Postingstijd interval gedetecteerd van 140.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 4  [ 175 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
denhaag.nl schreef:
Nieuwe coalitie presenteert haar akkoord: 'Den Haag, Stad van Kansen en Ambities'

De nieuwe Haagse coalitie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks presenteerde op dinsdag 29 mei het coalitieakkoord Den Haag, Stad van Kansen en Ambities.

De 4 partijen die de stad gaan besturen hebben samen gewerkt aan plannen voor de komende 4 jaar. Hun belangrijkste thema’s voor de toekomst van Den Haag zijn: Mobiliteit, Duurzaamheid, Iedereen Doet Mee en De Groei van de Stad. Veiligheid is hiervoor een belangrijke randvoorwaarde.

Kandidaat-wethouders

De 4 partijen hebben hun kandidaat-wethouders bekendgemaakt. Dit zijn Richard de Mos en Rachid Guernaoui (Hart voor Den Haag/Groep de Mos), Boudewijn Revis en Kavita Parbhudayal (VVD), Saskia Bruines en Robert van Asten (D66) en Liesbeth van Tongeren en Bert van Alphen (GroenLinks).

Vervolg

Op woensdag 6 juni bespreekt de gemeenteraad de inhoud van het coalitieakkoord. Daarna is het akkoord definitief. De kandidaat-wethouders en nieuwe raadsleden worden op donderdag 7 juni geïnstalleerd. De gemeenteraad neemt dan ook afscheid van het huidige college.


Hoe je tot zo'n coalitie kunt komen is een ding.. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe het de komende jaren in Den Haag eraan toe gaat..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Het eerste succes is wat mij betreft wel daar;



De wijze van stemmen is ook wel opmerkelijk. 50% van de coalitie is tegen :loco:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Liesbeth van Tongeren :fp:

Dave schreef:
Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe het de komende jaren in Den Haag eraan toe gaat..

Ik ook. Ik heb het lokale nieuws de laatste tijd amper gevolgd. Ik ben benieuwd op welke posten de 2 van GL komen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik vind het echt vrij schokkend, een stemuitslag zoals deze. Waarom is D66, GroenLinks en PvdA voor het subsidiëren van haat islam, vrouwenbesnijdenis en weet ik al niet wat? Ik zou wel een interview willen zien met deze politieke figuren. Hallo journalistiek?

Wat is er sowieso gebeurd met de scheiding van religie en staat? :roll:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Henk Bres heb ook tegûh gestem :lol: :thumb:

Valt nog mee dat PvdD tegen heeft gestemd.
  Bericht 
Walker
Master
 
Iets met halal slachten...

Den Haag, stad van kansen(parels)....
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Iedereen Doet Mee

Van dit soort teksten word ik ook moe van...
  Bericht 
Story
Master
 
Dave schreef:
De wijze van stemmen is ook wel opmerkelijk. 50% van de coalitie is tegen :loco:

Prima democratisch proces toch?
Overigens wel overbodig want ze gingen toch geen subsidie meer aanvragen...

Dave schreef:
Wat is er sowieso gebeurd met de scheiding van religie en staat? :roll:

:-?
Wat versta jij daar precies onder?

Dave schreef:
Waarom is D66, GroenLinks en PvdA voor het subsidiëren van haat islam, vrouwenbesnijdenis en weet ik al niet wat?

Denk dat ze dit in gedachten hadden.
Citaat:
De as-Soennahmoskee kreeg tussen 2013 en 2017 ruim 43.000 euro. Dat geld was bestemd voor een taalproject en voor de vrijwilligers die worden ingezet rond de jaarwisseling om in de buurt een oogje in het zeil te houden en afloop op te ruimen. Deze vrijwilligers krijgen eten, drinken een waardebon van 25 euro als dank.
  Bericht 
keokiracer
Master
Feitelijk schreef:
drinken een waardebon

:|
  Bericht 
basjuh1981
Master
Je gaat rare dingen eten als je niet mag eten overdag :lol:
  Bericht 
IsIkke
Master
Dave schreef:
Mobiliteit

laten we van een weg die al waardeloos is om doorheen te komen (Laan van Meerdevoort) een éénbaansweg maken :thumb: :applaus: top idee mensen
  Bericht 
basjuh1981
Master
Laan van Meerdervoort is al heel lang 2x1.

Wat ik erger vind is wat ze gedaan hebben met de Melis Stokelaan. Die is afgelopen vrijdag opgeleverd, maar nu sta je vast vanaf de rotonde bij het Zuiderpark als je de Moerweg over moet. Ze hebben het hele stuk lekker smal gemaakt.
  Bericht 
IsIkke
Master
basjuh1981 schreef:
Laan van Meerdervoort is al heel lang 2x1.

ah :P gelukkig kom ik er niet meer zo vaak. Hoe dan ook vrij dom.
  Bericht 
R
Master
Als je in Den Haag 1 km hebt afgelegd, ben je hier 10 km verder :applaus:

basjuh1981 schreef:
Iedereen Doet Mee
Van dit soort teksten word ik ook moe van...

Erg toepasselijk in een stad waar nu juist elk jaar een groter percentage niet mee doet en zeker niet mee wil doen. Maargoed, GL in coalitie, dan krijg je dat.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Het is eerder gebrek aan ruimte. Al is er wel een behoorlijk stuk waar tram 3 rijdt wat eventueel ook voor het overige verkeer gebruikt zou kunnen worden.
  Bericht 
Story
Master
 
IsIkke schreef:
) een éénbaansweg maken

basjuh1981 schreef:
Laan van Meerdervoort is al heel lang 2x1.

Blijkbaar moet dat nu een 1x2 worden.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Feitelijk schreef:
Blijkbaar moet dat nu een 1x2 worden.

Succes :thumb:


  Bericht 
R
Master
basjuh1981 schreef:
Het is eerder gebrek aan ruimte. Al is er wel een behoorlijk stuk waar tram 3 rijdt wat eventueel ook voor het overige verkeer gebruikt zou kunnen worden.

Is al 25 jaar beleid volgens mij, dat versmallen. Loosduinse.. De la Reyweg, LvM, Valkenboslaan, Prinsegracht.
. De laatste jaren lijken ze nog een tandje bij te zetten in de debielversmallingen.

Vroeger was de Laan bijna geheel 2x2. Eigenlijk geheel want stukje voor Javastraat is wel 1x2.
  Bericht 
basjuh1981
Master
R schreef:
Is al 25 jaar beleid volgens mij, dat versmallen. Loosduinse.. De la Reyweg, LvM, Valkenboslaan, Prinsegracht. . De laatste jaren lijken ze nog een tandje bij te zetten in de debielversmallingen.

:kniktja:

R schreef:
Vroeger was de Laan bijna geheel 2x2.

Dat klopt redelijk, als ik oude foto's bekijk.
  Bericht 
maarten28
Master
basjuh1981 schreef:
Succes :thumb:

Streetview link

Ik zie geen probleem. Rechts 1x2, midden tram, links fietspad
  Bericht 
Story
Master
 
basjuh1981 schreef:
Succes :thumb:

Hey, ik ga af op wat isikke zegt.
  Bericht 
basjuh1981
Master
maarten28 schreef:
Ik zie geen probleem.

Ik wel. Vorig jaar is hier alles op de schop gegaan.

Feitelijk schreef:
Hey, ik ga af op wat isikke zegt.

:aai:
  Bericht 
18vti
Master
basjuh1981 schreef:
Laan van Meerdervoort is al heel lang 2x1


10 jaar lang dagelijks overheen gereden, woonde er slechts een zijstraat vanaf....Zal de blije blikken van vrienden (onbekend daar) nooit vergeten toen we om 2:00 in de nacht naar huis liepen en ik aangaf dat we nog maar 1 straatje verder hoefden O:)
  Bericht 
basjuh1981
Master
:roflol: :roflol:
  Bericht 
Bambi killer
Master
R schreef:
De la Reyweg,


Is die al versmalt of was die vroeger 4 baans, ik kijk weer afleveringen van blik op de weg op youtube, of het nou wat recente 2012 tot 2013 is en oude afleveringen, mooi programma is dat :respect:
Zag ik een klein fragmentje voorbij komen het leek veel op De La Reyweg richting het zuiderpark,

Ja mijn vriendinnetje woont in Den Haag, en jawel hoor gevlucht voor de islam kijkt ze op de moskee tegenover haar ;( wil ik de heren en dames van de linkse tuig hartelijk danken ervoor :fp:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Bambi killer schreef:
Is die al versmalt of was die vroeger 4 baans, ik kijk weer afleveringen van blik op de weg op youtube, of het nou wat recente 2012 tot 2013 is en oude afleveringen, mooi programma is dat :respect:

Augustus 2008:




Nu:




Edit: Plaatje wat nu getoond wordt bij 2008 klopt niet. Als je op de link klikt, klopt het wel.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Bambi killer schreef:
Ja mijn vriendinnetje woont in Den Haag, en jawel hoor gevlucht voor de islam kijkt ze op de moskee tegenover haar ;(

Ze kan ook verderop gaan verhuizen, dan kijkt ze op Johan Maasbach uit :lol:
  Bericht 
Bambi killer
Master
basjuh1981 schreef:
Edit: Plaatje wat nu getoond wordt bij 2008 klopt niet. Als je op de link klikt, klopt het wel.


Aah ik zie het, ik vind het wel een verbetering hoe het nu is,
Zij woont aan de rechterkant gezien het plaatje
  Bericht 
basjuh1981
Master
Bambi killer schreef:
Aah ik zie het, ik vind het wel een verbetering hoe het nu is, Zij woont aan de rechterkant gezien het plaatje

Verbetering? Niet echt. In de spits staat het vanaf de Loosduinseweg tot aan de rotonde vast.

Dat is de nieuwbouw? Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar niet meer woon (Oostbroek-Noord). Parkeerdruk is belachelijk hoog, vage figuren die in je portiek gaan zitten en er een teringzooi van maken.
  Bericht 
Bambi killer
Master
Nooit meegemaakt echt die verkeers drukte die jij beschrijft,
De nieuwe turke bak is nu de amg's hoor je ze blazen op die weg dat is niet te kort!
  Bericht 
Dave
Webspecialist
basjuh1981 schreef:
Plaatje wat nu getoond wordt bij 2008 klopt niet.

Dat komt omdat je geen geschiedenis kan embedden..

Maargoed eehh allerlei autowegen verwijderen schijnt toch goed te zijn; https://gizmodo.com/6-freeway-removals- ... 1548314937 dus haal die hele laan maar compleet weg.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Dat komt omdat je geen geschiedenis kan embedden..

Het was ook geen verwijt hoor. Eerder ter info. Anders ziet het er gek uit zo met 2 dezelfde plaatjes :lol:

Dave schreef:
Maargoed eehh allerlei autowegen verwijderen schijnt toch goed te zijn; dus haal die hele laan maar compleet weg.

Wegen in de stad die 2x2 waren, worden of zijn al omgebouwd naar 2x1. Alleen de grote rondwegen zoals de N211 en Neherkade laat men ongemoeid. Neherkade is zelfs verbreed en er is een kruising ongelijkvloers gemaakt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja maar dat is dus geen weghalen..

Misschien is een tramtunnel ook wel leuk, parkje erbovenop. Geinig.
  Bericht 
R
Master
NRC.nl schreef:
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. De aanleg van een nieuwe metrolijn, onder de Haagse binnenstad, van Leidschendam via Den Haag CS naar Scheveningen. Of de bouw van een tweede intercitystation in Utrecht om het overvolle Centraal te ontlasten.

De net aangetreden wethouders in de grote steden hebben forse ambities als het gaat om uitbreiding van het openbaar vervoer in de Randstad. Ambities die de steden ook uitventen in de vorige week gepubliceerde collegeprogramma’s. Utrecht en Den Haag leveren daarin ook boter bij de vis. Den Haag reserveert voor het metroproject de helft van het geld dat ze verwacht in te boeken bij de verkoop van energiebedrijf Eneco en Utrecht heeft samen met de provincie 200 miljoen euro op de plank liggen.

Maar zijn dat bedragen waarmee miljarden, bij pensioenfondsen bijvoorbeeld, uit de markt te trekken zijn? Zo worden de kosten voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol geschat op zo’n 2,2 miljard euro. Bij de Utrechtse plannen gaat het ook om miljarden en de kosten van een metrolijn onder de Haagse binnenstad moeten nog in kaart worden gebracht, maar daarbij zal het ook om miljarden gaan.
Geen geld

Deze week moet blijken wat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) en haar staatssecretaris Van Veldhoven (D66) van de metroplannen van die ‘knetterlinkse’ – om in de term van de Amsterdamse GroenLinks-leider Rutger Groot Wassink te blijven – stadsbesturen vinden en hoe haalbaar de collegeakkoorden zijn. Want zij overleggen daar de komende dagen over met de betrokken stads- en provinciebesturen. Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66), verantwoordelijk voor woningbouw, zit daar ook bij. De Amsterdamse delegatie wordt vertegenwoordigd door de nieuwe wethouder Sharon Dijksma (PvdA), tot voor kort zelf staatssecretaris op dat ministerie van Infrastructuur.

Dijksma was er als bewindspersoon zelf bij dat het ministerie geen geld had voor nieuwe metroprojecten. Ze liggen al jaren op tekentafels – de financiering ontbrak. Ook toezeggingen in het regeerakkoord bij het aantreden van Rutte III over meer lightrail- en metroverbindingen bleken onvoldoende gedekt.
Lees ook: Pensioenfondsen zien brood in lightrail

Maar sinds begin dit jaar zoekt een financiële speler van formaat toenadering tot de markt van lightrail- en metroprojecten: pensioenfondsen. Fondsen als het ABP, het Pensioenfonds voor de Bouw en PGGM lieten toen weten open te staan voor financiering van metroprojecten. Al was het maar, zo liet PGGM weten, dat het daarin al investeert in Barcelona, Madrid en Sevilla. Dus waarom niet in Nederland aan de slag?

Sindsdien vindt dat overleg daadwerkelijk plaats. Zo is PGGM inmiddels betrokken bij het uitwerken van een businessplan voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en het metroproject onder de binnenstad van Den Haag. „Noem het droogzwemmen”, zegt advocaat Jan Reinier van Angeren van Stibbe Advocaten aan de Amsterdamse Zuidas, ook betrokken bij dat overleg. „Pensioenfondsen hebben in Nederland ervaring met investeren in nieuwe wegen, maar niet of veel minder met investeren in het openbaar vervoer.”

Er wordt druk uitgeoefend op pensioenfondsen om geld in het ov te steken.

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol moet volgens Van Angeren een voorbeeldproject worden. „Dat is een kansrijk project voor private investeerders. We weten inmiddels dat er vanuit de financiële wereld voldoende interesse is om in dergelijke projecten te beleggen. Maar er zijn nog te weinig concrete goede en uitgewerkte projecten. Ook als het gaat om concrete afspraken, juridisch en zakelijk.”

Ook de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen (Verkeer en Vervoer, VVD) hamert erop dat de overheid zelf financieel en organisatorisch de zaken op orde moet hebben voordat pensioenfondsen of andere beleggers instappen. „We zijn het verleerd om voor dergelijke vervoersprojecten sluitende businesscases en financiële plaatjes te maken. Daarom is het goed dat advocatenkantoren, pensioenfondsen en consultancybureaus nu meepraten. We moeten botje voor botje leggen en bepalen wat onze ambities zijn en hoe we die formuleren.”

Vermeulen is als gedeputeerde betrokken bij de lightrail- en metroprojecten in Rotterdam, Dordrecht en Den Haag, maar ook bij onderhandelingen over de spoorverdubbeling tussen Rotterdam en Den Haag. Die moet op termijn ruimte geven aan uitbreiding van het lightrailnetwerk tussen die steden, naast het intercitynetwerk van NS. „Op die manier kun je nieuwe ov-knooppunten bij nieuwe woonwijken realiseren.” Kapitaal is er genoeg op de financiële markten, benadrukt Vermeulen. Dat hoeven niet per se pensioenfondsen te zijn, ook instellingen als de Europese Investeringsbank kunnen een rol spelen. Maar je moet, naast een degelijk businessplan, ook laten zien dat je als overheid bereid bent financieel mee te doen.

Financiers willen zekerheid

Financiële instellingen willen de zekerheid hebben dat rente en aflossingen op leningen voor die lightrail- en metroprojecten langjarig gegarandeerd zijn. „Daar moeten Rijk, provincies en gemeenten snel afspraken over maken, ook over de financiële afdekking daarvan. Iedereen moet geld gaan reserveren, gemeenten via verhoging van de lokale belastingen, de provincies via hún belastingregimes en het ministerie via het Infrastructuurfonds.”

De komende tijd zal leren of pensioenfondsen of andere externe geldschieters de metro-ambities uit de collegeprogramma’s van de grote steden mogelijk gaan maken. Doortrekken van de Noord/Zuidlijn klinkt kansrijk, maar of dat ook geldt voor andere metroplannen uit het Amsterdamse collegeakkoord, zoals de Oost/West-metrolijn tussen Schiphol en het Zeeburgereiland? Geschatte kosten: 6,6 miljard euro, met een bandbreedte van 10 procent naar boven of naar beneden. Daar zal een pensioenfonds niet zo snel op instappen.


Die Haagse tramtunnel, inclusief alle kosten en afkopen schade, honderden miljoenen.

Maar goed vooruitziende blik zeker want een bepaald type mens wil nog wat miljarden van ons geld onder de grond gaan besteden; Eerst een wat filevrij maken voor de mensen die het land draaiend houden? :aai:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Misschien is een tramtunnel ook wel leuk, parkje erbovenop. Geinig.

Dat ding wat lekt als het flink geregend heeft?

Parkje erbovenop? Hoe moet ik dan bij de Bijenkorf komen!?

Dave schreef:
Ja maar dat is dus geen weghalen..

Dat lijkt mij helemaal geen goed idee. Kom je de stad helemaal niet meer door.
  Bericht 
OlieTankeR
Master
 
Is het als pensioenfonds niet handiger om te investeren in iets wat ooit geld gaat opleveren? Je weet natuurlijk nu al dat het minstens 2x meer kost ongeacht de begroting, en er vervolgens geld bij moet om het draaiend te houden.

Of verstrekt het pensioenfonds een lening aan de overheid zodat je gewoon wat meer belasting betaald omdat ze je pensioen nog moeten terugbetalen?
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Scheuren op A12 aan banden: voortaan 100 kilometer per uur

Lekker doorgassen op de A12 bij Leidschenveen is er straks waarschijnlijk niet meer bij. Na een jarenlange strijd voor verlaging van de maximumsnelheid krijgen omwonenden eindelijk gehoor. De nieuwe wethouder Duurzaamheid, Liesbeth van Tongeren, verzoekt de minister de snelheid te verlagen van 130 naar 100 km per uur.

Anton Janssen van Bewonersvereniging Leidschenveen durft het bijna niet te geloven. Nota bene op zijn laatste dag als voorzitter bevestigt de gemeente via deze krant dat wethouder Liesbeth van Tongeren namens Den Haag druk gaat uitoefenen op de verkeersminister. Ze wil de maximumsnelheid op het stuk snelweg tussen benzinestation Knorrestein en afrit Leidschenveen verlagen naar 100 kilometer per uur. Nu mag daar overdag 120 gereden worden, ’s avonds en ’s nachts zelfs 130.

,,Het is geweldig nieuws, hier maken we ons al jaren hard voor’’, zegt Janssen, die sinds 2012 voorzitter is. Toch gaat de vlag niet meteen uit, want hij moet het ‘eerst zien, dan geloven’. De bewoners zijn vaker teleurgesteld. Voor het vorige college was het verlagen van de snelheid niet bepaald een prioriteit. ,,De economische belangen van snel door kunnen rijden, wogen zwaarder dan de gezondheid van bewoners’’, zegt Janssen.

Hoop

Met het aantreden van een nieuw stadsbestuur groeide de hoop in de wijk. Een grote mijlpaal voor de bewoners was een recente motie, waarin de gemeenteraad de wethouder opdroeg druk op de minister uit te oefenen. De raad vindt de luchtvervuiling en geluidsoverlast waaraan bewoners langs de A12 worden blootgesteld onacceptabel. Bovendien geldt in stedelijke gebieden vaak een maximum van 100 km/u, soms zelfs van 80. De woordvoerder van Van Tongeren bevestigde gisteren dat de wethouder nu ‘een lobby start’ bij het rijk om de snelheid naar 100 terug te brengen.

British School

Bewonersorganisatie Leidschenveen is verheugd met deze toezegging, maar heeft nog wel een troef achter de hand: The British School. De vereniging dreigt met een rechtszaak als de geplande nieuwbouw van de school in Leidschenveen doorgaat zónder dat de gemeente eerst iets doet aan de luchtkwaliteit in de wijk. ,,We hebben nu alleen een belofte, en beloftes zijn vaker geschonden.’’ Janssen verwacht de overheid eerder tot actie te kunnen dwingen nu de gezondheid van (toekomstige) leerlingen risico’s loopt.

,,Wij hebben niets tegen uitbreiding van de school’’, benadrukt hij. ,,Maar een bouwstop kan de gemeente wel dwingen om de luchtkwaliteit in de buurt te verbeteren.’’ De bewoners begraven de strijdbijl pas als de snelheid daadwerkelijk naar 100 km/uur is bijgesteld.


Titel slaat al nergens op, laat staan de wens om de snelheid te verlagen naar [rvv_A1-100]

Het gaat trouwens om dit stuk:


  Bericht 
snovvdog
Master
Zieke mensen die 100 km/h op de snelweg een geschikte snelheid vinden. 's nachts is 200 zelfs saai op dat stuk...

Ik hoop dat de minister een fuck you naar Tongeren terug geeft.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
basjuh1981 schreef:
Het gaat trouwens om dit stuk:
Volkomen van de pot gerukt. Er is daar niets. De woonwijken beginnen een heel stuk verder en daar geldt al een lagere Vmax.

snovvdog schreef:
Ik hoop dat de minister een fuck you naar Tongeren terug geeft.
Dat hoop ik ook.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Volkomen van de pot gerukt. Er is daar niets. De woonwijken beginnen een heel stuk verder en daar geldt al een lagere Vmax.

Die beginnen pas voorbij het spoorviaduct. En daar is het al [rvv_A1-100]

snovvdog schreef:
Ik hoop dat de minister een fuck you naar Tongeren terug geeft.

Met uitgestoken tong :lol:
  Bericht 
R
Master
Die van Binnenlandse zaken staat daar wel bekend om.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Omroep West schreef:
Den Haag helpt extra mensen uit de bijstand, maar wie niet meewerkt, verliest zijn uitkering

DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat nog eens 500 mensen per jaar extra uit de bijstand halen en aan een baan helpen. De gemeente gaat proberen om voor hen passend werk te vinden. Daar staat wel wat tegenover. Wie weigert zo'n baan te accepteren, wordt gekort op de uitkering. 'Net zo lang tot ze geen uitkering meer overhebben,' aldus de Haagse wethouder Rachid Guernaoui (Groep de Mos, werkgelegenheid).

De wethouder had deze week een werkdiner bij het bedrijf Koppert Cress in Monster. Daar sprak hij met onder meer zijn Westlandse collega en werkgevers over zijn plannen om meer mensen aan een baan te helpen.

Den Haag telt nu zo’n 27.000 mensen in de bijstand. Per jaar worden er al 4.000 aan een baan geholpen. Nu komen er nog 500 per jaar bovenop. Het gaat daarbij om mensen die al heel lang werkeloos zijn. Guernaoui: 'Dat is een gigantische uitdaging. Want de groep zit vaak al lang in de bijstand. Soms anderhalf, maar vaak ook zeven, acht, tien jaar. Daar is te weinig aan gedaan afgelopen jaren.'

Boete van het Rijk

Mede om die te passieve houding reden krijgt Den Haag ook tientallen miljoenen euro's boete van het Rijk. Het nieuwe college van burgemeester en wethouders sprak in het collegeakkoord af dat hieraan iets moet worden gedaan. Dat gaat nu ook gebeuren. Guernaoui en zijn collega Bert van Alphen (GroenLinks, sociale zaken) heeft de voormalige Westlandse wethouder van sociale zaken Mohamed el Mokaddem bereid gevonden om een taskforce te leiden die 500 extra mensen uit de bijstand moet helpen. Het idee dat dat ze vooral aan de slag gaan in de horeca, energietransitie, bouw en de tuinbouw in het Westland.

Daarbij wordt zoveel mogelijk gekeken naar wat die mensen kunnen en welke baan het beste bij ze past. Maar, waarschuwt de wethouder: daar staat ook iets tegenover. 'Dit project kost de gemeente achttien miljoen euro per jaar. Mensen die willen werken, maar niet kunnen, gaan we helpen. Mensen die kunnen werken, maar niet willen, gaan we straffen. Dat is ook onderdeel van de aanpak. Die worden net zo lang gekort op de uitkering tot ze geen uitkering meer overhebben. Streng? Ja, maar een uitkering is een vangnet. En als je ondanks al onze inspanningen, ondanks al onze trajecten gewoon moedwillig niet wilt werken, dan wordt je gekort.'

Polenhotels

Directeur Rob Baan van het bedrijf Koppert Cress dat microgroenten kweekt, voelt veel voor de samenwerking met de gemeente Den Haag. Hij wijst erop dat het apart is dat in het Westland Polenhotels moeten worden gebouwd voor werknemers, terwijl even verderop gewoon al bijna 27.000 mensen wonen die een baan nodig hebben.

In het verleden is het ook al eens geprobeerd om werkelozen uit Rotterdam en Den Haag aan de slag te helpen in het Westland. Dat werd geen groot succes. Baan denkt dat het deze keer wel moet lukken, als beter rekening wordt gehouden met de achtergrond van de werklozen. Die hebben vaak geen baan gehad en moeten dus arbeidsritme op doen. 'Je moet niet gelijk zeggen: zes uur beginnen en kwart voor tien je eerste bakkie. Dan zitten die gasten er helemaal doorheen, want de mensen die hier werken hebben allemaal een sporthart en spieren en hebben jaren getraind. Die kunnen doorpakken. Dus je zult even moeten wennen. Maar goed, na twee, drie weken ben je echt wel gewend. Want het is leuk werk.'


Lekker ambitieus bezig onze wethouder. Ik hoop dat het lukt.
  Bericht 
R
Master
Hoop doet leven maar zekerheid zit elke dag in de pot.

Dit soort initiatieven zijn van alle tijden en de grootste uitdaging is de langdurige werkloos groep.
Proberen is altijd beter dan niks doen.
  Bericht 
R
Master
basjuh1981 schreef:
Maar goed, na twee, drie weken ben je echt wel gewend. Want het is leuk werk.'

Die Baan is wel een eigenheimer en misschien niet helemaal bekend met dit soort mensen die hij dan aangeboden gaat krijgen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Parkeren in centrum wordt fors duurder

Parkeren in het centrum van Den Haag wordt komend jaar fors duurder. Waar nu nog 2,15 tot 2,70 euro per uur moet worden betaald, geldt straks een tarief van 4,50 euro per uur. De gemeenteraad praat er morgen over, tijdens de behandeling van de begroting in een extra lange gemeenteraadsvergadering. Het college hoopt en verwacht dat bezoekers aan het centrum meer gebruik gaan maken van de beschikbare parkeergarages.

Winkeliersvereniging BIZ Hofkwartier, die 191 winkeliers vertegenwoordigt rond het Noordeinde en de Hoogstraat, is niet blij met het plan. . ,,De auto wordt weggepest uit de stad’’, zegt Martijn Takes. ,,D66 heeft één prioriteit en dat is de fiets.’’

Den Haag gaat op deze manier nooit een Amsterdam of Rotterdam worden, zegt hij. ,,Er zijn al veel parkeerplaatsen uit onze straat verdwenen om meer ruimte te maken voor de fiets, maar onze klanten komen niet met de fiets. Die hebben een druk leven. Die komen met de auto.’’

Den Haag blijft overigens met parkeren fors goedkoper dan Amsterdam. Amsterdammers betalen vanaf volgend jaar 7,50 euro per uur voor een dagje shoppen in het centrum. Dat levert de hoofdstad 33 miljoen euro extra op.

Inkomsten

De plannen voor Den Haag komen voort uit het coalitieakkoord. Het levert de stadskas jaarlijks 3,2 miljoen meer inkomsten op. ,,We willen dat het straatparkeren minder aantrekkelijk wordt dan parkeren in een parkeergarage. Die staan nu vaak halfvol", stelt Arjen Kapteijns van GroenLinks. Verhoogde straattarieven leveren volgens hem een extra prikkel op de garages in te gaan.

Ook de wens van duurzaamheid speelt mee. ,,We willen dat het centrum óok aantrekkelijk is voor voetgangers en fietsers. Je kunt de ruimte maar één keer gebruiken.’’

Elders in de stad wordt parkeren tien cent per uur duurder. En ook de tarieven voor bewonersvergunningen worden verhoogd. De totale baten door parkeerbelasting komen voor 2019 hierdoor op ongeveer 64 miljoen euro.


Er moet nog over gesproken worden (vandaag), maar hopelijk gooien PVV en Groep de Mos roet ( :honger: ) in het eten.
  Bericht 
RAH
Master
Hoe dat zo? Kom je serieus nog in de binnenstad van Den Haag? Ik ben er afgelopen zomer in de buurt geweest, moest iemand van CS afhalen. Verder kom ik er nooit meer. Ga wel ergens anders heen waar ik wel behoorlijk de auto kwijt kan zonder te betalen. De binnenstad verdient aan mij niets meer.
  Bericht 
R
Master
Natuurlijk nergens het woord winkeliers of economie en ja, denken de bestuurders, crisis over en ze kunnen het wel weer betalen.

Maar, veel winkeliers zijn nog niet helemaal of zelfs helemaal niet uit de crisis gekomen.

Je Gemeente helpt wel weer een handje mee, tenzij groep de Mos inderdaad.
  Bericht 
basjuh1981
Master
RAH schreef:
Hoe dat zo? Kom je serieus nog in de binnenstad van Den Haag?

In de buurt van CS wel regelmatig. Maar daar is het na 14:00 uur gratis parkeren.
Maar waar het mij omgaat is dat het tarief omhoog gaat. Ook in de wijken met betaald parkeren. Het stemvee van D66 en GL zal het wel fantastisch vinden.
  Bericht 
Tweebel
Master
basjuh1981 schreef:
We willen dat het straatparkeren minder aantrekkelijk wordt dan parkeren in een parkeergarage. Die staan nu vaak halfvol", stelt Arjen Kapteijns van GroenLinks. Verhoogde straattarieven leveren volgens hem een extra prikkel op de garages in te gaan.


Bijzonder toch, die wijze van redeneren.
Je zou parkeren in garages ook goedkoper kunnen maken ipv straatparkeren duurder... Maar het gat in de hand van politici kent geen grenzen...
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
D66 en GroenLinks: ‘maak van doorgaande wegen 30km-zone’

VIDEOD66 en GroenLinks willen dat de maximumsnelheid ook op de doorgaande wegen in Den Haag omlaag gaat naar 30 kilometer per uur. Het stadsbestuur moet onderzoeken hoe en waar dat mogelijk is. ,,Zo’n maatregel is goed voor de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en het milieu”, zegt raadslid Marieke van Doorn van D66.

Op de wegen waar straks minder hard gereden mag worden, moeten wegversmallingen en drempels komen, vinden de partijen. ,,Op die manier heeft verlaging van de snelheid het grootste effect”, vindt GroenLinks-raadslid Maarten de Vuyst

In 110 van de 120 woonwijken en -buurten in Den Haag geldt al een limiet van 30 kilometer per uur voor auto’s. Maar de twee collegepartijen willen dat ook die laatste tien wijken zo snel mogelijk worden ingericht als 30km-zones.

Of het gaat lukken, is nog maar de vraag. Op de doorgaande Haagse wegen kan de snelheid lang niet overal omlaag, omdat hulpdiensten snel bij een noodgeval moeten kunnen zijn, zei wethouder Robert van Asten gisteren in deze krant. Wel worden fietspaden daar zoveel mogelijk vrijliggend aangelegd.


Ik zou graag willen weten wat D66 en GL verstaan onder doorgaande wegen.
 Pagina 1 van 4  [ 175 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy