worden verlaagd. Minister Hennis deelt de bezorgdheid van de Amerikanen over de hoge kosten van de JSF. Later dit jaar moet het kabinet een besluit nemen over de aanschaf van een opvolger van de F-16.

Bron: NOS
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
"Gronoingen, dit draadje gaat over de Fyra en niet de JSF.
  Bericht 
Superkoe
Master
Nou, de titel doet anders vermoeden.
  Bericht 
bx gek
Master
Zowel de Fyra als de JSF zijn gewoon bagger.
  Bericht 
esgigt
Master
:lol:
  Bericht 
GerbiE
Master
op nu.nl:
Citaat:
Het zal nog zeker tot juni duren voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden.

Dat stelde NS-topman Bert Meerstadt vrijdag na een bezoek van Tweede Kamerleden aan de Fyra-werkplaats in Amsterdam.
Volgens Meerstadt zit de NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die de NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht.
Pas daarna kan een plan worden gemaakt over hoe het verder moet met de falende Fyra. ''Kwaliteit gaat boven tijd', benadrukte Meerstadt. ''Voor conclusies over commerciële terugkeer van de V250 is het in dit stadium te vroeg'', verwees hij naar de V250-variant van de Fyra, waar de problemen spelen.

Meerstadt wil de ''onderste steen boven krijgen" en stelt zich ''niet nog een valse start" te kunnen permitteren. ''Ik kan dus nog niet zeggen of en zo ja op welke termijn de V250 weer gaat rijden", aldus de topman. ''We gaan alleen weer rijden als het veilig en betrouwbaar is."
Op het moment wordt alleen door AnsaldoBreda aan de negen geleverde treinen gesleuteld in verband met de garantie. De NS rijdt wel al testritten, om te zien of de monteurs de problemen ook echt hebben verholpen.
Ook worden de treinen bewust extra belast om nog onontdekte problemen op te sporen. Volgens Meerstadt werkt AnsaldoBreda goed mee.

De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten gaan verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.
Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt staatssecretaris Wilma Mansveld van Spoor. Wanneer dat mogelijk wordt, is vooralsnog onbekend.


wordt vervolgd........
  Bericht 
esgigt
Master
Rond juni op nu.nl schreef:
Het zal nog zeker tot september duren voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden.Dat stelde NS-topman Bert Meerstadt vrijdag na een bezoek van Tweede Kamerleden aan de Fyra-werkplaats in Amsterdam.Volgens Meerstadt zit de NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die de NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin augustus verwacht.Pas daarna kan een plan worden gemaakt over hoe het verder moet met de falende Fyra. ''Kwaliteit gaat boven tijd', benadrukte Meerstadt. ''Voor conclusies over commerciële terugkeer van de V250 is het in dit stadium te vroeg'', verwees hij naar de V250-variant van de Fyra, waar de problemen spelen.Meerstadt wil de ''onderste steen boven krijgen" en stelt zich ''niet nog een valse start" te kunnen permitteren. ''Ik kan dus nog niet zeggen of en zo ja op welke termijn de V250 weer gaat rijden", aldus de topman. ''We gaan alleen weer rijden als het veilig en betrouwbaar is."Op het moment wordt alleen door AnsaldoBreda aan de negen geleverde treinen gesleuteld in verband met de garantie. De NS rijdt wel al testritten, om te zien of de monteurs de problemen ook echt hebben verholpen.Ook worden de treinen bewust extra belast om nog onontdekte problemen op te sporen. Volgens Meerstadt werkt AnsaldoBreda goed mee.De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten gaan verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt staatssecretaris Wilma Mansveld van Spoor. Wanneer dat mogelijk wordt, is vooralsnog onbekend.wordt vervolgd........

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol:
  Bericht 
GerbiE
Master
En de Volkskrant meldt:

Citaat:
Bij de Tweede Kamerleden die vrijdag een werkbezoek brachten aan de hogesnelheidstrein Fyra, is vrijdag de moed in de schoenen gezakt. 'De twijfels zijn toegenomen, het vertrouwen niet', vatte VVD-Kamerlid Betty de Boer samen. Pas in juni kan de NS duidelijkheid geven over de toekomst van de trein van Italiaanse makelij.

'Ik heb toch ernstig mijn twijfels, omdat er iets fundamenteel mis lijkt met de trein.' Haar ogen dwalen dan ook steeds meer af naar alternatieven voor de in Italië gemaakte trein.

Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is niet optimistisch. 'De twijfel is niet weggenomen', zei ze. 'Pas tegen de zomer horen we of de Fyra überhaupt nog gaat rijden of helemaal niet meer. Het gaat nog een hele tijd duren.' Het onderzoek van NS naar de technische mankementen loopt al twee maanden en nog kan het bedrijf geen uitsluitsel geven over de toekomst van de trein. Van Veldhoven: 'Ik ben er niet gerust op.'

De treinen staan er volgens haar 'mooi opgepoetst bij'. De Kamerleden kregen ook de beruchte vloerplaat gezien die in wintertijd van de onderkant van de trein losliet. 'Die was helemaal verwrongen. Dat zag er niet best uit.'

Sander de Rouwe van het CDA noemt de problemen eveneens zeer ernstig. 'Ze kijken nu niet alleen meer naar losse deuren en ramen, maar ook naar het fundament', stelt hij. Volgens hem moet nu dan ook serieus worden gekeken naar alternatieven.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Kamerleden zakt moed in de schoenen na bezoek aan Fyra-werkplaats

Bij de Tweede Kamerleden die vrijdag een werkbezoek brachten aan de hogesnelheidstrein Fyra, is vrijdag de moed in de schoenen gezakt. 'De twijfels zijn toegenomen, het vertrouwen niet', vatte VVD-Kamerlid Betty de Boer samen. Pas in juni kan de NS duidelijkheid geven over de toekomst van de trein van Italiaanse makelij.

'Ik heb toch ernstig mijn twijfels, omdat er iets fundamenteel mis lijkt met de trein.' Haar ogen dwalen dan ook steeds meer af naar alternatieven voor de in Italië gemaakte trein.

Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is niet optimistisch. 'De twijfel is niet weggenomen', zei ze. 'Dat komt ook door de winstwaarschuwing die de NS afgeeft dat ze na 2 maanden onderzoek nog niet zeker weten of de Fyra wel kan terugkeren.'

Sander de Rouwe van het CDA noemt de problemen eveneens zeer ernstig. 'Ze kijken nu niet alleen meer naar losse deuren en ramen, maar ook naar het fundament', stelt hij. Volgens hem moet nu dan ook serieus worden gekeken naar alternatieven. De SP wil al lang dat de Fyra wordt teruggestuurd naar de maker in Italië. 'Dit heeft mij alleen maar in mijn oordeel gesterk', aldus Kamerlid Farshad Bashir.

Voor Duco Hoogland van de PvdA is er door het werkbezoek niets veranderd. 'We moeten het technisch onderzoek afwachten', stelt hij. 'Met de druk verhogen op de NS schieten we niets op; dit moet goed uitgezocht.' Hoogland vindt het verder te makkelijk om te roepen dat een andere maker maar een trein moet leveren. 'Een nieuwe partij kan ook niet meteen morgen gaan rijden', zegt hij.

Bron http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POL ... medium=RSS

Ik vrees dat de Fyra nooit meer zal rijden.
  Bericht 
esgigt
Master
Vrees? Ik neem aan dat dat voortkomt uit jouw gevoel voor humor, Teun. :thumb:

.... wellicht dat zij nog een reis maken: naar de sloper. :roflol:
  Bericht 
GerbiE
Master
esgigt schreef:
wellicht dat zij nog een reis maken: naar de sloper

Als ze er tenminste maar één bewaren: als voorbeeld hoe het niet moet.
Ik twijfel alleen of die dan op het Binnenhof of bij de NS gestald moet worden.
  Bericht 
esgigt
Master
Kan wel in de hal van het NS hoofdkwartier, of op de directie verdieping (is toch ruimte zat) :woop:
  Bericht 
Tweebel
Master
Citaat:
NS koopt Canadese locomotieven

De NS heeft negentien locomotieven besteld bij het Canadese bedrijf Bombardier. Omdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan.
Foto: ANP

Daarom laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig. Dat heeft een woordvoerder van de NS woensdag laten weten.

De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.

De plannen voor de aankoop waren in juli bekendgemaakt, maar de order is nu definitief. De Traxx-locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is sneller dan andere treinen, maar een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden.

De Canadese locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet.


HSL??

Een stuk sneller?
Normale treinen rijden toch 140? Dus ipv bijna 100% sneller ca. 15% sneller?
  Bericht 
Vroeg op
Master
:nah: Bombardier is Canadees. De Traxx familie is Duits.
Zal wel op huurbasis zijn die 19 locs en waarschijnlijk gewoon dezelfde versie als er nu al rijdt.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Citaat:
Vanaf 2021 pas snelle treinen voor HSL en andere trajecten

vrijdag 27 september 2013

Vanaf 2021 pas snelle treinen voor HSL en andere trajecten
Alleen de Thalys zal voorlopig met hogesnelheid over de HSL-Zuid rijden. Binnenlandse treinen rijden op de lijn maximaal 160 kilometer per uur. Pas in 2021 gaan die treinen sneller rijden (200 kilometer per uur). Het nieuwe intercity materieel moet ook op hogesnelheid gaan rijden op de Hanzelijn en tussen Amsterdam en Utrecht.

Tijdlijn Fyra Alternatief, Eind 2014 weer Benelux Amsterdam - Brussel
"NS heeft gekozen om het binnenlandse vervoersaanbod vooreerst te rijden met Traxx/Prio-materieel, van hetzelfde type dat nu reeds rijdt en vanaf 2021 zal worden vervangen door sneller intercitymaterieel (200 km/u)" schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. Mansveld vervolgd: "Deze keuze heeft NS gebaseerd op brede bedrijfseconomische afwegingen."

Meer trajecten
Het nieuwe intercitymaterieel moet niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. "NS zou graag, naast de HSL, op daarvoor geschikt gemaakte corridors een Intercity-dienst met 200 km/u gaan rijden. Concreet denkt NS daarbij aan Den Haag - Lelystad - Groningen, Den Helder - Maastricht en Schiphol - Nijmegen" schrijft Ingrid Thijssen - directeur NS Reizigers - in een brief aan Mansveld.

Betere benutting
Thijssen vervolgt: "Dit uitbouwen van de genoemde baanvakken tot volledige corridors leidt tot snellere bereikbaarheid van de landsdelen in het noorden, oosten en zuiden met de Randstad. Daarvoor zijn significante aanpassingen in de infrastructuur noodzakelijk. Echter, door betere benutting van de mogelijkheden bij een complete corridor wordt de klantwaardering zodanig vergroot dat een verantwoorde exploitatie mogelijk lijkt."

Onnodig traag
Volgens Treinreiziger.nl is het opvallend dat NS pas vanaf 2021 snelle treinen wil gaan inzetten. "Het is goed om te horen dat NS nu ook op de Hanzelijn en tussen Amsterdam en Utrecht de infrastructuur wil gaan benutten om snel te rijden. Maar het is jammer dat er niet veel haast wordt gemaakt. Verschillende toonaangevende fabrikanten hebben al aangegeven veel sneller treinen te kunnen leveren" zegt Hildebrand van Kuyeren.

Flirt (Stadler)
De Zwitserse fabrikant Stadler bijvoorbeeld. Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) laten zien dat ze in 2,5 jaar snelle treinen konden maken. Die treinen van het type FLIRT kunnen niet alleen snel, maar ook tegen winterse weer (tot -40).

Pendoline (Alstom)
Ook Alstom kan snelle treinen leveren die al in 2015 op volle snelheid kunnen rijden. Een paar maanden geleden heeft het Franse bedrijf de Pendoline aan NS aangeboden. De Pendoline kan 250 kilometer per uur en is onder andere besteld door de Zwitserse en Poolse spoorwegen. Een Poolse trein zou in Nederland al getest kunnen worden om de toelating te leveren. NS is echter niet op het aanbod ingegaan. Alstom zou de Pendoline kunnen leveren voor 20 miljoen euro per treinstel, evenduur als de Fyra en veel goedkoper dan een TGV of ICE.


Zou de NS een beetje eigenwijs zijn?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Is er voor een gigantisch vermogen aan een HSL-lijn aangelegd, gaan de treintjes straks 160 Km/u rijden. :thumb_d: :thumb_d: Over de A16 kan het een stuk sneller. :kniktja: :kniktja:
  Bericht 
Vroeg op
Master
Ze kunnen schijnbaar wel sneller maar dan moet er weer een ander draaistel onder de loc.
Dan krijg je weer geneuzel met toelatingen en dat soort dingen. Kost best wel centjes.
  Bericht 
esgigt
Master
Vroeg op schreef:
Zou de NS een beetje eigenwijs zijn?

Nee, een beetje dom... :x

Straks wordt het lachen... blijkt er op die HSL lijn te veel "langzaam verkeer" te rijden om nog boven de 200 te kunnen :fp:
  Bericht 
Tweebel
Master
Geld is op door Fyra waarschijnlijk. Dus de goedkoopste enigzins betrouwbare optie wordt het alternatief...
  Bericht 
Walker
Master
 
nu.nl schreef:
NS koopt Canadese locomotieven
De NS heeft negentien locomotieven besteld bij het Canadese bedrijf Bombardier. Omdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan.
Foto: ANP

Daarom laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig. Dat heeft een woordvoerder van de NS laten weten.

De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.

De plannen voor de aankoop waren in juli bekendgemaakt, maar de order is nu definitief. De Traxx-locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is sneller dan andere treinen, maar een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden.

De Canadese locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet.
 Pagina 4 van 5  [ 249 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy