Postingstijd interval gedetecteerd van 94.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 6 van 8  [ 384 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Trek de portomonee


Er staat als.

Erik met zn Porsche weer
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
als


Ik voorzie dat dit er zo doorgedrukt wordt
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zou kunnen maar moeten 'ze' toch eerst iets vinden qua kilometerregistratie. Als de overheid aan zo'n project begint is het de eerstkomende dertig jaar nog wel hackbaar.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik ben benieuwd hoeveel mensen naar tweewielers verschuiven.

Elektrische fiets is vaak tot 30km one way goed te doen, begrenzing er af slopen en zonder zorgen 40+ km/h.
Motor gelukkig nog vast laag bedrag, zie het ook niet voor mij dat deze een kastje krijgen. Gaan vast een hoop mensen overstappen als dat rendabeler wordt.
250-350 cc motor kan prima 130 op de snelweg...
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
iets vinden qua kilometerregistratie


Hebben ze al bedacht toch? Kastje in dr auto of km stand aflezen, lekker betalen voor je km's buiten NL
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
GSXR1000 schreef:
Dus stel je betaald nu 70euro per maand; dan ben je straks goedkoper uit als je minder dan 777,77km per maand rijdt


Gemiddelde NL'er rijdt zo'n 15.000km per jaar.
Ga je naar 112 euro per maand met je benzine.

Maar komt vast nog een co2 schaal in.
  Bericht 
Robert1
Master
Dit is het openingsbod … die tarieven gaan nog wel een kant op …
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hebben ze al bedacht


'Ze' bedenken niets, het zijn de Siemens'en van deze wereld maar voor zover ik weet is er niets realistisch bedacht. En anders op buitenlands kenteken (eindelijk).
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
niets realistisch bedach


Het hele stikstof en klimaat gebeuren was ook niet realistisch :lol:
  Bericht 
dvdouden
Master
Trek de portomonee maar weer.
9 cent per km voor je benzine auto
ben nu 95 euro per maand aan MRB kwijt en rij 1000 km/maand. Zou dan straks 90,60 euro kmheffing per maand worden.

Waar zit dat addertje...
  Bericht 
snovvdog
Master
Mensen die kleinere/goedkopere auto's hebben nu en/of meer km's maken?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hebben ze al bedacht toch? Kastje in dr auto of km stand aflezen, lekker betalen voor je km's buiten NL
Nee, dat verhaal van de kilometers buiten NL ook betalen komt voort uit implementatieluiheid van de overheid. Met zo'n kastje zou je dat namelijk nog weg kunnen filteren. De werkelijke oplossing is verbluffend simpel: jaarlijks de kilometerteller aflezen, bij de APK ofzo.
  Bericht 
bruintje beer
Master
dvdouden schreef:
Waar zit dat addertje...
Er zijn mensen die 40kkm per jaar rijden.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik voorspel een gouden markt voor oude auto's met analoge tellers.

Na apk snelheidssensor loskoppelen, enkele weken voor APK weer aankoppelen, gratis rondtuffen in the meantime.
En wat te denken van een echt defecte teller/cockpit welke vervangen wordt? Gebeurt ook weleens...

Gouden handel voor sloperijen welke lage km-standen tellers op voorraad houden!
  Bericht 
18vti
Master
In 2030 rijden we allemaal elektrisch en zo bereiken we dat


Krijg toch lekker de @#$@$ :[
  Bericht 
Robert1
Master
En niet vergeten. De tarieven zijn gebaseerd op de opbrengst die ‘het’ op moet brengen. Dus als diesel en benzine minder worden, gaan de electro tarieven snel omhoog …

Gaat alleen om de knaken …
  Bericht 
GSXR1000
Master
snovvdog schreef:
analoge tellers.


1 abs sensor lostrekken en bijna geen enkele auto registreert nog een snelheid...
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Hier het overzicht van het AD:



Zoals te verwachten was, is de kilometerheffing weer een vorm van autootje pesten. :boos: :boos:
  Bericht 
GSXR1000
Master
30.000 per jaar in een KIA Picanto; dat hou je toch niet vol ?
  Bericht 
Raymond
Master
Nee daar zit de chiropractor ook bij in.

Maar wat is nu nog steeds het doel van het stimuleren van kleine kutauto's? Als ik m'n E-hok thuis aan de zonnepanelen hang, waarom moet ik dan meer betalen voor een SUV die gewoon veiliger is voor mij en mijn gezin?
  Bericht 
Schoenzool
Master
GSXR1000 schreef:
30.000 per jaar in een KIA Picanto; dat hou je toch niet vol


Na mijn ongeluk kreeg ik een gloednieuwe picanto.
Ik heb hem zelf niet gereden maar qua ernaast zitten vond ik hem niet verkeerd.
Ben met je eens dat dit niet de wagens zijn waar je 30000 km mee behoort te rijden. Echt moeder-auto's.
  Bericht 
dvdouden
Master
bruintje beer schreef:
Er zijn mensen die 40kkm per jaar rijden.
laat ik m anders stellen: ik geloof er geen klap van dat ik straks minder geld per maand kwijt ben dan nu.
  Bericht 
Raymond
Master
Schoenzool schreef:
Ik heb hem zelf niet gereden maar qua ernaast zitten vond ik hem niet verkeerd.
Ben met je eens dat dit niet de wagens zijn waar je 30000 km mee behoort te rijden. Echt moeder-auto's.

Ik heb 'm vorig jaar in Italie gehuurd. Prima mee door Toscane kunnen raggen. Ze halen zonder probleem 160 op een 90-weg, net als de rest van de Italianen daar. O:)
Het zat niet verkeerd, het stuurde niet verkeerd...het is geen racebak maar ze kunnen veel vlotter dan hoe dat volk in Nederland er mee rijdt.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Je wordt een ouwe lul Raymond, "Kia Picanto's en elektrohokken zijn okee" :lol:
  Bericht 
Robert1
Master
Oei … straks rijdt ie ook rond op een motor met topkoffer 🤭 😅 😉 😉
  Bericht 
Raymond
Master
Robert1 schreef:
Oei … straks rijdt ie ook rond op een motor met topkoffer 🤭 😅 😉 😉

Dan schiet je me dood ok? :lol:
bruintje beer schreef:
Je wordt een ouwe lul Raymond, "Kia Picanto's en elektrohokken zijn okee" :lol:

Nja, ik zal nooit een likmepiccanto kopen en het elektrohok is een financiele keuze.
  Bericht 
Robert1
Master
Raymond schreef:
Dan schiet je me dood ok? :lol:


Sir yes sir :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
Staat er ook nog wat in over de accijnzen? En energie belastingen?

Dat gaat nl. ook mee bepalen wat het effect wordt.
  Bericht 
Robert1
Master
Zonder gekheid … wat denk je zelf … wellicht dat de MRB geheel of gedeeltelijk verdwijnt, maar als er al wordt gesproken de BPM uh CO2 heffing te verdubbelen … Die accijnzen en andere belastingen blijven gewoon bestaan …
  Bericht 
zadkine
Master
Robert1 schreef:
Die accijnzen en andere belastingen blijven gewoon bestaan …


Bestaan en hoger, of bevroren / lager?

Daar gaat het dan om.
  Bericht 
Robert1
Master
Overheid en belastingen die naar beneden gaan ;) … zaakje wordt gewoon lekker geïndexeerd. Want geen indexatie is niet eerlijk ten opzichte van andere zaken, die worden dan relatief duurder … quote van een minister een jaar of wat geleden …
  Bericht 
Raymond
Master
Een politicus die het woord eerlijk in de mond neemt...
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Veelrijder duurder uit met kilometerheffing: kabinet wil zo’n 7 tot ruim 8 cent per kilometer innen

Huishoudens die veel gebruik maken van de auto zijn straks duurder uit als het rekeningrijden is ingevoerd. Het kabinet wil dit vanaf 2030, enerzijds om het autorijden op fossiele brandstoffen tegen te gaan, anderzijds omdat het inkomsten uit belastingen mis gaat lopen nu er meer elektrisch gereden wordt.

In de onderzochte acht varianten is uitgegaan van tarieven per kilometer. In de berekeningen nu liggen de kosten gemiddeld tussen de 7,3 tot 8,2 cent per gereden kilometer. Hoe hoog dat tarief uiteindelijk wordt, ligt aan de variant die het kabinet gaat kiezen. Er kan gekozen worden voor één tarief voor alle soorten auto's, maar het kan ook zo zijn dat gekozen wordt voor het zwaarder belasten van auto's die rijden op fossiele brandstoffen.

Zo is er ook een variant waarbij elektrische auto's bijna niets hoeven te betalen, namelijk 1,34 cent per kilometer, terwijl dieselwagens in die variant 18,35 cent betalen. Er is ook een variant waarbij gekeken wordt naar het gewicht van de auto.

Wel is duidelijk dat tweeverdieners gemiddeld gezien in alle varianten de kosten zien stijgen. Zij rijden immers ook het meest. Omgekeerd geldt ook: autobelastingen voor huishoudens zonder werkenden (pensioengerechtigd of werkloos) nemen in de varianten af.

Auto vaker laten staan
De onderzoekers denken dat Nederlanders gemiddeld minder gaan rijden door de nieuwe heffing. Dit zou zelfs dalen met 9 procent: van ruim 14.000 kilometers naar 13.000 kilometers in Nederland en in het buitenland. Het effect is het grootst in dunner bevolkte gebieden, daar zullen mensen de auto vaker laten staan, is de verwachting. In Friesland het vaakst, denken de onderzoekers. In Noord-Holland en Zeeland gaan automobilisten het meest per gereden kilometer méér betalen dan ze nu doen. Flevoland staat ook in dat rijtje, maar daar zijn veel leasemaatschappijen gevestigd.

Rekeningrijden is al jaren een heet hangijzer, waar vooral de VVD niet aan wilde. Toch werd in het coalitieakkoord afgesproken dat er naar ‘betalen naar gebruik’ gaat worden toegewerkt, liefst in 2030.

Het kabinet wordt ook min of meer gedwongen omdat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, wat het kabinet óók wil met het oog op het klimaat. Keerzijde is dat er minder autobelasting binnenkomt, net als geld via brandstofaccijnzen. Dat is goed voor ruim 16 miljard euro. In de varianten voor rekeningrijden lijkt het erop dat het kabinet meer binnenkrijgt, tot wel 18 miljard, maar tegelijk is het kosten kwijt voor de invoering van het systeem.

Om te kijken hoe de nieuwe regeling eruit moet komen te zien, liet het kabinet onderzoek doen naar het kilometertarief, de effecten op de autobelastingen en het inkomen van burgers en of er gerommeld kan worden met de kilometerteller om betaling per kilometer te ontduiken.

Kastje
Er is ook onderzoek gedaan naar: hóe zorg je voor een betaalbare kilometerregistratie? Dat kan grofweg op twee manieren: óf op basis van huidige kilometerregistratie of met een apart kastje.

Er zijn drie oplossingen onderzocht: gebruik maken van de bestaande kilometerregistratie, of een apparaatje zonder gps-registratie van de locatie en eentje mét gps. Op basis van dat onderzoek is de conclusie dat de bestaande kilometerregistratie het beste aansluit bij de uitgangspunten: eenvoud, privacy en lage kosten. Punt van aandacht is wel de fraudegevoeligheid van de bestaande tellerstandregistratie.

Het is nu het plan om in het voorjaar van 2023 iedereen zijn mening te laten geven over het kabinetsvoorstel. Dat moet in het najaar zijn afgerond. In 2024 moet dat wetsvoorstel ingediend worden bij de Tweede en Eerste Kamer. In 2026 kunnen de uitvoeringsorganisaties zich voorbereiden op de invoering van het rekeningrijden en in 2030 moet het dan daadwerkelijk van start gaan.


Wij betalen al BPM, motorrijtuigenbelasting, accijnzen op benzine en BTW over die troep. Nu nog 7 cent per kilometer extra. Diefstal van de bovenste plank. :boos: :boos:
  Bericht 
dvdouden
Master
Het effect is het grootst in dunner bevolkte gebieden, daar zullen mensen de auto vaker laten staan, is de verwachting.
Dat zou nog wel eens tegen kunnen gaan vallen; alsof die groep mensen zo lekker veel keuze heeft qua alternatieven :duh:

Sowieso: alsof mensen massaal minder gaan rijden als de brandstofprijzen 20 ct omhoog gaan :roll:
edit: oh wacht, km's vs liters. Pffffff. Da's meer alsof de brandstofprijs met een halve euro omhoog gaat...
  Bericht 
Bambi killer
Master
Ik ga hier niet aan mee doen.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
dvdouden schreef:
alsof die groep mensen zo lekker veel keuze heeft qua alternatieven :duh:


Dit. Moet ik met de bus gaan die er niet is in bijv. de wijk waar ik woon?

8 cent per km is bij 15.000km per jaar al €100 per maand mrb. Fijn als je een up oid rijdt, ga je €80 pm meer betalen. ik betaal nu 45, mag ik ook weer lekker 60 euro bijlappen. Alles voor het geld...euh milieu
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Security.nl schreef:
RDW: meer bevoegdheden nodig voor controle kilometerstand bij rekeningrijden

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zegt meer bevoegdheden nodig te hebben om de kilometerstand bij rekeningrijden te controleren. Dat staat in een onderzoek dat de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat lieten uitvoeren naar het gebruik van de kilometerteller voor rekeningrijden (pdf). In het coalitieakkoord heeft het kabinet de komst van een systeem aangekondigd dat autobezitters laat betalen naar gebruik.

Het betrouwbaar registeren van het aantal gereden kilometers is daarvoor essentieel, zo stelt het kabinet. Om inzicht te krijgen in geschikte systemen voor deze registratie werd er eerder al onderzoek uitgevoerd, dat drie oplossingsrichtingen voor kilometerregistratie in beeld bracht: Voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie, een apparaat in de auto dat de kilometerstand van de auto registreert zonder GPS (apparaat is aangesloten op tellerstand en slaat gegevens apart op) en als derde een apparaat in de auto dat zelfstandig op basis van GPS het aantal gereden kilometers meet, registreert én communiceert.

Naar het gebruik van de kilometerteller werd een vervolgonderzoek ingesteld. "Uitgangspunt in dit scenario is dat de kilometerregistratie onder Betalen naar Gebruik is gebaseerd op de tellerstand van het voertuig en dat er geen extra boordapparatuur wordt ingebouwd. Dat sluit aan bij het uitgangspunt van eenvoud en biedt voordelen op het gebied van privacy en kosten", aldus minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

In het onderzoek stelt de RDW dat het meer bevoegdheden nodig heeft om de betrouwbaarheid van de kilometerstand te borgen. "Wanneer bewust of onbewust verkeerde tellerstanden worden doorgegeven of wanneer uit de tellerstanden blijkt dat gefraudeerd wordt, moet de RDW daarop kunnen handhaven. De RDW geeft aan deze mogelijkheden momenteel onvoldoende te hebben", aldus de onderzoekers in het rapport.

De uitbreiding van de benodigde bevoegdheden om toezicht te houden op fouten in doorgegeven kilometerstanden richt zich op een aantal aspecten. Het gaat dan om het verplichten van belastingplichtigen om jaarlijks hun tellerstanden te laten registreren bij een erkende garage, bevoegdheden om fouten in de registratie van tellerstanden door erkende garages te voorkomen, herstellen en eventueel te bestraffen en bevoegdheden om fraude met de kilometerteller te voorkomen, herstellen en te bestraffen.

"Gegeven huidige ervaring ligt een belangrijke rol voor de RDW en de Belastingdienst voor de hand, die zij goed kunnen vervullen. Wel is uitbreiding van bevoegdheden voor toezicht en handhaving van de RDW nodig en vraagt de capaciteit bij de Belastingdienst aandacht, zowel in de voorbereiding bij de ontwikkeling van ict-systemen als bij de realisatie voor het afhandelen van klantcontact en bezwaar en beroep", concluderen de onderzoekers. Harbers stelt dat het kabinet de inzichten van het onderzoeksrapport zal gebruiken in de vormgeving van rekeningrijden.
  Bericht 
Abel1
Master
Mensen in Friesland en vergelijkbare provincies laten de auto echt niet vaker staan dan hoor, want OV is er niet of erg slecht, veel dorpen hebben geen winkels dus om boodschappen te doen zul je moeten rijden, en nee je gaat niet elke dag op de fiets om kleine dingen te halen, maar 1x per week auto volladen. Dus willen ze mensen uit de auto, dan zullen ze dorpswinkels moeten stimuleren en beter OV regelen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ieder jaar voor een paar honderd euro een 'sloopauto' met APK kopen en die na een jaar laten verdwijnen.

Kilometerheffing op basis van de tellerstand is illegaal. Ik zie geen enkele juridische rechtvaardiging om iemand geld aan de Nederlandse overheid te laten betalen voor kilometers gereden op buitenlands asfalt. Een beetje autovakantie is 2500, 3000 kilometer, en dat gaat al snel richting de 10% van wat iemand per jaar rijdt.
Ik hoop vurig dat de landen om ons heen rechtszaken aanspannen om dat geld te krijgen.

Het enige positieve aspect is dat de overheid kennelijk toch een beetje zelfinzicht heeft. Het ontwikkelen van technische oplossingen die wel recht doen aan de omstandigheden wordt geheid een fiasco en daarom wordt er nu een domme oplossing gekozen :x
  Bericht 
dvdouden
Master
bruintje beer schreef:
Een beetje autovakantie is 2500, 3000 kilometer, en dat gaat al snel richting de 10% van wat iemand per jaar rijdt.
vliegvakantie wordt zo wel een stuk aantrekkelijker, lekker gewerkt prutsers :applaus:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
dvdouden schreef:
vliegvakantie wordt zo wel een stuk aantrekkelijker


Net zoals een EV. Met 200km bereik zijn schiphol of Düsseldorf nog wel te doen.
  Bericht 
zadkine
Master
Vooralsnog schijnt dit gepland te zijn miv 2030.
In dat jaar is echtgenote inmiddels AOW gerechtigd (waarschijnlijk al wat eerder trouwens). Voor ons geen reden meer (AOW opbouw) om Nederlands ingezetene te zijn.
Hoeveel gepensioneerden (zeker als ze elders ook een woning hebben) zullen ook zo denken en dan ipv 183 dagen in Nederland en 182 dagen / jaar in buitenland dat veranderen met 1 dag per jaar...met als gevolg dat ze veel Nederlandse waanzin niet meer hoeven te betalen. (Wel goed uitkijken wat de buitenlandse waanzin is uiteraard)

ps Al dit jaar is ons buitenlandse verblijf met maanden (mantelzorg voor mijn schoonmoeder) verlengd...De maanden in Nederland werkt echtgenote dan ook aal zzp waarnemend huisarts (zolang de overheid geen rare verplichtingen oplegt aan zzpérs...want dan is het gewoon schluss ....dus meteen een hoger artsen te kort)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Met 200km bereik zijn schiphol of Düsseldorf nog wel te doen.


en dan? ergens met je dikke reet gaan zitten?

dat is niet de modus operandi bij autovakanties. Dan moet je gaan huren, wat niet altijd even geweldig is in mijn ervaring. Snap wel dat team WEF het wel helemaal geweldig vind dat huren. De gewone kutburger moet geen auto (/huis) bezitten, dat is niet goed.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Dan moet je gaan huren,


Op vakantie toch prima, zit er ook geen Italiaan, Griek, Spanjaard of what ever tegen jouw auto aan...
Ik heb prima ervaringen met huurauto's van vliegvelden.
  Bericht 
BLikent
Master
BLikent schreef:
Blijft raar dat van de ongeveer 15000 km die ik rijdt, er -alleen al in de zomervakantie- 4500-5000 in het buitenland zijn. Daar komen nog allerlei boodschappenritjes bij.


Zal de komende tijd eens goed de kilometerstanden bijhouden. Het worden waarschijnlijk meer dan 5300 buitenlandse kilometers... alleen de zomervakantie, die is gelijk een stuk duurder.
Komen nog vele boodschappentripjes bij, zou logisch zijn want ik woon op ongeveer 7 km van de Duitse grens.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
BLikent schreef:
ik woon op ongeveer 7 km van de Duitse grens.


10 km naar het oosten verhuizen dan, ben je van de NL km heffing af.

Wij verhuizen dan gewoon naar de UK, lekker buiten de EU. Schoonzus woont daar al, wordt dus makkelijk 2e adres voor ons.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zit er ook geen Italiaan, Griek, Spanjaard of what ever tegen


waarom niet? en dan moet je betalen eh... Of er wordt schade geconstateerd die er al zat. Zijn ook leuke praktijken.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
en dan moet je betalen eh... Of er wordt schade geconstateerd die er al zat. Zijn ook leuke praktijken.


Ik huur via Easyterra all-in. Dus schade is afgekocht in de huur. Vooraf papiertje invullen met de reeds bestaande schade en die laten ondertekenen door de verhuurder (en uiteraard foto's van maken). Dan zit je echt wel safe.

In de VS kreeg ik vorig jaar ook een auto met best wat beschadigingen. 0.0 gedoe mee gehad met bovenstaande werkwijze.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Citaat:
Auto vaker laten staan

Hoe dan? Als je elke dag met de auto naar je werk moet wordt dat vrij lastig he?

En met €0,08ct/km zou ik zo’n €133-€166 pm moeten betalen, dat is nu €36 :o
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Lotus Omega schreef:
met de auto naar je werk


Terrorist!
 Pagina 6 van 8  [ 384 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy