Postingstijd interval gedetecteerd van 49.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 18 van 19  [ 913 berichten ]
  Bericht 
Bussloo
Master
Oldskool schreef:
Inderdaad onder het mom van "niet hoeven meewerken aan je eigen veroordeling"?

Bij strafrecht wel. Mulder is bestuursrecht.
  Bericht 
Oldskool
Master
Bussloo schreef:
Mulder is bestuursrecht.

Ah, juist :thumb:
  Bericht 
snovvdog
Master
Is dat zo? Waarom ben je dan bij mulder ook niet verplicht een verklaring te geven?
jack19 schreef:
@snovv Vaststellen van merk en type is een voorwaarde en je dient niet tegen te werken. Men kan zelfs je auto in bij juist toepassen bevoegdheden.

Prima, stel ik stop hem in mijn onderbroek:
Mag een agent inbreuk inbreuk maken op je lichamelijke integriteit voor WAHV?

Ik vind het absoluut schandalig dat je verplicht zou moeten mee te werken, opdonderen, dat zijn politiestaat praktijken, je zoekt het maar uit met je stinkboete. Geen verklaring of ''ik heb geen telefoon vastgehouden als bestuurder'' en telefoon ga ik niet vrijwillig laten zien, donder op.
  Bericht 
Plague
Master
snovvdog schreef:
vrijwillig


Klopt. En daarom kan hij dat van je vorderen. Dan is niets vrijwilligs meer aan ;)
  Bericht 
Spook
Master
Een agent kan dus vorderen dat je meewerkt aan je eigen veroordeling?
  Bericht 
Spook
Master
Stel dat een agent het verkeerd heeft gezien. En jij hebt geen telefoon bij. Dan vordert ie dat je 'm laat zien. Jij weigert. Want je kunt niet. Komt op hetzelfde neer want je kunt ook liegen. Wat dan?

Fraai is dat. Agent heeft een verhaal en kan het plausibel maken, dat hij heeft gezien wat hij op ambtseed opmaakt dat hij heeft gezien. De aanwezigheid van een telefoon maakt zijn 'observatie' aannemelijker. De aanwezigheid van een telefoon is nog geen bewijs dat die telefoon werd gebruikt, en dat hij werd gebruikt is nog geen bewijs dat hij in de hand is genomen. Maar de alomaanwezigheid van telefoons maakt dat men altijd wel een telefoon kan vinden.
  Bericht 
Bussloo
Master
snovvdog schreef:
Is dat zo? Waarom ben je dan bij mulder ook niet verplicht een verklaring te geven?
Dat staat niet in de WAHV, sterker, Titel 5.1 AWB en daarmee artikel 10a AWB zijn via artikel 2a WAHV buitenspel gezet. Er is echter een uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden dat je volgens het EVRM wel recht op cautie hebt en dat je daarvan ook op de hoogte moet worden gesteld.

Spook schreef:
Fraai is dat. Agent heeft een verhaal en kan het plausibel maken, dat hij heeft gezien wat hij op ambtseed opmaakt dat hij heeft gezien. De aanwezigheid van een telefoon maakt zijn 'observatie' aannemelijker. De aanwezigheid van een telefoon is nog geen bewijs dat die telefoon werd gebruikt, en dat hij werd gebruikt is nog geen bewijs dat hij in de hand is genomen. Maar de alomaanwezigheid van telefoons maakt dat men altijd wel een telefoon kan vinden.

Het maakt niet uit of de telefoon gebruikt wordt. Het in de hand houden is voldoende. Da's inderdaad vervelend wanneer je je net even uitrekt of aan je hoofd zit te krabben. Zat er wel of geen telefoon in?
In dat geval maakt het denk ik heel erg uit hoe je je opstelt. Als je gelijk een grote bek opzet, dan ben je waarschijnlijk het haasje, maar als je netjes uitlegt wat je aan het doen was en dat de telefoon in een houder of in je aktetas zit, of dat je helemaal geen telefoon bij je hebt, dan moet het wel een heel vervelende agent zijn om toch een boete uit te schrijven.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Onder andere hier is al eens een discussie gevoerd over het zich kunnen legitimeren/tonen legitimatie.
Wat bij me opkwam: één van mijn vrienden heeft een kruisje achter zijn naam staan.
Dat is niet direct een reden/aanleiding dat hij met grote regelmaat van de weg gehaald wordt, maar het is hem wel eens overkomen dat hij voor een alcoholcontrole werd staande gehouden en de politie, na de controle en het opvragen van zijn persoonsgegevens hem verzocht uit te stappen en zijn auto (grondig?) doorzocht.
Nu ben ik soms zijn passagier en er bestaat altijd de kans dat mij bij een staandehouding ook gevraagd wordt een identiteitsbewijs te tonen.
Er is niet direct een eensluidend antwoord te vinden of ik dit mag weigeren en indien ja: op welke grond(en)
Mocht die grond bestaan zie ik graag een verwijzing naar wetsartikelen.
Niet dat ik iets te verbergen heb en het is uiteraard de vraag of het slim is in een dergelijke geval te weigeren, bijdehand zal al snel een term zijn die dan in de lucht hangt..
  Bericht 
jack19
Master
 
Het is Heel belangrijk om te weten wat dat kruisje inhoudt. Dit is een vraagstuk waar de meningen van voor en tegenstanders het zeker niet altijd over eens zijn.
Belangrijkste 1e stap is de aanleiding, waarom stappen ze af van de wahv controle en gebruiken ze hun getrapte bevoegdheid om over te gaan?
Om te toetsen of dat mag, moet men haast al vertellen wat je maatje uitgespookt heeft.

Als je zoekt naar de dynamische controle kom je al wat artikelen tegen waar de politie re makkelijk en snel de wahv misbruikt. Nu is dat makkelijk op te lossen maar het dient wel juist toegepast te worden. Als er plusjes behaald worden is het zonder meer mogelijk dat ook de inzittenden gecontroleerd gaan worden, maar je mag best vragen waarom dat dan is, al ben ik zelf voorstander om voor het vragen naar inzage al uit te leggen waarom ik het doe.

Auto doorzoeken, en dus na toepassen dwang en dus niet met toestemming van de bestuurder, daar is al best wat voor nodig...
  Bericht 
ceriadwen
Master
Als wij hier aangehouden worden dan doen we van huis uit al alle deuren vakjes en dingen open en staan we braaf met ons id te wachten tot ze eindelijk klaar zijn ,)

Op een gegeven moment interesseert het je gewoon geen reet meer en weet je dat dit de consequentie is, we doen niks verkeerd en alles wordt geregistreerd opgenomen en gearchiveerd.

Officieren van justitie boos maken blijft je lang achtervolgen, ik vind het goed... zolang ze blijven jagen is het hun zeer...
  Bericht 
Ogre
Master
*peinst*

Na een zware snelheidsovertreding krijgt de leasemaatschappij een bestuurdersverklaring. Die wordt vervolgens aan de werkgever gemaild.

Mag dat onder de AVG ? Gegevens over strafrechtelijke gedrag (strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten) zijn bijzondere persoonsgegevens die alleen onder strenge voorwaarden -namelijk onder verantwoordelijkheid van de overheid of wanneer verwerking is toegestaan bij Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen- verwerkt mogen worden.
  Bericht 
jack19
Master
 
Goede vraag, Heeft die bestuurdersverklaring als wettelijke basis art 165wvw?
  Bericht 
Ogre
Master
Dan zit je nog steeds met de werkgever die er tussen geschoven wordt. Die is niet de eigenaar (de leasemaatschappij) of houder (de bestuurder) en heeft volgens mij dan ook geen verplichting onder 165wvw.
Als je dat heel strikt bekijkt dan zou je zelfs de mail van de leasemaatschappij als datalek kunnen zien.


Zijdelings hier mee te maken: deze kende ik ook nog niet:
Citaat:
Daartoe heeft de Hoge Raad het volgende overwogen.

“Krachtens artikel 1 lid 1 sub 7e WVW wordt onder ‘houder van een motorrijtuig’ onder meer verstaan hij, die het motorrijtuig anders dan als eigenaar of bezitter, tot duurzaam gebruik onder zich heeft.

Uit de wetsgeschiedenis van artikel 1, eerste lid onder 7e sub d, WVW, in het bijzonder de in de toelichting op de nota van wijzigingen bij het wetsontwerp dat heeft geleid tot de Wet van 26 september 1974, Stb. 546, houdende wijziging van de Wegenverkeerswet (Kentekenplicht voor op de weg staande motorrijtuigen; registratie van kentekens), moet worden afgeleid dat als houder van een motorrijtuig in de zin van die bepaling niet valt aan te merken degene die dat motorrijtuig krachtens huur voor slechts enkele dagen onder zich heeft”.
[..]
Dat brengt mee dat de verdachte, huurder van de desbetreffende personenauto voor de duur van een etmaal, niet kan worden aangemerkt als houder in de zin der wet en dat hij van het hem primair tenlastegelegde dient te worden vrijgesproken.


Eén of slechts enkele dagen huren maakt je niet tot houder, dus een Porsche huren en er 198 @ 100 kmh mee rijden blijft (bij de huurder) onbestraft ? :o
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dat dekt het huurbedrijf af in het contract.
  Bericht 
Ogre
Master
Da's geen straf maar civiel rechtelijke afhandeling. Geeft geen justitiële documentatie enzo...
  Bericht 
Spook
Master
Hoort een tandarts toegang te hebben tot de BRP/GBA?

Ik was er recent zeer verbaasd over dat toen tijdens het maken van een afspraak ter sprake kwam dat ik was verhuisd, mijn nieuwe adres direct en zonder mijn tussenkomst werd opgeduikeld en aangepast in de systemen. Ik had dus nog helemaal geen wijziging doorgegeven.

Van wat ik op internet vind (van een aantal jaar geleden) zou het niet moeten. Maar veel gemeenten doen het schijnbaar toch. Een tandarts is geen vrije derde (zonder winstoogmerk). Op de site van de rijksoverheid staat dat bepaalde zorginstanties toegang hebben, maar tandartsen staan daar niet bij.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Had precies hetzelfde bij de endodontoloog. Ik was bij de balie om mijn verhuizing door te geven, maar mijn nieuwe adres was al bekend..
  Bericht 
Bussloo
Master
Spook schreef:
Hoort een tandarts toegang te hebben tot de BRP/GBA?

Nee.
Maar een zorgverlener heeft wel het COV systeem om op basis van je BSN te kijken of en hoe jij zorgverzekerd bent. En jouw zorgverzekeraar krijgt wijzigingen in de BRP automatisch door. Ik vermoed dat in COV ook je adres staat.
  Bericht 
Spook
Master
Waar staat COV voor? Frappant dat NAW-gegevens zo vrijelijk uitgegeven (mogen) worden zonder klantconsent. In dit geval geen drama, maar ik ben van de need to know school van gegevensverstrekking (en regie).
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Spook schreef:
Waar staat COV voor?


Controle op Verzekeringsgegevens
  Bericht 
Spook
Master
Ik zag net op TV hoe de politie van Antwerpen een fietsendief in de kraag vatte. Door de eigenaresse een afspraak te laten maken en hem dan aan te houden. Vrouwke vroeg of ze dan haar nummer uit zijn telefoon konden wissen, zodat ze niet lastiggevallen zou kunnen worden. Een redelijk verzoek, maar hoe zit dat juridisch? Mag de politie, in België maar bv. ook hier, zomaar nummers wissen uit de telefoon van een verdachte? Wat als die weigert zijn telefoon te ontgrendelen oid? Wat als de telefoon niet vergrendeld is? Het hebben van een telefoonnummer lijkt me an sich niet strafbaar, zoals dat met foute plaatjes bv. wel kan zijn.
  Bericht 
Story
Master
 
Hoe zat dat ook alweer met WAHV 5?


Bijlagen :


  Bericht 
Bussloo
Master
Ik denk niet dat de kentekenhouders een proces-verbaal gaan ontvangen.
  Bericht 
Story
Master
 
Nou...
Zemaken er daar in Drimmelen wel vaker een potje van hoor.
https://twitter.com/GlasvezelOpWeg/stat ... 15713?s=19
  Bericht 
bruintje beer
Master
Wtf is een neutrale constatering?
  Bericht 
Story
Master
 
7pH?
  Bericht 
Story
Master
 
Haha, in de twitter PB.


Bijlagen :


  Bericht 
Oldskool
Master
Feitelijk schreef:
twitter PB.

Nou Feit, wanneer stap je in de auto richting Drimmelen? :roflol:
  Bericht 
Bussloo
Master
Per PB, de "helden". Als je als openbare instantie on-line iets plaatst dat niet klopt, dan moet je er ook tegen kunnen dat je on-line van repliek gediend wordt.
  Bericht 
Story
Master
 
Bussloo schreef:
Per PB, de "helden". Als je als openbare instantie on-line iets plaatst dat niet klopt, dan moet je er ook tegen kunnen dat je on-line van repliek gediend wordt.

Jij hebt mijn antwoord gelezen zeker?!


Bijlagen :


  Bericht 
Story
Master
 
Hmmmm, Ik zie dat er in oktober een wijziging was van de bevoegheden van de BOA's
Het was dit:

Citaat:
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, maar alleen voor zover het stilstaand verkeer betreft. De artikelen 4, 5, 6, 10, 60, 82 en 62 juncto bijlage I hoofdstuk C (geslotenverklaring) van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover van toepassing ook voor rijdend verkeer. Handhaving op negatie van C borden (RVV 1990) is toegestaan in relatie tot de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor (vracht) auto's, zoals de zogeheten milieuzones. In bijlage L is verder het toepasselijke kader voor de gemeente opgenomen indien zij digitaal wil handhaven op categorie C-borden.’


Bijlage L schreef:
Op 12 april 2011 is door het College van procureurs-generaal (brief met kenmerk Pag/B&S/15674) nadere invulling gegeven aan de in de Circulaire BOA van 10 januari 2011 (kenmerk 5679441/10) genoemde bevoegdheden neergelegd in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW). In het kader van gemeentelijke handhaving van de WVW is handhaving op negatie van C borden (RVV 1990) in relatie tot de openbare orde toegestaan. Hieronder volgen een aantal uitgangspunten waaraan voldaan moet worden door de gemeente indien zij digitaal wil handhaven op categorie C borden.

• Handhaving op categorie C borden door boa’s vanuit verkeersveiligheid is niet toegestaan.




Citaat:
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, maar alleen voor zover het stilstaand verkeer betreft. De artikelen 4, 5, 6, 10, 60, 82 en 62 juncto bijlage I hoofdstuk C (geslotenverklaring) van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover van toepassing ook voor rijdend verkeer. Handhaving op negatie van C borden (RVV 1990) is toegestaan in relatie tot de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor (vracht) auto's, zoals de zogeheten milieuzones. Op http://www.om.nl/geslotenverklaring is het toepasselijke kader voor de gemeente opgenomen indien zij digitaal wil handhaven op het negeren van een C-bord of op de overtreding van artikel 5, 6, of 10 RVV 1990 die volgt uit het negeren van een G-bord;
https://www.om.nl/publish/pages/57236/d ... aug_18.pdf


Daarin staat ook
Citaat:
Handhaving op categorie C- en aan G-borden gerelateerde verbodsbepalingen door boa’s vanuit verkeersveiligheid is niet toegestaan;

Maar dat is wel erg ver naar de camerahandhaving opgeschoven, die brief Pag/B&S/15674 is ook voor persoonlijke staandehoudingen van belang!
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Hardrijder bij rechter: ‘Begroeid verkeersbord in Den Bosch was onleesbaar’

Kantonrechter Sangers kreeg deze week tijdens een rechtszitting in Den Bosch op één ochtend veel verongelijkte mensen tegenover zitten. Ze hoopten de de rechter ervan te overtuigen dat hen als hardrijder ten onrechte een boete is opgelegd.

Zo is er een vrachtwagenchauffeur die een paar keer benadrukte dat het onmogelijk is dat hij 130 kilometer per uur heeft gereden zoals de politie hem bij een snelheidscontrole vertelde. ,,Mijn vrachtwagen is begrensd op 115 kilometer per uur”, zegt hij tegen de rechter. Tevergeefs. Want zij vond dat hij de boete van 404 euro moet betalen.

Onleesbaar
Zij hecht veel waarde aan wat agenten verklaren. En was dat ook zo bij wat een man even later vertelde? Hij gaf ronduit toe dat hij te snel reed op een Bossche polderweg. Maar ja, volgens hem was het bord waarop de maximum toegestane snelheid stond onleesbaar begroeid. En hoe kon hij dan zien dat je daar maximaal 60 kilometer per uur mocht rijden? ,,U had het kunnen zien aan de inrichting van de weg’’, zei de officier van justitie. Zoals geëist moest de man een boete van 333 euro betalen.

Flitsfoto’s van hardrijders spreken boekdelen. Maar een 43-jarige Eindhovense automobilist ontkent dat hij ruim een half jaar geleden op de A2 in de Vught is geflitst toen zijn auto 47 kilometer per uur te snel zou hebben gereden. Hij maakte bezwaar tegen de opgelegde boete van 460 euro.

Spoiler
,,Ik was thuis en ik weet zeker dat niemand anders met mijn auto reed. Want ik zag hem staan vanuit mijn huis’’, zei de man. Toen de officier van justitie hem wees op een flitsfoto haalde hij een foto tevoorschijn te halen. Het was een uitvergroting van de flitsfoto waarop het kenteken is te zien van de auto waarmee de Eindhovenaar zou hebben gereden. ,,Het laatste cijfer is anders dan van mijn auto’’, zei de man. ,,Ik heb een Volkswagen Polo. Die heeft een andere spoiler en kenteken dan je op de flitsfoto ziet.’’

,,Dat kunt u nagaan’’, zei de rechter tegen de officier van justitie die dat via haar computer binnen een minuut voor elkaar kreeg. ,,Het geflitste kenteken hoort bij een Kia’’, zei zij.

De officier en de rechter waren het al snel met elkaar eens. Er is nader onderzoek nodig door de politie en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dat mag een poosje duren. Want op 28 maart volgend jaar komt de zaak pas weer aanbod. De rechter vroeg of de man dan beschikbaar is. Reken maar.


Dat onleesbare verkeersbord. :roflol: :roflol: :roflol:

De laatste zaak zal een overwinning voor de hardrijder worden.
  Bericht 
Story
Master
 
Maserati Teun schreef:
. ,,Mijn vrachtwagen is begrensd op 115 kilometer per uur

:lol:

Maserati Teun schreef:
,,U had het kunnen zien aan de inrichting van de weg’’, zei de officier van justitie

Werkt dat andersom ook?
  Bericht 
Spook
Master
De weginrichting komt anders vaak genoeg niet overeen met de bebording.
  Bericht 
Story
Master
 
Maserati Teun schreef:
De laatste zaak zal een overwinning voor de hardrijder worden.

En die stond niet eens voor de rechtbank.
  Bericht 
Spook
Master
Frappant dat de OVJ de moeite niet eens genomen heeft om dat kenteken te controleren voordat ze iemand voor de rechter daagt. Ze zou zelf een straf moeten krijgen voor zulk laakbaar onnodig bezighouden van een rechtbank.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Feitelijk schreef:
Werkt dat andersom ook?
Vast niet.
  Bericht 
Ogre
Master
Maserati Teun schreef:
,,Dat kunt u nagaan’’, zei de rechter tegen de officier van justitie die dat via haar computer binnen een minuut voor elkaar kreeg. ,,Het geflitste kenteken hoort bij een Kia’’, zei zij.

Sinds wanneer mag een rechter zelf bronnen raadplegen ??

Maserati Teun schreef:
De laatste zaak zal een overwinning voor de hardrijder worden.

Die voor de 2e keer op de koffie mag komen terwijl de zaak duidelijk is ?
  Bericht 
bx gek
Master
Ogre schreef:
Sinds wanneer mag een rechter zelf bronnen raadplegen ??

Sinds dat er verschillende apps voor zijn?
  Bericht 
Bussloo
Master
Spook schreef:
Frappant dat de OVJ de moeite niet eens genomen heeft om dat kenteken te controleren voordat ze iemand voor de rechter daagt. Ze zou zelf een straf moeten krijgen voor zulk laakbaar onnodig bezighouden van een rechtbank.

Die man had ook met het CJIB kunnen bellen als het kenteken verkeerd gelezen is. Dan was de hele zaak nooit voor de rechter gekomen. Blijft een fout van het korps, maar had een boel tijd gescheeld.
Ik snap ook niet waarom er nader onderzoek nodig is. Foto is toch duidelijk? Nu moet die man nog langer wachten tot hij zijn zekerheidstelling terug krijgt.
  Bericht 
BaasTimo
Master
Onzin. Hij doet het volgens de regels, tekent netjes bezwaar aan en wacht af.

Dat de OvJ vervolgens dat bezwaarschrift niet inhoudelijk leest is niet de schuld van die man.

Bellen met het CJIB is helemaal de bedoeling niet.
  Bericht 
hneel
Master
Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. Boete werd na bezwaarschrift meteen geseponeerd. Het was overduidelijk dat de auto op de foto niet de onze was.
  Bericht 
Ogre
Master
bx gek schreef:
Sinds dat er verschillende apps voor zijn?

Ik dacht aan artikelen 24 en 149 Rv.
Of gaat dat niet op bij bestuursrecht ?
  Bericht 
ceriadwen
Master
Ogre schreef:
Of gaat dat niet op bij bestuursrecht ?

Bij bestuursrecht gaat niks op........ zelfs geen begrensde vrachtwagen
  Bericht 
Toontje
Die hard
 
Ogre schreef:
Maserati Teun schreef: ,,Dat kunt u nagaan’’, zei de rechter tegen de officier van justitie die dat via haar computer binnen een minuut voor elkaar kreeg. ,,Het geflitste kenteken hoort bij een Kia’’, zei zij.
Sinds wanneer mag een rechter zelf bronnen raadplegen ??

Er staat niet dat de rechter zelf bronnen raadpleegt.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Ondergetekende is enige tijd geleden in het gelijk gesteld en in het opgestelde arrest valt te lezen dat de proceskosten moeten worden vergoed en de zekerheid moet worden gerestitueerd.
Nu is wat de zekerheid betreft, maar één van de twee bedragen terugbetaald.
Ik heb gezocht naar een termijn waarbinnen aan het vonnis van de rechter voldaan moet worden, maar heb hierover niets kunnen vinden.
Bestaat er een vastgestelde termijn waarbinnen dit moet gebeuren? (opgesteld door het OM of jurisprudentie)
  Bericht 
Story
Master
 
Twee bedragen zekerheid?
Ik had het ook aan de hand , zes weken dacht ik.

off-topic/r397j-buiten-de-vakken-maar-niet-op-een-parkeergelegenheid-t73865-950.html#p3719281
  Bericht 
Ducantoni
Master
Twee bedragen, voor twee overtredingen, eentje per auto.
Uitspraak hierover is in één zitting gedaan. Uitspraken, beter gezegd, zowel kanton als gerechtshof A-L.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
Vanaf hoeveel meter naast een zebrapad loop je niet meer door rood?
  Bericht 
Story
Master
 
Oh dan ligt hij op de verkeerde stapel.
Hebben ze er een betaald en is de uitspraak van de tweede nooit "aangekomen".
 Pagina 18 van 19  [ 913 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy