Pagina 8 van 8  [ 384 berichten ]
  Bericht 
zadkine
Master
Robert1 schreef:
Met allemaal aannames … lease makkelijk genoeg. Krijg je vergoeding voor woon/werk, dan aanname op type auto obv postcode afstand.


Knap....aannames zijn dan goed voor het ronde archief.
Los daarvan....diverse collega's van me kozen op basis van het weer of ze per motor of auto kwamen....nogal een verschil in uitstoot.
Hoe weet de werkgever dat?
En ook niet of er toevallig een file stond (hogere uitstoot), of de werknemer netjes 90 tot 110 reed ipv 120 etc.

Per slot kan je met bv een fiat punto 1.3 jtd 1 op 25 rijden (nedcap 1 op 18) maar ook 1 op 8.

Wat een werkgever wel zou kunnen doen is de lease rijders bijhouden. Tenminste als die ook een tankpas hebben.
Wordt dan wel lastig om prive en zakelijk te scheiden.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
zadkine schreef:
of ze per motor of auto kwamen....nogal een verschil in uitstoot.


Idd, met mijn motor stoot ik aanzienlijk meer uit :roflol:
  Bericht 
Robert1
Master
Wat ik zei … initieel allemaal zeer grofmazig met bijbehorende kwaliteit van de uitkomst …

Dus nee, dat weet de wg niet, maar er is wel gerapporteerd. Daarna volgt verdere detaillering en wordt de wn min of meer gedwongen bij te dragen aan gegevens aan de wg indien men geen lease auto of ov abo heeft …
  Bericht 
zadkine
Master
mr. mcduc schreef:
Idd, met mijn motor stoot ik aanzienlijk meer uit


Zou zomaar waar kunnen zijn. een 1100RT , verbruik 1 op 18 op de snelweg.
Een punto ev jtd (diesel) 1 op 20 tot 1 op 24,5 ., ook snelweg (spitsuur beiden)
  Bericht 
Bambi killer
Master
Dooddoener dus :fp: over het werkgever co2 gelul
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Ons bedrijf (180 mensen in dienst) heeft sinds en maand en abonnement bij Webfleet , we hebben sindsdien en dongle in de ODB poort en die houdt alles maar dan ook echt alles bij .....hoe hard ik rij, hoe ik rem , hoe hard ik optrek enzovoort......en natuurlijk de invloed op het milieu :dood:

https://www.webfleet.com/nl_nl/webfleet ... /link/245/ dit ding dus.

Ja geweldige regel die CO2 zooi bijhouden :loco: :duh:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Mdw schreef:
geweldige regel die CO2 zooi bijhouden


Ja de politiek heeft weer wat leuks bedacht :fp: :fp:
  Bericht 
Walker
Master
 
Tegen die tijd ga ik zonder bijtelling rijden in een electrohok. Privé koop ik dan wel wat leukers.
  Bericht 
Robert1
Master
Walker schreef:
Tegen die tijd

Vanaf 1 juli a.s. …

Rij al jaren gelukkig alleen prive auto, dus kan rij wat ik wil …
  Bericht 
basjuh1981
Master
JonnyJohnson schreef:
Ja de politiek heeft weer wat leuks bedacht :fp: :fp:


Hoogopgeleid hè :lol:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Inderdaad :fp: :lol:
  Bericht 
Bambi killer
Master
Mdw schreef:
Ja geweldige regel die CO2 zooi bijhouden


Dat ding weg pleuren of anderd ergens aan de slag
  Bericht 
superwormjim
Pro
Walker schreef:
Het doel van de registratie is om de CO2-uitstoot te verminderen

We houden hier dit soort gezwets ook nauwgezet bij, en daar wordt het ook echt niet minder van hoor!
Walker schreef:
moeten werkgevers met meer dan 100 personeelsleden de emissies bij gaan houden

Walker schreef:
Ook de kilometers die afgelegd worden met het ov of de fiets horen daarbij

Uh, moeten ze nou emissies of kilometers bijhouden? Emissies op fiets = nul, of tellen ze ook de CO2 van het ademen soms?
En hoezo tellen te voet afgelegde kilometers niet mee dan? :[
Robert1 schreef:
Met allemaal aannames

Als je "inkomsten"belasting kunt heffen op basis van fictieve rendementen uit een fictieve vermogensmix, kun je alles. Oh wacht, dat vond de rechter een schending van het EVRM... Ben wel benieuwd of dat ook geldt voor mensen hun vervoerswijze inperken op basis van fictieve uitstoot uit een fictieve vervoersmix. :roll:
  Bericht 
Griffin
Master
De WG moet kilometers en brandstof type opgeven. De overheid "berekent" dan een fictieve CO2 uitstoot.

Maar... Km's doe gemaakt worden per OV (of dat bus, trein of anderszins is) of vliegtuig tellen niet mee. Kortom: allemaal een vliegbevret halen. :)

Anyway, ik ben nooit gevraagd wat voor auto ik gebruik voor mijn woon-werk verkeer. En zelfs niet of ik met de fiets kom misschien. En ook niet of ik dagelijks met iemand mee rij. Ik krijg gewoon een km vergoeding voor woon-werk en that's it 😵 .
  Bericht 
maarten28
Master
Hoe gaan ze dat bijhouden?
Gaat mijn werkgever mij in de gaten houden of ik met auto of fiets kom?


Ja. Bij ons is het in februari ingevoerd. De tool heet shuttel en kan gebruikt worden om woon-werk verkeer mee te loggen en te factureren. Ik moet dus elke dag (goed, iig maandelijks) voor elke dag invoeren of ik naar het werk ga, met welke modaliteit of dat ik thuiswerk.
Voor woon-werkverkeer (en andere zakelijke reizen) wordt een algemeen CO2 uitstoot per km gerekend, afhankelijk van welke brandstof je hebt (ja, benzine, diesel, elektrisch moet ingegeven worden).

Uiteraard vul ik nu in dat ik met een benzineauto naar het werk kom, als de overheid bij mijn bedrijf begint te klagen dat we wel heel vervuilend zijn dan verander ik dat wel naar een EV.
En collega's die in het dorp wonen vullen dus ook in dat ze met de auto komen.

Ja, heel geweldig allemaal. Die gasten van shuttel kwamen ook een heel enthousiast verhaaltje afsteken hoe geweldig hun systeem wel niet is, maar dat pakt bij mij nooit WANT IK WIL DIT SOORT ONGEIN NIET! Maar je moet wel.
  Bericht 
Christafari
Master
maarten28 schreef:
een algemeen CO2 uitstoot per km gerekend, afhankelijk van welke brandstof je hebt


En onder andere dat klopt niet aan deze hele rapportageverplichting. Het maakt dus niet uit of je met een HEMI 5.7 komt of een 1.0 koffiemolen.

Wat mij betreft is dit gewoon nodig voor een 0-meting. Daarna komen er targets/budgetten.
  Bericht 
Masterdam
Master
Griffin schreef:
Kortom: allemaal een vliegbevret halen. :)

:nono:
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Christafari schreef:
Wat mij betreft is dit gewoon nodig voor een 0-meting. Daarna komen er targets/budgetten.


Precies dat. Dus daarom vooral nu niet te duurzaam doen, want over x jaar mag je xx% minder uitstoten. Dus je kunt beter honderden kilometers met een V8 diesel opgeven voor je spaarpriusrijders en je ookalshetregentfietshelden en dan lachend aan de norm doen. Kun je wellicht nog geld verdienen door woonwerkkoolzuurgascertificaten te verkopen aan andere bedrijven.
  Bericht 
maarten28
Master
Christafari schreef:
En onder andere dat klopt niet aan deze hele rapportageverplichting. Het maakt dus niet uit of je met een HEMI 5.7 komt of een 1.0 koffiemolen.


Het zal nu vast wel te veel weerstand opwekken om de auto te moeten specificeren, maar ik zie niet waarom dat technisch niet mogelijk is in die tool. Nu geef je alleen in wat voor brandstof, met een simpele database erachter kun je alle auto's kiezen (zoals verzekeraars dat ook al hebben) en je kunt zelfs een online lookup met RDW doen als je het kenteken ingeeft. RDW geeft gewoon de CO2 uitstoot.

Want het maakt voor mij inderdaad wel een beetje uit of ik met de EV kom of met mijn oldtimer die 1:8 rijdt.

Dus het is nu een gemiddelde. Dat klopt ook, want het is een gemiddelde. En je kunt op die manier mensen niet effectief naar een zuinigere ICE sturen maar wel naar een EV. Want een zuinigere ICE heeft geen invloed op de meting.

Je kent het wel. Enquetes die gemaakt zijn om een bepaald antwoord te genereren.
  Bericht 
basjuh1981
Master
superwormjim schreef:
Emissies op fiets = nul, of tellen ze ook de CO2 van het ademen soms?


En dan vergeet je nog een blikje frisdrank die genuttigd kan worden tijdens de reis ;)
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ook succes voor diegenen die erachter zitten bij een busje of ander bedrijfsvoertuig met zo'n dongle. Sticker op de achterkant met ik kan niet sneller inhalen want ik word 24/7 bespioneerd.

gaat de goede kant op zo :roll:
  Bericht 
Griffin
Master
Masterdam schreef:
:nono:


Jij niet, maar een onewheeler is sowieso maar 1/4 van de uitstoot natuurlijk :[
  Bericht 
Walker
Master
 
De Limburger schreef:
Rabobank blijft achter Baarsma staan na ophef CO₂-uitstootrechten

De Rabobank blijft achter econoom Barbara Baarsma staan, die afgelopen dagen zwaar onder vuur kwam te liggen na uitspraken over een persoonlijk CO₂-budget.
ANP
Woensdag 3 augustus 2022 om 15:50

In het tv-programma Op1 herhaalde zij dinsdagavond haar ideeën over hoe CO₂-uitstootrechten verdeeld zouden moeten worden over de samenleving. „Als gedachte-experiment staan wij hier achter. Het is geen werkelijkheid”, zegt een woordvoerster van de Rabobank.

Volgens het plan van Baarsma, directeur Rabo Carbon Bank van de Rabobank, krijgt iedereen een persoonlijke hoeveelheid uitstootrechten. Zij legde het eerder bij BNR als volgt uit: „Als ik wil vliegen koop ik van iemand die niet gaat vliegen - omdat hij daar bijvoorbeeld geen geld voor heeft - zijn carbonuitstootrechten. Daarmee krijgt hij een beetje meer geld. Of diegene woont in een kleiner huurhuis, ik woon in een groot huis. Ik heb dus meer uitstootrechten nodig om mijn huis te verwarmen. Zo kunnen mensen met een smalle portemonnee verdienen aan vergroening.”

De uitspraken zorgen op social media voor woedende reacties. „Denigrerend en vernederend. Als ik zes keer wil vliegen koop ik daarvoor rechten van een pauper die geen geld heeft. Ach, die kan dan weer een broodje voor z’n kinderen kopen”, aldus een van de twitteraars. „Waar ging het mis met de Rabobank?” twittert een ander.

Rekening opzeggen

Ook zeggen veel mensen hun rekening bij de bank te gaan opzeggen. De woordvoerster van de bank zegt hier niets over te kunnen zeggen. „Dat houden we niet dagelijks bij. Het is aan klanten om hierin een eigen afweging te maken.”


Baarsma raakte eerder dit jaar ook al in opspraak als gevolg van de omstreden mondkapjesdeal van ondernemer Sywert van Lienden met de overheid. Volgens onderzoeksplatform Follow The Money (FTM) was de Rabobank een belangrijke steun voor Van Lienden tijdens de onderhandelingen. Daarbij zou Baarsma bemiddeld hebben. Baarsma zei toen „om de tuin te zijn geleid”.
Herstel-NL

Vorig jaar trok Baarsma zich plotseling terug uit Herstel-NL, een actiegroep die ervoor pleitte om de samenleving te heropenen midden in de coronapandemie. Volgens het omstreden plan zouden onder meer kwetsbare mensen moeten worden beschermd door ze af te zonderen in ‘veilige zones’. Deskundigen haalden het plan echter onderuit en leverden forse kritiek.


Nog geen 2 jaar geleden was het slechts een gedachteexperiment...
  Bericht 
BLikent
Master
basjuh1981 schreef:
superwormjim schreef: Emissies op fiets = nul, of tellen ze ook de CO2 van het ademen soms?

En dan vergeet je nog een blikje frisdrank die genuttigd kan worden tijdens de reis ;)


Dat blikje zet aan het denken.

Een kilometer fietsen kost een bepaald aantal calorieën of K joules of hoe die gebruikte energie mag heten. Die moeten aangevuld worden uit voeding (eten en drinken, dat blikje). water heeft geen voedingswaarde dus dat helpt niet. Al het eten en drinken moet geproduceerd worden. En dat kost ook CO2. Dus fietsen is niet geheel uitstootloos. Nog afgezien van de productie van de fiets en eventueel accu's.

Bedenk eens dat bv (professionele) wielrenners 12 tot 14.000 calorieën per dag gebruiken, terwijl gemiddeld, vrouwen 2000 en mannen 2500 calorieën gebruiken. Alle inspanningen komen daar nog bovenop.
  Bericht 
Bambi killer
Master
Walker schreef:
Rekening opzeggen


Ik ga serieus over na denken om bij die tering flikkers weg te gaan
  Bericht 
superwormjim
Pro
Walker schreef:
„Als gedachte-experiment staan wij hier achter. Het is geen werkelijkheid”,

Zei ik in het begin ook tegen mijn vriendin over dat webcamwerk. :[
NoCashCow schreef:
Kun je wellicht nog geld verdienen door woonwerkkoolzuurgascertificaten te verkopen aan andere bedrijven.

En om diezelfde reden werkte het in de oliecrisis niet om brandstof op de bon te doen. Daarom voer je beter ook een persoonsgebonden stamkaart in die mensen nodig hebben om überhaupt aan het toegestane aantal bonnen te komen (voor hun persoonlijke gezinssituatie), zoals in 1939 en 1942 gebeurde (in dat laatste geval met als "bijkomend voordeel" dat mensen geen voedsel meer konden kopen voor hun onderduikers... :roll: :x Bron: WikiPedia)

Om daadwerkelijk dingen aan de te kunnen wijzen als distributiegoederen moet je zo te zien wel eerst artikel 4 t/m 6 in werking stellen van de nog altijd bestaande Distributiewet.
Beetje vreemd om nu dus alleen een (vorm van) stamkaart (zie definitie) en bijbehorende administratieve last in te voeren, maar goed. (f)

(Benzinebonnen uit 1973, stamkaart uit 1942)


Bijlagen :




  Bericht 
Abel1
Master
Dave schreef:
want ik word 24/7 bespioneerd.


Hoe dit ooit door de avg komt? want dit is toch echt een giga schending van privacy, je mag je werknemers niet met camera in de gaten houden op de werkvloer, maar word wel gedwongen om dat met een computer ding te doen?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Lastige casus. Er worden autogegevens verzameld, geen persoonsgegevens. Het voertuig staat wel met naam - kenteken gekoppeld maar daar heeft iemand zichzelf voor opgegeven. Deze informatie wordt naar ik aanneem niet gedeeld, blijft voor intern gebruik binnen het bedrijf. Kortom wet is niet van toepassing.
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dat niet alleen, hij is zelfs dood.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Eigenlijk ben ik wel blij met de Rabobank, Baarsma en die stikstofknakker.
Zonder dat soort orakels bleven we fijn als een stelletje kikkers in de slinkse snelkookpan zitten. Nu kunnen we er nog uit springen voordat het 15-minuten deksel erop gaat. Helaas trappen veel mensen nog in die mooie praatjes en laten zich knechten zoals dat vroeger door kerk en staat gebeurde. Het is heel erg nodig dat heel veel mensen eens echt woken up worden, maar dan anders. Als je ziet hoe ver universiteiten en overheden vergiftigd zijn met het slinkse gedachtengoed wordt het toch echt tijd voor een andere samenleving.
  Bericht 
basjuh1981
Master
superwormjim schreef:
Zei ik in het begin ook tegen mijn vriendin over dat webcamwerk. :[


Ze heeft een fan?
  Bericht 
BLikent
Master
Citaat:
vanaf 2030 schoner.
vanaf 2035 emissievrij zijn: Nieuwe diesels en benzineauto’s mogen dus na 2035 niet meer worden verkocht
Europa tegen 2050 klimaatneutraal

met als voetnoot:
Snelle actie is nodig omdat personenauto’s en bestelwagens (waarvoor het akkoord ook geldt) al snel vijftien jaar op de weg blijven. Veel autobezitters willen zelfs niet wachten op 2035 maar al eerder een schone wagen aanschaffen

Selectief gequote uit een ouder (27-10-2022) artikel in het AD

Al die moeite en administratieve lasten voor het bedrijfsleven/werknemers voor een probleem dat op een andere manier in de (nabije) toekomst (vanzelf) wordt opgelost. Dat dmv reeds aangenomen regelgeving
Het is zonde van de tijd en moeite die hier NU in wordt gestoken.
 Pagina 8 van 8  [ 384 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy