Pagina 14 van 23  [ 1149 berichten ]
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
no justice schreef:
Onderschat een blowtje niet.

Jullie overschatten dat juist. Wellicht door de theorieboekenwijsheid en omdat die cliënten jullie om de vinger winden.
"Echt waar, het enige wat ik doe is een blowtje."
  Bericht 
no justice
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Wellicht


Wellicht door jarenlange ervaring? Ik ken me clienten wel. THC is tegenwoordig (bijna) een harddrug. Vaak gaat het in combinatie met alcohol en een kwetsbaarheid al snel fout.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Wordt er regelmatig bloed- of urineonderzoek gedaan?
  Bericht 
no justice
Master
Onaangekondigd uc controle bij verdenking gebruik harddrugs :jaja:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Vaker doen. Succes verzekerd :thumb:
  Bericht 
no justice
Master
Nou deze client is nimmer positief getest op harddrugs maar toch zo psychotisch als de pest ondanks medicatie. Is nu opgenomen. Fijn spul thc en drank. :roll:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dan zou hij zonder dat ook psychotisch kunnen zijn.
  Bericht 
no justice
Master
Klopt maar thc en alcohol helpt natuurlijk niet.
  Bericht 
no justice
Master
Verwarde man die in Edam in het openbaar zijn geslachtsdeel toonde, moet voor de rechter komen
02 juni 2023 | categorie: Edam-Volendam, Purmerend | bron: NHD

De 23-jarige man uit Purmerend van wie vorige maand videobeelden werden verspreid, waarin te zien is dat hij op straat zijn geslachtsdeel toont aan voorbijgangers, moet op 30 augustus voor de rechter verschijnen. Het gaat om een man met psychische problemen die herhaaldelijk is aangehouden voor het verstoren van de openbare orde en ’vergelijkbare strafbare feiten’, zegt ook het OM. Een gedwongen opname zit er voorlopig nog niet in. De verdachte mag zijn rechtszaak in vrijheid afwachten, wat betekent dat hij vooralsnog op vrije voeten is.
  Bericht 
no justice
Master
ad schreef:
Man met verward gedrag bij station Amersfoort opgepakt na grootschalige inzet politie

Een grootschalige inzet van de politie op station Amersfoort deed dinsdagmiddag de nodige wenkbrauwen rijzen. Agenten van de Dienst Speciale Interventies (DSI) waren op zoek naar een persoon met verward gedrag.
Esther de Kloe 30-05-23, 15:08 Laatste update: 15:10

Volgens de politie vormde de man mogelijk een risico voor zichzelf of voor anderen. Om die reden rukten verschillende zwaar bewapende agenten uit naar Amersfoort Centraal Station. De verwarde persoon werd niet in een trein aangetroffen.

Net buiten het station op de Asch van Wijckstraat kon de man wel worden aangehouden.


:honger:
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Wellicht


Net als NJ hier ook door jarenlange ervaring.
Zowel ambulant als in de klinieken.
In mijn geval zo'n twintig jaar.
Natuurlijk kun je ook psychotisch raken zonder THC of alcohol.
Maar ben je er gevoelig voor kan dit spul net dat zetje extra zijn die je er helemaal intrekken.

Mr.Cabdriver schreef:
Wordt er regelmatig bloed- of urineonderzoek gedaan


Bij ons standaard uitgebreid bloedonderzoek op soft- en harddrugs bij opname.
Daarna bij de bekende gebruikers onaangekondigd en aangekondigd.
Vaak komt daar helaas THC uit dat als iemand in psychose zit.
Eigenlijk bizar dat dit nog verkocht mag worden.
  Bericht 
no justice
Master
omroepwest schreef:
Man stak in één week 360 banden lek omdat hij 'kwaad was op de overheid'
Gisteren, 20:42

KRIMPENERWAARD - Tijdens nachtelijke strooptochten, gehuld in een bivakmuts en bewapend met een gekarteld legermes, prikte hij in één week 360 banden lek van auto's en scooters in de Krimpenerwaard en Capelle aan den IJssel. 'Ik was boos op de overheid', zei de 34-jarige Capelse bandenprikker Jhon B. donderdag bij de rechtbank in Rotterdam. Het Openbaar Ministerie eist twintig maanden cel tegen de man, waarvan acht maanden voorwaardelijk.
Op 25 november vorig jaar wist de politie na een intensieve klopjacht en een tip van een burger de 34-jarige man uit Capelle aan den IJssel op te pakken. Na twee dagen verhoor bekende hij de gevreesde Capelse bandenprikker te zijn.
De banden die hij had lek geprikt waren van scooters, auto's en vrachtwagens. 'Na de eerste nacht waren er al tientallen aangiften van gedupeerden', vertelde de officier van justitie tijdens de zitting. 'Mensen in de regio hebben een week lang in angst geleefd. Iedere nacht was het wel raak.'
Kwaad op de overheid
Donderdag vertelde de verdachte in de rechtbank dat hij eind vorig jaar zonder werk kwam te zitten. Hij had erop gerekend wel een werkloosheidsuitkering te krijgen, maar dat gebeurde niet. 'Er kwam helemaal geen geld meer binnen. Ik was daardoor boos op de overheid', verklaarde B.
Hij had ook het gevoel dat mensen 'slecht over hem dachten'. Zijn kwaadheid op de overheid uitte hij ook door de banden van politieauto's lek te prikken. 'Ik vond dat een goede manier om af te reageren. Het was een experiment. Ik vond het ook opwindend.'
Ook inbraken
Dat zijn nachtelijke escapades tot grote onrust zouden leiden in de Krimpenerwaard en de omgeving wist hij niet. Hij keek niet meer naar berichten op zijn telefoon. 'Ik wilde rust aan mijn hoofd', verklaarde hij daarover. Deskundigen stelden vast dat B. in de week dat hij banden prikte in een psychose verkeerde. Hij is daarom verminderd toerekeningsvatbaar.
B. wordt er ook van beschuldigd dat hij in een woning in Krimpen aan de Lek heeft ingebroken. De bewoners betrapten hem in de badkamer. Verder zou B. bij een boer in Krimpen een fiets gestolen hebben.
Schade vergoeden
De officier van justitie eist, naast een celstraf van twintig maanden, ook dat de man een psychiatrische behandeling ondergaat. Daarnaast zou hij ook de schade van auto- en scooterbezitters moeten vergoeden. Ongeveer de helft van de gedupeerden heeft een claim bij de rechtbank ingediend, met een totaalbedrag van 40.000 euro.


:honger:
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Een gedwongen opname zit er voorlopig nog niet in


Tot hij morgen, vanwege zijn ziektebeeld, de controle verliest en een vrouw onbedoeld penetreert in de bosjes. Dan zal het land wel te klein zijn.

no justice schreef:
Volgens de politie vormde de man mogelijk een risico voor zichzelf of voor anderen.


En waarom geen gedwongen opname voor deze man?
We gaan weer lekker.

-------

Dit soort mensen straf je niet met straf en bescherm je niet door aan te zien.
Dit soort mensen hebben dringend hulp nodig voor er naardere dingen gebeuren.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Schoenzool schreef:
Vaak komt daar helaas THC uit dat als iemand in psychose zit.
Eigenlijk bizar dat dit nog verkocht mag worden.

Gewoon een plantje. Wordt harder tegen opgetreden als tegen het houden van gifslangen.
no justice schreef:
zo psychotisch als de pest ondanks medicatie

Of dankzij. De meeste mass shooters uit de VS zaten op prescription drugs.
  Bericht 
no justice
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Of dankzij.


Mijn ervaring is anders. Als mensen goed zijn ingesteld op medicatie dan hoeven ze helemaal niet meer psychotisch te zijn. Meeste mensen krijgen ook maar eenmalig een psychose. Het gaat juist vaak fout bij combinatie kwetsbaarheid en middelengebruik.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Gewoon een plantje


Een plantje wat voor veel mensen gevolgen kan hebben.
Geldt overigens ook voor alcohol.
Ook zo'n verkapt middel.


no justice schreef:
Mijn ervaring is anders. Als mensen goed zijn ingesteld op medicatie dan hoeven ze helemaal niet meer psychotisch te zijn. Meeste mensen krijgen ook maar eenmalig een psychose. Het gaat juist vaak fout bij combinatie kwetsbaarheid en middelengebruik.


Klopt als een bus.
De antipsychoticums zijn perfecte medicatie tegen het voorkomen en dempen van psychoses.
Dat het niet gezond is is een ander verhaal, dat is geen enkel medicijn. Maar goed soms heb je geen andere keuze, en dan is een medicijn beter dan bv een psychose. Indien het mogelijk is is voorkomen beter dan genezen (psychose) en hoef je geen medicijn te hebben.
  Bericht 
no justice
Master
drugsinfo.nl schreef:
Kun je door blowen in een psychose raken?
Ja, men kan door blowen in een (acute) psychose terecht komen. Er is steeds meer bewijs dat er een relatie is tussen blowen en het ontstaan van psychische stoornissen als depressie en schizofrenie. Advies is daarom: als men van blowen waanbeelden (stemmen horen) krijgt of paranoïde wordt, blow niet meer. Deze persoon is dan mogelijk extra vatbaar voor psychische stoornissen.
Het is al langer bekend dat er een verband is tussen hasj/wietgebruik en psychose, maar tot nu toe was het onduidelijk of hasj/wiet leidt tot een psychose of dat mensen met een psychose hasj/wiet gebruiken om de symptomen te onderdrukken.


Zomaar wat info.
  Bericht 
no justice
Master
nhd schreef:
Haarlemmer zou stadgenoten stuipen op het lijf hebben gejaagd. ’Reclassering? Ik ben toch Volkert van der G. niet!’’

© Foto ANP
Jeannine Verhagen
Vandaag om 08:00
HAARLEM
Jarenlang ging het goed met een 45-jarige Haarlemmer. Totdat hij vorig jaar stopte met zijn medicijnen tegen schizofrenie en weer aan het roken van cocaïne verslaafd raakte. De man zou binnen een half jaar een hoop Haarlemmers de stuipen op het lijf hebben gejaagd.
Het openbaar ministerie verdenkt Y.T. van potloodventen, aanranding, vernielingen van ramen van een woning in Parkwijk, doodsbedreigingen en diefstal.
De officier van justitie eiste vrijdag bij de rechtbank in Haarlem een celstraf van twaalf maanden, waarvan vier maanden voorwaardelijk tegen de man. Ook wil ze dat hij verplicht in een psychiatrische kliniek wordt opgenomen en gaat afkicken, een drugsverbod krijgt en na verblijf in de kliniek begeleid gaat wonen. Volgens deskundigen was T. verminderd toerekeningsvatbaar en kan het potloodventen hem helemaal niet worden aangerekend.
Zoenen
Een zeventienjarig meisje stond op 23 juli ’s nachts na haar werk op het Verwulft te wachten op de bus. De verdachte zou hebben gezegd dat ze mooi was en haar arm hebben vastgepakt. Hij zou het meisje hebben proberen te zoenen. ,,Stop ermee. Ik wil dit niet'', zei ze. Ze schrok enorm en vroeg hulp aan een ander meisje, dat in de bushalte zat. Die zag de aanranding gebeuren en had het er bij de politie ook over dat de man het slachtoffer bij haar billen had gepakt.
,,Het was niet tegen haar zin’’, zei de verdachte eerst bij de rechtbank. Later ontkende hij alles en wilde hij niet zeggen of hij die avond bij de bushalte was geweest. Het slachtoffer kwam de man later nog een paar keer in de stad tegen en maakte een foto van hem.
Broek zakken
Op 5 september schrok de medewerkster van een tankstation in Haarlem hevig toen er ’s avonds laat een man voor haar balie ging staan, die zijn broek liet zakken. Minutenlang zou hij haar zijn geslachtsdeel hebben laten zien. Ze schreeuwde dat de man weg moest gaan. ,,Dat heb ik inderdaad gedaan’’, vertelde de verdachte. ,,Ik ben een seksueel gestoord iemand, die als kind is misbruikt. Als er een vrouw aardig tegen mij doet, zoals toen, dan denk ik: misschien leidt het wel tot seks.’’
Bewoners van een woning in Parkwijk kregen tussen mei en juni te maken met meerdere vernielingen aan hun woonhuis. Ruiten werden ingegooid. Ze snapten er niets van waarom dit gebeurde. De verdachte bekende dat hij dit had gedaan in opdracht van iemand anders. ,,Dat had ik niet moeten doen.’’
Zo sloeg hij met een hamer een ruit stuk en gooide hij een stalen stang door een raam. De bewoners en hun honden raakten er flink van in de stress. Na zijn aanhouding in november zou de verdachte een psychiater en andere hulpverleners met de dood hebben bedreigd.
Geen empathie
De officier van justitie benadrukte dat de verdachte een hoop mensen bang heeft gemaakt. ,,Hij toont geen enkele empathie voor wat hij de slachtoffers heeft aangedaan’’, zei ze. Ze hield er wel rekening mee dat de verdachte kampt met psychiatrische problemen. ,,Het ging mis toen hij is gestopt met medicatie. Daarna is hij gaan gebruiken en ging het van kwaad tot erger.’’
Volgens deskundigen is het van groot belang dat de verdachte zijn medicijnen blijft slikken en gaat afkicken. Dan raakt hij niet in een psychose. Langdurige hulp en begeleiding vinden ze noodzakelijk. De verdachte zei dat hij geen zin had in de reclassering. ,,Ik ben toch Volkert van der G. niet!’’ Ook een drugsverbod ziet hij niet zitten.
De slachtoffers van de vernielingen en van de aanranding willen duizenden euro’s smartengeld. Volgens advocaat Van Dijk is niet voor alle feiten bewijs en moet vrijspraak volgen, zoals voor de aanranding. Hij vindt dat niet vast staat dat zijn cliënt daar toen is geweest.
De rechtbank doet 16 juni uitspraak.


:honger:
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Het ging mis toen hij is gestopt met medicatie. Daarna is hij gaan gebruiken en ging het van kwaad tot erger.’’
Volgens deskundigen is het van groot belang dat de verdachte zijn medicijnen blijft slikken en gaat afkicken. Dan raakt hij niet in een psychose.


Alles zeggende teksten die voor véél mensen geldt.
Maar goed we gaan af op een maatschappij dat vrijwel iedereen mag beslissen wat voor medicatie hij neemt en wat voor zorg hij nodig is. Want we vinden vrijheid allemaal zo belangrijk.
Niet realiserend dat er in het land heel veel mensen zijn die niet kunnen kiezen wat goed voor hen is. En dan krijg je dit soort dingen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
no justice schreef:
Als mensen goed zijn ingesteld op medicatie

Hier zit de crux.
Schoenzool schreef:
Een plantje wat voor veel mensen gevolgen kan hebben.

Interessante kost voor jullie, er is veel meer over te vinden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoid_system
  Bericht 
no justice
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Hier zit de crux.


Precies. En hier komt dan dus ook vaak een (gedwongen) opname bij kijken. Maar zoals je kan lezen gebeurt dat maar al te vaak niet. Bezuinigingen enzo. Wachtlijsten en ga maar door.... ik denk net als schoenzool dat we hard richting een zorgcrisis gaan met alle gevolgen van dien.

En weet je wat het leuke is? Men vindt het allemaal prima en stemt braaf op het partijkartel terwijl we het zien gebeuren. Slaap zacht
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Interessante kost voor jullie, er is veel meer over te vinden


Ik geloof eerlijk gezegd meer in wat ik al 20 jaar zie in de verslavingszorg.
Drugs zorgt voor serieuze problemen bij een grote groep mensen.
Wiet en Hasj vallen daar voor mij ook zeer zeker onder.
Wij doen onderzoek bij cliënten groepen en die resultaten geloof ik meer dan wikipedia.

Ik zou tegen mezelf liegen als ik zou zeggen dat softdrugs als wiet weinig kwaad kan.
Ik zeg niet dat hetgeen wat op wikipedia staat niet klopt, maar zo is natuurlijk ook alles om te draaien naar hetgeen wat iemand wilt zien of geloven. Dat is eigenlijk met alles.

En bij drugs is het belangrijkste:
Voor iedereen valt het anders en soms komt het laat naar buiten.
Ik ben ook geen heilige en heb ook geblowd in mijn vrijgezellen bestaan.
Heb geen psychose meegemaakt en geen problemen. Maar dat wilt niet zeggen dat dit voor iedereen geldt.
Ik kan je ook honderden mensen aanwijzen die zelfmoordpogingen hebben gedaan, leefden in een andere wereld, opgefokt en agressief werden van wiet.

Ook hier weer geldt. Het zit in de genen.
Waar ben je gevoelig voor en waar niet. Hoe reageer je op drugs of alcohol etc.
Maar verward kan iedereen worden. De een alleen wat sneller en zwaarder dan de ander.
  Bericht 
no justice
Master
Wiet kan wel degelijk een medicinale werking hebben. Het kan voor verlichting zorgen bij bepaalde groepen patienten. Maar een kwetsbaarheid hebben en dan stevig blowen is vragen om problemen. Dat is ook zeker mijn ervaring. Ik heb ook geblowed 30 jaar geleden maar toen was het nog lang niet zo sterk als tegenwoordig.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
no justice schreef:
ik denk net als schoenzool dat we hard richting een zorgcrisis gaan met alle gevolgen van dien.

Niet alleen een zorgcrisis.
Schoenzool schreef:
die resultaten geloof ik meer dan wikipedia.

Slechts een voorbeeldje he, Google geeft meer dan 6M hits.
Schoenzool schreef:
Ik kan je ook honderden mensen aanwijzen die zelfmoordpogingen hebben gedaan, leefden in een andere wereld, opgefokt en agressief werden van wiet.

Ondanks wiet.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Slechts een voorbeeldje he, Google geeft meer dan 6M hits


Geloof het graag.
Maar wikipedia is verreweg van allemaal betrouwbaar mijn inziens.
Iedereen staat er ook anders in.
Als je zelf bv eens een blowtje doet en die valt goed kun je al gauw denken dat het onschuldig is.

NJ en ik vormen onze mening op wat we zien in de praktijk bij een grote groep personen, die continue terugkomen etc.
Dat is een heel ander referentiekader.
Voor mij (en de info van verslavingszorginstellingen) een stuk meer betrouwbaar dan wikipedia.
Maar daar mag natuurlijk ieder zijn eigen mening over vormen.

Mr.Cabdriver schreef:
Niet alleen een zorgcrisis


Verschil met andere crisissen is dat weinig mensen, buiten de zorgwereld, zich er druk om lijken te maken.
Klimaat, milieu, corona, brandstoffen, oorlogen hier ver vandaan is allemaal in the picture.
Maar wat zich afspeelt in de Nederlandse zorg lijkt niet belangrijk genoeg om in te zien.
Over een paar jaar komen we daar met zijn allen wel achter. Direct of indirect.

no justice schreef:
En weet je wat het leuke is? Men vindt het allemaal prima en stemt braaf op het partijkartel terwijl we het zien gebeuren


Precies. Geweld ben ik geen voorstander van. Maar als iemand verward is en zijn broek laat zakken (bij een volwassenen) laat dat hopelijk de overheid inzien in wat voor wereld we terecht aan het komen zijn. En waar ze beter geld in kunnen pompen dan allemaal die asielzoekers die met hordes het land binnen komen bv.
  Bericht 
no justice
Master
Wikipedia is toch die site waar iedereen info op kan zetten? :-x

Ik put liever uit eigen ervaring.

Het is heel simpel. Als je weet dat je een kwetsbaarheid hebt en je gaat toch blowen dan moet je niet janken als je in een psychose terechtkomt.
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Wikipedia is toch die site waar iedereen info op kan zetten


Daarom.
Mijn inziens absoluut niet serieus te nemen voor wetenschappelijk of medisch onderzoek.
Geloof je ergens in en ben je een sterke schrijver dan acht ik de kans groot dat je een mooie Wikipedia kan maken.

no justice schreef:
Het is heel simpel. Als je weet dat je een kwetsbaarheid hebt en je gaat toch blowen dan moet je niet janken als je in een psychose terechtkomt.


Zo is het.
Helaas kunnen we nog niet screenen wie het verslavingsgen heeft en wie niet.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Schoenzool schreef:
NJ en ik vormen onze mening op wat we zien in de praktijk bij een grote groep personen, die continue terugkomen etc.
Dat is een heel ander referentiekader.


Het gaat niet over de totale bevolking. Daarmee heb je wel een bepaalde bias in het referentiekader.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Schoenzool schreef:
NJ en ik vormen onze mening op wat we zien in de praktijk bij een grote groep personen, die continue terugkomen etc.
Dat is een heel ander referentiekader.

Worden veel blowers psychotisch of gaan veel psychoten blowen?
basjuh1981 schreef:
Daarmee heb je wel een bepaalde bias in het referentiekader.

Beetje beroepsdeformatie misschien.
  Bericht 
no justice
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Worden veel blowers psychotisch of gaan veel psychoten blowen?


Het eerste is mijn ervaring.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Worden veel blowers psychotisch of gaan veel psychoten blowen?


Zie quote van NJ hier boven.
Dat is een betrouwbare site. En nier werken mensen die hiervoor een fatsoenlijke opleiding gehad hebben.

Mr.Cabdriver schreef:
Beetje beroepsdeformatie misschien.


Probleem met drugs is vaak dat mensen niet willen geloven wat het doet. Zeker met wiet, hasj, alcohol.
Omdat ze hun gebruik voor zichzelf willen goed praten, of zelf geen nadelige gevolgen ervaren van het middel of dit niet door hebben. Hier kunnen dan ook artikelen door jan en alleman over geschreven worden, ook door gebruikers / drug fans / alternatieve geneeswijzers en onderzoekers die geloven in hun eigen wereld. Heel gevaarlijk soms.
  Bericht 
no justice
Master
nhnieuws schreef:
Zorgen in gevangenis Westzaan, vier doden aangetroffen in korte tijd
6 juni 2023, 11.57 uur · Aangepast 6 juni 2023, 13.53 uur · Door Maaike Polder

In Justitieel Complex Zaanstad zijn afgelopen maand vier gevangenen overleden. Bij drie mannen gaat het om zelfdoding, één vrouw stierf een natuurlijke dood. Dat zorgt voor onrust onder gedetineerden en personeelsleden.

De vier mensen overleden in mei op verschillende afdelingen binnen de megagevangenis in Westzaan, zo bevestigt directeur Obe Veldman. "Dit hakt erin. Het is ernstig voor de nabestaanden, betrokkenen en het personeel."

Over de exacte datums en omstandigheden doet de bajesbaas in verband met privacy geen uitspraken, maar bronnen binnen de gevangenismuren doen daar wel wat over uit de doeken. De meest recente overledene zou zijn gevonden op zondagochtend 28 mei.

"Hij was op vrijdag binnengebracht en zat op de inkomstenafdeling. In zijn dossier stond dat hij suïcidaal was."

'Geen cameratoezicht'
De 'oudere man' zou verdacht zijn van het willen ombrengen van zijn partner. "Wat wij begrepen is dat toen hij werd opgepakt er ook een afscheidsbrief is gevonden. Normaal gesproken hoort iemand bij zo'n indicatie in een cel met constante cameratoezicht tot er een gesprek is geweest met een psycholoog. Dat is niet gebeurd."

Twee dagen na zijn binnenkomst vindt een medewerker de man. Overleden. "Medewerkers hadden het moeten zien, maar hebben niet goed gelezen. En daarover zijn wel zorgen bij collega's."

Eerder is een andere gevangene in zijn cel overleden aangetroffen. Ook zelfdoding. Hij zat volgens bronnen gedetineerd op afdeling Noord. Daar is het huis van bewaring (voor verdachten die nog moeten voorkomen voor een rechter) en zorgbehoevende mensen.

Dan zijn er nog twee mensen overleden op de psychiatrische afdeling van Justitieel Complex Zaanstad. Een mannelijke gedetineerde maakt 'half mei' een einde aan zijn leven.

Justitieel Complex Zaanstad in de grootste gevangenis van Nederland. In totaal is er plek voor zo'n 1.000 gedetineerden verspreid over vijf afdelingen. De schatting is dat er nu negenhonderd mensen zitten, waaronder zorgbehoevende. Er is een huis van bewaring, een Penitentiair Psychiatrisch Centrum en een afdeling voor langgestraften.

Op een vleugel van die afdeling zijn ook vrouwen gedetineerd. Een van hen overlijdt een week later. Dit zou gaan om een natuurlijke dood.

Ook onder gevangenen zou het onrustig zijn. Onder hen gaat volgens Het Parool het gerucht dat het gaat om vier suïcides.

Bij zelfdoding in een gevangenis worden er verschillende onderzoeken gedaan, reageert directeur Obe Veldman. Door politie en schouwarts en de calamiteitenonderzoekscommissie. Ook wordt iedere suïcide gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. "Wij kijken altijd: wat is er aan de hand, hoe was de situatie, wie hebben er geobserveerd."

Volgens hem hebben de 'vier gebeurtenissen in zo'n kort tijdsbestek' impact op zijn personeel. "Er is schrik. Zeker voor de mensen die het ontdekken. Er is daarom een nazorgteam. Al was het wel op verschillende afdelingen. Iedereen die bij ons werkt weet dat dit kan gebeuren, maar het is wel uitermate vervelend."

'Geen grip op zoiets'
Jim Nijdam, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad binnen de DJI en dus vertegenwoordiger van het personeel binnen gevangenissen in Nederland reageert ook geschrokken. "Vier gevallen in zo'n korte tijd heb ik nog niet eerder gehoord."

In detail weet hij niets over de vier sterfgevallen in Justitieel Complex Zaanstad, maar hij heeft er wel kort over gesproken met een lid van de ondernemingsraad in Zaanstad, die verder niet wil reageren.

"Je moet er als personeel mee omgaan, je moet er naar handelen. Je hebt er weinig grip op als zoiets gebeurt, als iemand zoiets wil. In het begin van mijn carrière heb ik in korte tijd meerdere mensen gevonden en in 2017 nog een jongeman. Dat doet iets met je."

Een opvangteam is zeker nodig, stelt hij. "Een arm om de schouder, soms een psycholoog. Dat is ook wel nodig, want soms doe je jezelf stoerder voor dan je bent. Toch moeten we ermee omgaan."

In oktober 2021 had NH al een interview met directeur Veldman Justitieel Complex Zaanstad. Die maand had de vijfde persoon dat jaar zich in de gevangenis van het leven beroofd. "Het raakt ons allemaal", zei Veldman toen. "Je kan nu eenmaal niet iedereen 24 uur per dag in de gaten houden."

Dood van Felisinio
Een maand later overleed in zijn cel de 21-jarige veroordeelde Felisinio uit Amsterdam-West. Gestikt in zijn tong na een epileptische aanval, aldus zijn vader. Een vriendin was precies op dat moment met hem aan het bellen, hoorde hem naar adem happen en belde de gevangenis.

"Ze kreeg het ene na het andere keuzemenu en werd ook nog in de wacht gezet. Het was een drama." In de ochtend gaat de telefoon. "Toen ze hem vonden was hij al bewusteloos en na een half uur reanimeren gaven ze het op. Mijn zoon was dood."


Suicidale mensen moet je niet opsluiten. Die hebben hulp nodig.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Om als blanke daar terecht te komen moet je toch wel heel erg goed je best doen.

no justice schreef:
Die hebben hulp nodig.


Met het krijgen van een nekschot ja.

Ik help je wel even met duiden;
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
veroordeelde Felisinio


Familienieuws schreef:
Hij was veroordeeld tot 8 jaar cel voor het doodsteken van een man in Nederland. Vanwege zijn ziekte mocht hij niet alleen in een cel. Maar toen kreeg hij corona. Hij kreeg een aanval en niemand kon hem redden. Had zijn dood voorkomen kunnen worden? Zijn vader zegt dat het nooit had mogen gebeuren. Moet hij hier werk van maken? Bekijk het bericht, een video en foto’s. We wensen zijn familie veel power.

De 21-jarige Felisinio S. uit Amsterdam was veroordeeld tot 8 jaar gevangenis straf. Hij zat daar omdat hij een man in Den Haag heeft doodgestoken. Een avondje uit met een 27-jarige vrouw die hij via een datingsite had ontmoet ging niet door. De avond liep volledig uit de hand gelopen toen hij voor haar deur recht tegenover een 47-jarige man stond, een medebewoner. Zijn advocaat beweert dat het gaat om zelfverdediging

De rechter heeft hem toch veroordeeld tot 8 jaar cel. Vanwege zijn gezondheidstoestand, hij krijgt epileptische aanvallen, heeft Felisinio meteen aangegeven dat hij niet alleen in een cel wil zitten. Hij was doodsbang dat hij ineens een aanval zou krijgen in zijn eentje. Hij kon namelijk zichzelf verwonden of stikken in zijn eigen tong. (Dat laatste is uiteindelijk ook gebeurd). Hij was daarom ook zelden alleen.

Maar hij kreeg niet lang geleden corona en moest daardoor alleen in een cel blijven. De bewuste avond van zijn dood zat hij aan de telefoon met zijn vriendin. Terwijl ze met hem sprak hoorde ze dat hij een aanval kreeg en aan het stikken was. Ze probeerde naar de gevangenis te bellen maar dat ging heel moeizaam

“Toen ze hem uiteindelijk vonden was hij al bewusteloos en na een half uur reanimeren gaven ze het op. Mijn zoon was dood.” Dat zegt zijn vader tegen NH Nieuws Nederland.

Felisinio had epilepsie en stikte nadat hij zijn tong inslikte, vertelt zijn vader aan de krant. Omdat hij corona had, zat hij in zijn eentje in een cel. “Dit had nooit gemogen en nu ben ik mijn kind kwijt.”


Bijlagen :


  Bericht 
no justice
Master
Dave schreef:
Met het krijgen van een nekschot ja.


:huh:

Waarom moet hij een nekschot? Omdat hij iemand vermoord heeft?

Dan moeten we de doodstraf invoeren... ben ik wel voor ja
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
Omdat hij iemand vermoord heeft?


Omdat een date niet doorging. Dan ben je terminaal ziek en moet je een handje geholpen worden.
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Suicidale mensen moet je niet opsluiten


Staats zelfs in de zorgstandaarden geloof ik. Dus kon nog wel eens gevolgen hebben.
Die man had met corona camerabewaking moeten krijgen in de cel, of meer controle.
Zal nog wel een staartje krijgen.
  Bericht 
no justice
Master
Dave schreef:
Omdat een date niet doorging. Dan ben je terminaal ziek en moet je een handje geholpen worden.


Ehhh tja. Ruimt wel lekker op als je zo denkt. Ik denk alleen dat we in een beschaafd land zieke mensen moeten helpen. Sommige zijn niet te helpen en die moet je wat mij betreft dan levenslang opsluiten.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
Ik denk alleen dat we in een beschaafd land zieke mensen moeten helpen.


tsja.. Is bij het PBC geweest lees ik;

Rechtspraak schreef:
De psychiater en de psycholoog hebben geen goed beeld kunnen krijgen van de verdachte. Zij hebben geen antwoord kunnen geven op vragen over eventuele psychische stoornissen, toerekenbaarheid en recidiverisico. De psychiater en de psycholoog hebben geadviseerd de verdachte te laten observeren in het PBC.

De verdachte is zeven weken opgenomen geweest in het PBC ter observatie. Het PBC heeft geconcludeerd dat bij de verdachte sprake is van een psychische stoornis in de zin van een gebrekkige ontwikkeling, mild van omvang, zich uitend in een zwakke identiteits-ontwikkeling met een gebrekkige angsttolerantie. Er wordt hierbij geconcludeerd tot de aanwezigheid van een andere gespecificeerde trauma- of stressor gerelateerde stoornis en niet tot een posttraumatische stressstoornis in volle omvang. Omdat de genoemde gebrekkige identiteitsontwikkeling en gebrekkige angsttolerantie over langere tijd aanwezig waren, was de psychische stoornis ook aanwezig ten tijde van het hem ten laste gelegde.

De psychische stoornis, relatief mild van omvang, maakte dat de keuzevrijheid van de verdachte ten tijde van de hem ten laste gelegde doodslag slechts in beperkte mate werd ingeperkt. De verdachte staat relatief snel paraat vanwege zijn angstklachten maar de problematiek maakt niet dat hij het zicht op wat er gaande is of de controle over zijn handelen verliest. Vanwege de beperkte mate van, doch wel aanwezige, doorwerking in het ten laste gelegde adviseert het PBC de verdachte de ten laste gelegde doodslag in verminderde mate toe te rekenen.

Ten aanzien van de risicotaxatie ziet het PBC eerdere problemen met geweld en gebrek aan inzicht in enige mate als een risico. Het PBC wijst verschillende beschermende factoren aan, zoals voldoende intelligentie, enig empathisch vermogen, voldoende zelfcontrole, motivatie en bereidheid hulp te aanvaarden. De coping van emoties wordt evenwel als zwak ingeschat,

daar de verdachte moeilijk zijn emoties deelt met anderen. Het PBC schat het risico op recidive van gewelddadig gedrag op grond van het bovenstaande in als laag.

Naast voornoemde rapporten heeft de rechtbank tevens kennisgenomen van het reclasseringsadvies over de verdachte van 25 februari 2020, opgesteld door [reclasseringswerker] . De reclassering schat de kans op recidive en de kans op letselschade in als hoog. De verdachte deinst er bij (mogelijke) dreiging niet voor terug om een mes te gebruiken. De reclassering stelt dat de psychische gesteldheid, impulsiviteit, ontbrekende copingvaardigheden en maatschappelijke onstabiliteit van de verdachte als risicofactoren aangeduid kunnen worden.

De rechtbank is van oordeel dat de conclusies van het PBC over de mate van toerekening voldoende worden gedragen door een deugdelijke en inzichtelijk gemotiveerde onderbouwing. De rechtbank neemt deze conclusies dan ook over en maakt deze tot de hare.

Dit betekent dat de rechtbank de bewezenverklaarde feiten in verminderde mate aan de verdachte zal toerekenen.


Ik denk dat de planeet weer een beetje beter is geworden nu dit personage toedeledoki is en dat dankzij corona.
  Bericht 
bruintje beer
Master
nhnieuws schreef:
Felisinio
-lijstje aanvullen doet-
  Bericht 
no justice
Master
Ik lees niets over TBS. :huh:
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Omdat een date niet doorging. Dan ben je terminaal ziek en moet je een handje geholpen worden.


Klopt, dan heb je hulp nodig. Maar we leven in Nederland. En hier krijg je gelukkig geen hulp met een nekschot maar krijg je hulp in bijvoorbeeld in een TBS kliniek. Juist omdat iemand hier vaak niks aan kan doen door dat het bv in de genen zit.

Iemand met kanker zeggen we gelukkig ook niet tegen; "U tijd is voorbij, dus het leven een paar maanden of jaren rekken is nutteloos. Houdoe"
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mja.. Maar er is dus geen TBS opgelegd wat betekent zou hebben dat dit geval binnen, pak em beet, vier jaar weer op straat had gestaan.

Met een mes.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Maar er is dus geen TBS opgelegd


Daar is hij uitgebreid voor onderzocht (bijna 2 maanden) en TBS niet nodig geacht.
Kans op herhaling wordt als klein geschat lees ik.
Dan hoor je gewoon je straf uit te zitten en klaar.
Net zoals iemand 240 uur moet schoffelen bij een dodelijk ongeluk omdat hij te hard reed.

Dave schreef:
Met een mes


Gezien deze man onderzocht is acht ik de kans groter dat je iemand anders met een mes treft.
Bv een verward persoon. Moeten we niet om huilen zolang we de geldkraan dicht draaien voor de GGZ zorg. Dan kun je eens de verkeerde treffen.
Net zoals die hardrijder die mogelijk na zijn straf weer te hard rijdt, of duizenden met hem die nog niet in vizier waren.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Schoenzool schreef:
Kans op herhaling wordt als klein geschat lees ik.


:huh: :huh:

Rechtspraak schreef:
De reclassering schat de kans op recidive en de kans op letselschade in als hoog.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Gaat zich om het pieter baan centrum.
Daar zitten de specialisten op ggz vlak;

Citaat:
Het PBC schat het risico op recidive van gewelddadig gedrag op grond van het bovenstaande in als laag
.

Was weinig kans op herhaling op het plegen van een levensdelict.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Wie zijn er dan de gekken vraag ik me dan weer af
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Wie zijn er dan de gekken vraag ik me dan weer af



Zijn allemaal richtlijnen en protocollen voor hoe iemand beoordeeld wordt.
Iemand maakt zo'n beslissing ook niet alleen. Teamverband.
En meestal twee hoofdbehandelaren.

Feit:
Iemand pleegt een moord

Onderzoek:
Voldoet iemand aan een gedragseigenschap of geestelijke ziekte vallend binnen de DSM.
En zo ja is dit dan een ziekte waardoor iemand bv snel de rem verliest, leeft in wanen, persoonlijkheidsstoornis etc.
Is dat niet wordt het risico als nihil ingeschat.
Natuurlijk wordt iemand zijn gedrag 24/7 een weekje of zes minimaal gemonteerd. PBC medewerkers zijn getraind in fake gedrag. Gedragsobservaties zijn niet moeilijk als je daar voor bent opgeleid.
Gelukkig werken daar mensen die een stuk breder kunnen kijken dan de gemiddelde Nederlander en de mens achter de dader kunnen zien.

Neemt niet weg dat het goed is om iemand te vermoorden en dat het vreselijk is voor die date zijn familie.
Maar dat staat los van een veroordeling of behandeling.

De straffen in Nederland vind ik persoonlijk veel te laag. Maar dat vind ik ook als je te hard rijdt en iemand in puin rijdt, met drank op rijdt, huiselijk geweld, verkrachting.
Het is ook lang niet zo dat mensen na een celstraf vrij komen. Waar ik nu werk zijn de crisissituaties voor bv een straf, maar ook de uitbehandelde gedetineerde die te goed is voor de tbs maar nog niet op zichzelf kan wonen. Was perfect geregeld in het land. Deze vorm van opvang gaat steeds meer op bezuinigd worden. Tsja dan neem je risico's.

Wordt nog wel veel erger. We maken een hoop heissa om een oorlog 2000 km verderop.
Maar realiseren ons vrees ik niet op wat voor helling we zitten qua zorg en forensische zorg.
Ook dan gaan er een boel slachtoffers onnodig vallen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
-lijstje aanvullen doet-


:roflol: :roflol:
  Bericht 
Walker
Master
 
Schoenzool schreef:
Iemand met kanker zeggen we gelukkig ook niet tegen; "U tijd is voorbij, dus het leven een paar maanden of jaren rekken is nutteloos. Houdoe"


Nou....


Kankermedicijn Carvykti niet in basispakket door onvoldoende prijsonderbouwing fabrikant

Nieuwsbericht | 25-10-2022 | 12:00

Zorginstituut Nederland adviseert de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om het medicijn cilta-cel (Carvykti® ) niet te vergoeden uit het basispakket van de zorgverzekering. Het medicijn kan het leven verlengen van mensen met de kwaadaardige beenmergziekte multipel myeloom. Maar de aangeleverde financiële analyse van de fabrikant is van onvoldoende kwaliteit. Hierdoor kan het Zorginstituut niet beoordelen wat een redelijke prijs voor het medicijn zou zijn. Het Zorginstituut betreurt dat het genoodzaakt is een negatief advies uit te brengen en roept de fabrikant van Carvykti op om alsnog betrouwbare gegevens aan te leveren.

Effectief, maar duur medicijn

Het nieuwe medicijn Carvykti (ciltacabtagene autoleucel) is een effectieve behandeling voor volwassen patiënten met de kwaadaardige beenmergziekte multipel myeloom, dat ook wel de ziekte van Kahler wordt genoemd. Het gaat om patiënten bij wie 3 eerdere behandelingen de ziekte niet (voldoende) hebben afgeremd. Door een behandeling met Carvykti leven deze patiënten langer dan met een andere behandeling. Het Zorginstituut schat in dat in Nederland 140 mensen per jaar voor behandeling met Carvykti in aanmerking komen. De fabrikant vraagt een prijs van € 420.000 per patiënt. Bij vergoeding van het middel uit het basispakket van de zorgverzekering zouden de totale kosten oplopen tot meer dan € 37 miljoen per jaar.
Onduidelijk of Carvykti de hoge prijs waard is

Het Zorginstituut kan niet beoordelen of Carvykti de hoge prijs waard is.


En niemand die zich afvraagt of de kosten voor levenslang TBS wel proportioneel zijn.
 Pagina 14 van 23  [ 1149 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy