Pagina 1 van 6  [ 266 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
Citaat:
Dodelijk ongeluk met tractor: nabestaanden nemen het bestuurder erg kwalijk dat hij niet goed uitkeek

ARNHEM - Ze had geen schijn van kans. De tractor met 20.000 kilo lading raakte haar Fiat Panda vol in de linkerflank en nam de auto zeven meter mee. Het is 23 mei 2022 en op de kruising van de Veldweg en de Achterdijk bij Hedel eindigt het leven van een 49-jarige vrouw uit Zaltbommel.

APA 12-04-23, 11:50 Laatste update: 12:01 Bron: BD

De 22-jarige tractorbestuurder moest voorkomen voor de rechtbank in Arnhem. Zonder te stoppen was hij de kruising opgereden. Het autootje had hij helemaal niet gezien, vertelde hij de rechters. Hem hangt een werkstraf van 200 uur plus een rijverbod van een jaar boven het hoofd, zo hoorde hij tegen zich eisen.

Het werd een emotionele zitting. Er waren veel nabestaanden van het slachtoffer aanwezig: haar vader, haar echtgenoot, haar zoon, haar dochter en haar zwager maakten allemaal gebruik van hun spreekrecht. De familie is gevlucht tijdens de oorlog in Bosnië, waar de vader van haar kinderen om het leven kwam. Al jaren woont de familie in Zaltbommel. De nabestaanden nemen het de verdachte erg kwalijk dat hij niet goed had uitgekeken. Ze komen nog vaak op de plek van het ongeluk om haar te herdenken.

Waarom hij haar auto niet zag? Mogelijk was zijn zicht beperkt geweest door een rij bomen, of door de spiegels, een uitlaat en - in de cabine - een computerscherm. De trekker had die ochtend geen veiligheidsbumper, al is die niet verplicht.
Psychische problemen

Ook op de jonge bestuurder van de tractor heeft het ongeluk een enorme impact gehad. Geestelijk zit hij er helemaal doorheen, hij heeft PTSS-symptomen en is al twee keer in een psychose beland. Een tractor durft hij niet meer te besturen.
Enkele dagen voor het fatale ongeval was hij betrokken bij nog een zwaar ongeval. Op 17 mei 2022 raakte een motorrijder gewond door een botsing met een busje met aanhanger met achter het stuur de man uit Hedel. Daarvoor wordt hij niet vervolgd, meldde het Openbaar Ministerie.


https://www.bd.nl/maasdriel/dodelijk-on ... ~aaae98da/
  Bericht 
Schoenzool
Master
GSXR1000 schreef:
Enkele dagen voor het fatale ongeval was hij betrokken bij nog een zwaar ongeval. Op 17 mei 2022 raakte een motorrijder gewond door een botsing met een busje met aanhanger met achter het stuur de man uit Hedel. Daarvoor wordt hij niet vervolgd, meldde het Openbaar Ministerie.


Niet vervolgd uit compassie of omdat het niet zijn fout was vraag ik me af.
Maar 200 uur taakstraf, als je zonder te stoppen een kruispunt op rijdt, vind ik echt bizar.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Citaat:
Patrick (35) rijdt vrouw dood op dijk bij Lelystad: ‘Het spijt mij, ik voel me heel schuldig’

Patrick (35) rijdt vrouw dood op dijk bij Lelystad: ‘Het spijt mij, ik voel me heel schuldig’
Na een adoptietraject van jaren was er eindelijk positief nieuws. Een 43-jarige vrouw uit Lelystad en haar man kregen te horen dat ze waarschijnlijk een kindje zouden krijgen. Een paar dagen later kwam het verlossende telefoontje, maar de aanstaande moeder mocht dat niet meer meemaken. Ze overleed kort daarvoor tijdens een auto-ongeluk op de Markerwaarddijk. ,,Opeens moest ik een kist voor mijn vrouw uitzoeken.’’
Debora Boomsma 12-04-23, 21:08 Laatste update: 07:49

De echtgenoot van het slachtoffer zat bij haar in de auto toen die fatale botsing plaatsvond op 16 januari 2021. Volgens de officier van justitie was roekeloos rijgedrag van de 35-jarige Patrick M. uit Venhuizen de oorzaak van de klap.

Hij zou hebben ingehaald op de Markerwaarddijk bij Lelystad, terwijl dat niet mocht en het ook nog eens sneeuwde. Daarnaast zou hij veel te hard hebben gereden. Volgens de politie gemiddeld zo’n 130 kilometer per uur, waar 100 is toegestaan. En hij zou op zijn mobiele telefoon hebben gezeten, waardoor hij niet voldoende aandacht had voor het verkeer.

Maar volgens M. klopt daar niks van. ,,Als ik al te hard heb gereden, dan was het niet zoveel. En mijn telefoon had ik in de middenconsole liggen, daar draaide ik muziek op.’’ Hij vertelde woensdag in de rechtszaal dat hij een rij auto’s voor zich zag op de dijk en naar de middenstreep reed om om de file heen te kijken.
,,Ik voelde mijn auto daarna iets wegglijden en toen zag ik twee koplampen. Ik kon niet terug naar rechts, dus probeerde links de vangrail in te rijden om de tegenligger te ontwijken. Het ging zo snel, plotseling waren de hulpdiensten er al.’’'

M. botste frontaal op het echtpaar uit Lelystad. De man kwam er redelijk goed vanaf, maar zijn vrouw overleefde de klap niet. ,,Al haar botten waren gebroken, er was een slagader gesprongen en haar aorta was beschadigd’’, vertelde haar moeder in de rechtszaal. ,,Onze mooie, lieve dochter was dood. Ik kon alleen maar schreeuwen toen ik het hoorde.’’

De zus van de vrouw vertelde in een emotionele verklaring dat de hulpdiensten haar zus eerst niet uit de auto konden krijgen. ,,Ze moesten haar met auto en al meenemen. Al die tijd was ze helemaal alleen, ik word daar nog steeds verdrietig van. Hoe oneerlijk kan het leven zijn?’’

Eindelijk mama

Ook het verdrietige verhaal van de weduwnaar, ging door merg en been. ,,Onze grootste wens was een kindje. Na een moeilijke adoptieprocedure van jaren, hadden we te horen gekregen dat er misschien een kindje kwam. We waren zo gelukkig dat weekend. Zij mocht eindelijk mama worden.’’

Maar in plaats van gezinsuitbreiding, veranderde zijn leven in een nachtmerrie. ,,Ik moest opeens een kist voor mijn vrouw gaan uitzoeken.’’ En met de dood van zijn vrouw, stierf ook zijn droom om een gezin te hebben. ,,De maandag na het ongeluk belde het adoptiebureau. Jullie krijgen een kindje, zeiden ze. En toen moest ik vertellen dat ze er niet meer was.’’
Tien straffen

Hij vindt dat M. zijn vrouw heeft vermoord. ,,Ben je trots op jezelf?’’ M. hoorde het gelaten aan. ,,Het spijt mij, ik voel me heel schuldig.’’ Maar een wegpiraat? Nee, dat vindt hij zichzelf niet. Ook al kreeg hij al tien straffen voor verkeersovertredingen, zoals bumperkleven, te hard rijden en zijn telefoon gebruiken achter het stuur.

Het ongeluk heeft hem wel veel gedaan, zei M. in de rechtszaal. Hij stortte daarna psychisch in en kon anderhalf jaar lang niet functioneren, vatte de Reclassering samen. Zijn rijbewijs kreeg hij na een halfjaar weer terug. ,,Maar ik durfde eerst niet meer te rijden.’’ Hij volgde traumatherapie om zijn leven weer een beetje op de rit te krijgen.

De officier vindt dat bewezen kan worden dat M. roekeloos reed die avond. Hij hield volgens hem geen rekening met de sneeuw en het feit dat hij op zomerbanden reed. ,,Hij reed te hard en probeerde in te halen, terwijl dat niet mocht.’’

Het verhaal dat M. de verkeerde weghelft op gleed en daardoor botste, is volgens hem onmogelijk. Dat strookt niet met de uitkomsten van het uitgebreide onderzoek dat de politie deed, stelt hij. ,,Bovendien reed meneer heel graag hard, daar maakte hij ook foto’s van. Hij liep daarvoor nog in een proeftijd. En hij heeft na dit ongeluk ook belastende foto’s van zijn telefoon verwijderd.’’
Zijn strafeis: dertig maanden cel, waarvan negen voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en een rijontzegging van drie jaar.
Uitspraak over twee weken.




https://archive.ph/Bo99w

De wegpiraat...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Sorry maar dit wordt een compleet zooitje zo, al helemaal zonder enige referentie aan het originele voorval.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
enige referentie aan het originele voorval.


Goed idee; helemaal indien compleet uitspraak + oorspronkelijke ongeval.
  Bericht 
dvdouden
Master
GSXR1000 schreef:
Dodelijk ongeluk met tractor: nabestaanden nemen het bestuurder erg kwalijk dat hij niet goed uitkeek

Betreft post5041285.html#p5041285

GSXR1000 schreef:
Patrick (35) rijdt vrouw dood op dijk bij Lelystad: ‘Het spijt mij, ik voel me heel schuldig’

Betreft post4868075.html#p4868075
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
Sorry maar dit wordt een compleet zooitje zo, al helemaal zonder enige referentie aan het originele voorval.
Kun je geen treeview-achtig iets introduceren? Dan blijft het allemaal mooi bij elkaar maar kun je gigantisch uitweiden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mja zoals Reddit (wat ik overigens bloedirritant vind maar dat ligt meer aan de implementatie denk ik, ofzo)
  Bericht 
GSXR1000
Master
Citaat:
https://dvhn.nl/drenthe/Cel-ge%C3%ABist-tegen-tiener-voor-veroorzaken-dodelijk-ongeluk-in-Assen-28362591.html?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1681396401

19-jarige Thomas uit Groningen kwam om het leven bij auto-ongeluk in Assen. De auto waarin hij zat werd bestuurd door een 15-jarige

Justitie eist een celstraf tegen een inmiddels 16-jarige jongen uit Groningen voor het veroorzaken van een auto-ongeluk in Assen. Daarbij kwam de 19-jarige Thomas uit Groningen in februari vorig jaar om het leven. Het ongeluk gebeurde op de Europaweg-Noord in Assen.

Die jongen uit Groningen stond donderdag achter gesloten deuren terecht in de rechtbank in Assen. De officier van justitie heeft voor het veroorzaken van het dodelijke ongeluk zes maanden jeugddetentie, waarvan vijf maanden voorwaardelijk tegen hem geëist. Daarnaast eiste de officier twee jaar rijontzegging. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) na de zitting in een persbericht bekend.

Het ongeluk gebeurde zondagavond 13 februari rond negen uur ter hoogte van de afslag naar de Esakkerweg in de wijk Peelo. Er waren geen andere auto’s bij betrokken. Het OM verwijt de jongen dat hij als 15-jarige zonder rijbewijs de auto bestuurde, maar ook hoe hij reed. Zo haalde hij onder meer rechts in en reed hij 90 kilometer per uur, waar hij 70 mocht. Daardoor had hij de auto volgens het OM „onvoldoende onder controle”.

Justitie eist een celstraf tegen een inmiddels 16-jarige jongen uit Groningen voor het veroorzaken van een auto-ongeluk in Assen. Daarbij kwam de 19-jarige Thomas uit Groningen in februari vorig jaar om het leven. Het ongeluk gebeurde op de Europaweg-Noord in Assen.
Die jongen uit Groningen stond donderdag achter gesloten deuren terecht in de rechtbank in Assen. De officier van justitie heeft voor het veroorzaken van het dodelijke ongeluk zes maanden jeugddetentie, waarvan vijf maanden voorwaardelijk tegen hem geëist. Daarnaast eiste de officier twee jaar rijontzegging. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) na de zitting in een persbericht bekend.


Het ongeluk gebeurde zondagavond 13 februari rond negen uur ter hoogte van de afslag naar de Esakkerweg in de wijk Peelo. Er waren geen andere auto’s bij betrokken. Het OM verwijt de jongen dat hij als 15-jarige zonder rijbewijs de auto bestuurde, maar ook hoe hij reed. Zo haalde hij onder meer rechts in en reed hij 90 kilometer per uur, waar hij 70 mocht. Daardoor had hij de auto volgens het OM „onvoldoende onder controle”.


„Door onbekende oorzaak is de auto waarin de verdachte op een uitvoegstrook rechtdoor gereden”, meldt het OM. Hij botste daarna tegen een middengeleider en vervolgens tegen meerdere bomen en sloeg over de kop. De 19-jarige Thomas werd uit de auto geslingerd en overleed ter plekke.

De jongen die de auto bestuurde, raakte zwaargewond, meldde de politie kort na het ongeluk. Hoe het nu met hem is, is niet bekend gemaakt. Volgens het OM staat vast dat hij niet reed onder invloed van drugs. De Raad voor de Kinderbescherming is betrokken bij de zaak omdat hij minderjarig is. Om diezelfde reden was de rechtszaak donderdag niet openbaar.

Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.


Oorspronkelijke nieuwsbericht https://dvhn.nl/drenthe/Man-19-uit-Gron ... 76481.html

Ik zal zo even zoeken in het andere topic
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
wat ik overigens bloedirritant vind


Jij niet alleen.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Eppo (49) wil nóóit meer op de vrachtwagen zitten na doodrijden verkeersregelaar: ‘Een milliseconde zag ik hem niet’

Bij een ongeval met een vrachtwagen in Amsterdam kwam in november 2021 verkeersregelaar Gerard Meijning om het leven. De bestuurder van de vrachtwagen, Eppo van W. (49), moest donderdag voor de rechtbank verschijnen. ,,Het is ons volstrekt duidelijk dat niemand dit gewild had.”

Het ongeluk gebeurde op 29 november 2021 even voor 08.00 uur op de doorgaande weg tussen het Mr. Visserplein en de Amstel. Van W. bestuurde een vrachtwagen met zand dat naar de bouwplaats op het Waterlooplein moest. De 66-jarige verkeersregelaar Meijning moest tijdens de donkere, regenachtige ochtendspits in zijn eentje het verkeer, maar ook de vrachtwagen in goede banen leiden.

Al twee weken reed vrachtwagenbestuurder Van W. ‘af en aan’ naar het bouwterrein, verklaart hij in de rechtbank. Anders dan normaal moest hij die ochtend een stuk achteruitrijden over de doorgaande weg, om voorwaarts het bouwterrein op te kunnen rijden, zegt hij. ,,Ik overlegde met de uitvoerder waar ik mijn spullen moest storten. Daarna ben ik naar de verkeersregelaar toegelopen en heb ik gezegd dat ik over de weg achteruit moest rijden.”

Stapvoets reed Van W. achteruit, vertelden getuigen eerder. Van W. verklaart dat hij Meijning, die het overige verkeer tegen zou houden, via zijn spiegel en achteruitrijcamera in de gaten hield. ,,Een milliseconde zag ik hem niet. Toen hoorde ik iemand ‘ho, stop’ gillen en ben ik meteen gestopt.” Het was te laat: Meijning was onder de vrachtwagen terechtgekomen en overleed ter plekke.

Schuldig
Volgens de officier van justitie is Van W. schuldig aan het ongeluk. ,,Of het een tik of een duw was: de vrachtwagen raakte het slachtoffer, waardoor die ten val kwam. Er werd getoeterd en geroepen, maar pas toen een getuige uw cabine had opengetrokken, stopte u, volgens getuigen.” Hij had direct moeten stoppen toen Meijning uit zijn zicht verdween, meent de officier. Ze eist daarom 140 uur taakstraf, waarvan de helft voorwaardelijk.

Van W. zegt dat hij in zijn beleving zo snel mogelijk stopte, ‘zodra ik ook maar iets hoorde’. ,,Ik heb veel spijt van wat er gebeurd is en ik weet niet wat ik anders had kunnen doen.” De rechter knikt begrijpend: ,,Het is ons volstrekt duidelijk dat niemand dit gewild had.”

‘Rijden met de baas ernaast’
Van W. is na het ongeluk gestopt als vrachtwagenchauffeur en zegt ‘nooit meer op een vrachtwagen te willen zitten’. ,,Ik heb eerst een week gehuild. Daarna hebben ze me verplicht om elke dag een paar uur op de vrachtwagen te rijden, met de baas ernaast. Maar na twee weken ben ik naar mijn moeder in Drenthe gegaan en heb ik niet meer gewerkt.” Hij zit nu in een re-integratietraject.

De jongste zus van Meijning vertelt in de rechtbank wat voor gemis het is. ,,Gerard was een zachtaardige kerel, die als verkeersregelaar eindelijk werk gevonden had waar hij zijn ei in kwijt kon.”

De uitspraak volgt op woensdag 26 april.


Betreft dit dodelijk ongeval.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AT5 schreef:
OM eist 6 jaar cel tegen automobilist die met hoge snelheid scooterrijder doodreed in West

Het Openbaar Ministerie heeft tegen een 25-jarige man een celstraf van zes jaar geëist voor het doodrijden van een scooterrijder (20) op de Tweede Hugo de Grootstraat. Daarnaast wil het OM dat de man een rijontzegging van acht jaar krijgt. De automobilist reed met 119 kilometer per uur, de maximumsnelheid is daar 50 kilometer per uur, de scooterrijder aan en reed vervolgens door.

Op 11 december werd om 23.20 uur de scooterrijder aangereden door de auto. Het 20-jarige slachtoffer werd ter plaatse door omstanders gereanimeerd, dit werd later overgenomen door hulpverleners. Vervolgens werd hij naar het ziekenhuis overgebracht, maar overleed daar aan zijn verwondingen. De scooterrijder werd door de botsing gelanceerd en raakte een fietser die daardoor ook zwaargewond raakte.

De 25-jarige automobilist reed na het ongeluk door. In de binnenstad trof de politie even later zijn auto aan, maar de bestuurder niet. Een dag later heeft de verdachte zichzelf bij de politie gemeld.

119 kilometer per uur
Na het ongeluk deed de politie onderzoek, ook kwam er een reconstructie van het ongeluk. Met een testauto werd er over de straat met verschillende snelheden gereden om het ongeval opnieuw in kaart te brengen. Uit dat onderzoek is gebleken dat vlak voor het ongeval de man 119 kilometer per uur reed in de bebouwde kom.

Meerdere getuigen, zoals een fietsster die net op tijd haar fiets kon terugtrekken en zo niet geraakt werd, hebben verklaard dat de man 'bizar hard' reed. Ook zijn vrienden wie in de auto zaten hebben bevestigd dat hij extreem hard reed en dat ze hem hebben gewaarschuwd om normaal te rijden. "Maar hij luisterde niet en bleef plankgas rijden", aldus één van hen.

Niet te begrijpen
De officier van justitie begrijpt niet hoe iemand, die vooral bekend was met de buurt, zo hard kan rijden. "Ieder weldenkend mens weet dat het volslagen onverantwoord is om met een dergelijke uitzonderlijk hoge snelheid met een auto door een drukke plek in de stad te scheuren en dat het, als je dat doet, heel eenvoudig heel erg mis kan gaan." Volgens de officier wijst alles erop dat de automobilist bewust de keuze heeft gemaakt om zo hard te rijden.

De man wordt door het Openbaar Ministerie verdacht van doodslag en poging tot doodslag, voor de scooterrijder en de fietser. Daarnaast wordt hij ook verdacht van het verlaten van de plaats van het ongeval. "Hij is er onmiddellijk vandoor gegaan, zonder zich ook maar enig moment te bekommeren om het verschrikkelijke leed dat hij had aangericht. Het is onmogelijk dat hij niet door heeft gehad dat hij met de aanrijding letsel had veroorzaakt."



Betreft dit ongeluk:
BLikent schreef:
Automobilist doorgereden na ongeluk Amsterdam met dode en gewonde
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Omroep West schreef:
Automobilist kon slachtoffer (52) dodelijk ongeval niet zien door reclamebord

De 33-jarige man uit Den Haag die op 5 november 2021 een voetgangster aanreed, zou het slachtoffer niet gezien hebben vanwege een reclamebord. Dat zegt zijn advocaat. De 52-jarige vrouw overleed later aan haar verwondingen. De automobilist reed onder invloed van wiet. Er is vrijdag vier maanden cel tegen hem geëist.

De man reed die fatale avond in november 2021 rond 20.30 uur de vrouw aan op het zebrapad op de Melis Stokelaan. Het slachtoffer werd vervolgens ongeveer twintig meter meegesleept. Ze werd overgebracht naar het Westeinde ziekenhuis, waar ze een maand later overleed.

De automobilist zegt 'getraumatiseerd' te zijn het dodelijke ongeval. 'Ik durfde eigenlijk niet naar de rechtbank te komen uit schaamte. Ik heb vaak een eind aan mijn leven willen maken.' Hij gaf toe dat hij de voetgangster niet had zien aankomen. Naar eigen zeggen was hij afgeleid door een groep jongeren op straat.

Reclamebord in het zicht
Volgens zijn advocaat kon de Hagenaar het slachtoffer niet zien door een reclamebord. Dat zei de raadsman vrijdag tijdens de zitting in de Haagse rechtbank. De Hagenaar zou daarom niet schuldig zijn aan de dood van de voetgangster, oordeelt hij.

De officier van justitie ziet dat anders: zij eiste vier maanden cel tegen de dertiger. Ook zou hij twee jaar geen auto meer mogen besturen. Het reclamebord zou volgens het Openbaar Ministerie (OM) het zicht van de automobilist niet belemmerd hebben. Na het ongeval bleek dat de Hagenaar teveel THC in zijn bloed had zitten. Dat is een bestanddeel van wiet. Daardoor was ook zijn concentratievermogen aangetast, aldus het OM.

Zoon emotioneel
De zoon van de overleden vrouw verklaarde dat hij door haar dood zijn werk heeft verloren. 'Ik ben er nog iedere dag emotioneel over. Ik houd van hard werken, maar dat lukt gewoon niet meer. Mijn moeder was hartstikke fit, grappig en gezellig. Ze praatte graag en veel.'

De uitspraak is over twee weken.


Dut ongeval staat niet in de database.
  Bericht 
Raymond
Master
'Ik durfde eigenlijk niet naar de rechtbank te komen uit schaamte. Ik heb vaak een eind aan mijn leven willen maken.'

Waarom is het eigenlijk verboden dit soort mensen gewoon te helpen met hun wensen?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Omroep West schreef:
niet gezien hebben vanwege een reclamebord.


Omroep West schreef:
Het reclamebord zou volgens het Openbaar Ministerie (OM) het zicht van de automobilist niet belemmerd hebben.








Laat niet onverlet dat je zelf ook moet opletten bij het oversteken.

Kan het ook wel 100x tegen mevr. zeggen maar die kijkt gewoon niet om dr heen. Ik vind dat zo'n raar concept, je hele leven afgeven aan de verantwoording van volslagen kanslozen en maar zien dat je er geluk mee krijgt.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Laat wel onverlet, maar goed.
  Bericht 
Schoenzool
Master
reclamebord


Ik gok niet dat die dame achter het bord staan en een sprintje trok richting het zebrapad.
Gewoon suf achter het stuur of verminderd alert door zijn blowtje.
Heb dan ook de ballen om dat te zeggen en je straf te accepteren.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Omroep West schreef:
vanwege een reclamebord. Dat zegt zijn advocaat.
Halfslachtige poging van de advocaat om eronderuit te komen.
  Bericht 
BLikent
Master
Noodzakelijke tussenstap:
De Telegraaf schreef:
Deel snelweg A15 dicht voor reconstructie dodelijk ongeluk kerst

ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) reconstrueert met de politie zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag in Rotterdam-Zuid het dodelijke ongeval dat op tweede kerstdag vorig jaar aan drie mensen het leven kostte. Voor de rijproeven wordt die nacht de parallelbaan van de snelweg A15 tussen knooppunt Vaanplein en de afritten 18 en 19 naar Charlois en Rhoon tijdelijk afgesloten, meldt het OM.

Het doorgaande verkeer heeft naar verwachting weinig last van de reconstructie. Automobilisten kunnen via de hoofdbaan rijden, de omleiding gaat via afrit 17 Hoogvliet en staat met borden aangegeven. Rijkswaterstaat verwacht dat de extra rijtijd maximaal 10 minuten bedraagt.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de 29-jarige verdachte Suraj A. uit Den Haag van drievoudige doodslag. Hij zou driemaal de toegestane hoeveelheid alcohol hebben gedronken en in de vroege ochtend met hoge snelheid door rood licht zijn gereden op de Groene Kruisweg, waar een afrit van de A15 op uitkomt.

Kansloos
Bij het ongeluk kwamen drie mensen om het leven; een 35-jarige vrouw uit Spijkenisse, een 36-jarige man uit Helmond en een 7-jarig meisje uit Spijkenisse. „Het jonge gezin had geen schijn van kans. Het eerste onderzoek heeft uitgewezen dat de verdachte minimaal 133 km per uur moet hebben gereden ten tijde van de botsing”, aldus de officier van Justitie.

Hoe snel de verdachte daadwerkelijk heeft gereden moet dit onderzoek uitwijzen. Mogelijk heeft de verdachte 600 meter voor het ongeval 176 kilometer per uur gereden, vermoedt het OM.

Geen herinnering
Suraj A. raakte zwaargewond, hij kan zich naar eigen zeggen niets herinneren van het ongeluk. Hij zal niet aanwezig zijn bij het nachtelijk onderzoek. Bij de reconstructie worden zoveel mogelijk de omstandigheden ten tijde van het ongeluk nagebootst. Voor het rijden met hoge snelheden wordt gebruik gemaakt van gespecialiseerd politiepersoneel.

Wordt vervolgd/vervolgt
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Halfslachtige poging van de advocaat om eronderuit te komen.


Precies. Uit ervaring kan ik zeggen dat het gelul is om daar een voetganger niet te zien.

Dit ongeval zal ook wel de reden zijn dat op onderstaande locatie met regelmaat een mobiele flitspaal staat voor een paar weken.



  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Nieuws.nl schreef:
OM eist celstraf tegen agent wegens dodelijk ongeval Maasdam

Tegen een 45-jarige agent die wordt vervolgd voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk eind 2021 in Maasdam heeft het Openbaar Ministerie woensdag een celstraf geëist van zes maanden, waarvan drie voorwaardelijk. Daarnaast eiste de aanklager een ontzegging van de rijbevoegdheid voor twee jaar.

Bij het ongeluk kwam de 29-jarige Esmeralda uit Den Bosch om het leven. Ze reed op 20 december 2021 op een scooter op de parallelweg van de N217 en werd frontaal aangereden door de tegemoetkomende politieauto.

Uit onderzoek blijkt dat de agent in het donker onvoorzichtig heeft gereden op de smalle, natte en modderige weg die in eerste instantie is bedoeld voor landbouwverkeer, bestemmingsverkeer en (brom)fietsers.

Onderweg van het politiebureau in Maasdam naar het bureau in Oud-Beijerland reed Henricus T. ruim 90 kilometer per uur, waar maximaal 60 is toegestaan. Dood door schuld, in de visie van de officier van justitie. Hij noemde het rijgedrag aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend.

Tijdens de strafzaak in de rechtbank in Rotterdam vertelde T. dat hij tijdens zijn surveillance ineens een zwarte vlek voor hem zag opdoemen, terwijl hij het gevoel had dat de weg leeg was. “Hierdoor dacht ik veilig te kunnen werken aan mijn politietaak. Ik merkte dat remmen lastig was. Ik kwam niet snel genoeg tot stilstand.”

“Ze was pas 29 jaar. En jij had haar zeker niet van ons weg mogen nemen”, zei de oma van het slachtoffer in haar slachtofferverklaring. “Ik weet niet hoe ik dit gemis moet dragen. Ons hele leven is veranderd. Ze is op brute wijze uit ons leven gerukt”, vertelde ze op emotionele toon. Esmeralda’s broer zei een trauma te hebben overgehouden aan het ongeluk. “Mijn vertrouwen in de politie is geschaad”, zei hij in tranen.

Volgens de officier had de agent geen geldige reden om op de secundaire weg te rijden. De agent zei bezig te zijn met een verkeerscontrole en lette vooral op het verkeer op de naastgelegen provinciale weg. Hij had daarbij volgens het OM te weinig aandacht voor de verkeersdeelnemers op het natte weggetje.

De officier noemde het “enorm ingewikkeld” om een celstraf te eisen tegen een agent. “Hij is niet naar zijn werk gekomen om iemand dood te rijden. Een beslissing die hij de rest van zijn leven zal betreuren”, zei hij. De agent kreeg voorwaardelijk ontslag aangezegd na een ander incident in juni 2022 waarbij hij na een melding binnen de bebouwde kom met 121 kilometer door rood reed.


Betreft dit draadje. verkeersongevallen/gezocht-krantenartikelen-over-dodelijke-ongevallen-deel-4-t97602-1400.html#p4998610
  Bericht 
Walker
Master
 
De officier noemde het “enorm ingewikkeld” om een celstraf te eisen tegen een agent. “Hij is niet naar zijn werk gekomen om iemand dood te rijden.



Dat geldt ook voor burgers die betrokken zijn bij een dodelijk ongeval. Maar dan is het blijkbaar niet ingewikkeld?

Jankverhaal met dikke tranen via https://archive.is/dKnJ1 (AD/Gelderlander).
  Bericht 
Schoenzool
Master
De officier noemde het “enorm ingewikkeld” om een celstraf te eisen tegen een agent


Juist extra straffen ivm misbruik maken van zijn functie; over die weg te kunnen rijden omdat hij een gestreepte bolide rijdt
  Bericht 
bruintje beer
Master
OvJ schreef:
Hij is niet naar zijn werk gekomen om iemand dood te rijden.
:dood: Wat is dat nou weer voor belachelijke 'morele overweging'? De meeste veroorzakers van verkeersongevallen zijn niet van huis gegaan met de intentie dat te gaan doen. Uiteraard.
OvJ schreef:
Een beslissing die hij de rest van zijn leven zal betreuren
Nou is de nieuwsgierigheid geprikkeld: welke beslissing? Naar het werk komen of iemand doodrijden? En ingeval dat laatste: het was dus blijkbaar een beslissing?

..en wat Schoenzool zegt: ze laten zich er graag op voorstaan dat ze een speciale rijopleiding hebben gehad. Dan mag je best een beetje kritisch zijn als het is misgegaan.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
ze laten zich er graag op voorstaan dat ze een speciale rijopleiding hebben gehad. Dan mag je best een beetje kritisch zijn als het is misgegaan.


Niet alleen de speciale rijopleiding. Ze hebben ook ambtseed, waarmee ze jou en mij volledig de vernieling in kunnen helpen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Klinkt handig; misschien van de week ook maar eens een afspraak maken op het stadhuis voor een ambtseed.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nieuws.nl schreef:
De agent kreeg voorwaardelijk ontslag aangezegd na een ander incident in juni 2022 waarbij hij na een melding binnen de bebouwde kom met 121 kilometer door rood reed.


wat een klootzak, T. is een echte hardrijder onder de dekmantel van politiestriping

Nieuws.nl schreef:
“Hij is niet naar zijn werk gekomen om iemand dood te rijden.


is naar zn werk gekomen om lekker hard met een politieauto te kunnen knallen zonder dat iemand 'm iets kan maken (dacht ie)

Nieuws.nl schreef:
Een beslissing die hij de rest van zijn leven zal betreuren”


Heh? Welke beslissing? Beslissing van HR om 'm niet te ontslaan, dat valt te betreuren
  Bericht 
Pen
Master
Citaat:

Explosies, gestolen Audi's, dodelijke ongelukken: het leven van plofkraker Walid

Het westen van Duitsland wordt geteisterd door Nederlanders die het op pinautomaten hebben voorzien. Dit is het verhaal van een van hen: Walid, 21 jaar, uit Utrecht. 'Ik heb een grote pak pap nodig.'

Bommen en doden
•Walid raakte betrokken bij een bende die plofkraken uitvoerde.
•Hij reed in Audi's naar Duitsland en blies geldautomaten op.
•Een plofkraker stierf na een foutje, een onschuldig meisje overleed door een auto-ongeluk.
•Zijn advocaat zegt: het laatste jaar is Walid ten positieve veranderd.

Walid trekt een bivakmuts over zijn hoofd, maar niet omdat het koud is. Integendeel. Het is zaterdag 8 augustus 2020 en West-Europa zucht onder een hittegolf: overdag wordt het ver in de dertig graden, 's nachts koelt het af tot hooguit een graad of vijftien. Het is nog donker, het laatste uur van de korte zomernacht, en Walid is net aangekomen in Wachtendonk. Dat is een dorp vlak bij Venlo, nog geen twintig kilometer voorbij de Duitse grens.

Walid is een lange jongen met een diepe stem, uit Overvecht, een uitgestrekte wijk met flats in het noorden van Utrecht waar de straten dreven heten, waar een kwart van de huishoudens kampt met langdurige armoede en de helft van de mensen een 'niet-westerse migratieachtergrond' heeft. Walid wil niet arm zijn. En zeker niet langdurig.
Met zijn beste vriend Oussama uit Utrecht, en met Ajoub, een jongen die hij via via kent uit Den Bosch, is hij in een Audi S5 cabrio naar Duitsland gesjeesd. Walid is dit voorjaar 21 geworden, de andere jongens zijn 20. Het is half vijf, de zon zal over een uur opkomen. Ze weten alle drie dat ze moeten opschieten.

De auto staat bij de Sparkasse aan het Friedensplatz. Het bankgebouw heeft een kleine uitbouw, schuifdeuren met daarboven een rode 'S' waar nog weer een punt op staat. Wachtendonk slaapt nog als Walid de bivakmuts over zijn hoofd trekt en het bankgebouw binnenloopt.
Kort daarna: een daverende knal. Een geldautomaat is opgeblazen, coupures dwarrelen door de lucht, de pui is uit het gebouw geknald.
Walid, Oussama en Ajoub moeten lachen. 'Rapen, rapen!', klinkt het in de zomerochtend. De jongens grissen geld bij elkaar en springen in de auto. Ajoub zit achter het stuur, hij pocht over zichzelf als 'de beste chauffeur van Den Bosch'. Ze scheuren terug naar Nederland.

'De machine, de voorkamer van de bank en verschillende ruiten raakten zwaar beschadigd door de ontploffing. Onder het puin lagen nog wat bankbiljetten', meldt een Duitse nieuwssite later die zaterdagochtend. 'Meerdere bewoners aan het Friedensplatz werden ruw gewekt.'
Voordat de inwoners van Wachtendonk door hebben wat er precies is gebeurd, zijn de drie jongen al lang weer in Nederland: met meer dan tweehonderd kilometer per uur razen ze over de weg.
Nog geen 24 uur na de plofkraak wordt in Brabant het alarmnummer gebeld. Het is zondagnacht, half twee, en in Vlijmen, iets ten westen van Den Bosch, slaan vlammen uit een auto. De brandweer komt blussen. Ze treffen een Audi S5 cabrio, die een maand eerder dicht bij Amsterdam is gestolen. De wagen blijkt niet meer te redden, de nummerplaten zijn vals. De opbrengst van de plofkraak is zo'n €180.000. De schade aan het pand bedraagt meer dan een ton. In de woning boven de Sparkasse ligt, op het moment van de explosie, een gezin te slapen.

*****

Een maand na 'Wachtendonk' is Walid terug in Duitsland, weer met Ajoub. Op 4 september, dit keer in Geldern, ook een dorp pal over de grens. In de nacht van donderdag op vrijdag, om kwart over twee, is daar wederom een Sparkasse het doelwit. Alleen: de knal valt tegen.
Zonder opbrengst racen Walid en Ajoub terug naar Nederland. De vaste uitwijkplek is het Shell-tankstation aan de Vlijmenseweg in Den Bosch. Daar treffen ze, in alle vroegte, ook Jawad. Een jongen uit Utrecht, iets ouder al.
Hij is een vriend en ook leermeester van Walid: ze zijn een keer samen naar Marbella gereisd. Jawad is, in de woorden van Walid, wel eens 'kankeragressief'.
'Hij is niet afgegaan', zegt Walid over het explosief in de pinautomaat.
'Ben je bij de kluis gekomen?', vraagt Jawad.
'Niets is verwoest', antwoordt Walid.
‘Niets is verwoest’
Walid tegen zijn vriend Jawad, over de mislukte kraak in Geldern.
Ze bespreken het model geldautomaat van de Sparkasse. Jawad vraagt of het een oude is: 'Met van die knopjes.' Nieuwe hebben een touchscreen.
Terwijl bij het tankstation in Den Bosch zo de evaluatie plaatsvindt over de mislukte plofkraak, wordt honderd kilometer verderop, in Geldern, het gebied rond de bank ontruimd. Want volgens de Duitse politie valt niet uit te sluiten dat er nog restanten van explosieven liggen bij de geldautomaat.

*****

De Californiëdreef is een van de laatste straten van Utrecht, helemaal aan de noordkant van de stad. Een streepje asfalt op een bedrijventerrein. Er zit een autowasstraat, een handel in tegels en sanitair, veel autobedrijven, de Utrechtse Taxi Centrale.
Op zaterdag 5 september, om twee uur 's nachts, is er een enorme knal. 'Zo hevig dat een medewerker van een taxicentrale zat te schudden op zijn stoel', schrijft de Utrechtse uitgave van het AD. 'Toen hij naar buiten rende, zag hij dat de voorgevel bij de achterburen was weggeblazen.'
De politie meldt later die zaterdag op Twitter dat iemand is omgekomen bij de ontploffing. 'De Explosieven Opruimingsdienst is ter plaatse. Forensische opsporing en tactische recherche doen onderzoek.' De huurder van de loods wordt diezelfde dag opgepakt.
Walid is vaak in die loods geweest. Hij moet snel hebben gehoord wie het dodelijke slachtoffer is: Jawad. Zijn vriend. Nog geen 24 uur voor de explosie, hebben ze samen bij het tankstation gesproken over de mislukte kraak in Geldern.
Jawad lééft bijkans voor plofkraken. Hij bestelt, onder een valse naam, geldautomaten bij een bedrijf uit de regio Osnabrück, die hij betaalt in bitcoin. Jawad gebruikt die automaten vervolgens om plofkraken op te oefenen. Hij maakt er zelfs instructiefilmpjes van. Die bewuste nacht aan de Californiëdreef, gaat er iets fout bij zo'n testexplosie.
Jawad is 29 jaar als zijn leven eindigt in een loods op een bedrijventerrein, de ingevlogen traumaheli kan niets meer voor hem doen.
Een paar weken later gaat Walid weer op pad.

*****

Het is 4 november 2020 en Walid is bijrijder in een Audi die eerder die dag is gestolen in Tuindorp, een wijk in Utrecht tegen Overvecht aan, maar dan aan de andere kant van het spoor. Een grijze RS4 station.
Marco rijdt: een jongen van bijna 22, die in zijn proeftijd zit, eerder is veroordeeld voor inbraak, en een jaar eerder vader is geworden van een zoontje. Ze rijden door Bilthoven. Daar hebben ze een plek om de gestolen auto te verbergen. Dan zien ze politie. Ze voelen zich betrapt. Ze moeten weg! Marco trapt op het gaspedaal. De politie volgt. Met hoge snelheid scheurt de Audi door Bilthoven. Ze slaan een weg in. Bos. Ze jakkeren verder. Maar kunnen ze wel door? In ziedende vaart rijden ze een paaltje omver. Een tak slaat neer op de voorruit. De ruit breekt.
Vanuit het bospas schiet de Audi de weg weer op. Dan de snelweg: de A27. Marco geeft vol gas. De politie verliest de RS4 uit het oog.
Als ze merken dat ze niet meer worden gevolgd, keren de jongens uiteindelijk terug naar Utrecht. In Overvecht wordt, om half drie 's nachts, de Audi in de brand gestoken.
Marco en Walid hebben de dagen daarna nog contact. 'Het enige waar ik dan aan denk, is mijn zoontje', zegt Marco, als ze praten over de hachelijke achtervolging door het bos.

En Walid: 'Je weet dat de eigenaar van de auto kankerhard gaat huilen.' Want de wagen, die is 'gebarbecued', op de dag dat die is gestolen. De conclusie van Walid: hij moet een andere dag 'er weer eentje gaan halen'.

*****

Eind december 2020 heeft Walid een nieuwe wagen, 'een kankersnelle auto'. Hij is weer met Marco, die hij in gesprekken met zijn vrienden ook wel 'de Hollander' noemt. Marco is niet te spreken over de Audi. De RS6 avant, gehuurd in Duitsland, is rood. 'Daar rijden er niet veel van', zegt Marco. Te opvallend, dus.
'Ik was er ook niet voor gegaan', zegt Walid. Maar ja, hij is geen 'prinses'. Ze hebben het er maar mee te doen. De wagen staat in een garage in Overvecht en is al betaald voor een week. Ze moeten 'vlammen'.

Het is tegen half elf, vrijdagavond 23 december, als ze de weg op gaan. Marco rijdt, Walid is bijrijder, en er zitten nog twee jongens op de achterbank. De RS6 rijdt snoeihard: 200, 250, 300, de wagen tikt de 312 kilometer per uur aan. Ze vliegen over de A2.
Dan krijgt de rode wagen een klapband. In de buurt van de afslag Nieuwegein raakt de Audi een vangrail, schiet de andere kant van de weg op, tikt zeven auto's aan en raakt, met 256 kilometer per uur, een witte Peugeot 108.
Daarin zit een studente. Een tweedejaars bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, een sociaal en vrolijk meisje uit Nieuwegein. Het is alsof er een torpedo inslaat. Haar Peugeot slaat meerdere malen over de kop.
Honderden meters voorbij de geramde Peugeot, komt de Audi tot stilstand. Marco, Walid en de twee jongens die op de achterbank zitten, stappen uit. Ze rennen de snelweg over. Via de geluidswal gaan ze er vandoor. Ze kijken geen moment om naar de ravage. Of naar de auto die ze hebben geraakt.
Diezelfde nacht rijden er agenten naar een huis in Muiderschans, een woonerf in Nieuwegein. De ouders van de studente bedrijfskundestudente doen open. Agenten vertellen deze vader en moeder wat geen enkele ouder ooit wil horen. Er was een ongeluk op de A2. Hun dochter is door de brandweer uit de auto geknipt en direct gereanimeerd. Vergeefs. Het meisje is twintig jaar.
Vader hoort dat zijn dochter dood is en zakt ter plekke in elkaar.
Een paar uur na het ongeluk worden Walid en Marco opgepakt.

*****

De nacht van zondag op maandag 6 februari 2023 heeft Walid niet geslapen. 'Hij is nerveus', zegt zijn raadsman, in de ruime zaal op de vierde verdieping van de rechtbank in Utrecht. 'Hij heeft nog nooit voor een meervoudige kamer gestaan.'
De inhoudelijke behandeling van zijn strafzaak, die meerdere dagen in beslag neemt, gaat van start. Walid: magere gestalte, kort haar, baardje, sportschoenen. Links van hem zit zijn beste vriend Oussama, medeverdachte van de plofkraak in Wachtendonk. Ajoub is ook opgeroepen, maar die heeft zijn enkelband doorgeknipt en is onvindbaar.
Helemaal links van hem zit Marco, de chauffeur, het haar strak achterover. Hij draagt een T-shirt met de spreuk: 'Make money not friends'.
Marco is eind 2021 al veroordeeld voor het auto-ongeluk. Aan reclassering wilde hij niet meewerken, de vader van de verongelukte studente noemde Marco's spijtbetuiging nog ongeloofwaardig, alleen 'om een goede beurt bij de rechtbank te maken'. Hij zit een gevangenisstraf uit van vier jaar.
Walid zegt weinig tijdens de zitting.
In de maanden tot aan het ongeval, is hij gevolgd door de politie. Die heeft taps geplaatst. In de rechtbank worden dialogen voorgelezen: 'kanker' dit en 'kanker' dat. Walid zegt dat hij dertien keer heeft gewerkt 'in Doetsoe' (Duitsland), en maar een keer is teruggekomen met geld. 'Ik geef sowieso niet op.' En in een gesprek waarin hij zinspeelt op een nieuwe plofkraak: 'Ik heb een grote pak pap nodig.' Pap is straattaal voor geld.
‘Door gewone werkzaamheden kwam hij in aanraking met de verkeerde jongens’
Advocaat van Walid tijdens de zitting
Van die bravoure is in de rechtszaal weinig meer over. 'Het is confronterend, als je het zo hoort', zegt hij wanneer de rechter hem de dialogen voor houdt. Over het ongeluk wil hij niets meer zeggen. Zijn oordeel over veel van de getapte gesprekken: het was grootspraak.
Aan het einde van de zitting wordt tegen Ajoub en Oussama vijf jaar celstraf geëist, tegen Saloua, een 32-jarige vrouw uit Den Bosch die onder meer explosieven maakte en bewaarde, een celstraf van 3 jaar. De eis tegen Marco is negen maanden, tijd die opgeteld moet worden bij de vier jaar die hij al heeft gekregen.
Walid werd na het overlijden van Jawad de grote leider van de plofkraakbende, vindt de officier van justitie. Hij krijgt de zwaarste eis. Zes jaar cel, onvoorwaardelijk. Walid hoort het schijnbaar onbewogen aan.

*****

Vijf dagen na de strafeis, zit Walid alleen in de ruime en verder lege rechtszaal. Op een dinsdagmiddag, in een wit T-shirt, tegenover drie rechters. Zijn advocaat houdt het pleidooi. Tot aan de plofkraken, had Walid een blanco strafblad. Hij werkte als taxichauffeur. Zo leerde hij Jawad kennen, zegt de raadsman. Want het taxibedrijf aan de Californiëdreef zat boven de loods van Jawad. 'Door gewone werkzaamheden kwam hij in aanraking met de verkeerde jongens.'
Dat gebeurde in een periode dat Walid 'geen toekomst meer zag. Hij had overal maling aan', zegt de raadsman. Want zijn broer was vermoord. Geëxecuteerd in Spanje. Zeven kogels, in zijn bovenlichaam en hoofd, in oktober 2018. 'Walid is een jonge jongen die zijn broer kwijtraakte. Toen is hij afgegleden.'
Walid zat in voorarrest maar is afgelopen jaar vrij geweest. Met een enkelband. Hij woont weer thuis, is mantelzorger voor zijn zieke ouders en ondersteunt jongerenwerkers. 'Hij maakt wat van zijn leven', zegt de advocaat. 'Zo'n positieve wending zien we maar zelden.'
Terug naar de gevangenis noemt de raadsman 'niet wenselijk'. Hij vraagt om een voorwaardelijke straf en een taakstraf. Maar de officier van justitie noemt een taakstraf 'niet uit te leggen. Voor dergelijke feiten past alleen onvoorwaardelijk.'
Het laatste woord is aan Walid. Hij bedankt de rechters voor hun tijd. Hij heeft spijt. Zijn ouders zijn ziek geworden. 'Vooral mijn vader. Dat doet me veel pijn.' Hij hoopt dat de rechters hem nog een kans geven. 'Ik doe de sterke belofte dat u mij nooit zal terugzien na 31 maart.'

*****

Op vrijdag 31 maart om tien uur is de uitspraak. Althans, dat is de bedoeling. Maar een week voor die tijd duikt ineens Ajoub op: de jongen die onvindbaar was nadat hij zijn enkelband had doorgeknipt. De politie traceert hem in een auto. Het wordt een achtervolging.
‘We moeten niet alleen kijken naar vergelding’
Rechter
Uit het persbericht: 'Hij reed onder andere tegen het verkeer in en met zeer hoge snelheden. De politie heeft de achtervolging meerdere keren afgebroken. Drie politieauto’s raakten flink beschadigd. Uiteindelijk is de auto door de bemanning van de politiehelikopter gevolgd op zijn route door Den Bosch. (...) De man vluchtte een appartementencomplex in. Daar werd hij in de kelderboxen door een arrestatieteam aangehouden.'
Na zijn arrestatie moet Ajoub nog worden verhoord als getuige in de strafzaak van de andere verdachten. Dat vertraagt de rechtsgang. En Ajoub, tegen wie vijf jaar is geëist, beroept zich steeds op zijn zwijgrecht

*****

'Plofkraken leiden tot veel onrust voor omwonenden en in de maatschappij.' Dat zegt de rechter van de meervoudige kamer op de vierde verdieping van de rechtbank in Utrecht. Het is donderdag 11 mei, begin van de middag en zij doet uitspraak in de zaak rond de plofkraakbende. Alle verdachten worden veroordeeld.
Walid krijgt een celstraf van veertig maanden. Daarvan zijn twaalf maanden voorwaardelijk, en het voorarrest gaat er ook nog vanaf. Het vonnis is fors lager dan de eis, weet ook de rechter. Ze houdt rekening met Walids jonge leeftijd. 'We moeten niet alleen kijken naar vergelding.'
De zitting met de uitspraak duurt iets langer dan een half uur. De zaal is goeddeels leeg. En Walid? Juist nu, als de rechter een besluit neemt over zíjn leven, is ook hij, net 24 jaar, niet komen opdagen.
Verantwoording: het FD is bij vier zittingsdagen geweest en heeft regionale media geraadpleegd over de plofkraken, de ontploffing in de loods en het auto-ongeluk.


https://archive.ph/8QuQC#selection-1043.0-2207.26


De afloop van dit ongeval: post4897979.html?hilit=108%20nieuwegein#p4897979
  Bericht 
Walker
Master
 
Pen schreef:
Walid krijgt een celstraf van veertig maanden. Daarvan zijn twaalf maanden voorwaardelijk, en het voorarrest gaat er ook nog vanaf. Het vonnis is fors lager dan de eis, weet ook de rechter. Ze houdt rekening met Walids jonge leeftijd. 'We moeten niet alleen kijken naar vergelding.'


Een nekschot was beter geweest.
  Bericht 
maarten28
Master
Citaat:
‘We moeten niet alleen kijken naar vergelding’

Je moet kijken hoe je dergelijke sujetten zo lang mogelijk uit de samenleving weg kunt houden.
  Bericht 
dvdouden
Master
Pen schreef:
De zaal is goeddeels leeg. En Walid? Juist nu, als de rechter een besluit neemt over zíjn leven, is ook hij, net 24 jaar, niet komen opdagen.
Lijkt me een prima reden voor strafverzwaring.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Omroep West schreef:
Automobilist reed vrouw dood: werkstraf, rijverbod en schadevergoeding

De automobilist die op 5 november 2021 een vrouwelijke voetganger doodreed op de Melis Stokelaan in Den Haag, hoeft niet naar de gevangenis. Wel krijgt hij een werkstraf, een rijverbod en moet hij een flinke schadevergoeding betalen. Dat heeft de Haagse rechtbank bepaald. De 33-jarige Hagenaar gaf het slachtoffer geen voorrang terwijl ze op het zebrapad liep.

De 52-jarige vrouw werd 's avonds rond 20.30 uur aangereden en ongeveer twintig meter meegesleurd. De ambulance bracht haar naar de intensive care van het Westeinde ziekenhuis. Daar overleed ze een maand later aan haar verwondingen.

Tijdens de zitting twee weken geleden eiste de officier van justitie vier maanden cel tegen de automobilist. Ook zou hij twee jaar geen auto meer mogen besturen. Volgens de aanklager was de man schuldig aan de dood van de voetgangster. Hij had onvoorzichtig gereden. Doordat hij had geblowd, was zijn concentratievermogen aangetast, betoogde de officier van justitie. Na het ongeval bleek dat de automobilist te veel THC, een bestanddeel van wiet, in zijn bloed had.

'Enkel moment van onvoldoende aandacht'
Volgens de rechtbank is echter niet bewezen dat daardoor zijn rijgedrag ernstig was beïnvloed. Er was wel sprake van 'een enkel moment van onvoldoende aandacht' toen hij de vrouw geen voorrang verleende op het zebrapad. Maar dat vindt de rechtbank onvoldoende reden om de automobilist naar de gevangenis te sturen. Naast de werkstraf van tachtig uur, krijgt hij een rijverbod van een half jaar opgelegd. Bovendien moet hij de nabestaanden van de overleden vrouw 15.000 euro schadevergoeding betalen.

Haar zoon verklaarde op de zitting dat hij door haar dood van zijn moeder anderhalf jaar geleden zijn werk heeft verloren. 'Ik ben er nog iedere dag emotioneel over. Ik houd van hard werken, maar dat lukt me gewoon niet meer. Mijn moeder was hartstikke fit, grappig en gezellig. Ze praatte graag en veel.'


De uitspraak is over twee weken.


Hierboven staat de uitspraak.
  Bericht 
BLikent
Master
De Telegraaf schreef:
Verdachte fataal ongeval A59 filmde zijn snelheid: 250 km per uur

BREDA - De 33-jarige man uit Zevenbergschen Hoek, die ervan wordt verdacht dat hij vrijdagavond 10 maart een dodelijk ongeval veroorzaakte op de A59 bij Sprang-Capelle, reed volgens het Openbaar Ministerie 250 kilometer per uur op de snelweg. Hij filmde zijn hoge snelheid met zijn mobiele telefoon, luidt de aanklacht.

Het OM verdenkt de man van doodslag. Bij het ongeluk kwam een gezin uit Raamsdonksveer om het leven. Het gezin bestond uit een meisje van 10, een jongen van 13 en een vader en moeder van beiden 46 jaar oud.

De man uit Zevenbergschen Hoek was de bestuurder van één van de vier auto’s die betrokken waren bij het ongeval. Hij raakte lichtgewond. Uit een test direct na het ongeluk bleek al dat de man waarschijnlijk te veel alcohol op had.

Hij had volgens het OM onvoldoende aandacht voor het overige verkeer en reed met "een enorm snelheidsverschil" achterop de personenauto van het gezin uit Raamsdonksveer.

De verdachte was niet bij de zitting in de rechtbank in Breda aanwezig, volgens zijn advocaat is hij psychisch kwetsbaar. Hij ondergaat een persoonlijkheidsonderzoek. Er waren wel tal van nabestaanden aanwezig.

Het onderzoek is nog niet klaar. Het uitlezen van de boordcomputer van de auto van de verdachte moet meer informatie opleveren over wat de snelheden geweest zijn en of er geremd is tijdens de laatste seconden van de rit. Ook het onderzoek naar de inhoud van de telefoon van de verdachte is nog niet afgerond. Wel is al duidelijk dat er 23 verschillende filmpjes op staan, over twee jaar verspreid, waarvan volgens de officier dertien ernstige verkeersovertredingen zijn.

Bij het psychologisch onderzoek is een van de vragen of de man een black-out heeft gehad. "Hij is er kapot van en heeft dit nooit gewild", zei de raadsman van de verdachte. De advocaat is het niet eens met de verdenking doodslag. Volgens hem heeft de man "aanzienlijk geremd". Ook een getuige zou dat hebben verklaard.

De officier van justitie bleef in de rechtbank spreken van doodslag. "Meneer heeft zijn eigen verkeersovertredingen gewoon gefilmd. Hoeveel meer opzet wil je hebben?" Volgens de aanklager heeft de verdachte "geen serieuze poging gedaan om een botsing te voorkomen. Hij heeft geen gas losgelaten, tot het einde van het filmpje. Hij is blijven accelereren tot 1 seconde voor het ongeval."


De verdachte blijft vastzitten, besloot de rechtbank. Nabestaanden reageerden daar opgelucht op. De volgende zitting is 10 augustus.

Hoort bij ongeluk van 10 maart 2023 (en enkele berichten erna)
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Citaat:
volgens zijn advocaat is hij psychisch kwetsbaar.

Dat zijn de nabestaanden ook
  Bericht 
zadkine
Master
Bovendien moet hij de nabestaanden van de overleden vrouw 15.000 euro schadevergoeding betalen.


Omroep west schrijft dit als zijnde een verplichting voor de veroorzaker vh ongeval.
Echter, ik denk dat deze man geen cent hoeft te betalen aan die familie.
Hierbij ga ik wel uit dat hij de verplichte WA verzekering afgesloten had.
Per slot dient de verzekering de schade agv ongeval aan derden te betalen (tenzij opzet bewezen is...dat is hier niet bewezen gezien de opmerking van de rechter over 1 ogenblik van onachtzaamheid).

Blijven natuurlijk wel de overige zaken voor hem staan zoals rijverbod.
  Bericht 
bruintje beer
Master
De Telegraaf schreef:
volgens zijn advocaat is hij psychisch kwetsbaar
Wat deed dit labiele figuur dan achter het stuur van een auto?
  Bericht 
bert65
Master
zadkine schreef:
Hierbij ga ik wel uit dat hij de verplichte WA verzekering afgesloten had.
Per slot dient de verzekering de schade agv ongeval aan derden te betalen (tenzij opzet bewezen is...dat is hier niet bewezen gezien de opmerking van de rechter over 1 ogenblik van onachtzaamheid).

Hij reed onder invloed. Met een beetje geluk keert de verzekeraar uit maar die start meteen met het terugvorderen van het bedrag.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
Wat deed dit labiele figuur dan achter het stuur van een auto?


half Nederland is labiel en zit toch achter het stuur
  Bericht 
Schoenzool
Master
250 km per uur.
Ongelooflijk :o
  Bericht 
zadkine
Master
@ Bert

Verkeer WA is de enige verzekering die na een ongeval rechtstreeks aangesproken kan worden. En derhalve MOET uitbetalen.
Bij rijden onder invloed ook.
(Betekent meestal wel opzegging verzekering en daarna dus het schriktarief .)
Het casco deel vd verzekering, eigen schade dus, wordt gewoonlijk bij rijden onder invloed niet uitbetaald.
  Bericht 
Raymond
Master
Schoenzool schreef:
250 km per uur.
Ongelooflijk

Regelmatig gedaan. Maar niet vaak in NL.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Schoenzool schreef:
250 km per uur.
Ongelooflijk :o

En het zelf filmen. Ik hoop dat hij die camera ergens had bevestigd en niet met een hand liep te filmen
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik heb het zelf ook gedaan met 250+ een stukje verderop op de A58, uit de hand fotograferen. Verstandig? Nee. 21? Ja.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
half Nederland is labiel en zit toch achter het stuur
In gradaties van labiel is dit toch wel royaal bovengemiddeld hoor.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
112Vandaag schreef:
Dodelijk ongeluk motorrijder en politieauto: agent vervolgd

Het Openbaar Ministerie Oost-Brabant (OM) vervolgt een agent voor het veroorzaken van een dodelijke aanrijding tussen een motor en een politieauto. Bij de aanrijding kwam de 31-jarige motorrijder uit Eindhoven om het leven.

Het ongeluk gebeurde op 6 december 2022 rond het middaguur op de Dr. Cuyperslaan in Eindhoven. Uit het onderzoek door de Rijksrecherche is gebleken dat het politievoertuig op weg was naar een melding. De auto reed over de Dr. Cuyperslaan toen de motorrijder die weg opreed om over te steken en geschept werd.

Hoewel de politieauto voorrang had, is het OM van oordeel dat de agent vervolgd moet worden. Dit is onder meer ingegeven door het feit dat de agent de toegestane snelheid van 50 km/uur zeer fors overschreden heeft, terwijl hier volgens het OM geen noodzakelijke of dringende reden voor was.

De politieman en de nabestaanden van het slachtoffer zijn van de vervolgingsbeslissing op de hoogte gebracht.


Betreft dit ongeluk: post5088594.html?hilit=Cuyperslaan#p5088594
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Vrouw veroordeeld voor veroorzaken dodelijk ongeval Huissen

De rechtbank veroordeelt een 64-jarige vrouw uit Huissen voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk in haar eigen woonplaats. Ze krijgt een maximale taakstraf van 240 uur en een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden met bijzondere voorwaarden, waaronder een alcoholverbod en ambulante verslavingsbehandeling.
Daarbij mag de vrouw 4 jaar geen auto rijden. Deze straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Illustratieve afbeelding
In de ochtend van 22 augustus 2022 veroorzaakte de vrouw onder invloed van alcohol een verkeersongeval in Huissen. De vrouw ging die ochtend boodschappen doen en dronk op de parkeerplaats bij de supermarkt naar eigen zeggen ‘een paar slokken’ sherry. Daarna reed zij richting huis. Bij een rotonde verminderde ze onvoldoende haar snelheid en verleende ze geen voorrang aan een fietser op het fietspad. Toen de fietser op de motorkap van haar auto terecht kwam, gaf zij van schrik gas in plaats van te remmen. De fietser werd daardoor enkele meters meegenomen op de motorkap van de auto. Het slachtoffer is daarna - na een stuurbeweging van de vrouw - op het wegdek terecht gekomen. De fietser is later in het ziekenhuis aan haar verwondingen overleden.

Alcohol
De vrouw gebruikte medicatie en wist dat deze medicatie in combinatie met alcoholgebruik een negatief effect op de rijvaardigheid kan hebben. De rechtbank neemt het haar bijzonder kwalijk dat zij terwijl zij onder invloed van alcohol – in combinatie met medicatie – is gaan rijden. Door haar onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag veroorzaakte ze een dodelijk verkeersongeval. Door haar handelen bracht de vrouw de verkeersveiligheid ernstig in gevaar en is de nabestaanden van het slachtoffer immens verdriet aangedaan. Voor de vrouw, andere verkeersdeelnemers en de samenleving als geheel moet duidelijk zijn dat dergelijk risicovol gedrag in het verkeer onaanvaardbaar is.

Straf gelijk aan de eis
De rechtbank vindt de eis van de officier van justitie passend. Daarom legt de rechtbank de maximale taakstaf van 240 uur en een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden op. Daarbij moet de vrouw zich tijdens haar proeftijd van 3 jaar houden aan bijzondere voorwaarden en krijgt zij een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 4 jaar.


Betreft dit ongeval: post5061332.html?hilit=huissen#p5061332
  Bericht 
Schoenzool
Master
Ongelooflijk, wat zijn die straffen laag.
Hierboven, maar ook elders bij zaken.
  Bericht 
bert65
Master
zadkine schreef:
Verkeer WA is de enige verzekering die na een ongeval rechtstreeks aangesproken kan worden. En derhalve MOET uitbetalen.
Bij rijden onder invloed ook.


Reken daar maar niet op; even een stukje uit de voorwaarden van een WA autoverzekering van NN maar ook bij Interpolis staat dit duidelijk vermeld.
Citaat:
e bent onder andere niet verzekerd voor schade of hulp als je:

rijdt onder invloed van drugs, alcohol of lachgas;
  Bericht 
zadkine
Master
bert65 schreef:
Reken daar maar niet op;


Natuurlijk wel...anders komt het waarborgfonds met uitbetaling.

Wat in die voorwaarden staat kan hooguit betekenen dat de verzekering na uitbetaling verhaal gaat zoeken bij de bestuurder.

Geen enkele voorwaarde kan de wet overrulen.
Dit is juist zo wettelijk vastgelegd om slachtoffers te beschermen tegen dit soort gedoe.

(WA betaalt dan ook NIET uit aan degene onder invloed maar aan derden)
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Natuurlijk wel...anders komt het waarborgfonds met uitbetaling.


De verzekering keert uit aan het slachtoffer en zal alle kosten op de verzekerde verhalen als er alcohol in het spel is. Het waarborgfonds doet daar niks voor.
 Pagina 1 van 6  [ 266 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy