Postingstijd interval gedetecteerd van 57 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 2 van 4  [ 175 berichten ]
  Bericht 
shootme
Master
basjuh1981 schreef:
Ik zou graag willen weten wat D66 en GL verstaan onder doorgaande wegen.

Waar het verkeer te soepel doorgaat.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Goed plan. Nog meer drempels. Bij wie mogen we de rekening van de rugklachten neerleggen? Hier en daar liggen al zoveel van die krengen dat je er stapelgek van wordt.
Wegversmallingen wordt helemaal een uitdaging. Wie er het eerst is? :fp:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
D66 en GL maken Den Haag in een paar jaar kapot.
  Bericht 
R
Master
basjuh1981 schreef:
Of het gaat lukken, is nog maar de vraag. Op de doorgaande Haagse wegen kan de snelheid lang niet overal omlaag, omdat hulpdiensten snel bij een noodgeval moeten kunnen zijn, zei wethouder Robert van Asten gisteren in deze krant

Aanrijtijden in Den Haag van dertig jaar geleden eens vergelijken met die van nu. Gelukkig hebben ze meer uitrukposten gemaakt :x Needus.

Den Haag wordt meer een meer een langzame optocht, als je daar met de auto moet.
rijden.

Je rijdt het halve land door in dezelfde tijd dat je in DH van noord naar zuid of oost naar west wil.
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Gemeente wil meer flitspalen op Neherkade, Vaillantlaan en Waldeck Pyrmontkade

Als het aan het stadsbestuur ligt, komen er op korte termijn flitspalen op de Neherkade en de Vaillantlaan. Ook de Waldeck Pyrmontkade is een beoogde locatie.

Wethouder Robert van Asten (mobiliteit) stuurt vandaag een brief naar de gemeenteraad waarin hij uitlegt dat er aan het plaatsen van de palen nog wel wat haken en ogen kleven. Den Haag heeft dat namelijk niet zelf in handen. De palen zijn van het Openbaar Ministerie en die moet eerst worden overtuigd van nut en noodzaak.

Zo komt er pas een flitspaal als is gebleken dat minimaal tien procent van de automobilisten harder rijdt dan 57 kilometer per uur. Bovendien moeten er in een straat twaalf of meer ongelukken zijn gebeurd, negen of meer slachtoffers in drie jaar zijn gevallen of drie of meer dodelijke ongevallen zijn geweest in drie jaar.

Van Asten laat op dit moment onderzoeken of dat het geval is op de Neherkade, de Vaillantlaan en de Waldeck Pyrmontkade. Hij vermoedt van wel, maar daarmee is hij er nog niet. Het OM eist ook dat eerst alle mogelijkheden om de weg aan te passen worden benut om zo de snelheid eruit te halen.

De wethouder denkt dat de Neherkade en Vaillantlaan niet verder kunnen worden aangepast. Hij verwacht dan ook dat de flitspalen daar op korte termijn verschijnen. Voor wat betreft de Waldeck Pyrmontkade houdt hij een slag om de arm. Daar wordt nog gekeken of de weg kan worden aangepast.

Cru
Volgens Van Asten heeft Den Haag dringend behoefte aan de flitspalen op de drie locaties. Hij noemt het ‘cru dat er eerst ongelukken moeten gebeuren’ voordat ergens palen worden neergezet.

Het gaat Van Asten niet alleen om het bekeuren van automobilisten. Hij wil gedragsverandering ook tot stand brengen door het plaatsen van extra displays waarop je ziet of je te hard rijdt. ,,Die meldingen werken goed”, zegt Van Asten. ,,Automobilisten gaan daar dan echt minder hard rijden, is de ervaring. Het werkt overigens alleen als je de displays regelmatig verplaatst naar andere straten en wegen, anders ontstaat er gewenning.” In Den Haag rouleren er veertig van zulke displays.


De genoemde wegen zijn minimaal 2x2. Vaillantlaan is voornamelijk stop-and-go. Je rijdt van verkeerslicht naar verkeerslicht. In feite geldt dit ook voor de Waldeck Pyrmontkade. Het nadeel van deze 2 wegen zijn m.i. de vele zijstraten en de daarbij horende verkeerslichten en zebrapaden. Van fietsers en voetgangers heb je alleen last bij afslaan.

De Neherkade zou tussen Slachthuislaan en Rijswijkseweg op [rvv_A1-70] kunnen. Of anders gedogen.
  Bericht 
R
Master
Wat een onzin he, in dat stuk. Precies wat je zegt en dan ook nog lezen van

basjuh1981 schreef:
Hij noemt het ‘cru dat er eerst ongelukken moeten gebeuren’ voordat ergens palen worden neergezet
Ja ja een D'66er.
  Bericht 
basjuh1981
Master
En de ongevallen die er gebeuren hebben nagenoeg niks met snelheid te maken.
  Bericht 
Bussloo
Master
Verkeersdrempels zorgen voor snellere slijtage van vering, schokbrekers en banden. Daarnaast zijn ze slecht voor de rug, vooral voor de passagiers van rolstoelbusjes, die missen het beetje vering dat in autostoelen zit.
Op lange termijn zijn ze dus slecht voor het milieu en slecht voor de gezondheid.
Tenzij ze deze gebruiken:

Youtube video
  Bericht 
Spook
Master
Vergeet de homokineten niet. Zeker in auto's die niet gemaakt zijn voor landen waar het stikt van de drempels.
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Plan om Puch en Zündapp te verbieden in Den Haag voor de zomer op tafel

De meest vervuilende brommertjes, zogeheten tweetakters, worden in Den Haag echt aan banden gelegd en verboden, als het aan wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) ligt.

Van Tongeren zei zojuist tegen de gemeenteraad dat ze nog voor de zomer met een plan komt en tot daden wil overgaan. Het gaat om een verbod op oldtimer-brommers van bijvoorbeeld de merken Puch, Tomos en Zundapp. Na de zomer komt ze met een plan voor de inrichting van milieuzones. Dan zullen ook de meest vervuilende vrachtwagens geweerd gaan worden.

Het verbod op de meest vervuilende brommers in Den Haag is opgenomen in het coalitie-akkoord en leidde afgelopen jaar tot veel weerstand. Juist in de hofstad zijn er veel echte diehards en fans die hun Puch koesteren.

Fracties HSP en CU/SGP verzetten zich tegen een verbod op het in hun ogen culturele erfgoed van de stad: de brommers. ,,Ik koester hoop dat er een oplossing komt voor ons oer-Haagse mobiele erfgoed op twee wielen,’’ stelde Pieter Grinwis (CU/SGP) zojuist op sociale media.

Hobby
Wethouder Liesbeth van Tongeren is druk bezig met een analyse over hoeveel tweetaktbrommers er zijn in de stad en in welke stadsdelen ze zich bevinden. ,,Ik ben in gesprek met mensen aan de gezondheidskant, aan de ondernemerskant en met mensen die hun brommer als hobby hebben en de Tomos’jes bijna staan te knuffelen. Iedereen wil al weten hoe we het in Den Haag met de brommers gaan doen. En dat begrijp ik.’'

Inzage in hoe ze de brommertjes aan banden gaat leggen, kan en wil ze nog niet geven. Ook wil ze nog niet duiden of er clementie wordt gegeven aan bepaalde brommers die op de lijst van mobiel erfgoed staan. Zoals voor de Puch MV50, de befaamde Puch met het hoge stuur. ,,We zijn echt aan het wegen en de uitkomst gaat daarna eerst naar het college.’’

Op sociale media was er zojuist al veel kritiek op Van Tongeren van fans van de brommers die vrezen dat hun hobby in Den Haag naar de maan gaat. Van Tongeren begrijpt de kritiek. ,,Maar ik ben hier niet op aarde om populair te doen. Mijn doel is om tot een goed en rechtvaardig beleid te komen.’’ De uitstoot van de brommers is zwaar vervuilend en mensen met astma of longemfyseem hebben er last van.

De gemeenteraad van Den Haag sprak vanavond ook met Van Tongeren over de nieuwe kadernota Duurzaamheid. ,,Een memorabele dag,’’ zei de wethouder van GroenLinks. Bijna alle fracties steunen haar beleid. Alleen HSP, PVV en de SP stemden tegen. SP vindt dat er onvoldoende rekening wordt gehouden in de nota met mensen met een kleine portemonnee. PVV sprak over ,,klimaatgekte’’ en wil de nota het liefst in de prullenbak gooien. De PvdD noemde het ,,een leeg vel’’, omdat volgens die partij de ideeën nog lang niet ver genoeg gaan.

Onderzoek
In de nota wordt een lijn uitgezet om de energietransitie vorm te gaan geven in Den Haag. ,,We hebben veel onderzoek gedaan, nu breekt de tijd aan dat we dingen gaan doen,’’ aldus Van Tongeren.

Den Haag gaat zich onder andere inzetten voor alle daken. Die kunnen bijvoorbeeld zonnepanelen krijgen of wit worden in de strijd tegen de verwarming van de aarde (wit kaatst de zon terug). Ook kunnen daken groen worden, om water op te vangen. Dat is nodig nu het droger lijkt te worden, maar tegelijkertijd ook meer grote stortbuien worden verwacht. Groen, planten, kunnen het water opvangen.

Van Tongeren doet even alsof ze Jezus is met haar verschijning hier op aarde. Maar ik vraag mij af hoeveel oude Tomosjes en Puchs dagelijks rondrijden door de stad. Het zou mij niks verbazen dat het schromelijk overdreven wordt om een groep mensen die plezier beleefd aan hun hobby deze te ontnemen voor het zogenaamde "grote schone doel" van GL.
  Bericht 
R
Master
Die paar die er (nog) rijden maken volgens mij ook niet echt veel kilometers.

Moet je ook niet doen want je kan allang niet meer voor onderdelen op het Groenewegje terecht.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Wethouder Liesbeth van Tongeren is druk bezig met een analyse over hoeveel tweetaktbrommers er zijn in de stad en in welke stadsdelen ze zich bevinden.

Dat antwoord weet ze op voorhand al, maar dat onderzoek is nog even voor de vorm.

Mijn doel is om tot een goed en rechtvaardig beleid te komen.

Dat is het in Utrecht, 020 en Rotterdam al niet.

basjuh1981 schreef:
Het zou mij niks verbazen dat het schromelijk overdreven wordt om een groep mensen die plezier beleefd aan hun hobby deze te ontnemen voor het zogenaamde "grote schone doel" van GL.

Die richting gaat het ongetwijfeld op. Dat is eigenlijk al lang en breed aangetoond door organisaties die strijden tegen die luljeuzones.
Effecten niet of nauwelijks meetbaar of te verwaarlozen.
Hier in de stad een handvol bewoners die jammeren over een kunstwerk dat -in hun visie- plaats moet maken voor bomen en een gemeente die in een rapport in eerste instantie beweerde dat de bewuste plaats veel hitte genereerde in de zomermaanden. Die bewering werd al rap onderuit gehaald door een warmtekaart, zo ook een aantal andere argumenten.
Hier is dan -gelukkig- uiteindelijk de voorgenomen sloop afgeblazen, maar vaak kun je er vergif op innemen dat onzinnige plannen toch doorgedrukt worden in de gemeenteraad.
Zoals al vaker aangetoond is: die uitlaatgassen stellen niet veel voor, dat wat er aan stof van remmen en slijtage van banden komt, is een groter aandeel in het geheel.
Misschien moeten ze maar gaan verbieden dat mensen op straat gaan staan paffen. Dat is ook schadelijk voor de longen, zowel van de roker als de omgeving.
  Bericht 
Spook
Master
En als je nou een oude Saab hebt?
  Bericht 
Griffin
Master
Dan heb je ontheffing want oldtimer.
  Bericht 
Spook
Master
Gaan de verschrikkelijke herriemakers van de plantsoenendienst dan ook verdwijnen? De bladblazers? Grasmaaiers? Edge trimmers? Etc.

Dat zou nog een lichtpuntje zijn.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Spook schreef:
Gaan de verschrikkelijke herriemakers van de plantsoenendienst dan ook verdwijnen?

Wie weet. Als die ook gemaakt worden door Puch of Tomos heb je een mooi uitgangspunt. :[
  Bericht 
Raaf
Master
Ducantoni schreef:
kunstwerk

Dit ding?



  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
basjuh1981 schreef:
De meest vervuilende brommertjes, zogeheten tweetakters, worden in Den Haag echt aan banden gelegd en verboden, als het aan wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) ligt.


Het zou verstandiger zijn om Liesbeth van Tongeren aan banden te leggen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
In de haven van Scheveningen is genoeg plek :[
  Bericht 
Ducantoni
Master
Raaf schreef:
Streetview link

Goochel laat me alleen een waarschuwing zien, ik neem niet eens de moeite meer om het aan te klikken.

Raaf schreef:
Dit ding?

Met dat kleine beetje zichtbaar zie ik al dat je de luiaard bedoelt, maar ik doelde op de Blauwe Golven, van Peter Struycken.
Er is zelfs een fontein, maar die is al jaren buiten bedrijf.
Geeft ook verkoeling. ;)
  Bericht 
Walker
Master
 

Youtube video
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Haagse partijen trappen op de rem: 80 op snelwegen, diesels de stad uit

De maximumsnelheid op de snelwegen op grondgebied van de gemeente Den Haag moet omlaag naar 80 kilometer per uur en de milieuzones moeten worden vergroot. Dat vinden GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP. De vier partijen willen ook dat het stadsbestuur oude dieselauto's uit de stad gaat weren.

Diesels van vijftien jaar of ouder (euroklasse 1 tot en met 3) zouden vanaf volgend jaar geweerd kunnen worden uit de stad, licht GroenLinks-raadslid Maarten de Vuyst de oproep toe, die de vier fracties doen in schriftelijke vragen aan wethouder Revis (Ruimtelijke Ordening).

Die luidde anderhalve week geleden de noodklok over het stopzetten van het Programma Aanpak Stikstof op last van de Raad van State. Hierdoor staan plannen voor duizenden nieuwe woningen in de stad op losse schroeven.

Uitweg
Het rijk werkt nu aan een uitweg uit deze impasse, maar die is nog ver weg. Revis vroeg het rijk een uitzondering voor woningbouw, maar de vier partijen willen dat de gemeente ook zelf maatregelen invoert om te zorgen voor schonere lucht. Dat kan volgens de partijen door de milieuzone uit te breiden tot de hele centrumring S100 of door minder vakantievluchten vanaf vliegveld Rotterdam-Den Haag.


Het bekende geblaat van deze partijen. Het valt mij nog mee dat de HSP en de PvdA hier niet voor pleiten.

Wat betreft de snelwegen op Haags grondgebied: dat is alleen de A4 vanaf de aansluiting met de N14 tot en met knooppunt Ypenburg, met in het verlengde de A13 tot afrit 8, en de A12 van Prins Clausplein tot even voorbij de brug van de voormalige Hofpleinlijn.
  Bericht 
18vti
Master
Ook BBQ's verbieden, per direct...schijnen ook dodelijk te zijn.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
basjuh1981 schreef:
Dat vinden GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en ChristenUnie/SGP. De vier partijen willen ook dat het stadsbestuur oude dieselauto's uit de stad gaat weren.

Het is verstandiger om bovengenoemde partijen uit de stad te verwijderen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
basjuh1981 schreef:
Wat betreft de snelwegen op Haags grondgebied: dat is alleen de A4 vanaf de aansluiting met de N14 tot en met knooppunt Ypenburg, met in het verlengde de A13 tot afrit 8, en de A12 van Prins Clausplein tot even voorbij de brug van de voormalige Hofpleinlijn.
Ik zou het toch knap vervelend vinden als al die stukken snelweg op 80 worden gezet.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Ik zou het toch knap vervelend vinden als al die stukken snelweg op 80 worden gezet.

Gelukkig ligt het beheer bij RWS.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Omroep West schreef:
Coalitie Den Haag gevallen: geen vertrouwen meer in Groep de Mos

DEN HAAG - De Haagse collegepartijen VVD, D66 en GroenLinks willen niet verder met Hart voor Den Haag/Groep de Mos. Ze hebben geen vertrouwen meer in Groep de Mos omdat twee wethouders en een raadslid van deze partij verdachten zijn in een corruptiezaak. Dat hebben VVD, D66 en GroenLinks bekendgemaakt.
Dinsdag viel de rijksrecherche op verzoek van het Openbaar Ministerie de woningen en werkkantoren van de twee wethouders, een Groep de Mos-raadslid en drie Haagse ondernemers binnen. Het OM verdenkt ze van ambtelijke corruptie, omkoping en schending van het ambtsgeheim.

Vanwege het onderzoek zijn de wethouders Richard de Mos (Economie, Sport, Buitenruimte en 1e loco burgemeester) en Rachid Guernaoui (Financiën, Integratie en Stadsdelen) tijdelijk teruggetreden. Dat deden ze op verzoek van het college. Ze zeggen zich niet in de verdenkingen te herkennen en de Groep de Mos-fractie spreekt van ‘karaktermoord op twee hardwerkende wethouders’.

'Den Haag moet boven alles kunnen vertrouwen op integer stadsbestuur'
De fracties van VVD, D66 en GroenLinks schrijven in een gezamenlijke verklaring dat ze 'vinden dat Den Haag boven alles moet kunnen vertrouwen op een integer stadsbestuur dat boven alle verdenkingen verheven is, en dat de belangen van alle Hagenaars dient. Het stadsbestuur heeft op het gebied van integriteit een voorbeeldrol, en die kunnen we in de huidige samenstelling van de coalitie niet waarmaken naar de stad.'

Verder schrijven de partijen dat 'de gesprekken die hierover vandaag met Hart voor Den Haag/Groep de Mos zijn gevoerd en het door hen uitgegeven persbericht hebben geleid tot het besluit om de huidige samenwerking met Hart voor Den Haag/Groep de Mos in deze coalitie per direct te beëindigen'.

Integriteit
'Het nieuws van het onderzoek van de Rijksrecherche trof onze fractieleden en wethouders pijnlijk', schrijven VVD, D66 en GroenLinks. De drie Haagse coalitiefracties wijzen op de gesprekken tijdens de coalitieonderhandelingen, waarbij integriteit een belangrijk onderwerp was.

Daarover schrijven de partijen: 'De samenwerking tussen onze vier partijen was gestart met formatiegesprekken waarbij integriteit en integer handelen zeer hoog op de agenda stonden. De uitkomst van deze gesprekken hebben we ook in het coalitieakkoord opgenomen: “Ook hebben we oog voor de kwetsbaarheid van het openbaar bestuur op dit punt: een succesvolle aanpak begint bij een weerbaar en integer eigen bestuur en organisatie”.

Extra raadsvergadering
VVD, D66 en GroenLinks kwamen tot dit besluit op de dag van een extra gemeenteraadsvergadering over de kwestie. 'Wij vinden het belangrijk dat er vanavond een debat plaatsvindt over de ontstane situatie en realiseren ons dat er daarna hard gewerkt moet worden aan een stabiel stadsbestuur dat kan rekenen op een meerderheid in de Haagse gemeenteraad', aldus de drie coalitiepartijen.
  Bericht 
R
Master
Is dit een normale gang van zaken of voorbarig want je zou ook een rechtszaak of toch een aanklacht kunnen afwachten. Nu is het onderzoek naar criminele handelingen (corruptie) nog bezig.
  Bericht 
basjuh1981
Master
De 3 partijen zijn m.i. behoorlijk hijgerig te werk gegaan. Het lijkt mij normaal dat er 2 andere personen in de plaats van de 2 teruggetreden wethouders komen. Dan kan het college doorgaan totdat er een gerechtelijke uitspraak is of de termijn verlopen is.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
basjuh1981 schreef:
De 3 partijen zijn m.i. behoorlijk hijgerig te werk gegaan. Het lijkt mij normaal dat er 2 andere personen in de plaats van de 2 teruggetreden wethouders komen. Dan kan het college doorgaan totdat er een gerechtelijke uitspraak is of de termijn verlopen is.
De opkomst van de lokale parijen is een groot probleem voor de kartel partijen. In de meeste gemeentes zijn ze er in geslaagd om de lokalen bij voorbaat uit te sluiten, in Den Haag is de tacktiek blijkbaar om ze tijdens de rit pootje te lichten. Ik ben benieuwd naar de uitslag als dit onder de rechter komt. Als het een storm in een glas water blijkt te zijn, komt dit bij de volgende gemeenteraads verkiezingen als een boomrrang terug.
  Bericht 
R
Master
Dikke Dakduif schreef:
Als het een storm in een glas water blijkt te zijn, komt dit bij de volgende gemeenteraads verkiezingen als een boomrrang terug.

Je begrijpt natuurlijk ook dat als dat zou dreigen, de rechtszaak netjes over de verkiezingen heen geholpen wordt.
  Bericht 
Bussloo
Master
Dikke Dakduif schreef:
Ik ben benieuwd naar de uitslag als dit onder de rechter komt.
Ik ben wel benieuwd wie het OM getipt heeft. Zit RTL vast al weer bovenop.
  Bericht 
Ducantoni
Master
De Haagse collegepartijen VVD, D66 en GroenLinks willen niet verder met Hart voor Den Haag/Groep de Mos

Er zijn ook een aantal burgers die niet verder willen met GL en D66.
Al is het maar om die stomme milieugerelateerde voorstellen aangaande het verkeer.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Nu Richard de Mos geen loco-burgemeester meer is kon Paulientje vandaag rustig aftreden.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Die heeft een drukke week achter de rug :lol:
  Bericht 
dvdouden
Master
Lijkt me een mooi baantje voor Pechtold :x
  Bericht 
basjuh1981
Master
Krikke was van de VVD. Wordt de volgende dan niet ook van de VVD? Of zijn daar nog andere voorwaarden voor?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Haagse burgemeester Pauline Krikke treedt af

Pauline Krikke, de burgemeester van Den Haag, stapt op. Dat heeft ze zojuist bekendgemaakt in een verklaring. Krikke wil naar eigen zeggen ‘de voortgang van het denken en doen in Den Haag niet in de weg zitten’.

De burgemeester zat al enige tijd in de problemen na een vernietigend rapport over de vonkenregen tijdens de nieuwjaarsnacht in Scheveningen. Hierin werd de rol van de burgemeester scherp bekritiseerd, ze had kunnen en moeten ingrijpen. Daarna viel ook nog eens het college nadat twee wethouders onderzocht werden voor corruptie.

De gemeenteraad moet nog debatteren over het rapport over het uit de hand gelopen vreugdevuur en Krikke wil daarbij naar eigen zeggen niet in de weg staan. ,,Het zal niemand zijn ontgaan dat ik zelf ook onder vuur lig”, aldus Krikke. ,,Het aanstaande debat over het rapport wordt binnen en buiten het stadhuis al in alle hevigheid gevoerd en spitst zich steeds meer toe op mijn functioneren.” Ze vervolgt: ,,Ik heb zojuist de commissaris van de Koning verzocht mij per onmiddellijke ingang ontslag te verlenen. Ik ben met hart en ziel burgemeester van Den Haag geweest”, aldus Krikke in de verklaring. Ze zei dat de beslissing haar zwaar viel, maar dat ze ze de voortgang van het denken en doen in Den Haag niet in de weg wil zitten.

Door het stof
Krikke is sinds maart 2017 burgemeester. Het is niet de eerste keer dat ze in Den Haag onder vuur lag. Vorig jaar moest ze door het stof na een steekpartij op Bevrijdingsdag. Een Syriër stak drie willekeurige mensen op straat neer. Hij kreeg daar later tbs voor. Krikke zei kort na de steekpartij dat de dader bekendstond als verwarde man en dat er geen signalen waren dat er meer aan de hand was. Later bleek dat de politie al onderzoek had gedaan naar mogelijke terreurplannen van de Syriër. Een motie van wantrouwen tegen Krikke kreeg niet genoeg steun in de gemeenteraad.

De wethouders in Den Haag komen vanavond om 20.00 uur samen om de voortgang van het bestuur van de stad te bespreken.

De burgemeester heeft haar verklaring op haar eigen Instagram gezet en spreekt de burgers van Den Haag daar direct toe. Het opstappen van de ervaren bestuurder Krikke komt op het moment dat ze 2,5 jaar aan het roer van het stadsbestuur staat. De 58-jarige geboren Friese trad op 17 maart 2017 aan als de eerste vrouwelijke burgemeester in de hofstad als opvolger van VVD-partijgenoot Jozias van Aartsen. Krikke had toen al twee termijnen als burgemeester van Arnhem achter de rug en was daarvoor wethouder in Amsterdam. Daarnaast heeft ze tal van nevenfuncties in raden en besturen.

  Bericht 
dvdouden
Master
basjuh1981 schreef:
Krikke was van de VVD. Wordt de volgende dan niet ook van de VVD? Of zijn daar nog andere voorwaarden voor?

Burgemeesterschap is niet gebonden aan een specifieke partij. Kan ook zomaar een PVDAer worden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Citaat:

kolere.. wat is gezien kan niet meer ongezien worden
  Bericht 
KanarieVW
Master
basjuh1981 schreef:
De 3 partijen zijn m.i. behoorlijk hijgerig te werk gegaan. Het lijkt mij normaal dat er 2 andere personen in de plaats van de 2 teruggetreden wethouders komen. Dan kan het college doorgaan totdat er een gerechtelijke uitspraak is of de termijn verlopen is.


Heb een vriend binnen groep de Mos en het lijkt er inderdaad op dat het geheel op touw is gezet door de coalitiepartners om ze eruit te wippen. Zonder ook maar het onderzoek af te wachten. Ze denken Groep de Mos nu onklaar gemaakt te hebben, maar ze worden vanuit de oppositie nog veel sterker. De coalitie vergeet voor het gemak dat Groep de Mos de grootste was en is en ze heel populair zijn geworden de laatste tijd.
Het college kan helemaal niks de komende 2,5 jaar met groep de Mos in de oppositie.
  Bericht 
Bussloo
Master
KanarieVW schreef:
Heb een vriend binnen groep de Mos en het lijkt er inderdaad op dat het geheel op touw is gezet door de coalitiepartners om ze eruit te wippen.

Mr.Cabdriver schreef:
Nu Richard de Mos geen loco-burgemeester meer is kon Paulientje vandaag rustig aftreden.

Dat dus. Men wist dat de uitslag van het onderzoek over de vreugdevuren eraan kwam en dat die zodanig zou zijn dat de burgemeester moest aftreden. Maar het partijkartel wilde good-for-good voorkomen dat er een tijdelijke burgemeester kwam die geen onderdeel vormde van dat kartel. Stel je voor dat die het zo goed zou doen dat de inwoners van den Haag wilden dat hij de nieuwe burgemeester werd. Dat zou het einde van de baantjes-carrousel kunnen betekenen.
D66 was altijd voor de gekozen burgemeester. Maar nu lokale partijen het zo goed doen, zijn die plannen in de ijskast gezet.
  Bericht 
R
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Nu Richard de Mos geen loco-burgemeester meer is kon Paulientje vandaag rustig aftreden.

Oei, smerig als.

Anders wel geheel in lijn hoe lokale partijen uit de Waterschappen, 2e kamer en Gemeentes zijn geweerd. In Den Haag kon men niet veel anders maar de schofterige men is zo overtuigd van het eigen gelijk.... Volgend vergaderpunt; hoe komt het toch dat meer burgers zich afzetten tegen de traditionele politiek...
  Bericht 
basjuh1981
Master

Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Pechtold is top ja, heeft al een gratis appartement gedoneerd gekregen in die regio dus dat komt goed uit. Vreselijk smerig mannetje.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Die hoeft van mij ook niet te komen hier.
  Bericht 
Bussloo
Master
RTL schreef:
VVD'er
'Remkes gevraagd als waarnemend burgemeester Den Haag'
Johan Remkes is gevraagd om waarnemend burgemeester van Den Haag te worden. De VVD'er zou hebben gezegd dat hij bereid is om deze functie uit te voeren.

Dat bevestigen bronnen in de gemeente. De commissaris van de koning Jaap Smit zou Remkes hebben voorgesteld aan de Haagse fractievoorzitters.

De commissaris schuift VVD-prominent Remkes naar voren, omdat de gemeenteraad iemand wil die 'rust brengt' en 'een bestuurlijk zwaargewicht' is.

Pauline Krikke stapte afgelopen weekend op als burgemeester van Den Haag omdat ze niet wil dat het debat over haar positie, 'het debat over de toekomst van Den Haag in de weg staat'.

Onhoudbaar
Haar positie was onhoudbaar geworden na een vernietigend rapport over de vonkenregen met de nieuwjaarsnacht in Scheveningen en de val van het college nadat twee wethouders onderzocht werden voor corruptie.


Een Groninger die orde op zaken moet stellen in Den Haag. Ik ben benieuwd of je hem daar ook in de kroeg tegen zult komen. Met dank aan de Mos zal dat vast wel lukken 8)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Remkes is blijkbaar vliegende keep in het baantjes caroussel. Eerst mag hij wat zeggen over het vermeende stikstofprobleem en dan direct door naar een burgermeesterspost.
  Bericht 
cocodee
Master
basjuh1981 schreef:
VVD

Maakt toch geen fuck uit, de VVD eet al decennia uit de hand van die slinkse terroristische kliek. :[
  Bericht 
basjuh1981
Master
AD.nl schreef:
Nieuw stadsbestuur: Ozb 10% omhoog maar minder bezuiniging op zorg

Het nieuwe stadsbestuur van Den Haag, zonder Groep De Mos, verhoogt de onroerendezaakbelasting voor huizenbezitters met 10 procent. Hierdoor hoeft er minder hard te worden bezuinigd op de zorg voor kinderen en ouderen.

Dat staat in het coalitieakkoord van het nieuwe college van burgemeester en wethouders van de hofstad, dat begin volgende week wordt gepresenteerd, zo melden bronnen aan het AD. VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA zullen dan samen de stad besturen tot de volgende verkiezingen.

De nieuwe coalitie moet pijnlijke maatregelen nemen. De onroerendezaakbelasting voor woningbezitters zal met 10 procent stijgen. De bezitter van een woning met een waarde van 300.000 euro betaalt daardoor ongeveer 50 euro per jaar meer. Dit levert de stad jaarlijks zo’n 10 miljoen euro extra op.

Bezuinigen
Ondanks deze lastenverhoging zal het stadsbestuur fors moeten bezuinigen: structureel 50 miljoen euro op de begroting van ruim 2,5 miljard euro per jaar. Dat komt vooral doordat het Rijk te weinig geld geeft voor de ondersteuning van ouderen en gehandicapten via de Wmo-hulp. Ook stort het kabinet minder in het Gemeentefonds.

Het vorige stadsbestuur, dat uit elkaar viel na een inval van de rijksrecherche bij de wethouders van Groep De Mos, wilde 30 miljoen bezuinigen op de zorg. Dit bedrag wordt gehalveerd. Dat komt deels door de extra belastingheffing, maar voor de komende drie jaar is er ook in totaal 14 miljoen beschikbaar dat wegbezuinigd wordt bij andere afdelingen van de gemeente.

Dit gaat onder andere ten koste van het budget voor economische versterking. ,,Te denken valt aan plannen om de economie te versterken, zoals campagnes om meer toeristen naar de stad te halen”, aldus een ingewijde. Maar het is niet precies afgesproken welke plannen gaan sneuvelen, vertelt een andere bron.

Werklozen
Op belangrijke punten is het nieuwe coalitieakkoord een voortzetting van de plannen die het oude stadsbestuur nog met Groep De Mos (GdM) uitonderhandelde. Dat valt volgens een bron onder meer op te maken uit het economisch beleid en het feit dat er niets verandert aan hoe de opbrengst van de verkoop van Eneco wordt geïnvesteerd in de stad. De helft gaat naar mobiliteit, de rest naar stedelijke ontwikkeling en verduurzaming. Nu het consortium (onder leiding van Mitsubishi) Eneco mag overnemen veel meer betaalt dan werd verwacht, is er voor al die plannen zo’n 200 miljoen euro extra.

Het nieuwe stadsbestuur gaat ook door met het offensief dat GdM-wethouder Guernaoui begon om langdurig werklozen aan het werk te helpen. Tienduizenden Hagenezen in de bijstand moeten zich verplicht melden bij de gemeente, die probeert ze via scholing aan de slag te krijgen in sectoren waar personeelskrapte is. Daarbij blijven er speciale gesubsidieerde banen voor mensen die door een beperking niet overal aan de slag kunnen.

In het nieuwe stadsbestuur komen twee nieuwe wethouders. Hilbert Bredemeijer treedt namens het CDA toe. In het stadhuis gaat iedereen er van uit dat de huidige fractievoorzitter Martijn Balster de sociaaldemocratische wethouder wordt. Zelf wil hij hier tot nu toe niets over zeggen.

Ach ja, we hebben de begroting niet op orde dus dan maar de belastingen omhoog. Van het geld wat binnenkomt door de verkoop van Eneco zou je mooi de begroting op orde kunnen krijgen, maar daar moet natuurlijk weer een OV-project mee gefinancierd worden.
 Pagina 2 van 4  [ 175 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy