Pagina 5 van 5  [ 213 berichten ]
  Bericht 
Opa TRP
Master
 
Darn, gelijk heb je :[
Zou ie wel snappen dat ik B&W bedoel, met zijn brakke harses :oops:
  Bericht 
Joost J.
Master
Citaat:
Geachte Joost J.,

Op 20 oktober jl. heb ik uw mail ontvangen. Uit uw mail blijkt dat u geërgerd bent over het minimabeleid van de gemeente Groningen. Op basis van het beeld dat geschetst is in de media, kan ik mij uw ergenis voorstellen. Volgens mij is dat beeld echter geen juiste weergave van de werkelijkheid. Graag leg ik u uit hoe het echt zit.
Mensen die langer dan vijf jaar een minimuminkomen ontvangen, kunnen één keer in de acht jaar een vergoeding krijgen voor vervanging van een kapotte koelkast, wasmachine, kooktoestel en tv. Dat heet de witgoedregeling. De witgoedregeling valt onder de Bijzondere Bijstand. Het geld voor de Bijzondere Bijstand ontvangt elke gemeente van het Rijk om minima te helpen bij financiële problemen. Voor het maximumbedrag dat vergoed kan worden, hanteert de gemeente de landelijke Nibudnormen. Het Nibud is het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Onlangs heeft het Nibud de maximale vergoeding voor een tv verhoogd. Omdat de gemeente het Nibud volgt, is deze verhoging ook in Groningen doorgevoerd. Het Nibud geeft richtlijnen voor de kosten van nieuwe, duurzame artikelen. Er worden geen beeldbuistv’s meer geproduceerd, zegt het Nibud, dus wordt een nieuwe tv automatisch een (duurdere) lcd-tv. Groningen is overigens lang niet de enige gemeente die haar vergoedingen baseert op de gegevens van het Nibud: volgens het Nibud doen meer dan 400 gemeenten dat op hoofdlijnen.
Ik hoop dat ik met deze informatie uw bezorgdheid dat de gemeente Groningen een ondoordacht minimabeleid voert, enigszins heb kunnen bijstellen.

Met vriendelijke groet,
Peter Verschuren
wethouder
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Ik heb ook de geachte en U versie gekregen....Toch jammer voor de mensen met de beste en je versie :D..

Maar goed, ik vind het wel te waarderen dat hij reageerd, al is het een standaard bericht zonder inhoud. Hij maakt gewoon het punt dat vrijwel alle gemeenten het doen, maar het bij hem toevallig bij het grote publiek terecht komt. Ik snap het punt ook wel, we maken ons druk om het beleid van groningen, terwijl dit voor een groot deel van het land geldt. We zouden ons dus druk moeten maken om het landelijk beleid...
  Bericht 
Vernederland
Master
 
Ik erger me steeds weer wanneer ik dit bericht zie langskomen. :dood:

Wil de topictitel liefst veranderen in: Minima hebben recht op een trap in hun hol.
  Bericht 
Christafari
Master
Marc 325i Coupe schreef:
We zouden ons dus druk moeten maken om het landelijk beleid...

Dat doe ik ook alleen duurt het even voor we weer mogen stemmen
:(
  Bericht 
Superkoerier!
Master
En dan nog zal er waarschijnlijk niets veranderen. Want denk je nou echt dat die uitkeringstrekkers (van wat voor uitkering dan ook) gaan stemmen op een partij die hun belangen schaadt?

Helder antwoord overigens van die lutser-wethouder. Ik zal mijn oorspronkelijke antwoord in dit topic hier nog eens aan toetsen.

Citaat:
Ik begrijp best dat er gemeentes zijn die minima vergoedingen geven voor bepaalde grote aankopen. Is niet ongebruikelijk maar het is ook zeker niet makkelijk om er aan te geraken. Kan maar een x in de zoveel jaar.

Keuze voor TFT is slechts een keuze voor een technologie. Beeldbuizen staan daarbij op het punt om te gaan verdwijnen.

Op basis van een bepaalde afname per maand valt er vast wel ergens een deal te maken waarmee je de laatste 10 a 15 EUR uit een prijs geperst krijgt. Laat ze die dan verplicht laten afnemen van de gemeente mocht dat echt nodig zijn. En dat hoeft echt geen 40" toestel te zijn. 22" is ook wel genoeg. Bespaar je toch nog weer wat geld.

En zo gun ik de medemensch toch nog wel een beetje levensgenot. Echter, ik vind ook dat het recht op wat dan ook moet komen te vervallen zodra iemand uit het huishouden zich ook maar een beetje gaat misdragen ten opzichte van netto-belastingbetalers. Grote bek opzetten naar iemand die de hele dag hard werkt en netto-belastingbetaald? Uitkering weg. Stelen van een ander. Uitkering weg. etc etc. De partij die daarvoor gaat krijgt mijn stem.


OK, hier heb ik geen rare dingen gezegd. Topic kan gesloten worden. :-)
  Bericht 
egeltjes
Master
Na het antwoord van die wethouder, is mij wel duidelijk wat de motivatie is geweest. En ik heb mijn mening nu wel wat veranderd in positievere richting voor het deze minima-vergoeding.
  Bericht 
944 guy
Master
Dikke onzin dat er geen beeldbuisTV's meer worden geproduceerd, die 450 euro is dus onterecht.
Meer dan bijv een 17 inch beeldbuis verdienen ze echt niet en die kosten ook zeker geen 450 euro. Een jaar of 4 terug kocht ik nog een 70cm beeldbuis voor 200 pleuro, spiksplinternieuw, kleinere TV's heb je nieuw voor <100 euro.
Nogmaals: een TV is beslist een luxe en geen noodzakelijke behoefte. Dus dat ze klakkeloos het nibud volgen geeft idd aan dat nadenken hun vreemd is.
  Bericht 
Harry S
Master
Marc 325i Coupe schreef:
Ik heb ook de geachte en U versie gekregen....


Same here, mooie massa mail........
  Bericht 
sjococo
Pro
 
Ik dacht dat een TV onder bruingoed viel...
  Bericht 
Worf
Master
Klopt. Of je moet de wasmachine als tv gebruiken...
  Bericht 
Opa TRP
Master
 
Hulde, nu een persoonlijke respons:
Citaat:
Over de motie: die werd ingediend bij de behandeling van de gemeenterekening. Het college antwoordde toen dat de rekening geen goed moment was om hierover te beslissen, en dat het college erop terug zou komen voor de begrotingsbehandeling. Duidelijk was dat een meerderheid van de raad het voorstel op zich wel steunde. De motie werd afgestemd omdat de die meerderheid --met het college-- inzag dat de rekening niet het juiste moment was. Het college is vervolgens teruggekomen op de zaak. Eerst (voor de begroting) met een brief dat de normen aangepast zouden worden, en enkele maanden later met een nieuwe brief waarin stond dat de nieuwe normen zouden gaan gelden vanaf 1 april. Op de eerste brief is geen reactie vanuit de raad gekomen. De tweede brief is kort aan de orde geweest in de raadscommissie en oogstte daarin alleen lof. Niemand gaf aan het er niet mee eens te zijn.

Verder: het klopt dat niet het Nibud maar inderdaad de gemeente verantwoordelijk is voor het kiezen van de normen. De verwijzing naar het Nibud is ter verklaring, niet om me daarachter te verschuilen.
Met een tweedehands tv is niets mis. Maar wat is er mis met een regeling waarbij we mensen die vijf jaar of langer op het minimum zitten helpen aan een nieuwe tv, wasmachine, koelkast of kooktoestel als de oude kapot gaat? In het rijke Nederland, waar de koopkracht van de uitkering de afgelopen jaren steeds minder is geworden past zo''n gebaar van solidariteit toch wel? Waarbij men eens in de acht jaar het gebruiksgoed mag vervangen, de noodzaak onderzocht wordt en de strenge bijstandsregels voor inkomen en vermogen gelden.

Het gevaar van fraude bestaat ook bij deze regeling. Dat erken ik. Maar laten we wel wezen: de mate waarin fraudecontrole plaatsvindt bij uitkeringsontvangers is oneindig veel groter dan wanneer het gaat om belastingbetalen. Ook zijn de straffen veel strenger en ligt de drempel van aangifte bij Justitie veel lager. Daarmee vergoeilijk ik uitkeringsfraude niet: integendeel, we steken in de bestrijding ervan ook in Groningen veel energie. Maar om alleen iets extra's te doen als fraude uitgesloten is, dat wil ik niet. En wellicht ter relativering: we verstrekken nog geen 10 tv's per maand, op de 15- 20.000 huishoudens die gebruik kunnen maken van de witgoedregeling.

Vriendelijke groet,

Peter Verschuren


* Als daadwerkelijk niemand in de raad aangaf het er niet mee eens te zijn heeft de oppositie dus lopen slapen. Ik kan het me nauwelijks voorstellen dat er helemaal niemand tegen was.
* Voor het gemak gaat ie niet in op mijn grootste bezwaarpunt: dat 450 euro voor een (lcd-)tv belachelijk veel is.
* Eigenlijk zegt hij op het laatst: fraude is inderdaad mogelijk, maar dat accepteer ik want het is belangrijker dat we gratis lcd-tv's weggeven.

Kort samengevat vind ik het uitermate netjes dat ie serieus blijft reageren, maar het is voor mij een bevestiging dat ik niet thuishoor in een gemeente met zulk bestuursvolk. Zonde van Groningen, wat op zich een prima stad is om te wonen. Helaas wordt de boel verpest door de denkwijze van het college. :schudnee:
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Het laatste punt begrijp ik wel, dat hij niet alleen iets wil doen als fraude onmogelijk is. De goeden moeten dan onder de kwaden lijden en dat is natuurlijk ook geen goede optie. Dat wil jij waarschijnlijk ook niet.

Ik vind het zeker netjes dat hij blijft antwoorden en op veel punten wel in gaat.

Ik ben nog steeds geen voorstander van een bedrag van E450 en vind dat het verschil tussen de hardwerkenden en de lekker thuis uitkering trekkende mensen groter mag zijn. Ik ben het dus niet op alle punten met hem eens, maar dat hoeft ook vast niet...verschillen moeten er ook blijven.
 Pagina 5 van 5  [ 213 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy