Postingstijd interval gedetecteerd van 158.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 8  [ 384 berichten ]
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
https://fd.nl/ondernemen/1383577/autobranche-en-natuurclub-willen-zo-snel-mogelijk-invoering-van-rekeningrijden?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=fd-ochtendnieuwsbrief&utm_content=1352427_45665_20210512

Citaat:
Autobranche én natuurclub willen zo snel mogelijk invoering van rekeningrijden


Natuur & Milieu, de Bovag, RAI Vereniging, ANWB en VNA willen de overheid voor zijn met plannen voor rekeningrijden.

In het kort
Coalitie van organisaties pleit voor snelle invoering van nieuwe vorm rekeningrijden.
Systeem beste en eerlijkste middel voor vermindering van CO₂.
In de tussentijd aanpassing van huidig belastingregime voor auto's.

Vier organisaties uit de autobranche en Natuur & Milieu willen dat een nieuw kabinet snel actie onderneemt om een vorm van rekeningrijden in te voeren. Dit pleidooi voor 'betalen naar gebruik' maakt deel uit van een dinsdag gepresenteerd breder autobelastingplan om 'haalbaar en betaalbaar' aan de strenge Europese klimaatdoelen te voldoen.

De coalitie, die naast Natuur & Milieu bestaat uit de Bovag, RAI Vereniging, ANWB en VNA (vereniging van autoleasemaatschappijen), heeft de plannen gemaakt om de overheid voor te zijn. Door de gestegen verkoop van elektrische auto's nemen de belastingopbrengsten af en de betrokken organisaties vrezen daarom overheidsmaatregelen die duurder uitvallen en marktverstorender werken dan hun eigen plan.

Klimaatdoelen
Het autoverkeer moet een bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen van Parijs. Die opgave is nog zwaarder geworden door de aangescherpte regels van de Europese Commissie, die de doelstelling heeft verhoogd van 49% naar 55% minder CO₂-uitstoot in 2030 vergeleken met 1990. 'Voor de mobiliteitssector kan dit een verdubbeling van de opgave voor vermindering van de uitstoot betekenen', aldus Raymond Gense, werkzaam bij het Pon-concern dat onder meer auto's importeert, en een van de bedenkers van de plannen.

Het nieuwe kabinet moet volgens de vijf organisaties snel overgaan tot het maken van een kaderwet voor 'betalen naar gebruik'. Er moet een tarief per kilometer komen, met als basis de CO₂-emissie van een voertuig. Invoering van zo'n systeem is volgens de plannenmakers het eerlijkst omdat de automobilist betaalt voor daadwerkelijk gebruik van zijn auto, niet voor het bezit. De huidige motorrijtuigenbelasting en de BPM belasten juist het bezit.

Draagvlak groter
Door het feitelijk gebruik te belasten zal volgens de plannenmakers 'bewust gebruik' van de auto worden gestimuleerd. Bovendien kan de overheid in hun ogen rekenen op stabiele belastingopbrengsten.

In de politiek zijn al diverse malen plannen voor rekeningrijden of kilometerheffing gesneuveld. Toch denken de vijf organisaties dat een nieuwe vorm van rekeningrijden nu meer kans maakt, omdat de terugdringing van de uitstoot dwingend is opgelegd. Voorheen ging het vooral om bestrijding van de files, nu is het milieu leidend. Bovendien lijkt het politieke draagvlak groter omdat zelfs VVD en CDA, voorheen verklaarde tegenstanders van kilometerbeprijzing, in hun verkiezingsprogramma's de deur op een kier hebben gezet.

Tussentijdse maatregelen
Maar invoering van 'betalen naar gebruik' zal jaren voorbereiding vergen en is waarschijnlijk niet te verwachten voor 2030. In de tussentijd zijn daarom ook al maatregelen nodig, is de overtuiging van de vijf organisaties. Niet alleen om de emissiedoelen te halen, maar ook omdat het huidige fiscale systeem voor auto's aan alle kanten 'piept en kraakt'.

Daarom komt de coalitie met een alternatief autobelastingplan. Dat levert naar eigen zeggen een hogere uitstootvermindering op en kost een kwart minder dan recente voorstellen van een studiegroep onder leiding van voorzitter Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten.

De coalitie pleit voor een aantal maatregelen en aanpassingen van de bijtelling van leaseauto's, de motorrijtuigenbelasting en de BPM. Een van de aanpassingen betreft het langzamer laten oplopen van de bijtelling van elektrische leaseauto's dan het kabinet voorziet. De beperktere verhoging van de bijtelling moet vooral gelden voor minder dure auto's. Een ander voorstel is een nieuw type tarief vanaf 2025 voor de motorrijtuigenbelasting voor auto's met nul emissie.


Nog meer subsidie voor de e-auto, benzineauto's nog zwaarder belasten. Nog meer inzetten op deelauto's, you will own nothing and will be happy.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
VTEC_Driver schreef:
you will own nothing and will be happy.

Nee joh complotdenker!
Dit is voor het milieu, echt waar!

;(
  Bericht 
Pita
Master
 
Wij hebben al rekeningrijden, wij noemen dat brandstofbelasting !
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ik ben bang dat dit meegenomen gaat worden in de formatie. Met dank aan de wezeloze VVD stemmers
  Bericht 
Christafari
Master
VTEC_Driver schreef:
you will own nothing and will be happy

Brrrr, het begint steeds meer vorm te krijgen ja.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Dikke Dakduif schreef:
Ik ben bang dat dit meegenomen gaat worden in de formatie. Met dank aan de wezeloze VVD stemmers

+ heel veel
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Dat roepen ze volgens mij al minimaal tien jaar. Uiteraard staat de autobranche te trappelen, en niet om de bloemetjes. De vaste lasten zoals BPM afschaffen en vervangen door een variabele km-heffing maakt nieuwe auto’s goedkoper en oude auto’s duurder.

(Hopen ze dan: het maakt de goedkoopste auto’s minstens zo duur en al het andere alleen maar duurder, want Den Haag.)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Karbargenbok schreef:
De vaste lasten zoals BPM afschaffen en vervangen door een variabele km-heffing maakt nieuwe auto’s goedkoper en oude auto’s duurder.
Tweede auto wordt aantrekkelijker. Waar men die dan parkeert, is zorg voor later.
  Bericht 
Superkoe
Master
Pita schreef:
Wij hebben al rekeningrijden, wij noemen dat brandstofbelasting !

Heel effectief. Maar iets minder effectief als mensen thuis hun auto opladen. Al is daar best iets op te bedenken door te werken met goedgekeurde laders, die registreren hoeveel kwh er wordt geladen en dat auto's dan ook alleen bij een dergelijke lader kunnen laden. Daar kun je dan weer een mooi tarief aan hangen.

Ik zou er best voor open staan als BPM en wegenbelasting worden ingeruild voor een bedrag per kilometer. Maar ze moeten weg blijven van kastjes die registreren waar en wanneer je ergens precies hebt gereden.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Superkoe schreef:
Heel effectief. Maar iets minder effectief als mensen thuis hun auto opladen. Al is daar best iets op te bedenken door te werken met goedgekeurde laders, die registreren hoeveel kwh er wordt geladen en dat auto's dan ook alleen bij een dergelijke lader kunnen laden. Daar kun je dan weer een mooi tarief aan hangen.
Er zit al een flink stuk belasting op electriciteit, Zadkine weet precies hoe het zit. Alleen zonnepaneel bezitters zouden hier dan wel goed uit kunnen springen maar het was toch ook de bedoeling om duurzaam op te wekken? Waarom dan weer ontmoedigen?

Superkoe schreef:
Ik zou er best voor open staan als BPM en wegenbelasting worden ingeruild voor een bedrag per kilometer.
Slechte manier om een voorziening die voornamelijk vaste kosten met zich meebrengt te financieren.

Hoe het wel hoort:
- Wegenbelasting om de vaste kosten an auto infrastructuur te dekken
- Accijns om gebruiks gerelateerde slijtage te dekken
- Geen cent naar andere overheidsuitgaven
  Bericht 
FocusWagon
Master
Dikke Dakduif schreef:
Tweede auto wordt aantrekkelijker. Waar men die dan parkeert, is zorg voor later.


Op de parkeerplaatsen die de gemeente (bijvoorbeeld Amsterdam) het liefste weghaalt :applaus:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Dikke Dakduif schreef:
echte manier om een voorziening die voornamelijk vaste kosten met zich meebrengt te financieren.

Hoe het wel hoort:
- Wegenbelasting om de vaste kosten an auto infrastructuur te dekken
- Accijns om gebruiks gerelateerde slijtage te dekken
- Geen cent naar andere overheidsuitgaven


Als dat laatste doorgevoerd wordt dan moet er bezuinigd gaan worden op andere uitgaven, bijv. ontwikkelingshulp of ambtenaren salarissen en dat mag nooit gebeuren!
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
De Telegraaf schreef:
Accijnzen onder druk / Rekeningrijden als reparatie: stekkerauto slaat gat in schatkist

Waar rekeningrijden in de jaren negentig voor sommigen nog de gedroomde oplossing was voor de files, lijkt de discussie nu terug vanwege een schatkistprobleem. Met de opkomst van stekkerauto’s dreigen miljarden euro’s aan belastinginkomsten te verdampen. Het maakt dat de politieke animo voor de kilometerheffing steeds groter wordt.



De eventuele verdere tekst kan ik niet lezen.


Kom niet aan de portemonnee van de roverheid, want dan word je teruggepakt. :boos: :boos:
  Bericht 
18vti
Master
Maserati Teun schreef:
Met de opkomst van stekkerauto’s dreigen miljarden euro’s aan belastinginkomsten te verdampen. Het maakt dat de politieke animo voor de kilometerheffing steeds groter wordt.


Wat een enorme idioot ben je als je dit niet al JAREN geleden hebt zien aankomen.
Als die stekker bakken straks ook per kg mogen gaan betalen aan MRB zonder vrijstelling dan zijn ze ook zo weer weg uit het straatbeeld.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Maserati Teun schreef:
Kom niet aan de portemonnee van de roverheid, want dan word je teruggepakt. :boos: :boos:


Logisch toch. We hebben nou eenmaal een hoop belastinggeld nodig. Had niet gehoeven met een efficiëntere overheid, maar da's niet het geval.
  Bericht 
bert65
Master
18vti schreef:
Als die stekker bakken straks ook per kg mogen gaan betalen aan MRB zonder vrijstelling dan zijn ze ook zo weer weg uit het straatbeeld.

Zo is dat. Dit is toch ook gebeurd met de hybride voertuigen. Eerst werd het land overspoeld met die hokken vanwege de vrijstelling en de lage bijtelling en toen de pot voor subsidie leeg was en de leasecontracten afgelopen waren, verdwenen al deze hokken naar Rusland.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Fpsdoug schreef:
Logisch toch. We hebben nou eenmaal een hoop belastinggeld nodig.

Laat ze eens echt bezuinigen. Dan hebben "we" wat minder belastinggeld nodig.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Afgelopen jaren aardig gedaan. O.a. op de zorg. Beviel het?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ik heb er nog geen last van. Maar ieder jaar 7 miljard aan ontwikkelingssamenwerking kan ook wel een andere bestemming krijgen. Dat zou mij beter bevallen.
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
Wat een enorme idioot ben je als je dit niet al JAREN geleden hebt zien aankomen.
Als die stekker bakken straks ook per kg mogen gaan betalen aan MRB zonder vrijstelling dan zijn ze ook zo weer weg uit het straatbeeld.


Denk het niet. Tenminste als de energie belasting per KWH voor alle soorten voertuigen gelijk getrokken worden. Nu betaal je met de stekkerbak de hoofdprijs voor energie belasting (mag je dus ook accijns noemen) per kwh.

En MRB heffen per kg is voor mij geen probleem als dan ook de energie belastingen gelijk gemaakt worden. (Wordt OF stroom behoorlijk goedkoper of Benzine fors duurder en diesel waanzinnig veel duurder).

Als je al gelijk wilt trekken dan wel op alle fronten uiteraard.
  Bericht 
hneel
Master
En natuurlijk is Nederland ook weer het enige land ter wereld waar hierover wordt nagedacht. Het land waar auto rijden toch al het allerduurst is.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
hneel schreef:
Het land waar auto rijden toch al het allerduurst is.
Ik denk dat er landen zijn waar het nog duurder is maar het zullen er niet veel zijn. Je moet dan denken aan plaatsen als Signapore waar je echt geen auto nodig hebt.
  Bericht 
18vti
Master
zadkine schreef:
Als je al gelijk wilt trekken dan wel op alle fronten uiteraard.


Ok!

Dan gaan ook per direct alle voordelen die de "rijken" zich kunnen veroorloven t.o.v. het plebs de put in.
Anita van de kapper met haar 1.8 golf 4 geen extra kosten t.o.v. Anja met haar PHEV en huis met zonnepanelen.
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
Dan gaan ook per direct alle voordelen die de "rijken" zich kunnen veroorloven t.o.v. het plebs de put in.
Anita van de kapper met haar 1.8 golf 4 geen extra kosten t.o.v. Anja met haar PHEV en huis met zonnepanelen.


Dan ook de nadelen voor de middenklasse (en rijken) weg....zoals geen subsidies ontvangen voor kinderopvang, geen huursubsidies en geen zorgtoeslag.
Maar wel overal het volle pond voor betalen incl hoge belasting tarieven.

(Is geen vergelijk trouwens....ieder mag zelf weten of die een 2e huis bouwt/koopt van zelf verdient geld of liever elk jaar gaat skien...2 keer)
Ik wil alleen bij energie dat de belasting ongelijkheid eruit gaat als de MRB gelijk getrokken wordt.
Nu heb ik geen probleem met de hoge stroom belasting vanwege compensatie door lage MRB.
  Bericht 
Abel1
Master
Dikke Dakduif schreef:
denken aan plaatsen als Signapore

Dat is een land waar je niet graag een oudere auto rijd, hoe ouder de auto, hoe hoger de belasting. Plus dat ze daar een regel hebben dat oude auto's maar een kortere periode de weg op mogen, iets van half jaar, volgens een kennis die daar woont, die heeft dus ook 3 auto's van ouder dan 6 jaar.
Gevolg is wel dat singapore 1 van de nieuwste autoparken van de wereld heeft.
  Bericht 
Raymond
Master
Abel1 schreef:
Gevolg is wel dat singapore 1 van de nieuwste autoparken van de wereld heeft.

Thailand idem. Daar zat het systeem op auto's dat er 100% aanschafbelasting op zit, verder niet. Dus geen wegenbelasting etc. maar 1x de dubbele prijs. Die hebben ze een paar jaar geleden laten vervallen op nieuwe schone auto's. Het gevolg was een wagenpark wat nieuwer en schoner was dan het Nederlandse.
  Bericht 
Superkoe
Master
Dikke Dakduif schreef:
Hoe het wel hoort:
- Wegenbelasting om de vaste kosten an auto infrastructuur te dekken
- Accijns om gebruiks gerelateerde slijtage te dekken
- Geen cent naar andere overheidsuitgaven


Je vergeet de schaarse ruimte en de kosten die verkeersongevallen met zich mee brengen. En waarom vind je het een goed idee om een vast bedrag aan wegenbelasting te betalen voor een auto die relatief weinig de weg op komt?
  Bericht 
snovvdog
Master
Maserati Teun schreef:
Accijnzen onder druk / Rekeningrijden als reparatie: stekkerauto slaat gat in schatkist

Waar rekeningrijden in de jaren negentig voor sommigen nog de gedroomde oplossing was voor de files, lijkt de discussie nu terug vanwege een schatkistprobleem. Met de opkomst van stekkerauto’s dreigen miljarden euro’s aan belastinginkomsten te verdampen. Het maakt dat de politieke animo voor de kilometerheffing steeds groter wordt.

Triest bericht maar er staat nog een grote bron van inkomen niet in:
BTW over alles wat met auto's en brandstof te maken heeft.

En wat kleinere kosten zoals verwijderingsbijdrages, milieuheffingen op onderdelen, assurantiebelasting is dan wel een grote want verzek is verplicht...
En zo weet de televaag niet eens goed uit de beelden hoeveel onze roverheid aan automobilisten verdient...
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
snovvdog schreef:
En zo weet de televaag niet eens goed uit de beelden hoeveel onze roverheid aan automobilisten verdient...

Jaren geleden wel eens gezien, toen bracht den automobilist ± € 21 miljard op voor de staat.
  Bericht 
Robert1
Master
Idd zo iets was het. Kosten voor wegen waren toen begroot op iets van 4-5 mrd, ook zo iets als subsidie naar OV en de rest naar de algemene middelen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Superkoe schreef:
En waarom vind je het een goed idee om een vast bedrag aan wegenbelasting te betalen voor een auto die relatief weinig de weg op komt?
Of je er 1 keer per jaar of 100 keer per jaar gebruik van maakt, die weg moet er toch liggen.

Met idee om via rekeningrijden alles variabel te maken loop je of het risico dat de kosten niet gedekt worden (bijvoorbeeld tijdens een lockdown) of dat er veel te veel in rekening gebracht wordt door de monopolist.

Superkoe schreef:
Je vergeet de schaarse ruimte en de kosten die verkeersongevallen met zich mee brengen.
Het eerste kun je in de vaste component van de wegenbelasting verdisconteren, het tweede wordt gedekt via diverse verzekeringen. En verder:
VTEC_Driver schreef:
toen bracht den automobilist ± € 21 miljard op voor de staat.
De uitgaven voor auto infrastructuur zijn in de orde van grote van 1/3 van dat bedrag.
  Bericht 
Robert1
Master
Superkoe schreef:
schaarse ruimte

Op de kaart lijken wegen idd veel ruimte in beslag te nemen, in de praktijk valt het dan wel weer mee ... Houden we dan ook rekening met de opportunity costs om geen fatsoenlijke infrastructuur te hebben?
  Bericht 
zerty
Master
Superkoe schreef:
Al is daar best iets op te bedenken door te werken met goedgekeurde laders, die registreren hoeveel kwh er wordt geladen en dat auto's dan ook alleen bij een dergelijke lader kunnen laden.

Gaat niet werken.
De 220v lader zit in mijn auto en ik maak zelf uit in welk stopcontact ik die insteek.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zerty schreef:
De 220v lader zit in mijn auto en ik maak zelf uit in welk stopcontact ik die insteek.
En zo hoort dat :thumb:
Heerlijk om te zien hoe het kortzichtige ambtenaren volk zichzelf telkens maar weer in de vingers snijdt. Het begon met 14% bijtelling met super zuinige mini auto's in gedachten. De praktijk was een tsunami van gezinswagens op diesel die met wat tweaken en sjoemelen net aan de norm voldeden. Gevolg, meer vervuiling en minder bealstinginkomsten. Toen herhaalde het scenario zich met loodzware plug-in hybrides en nu komt er een flinke dip in de belastinginkomsten door zuinige EV's. Helaas zal dat wel weer afgewenteld worden op de gebruikelijke groep.
  Bericht 
Superkoe
Master
Linksom of rechtsom zal je betalen.

zerty schreef:
Gaat niet werken.
De 220v lader zit in mijn auto en ik maak zelf uit in welk stopcontact ik die insteek.

Nu nog wel ja. Maar daar is wel wat op te bedenken. En dat zou in mijn opinie een beter alternatief zijn dan een kastje dat voortdurend registreert waar je rijdt. Dat kastje kan nooit geheel anoniem gaan zijn, want als het kastje zijn werk niet doet, betaal je letterlijk de rekening. Dus wil je kunnen aantonen dat je op een bepaald moment op een bepaald tijdstip ergens niet bent geweest.
  Bericht 
IsIkke
Master
Superkoe schreef:
Dat kastje kan nooit geheel anoniem gaan zijn, want als het kastje zijn werk niet doet, betaal je letterlijk de rekening.


Er zijn open-source oplossingen. Lijkt me niet dat ze dat tegen kunnen gaan.

https://www.openevse.com/

Als je zelf energie opwekt, komt niemand erachter
  Bericht 
Forza!
Master
 
Moet je eens opletten, straks komt dat rekeningrijden, maar de mrb en zo blijven ook gewoon. Zo is het altijd gegaan.

Als de aanschaf goedkoper wordt, en je niks meer op het bezit betaalt dan gaan ze parkeerrecht invoeren. Mark my words. En dan betaal je per saldo meer en kunnen ze dat langzaam steeds iets verhogen.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Forza! schreef:
En dan betaal je per saldo meer

Ja duh.
Rupsje overheid gaat echt niet een belastingvoordeel geven. Meer meer meer!
  Bericht 
Forza!
Master
 
klopt. en kastje verklooien=doodstraf
Doe maar eens wat met je kenteken. Zelfde verhaal.

Enige uitweg is iets met buitenland. Wordt druk langs de grens..
  Bericht 
hneel
Master
mrb afschaffen zal wel niet voor diesel gaan gelden. Want dan wordt dat weer relatief te goedkoop tov benzine. Of ze kunnen de accijns verhogen zodat de literprijs gelijk wordt. Maar dan gaat men weer masaal in het buitenland tanken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zo beperkt denken.. Hele transportsector rijdt op diesel, blijkbaar geen actieve herinnering meer aan de kwartjevanKok ellende.

En tanks natuurlijk, laten we de legertanks niet vergeten.
  Bericht 
Raaf
Master
Forza! schreef:
dan gaan ze parkeerrecht invoeren.

Gaat het hier in de wijk over.
Geintje zou toch weer zo'n €300,- per jaar extra aan de gemeente kosten.
  Bericht 
maarten28
Master
Read and weep. https://toekomstautobelastingen.nl/

Van de autohaatorganizaties, ANWB, BOVAG, Natuur&Milieu, RAI Vereniging.

Citaat:
tot in detail uitgewerkt en doorgerekend pakket aan maatregelen langs onderstaande hoofdlijnen:
1A. Zo snel mogelijk Betalen naar Gebruik (BnG) invoeren
1B. Verdere gedragsbeïnvloeding: prikkels inbouwen in het huidige fiscale systeem

Motorrijtuigenbelasting voor EV's in stappen omhoog tot 100% in 2026 (met aftrek van 400 kg)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
BNR schreef:
INVOEREN REKENINGRIJDEN ESSENTIEEL VOOR HALEN KLIMAATDOELEN

Het is van groot belang dat een plan voor het invoeren van rekeningrijden wordt meegenomen in een nieuw regeerakkoord. Anders gaat het ten koste van de klimaatdoelen, zeggen onder meer BOVAG, de ANWB en de RAI-vereniging tegen BNR. Zij zijn onderdeel van een collectief dat in mei het uitgebreide plan op tafel legde bij de Tweede Kamer.

'Ik denk wel dat ze een punt hebben', zegt Erik Verhoef, vervoerseconoom aan de VU. 'We hebben natuurlijk vrij forse klimaatdoelen. Dat betekent dat er, als we dat serieus nemen, wel iets zal moeten gebeuren. En dat betekent dat we op veel fronten iets anders moeten gaan doen en mobiliteit is er daar een van. Want het is een van de sectoren die ervoor zorgt dat er veel CO2 de lucht ingaat.'

Invoering van het plan zou een switch betekenen van belasten op bezit naar belasten op gebruik. 'Een van de dingen die je zou kunnen doen is het afschaffen van de vaste belastingen die we betalen, dus de aanschafbelasting en de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting. Die maak je variabel en je betaalt per kilometer', zegt Verhoef. Peter Soonius, programmaleider Mobiliteit van Natuur en Milieu, wil toe naar een systeem dat op langere termijn bestendig is om de mobiliteit bereikbaar en betaalbaar te houden. 'Dat willen we bereiken door te gaan betalen per kilometer, op basis van emissie.'

Elektrisch rijden
Al jaren gaan er stemmen op voor rekeningrijden, maar dit keer is dat met een ander doel, legt Verhoef uit. 'De discussie richtte zich vroeger vooral op bereikbaarheid, dus dan ging het vooral over files. Nu is daar inderdaad het klimaatdoel bijgekomen en als je naar het Ministerie van Financiën kijkt is daar toch ook wel het argument bijgekomen dat er grote tekorten ontstaan als we de brandstofaccijnzen kwijtraken wanneer we meer elektrisch gaan rijden.'

Soonius: 'Die elektrische auto is nu stukken goedkoper. En dat moet ook om die omslag te maken. Het wagenpark bestaat nu nog maar uit twee tot drie procent elektrische voertuigen. Maar het is evident dat, als het straks een groot aandeel van het wagenpark wordt, die kosten die we met z'n allen maken, toch opgebracht moeten worden. En daarom is betalen naar gebruik een mooi instroommodel om het elektrisch vervoer mee te laten doen aan de fair share voor belastingen.'

Vervuiling
Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie auto's van de RAI-vereniging, beaamt dat. 'Het systeem betalen naar gebruik is natuurlijk voor een belangrijk deel geënt op wat die auto doet aan vervuiling. We weten allemaal dat elektrische auto's enorm zwaar zijn. Dat wordt nu allemaal buiten beschouwing gelaten, maar dat gaat straks wel veranderen.'
  Bericht 
Raaf
Master
Maserati Teun schreef:
'Een van de dingen die je zou kunnen doen is het afschaffen van de vaste belastingen die we betalen, dus de aanschafbelasting en de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting. Die maak je variabel en je betaalt per kilometer', zegt Verhoef. Peter Soonius, programmaleider Mobiliteit van Natuur en Milieu, wil toe naar een systeem dat op langere termijn bestendig is om de mobiliteit bereikbaar en betaalbaar te houden. 'Dat willen we bereiken door te gaan betalen per kilometer, op basis van emissie.'


Eeeh, dat hebben we toch allang door de accijnzen?
Teun betaalt ook meer accijns / km door een hoger verbruik dan een zuinige auto doet. En meer km's is meer accijns.

Alle houderschapsbelasting en accijnzen eraf, en dan km beprijzing kan prima. Dan koop ik er nog een paar speeltjes bij. Schiet wel weer op met de BTW op de stalling dan :lol:
  Bericht 
maarten28
Master
Hoe willen ze een sluitende kilometerregistratie maken? Bedenk dit vooral voor de wat oudere auto's met mechanische teller.
  Bericht 
Raaf
Master
maarten28 schreef:
Bedenk dit vooral voor de wat oudere auto's met mechanische teller.


Zal wel met kenteken registratie gaan. Lekker binnendoor rijden en geen rekening betalen :P
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Bedenk dit vooral voor de wat oudere auto's met mechanische teller.


En nog iets....Je hebt op een oudere auto al BPM betaald.
Gaan ze dat bedrag retourneren als ze km heffing invoeren?

Of gaan ze je jaarlijks een heffings korting bij oudere auto' s geven?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
De autobranche staat hier uiteraard achter want met dit kostenmodel wordt een 2e auto een stuk beter betaalbaar. Erg fijn ook voor de parkeerdruk in de steden :fp:
  Bericht 
shootme
Master
hneel schreef:
En natuurlijk is Nederland ook weer het enige land ter wereld waar hierover wordt nagedacht. Het land waar auto rijden toch al het allerduurst is.

Onder een steen geleefd ofzo?
https://www.mobiliteitenverkeer.nl/rekeningrijden.htm

Citaat:
Kilometerheffing Duitsland

Ook de Duitsers willen autogebruik gaan belasten. Dat doen ze alleen heel anders dan bij ons. Een andere vorm van belasten is in Duitsland nog geen uitgemaakte zaak, maar in Berlijn wordt al volop nagedacht over hoe dat zou moeten gebeuren. De Duitse overheid wil met een nieuwe heffing 4 miljard per jaar binnenhalen, waarvan 800 miljoen bij buitenlanders.
Zijn Duitse evenknie kiest voor simpelere oplossingen, zo lijkt het. In Duitsland is vooralsnog sprake van drie systemen: camera’s die kentekens registreren, poortjes boven de snelweg (met kastjes achter de voorruit) en – lekker ouderwets – een vignet zoals dat nu betaald moet worden in Zwitserland.


Toch al lange tijd en heel veel in het nieuws geweest
 Pagina 1 van 8  [ 384 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy