▼
[ 2922 berichten ]
Voor mij niet. Ik heb m erg goedkoop kunnen kopen. €10k incl import waar een vergelijkbaar model in NL toen €14k was. (Nu €13.5k ongeveer)
Afgelopen jaar beurtje, driem en 4 bandjes. Dus zit nu op €1100 onderhoud ongeveer die ik al had meegerekend bij de aanschaf.
Dus dit is eigenlijk het 1e 'onverwachte' onderhoud.
Met vliegwiel dus ver over de 1500
Had wel een mooie 1er uit 2017 gezien in Heidelberg
Gewoon fixen als de rest van de auto goed is en bevalt.
Heb dat ook laten doen bij mijn 330Cd rond de 200k en dat was ook iets van 1100 euro.
Daarna nog een ton er bij opgezet en lekker mee gereden totdat iemand hem een stukje korter maakte aan de achterkant.
Lijkt me sterk dat het vliegwiel iets met die klachten te maken heeft.
Dit lijkt meer op versleten lagers van de versnellingsbak.
Het is het druklager waarvan de herrie stopt bij ontkoppelen.
Die ingaande as wordt ook wel prise as genoemd. Zit soms ook in een set, net als het glijlager.
Op de koppelingsplaat zie je die veertjes liggen, die dempen trillingen.
Kun je hier mooi zien op 3:12
▶ Youtube video
Doe ook gelijk de krukaskeerring. Heb je meteen het vliegwiel los voor inspectie. Maar zo'n ouderwetse gaat nauwelijks stuk. Je zou er een lichtere in kunnen zetten (als ze er voor die auto zijn), is een tune.
Alleen de remservice kun je niet goed zelf doen dus die zou ik ook uitbesteden.
Ik heb juist herrie (soms, ook niet altijd) als die in z'n vrij staat
Ja, dat kan kloppen. Zelfs een nieuw druklager hoor je dan nog als je goed luistert.
Dat vind ik wel bijzonder goedkoop, daar heb ik ze niet voor.
De bougies van mijn Maserati QP-4 kostte NLG 25 excl BTW per stuk. Ik had er maar 8 nodig .
Nope 10 Euro per stuk, minimaal. Jij zit nog met oude prijzen in je hoofd denk ik. Prijzen zijn sinds covid meerdere keren over de kop gegaan. Betreffende heel veel auto onderdelen overigens, heb heel wat prijsupdates door mogen voeren op veel producten in veel gevallen zelfs 25% ieder half jaar.
edit: yup... Was 10 Euro de stuk nu 16 Euro de stuk.
En dan zitten ze er nog niet in.
jajaja zo werkt het niet bij garages. Afgewerkte olie moet ook weer weggegooid worden, kost geld. Tuurlijk kan je alles zelf doen maar dat kan een pestbende worden heb ik een keer ervaren. Er ligt net een nieuwe garagevloer in van duizend Euro (oke misschien vijfhonderd.. de jongens moesten compenseren met een andere opdracht). Los daarvan ben ik niet de jongste meer waarbij gezondheid een hoofdrol speelt, geen zin om over de garagevloer te dweilen met mn lichaam. Heb het laatst mogen doen ivm die koelleidingshit, bodemplaat weghalen en weer terugzetten. Wat een ellende is dat, gaat 100x makkelijker met een brug (en veiliger). Zelfde verhaal met olie.
Ja dat snap ik ook niet maar het komt schijnbaar vaker voor.
Nr 1-5 in totaal 20 minuten. Daarna moet je voor nr 6 de halve parafaan uit elkaar knutselen.
NGK zijn inkoop 9,xx ex, maar om het in een uurtje rond te krijgen zal je echt moeten opschieten.
Die kleine 7 liter 5w50 of 10w60 die ie lust was altijd rond de 10 per liter, is al gerust 15 tegenwoordig.
Ach, hij is wel leuk
Toleranties worden mogelijk overschreden als ook het schakeldeel warm is gedraaid.
Ik lees toch echt overal dat druklager geluid maakt bij koppeling ingetrapt. Dit geluid in z'n vrij lijkt uit de bak zelf te komen. Schijnt niet zo erg te zijn zolang er tijdens het rijden zelf geen ratel of fluit uit de bak komt, en dat is niet het geval.
Blijft het trillen vd koppeling nog over, wat dus wel weer aan de drukgroep kan liggen.
Waar dan?
Druklager is niet de drukgroep.
Die veertjes en het verende midden van de frictieplaten zijn de trillingsdempers.
Je moet gewoon de hele handel vervangen, van krukaskeerring tot prise as.
Alleen het vliegwiel moet je nog niet bestellen.
Wacht even de offerte af, neig naar het gewoon zo laten.
oftewel een volledige bakrevisie. Die prise as zit meestal redelijk volgeschoven in de versnellingsbak.
Daar ga ik niet aan beginnen.
Ik laat het maar zo denk ik. Het trillen is zeer minimaal, het geratel is te voorkomen door niet teveel in de vrij te laten rammelen.
Ik rij toch nooit jaren in dezelfde auto, met max 2 jaar (+- 20.000km max) rij ik vast weer iets anders
Ik dacht dat je die er vrij makkelijk in kon prikken.
Dan zou ik daar van afzien. Ik neem aan dat die as harder is dan de druklager.
Maar voor de Bimmer zullen ze vast duurder zijn...
(effe gekeken, inderdaad vanaf een tientje/st.)
https://www.jendvandenbosch.nl/bougie-d ... -lang.html
Deze gebruik ik altijd. Ideaal met een magneet onderin. Houd de bougie mooi vast.
Dit is al zo sinds ik de auto heb en het wordt ook niet erger. M'n garage zelf zegt dat er niks zorgwekkends is. Misschien ben ik gewoon een mierenneuker qua auto's
▲
[ 2922 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Zou voor mij reden zijn om direct afscheid te nemen
Voor mij niet. Ik heb m erg goedkoop kunnen kopen. €10k incl import waar een vergelijkbaar model in NL toen €14k was. (Nu €13.5k ongeveer)
Afgelopen jaar beurtje, driem en 4 bandjes. Dus zit nu op €1100 onderhoud ongeveer die ik al had meegerekend bij de aanschaf.
Dus dit is eigenlijk het 1e 'onverwachte' onderhoud.
Dave
Webspecialist
op
.. hmm nouja, ik vind het vroeg... Of er moet een meidje of omgebouwde in gereden hebben met lamme voet.. Zou ook kunnen.
Dashcam Drenthe schreef:
145.000km,
.. hmm nouja, ik vind het vroeg... Of er moet een meidje of omgebouwde in gereden hebben met lamme voet.. Zou ook kunnen.
Dashcam Drenthe
Master
1e offerte van een andere garage is €1100.
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt.
M'n vaste garage nog even gebeld, en die denkt meer aan de drukgroep net als [~Olds 76] dan dat het in het vliegwiel zit.
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt.
M'n vaste garage nog even gebeld, en die denkt meer aan de drukgroep net als [~Olds 76] dan dat het in het vliegwiel zit.
Mdw
Ultimate Master
Dashcam Drenthe schreef:
1e offerte van een andere garage is €1100.
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt.
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt.
Met vliegwiel dus ver over de 1500
Dashcam Drenthe
Master
Jep...
Dus ga ik alles in 1x doen.
Of alleen drukgroep en koppeling met risico dat het tóch het vliegwiel is..
Of gewoon laten zoals het is, omdat het een lichte trilling is en waarschijnlijk nog heel lang goed gaat..
Mja..mja..
Dus ga ik alles in 1x doen.
Of alleen drukgroep en koppeling met risico dat het tóch het vliegwiel is..
Of gewoon laten zoals het is, omdat het een lichte trilling is en waarschijnlijk nog heel lang goed gaat..
Mja..mja..
Dashcam Drenthe
Master
Geen idee. Maar ik kan in deze auto een zeer prettige zitpositie vinden, wat ik niet bij veel auto's heb. Dus dat is mij ook wel wat waard..
Hoorde ook iemand met een 330e die er vanaf wilde
Hoorde ook iemand met een 330e die er vanaf wilde
Dave
Webspecialist
Op termijn, zeker. Maar die persoon kan gewoon inruilen aangezien courant merk.
Jij kennende wil je weer ergens wat ophalen ergens in bijna Oostenrijk.
Jij kennende wil je weer ergens wat ophalen ergens in bijna Oostenrijk.
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Jij kennende wil je weer ergens wat ophalen ergens in bijna Oostenrijk.
Had wel een mooie 1er uit 2017 gezien in Heidelberg
18vti
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Dus ga ik alles in 1x doen.
Gewoon fixen als de rest van de auto goed is en bevalt.
Heb dat ook laten doen bij mijn 330Cd rond de 200k en dat was ook iets van 1100 euro.
Daarna nog een ton er bij opgezet en lekker mee gereden totdat iemand hem een stukje korter maakte aan de achterkant.
Blaataap
Master
€1100 is niet eens kostendekkend voor een grote beurt aan de Mercedes. Ik zou er niet moeilijk over doen. Gewoon lekker laten repareren.
zerty
Master
Dashcam Drenthe schreef:
M'n vaste garage nog even gebeld, en die denkt meer aan de drukgroep net als [~Olds 76] dan dat het in het vliegwiel zit.
Lijkt me sterk dat het vliegwiel iets met die klachten te maken heeft.
Dashcam Drenthe schreef:
Tevens ratelt de bak wat in de vrij, alleen bij warme motor. Koppeling intrappen is geluid direct weg.
Dit lijkt meer op versleten lagers van de versnellingsbak.
Mr.Cabdriver
Master
Dashcam Drenthe schreef:
1e offerte van een andere garage is €1100.
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt
En dat is ex vliegwiel, die twijfelen of het de koppeling zelf is of het vliegwiel die het probleem veroorzaakt
Het is het druklager waarvan de herrie stopt bij ontkoppelen.
Die ingaande as wordt ook wel prise as genoemd. Zit soms ook in een set, net als het glijlager.
Op de koppelingsplaat zie je die veertjes liggen, die dempen trillingen.
Kun je hier mooi zien op 3:12
▶ Youtube video
Dashcam Drenthe schreef:
Dus ga ik alles in 1x doen.
Of alleen drukgroep en koppeling met risico dat het tóch het vliegwiel is..
Of alleen drukgroep en koppeling met risico dat het tóch het vliegwiel is..
Doe ook gelijk de krukaskeerring. Heb je meteen het vliegwiel los voor inspectie. Maar zo'n ouderwetse gaat nauwelijks stuk. Je zou er een lichtere in kunnen zetten (als ze er voor die auto zijn), is een tune.
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
Ik zet in op 1500. Zou voor mij reden zijn om direct afscheid te nemen. Beetje verse olie, bougies en remolie was gister al 315, jong. En dan had ik de bougies nog zelf meegenomen ook.
Dat is ook gewoon bizar. Bougies moeten een paar euro per stuk kosten, zes liter olie koop je zelf voor zes tientjes en de remolie kost een tientje of twee-drie tegenwoordig? Zeg honderd euro aan onderdelen.Alleen de remservice kun je niet goed zelf doen dus die zou ik ook uitbesteden.
Dashcam Drenthe
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Het is het druklager waarvan de herrie stopt bij ontkoppelen.
Ik heb juist herrie (soms, ook niet altijd) als die in z'n vrij staat
Mr.Cabdriver
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Ik heb juist herrie (soms, ook niet altijd) als die in z'n vrij staat
Ja, dat kan kloppen. Zelfs een nieuw druklager hoor je dan nog als je goed luistert.
Speedy J
Master
Piet_Piraat schreef:
Bougies moeten een paar euro per stuk kosten
Dat vind ik wel bijzonder goedkoop, daar heb ik ze niet voor.
lacheisleuk
Master
Blaataap schreef:
€1100 is niet eens kostendekkend voor een grote beurt aan de Mercedes.
Ik was begin 2022 voor de koppeling in de C2, ook met vervangen krukaskeerring, ruim 800 kwijt bij de merkloze garage. Zij hebben er 8-10 uur voor in de boeken staan.
Range Rover Teun
Medewerker
Piet_Piraat schreef:
Bougies moeten een paar euro per stuk kosten,
De bougies van mijn Maserati QP-4 kostte NLG 25 excl BTW per stuk. Ik had er maar 8 nodig .
Dave
Webspecialist
Piet_Piraat schreef:
Bougies moeten een paar euro per stuk kosten,
Nope 10 Euro per stuk, minimaal. Jij zit nog met oude prijzen in je hoofd denk ik. Prijzen zijn sinds covid meerdere keren over de kop gegaan. Betreffende heel veel auto onderdelen overigens, heb heel wat prijsupdates door mogen voeren op veel producten in veel gevallen zelfs 25% ieder half jaar.
edit: yup... Was 10 Euro de stuk nu 16 Euro de stuk.
En dan zitten ze er nog niet in.
Piet_Piraat schreef:
zes liter olie koop je zelf
jajaja zo werkt het niet bij garages. Afgewerkte olie moet ook weer weggegooid worden, kost geld. Tuurlijk kan je alles zelf doen maar dat kan een pestbende worden heb ik een keer ervaren. Er ligt net een nieuwe garagevloer in van duizend Euro (oke misschien vijfhonderd.. de jongens moesten compenseren met een andere opdracht). Los daarvan ben ik niet de jongste meer waarbij gezondheid een hoofdrol speelt, geen zin om over de garagevloer te dweilen met mn lichaam. Heb het laatst mogen doen ivm die koelleidingshit, bodemplaat weghalen en weer terugzetten. Wat een ellende is dat, gaat 100x makkelijker met een brug (en veiliger). Zelfde verhaal met olie.
Speedy J
Master
Ik doe dat (ook) allemaal niet zelf omdat ik de spullen niet heb en niet heel handig ben ook. Deze week auto gebracht voor grote beurt en was daar 500 euro voor kwijt. Vond ik meevallen... alleen olie vervangen is al dik 200 euro inderdaad. Remolie vervangen, is ook niet iets dat ik zelf zou doen trouwens. Was even de vraag of er nieuwe bougies in moesten, was niet nodig en dat scheelde 400 euro zo'n beetje. Vandaar ook mijn verbazing bij bougies van een paar euro, dat zou bij mij niet zo zijn.
Joël D.
Master
Bougies kosten gerust 15 Euro ex btw per stuk. En dan nog er in a een uur werk. Dus bougies vervangen kost je snel 150 Euro. Oliebeurtje + filter is ook al 150 Euro volgens mij. Remvloeistof 100. Dus ik vind 325 nog niet eens zo heel gek. Tenminste; ik kijk er niet van op.
Lotus Omega
Master
Bougies een uur werk?? Ik ben niet handig met sleutelen maar dat kan ik veel sneller hoor
Dave
Webspecialist
Jaja, ik had laatst wat Youtube sterretjes die zeiden dat iets snel kon. Ga maar doen en opnemen, wij kijken wel. Heb je om te beginnen een E-torx set? Anders sta je al dagen achter in tijd.
Speedy J
Master
Ik dacht ook in mijn simpelheid; oude los en nieuwe erop en vast. Maar anderhalf uur voor 8 stuks klinkt dan helemaal niet heel overdreven.
Dave
Webspecialist
Als je er zo bij zou kunnen maar dat is tegenwoordig allang niet meer zo, motorruimtes worden voller en voller omdat de ene na de andere 'techniek' erin moet.
Dashcam Drenthe
Master
Zojuist een stuk gereden, dus motor warm en dan komt dit geluid op als de auto in z'n vrij staat. Koppeling intrappen = geluid direct weg
▶ Youtube video
▶ Youtube video
Dashcam Drenthe
Master
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
dat het alleen bij warmgedraaide motor is, is dan toeval?
Ja dat snap ik ook niet maar het komt schijnbaar vaker voor.
Raaf
Master
Lotus Omega schreef:
Bougies een uur werk?? Ik ben niet handig met sleutelen maar dat kan ik veel sneller hoor
Nr 1-5 in totaal 20 minuten. Daarna moet je voor nr 6 de halve parafaan uit elkaar knutselen.
NGK zijn inkoop 9,xx ex, maar om het in een uurtje rond te krijgen zal je echt moeten opschieten.
Die kleine 7 liter 5w50 of 10w60 die ie lust was altijd rond de 10 per liter, is al gerust 15 tegenwoordig.
Ach, hij is wel leuk
18vti
Master
Druklager... was dat geen "meme" hier ooit? Alles Druklager..loll.
In mijn vriendengroep is dat nu "Uitlijnen fixed het wel!"..haha
In mijn vriendengroep is dat nu "Uitlijnen fixed het wel!"..haha
Blaataap
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ja dat snap ik ook niet maar het komt schijnbaar vaker voor.
Toleranties worden mogelijk overschreden als ook het schakeldeel warm is gedraaid.
Injectie
F1 kenner '22
Navond..
Bougies euhm 20€ ongeveer voor een setje NGK. https://www.jendvandenbosch.nl/bcpr7es- ... 12541.html
kwartiertje werk inclusief handmatig controleren en afstellen elektrodeafstand. Ze staan lang niet altijd op de goede maat ondanks dat het doosje dat wel schrijft.
Bougies euhm 20€ ongeveer voor een setje NGK. https://www.jendvandenbosch.nl/bcpr7es- ... 12541.html
kwartiertje werk inclusief handmatig controleren en afstellen elektrodeafstand. Ze staan lang niet altijd op de goede maat ondanks dat het doosje dat wel schrijft.
Dashcam Drenthe
Master
18vti schreef:
Druklager
Ik lees toch echt overal dat druklager geluid maakt bij koppeling ingetrapt. Dit geluid in z'n vrij lijkt uit de bak zelf te komen. Schijnt niet zo erg te zijn zolang er tijdens het rijden zelf geen ratel of fluit uit de bak komt, en dat is niet het geval.
Blijft het trillen vd koppeling nog over, wat dus wel weer aan de drukgroep kan liggen.
Mr.Cabdriver
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Ik lees toch echt overal dat druklager geluid maakt bij koppeling ingetrapt.
Waar dan?
Dashcam Drenthe schreef:
Blijft het trillen vd koppeling nog over, wat dus wel weer aan de drukgroep kan liggen.
Druklager is niet de drukgroep.
Die veertjes en het verende midden van de frictieplaten zijn de trillingsdempers.
Je moet gewoon de hele handel vervangen, van krukaskeerring tot prise as.
Alleen het vliegwiel moet je nog niet bestellen.
Dashcam Drenthe
Master
Mr.Cabdriver schreef:
moet gewoon de hele handel vervangen, van krukaskeerring tot prise as.
Wacht even de offerte af, neig naar het gewoon zo laten.
Injectie
F1 kenner '22
Mr.Cabdriver schreef:
e moet gewoon de hele handel vervangen, van krukaskeerring tot prise as.
oftewel een volledige bakrevisie. Die prise as zit meestal redelijk volgeschoven in de versnellingsbak.
Dashcam Drenthe
Master
Injectie schreef:
oftewel een volledige bakrevisie
Daar ga ik niet aan beginnen.
Ik laat het maar zo denk ik. Het trillen is zeer minimaal, het geratel is te voorkomen door niet teveel in de vrij te laten rammelen.
Ik rij toch nooit jaren in dezelfde auto, met max 2 jaar (+- 20.000km max) rij ik vast weer iets anders
Mr.Cabdriver
Master
Injectie schreef:
oftewel een volledige bakrevisie.
Ik dacht dat je die er vrij makkelijk in kon prikken.
Dan zou ik daar van afzien. Ik neem aan dat die as harder is dan de druklager.
lacheisleuk
Master
Lotus Omega schreef:
Bougies een uur werk?? Ik ben niet handig met sleutelen maar dat kan ik veel sneller hoor
De bougies zelf wel ja... De mijne zitten echter onder mijn bobine die weer onder een afdekkap zit. En alles natuurlijk met andere soorten bouten/schroeven. Met een normale bougiesleutel kom ik er niet bij, ik moet echt een bougiedop 16 hebben. En die dan weer op een steeltje (verlengstuk), anders kan ik geen slag maken.
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
Nope 10 Euro per stuk, minimaal. Jij zit nog met oude prijzen in je hoofd denk ik. Prijzen zijn sinds covid meerdere keren over de kop gegaan. Betreffende heel veel auto onderdelen overigens, heb heel wat prijsupdates door mogen voeren op veel producten in veel gevallen zelfs 25% ieder half jaar.
Scheelt ook nog per auto. Net even gekeken, ik heb eind '22 nog 2,80 per bougie betaald voor de auto van madam. Maar da's een twintig jaar oud hok. Die staan nu gewoon vanaf 1,93 op Daparto.Maar voor de Bimmer zullen ze vast duurder zijn...
(effe gekeken, inderdaad vanaf een tientje/st.)
Dashcam Drenthe schreef:
Wacht even de offerte af, neig naar het gewoon zo laten.
Dan wordt de eerste stap naar verval alweer ingezet.
Injectie
F1 kenner '22
lacheisleuk schreef:
Met een normale bougiesleutel kom ik er niet bij, ik moet echt een bougiedop 16 hebben. En die dan weer op een steeltje (verlengstuk), anders kan ik geen slag maken.
https://www.jendvandenbosch.nl/bougie-d ... -lang.html
Deze gebruik ik altijd. Ideaal met een magneet onderin. Houd de bougie mooi vast.
Dashcam Drenthe
Master
Piet_Piraat schreef:
Dan wordt de eerste stap naar verval alweer ingezet.
Dit is al zo sinds ik de auto heb en het wordt ook niet erger. M'n garage zelf zegt dat er niks zorgwekkends is. Misschien ben ik gewoon een mierenneuker qua auto's
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum