Postingstijd interval gedetecteerd van 89 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 7 van 8  [ 384 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
all-in. Dus schade is afgekocht in de huur


wat is dat? zero excess?


Bijlagen :


  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
zero excess


Volgens mij wel. Is standaard bij die toko. Betaal je natuurlijk wel iets meer voor.
Staat wel wat uitgebreider in de huurvoorwaarden.
  Bericht 
zadkine
Master
Terrorist!


DD belt huisarts voor spoed om langs te komen.
Huisarts zegt: Sorry, kan niet meer op huisbezoek komen omdat ik als terrorist wordt bestempeld als ik een auto gebruik.


(Vul in voor huisarts maar elke andere zorgverlener aan huis in waaronder alle technische beroepen als loodgieter, installateur ed)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Is standaard bij die toko.


Nouja niet. Er is "excess cover" en "zero cover" (zie voorbeeld) of helemaal geen "cover". Vind het vrij mistig al met al. Ga wel een keer de voorwaarden lezen als het er toe gaat doen (if ever).
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Heb even gekeken bij m'n oude boeking in Seattle. Ik had een extra verzekering 'zero excess' en 'extended cover'


Bijlagen :


  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
RTL Nieuws schreef:
Rekeningrijden verleidt zo'n 1 miljoen autorijders tot sjoemelen

Een groep van bijna 1 miljoen autobezitters in ons land zal - bewust of per ongeluk - sjoemelen met de kilometerstand en daardoor te weinig betalen als rekeningrijden is ingevoerd. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gedaan naar de gevolgen van de meetmethode die zeer waarschijnlijk gebruikt gaat worden om bij te houden hoeveel iemand rijdt.

In 2030 wil het kabinet overstappen van het belasten van het hebben van een auto naar betalen voor het gebruik ervan. Voor het zover is, moet onder meer nog het tarief bepaald worden dat automobilisten gaan betalen per gereden kilometer.

Verder moet er nog een knoop worden doorgehakt over hoe precies zal worden bijgehouden hoeveel kilometer iemand rijdt. En wat hij of zij uiteindelijk zal moeten afrekenen met de fiscus.

Doorgeven bij de apk
Om dit te meten zijn er verschillende opties. De voorkeur van het kabinet gaat uit naar voortborduren op de al bestaande praktijk van het meten van de kilometerstanden door garages bij de apk. De garages geven deze vervolgens door aan de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).

Andere opties, zoals het inbouwen van een kastje dat de locatie van de auto bijhoudt met behulp van gps, zijn al min of meer afgevallen. Niet alleen is het inbouwen zo'n klus dat de invoering in 2030 er waarschijnlijk niet door gehaald zou worden, het is ook een kostbare klus. Een ander belangrijk bezwaar is dat deze methode vermoedelijk op veel weerstand zal stuiten vanwege zorgen over de privacy.

Extra onderzoek
En dus hebben de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat extra onderzoek laten doen naar de kans dat er fraude gepleegd zal worden als de bestaande manier van kilometerstand bijhouden wordt gebruikt voor het rekeningrijden.

De kans daarop is best groot, blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd door adviesbureaus ARUP en KPMG. Ongeveer 12,5 procent van de automobilisten zal frauderen met de tellerstanden, blijkt als we de verwachting van de onderzoekers doorrekenen.

Verleiding groter voor de een dan de ander
Zij hebben de groep automobilisten opgedeeld in verschillende kleinere groepen, bijvoorbeeld of iemand een leaseauto rijdt. Of dat iemand veel kilometers in het buitenland maakt of afhankelijk is van de auto omdat er geen (goed) openbaar vervoer is.

Al die groepen hebben verschillende motieven om - al dan niet bewust - een onjuiste kilometerstand door te geven. Mensen die geen alternatief hebben voor de auto zullen uit principiële motieven tegen rekeningrijden zijn en daarom eerder sjoemelen met de kilometerstanden. En dat geldt ook voor mensen die veel in het buitenland rijden.

Dat laatste zal als onrechtvaardig gezien kunnen worden, verwachten de onderzoekers. Bijvoorbeeld omdat er op sommige snelwegen in het buitenland tol betaald moet worden.

Simpele rekensommen
Naast de principiële overtreders zijn er ook nog de 'calculerende' types. Automobilisten die de afweging maken tussen de pakkans en eventuele boete en dat afzetten tegen de winst die ze kunnen halen als ze minder kilometers hoeven op te geven. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die een private-leaseauto hebben, schrijven de onderzoekers. Zij hebben een dubbel motief: niet alleen hoeven ze minder belasting af te dragen, ze hebben ook lagere leasekosten als ze de tellerstand manipuleren.

En ook mensen die heel veel kilometers maken, zullen sneller geneigd zijn om een apparaatje in te bouwen dat je (tijdelijk) het tellen van je kilometers stopt. Een andere optie voor mensen die geen zin hebben om de kilometerheffing te betalen is hun teller laten terugdraaien.

Teller manipuleren fluitje van een cent
Dat kan al voor een paar honderd euro, blijkt uit eerder onderzoek naar dit onderwerp. Hoe hoger het tarief, hoe verleidelijker om dat bedrag te investeren om de boel te flessen.

En dan is er ook nog een groep automobilisten die onbewust de regels zal overtreden, bijvoorbeeld omdat hun auto zo nieuw is, dat ze nog niet ieder jaar naar de garage hoeven voor de apk.

Pakkans vergroten
De overheid kan wel maatregelen nemen om de kans op fraude te verkleinen. Bijvoorbeeld door de pakkans te vergroten door het opzetten van een anonieme tiplijn, strenger controleren en strenge straffen (zoals een boete) voor overtreders.

Andere suggesties voor maatregelen om automobilisten te stimuleren om de correcte kilometerstanden door te geven zijn het inzetten van influencers om het doel van rekeningrijden uit te leggen. Of korting geven voor de kilometers die in het buitenland worden afgelegd.

Het kabinet neemt waarschijnlijk op zijn vroegst na de zomer een definitief besluit over hoe het de registratie van kilometers wil regelen. Datzelfde geldt voor welk tarief er gaat gelden per gereden kilometer en hoe dat tarief wordt berekend. Een ingewikkelde klus, want de kans is groot dat grote groepen automobilisten meer kwijt zijn aan rekeningrijden dan wat ze nu aan motorrijtuigenbelasting betalen.


Citaat:
Bijvoorbeeld door de pakkans te vergroten door het opzetten van een anonieme tiplijn

Dat wordt dus een smerige kliklijn. :boos: :boos:
  Bericht 
bruintje beer
Master
RTL Nieuws schreef:
Dat laatste zal als onrechtvaardig gezien kunnen worden, verwachten de onderzoekers. Bijvoorbeeld omdat er op sommige snelwegen in het buitenland tol betaald moet worden.
Het gezochte woord is 'onrechtmatig'. En dat staat volkomen los van wel of geen tol betalen. Waarom zou je in vredesnaam geld in de Nederlandse staatskas storten omdat je in Frankrijk een snelweg aan het verslijten bent?

RTL Nieuws schreef:
Of korting geven voor de kilometers die in het buitenland worden afgelegd.
Ze voelen al nattigheid dus. De enige rechtmatige korting is hier 100%.
  Bericht 
bruintje beer
Master
RTL Nieuws schreef:
Een ingewikkelde klus, want de kans is groot dat grote groepen automobilisten meer kwijt zijn aan rekeningrijden dan wat ze nu aan motorrijtuigenbelasting betalen.
Een ingewikkelde klus? Sinds wanneer vindt dit kabinet het 'ingewikkeld' om de burger een extra poot uit te draaien?
Je reinste lulkoek dus.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Tja, gewoon tevreden zijn met brandstofaccijnzen en niet zoveel geld verspillen zou miljarden verspilling voorkomen. Maar het moet duur en het moet kapot.... MRB boven wat nodig is voor de wegen en BPM zijn gewoon diefstal onder valse voorwenselen.

Accijns per liter is perfect gerelateerd aan verbruik en uitstoot. Voor de rest is er de APK om de ergste olieboten van de weg te krijgen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
RTL66Hawaii schreef:
De overheid kan wel maatregelen nemen om de kans op fraude te verkleinen. Bijvoorbeeld door de pakkans te vergroten door het opzetten van een anonieme tiplijn


Heeeeeyyy.. Tof, komt die NSB drang zo ineens weer opborrelen. Zit het in het DNA bij groepen Nederlanders?

Daar gaat dus ook misbruik van gemaakt worden. Iemand verklikken waar je een hekel aan hebt. Zo wordt Nederland iedere dag weer een beetje fijner om in te leven. Goed bezig. Gaaf man.

Fuckin NederDDR.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Kijk een klein stukje terug in de tijd en je weet hoe erg je medelanders zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
bruintje beer schreef:
Ze voelen al nattigheid dus. De enige rechtmatige korting is hier 100%.


Maar tevens oncontroleerbaar....Want dan zullen velen het aantal buitenland km hoger opgeven dan ze werkelijk daar maken.

Overigens val ik ook aardig onder hen die relatief zeer veel km buiten Nederland rijden.
Zoveel/vaak dat ik kan overwegen de auto op buitenlands kenteken te zetten tegen de tijd dat dit ingevoerd gaat worden (2030)
  Bericht 
bruintje beer
Master
zadkine schreef:
Want dan zullen velen het aantal buitenland km hoger opgeven dan ze werkelijk daar maken.
Ja dat is het gevolg van zulke domme plannen.
zadkine schreef:
Zoveel/vaak dat ik kan overwegen de auto op buitenlands kenteken te zetten tegen de tijd dat dit ingevoerd gaat worden (2030)
Waarom niet nu al; de automobilist wordt nu ook al uitgeknepen.
  Bericht 
snovvdog
Master
Voor mij ook een reden om net over de grens te wonen, is gewoon weer 200 pleuros per maand extra die ze willen jatten.

Hoe gaan ze dat überhaupt voor de leaserijders doen? En het onderscheid tussen werk/privé? Dat is toch niet haalbaar? Ik ga in elk geval meer nooit voor werk ergens heen rijden als ik dat zelf moet dokken, dus wat, een leasehok die alleen zakelijk en woon-werk mag worden gebruikt?
  Bericht 
zadkine
Master
bruintje beer schreef:
Waarom niet nu al; de automobilist wordt nu ook al uitgeknepen.


Je weet wat we rijden....en dat is niet voor niets. Ik haat het om een spons voor de overheid te zijn .Daar waar ik legaal kan terughalen doe ik dat (als het mij tenminste uitkomt).
De huidige ioniq 5 is dus geheel bij elkaar gespaard van geld overgehouden door lagere uitgaven aan vervoer sinds de EV regelgeving van 2013. De helft op basis minder energie kosten, de andere helft (ruim meer eigenlijk) door lagere belastingen voor ZMPérs agv EV rijden.
Het auto uitknijpen komt dus pas later voor me.
En opbouw AOW hangt af van hoe lang je in Nederland woont....Na de AOW datum maakt dat niet meer uit ...zeker als je ergens in de EU gevestigd bent.

En die opbouw is VOOR 2030 voltooid voor echtgenote.

Los daarvan. Ik heb nu nog een moeder waar ik ook mantelzorg voor deel met mijn broer.
  Bericht 
Ducantoni
Master
bruintje beer schreef:
Waarom zou je in vredesnaam geld in de Nederlandse staatskas storten omdat je in Frankrijk een snelweg aan het verslijten bent?


Zelfs als je je auto schorst en er in het buitenland mee zou rijden, hebben ze daar in het Haagse al moeite mee.
(als je een geldige APK en een verzekering hebt, zou dat eigenlijk geen bezwaar moeten zijn)

Citaat:Bijvoorbeeld door de pakkans te vergroten door het opzetten van een anonieme tiplijn
Dat wordt dus een smerige kliklijn. :boos: :boos:


Als ze dat toch zo graag willen, kan dat nu ook al. Iedereen die beelden kan aanleveren zou dan mogen tippen, want anoniem gaat niet werken. Het zou al aardig wat opleveren als mensen gewoon stoppen voor rood en hun knippertje weer eens fatsoenlijk gebruiken.
Een vluchtstrook, verdrijvingsvlak of afgekruist weggedeelte pakken is dan -hopelijk- ook niet zo verleidelijk meer.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ik zie wel een markt ontstaan voor iets hogere maten banden dan regulier :lol:

Wat een ondoordacht en duur plan.
  Bericht 
snovvdog
Master
Het is toch zo simpel als de snelheidssensoren loshalen, of bij oudere auto's de kabel achter de teller?

Ik denk overigens ook dat ik een wat ouder voertuig ga aanschaffen.


Wat wordt overigens de procedure bij een defecte teller? Mag je gelijk niet het hele instrumentenpaneel vervangen? Relevant voor auto's zonder digitale teller uiteraard.
  Bericht 
Raaf
Master
Voor oudere auto's gewoon op de sloop een 2e tellerbak halen en daar maar een paar honderd km per jaar mee rijden. De rest met de originele doen :lol:
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Is al bekend hoe die kastjes gaan werken? Als die GPS gebruiken gaat dat niet. Niet dat ik dat van plan ben, maar goed.
  Bericht 
R
Master
Lotus Omega schreef:
Als die GPS gebruiken gaat dat niet


Vast wel en anders gebruiken ze vast de hoge cameradichtheid die in 2030 misschien wel meer is als de bevolkingsdichtheid (nu!).
  Bericht 
GSXR1000
Master
snovvdog schreef:
snelheidssensoren loshalen


Bij mijn BMW is 1 abs sensor loshalen genoeg. Oude auto's gaat via een kabel ja.

Voor moderne auto's heb je "correctie" kastjes waarbij je de km registratie kan in en uitschakelen :lol:
  Bericht 
Schoenzool
Master
GSXR1000 schreef:
Wat een ondoordacht en duur plan


Inderdaad zeer slecht: indirect ga je steeds meer werklozen krijgen.
Want mensen gaan niet meer betalen om veel te forenzen. Dan is je salaris op aan benzine en km vergoeding.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Raaf schreef:
Voor oudere auto's gewoon op de sloop een 2e tellerbak halen en daar maar een paar honderd km per jaar mee rijden. De rest met de originele doen :lol:
Dat is nog wel tricky denk ik. Je moet er rekening mee houden dat er bij grootscheepse controles ook kilometerstanden opgenomen gaan worden. Je zou dus een 2e tellerbak met ongeveer dezelfde stand moeten hebben, en die dan maandelijks ofzo omwisselen. Scheelt toch weer mooi de helft.

Mag ik ook nog even opmerken dat deze overheid heel erg haar best lijkt te doen om de Nederlandse economie om zeep te helpen.
  Bericht 
Christafari
Master
bruintje beer schreef:
Mag ik ook nog even opmerken dat deze overheid heel erg haar best lijkt te doen om de Nederlandse economie om zeep te helpen


Lukt nog niet erg :lol: Maar ze doen inderdaad flink hun best.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Christafari schreef:
Lukt nog niet erg :lol:
Niet? :|
Ik vind florerende voedselbanken anders een aardige indicator.
  Bericht 
Schoenzool
Master
bruintje beer schreef:
Mag ik ook nog even opmerken dat deze overheid heel erg haar best lijkt te doen om de Nederlandse economie om zeep te helpen


Inderdaad. Wordt steeds gekker en erger in dit land.
Als een klomp boter wat steeds een beetje meer wordt afgesneden door een vlijmscherp mes, waar we niks aan kunnen doen. De boter is te zacht, het mes is te scherp. We gaan naar de kl*te.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Lotus Omega schreef:
Is al bekend hoe die kastjes gaan werken?


welke 'kastjes'?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Die krijg 10% korting op je verzekering kastjes. Zodat je geroyeerd word als je wat vlot doorrijdt...
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Dave schreef:
welke 'kastjes'?

Het is nog niet duidelijk hoe ze de km gaan bijhouden maar een van de ideeën is mbv een 'kastje':

Citaat:
Een andere mogelijkheid is om een speciaal meet- en registratieapparaat (‘kastje’) in de auto te bouwen.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... onderzocht
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik meende dat het kastje al van de baan was ivm te ingewikkeld en moet ontwikkeld worden door de overheid dus fiasco.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Lotus Omega schreef:
hoe ze de km gaan bijhouden maar een van de ideeën is mbv een 'kastje'


dat staat in het artikel ja, met een opsomming van mogelijke problemen. Gaat natuurlijk nooit gebeuren dus waarom erover na geen denken cq discussieren.. Verspilde tijd.

Waar ik me wel zorgen over maak is het groeiende aantal auto's die 'connected' zijn met een SIM/IMEI. Inclusief die van mij. Je kan op je vingers natellen dat dat systeem voor nieuwere auto's daarop gaat lopen en voor oudere auto's via tellerregistratie.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Gaat natuurlijk nooit gebeuren dus waarom erover na geen denken cq discussieren.. Verspilde tijd.


Precies. Gewoon nee zeggen.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Indepen schreef:
Rekeningrijden: dit zijn de kosten per auto vanaf 2030

Het kabinet heeft onderzoeken vrijgegeven over de gevolgen op de weg van de invoering van rekeningrijden in 2030. Daarbij zit ook een tabel waarin automobilisten kunnen berekenen wat de impact wordt, op basis van het aantal kilometers dat zij jaarlijks rijden.

In de plannen voor Betalen naar Gebruik (BnG), zoals het kabinetsplan in bestuurlijke kringen hernoemd is, wordt het aantal gereisde kilometers de grondslag voor het bepalen hoe hoog de kosten per auto per jaar zijn, Op die manier wil het kabinet het autogebruik terugdringen, mede met het oog op CO2-beleid.

Maar in de beprijzing wordt geen onderscheid gemaakt waar iemand rijdt, en op welke tijdstippen. Wie in lage versnellingen optrekt en afremt in een stadsfile, veroorzaakt veel meer luchtverontreiniging dan wie op het platteland 60 km/u rijdt in de vierde versnelling. Na invoering van Betalen naar Gebruik zal juist de laatste veel meer gaan betalen en de eerste niet.

Adviesbureau Ecorys heeft doorgerekend wat het verschil met de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) is per auto, afhankelijk van het aantal jaarlijks gereden kilometers. Deze tabel is opgesteld voor een gemiddelde auto, in dit geval een Volkswagen Polo 1.0 TSI, aldus Ecorys.



Dit is ordinaire diefstal. :boos: :boos:
  Bericht 
dvdouden
Master
Wie in lage versnellingen optrekt en afremt in een stadsfile, veroorzaakt veel meer luchtverontreiniging dan wie op het platteland 60 km/u rijdt in de vierde versnelling. Na invoering van Betalen naar Gebruik zal juist de laatste veel meer gaan betalen en de eerste niet.
Was er maar een manier om brandstofverbruik ( = uitstoot) te belasten :roll:
  Bericht 
Rover
Master
Yup, snelheidssensor zou ik bijna direct na de apk loskoppelen. Van de Twingo helemaal mooi, daar heb ik nog een defecte van liggen. Die geeft ongeveer 25% van de snelheid aan, en daarmee ook beperkt kilometers.
Wij zitten op 40dkm per jaar en dat wordt niet snel minder.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Als er dan geen MRB is, dan scheelt dat wel 12x 115 euro (LPG, 1427kg) en ik rij tegenwoordig een stuk minder (ongeveer 10k). Mijn vrouw zit met een vergelijkbare auto tegen de 30k per jaar. Dus dan ben je in het verkiezingsjaar budgetneutraal en daarna de klos.
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Grappig dat dat artikel linkt naar een onderzoek waarin de grenseffecten van km-heffing, pardon, betalen naar gebruik in kaart worden gebracht. Uw Overheid is immers bezorgd of haar geldzucht aandacht voor het milieu niet tot teveel weglekkende gelden naar onze zuider- en oosterburen leidt: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... uik-ecorys
  Bericht 
BLikent
Master
PZC (AD) schreef:

Minister Mark Harbers en gedeputeerde Harry van der Maas zijn eruit: de Westerscheldetunnel wordt in 2025 definitief tolvrij. © Rolf Bosboom

Nu is het zeker: Westerscheldetunnel wordt op 1 januari 2025 tolvrij

De weg is vrij voor een tolvrije Westerscheldetunnel. Vanaf 1 januari 2025 hoeven automobilisten en motorrijders niet meer te betalen om door de tunnel te gaan. Voor het vrachtverkeer blijft de tol voorlopig wél bestaan.

Demissionair minister Mark Harbers en gedeputeerde Harry van der Maas hebben maandag in Den Haag bekendgemaakt dat de laatste obstakels zijn weggenomen. Na maanden onderhandelen hebben kabinet en provincie een akkoord gesloten.

Harbers noemde de tol 'niet meer van deze tijd'. Met het akkoord voldoet de VVD-minister, twee dagen voor de verkiezingen, aan de opdracht van de volledige Tweede Kamer om de tunnel ‘uiterlijk per 2025 of zoveel eerder als mogelijk’ tolvrij te maken. Afgesproken is dat het kabinet de gemiste inkomsten voor zijn rekening neemt. De provincie, eigenaar van de tunnel, zal het tolvrij maken verder regelen en uitvoeren.


Het tolplein van de Westerscheldetunnel. © Katja van Noort

,,Ik ben heel blij voor de inwoners van Zeeland dat de tunnel per 2025 tolvrij zal zijn”, aldus Harbers. ,,Dit is een langgekoesterde wens van de Zeeuwen en het is mooi dat we die wens nu, in goede samenwerking met de provincie Zeeland, in vervulling kunnen laten gaan.”

,,We zijn uitermate blij dat we er uiteindelijk acht jaar tol af hebben kunnen halen”, zei Van der Maas bij de ondertekening. ,,Dat is goed nieuws voor de Zeeland, vooral voor de Zeeuwen die nu veel geld kwijt zijn en de tunnel. Maar het is ook een heel mooie impuls voor de leefbaarheid en de economie van Zeeland.”

Tol zou in 2030 toch al verdwijnen
Het akkoord betekent dat de tunnel niet in 2033 tolvrij wordt, zoals bij de bouw was afgesproken, maar al over iets meer dan een jaar. Om de gemiste tolinkomsten in de periode 2025-2030 op te vangen, had het kabinet al 140 miljoen euro opzij gezet. In 2030 zou de tol toch al verdwijnen, omdat het de bedoeling is dan rekeningrijden (‘betalen naar gebruik’) in te voeren. Met de opbrengsten kunnen de gemiste tolinkomsten worden gecompenseerd.


Minister Mark Harbers en gedeputeerde Harry van der Maas tekenen de overeenkomst voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. © Rolf Bosboom

Maar door de val van het kabinet staan de plannen voor rekeningrijden sinds afgelopen zomer op losse schroeven. De Tweede Kamer heeft ze in elk geval op de lange baan geschoven. Daardoor dreigde er een tekort van 126 miljoen euro voor het tolvrij maken van de tunnel.

Het kabinet heeft nu de garantie gegeven dat het Rijk bijspringt, als het rekeningrijden niet in 2030 ingaat. ,,Ook dat geld komt op tafel”, verzekerde Harbers. ,,Daar ligt een hard commitment voor vanuit het Rijk. Dat is dus niet meer de zorg van Zeeland. De slagbomen kunnen echt worden weggehaald en hoeven niet te blijven staan voor het geval dat betalen naar gebruik niet doorgaat.”

Vrachtverkeer moet wel blijven betalen
Daarmee is het laatste obstakel voor een tolvrije tunnel van de baan. In elk geval voor automobilisten. Om ook het vrachtverkeer na volgend jaar vrije doorgang te geven, had nog eens 70 miljoen euro op tafel moeten komen. Dat zit er nog niet in.

Wel hebben het Rijk en de provincie afgesproken ‘zich de komende tijd in te spannen om ook dit vraagstuk op te lossen’. ,,Dat is nu helaas niet gelukt", zei Van der Maas. Geld is daarbij een probleem, maar daarnaast is nog onvoldoende duidelijk wat de effecten zijn op de verkeersdrukte en het milieu, als ook het vrachtverkeer vrij baan krijgt. Eerdere onderzoeken hebben daar nog onvoldoende antwoord op gegeven. ,,Daar is extra studie voor nodig.”

Verbouwing van het tolplein
Voordat de tunnel gratis kan worden, moet er nog wel het een en ander gebeuren, zoals de verbouwing van het tolpein. De provincie bereidt het tolvrij worden samen met de NV Westerscheldetunnel voor. Ook de gevolgen voor het betrokken personeel - vooral de tolgaarders die hun werk zien verdwijnen - hebben volop de aandacht, aldus Van der Maas. ,,We moeten er goed voor zorgen dat zij een toekomst hebben, bij de tunnel of elders.”


Infographic en reacties onderaan artikel (bij de bron)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Nu alleen de Kiltunnel tussen Dordrecht en de Hoekse Waard nog tolvrij maken.
  Bericht 
Walker
Master
 
BNR schreef:
Werkgevers moeten CO2-voetafdruk van werknemers gaan bijhouden


Vanaf 1 juli moeten werkgevers met meer dan 100 personeelsleden de emissies bij gaan houden van woon-werkverkeer van het personeel, én van zakelijke reizen. Voor kleine en middelgrote bedrijven belooft dat veel extra gedoe op te leveren, aldus ondernemers aan het FD.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat vliegreizen er niet onder vallen, aldus FD-journalist Orla McDonald, die het stuk schreef. 'Het gaat echt om de gereden kilometers', stelt ze. 'Ook de kilometers die afgelegd worden met het ov of de fiets horen daarbij.'

‘Ook de kilometers die afgelegd worden met het ov of de fiets horen daarbij’

Orla McDonald

Het doel van de registratie is om de CO2-uitstoot te verminderen, zegt McDonald. Woon-werkverkeer en zakelijke reizen zijn verantwoordelijk voor de helft van de totale uitstoot van Nederlands verkeer. 'In het verlengde daarvan is de mobiliteitssector verantwoordelijk voor 20 procent van de totale uitstoot in Nederland', vervolgt McDonald. 'Een best wel fors aandeel, en dus probeert de overheid er wat aan te doen. De eerste stap is dus voor werkgevers, die het bij moeten houden.'

Ineffectief

Als de maatregelen ineffectief blijken en de hoeveelheid CO2-uitstoot daalt niet, of boven een bepaald plafond komt, dan zou de overheid ook normen kunnen overwegen. 'En op het moment dat werkgevers niet meer aan de norm voldoen, kunnen ze hun werknemers mogelijk verplichten de benzineauto te laten staan.'

Volgens McDonald zijn er al bedrijven die dergelijke maatregelen al uit zichzelf hebben genomen, zoals het geven van een hogere vergoeding aan mensen die met de fiets naar werk gaan, of met het ov. 'Maar het zijn met name de middelgrote industriële bedrijven op bedrijventerreinen ver weg van de Randstad, waar geen station in de buurt is. Zij hebben niet zo veel alternatieven dan de auto, en voor hen zal het lastig worden.'
Anderhalf ton CO2

Het uiteindelijke doel van het kabinet is om zeker anderhalf ton CO2 te verminderen. McDonald: 'Dat is op de totale uitstoot van de mobiliteitssector niet zo heel veel - ongeveer de helft van de uitstoot van een steenkoolcentrale. Ze hadden er mogelijk voor kunnen kiezen om andere maatregelen te nemen, zoals alle leaseauto's elektrisch maken, maar ze hebben hiervoor gekozen.'

En dus hebben ondernemers er een nieuwe administratietaak bij, en dat is een hoop werk. Of zo voelen de ondernemers dat althans, aldus McDonald. 'Zij vinden het krom dat zij de dieselauto's van hun werknemers moeten bijhouden, gezien al het vliegverkeer in de wereld', besluit ze.


De salami-tactiek...
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Walker schreef:
Vanaf 1 juli moeten werkgevers met meer dan 100 personeelsleden de emissies bij gaan houden van woon-werkverkeer van het personeel, én van zakelijke reizen


:loco:
Wat een land :fp:
  Bericht 
BLikent
Master
Walker schreef:
Als de maatregelen ineffectief blijken en de hoeveelheid CO2-uitstoot daalt niet, of boven een bepaald plafond komt, dan zou de overheid ook normen kunnen overwegen. 'En op het moment dat werkgevers niet meer aan de norm voldoen, kunnen ze hun werknemers mogelijk verplichten de benzineauto te laten staan.'

Tuurlijk is deze maatregel ineffectief. Het is bedacht door ambtenaren.

Simpelweg het bijhouden van de manier van vervoer en de afstand heef geen enkel effect op de uitstoot.
  Bericht 
basjuh1981
Master
BLikent schreef:
Het is bedacht door ambtenaren.


Hey, hallo. Die zijn hoogopgeleid hoor!
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
basjuh1981 schreef:
hoogopgeleid


Theoretisch!
  Bericht 
GSXR1000
Master
emissies bij gaan houden van woon-werkverkeer van het personeel, én van zakelijke reizen


Daarna koppelen aan een facturatiesysteem... :loco:
  Bericht 
Scaniafan
Master
Walker schreef:
'En op het moment dat werkgevers niet meer aan de norm voldoen, kunnen ze hun werknemers mogelijk verplichten de benzineauto te laten staan.'


Right. Mijn werkgever gaat het leuk vinden als ik niet meer op mijn werk kan komen. Ik ben net van diesel naar benzine overgestapt omdat diesel niet meer interessant was om aan te schaffen nadat mijn vorige perte totale werd gereden.
Een perfect functionerende Volvo diesel van 2009 is dus vervangen door een perfect functionerende Volvo benzine van 2010.

Als ze mij elektrisch willen krijgen moeten ze met een hoop subsidies komen die op voorhand op de rekening gestort worden voor een elektrische auto die geschikt is voor kinderwagen, reisbedje, kinderstoel, luiertas, weekendtas en hond (formaat Golden Retriever) in de kofferbak. O, en ook geschikt is om zonder 10 laadstops in Zuid-Frankrijk te kunnen staan met een caravan van 1400 kg. Ik stop nu al iedere 2,5 uur en dat is voor mij een ruime 300 km. Dat moet 'ie dus minstens met een acculading kunnen doen met de caravan.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Hoe gaan ze dat bijhouden?
Gaat mijn werkgever mij in de gaten houden of ik met auto of fiets kom?
  Bericht 
Robert1
Master
Met allemaal aannames … lease makkelijk genoeg. Krijg je vergoeding voor woon/werk, dan aanname op type auto obv postcode afstand.

Klopt initieel natuurlijk niets van, maar zo stapje voor stapje weet de wg het wel …
  Bericht 
basjuh1981
Master
Theoretisch!


Ah, ja! Dank voor de correctie :thumb:
 Pagina 7 van 8  [ 384 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy