Pagina 27 van 61  [ 3003 berichten ]
  Bericht 
denprutsert
Pro
 
KanarieVW schreef:
En als je dan al besmet wordt, hoe groot denk je dat de kans is dat je er daadwerkelijk last van krijgt? Alle antwoorden zitten onder de 0%. Tippie van mij.

Vind het echt shocking dat mensen onder 60 na deze 3 maanden nog steeds bang zijn het te krijgen, maar wel lachend op de fiets of in de auto stappen en zich dan niet beseffen daarmee vele malen meer risico te lopen om op het IC te belanden.

Amen!
  Bericht 
shootme
Master
KanarieVW schreef:
En als je dan al besmet wordt, hoe groot denk je dat de kans is dat je er daadwerkelijk last van krijgt?

Mijn moeder 65+ heeft corona gehad, nergens last van achteraf.
Collega's en vrienden hebben het ook gehad, werken nu weer normaal als vroeger. Dus valt allemaal wel mee.

Maar de overheid houdt mensen graag bang en dat werkt goed.
  Bericht 
hneel
Master
Ik ken persoonlijk ook mensen die alleen maar lichte klachten hadden en er weer snel overheen waren. Maar ook die zwaar ziek zijn geworden. Waaronder een collega die half maart ziek werd en nog altijd niet terug aan het werk is.

Je weet gewoon vantevoren niet hoe het bij jezelf zal gaan.
  Bericht 
zadkine
Master
KanarieVW schreef:
Vind het echt shocking dat mensen onder 60 na deze 3 maanden nog steeds bang zijn het te krijgen, maar wel lachend op de fiets of in de auto stappen en zich dan niet beseffen daarmee vele malen meer risico te lopen om op het IC te belanden.


Lijkt me aardig om dat na te rekenen....zoeken
Kans op de dood door een verkeersongeluk is kleiner dan de kans op dood door corona over de eerste 5 maanden van dit jaar....laat staan over de maanden maart t/m mei. (met 600 verkeersdoden per jaar....150 per kwartaal gemiddeld tegen duizenden door corona)
(Het ging iedereen toch om de kans op dood , niet de kans op langdurige schade en revalidatie na corona? zo las ik althans wel veel reacties in dit draadje).
Even natellen leert dat er meer doden onder de 60 waren aan corona dan in het verkeer.....https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... eken....en dan reken ik ALLE verkeersdoden , dus ook de 60 plussers....


en dan alleen de "bevestigde" doden via rivm.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
zadkine schreef:
dan alleen de "bevestigde" doden via rivm.

En dan de mensen die nu minder dood gaan (rare zin)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Kans op de dood door een verkeersongeluk is kleiner dan de kans op dood door corona over de eerste 5 maanden van dit jaar....laat staan over de maanden maart t/m mei. (met 600 verkeersdoden per jaar....150 per kwartaal gemiddeld tegen duizenden door corona)
(Het ging iedereen toch om de kans op dood , niet de kans op langdurige schade en revalidatie na corona? zo las ik althans wel veel reacties in dit draadje).
Even natellen leert dat er meer doden onder de 60 waren aan corona dan in het verkeer.....https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... eken....en dan reken ik ALLE verkeersdoden , dus ook de 60 plussers....
Gaat mij om de risico's die je nu loopt. Er is een piek geweest die duizenden doden tot gevolg had maar die ligt lang en breed achter ons. Er worden nog steeds Corona doden geteld maar hoeveel daarvan zitten in de gezonde 60min catgorie?

1.5m samenleving is bullshit waar ik niet aan mee wens te doen.
  Bericht 
KanarieVW
Master
hneel schreef:
Ik ken persoonlijk ook mensen die alleen maar lichte klachten hadden en er weer snel overheen waren. Maar ook die zwaar ziek zijn geworden. Waaronder een collega die half maart ziek werd en nog altijd niet terug aan het werk is.

Je weet gewoon vantevoren niet hoe het bij jezelf zal gaan.
Ik heb het hele pallet wel gezien in m’n directe omgeving. Doden, zieken en mensen die er geen enkele last van hebben gehad. Er zijn meerdere doden door k@nker, hart infarcten etc de afgelopen jaren geweest in mijn omgeving. C19 is niet ineens belangrijker ofzo.

M’n schoonvader zaagt een paar weken terug z’n hand eraf met klussen. Bijna met pensioen. Ben je lekker mee. En je dan druk maken om een kans van 0,niks op een ziekte waarvan niet eens gezegd is dat je er überhaupt echt ziek van wordt...?

Hou op hoor
  Bericht 
shootme
Master
zadkine schreef:
Lijkt me aardig om dat na te rekenen....zoeken

https://smartexit.nu/home/#feitenencijfers
  Bericht 
Dave
Webspecialist
corona hier corona daar corona overal.. Of... Toch niet?

Citaat:
Met name in Duitsland waren veel mensen op de been. Bijvoorbeeld op Alexanderplatz in Berlijn, waar naar schatting 15.000 betogers verzamelden.



Kᴀᴛ🕷
@kat_cary Jun 7, 2020
🎥Thousands protesting at Berlin's Alexanderplatz. 🇩🇪
#BlackLivesMatter 



Kᴀᴛ🕷
@kat_cary Jun 7, 2020
🎥This is #BlackLivesMatter  plaza in Washington, DC 🇺🇸



Adam Parkhomenko
@AdamParkhomenko Jun 6, 2020
Protestors have begun walking to the White House from the Capitol



Citaat:
In Frankrijk zijn vandaag 23.300 mensen op de been geweest om te demonstreren tegen racisme en politiegeweld, van wie 5.500 in Parijs. Dat maakt het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken zojuist bekend.


Citaat:
In steden in Australië demonstreren zaterdag tienduizenden mensen tegen politiegeweld en racisme. De demonstraties gaan in tegen een uitspraak van een rechtbank die een demonstratie in Sydney verbood.


Het maakt allemaal ineens niet meer uit of wel? Ga weer eens gewoon normaal doen dan!
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
In Frankrijk zijn vandaag 23.300 mensen op de been geweest om te demonstreren tegen racisme en politiegeweld, van wie 5.500 in Parijs. Dat maakt het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken zojuist bekend.
De gele hesjes protesten werden hardhandig de nek omgedraaid met corona als excuus. Maar als je tegen racisme protesteert kun je uiteraard niemand besmetten :loco:

Dave schreef:
De demonstraties gaan in tegen een uitspraak van een rechtbank die een demonstratie in Sydney verbood.
Deze is echt lachwekkend. Australie is corona vrij en dan willen ze een buiten evenement verbieden. Ik ben het niet eens met racisme jankerds maar ze hebben wel gelijk dat ze zich niets van de angsthazen hebben aangetrokken.

Dave schreef:
Het maakt allemaal ineens niet meer uit of wel? Ga weer eens gewoon normaal doen dan!
Nog een weekje geduld en dan zien we wel of niet de piek van de jankerds op de Dam
  Bericht 
Ducantoni
Master
Dikke Dakduif schreef:
Dave schreef: Het maakt allemaal ineens niet meer uit of wel? Ga weer eens gewoon normaal doen dan! Nog een weekje geduld en dan zien we wel of niet de piek van de jankerds op de Dam

Dit gaat er inderdaad eentje worden om naar uit te zien.
Als er meer mensen in de statistieken verschijnen, heb je een goed bewijs in handen, is er geen piek, dan ben ik benieuwd wat de officiële reactie gaat worden aangaande het handhaven of aanpassen van een aantal maatregelen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ducantoni schreef:
Als er meer mensen in de statistieken verschijnen, heb je een goed bewijs in handen
En dan is de postie van Halsema echt niet meer te handhaven. Dit is echt een win-win.
  Bericht 
R
Master
Dave schreef:
Jij denkt dat iedere stoel zn eigen filter heeft? Dat lijkt me wat inefficient.

Oja, ik praatte een ander na, is inderdaad niet efficient. Kwaliteit van het filter en tijdige vervanging is wel van belang. Ik las iets over 6000 vlieguren. Dat valt dan wel mee.

Een rits UVC erbij blijft volgens mij van belang. Probleem hierbij is de doorvoersnelheid. Vandaar wat meer dan één lampje.
De gaatjes in HEPA zijn groter dan het coronavirus. Daarmee houdt het HEPAfilter nog steeds een deel van de virusdeeltjes uit de lucht, met hetzelfde principe als niet-medische mondkapjes doen.

En aangezien de hoeveelheid ingeademde virusdeeltjes van belang zijn of je er ziek van kan worden, helpt het allemaal. Zeker in combinatie en met verhoging van de luchtvochtigheid.
  Bericht 
R
Master
Ducantoni schreef:
Als er meer mensen in de statistieken verschijnen

Misschien door het gebruik van tram en bus maar ik denk zelf van niet.
Hebben die vervoersmiddelen nu eindelijk alle raampjes open? Want verontrustende berichten dat die OVmensen ook met de auto of motor willen gaan, is pas erg.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Dikke Dakduif schreef:
En dan is de postie van Halsema echt niet meer te handhaven.

Daar weten ze ongetwijfeld nog een draai in een andere richting aan te geven.
Excuses (per brief of persconferentie) of een motie in de raad die onvoldoende ondersteund wordt, maar ze zal niet zomaar weggeserveerd worden.
De baantjescarrousel mag immers niet in gevaar komen.
R schreef:
Hebben die vervoersmiddelen nu eindelijk alle raampjes open?

Afgezien van een kleine serie sprinters is dat bij het treinmaterieel al niet meer mogelijk. Bij trams en bussen gaan dan tenminste nog regelmatig de deuren open, dan is er nog een beetje luchtverversing.

R schreef:
Want verontrustende berichten dat die OVmensen ook met de auto of motor willen gaan, is pas erg.

Vanuit linkse denkbeelden gezien, zondermeer.
Maar gezien het uitblijven van drukte in bijvoorbeeld de trein heeft vermoedelijk een deel van de reizigers die keuze al gemaakt.
  Bericht 
R
Master
Persoonlijk gezien mogen wel weer wat maatregelen aangescherpt worden; de horror op de weg neemt alweer angstaanjagende vormen aan.
  Bericht 
shootme
Master
let maar op: Rekeningrijden wordt versnelt ingevoerd omdat iedereen de auto pakt omdat het OV te weinig capaciteit heeft.
  Bericht 
Story
Master
 
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker


Actuele cijfers COVID-19: 7 juni 2020

Positief geteste personen 47.574 (+239)
Ziekenhuisopnames 11.789 (+4)
Overleden personen 6.013 (+2)
  Bericht 
Dion
Tour de France kenner '18
Thnx Teun. 2 is bijna 0. Volgende week zal het wel een dag zover zijn. Daarna komt de demonstratiepiek.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
shootme schreef:
let maar op: Rekeningrijden wordt versnelt ingevoerd omdat iedereen de auto pakt omdat het OV te weinig capaciteit heeft.
Jouw manier van denken kwalificeert je om VVD politicus te worden. Nu nog even je geweten amputeren en veel windvaan-O-sol zetpillen gebruiken en je bent er helemaal klaar voor!

Dion schreef:
2 is bijna 0. Volgende week zal het wel een dag zover zijn. Daarna komt de demonstratiepiek.
Meestal is er een dinsdagpiek die de altijd lage weekend cijfers wat opkrikt. Ik vond de cijfers van afgelopen donderdag en vrijdag trouwens wat aan de hoge kant dus wellicht juichen we te vroeg. Die demonstratiepiek gaat er natuurlijk nooit komen. Zelfs als daar 200 honderd mensen besmet zijn dan eindigen er mischien zes onder de groene zoden en dat verspreid over meerdere dagen. Dat is ruis.
  Bericht 
Dion
Tour de France kenner '18
Dikke Dakduif schreef:
Meestal is er een dinsdagpiek


Klopt. Maar de 0 mag ook in het weekend zijn.

Dikke Dakduif schreef:
demonstratiepiek gaat er natuurlijk nooit komen. Z


Laten we hopen van niet.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Als ie er niet komt, kunnen de voetbalstadions ook wel open voor publiek :thumb:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ye.. Alweer een reuze interessant interview.. Het virus is al weg.

De data die nu nog gevonden wordt is al weken oud. Zelfs hydroxychloroquine en zink komt aan bot, speciaal voor de Kwibussen.


Youtube video
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
Alweer een reuze interessant interview.. Het virus is al weg.
Heerlijk tegendraads en zeker overtuigend. Ben benieuwd hoe lang het joetjoep blijft staan. Ik krijg er al ongevraagd een extra informatiebalkje bij (gebruik VPN die momenteel via de UK re-route)
  Bericht 
Story
Master
 
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker


Actuele cijfers COVID-19: 8 juni 2020

Positief geteste personen 47.739 (+165)
Ziekenhuisopnames 11.794 (+5)
Overleden personen 6.016 (+3)
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Heerlijk die creativiteit. Moest afgelopen weekend al aan het idee denken maar er zijn dus echt artiesten die het uitvoeren.

https://www.nu.nl/muziek/6056510/tim-ak ... -fans.html
  Bericht 
FocusWagon
Master
WNS2.0D schreef:
Heerlijk die creativiteit. Moest afgelopen weekend al aan het idee denken maar er zijn dus echt artiesten die het uitvoeren.


Publiciteitsstunt....

https://www.nu.nl/muziek/6056510/vliegt ... redirect=1
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker


Actuele cijfers COVID-19: 9 juni 2020

Positief geteste personen 47.903 (+164)
Ziekenhuisopnames 11.800 (+6)
Overleden personen 6.031 (+15)
  Bericht 
Joël D.
Master
Kan je niet beter twee assen gebruiken voor het aantal doden en besmettingen? Gezien daar een factor 10-30 verschil in zit.
  Bericht 
Story
Master
 
Wat een idee! Wacht, ik doe het direct:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Maserati Teun schreef:
Overleden personen 6.031 (+15)
Daar is ie weer, de dinsdag piek. Maar dat RIVM data volkomen kut is, wisten we eigenlijk wel.

https://www.maurice.nl/2020/06/08/anoni ... iekenhuis/


We zitten nu al een tijdje op een gemiddelde van <10 doden per dag. Ik vraag me af hoe de verdeling is tussen dor hout, obesen en slachtoffers die er relatief gezond in gingen. Ik kan me zo voorstellen dat het verschijnsel van gezonde mensen die toch dood gaan aan Corona, iets was van de piek periode. Maar dat kan maar beter niet bekend worden want we moeten wel bang blijven en in het gelid lopen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat het verschijnsel van gezonde mensen die toch dood gaan aan Corona, iets was van de piek periode.

Je kan wel gezond zijn, maar als je immuunsysteem overreageerd heb je alsnog een probleem.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Advocatenblad schreef:
¨BESTRIJDING CORONA GAAT TEN KOSTE VAN DEMOCRATISCHE RECHTSSTAAT

De maatregelen tegen het coronavirus zijn gebaseerd op een wet die daar­voor grotendeels geen grondslag biedt en zijn in strijd met de Grondwet. De democratische rechtsstaat wordt behoorlijk verwaarloosd, stelt Willem van der Werf, partner bij Van der Feltz advocaten.

Na aanvankelijke lof over de voortvarende aanpak van het kabinet bij de bestrijding van het corona­virus COVID-19, rijst langzaamaan steeds meer kritiek. Ondanks de steunmaatregelen zijn de economische gevolgen steeds sterker voelbaar. Naar verwachting staat ons een langdurige crisis te wachten.
Ook functioneren de Tweede en Eerste Kamer nauwelijks en zijn de gerechten lange tijd gesloten geweest. Burgerrechten worden op grote schaal ingeperkt door de voorzitters van de veiligheidsregio’s, die door geen enkel democratisch gekozen orgaan rechtstreeks kunnen worden gecontroleerd. Hun noodverordeningen zijn gebaseerd op een twijfelachtige juridische grondslag, hebben een twijfelachtige inhoud, en kennen een twijfelachtige handhaafbaarheid. En dat terwijl overtreding niet alleen bestuursrechtelijk maar ook strafrechtelijk wordt gesanctioneerd.

De vraag naar nut en noodzaak van de gekozen maatregelen staat hierbij niet ter discussie. Het gaat erom dat bij de inperking van de burgerrechten de democratische rechtsstaat moet worden geëerbiedigd. Die democratische rechtsstaat lijkt bij de bestrijding van het coronavirus echter behoorlijk te worden verwaarloosd.

WETTELIJKE GRONDSLAG
Op zondag 15 maart 2020 kondigde het kabinet maatregelen af zonder enige wettelijke grondslag. Binnen een half uur na af loop van de persconferentie moesten alle restaurants, cafés, sportclubs, sauna’s, seksclubs, coffeeshops en casino’s in Nederland sluiten. Ook mochten de scholen en kinderopvangcentra een dag later niet meer open gaan. Pas in de loop van de week werden de maatregelen neergelegd in de noodverordeningen, die gaandeweg steeds verder werden aangescherpt. Daarbij werd gekozen voor inzet van de Wet publieke gezondheid (hierna: Wpg) en de Wet veiligheidsregio’s (hierna: Wvr).

De minister van VWS heeft ingevolge art. 7 Wpg de leidende taak bij de bestrijding van de epidemie en de uitvoering van de bijzondere bepalingen voor de bestrijding van de infectieziekten. Ook kan de minister de voorzitters van de veiligheidsregio’s opdragen om bij een dreiging of bestrijding van een epidemie toepassing geven aan diverse bevoegdheden, indien sprake is van een infectieziekte die behoort tot groep A, de meest besmettelijke variant waartoe het coronavirus COVID-19 werd gerekend. Het gaat om het nemen van het geven van voorschriften van technisch-hygiënische aard, het ontsmetten of sluiten van goederen, gebouwen en terreinen. Er moet dan wél steeds sprake zijn van ‘een geval van besmetting’.

De Wpg biedt dus vergaande mogelijkheden om individuele gevallen van besmetting aan te pakken, maar niet de mogelijkheid om ter bestrijding of voorkoming van besmetting maatregelen op te leggen aan de gehele maatschappij. De minister van VWS heeft daarin toch willen voorzien door – ‘mede namens de minister van Justitie en Veiligheid’ – de voorzitters van de veiligheidsregio’s ingevolge art. 7 Wpg op te dragen om van hun openbare ordebevoegdheid als bedoeld in de Wvr gebruik te maken.

Gedoeld wordt op art. 39 Wvr, dat bepaalt dat de voorzitter van de veiligheidsregio in geval van (ernstige vrees voor) een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis bevoegd is om ‘bij uitsluiting’ onder meer noodverordeningen vaststellen en noodbevelen te geven als bedoeld in de Gemeentewet. Ook kan de voorzitter demonstraties en religieuze bijeenkomsten verbieden of reguleren. Verder is de voorzitter bevoegd om zorg te dragen voor de feitelijke handhaving van de openbare orde.
De noodverordeningen vinden hun grondslag in art. 176 Gemeentewet, op grond waarvan algemeen verbindende voorschriften kunnen worden gegeven die ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig zijn. Dat artikel bepaalt ook dat daarbij uitsluitend van ‘andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften’ kan worden afgeweken.

VRIJHEID VAN GODSDIENST
In strijd met art. 176 Gemeentewet zijn echter diverse in de Grondwet neergelegde grondrechten ingeperkt. Het beperken van samenkomsten in gebouwen vormt een inbreuk op de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging (art. 6 Grondwet). Het verbieden van fysiek onderwijs in scholen vormt een inbreuk op de vrijheid van onderwijs (art. 23 Grondwet). De verboden op samenkomsten binnenshuis en het toestemmingsvereiste om zorginstellingen te bezoeken een inbreuk op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (art. 10 Grondwet) en het huisrecht (art. 12 Grondwet). Gesteld kan worden dat sprake is van botsende grondrechten, omdat de overheid ook de volksgezondheid moet bevorderen (art. 22 Grondwet) en het recht op leven moet beschermen (art. 2 EVRM). Maar die grondslagen zijn niet gekozen.1
Zelfs in geval van een noodtoestand had het verbod op samenkomsten binnenshuis niet verder kunnen gaan dan een beperking tot maximaal 10 personen (art. 11 Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag). Er is daarmee maar één conclusie mogelijk: de op art. 7 Wpg en art. 176 Gemeentewet gebaseerde noodverordeningen zijn gedeeltelijk onverbindend.

Dat is overigens niet het enige bezwaar. De teksten van de noodverordeningen zelf zijn ook op diverse punten onduidelijk. Zij laten niet alleen ruimte voor interpretatieverschillen, maar zij verschillen ook vaak per veiligheidsregio. Zo is niet gedefinieerd wat er onder een samenkomst buiten de publieke ruimte wordt verstaan. Ook is in diverse noodverordeningen vermeld dat een verbod geldt om verpleeghuizen binnen te gaan, terwijl andere bepalen dat een toestemmingsvereiste geldt. Overtreding van de noodverordening levert daarbij een strafbaar feit op als bedoeld in art. 443 Wetboek van Strafrecht. Zo laten mensen het wel uit hun hoofd om bij de rechter de schending van het legaliteitsbeginsel aan de orde te stellen. Een strafblad is velen dat niet waard.

HANDHAVING
Een ander bezwaar richt zich op de handhaafbaarheid van de voorschriften. De voorzitters van de veiligheidsregio’s beschikten niet over de in art. 125 neergelegde bevoegdheid van burgemeesters om een last onder bestuursdwang of onder dwangsom op te leggen tot handhaving van de noodverordeningen. Hierin is echter voorzien door de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid (Stb. 2020, 124) op 24 april 2020, deels met terugwerkende kracht tot 16 maart 2020. In de praktijk blijken veel handhavers het nog steeds lastig te vinden om op te treden.

Tot slot is er het bezwaar van het democratische tekort. De Tweede en Eerste Kamer hebben niets te zeggen over de aanwijzingsbrieven van de minister van VWS. Ook de gemeenteraden komen niet in beeld. Uitsluitend de burgemeesters zijn bevoegd om tegen de vaststelling van de noodverordeningen bezwaar aan te tekenen. De kans dat dit gebeurt is uitermate klein als die verordeningen zijn gebaseerd op een opdracht van de minister van VWS. De voorzitters van de veiligheidsregio’s hoeven zelf slechts achteraf schriftelijk verslag uit te brengen aan de raden van de getroffen gemeenten over het verloop van de gebeurtenissen en de besluiten die hij heeft genomen. Elke serieuze vorm van democratische controle door de gemeenteraad of het parlement bij aanvang van en tijdens de crisis ontbreekt dan ook.

NOODTOESTAND
Dat is opmerkelijk. Want zelfs indien de noodtoestand wordt uitgeroepen of noodbepalingen in werking worden gesteld, is de democratische controle een stuk beter geregeld. Indien ingevolge de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden bij Koninklijk Besluit de (algemene of beperkte) noodtoestand wordt afgekondigd, dan treedt die niet eerder in werking na mededeling aan de Eerste en Tweede Kamer en bekendmaking in het Staatsblad. Vervolgens kunnen de Staten-Generaal in gezamenlijke vergadering de noodtoestand op­heffen indien zij van oordeel zijn dat deze niet of niet langer mag voortduren.

Indien sprake is van het afkondigen van noodbepalingen zonder uitroeping van de noodtoestand, bij voorbeeld op grond van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag, moet zo spoedig mogelijk een voorstel voor een verlen­gingswet naar de Tweede Kamer worden gezonden. In alle gevallen blijft ons parlement dus nauw bij de besluitvorming betrokken.

Inmiddels onderkent de minister van Justitie en Veiligheid dat de huidige noodverordeningen hun langste tijd hebben gehad. Omdat het coronavirus voorlopig nog niet is uitgedoofd, komt er opnieuw een tijdelijke wet. In deze wet worden de ‘anderhalvemeternorm’ in de samenleving en gedragsvoorschriften ter bescher­ming tegen het virus gereguleerd. Verder zullen daarin delegatiegrondslagen voor nadere maatregelen wor­den opgenomen. De Wpg en de overige bestaande wettelijke bevoegdheden blijven gewoon bestaan, aldus de minister.2

WEINIG GOEDS
Dat belooft helaas weinig goeds. Ook als de bescherming van de volksgezondheid voorop wordt gesteld, moeten we vrezen dat er een ‘tijdelijke’ wet door het parlement zal worden gejaagd, die de juridische basis zal vormen voor een vergaande inperking van grondrechten en die de invulling van materiële normen gro­tendeels via delegatiebevoegdheden overlaat aan de Kroon of aan de voorzitters van de veiligheidsregio’s. Het zwaartepunt van de normering wordt daarmee nog verder verschoven naar de uitvoerende macht, ter­wijl de formele wetgever slechts een bijrol krijgt in de vorm van voorhangprocedures of – zoals nu – controle achteraf.

Er is geen sprake van een incident. Zo is de Omgevingswet, één van de grootste wetgevingsprojecten ooit, eveneens een kaderstellende wet waarbij de invulling van materiële normen grotendeels wordt overgelaten aan de Kroon. Met de staatsrechtelijke kritiek daarop is niets gedaan.3 De ervaring leert bovendien dat de tijdelijkheid van tijdelijke wetten relatief is. De laatste grote crisiswet, de Crisis- en herstelwet, zou vier jaar gelden, maar is toch grotendeels permanent gemaakt.4

Kortom: het coronavirus wordt juridisch te lijf gegaan met besluitwetgeving, gebaseerd op een wet die daar­voor grotendeels geen grondslag biedt en die bovendien in strijd is met de Grondwet.

De oplossing moet niet worden gezocht in tijdelijke wetgeving waarbij de grondrechten worden ingeperkt en de invulling van de normen geschiedt door de Kroon of de voorzitter van de veiligheidsregio. Dat is meer van hetzelfde. Het is beter om bij voorbeeld via wijziging van de Wpg een permanente wettelijke grondslag te creëren waarmee op landelijk uniforme wijze en aan de hand van duidelijke criteria de grondrechten kunnen worden inge­perkt ten behoeve van het recht op leven en gezondheid.

Daarbij moeten natuurlijk ook de economische en maatschappelijke gevolgen van de maatregelen worden betrokken. De rol van het parlement kan worden vergroot door de wettelijke regeling te koppelen aan die van de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden, zodat het parlement in elke fase direct betrokken blijft.

BALANS
Het lijdt geen twijfel dat het noodzakelijk was om vergaande maatregelen op te leggen. Een juridisch correcte basis voor de inperking van burgerrechten is evenwel geen bijzaak maar een essentiële waarde binnen een democratische rechtsstaat.

Met een permanente wettelijke regeling die de juiste balans vindt tussen wetgevende en uitvoerende macht, tussen de bescherming van de volksgezondheid enerzijds en de grondrechten en sociale en economische belangen anderzijds, kan niet alleen het coronavirus te lijf worden gegaan, maar kan ook onze aangetaste democratische rechtsstaat weer herstellen.

1. De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 25 mei 2020 een zgn. voorlichting aan de Tweede Kamer gestuurd waarin deze problematiek ook aan de orde komt. In dit advies wordt uitgebreid op de grondwettelijke aspecten van de (voor)genomen crisismaatregelen ingegaan.
2. Kamerstukken II 2019/20, 35300 VI, nr. 124.
3. F.A.G. Groothuijse, K.M. Landman en R. Nehmelman, ‘Constitutionele aardverschuivingen in het omgevingsrecht?’, NJB 30 maart 2018, p. 848 e.v.
4. Wet van 28 maart 2013 tot wijziging van de Crisis- en herstelwet en diverse andere wetten in verband met het perma¬nent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen van enkele verbeteringen op het terrein van het omge¬vingsrecht (Stb. 2013, 144).
  Bericht 
WNS2.0D
Master
https://www.nu.nl/coronavirus/6056920/b ... lsema.html

Wat een poep redeneringen.
Ja natuurlijk is een burgemeester in eerste instantie alleen naar de eigen gemeente verantwoording verschuldigd. Maar als een burgemeester landelijk beleid dwarsboomt mag de landelijke politiek zich er natuurlijk best mee bemoeien. Sterker nog, dat is ze verplicht!

Bij ons in huis ben ik de baas. Maar als ik mijn kinderen mishandel (en voor het gemak ook hun vriendjes die ze meenemen) dan vindt justitie daar ook wat van. Amsterdam heeft zich aan de wet te houden en de bestuurders van die stad zijn daarvoor verantwoordelijk. Als mutsje Halsema het nodig vindt om regeltjes in eigen belang te negeren en dit landelijk met haar giftige Calimero lachje uit te dragen dan frustreert ze gewoon keihard het werk van de landelijke politiek. Daar mag je van alles van vinden, maar in haar positie kan dat niet.
  Bericht 
viffer
Master
WNS2.0D schreef:
Bij ons in huis ben ik de baas.


Dat zeg ik ook, zo lang mijn vriendin dat niet hoort :lol:
  Bericht 
knikkerknakker
Pro
 
Citaat:
waarbij iedere bestuurslaag op zijn eigen niveau moet opereren en op dat niveau ook verantwoording moet afleggen


Dat is dus ook precies wat Halsema niet deed, ze probeerde Ferd en Rutte erbij te betrekken. Om de verantwoording bij hun te leggen.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Als je thuis of ergens een feestje houdt, vraag iedereen zijn telefoon op vliegtuigstand te zetten..

Begint beetje eng te worden.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Het nieuwe normaal: iedereen laat zijn telefoon thuis.
  Bericht 
basjuh1981
Master
viffer schreef:
Dat zeg ik ook, zo lang mijn vriendin dat niet hoort :lol:

Ik zeg wel eens "Waar de man woon, draagt hij de kroon". Er wordt alleen hard gelachen dan.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
viffer schreef:
Dat zeg ik ook, zo lang mijn vriendin dat niet hoort :lol:

Mijn vriendin heeft daar niet zoveel moeite mee.... zolang mijn vrouw maar niets merkt.
  Bericht 
snovvdog
Master
Forza! schreef:
Als je thuis of ergens een feestje houdt, vraag iedereen zijn telefoon op vliegtuigstand te zetten..

Begint beetje eng te worden.

En als je altijd 24/7 piketdienst hebt?

Ik begrijp het wel hoor, wat ik doe met een vriendin van me is telefoons ruilen, zij die van mij ik die van haar als we ergens wat gaan drinken, lekker kinderachtig maar voorkomt het gekut op insta/snap/whatsapp, maar als iemand belt (wat in mijn geval meestal wel belangrijk is, ouders of klanten) kan er wel nog opgenomen worden.
  Bericht 
viffer
Master
WNS2.0D schreef:
Mijn vriendin heeft daar niet zoveel moeite mee.... zolang mijn vrouw maar niets merkt.


Zo vind mijn vriendin het wel leuk als ik af en toe een nachtje van huis ben, mijn vrouw daarentegen ...
  Bericht 
zadkine
Master
Forza! schreef:
Als je thuis of ergens een feestje houdt, vraag iedereen zijn telefoon op vliegtuigstand te zetten..


Zou het niet genoeg zijn om data verkeer uit te zetten (ook de blauwe tand)....kan je nog wel bellen en sms'en voor noodgevallen.
Maar een app heeft dan zeker geen verbinding meer.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
iets met offline data later synchroniseren?
  Bericht 
zadkine
Master
Zou het? Als de corona app blutooth nodig heeft om de afstand tot andere telefoons te bepalen?

Maar ik kan het mis hebben....per slot is de werking van die corona app nog niet bekend.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
WNS2.0D schreef:
Het nieuwe normaal: iedereen laat zijn telefoon thuis.
Zijn we mooi van dat irritante gefilm bij festivals af. Wel weer lastig om je maten terug te vinden als je een beetje aan het dwalen bent.
  Bericht 
shootme
Master
WNS2.0D schreef:
Maar als een burgemeester landelijk beleid dwarsboomt mag de landelijke politiek zich er natuurlijk best mee bemoeien. Sterker nog, dat is ze verplicht!

je vergeet dat ze ook voorzitter is van de veiligheidsregio. HAAR handtekening staan onder alle verboden voor oa ondernemers die geen omzet mogen draaien vanwegen dit virus. En dan knijpt ze een oog dicht want dat past haar politieke agenda beter.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
shootme schreef:
je vergeet dat ze ook voorzitter is van de veiligheidsregio. HAAR handtekening staan onder alle verboden voor oa ondernemers die geen omzet mogen draaien vanwegen dit virus. En dan knijpt ze een oog dicht want dat past haar politieke agenda beter.

Dat is zeer verwerpelijk maar een lokaal feestje.
 Pagina 27 van 61  [ 3003 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Leden gezien in dit onderwerp:

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy