Postingstijd interval gedetecteerd van 104.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.
▼
[ 2922 berichten ]
Als dit op alle 4 staat, dan is de productie datum week 36 in 2021
Nou dat dus
Of had je het daarvoor ook al, ben je het filter gaan vervangen en het probleem blijft. Anders blijft het misschien in de pijp staan.
Zag laatst iemand met de energielabel stickers er nog op, rondrijden. Dus kan maar zo.
Je kunt er wel ffkes wat harder mee dan de max specificatie...maar niet langdurig.
Ze rijden hier kennelijk halve dagen harder dan 210
Gaat goed totdat je een ongeval veroorzaakt/ krijgt bij een hogere snelheid. Als een verzekeringsmaatschappij daar achter komt gaan ze vast en zeker moeilijk doen.
Airco als in: hele airco unit naar de ratten en dus dure operatie of kwestie van filters ofzo?
Rij je iedere keer met de airco standaard aan weg dan. Dat zou niet gezond zijn.
Eens zonder doen en dan kijken wat je ervaart.
Ik meestal wel.
Om 'm ijskoud te maken, heeft niks met die putlucht van doen.
Nee de verdamper(warmtewisselaar die de lucht koud maakt)
Die wordt nat als de airco aanstaat (hetzelfde als in je koelkast waar de achterwand nat wordt)
Zet je de auto altijd stil met de airco aan dan blijft die verdamper nat en gaat er schimmel en bacteriën groeien. En daar komt die natte hondenlucht vandaan.
Je kan het beste de airco, 5 tot 10min. voordat je op je eindbestemming bent, uitzetten en de fan iets hoger zetten.
Dit droogt de verdamper en er ontstaat geen stinklucht.
In sommige auto's vliegt dat ding ook aan wanneer je de blower op de voorruit richt, zonder dat er een aircolampje gaat branden. Zo heb ik ooit eens zitten zoeken naar een raar bijgeluidje in de winter. Bleek het van de airco te komen.
Ik ook niet maar laat airco wel jaarlijks schoon maken en bijvullen.
Hmmm... 1x naar laten kijken in 8 jaar tijd... gebruik het nooit want heb maar 180 pk.
Dus je betaald om het gas uit je airco te trekken en daarna terug erin te pompen+misschien 20gr extra
Loopt niet droog, zit een lage druk sensor op.
Ik dacht vaak wel... Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb het iig nog niet/nooit meegemaakt bij mijn auto's dat ze de oude inhoud 'weggooien' en em compleet vullen met verse R134a. Wellicht speelt de variatie in vulprijs een rol want de ene vraagt E50,- en de ander E125,- ..
Het systeem wordt eerst leeg getrokken, daarna gevacuumeerd en dan weer gevuld.
Meestal gaat dat door een filter heen en dan wordt er iets nieuw bijgevuld. Als je steeds alles zou vervangen is het een duur geintje
We hadden het erover dat iemand ieder jaar zijn airco laat vullen, niet over een lek.
Wel dus.
Het koelmiddel wordt er in gasvorm uitgetrokken dus zal weinig olie/ kleurstof bijzitten. En wat er nog bijzit (zal meer uit de slangen van de machine zijn) blijft achter in een olieafscheider.
▲
[ 2922 berichten ]
WimLex
F1 kenner '20
Speedy J schreef:
DOT 5MH7 EX H 3621
Als dit op alle 4 staat, dan is de productie datum week 36 in 2021
Pen
Master
Als ik weg rij in mijn auto ruikt het het eerste kwartier heel muf. Alsof je met je neus in een stofzuiger zit. Interieur filter is echter onlangs vervangen. Wat kan het zijn?
Dave
Webspecialist
Pen schreef:
Interieur filter is echter onlangs vervangen. Wat kan het zijn?
Nou dat dus
Of had je het daarvoor ook al, ben je het filter gaan vervangen en het probleem blijft. Anders blijft het misschien in de pijp staan.
Speedy J schreef:
Zou het dan nieuwigheid zijn geweest?
Zag laatst iemand met de energielabel stickers er nog op, rondrijden. Dus kan maar zo.
18vti
Master
18vti
Master
Speedy J schreef:
Snelheidsindex is V. Dat lijkt er een beetje op.
Laat me even schrikken man!
Laat me even schrikken man!
Je kunt er wel ffkes wat harder mee dan de max specificatie...maar niet langdurig.
Dave
Webspecialist
V=240km/u, staat niet bij de DOT code maar achter de afmetingen & load index.
Gas erop.
Gas erop.
Suggestief
Master
bruintje beer schreef:
niet langdurig
Ze rijden hier kennelijk halve dagen harder dan 210
Gaat goed totdat je een ongeval veroorzaakt/ krijgt bij een hogere snelheid. Als een verzekeringsmaatschappij daar achter komt gaan ze vast en zeker moeilijk doen.
Pen
Master
zerty schreef:
Airco
Airco als in: hele airco unit naar de ratten en dus dure operatie of kwestie van filters ofzo?
Piet_Piraat
Master
Pen schreef:
Airco als in: hele airco unit naar de ratten en dus dure operatie of kwestie van filters ofzo?
Dat weet geen mens. Ik zou eerst gokken op bijvullen. Als dan na een maand de boel weer terug is heb je een lek.
Dave
Webspecialist
Pen schreef:
Als ik weg rij in mijn auto ruikt het het eerste kwartier heel muf.
Rij je iedere keer met de airco standaard aan weg dan. Dat zou niet gezond zijn.
Eens zonder doen en dan kijken wat je ervaart.
Speedy J
Master
Als de airco lang niet heeft aangestaan kan het vocht in het systeem toch muf zijn of gaan schimmelen? Dat kan die putlucht verklaren.
Ik heb standaard airco aan en als je dat niet wilt, stukje voor je thuis bent airco uit doen (als die wel aan staat) zodat het vocht het systeem uit kan.
Ik heb standaard airco aan en als je dat niet wilt, stukje voor je thuis bent airco uit doen (als die wel aan staat) zodat het vocht het systeem uit kan.
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Rij je iedere keer met de airco standaard aan weg dan.
Ik meestal wel.
Piet_Piraat schreef:
Ik zou eerst gokken op bijvullen.
Om 'm ijskoud te maken, heeft niks met die putlucht van doen.
zerty
Master
Pen schreef:
kwestie van filters ofzo?
Nee de verdamper(warmtewisselaar die de lucht koud maakt)
Die wordt nat als de airco aanstaat (hetzelfde als in je koelkast waar de achterwand nat wordt)
Zet je de auto altijd stil met de airco aan dan blijft die verdamper nat en gaat er schimmel en bacteriën groeien. En daar komt die natte hondenlucht vandaan.
Je kan het beste de airco, 5 tot 10min. voordat je op je eindbestemming bent, uitzetten en de fan iets hoger zetten.
Dit droogt de verdamper en er ontstaat geen stinklucht.
Pen
Master
Hmm, daar zit wel wat in. Heb in de winter amper airco aangehad en toen nergens last van. Ik zal eens proberen de airco eerder uit te zetten, kijken wat er gebeurt. Bedankt voor het meedenken zover.
lorat
Master
Pen schreef:
Heb in de winter amper airco aangehad en toen nergens last van.
In sommige auto's vliegt dat ding ook aan wanneer je de blower op de voorruit richt, zonder dat er een aircolampje gaat branden. Zo heb ik ooit eens zitten zoeken naar een raar bijgeluidje in de winter. Bleek het van de airco te komen.
Blaataap
Master
Joël D. schreef:
Ik zet nooit de airco uit? Staat gewoon altijd op 20 graden....
Ik ook niet maar laat airco wel jaarlijks schoon maken en bijvullen.
18vti
Master
Blaataap schreef:
Ik ook niet maar laat airco wel jaarlijks schoon maken en bijvullen.
Hmmm... 1x naar laten kijken in 8 jaar tijd... gebruik het nooit want heb maar 180 pk.
zerty
Master
Blaataap schreef:
jaarlijks....... bijvullen
Dus je betaald om het gas uit je airco te trekken en daarna terug erin te pompen+misschien 20gr extra
Piet_Piraat
Master
En je betaalt om de boel niet droog te laten lopen waarna het hele zootje stuk gaat.
Al doe ik het ook niet elk jaar, maar zo gauw ik merk dat ie minder krachtig wordt (eens in de paar jaar).
Al doe ik het ook niet elk jaar, maar zo gauw ik merk dat ie minder krachtig wordt (eens in de paar jaar).
zerty
Master
Piet_Piraat schreef:
En je betaalt om de boel niet droog te laten lopen waarna het hele zootje stuk gaat
Loopt niet droog, zit een lage druk sensor op.
RAH
Master
Druk kan nog voldoende zijn, heeft onder andere met de temperatuur te maken, maar als er teveel olie is ontsnapt krijg je een gebrek aan smering met als gevolg dat de pomp stukloopt. Buiten het vervangen van de pomp moet het hele systeem vervolgens schoon gespoeld worden en eigenlijk ook de warmtewisselaars worden vervangen omdat die nooit echt schoon te krijgen zijn. Gewoon met enige regelmaat laten onderhouden. En bij mijn weten gaat het koelmiddel dat er uit gepompt wordt, niet meer terug in het systeem. Je krijgt dus "vers" koelmiddel. Geen idee of dat net als olie aan slijtage onderhevig is, maar ik vermoed dat het niet het eeuwige leven zal hebben.
Rover
Master
RAH schreef:
En bij mijn weten gaat het koelmiddel dat er uit gepompt wordt, niet meer terug in het systeem.
Ik dacht vaak wel... Maar dat weet ik niet zeker.
yj24tp
Master
Rover schreef:
Ik dacht vaak wel... Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb het iig nog niet/nooit meegemaakt bij mijn auto's dat ze de oude inhoud 'weggooien' en em compleet vullen met verse R134a. Wellicht speelt de variatie in vulprijs een rol want de ene vraagt E50,- en de ander E125,- ..
Het systeem wordt eerst leeg getrokken, daarna gevacuumeerd en dan weer gevuld.
Raaf
Master
RAH schreef:
En bij mijn weten gaat het koelmiddel dat er uit gepompt wordt, niet meer terug in het systeem. Je krijgt dus "vers" koelmiddel. Geen idee of dat net als olie aan slijtage onderhevig is, maar ik vermoed dat het niet het eeuwige leven zal hebben.
Meestal gaat dat door een filter heen en dan wordt er iets nieuw bijgevuld. Als je steeds alles zou vervangen is het een duur geintje
RAH
Master
Dat moet dan een heel goed filter zijn. Want behalve het koelmiddel zit er ook olie en mogelijk ook kleurstof in. Die olie zal net als motorolie ververst moeten worden. Door een filtertje laten zakken splitst de olie niet van het koelmiddel.
zerty
Master
RAH schreef:
maar als er teveel olie is ontsnapt krijg je een gebrek aan smering met als gevolg dat de pomp stukloopt
We hadden het erover dat iemand ieder jaar zijn airco laat vullen, niet over een lek.
RAH schreef:
En bij mijn weten gaat het koelmiddel dat er uit gepompt wordt, niet meer terug in het systeem.
Wel dus.
RAH schreef:
Want behalve het koelmiddel zit er ook olie en mogelijk ook kleurstof in
Het koelmiddel wordt er in gasvorm uitgetrokken dus zal weinig olie/ kleurstof bijzitten. En wat er nog bijzit (zal meer uit de slangen van de machine zijn) blijft achter in een olieafscheider.
Joël D.
Master
Ik heb een vissenkom. Afdekking aan de achterkant zat er niet goed op. Nu maar met een haardroger aan de slag.
Bijlagen :
Bijlagen :
Joël D.
Master
Al gezocht, kan ik niet vinden. Straks even naar mijn werk lopen, vragen of zij wellicht wat hebben.
RAH
Master
Haardroger/föhn werkt prima. Bij voorkeur veel lucht en weinig warmte. Na een uurtje of zo is de lamp dan nagenoeg droog.
dvdouden
Master
Kentekenplaatverlichting is al een tijdje stuk, dacht laat ik eens nieuwe lampjes bestellen voordat het hok weer naar de APK moet. Oh ja, oliepeil al een tijdje niet gecheckt (lees: sinds de vorige beurt). Die staat onder de min, oeps
Gelijk maar een paar litertjes olie meebesteld want dat kwart flesje wat ik nog had liggen is bij lange na niet voldoende...
Gelijk maar een paar litertjes olie meebesteld want dat kwart flesje wat ik nog had liggen is bij lange na niet voldoende...
Mr.Cabdriver
Master
Ik heb een oer-Twingo op de kop getikt om te bestikkeren.
Mooi ding, een van de laatste en alle luxe
Maar er zat een vibratie net boven stationair.
Uitlaatrubbertje dacht ik want er zat een extra rubber bij de einddemper met een tie wrap.
Maar dat was dus een vergeefse poging om die trilling uit de auto te krijgen.
Frans Twingo forum bracht uitkomst.
Rechts boven de motorsteun die op het binnenscherm ligt.
Zie je niks aan maar het metaal zakt langzaam om het rubber heen.
Donderdag kwam het onderdeel (Bilstein van 7 tientjes tegen 300 bij de dealer) en gisteren de oprijbokken.
Vandaag tussen de buien door kunnen fixen.
Auto op de bokken en de krik onder het carter.
Vond het wel spannend, zo'n zwevend blokje op de krik.
Maar het mooiste is dat die Fransen gelijk hadden, het wagentje klinkt als nieuw
Bijlagen :
Mooi ding, een van de laatste en alle luxe
Maar er zat een vibratie net boven stationair.
Uitlaatrubbertje dacht ik want er zat een extra rubber bij de einddemper met een tie wrap.
Maar dat was dus een vergeefse poging om die trilling uit de auto te krijgen.
Frans Twingo forum bracht uitkomst.
Rechts boven de motorsteun die op het binnenscherm ligt.
Zie je niks aan maar het metaal zakt langzaam om het rubber heen.
Donderdag kwam het onderdeel (Bilstein van 7 tientjes tegen 300 bij de dealer) en gisteren de oprijbokken.
Vandaag tussen de buien door kunnen fixen.
Auto op de bokken en de krik onder het carter.
Vond het wel spannend, zo'n zwevend blokje op de krik.
Maar het mooiste is dat die Fransen gelijk hadden, het wagentje klinkt als nieuw
Bijlagen :
dvdouden
Master
Broertje had een setje nieuwe velgen op de Avalanche laten monteren en had sindsdien last van herrie en vibraties. Bleken de meegeleverde moeren verkeerd te zijn; niet diep genoeg waardoor de velgen nèt niet goed vastzaten, velgen ondertussen ook beschadigd. Van de fabrikant vier nieuwe velgen en 32 nieuwe moeren gekregen, deze keer wel de juiste
Piet_Piraat
Master
Dat is dan wel weer netjes. Zullen voldoende fabrikanten zijn die zich er onderuit proberen te naaien.
Wel gevaarlijk akkefietje, zo'n wiel zal maar compleet los lopen...
Wel gevaarlijk akkefietje, zo'n wiel zal maar compleet los lopen...
18vti
Master
Hmmm....vanmorgen stuurde mijn einzer ineens erg onderstuurt de laatste 2 km van de rit bij lange doordraaiers.
Eenmaal op klus locatie ging het koelwater lampje (geel) aan en kwam er nogal wat witte rook onder de kap vandaan.
-ff laten afkoelen-
Onder de kap alles zeiknat onder de radiator en het kvs reservoir was compleet leeg...
Zo de ANWB maar eens bellen..
Eenmaal op klus locatie ging het koelwater lampje (geel) aan en kwam er nogal wat witte rook onder de kap vandaan.
-ff laten afkoelen-
Onder de kap alles zeiknat onder de radiator en het kvs reservoir was compleet leeg...
Zo de ANWB maar eens bellen..
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum