Pagina 28 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
406
Master
Scaniafan schreef:
Ik zou zelf beginnen met de laadspanning te meten.

Dat doe je normaliter voordat je een accu vervangt. Maar dat is inderdaad stap 1 voor nu.
Mocht de dynamo ook goed zijn dan gaat het in ieder geval een lange zoektocht worden. Zeker aan zo'n camper zitten veel potentiele verbruikers die kunnen lekken.
  Bericht 
zerty
Master
Scaniafan schreef:
camper valt uit, acculampje gaat branden.


Als de motor uitvalt moet dat gaan branden.

Scaniafan schreef:
of de dynamo is kapot


Met een kapotte dynamo kan je best lang doorrijden als er niet te veel verbruikers aanstaan.
Ze zullen toch wel even de laadspanning hebben gemeten?
  Bericht 
Joël D.
Master
Of de conditie van de accu? Beide zijn heel makkelijk te meten, dan weet je meteen welke van de twee kapot zijn (of niet).
  Bericht 
cocodee
Master
zerty schreef:
motor

Zou ook nog eens kunnen, zodra het lampje gaat branden, kun je normaliter nog even doortuffen met de restlading, en als de dynamo verrot is, dan merk je dat denk ik direct bij het wegrijden.
Kan ook dat er opeens een hele zware verbruiker inschakelt, zou ook eens beginnen met onnodige verbruikers te elimineren.
  Bericht 
Scaniafan
Master
cocodee schreef:
Gaat elke X het lampje branden, en hoelang duurde het voor de uitval?


Elke keer wat ik begrijp. En de uitval is continue zo na een 15 minuten.

Sander schreef:
Het lijkt me dat ze beginnen met het meten van de laadspanning van de dynamo. Als dat het niet is ga je verder in het elektrische systeem zoeken.
Maar het klinkt wel wat vreemd inderdaad. Ik zou er gewoon op staan dat eerst de dynamo onderzocht wordt (of dat even zelf te doen).


406 schreef:
Dat doe je normaliter voordat je een accu vervangt. Maar dat is inderdaad stap 1 voor nu.


zerty schreef:
Ze zullen toch wel even de laadspanning hebben gemeten?


Joël D. schreef:
Of de conditie van de accu? Beide zijn heel makkelijk te meten, dan weet je meteen welke van de twee kapot zijn (of niet).


Dank jullie wel voor deze bevestiging.

cocodee schreef:
Kan ook dat er opeens een hele zware verbruiker inschakelt, zou ook eens beginnen met onnodige verbruikers te elimineren.


Blijkbaar (hoor ik nu net van m'n moeder) zou de camper na een paar minuten plotseling een hoger toerental gaan draaien...

406 schreef:
Mocht de dynamo ook goed zijn dan gaat het in ieder geval een lange zoektocht worden. Zeker aan zo'n camper zitten veel potentiele verbruikers die kunnen lekken.


Inderdaad, dus ergens snap ik het nameten wel, maar dat hoeft pas nadat je de accu en dynamo hebt uitgesloten. En die zijn volgens mij ook bij een camper heel makkelijk door te meten.

Ik ga moederlief maar weer eens bellen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Scaniafan schreef:
de camper valt uit, acculampje gaat branden

Diesel? Als dat eenmaal loopt valt het niet uit door een lege accu.

Als ik je laatste reactie zo lees denk ik eerder aan een mengselprobleem: lucht-of brandstoffilter, injector.
Als een vervuilde injector niet meer goed sluit kun je ook dit soort rariteiten krijgen.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Diesel? Als dat eenmaal loopt valt het niet uit door een lege accu.


Jup, diesel.
Door een lege accu niet, een defecte dynamo wel toch?
  Bericht 
RAH
Master
Een diesel heeft in theorie geen stroom nodig om te kunnen blijven draaien. Maar veel diesels hebben een opvoerpomp in de tank zitten. Daar is wel degelijk stroom voor nodig. Dus als de er onvoldoende stroom is omdat de accu gaar is of de dynamo niet bijlaadt kan de motor wel degelijk afslaan. Daarnaast heeft een moderne diesel natuurlijk ook een motor ECU die bijvoorbeeld de inspuiting regelt. Die heeft ook stroom nodig.

Maar zoals hier al zoveel is aangegeven, de accu kan doorgemeten worden, de laadspanning kan ook gemeten worden. Geen zaken gaan vervangen, diagnose laten uitvoeren en dan dat vervangen wat kapot is. Lukraak onderdelen vervangen kan iedereen, een probleem diagnosticeren kan alleen een goede monteur.
  Bericht 
Rover
Master
Vraag mij af of het niet gewoon een probleem is van een slechte massakabel. Maar ook dat kan ik van afstand niet beoordelen. Zal toch meten worden, dynamo, accu, massa.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Is de accu ook leeg als de camper uitvalt? Een geoxideerde kabel kan weerstandsproblemen geven. En na afkoelen gewoon weer werken. Totdat hij te warm word.
  Bericht 
regiorunner
Master
En is er ook een huishoudaccu aanwezig? Zo ja: koppel die (dus alle apparatuur in het interieur) eens los?
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
RAH schreef:
Dus als de er onvoldoende stroom is omdat de accu gaar is of de dynamo niet bijlaadt kan de motor wel degelijk afslaan.

Scaniafan schreef:
En de uitval is continue zo na een 15 minuten.

Maar gloeiers en starter vreten toch meer stroom dan de opvoerpomp en de ecu?

Zit er geen vocht bij de brandstof?
  Bericht 
Scaniafan
Master
Gisterenavond bij de garage langs geweest, verhaal is me nu iets duidelijker dan hoe moederlief het uit heeft gelegd.

- Accu was kapot, die is vervangen.
- Probleem is nu dat de laadstroom van de dynamo de eerste tijd wel goed is (rond de 14,5 volt). Desondanks gaat het acculampje ongeveer 1 minuut na starten branden.
- Na verloop van tijd, ongeveer 15 minuten, valt de boel uit. Ergens in die tijd valt de laadstroom weg. De ene keer na 5 minuten, de andere keer vlak voor alles uitvalt.
- Accuspanning is dan te laag (rond de 11,8 volt)
- De omvormer krijgt vanaf het moment dat de laadstroom weg valt ook geen stroom meer.

- Daarnaast waren er 2 vacuumslangen gescheurd en had de camper een storing in het elektronisch gasklephuis.

Monteur vermoedt ook een probleem met een massakabel ergens, maar de kabels die hij kunnen zien / controleren zijn allemaal door door hem helemaal los gehaald, doorgemeten (los van de camper), contactpunten schoon gemaakt en alles terug gemonteerd en nog een keer doorgemeten.

De monteur heeft alles wat logisch zou klinken doorgemeten en bekeken en zit nu op een punt van willekeurig wat gaan proberen te vervangen, of de boel laten doormeten en dan gericht vervangen...

Dat is de reden dat de camper nu naar een elektronicaspecialist gaat. Al bij al heb ik nu na gisterenavond even langs geweest te zijn niet langer het gevoel dat de boel belazerd wordt. Ben wel heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat zijn.

Injectie schreef:
Is de accu ook leeg als de camper uitvalt?


Jup

regiorunner schreef:
En is er ook een huishoudaccu aanwezig? Zo ja: koppel die (dus alle apparatuur in het interieur) eens los?


Heeft de monteur gedaan, probleem blijft dan bestaan

Mr.Cabdriver schreef:
Zit er geen vocht bij de brandstof?


Hm... die had ik nog niet zo bedacht.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Scaniafan schreef:
Al bij al heb ik nu na gisterenavond even langs geweest te zijn niet langer het gevoel dat de boel belazerd wordt

Lijkt me een goede conclusie :kniktja:
  Bericht 
RAH
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Maar gloeiers en starter


Ja, maar alleen bij starten. Als de motor eenmaal loopt zal de opvoerpomp en de ECU het meeste stroom nodig hebben. Eventueel de gloeibougies bij regenereren roetfilter.

Wat me wel vreemd in de oren klinkt is dat de motor uitvalt na 15 minuten. Een goed opgeladen accu zou, zeker een diesel motor, langer aan de praat moeten kunnen houden. Ook al valt de laadstroom weg, dan nog moet de accu het voertuig "in de lucht" kunnen houden voor meer dan 15 minuten.

Vocht in de brandstof lijkt me geen oorzaak te kunnen zijn. Daarmee zou de motor (als er echt veel vocht in zit) uit kunnen vallen, maar dat heeft niets met het wegvallen van de laadstroom te maken. Een elektronica specialist die een goede diagnose stelt lijkt me de beste optie. Is het wegvallen van de laadstroom in het boordnet geconstateerd of aan de dynamo zelf. Als het boordnet uitvalt kan het zijn dat de dynamo nog wel laadstroom levert, maar dit niet op de juist plek meer aankomt. Als het op de dynamo zelf wegvalt zou ik op de gok de dynamo vervangen (let wel, ik zou dat zelf doen en in de omstandigheden van mijn eigen auto die inmiddels meer dan 300.000 km met de huidige dynamo heeft gedaan). Een drie jaar oude dynamo die slechts 50.000 km heeft gedaan zou ik dus niet zo snel op de gok vervangen (al kan die net zo goed de geest gegeven hebben).
  Bericht 
Raaf
Master
Dat veranderen in toeren kan heel veel met die vacuum lekkage te maken hebben, zijn diesels heel gevoelig voor.

Volgens mij hebben die ducato's een waterafscheider in het brandstofsysteem en een lampje voor als dat (bijna) vol zit.

Het enige wat werkt is meten.. Dus wat doet de dynamo als ie uitgeschakeld wordt? Wat doet de accu op dat moment?
Je kan veel meer dan 15 minuten rijden zonder laadstroom vanaf de dynamo, zelfs als je de koplampen gewoon aan hebt. Mits gezonde accu natuurlijk.
  Bericht 
Scaniafan
Master
RAH schreef:
Is het wegvallen van de laadstroom in het boordnet geconstateerd of aan de dynamo zelf. Als het boordnet uitvalt kan het zijn dat de dynamo nog wel laadstroom levert, maar dit niet op de juist plek meer aankomt. Als het op de dynamo zelf wegvalt zou ik op de gok de dynamo vervangen (let wel, ik zou dat zelf doen en in de omstandigheden van mijn eigen auto die inmiddels meer dan 300.000 km met de huidige dynamo heeft gedaan). Een drie jaar oude dynamo die slechts 50.000 km heeft gedaan zou ik dus niet zo snel op de gok vervangen (al kan die net zo goed de geest gegeven hebben).


Op de dynamo en op de D-plus van de omvormer.
Camper heeft 85.000 km gelopen sinds 2011

Ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen, maar het lijkt voor nu ingewikkelder dan simpel weg "Is het de accu niet dan is het de dynamo."
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Gokje van de koude grond:
Verplaatst het probleem zich als je de accu's wisselt aan de verdeler?
  Bericht 
Scaniafan
Master
Inmiddels weer wat verder qua tijd, niet echt qua ontwikkelingen...

- De specialist heeft hem geprobeerd uit te lezen maar maar dat lukte niet, blijkbaar kreeg men geen toegang tot de computer
- Wat ze wel hebben gezien is dat de stekkeraansluiting van de ruitenwissermotor gesmolten is aan de massa-zijde... Vermoedelijk hebben ze bij het schadeherstelbedrijf de ruitenwisserarm als massa gebruikt met overstarten. Gebeurt vaker met hetzelfde resultaat, die arm hangt overal in rubber dus gaat de volledige massa via het dunne kabeltje zijn weg zoeken.
- Inmiddels is er ook contact gezocht met de verkoper van de camper (100 km hier vandaan). Camper had 6 maanden BOVAG-garantie, is nu een kleine 10 maanden geleden gekocht. Die man heeft gezegd dat hij 50% van alle kosten op zich gaat nemen maar dat de camper dan wel vandaag naar hem toe komt zonder dat anderen er nog mee bezig gaan. Hij gaat hem zelf vandaag ophalen.
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Dat snap ik. Zou ik ook willen als klanten proberen garantie te krijgen. En ik heb te vaak meegemaakt dat klanten een rekening gepresenteerd kregen die absurd hoog was.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
He, ik moet binnenkort eens wat nieuwe lampjes voor het instrumentarium kopen. Van de snelheidsmeter zijn er nu ook een paar kapot. Kosten gelukkig niet veel.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Injectie schreef:
Dat snap ik. Zou ik ook willen als klanten proberen garantie te krijgen.


Dit kwam volledig van zijn kant uit, mijn moeder had hem gebeld met het verhaal. Niet eens voor garantie, want dat weet ze dat dat al voorbij is. Wel om te kijken of hij misschien een gouden idee zou hebben. Toen kwam hij zelf met dit voorstel, incl. de 50% :thumb: :thumb:
  Bericht 
Raymond
Master
Lotus Omega schreef:
He, ik moet binnenkort eens wat nieuwe lampjes voor het instrumentarium kopen. Van de snelheidsmeter zijn er nu ook een paar kapot. Kosten gelukkig niet veel.


Vervang ze allemaal
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Dat was ik van plan :-)
  Bericht 
wellproc
Master
Scaniafan schreef:
Vermoedelijk hebben ze bij het schadeherstelbedrijf de ruitenwisserarm als massa gebruikt met overstarten. Gebeurt vaker met hetzelfde resultaat, die arm hangt overal in rubber dus gaat de volledige massa via het dunne kabeltje zijn weg zoeken.


Schadeherstelbedrijven zijn vaak oorzaak van meer onderhuidse schade... :duh:
Verhalen te over hier, zowel met privé-auto's als met zakelijke auto's. Meestal komt je auto er optisch goed vandaan, maar onderhuids slechter dan daarvoor. :kniktja:
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Hmmz, in de elektrische Corsa nu een melding zitten van een storing in de automaatbak. De melding komt en gaat. Volgende week moet ie voor een beurt, ik ben benieuwd. Ding heeft er net 25k opzitten.
  Bericht 
18vti
Master
Hmmm......3 onderhoud "service" meldingen op rij elke keer als ik hem start ....de 4de zal volgende week wel komen, 2 jaarlijkse kalender items :lol:
  Bericht 
Scaniafan
Master
Nou het euvel is gevonden door de verkoper van de camper. Het bleek een defecte spanningsregelaar op de dynamo te zijn :[
Echt, ik heb het gehad met bedrijven / garages etc. Moeder wil rechtsbijstand inschakelen, ben benieuwd wat dat gaat geven...
  Bericht 
cocodee
Master
Scaniafan schreef:
rechtsbijstand

Het euvel is toch verholpen tegen niet al te hoge kosten, mooi toch? :roll:
  Bericht 
Scaniafan
Master
cocodee schreef:
Het euvel is toch verholpen tegen niet al te hoge kosten, mooi toch? :roll:


Het "euvel" heeft een nieuwe aansluiting voor de ruitenwissermotor gekost bij een partij (schadebedrijf? eerste garage?) door verkeerd overstarten.
De tweede garage die in opdracht van de eerste garage de boel zou doormeten heeft de camper ook direct APK afgekeurd omdat de ruitenwissers "plotseling" niet werkten. Ja, de APK moest gebeuren, dus daar hoor je niemand over.

Die tweede garage, die de camper niet hebben kunnen uitlezen en ook met doormeten niets konden vinden, heeft wel een rekening van ruim € 500,- aan diagnosekosten gestuurd, en nog een rekening voor een nieuwe ruitenwissermotor (ongeveer € 150,-). De eerste garage heeft een rekening van ruim € 300,- gestuurd aan diagnosekosten, ook niets kunnen vinden.

Uiteindelijk blijkt het euvel (toch) met een simpele multimeter door te meten te zijn geweest en blijkt het een onderdeel van nog geen € 30,- te zijn, met montage en alles erbij nog geen € 100,- te hebben mogen kosten.

Nu neemt de verkoper van de camper 50% van de kosten op zich, maar in totaal een rekening krijgen van ruim€ 1.000,- is het tienvoudige van wat nodig zou zijn geweest als de eerste garage fatsoenlijk werk had geleverd. En als de tweede garage fatsoenlijk werk had geleverd is het alsnog ruim het dubbele.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Eerst even goed onderbouwd schriftelijk om creditnota's vragen.
  Bericht 
cocodee
Master
Ja ok, nu kom je met het hele verhaal, en dat is ronduit schandalig, ja.
Als je diagnosekosten in rekening brengt, dan mag je verwachten dat ze het "euvel" ook hebben kunnen vinden, niet dus.
Ik weet niet of dit BOVAG bedrijven zijn, dan zou je daar ook eens aan de bel kunnen trekken, als het BOGO bedrijven zijn, dan is RBS de enige optie, vooropgesteld dat ze niet akkoord gaan met de claim, in eerste instantie dien je zelf in de clinch te gaan met de partijen.
En als ze halsstarrig zijn, dan lijkt me de digitale schandpaal een goede optie, opdat anderen ook alvast gewaarschuwd zijn. :[
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Acculampje (rood) ging tijdens het rijden branden in de X3. Ik vrees voor de dynamo. (Nog) geen vermogensverlies of uitval van dingen, maar zet hem straks neer bij de monteur.
Gaat een dure grap worden denk ik :cry:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zijn dynamo's ook al aan extreme inflatie onderhevig dan? Anders valt het heus wel mee. Die dingen gaan nou eenmaal stuk bij 10+ jaar.
  Bericht 
zerty
Master
A4 schreef:
Gaat een dure grap worden denk i


Kan ook alleen de koolborstels zijn.
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Dave schreef:
Zijn dynamo's ook al aan extreme inflatie onderhevig dan? Anders valt het heus wel mee. Die dingen gaan nou eenmaal stuk bij 10+ jaar.


Sloopdynamo valt heel erg mee, 6 tientjes. Nieuw vind ik ze duur, 300,-

zerty schreef:
Kan ook alleen de koolborstels zijn.


Idd, had ik gelezen! Ik ben benieuwd...
  Bericht 
Joël D.
Master
Je kan zo'n dynamo ook reviseren/omwisselen.

Heb ik bij mijn dynamo en startmotor ook gedaan. Dat scheelt zeker de helft. Met zo'n sloopdynamo weet je ook niet hoe lang die het blijft doen.

Ik ben hier toen geweest: http://www.vdbosbv.nl/producten/startmotoren/

Nieuwe halen, wat borg betalen, uurtje sleutelen en de oude inleveren.
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Joël D. schreef:
Je kan zo'n dynamo ook reviseren/omwisselen.


Ja, ook nog een optie, maar ik maak bijna geen kilometers met de X3. Sloopdynamo durf ik ook wel aan.
  Bericht 
Raaf
Master
Juist met weinig km's zou ik voor een gereviseerde gaan.
Goede kans dat in je X3 je dynamo steeds afgeschakeld wordt tijdens accelleratie en dan bij afremmen op de motor vol ingeschakeld is om harder te remmen.
Heb je bij je verbruiksmeter het rode en blauwe balkje dan is dat zo.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Die vind ik altijd leuk om mee te spelen als ik in een BMW rij :lol:
  Bericht 
Joël D.
Master
X3 heeft hetzelfde instrumentarium als mijn E85 Z4 en daar zit dat niet in.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Raaf schreef:
Juist met weinig km's zou ik voor een gereviseerde gaan.
Dat dus. Nieuw kan dan echt niet uit. En is ook oplichterij, vooral als je OEM betaalt. Voor de grap even gekeken voor een willekeurige X3 zescilinder...600 dollar voor een nieuwe. Dan zou ik sowieso niet voor OEM gaan.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Joël D. schreef:
en daar zit dat niet in.

Mijn F20 heeft het ook niet, andere weer wel.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Mijn achterklepslot is stuk.
Schijnbaar een vaker voorkomende F20-kwaal.
Het begon met slecht ontgrendelen tot helemaal niet meer dicht willen.
Hier zie je vanaf 5:58 wat er stuk aan is.


Youtube video


Online zitten zoeken naar repareren van dat slot maar alles wat ik vind gaat over vervangen. Nieuw slot kost een kleine 100 euro.
Dus een poging tot een el-cheapo-fix leek me de moeite waard.

Voorzichtig het kapje los gepeuterd. Verder krijg je niks los want het zit vast met gelast kunststof.
Ik kon door het wormwiel te draaien het gebroken ding in de juiste positie brengen.

Met een prikker de boel ontvet met wasbenzine en toen Bison 2K Kombi Snel in de breuk laten lopen.
Het werkt weer, maar ik wil het nog wat zien te versterken.
Want als je pech wil hij niet meer open.


Bijlagen :






  Bericht 
cocodee
Master
zerty schreef:
koolborstels

Ik geloof niet dat er in een AC dynamo koolborstels zitten...
  Bericht 
zerty
Master
cocodee schreef:
Ik geloof niet dat er in een AC dynamo koolborstels zitten


Bijlagen :


  Bericht 
Raaf
Master
Lotus Omega schreef:
Die vind ik altijd leuk om mee te spelen als ik in een BMW rij


Op de Ring is het wel de sport om hem pas zo laat mogelijk in het rondje weer te voorschijn te laten komen (hij verdwijnt bij mij uit beeld bij meer dan 30l/100km)

Joël D. schreef:
X3 heeft hetzelfde instrumentarium als mijn E85 Z4 en daar zit dat niet in.


Ok.
  Bericht 
cocodee
Master
zerty schreef:
Bijlagen :

Goh, en ik maar denken dat de rotor uit een permanente magneet bestond, een fietsdynamo is toch wat anders :fp:
In het volgende voorbeeld worden echter geen koolborstels gebruikt, maar sleepcontacten van metaal, koolborstels slijten als de neten.
https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/
  Bericht 
okkiwokki
Master
Ik heb deze week mijn BCM kapot gesoldeerd na het bekende 'grijze stekker' kwaaltje aan de panda :fp:
Vervangend exemplaar is inmiddels onderweg via Ebay. Nu van de tijd maar gebruik maken om mijn remklauwen rondom eens te reviseren en van wat nieuwe lak te voorzien.
  Bericht 
zerty
Master
cocodee schreef:
In het volgende voorbeeld worden echter geen koolborstels gebruikt, maar sleepcontacten van metaal,


Ik zie en lees alleen maar over koolborstels.
 Pagina 28 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy