Pagina 22 van 23  [ 1113 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
1zwolle schreef:
Agent ontsnapt aan moordaanslag in Zwolse binnenstad, verwarde man hoopte op ‘suicide by cop’
Door Peter Denekamp

9 februari 2024 om 15:30

Brandweerlieden redden Van V. na zijn sprong in het Zwarte Water.Foto: Peter Denekamp
Het gaat al jaren niet goed met Gerrit van V. (44). De man kampt met ernstige psychiatrische stoornissen en is suïcidaal. In december 2022 overgoot hij zichzelf met een brandbare vloeistof op de intensive care van Dimence in Stadshagen. Met gevaar voor eigen leven voorkomen twee verpleegkundigen dat hij zijn kleding in brand kan steken. Van V. belandt op straat en vorig jaar zomer doet hij opnieuw een zelfmoordpoging door in het Zwarte Water te springen. Een paar maanden later komt het tot een climax als hij met een mes een argeloze politieman de keel probeert door te snijden. Van V. hoopte dat de diender hem zou doodschieten.

In de rechtszaal wordt donderdag al snel duidelijk dat het een strafzaak is met alleen maar verliezers. De politieman die de dood in de de ogen zag zit samen met zijn partner en tientallen collega’s op de publieke tribune. Zwijgzaam en met bedrukte gezichten slaan ze gade hoe Gerrit van V. door drie agenten van de parketpolitie de rechtszaal wordt binnengeleid. Met de van poging tot moord verdachte Van V. gaat het niet veel beter. Huilend neemt hij het woord: “Ik heb bijna iemand van het leven beroofd. Ik vind dat verschrikkelijk voor het slachtoffer. Wat ik gedaan heb is onacceptabel.”

Ongedwongen sfeer
Het is tropisch warm in Zwolle op vrijdag 8 september 2023. De Zwolse politieman ziet in de avond Gerrit van V. lopen. Hij is goed op de hoogte van de problematiek rond de man die zijn inkomen bij elkaar schraapt door lege statiegeldflesjes bij elkaar te sprokkelen. Van V. kampt met complexe psychiatrische stoornissen en leeft op straat. De laatste aantekening op zijn strafblad is er in 2006 bijgeschreven. De diender maakt een praatje met Van V. en stapt met een goed gevoel in de politiewagen. Ondanks alles lijkt het goed te gaan met Van V.

De volgende avond heeft de agent opnieuw dienst. In de binnenstad zijn veel mensen op straat die genieten van het warme weer. De agent rijdt met het autoraam omlaag een rondje door het stadscentrum, waar een gezellige en ongedwongen sfeer hangt. Het is voor hem een rustige dienst en hij besluit om via de Sassenstraat naar het stadhuis te rijden om een kopje koffie te drinken. Hij ziet Gerrit van V. en krijgt direct een onheilspellend gevoel. “Ik zag iets vreemds in zijn ogen en sloot snel het raam van de auto,” schrijft hij in zijn slachtofferverklaring, die voorgelezen werd in de rechtbank.

Vlijmscherp afbreekmes
Van V. geeft een klap op de motorkap van de politiewagen en met een vlijmscherp afbreekmes haalt hij uit naar de hals van de agent. Omdat het raam op dat moment al sloot mislukt de moordaanslag. “Kom uit die auto, ik steek je neer!” roept Van V. de diender toe.

De politieman, die amper beseft wat hem overkomen is, herpakt zich razendsnel. De met het mes bewapende Van V. slaat op de vlucht richting de Grote Markt. Volgens eigen zeggen wil hij daar iemand anders verwonden. “Ik hoorde iemand roepen dat ik het mes moest laten vallen,” verklaart Van V. “Het was de agent en hij heeft zichzelf beschermd en omstanders het leven gered door mij te taseren.”

Van V. doet uit de doeken dat hij al langer kampt met suïcidale gedachten. Al geruime tijd overwoog hij ‘suicide by cop’. “Ik was op zoek naar een willekeurige agent of handhaver. Doel 1 was mijn leven en doel 2 het leven van die agent,” aldus Van V.

Zichzelf in brand steken
Bijna een jaar eerder, op 13 november 2022, verbleef Van V. op de high & intensive care van Dimence aan de Eerdenlaan. Hij stapte in het bad van zijn kamer en overgoot zichzelf met een brandbaar ontsmettingsmiddel. Met een aansteker probeerde hij zijn kleding in brand te steken. Medewerkers van Dimence komen de badkamer in en hij roept: “Ga weg, dit wil je niet zien!” Hij vertelt in de rechtbank dat hij de badkamer uitkoos om te voorkomen dat er een flinke brand zou ontstaan. Het lukt twee medewerkers om met gevaar voor eigen leven de aansteker af te pakken.”

Zelfmoordpoging in Zwarte Water
Van V. wordt na het incident op straat gezet. Hij vertelt aan de rechters dat hij toen al riep: “Sluit me op en haal me van straat!” Op zondag 25 juni 2023 ontvangen de hulpdiensten een noodoproep. In het Zwarte Water bij de Holtenbroekerbrug ligt een man. Brandweerduikers gaan in allerijl het water in en redden het leven van de drenkeling. Het blijk Van V. te zijn en die dag wordt er voor hem een plek gezocht waar hij hulp krijgt. In de rechtbank vertelt Van V.: “Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om een agent te doden. Ik wilde eigenlijk onder invloed de gracht ingaan en heb dat al eens eerder gedaan.”

Moordaanslag op agent
De moordaanslag heeft veel indruk gemaakt op de agent en zijn partner. Dat blijkt wanneer zijn slachtofferverklaring wordt voorgelezen in de rechtszaal. “Als agent weet ik, net als mijn familie, dat ik in aanraking kom met geweld en er een risico kleeft aan mijn vak.” Dat het nu anders is, komt volgens hem omdat het als een donderslag bij heldere hemel gebeurde.

Hij had geen enkele reden om op zijn hoede te zijn op de fraaie zomeravond in de Zwolse binnenstad. Zelfs van Van V. leek hij niets te vrezen hebben, omdat hij amper 24 uur eerder een praatje met hem maakte en er geen vuiltje aan de lucht was. “Het onderbuikgevoel toen ik zijn ogen zag waardoor ik het raam sloot, heeft mijn leven gered.” De agent beschrijft dat het heel anders had kunnen aflopen als het raam nog openstond. In de kleine ruimte met autogordel om kon de diender geen kant op.

Hoog risico op herhaling
Deskundigen hebben Van V. onderzocht en concluderen dat hij autisme heeft en verschillende stoornissen. “Het gaat om een zeer complexe psychiatrische problematiek,” aldus de rapporterende psychiater en psycholoog. “Hij kent een lange geschiedenis in de GGZ en dat is inmiddels wel uitgeput.” Ze schatten het risico op herhaling in als hoog en adviseren de rechtbank om tbs met dwangverpleging op te leggen. De reclassering sluit zich bij het advies aan.

“Ik had al bewondering voor agenten en zorgmedewerkers en dat is nog groter geworden,” zegt de officier van justitie als hij begint aan zijn requisitoir. “Wat mij betreft staat vast dat verdachte de agent in de hals wilde steken,” vervolgt hij. “Ik twijfel er niet over dat het gaat om een poging tot moord. Dat blijkt uit de camerabeelden en de woorden van de verdachte passen daar ook bij.”

Justitie eist een gevangenisstraf van 4 jaar en tbs met dwangverpleging. Wat het OM betreft moet Van V. ook 2500 euro smartengeld betalen aan de agent. Advocaat Dick Pieter Poppe wil niet te lang stilstaan bij de feiten, die spreken volgens hem voor zich. “Het gaat hier wel om een schreeuw om hulp, echter rechtvaardigt het helemaal niets.”

Gedwongen tbs-opname
De strafpleiter kan zich vinden in de geëiste tbs met dwangverpleging. “Mijn cliënt wil dat ook en misschien dat hij dan de hulp krijgt die hij nodig heeft,” zegt Poppe. “Ik hoop het voor hem.” De advocaat heeft wel moeite met de vergelding die justitie eist. “Het beste is als hij zo spoedig mogelijk tbs ingaat en niet eerst jaren de gevangenis in.” De advocaat verzoekt de rechtbank om de gevangenisstraf te beperken tot het voorarrest. Van V. zit inmiddels meer dan 150 dagen opgesloten op een psychiatrische afdeling van het huis van bewaring.

Van V. krijgt het laatste woord in de rechtbank: “Het is niet terug te draaien of goed te maken wat ik gedaan heb,” zegt Van V., die laat weten geen bezwaar te hebben tegen gedwongen opname in een tbs-kliniek. “Ik wil dat de maatschappij veilig is. Ik heb de hoop voor mezelf al lang opgegeven, vandaar dat er inmiddels al een euthanasieverzoek loopt.” Van V. heeft in zijn cel een brief geschreven aan de agent en deze tijdens de zitting overhandigd aan de woordvoerder van de politieman.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Denk jij aan zelfdoding? Neem 24/7 gratis en anoniem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via 0800-113 of chat op de website van 113-Zelfmoordpreventie.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
rtvnh schreef:
Verwarde vrouw (31) uit Enkhuizen overleden na aanrijding door auto
16 februari 2024, 10.16 uur · Aangepast 16 februari 2024, 13.26 uur · Door NH Nieuws/WEEFF

Een 31-jarige vrouw is vanmorgen overleden door een aanrijding met een auto bij een kruispunt in Enkhuizen. Dat meldt de politie. Het onderzoek is afgerond en daaruit blijkt dat het om een noodlottig ongeval gaat.

Het ongeluk gebeurde vrijdagochtend rond 4.15 uur op de N505 in Enkhuizen. Op een oversteekpunt met verkeerslichten werd een 31-jarige vrouw uit de stad aangereden door een auto.

Volgens de politie liep de 31-jarige vrouw met ‘onbegrijpelijk gedrag’ over de weg, waarna ze werd aangereden door de auto en ter plekke overleed. De politie gaat ervan uit dat de automobilist het ongeluk niet kon voorkomen.

De weg was enige uren afgesloten voor sporenonderzoek. De politie spreekt nu van een 'noodlottig ongeval'. De bestuurder is erg geschrokken. "Het is traumatisch voor iedereen”, aldus een woordvoerder.
  Bericht 
no justice
Master
Verwarde vrouw houdt hulpdiensten bezig in Soest
16 februari 2024 om 12:23 Overig

SOEST In de nacht van donderdag op vrijdag zijn hulpdiensten massaal ingezet op de Weegbreestraat om een verwarde vrouw veilig uit haar driehoog flatwoning te krijgen. Na langdurige pogingen daartoe slaagde de politie erin de gebarricadeerde woning binnen te gaan en de bewoonster aan de ambulancedienst over te dragen.

Omdat de situatie zich ernstig liet aanzien werd niet alleen de hulp van brandweer Soest ingeroepen, maar ook van het quick response team, gevormd door personeel van de korpsen Utrecht, Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein en Leersum, en een hoogtereddingsteam. Zij troffen maatregelen zodat bij eventueel escaleren van de situatie direct ingegrepen kon worden, Er werden onder meer springkussens klaargezet.

Die waren uiteindelijk niet nodig. De bewoonster kon zonder verdere inzet naar buiten worden gehaald.


En door........ :honger: :honger: :honger: :biertje:
  Bericht 
no justice
Master
nrc schreef:
Een verward persoon op het spoor? ‘Dat gebeurt bíjna elke dag’

Geweld in de trein NRC sprak met 22 NS’ers over „agressie-incidenten” tijdens hun werk. De rode draad? Ze hebben „een fantastische baan”, maar vinden dat zwartrijders moeten worden aangepakt.
Auteurs
Hugo Logtenberg
Gepubliceerd op
18 februari 2024 om 21:24

Alles en iedereen op spoor 2 van station Hoorn is gereed om te vertrekken, maar de intercity blijft staan. Het is vrijdagmiddag, 17.33 uur. Even verderop, op het spoor, zit een vrouw. In de verte klinken politiesirenes. Kort daarna rennen agenten de rails op. Omstanders kijken naar hoe de zichtbaar verwarde jonge vrouw uiteindelijk aan armen en benen wordt opgetild en afgevoerd. In de reis-app van de NS staat dan al een rood uitroepteken boven de verstreken vertrektijd: „Dit reisadvies vervalt.”

Langzaam loopt de intercity leeg. Op het drukke perron klinkt gevloek. „We kunnen nu toch gaan rijden?!”, zegt een reiziger op hoge toon tegen de machinist. „Sorry, maar deze trein vertrekt niet meer”, is zijn rustige antwoord. Geïrriteerd verdwijnt de man in de menigte. Edwin, zoals de ervaren treinbestuurder heet, blijft voorkomend te midden van de hectiek. Gevraagd naar de verbale uithaal van de reiziger, zegt hij: „Dit gebeurt iedere dag.” En een verward persoon op het spoor? „Dat gebeurt bíjna elke dag.”

Het zijn dit soort gebeurtenissen waar de NS afgelopen week op doelde bij de bekendmaking van het toegenomen aantal „agressie-incidenten”. In 2023 steeg het aantal meldingen door NS-personeel opnieuw, naar 1.042 incidenten. Een toename van 77 (8 procent) ten opzichte van 2022. „Het gaat dan om fysieke en verbale agressie in de A-categorie”, aldus de spoorwegorganisatie. Ofwel: de „ernstigste incidenten”. Pesterijen, het ongevraagd filmen van conducteurs of roken in de trein vallen in de B-categorie. Een nadere toelichting wil NS niet geven.

Veel van hun conducteurs en machinisten wel, zo blijkt als NRC vrijdag, zaterdag en zondag op verschillende treinen springt in de Randstedelijke provincies, waar het gros van de incidenten plaatsvindt. Op perrons, in treincoupés of buiten het zicht van een stationscamera vertelt het spoorpersoneel over zijn dagelijkse ervaringen. „Het is belangrijk dat we het hier wél met elkaar over hebben.”

Ingrijpen of negeren
Eerder op de dag heeft een vrouwelijke machinist op het traject Enkhuizen-Amsterdam verteld over een incident dat haar loopbaan een andere wending gaf. In coronatijd zat ze met een collega in een uitgestorven stoptrein vanaf Utrecht toen ze opeens iemand onbedaarlijk hoorde gillen. Een jonge vrouw bleek te worden gewurgd door een man. Uiteindelijk wisten de twee conducteurs de woeste man los te wrikken van de vrouw. „Hoewel ze een coltrui droeg, stonden de vingerafdrukken in haar nek.” Ze slikt. „Tegen alle coronaprotocollen in heb ik haar bij de overdracht aan de politie een knuffel gegeven.”

De ongekende agressie zette haar aan het denken en droeg er aan bij dat ze „naar voren” wilde: vaktaal voor de werkplek van een machinist, in de cockpit van de trein. De overstap bracht haar waar ze op hoopte, vertelt ze: de dynamiek die hoort bij het werken op het spoor, maar zonder veel confrontaties met respectloze reizigers. „Een fantastische baan.” Een loftuiting waar overigens bijna alle NS’ers met wie NRC sprak zich bij aansluiten.

Ik word niet betaald om te gaan lopen rollen met mensen. Ik wil zelf ook veilig thuiskomen
Frits (44) — NS-conducteur
Al even eensgezind zijn ze over de achtergrond van de overlastgevers. Veruit de meeste van hen zijn zwartrijders. Het idee dat het lastig is om zonder geldig vervoersbewijs de tourniquets te passeren, lachen ze weg. „Welnee.” Alleen al op station Hoorn, vertelt een van hen, werden de poortjes lange tijd tientallen keren per dag „geforceerd”: met kracht opengetrapt. En als dat niet gebeurt, lopen de zwartrijders simpelweg achter andere reizigers aan door de toegangspoorten – waarmee het probleem zich verplaatst naar de perrons en de treinen. Bij de kaartcontrole staat het personeel vervolgens voor het dilemma: bekeuren of niet? Ingrijpen of negeren?

Razendsnel situaties inschatten
„Dat ligt helemaal aan de situatie”, zegt Frits (44). Ondanks zijn vele dienstjaren als conducteur ervaart hij weinig problemen, vertelt hij op station Amsterdam Sloterdijk. Zijn uitgangspunt: „Ik wil zelf ook veilig thuiskomen.” Dat betekent in de praktijk dat hij razendsnel situaties inschat en keuzes maakt bij het controleren van vervoersbewijzen. „Ik word niet betaald door de NS om te gaan lopen rollen met mensen.”

Hij kijkt op zijn horloge, stapt weer in en zegt net voor de deuren sluiten: „Als je zo in het leven staat, is dit vak goed te doen.” Hij knipoogt. En weg is de trein.

Niet iedereen verkiest die opstelling. „Tegenwoordig draait alles om service”, zegt een conducteur op zaterdagavond met een vies gezicht. De intercity is op weg naar Lelystad. „Toen ik bijna dertig jaar geleden begon bij de NS, draaide het vooral om kaartcontrole. En terecht. Dit bedrijf draait toch niet op lucht?” Die tijd is geweest. „Ik denk dat ze me nu niet eens meer aan zouden nemen. Ze houden niet van mensen met een bekkie.”


Het is zaterdagavond even na tien uur als een andere conducteur op het traject Amsterdam-Almere in de eerste klas een man ontwaart die uitgeteld over de stoelen hangt. „Goedenavond! Zou ik uw vervoersbewijs mogen zien?” De man in trainingspak schrikt op. Hij heeft geen kaartje. Ook geen identiteitsbewijs, trouwens. Geroutineerd grijpt de vrouwelijke conducteur haar portofoon en zegt tegen de machinist: „Zou jij Almere voor mij op kunnen roepen?”

In de coupé volgen medereizigers in spanning hoe het zal aflopen. Vriendelijk maar gedecideerd vertelt de conducteur de reiziger dat hij op het eerstvolgende station de trein moet verlaten. De man lijkt onder invloed, staat op en grijpt zich vast aan een stoel. Hij is een kop groter dan zij. Toch weet ze de man in Almere vakkundig naar buiten te praten terwijl ze een ruime armlengte afstand van hem houdt. Eenmaal op het perron maakt de man aanstalten om weg te lopen. Subtiel dirigeert ze hem een hoek in. Een paar minuten later nemen twee geüniformeerde medewerkers van de NS-afdeling Service en Veiligheid de man mee. Ze draait zich om, blaast op haar fluit en sluit de deuren. Zonder noemenswaardige vertraging verdwijnt de intercity in het donker.

Het zijn dit soort voorvallen die de flinterdunne lijn vormen tussen de dynamiek en de gevaren van hun vak, zeggen de 22 conducteurs en machinisten die NRC sprak. Ongeveer eenzelfde aantal wilde niet praten („Dat zijn de instructies”).


‘Er ligt hier een straatpizza’
De rode draad in alle verhalen: ze doen hun werk doorgaans met veel plezier, maar de groep zwartrijders vormt in toenemende mate een probleem dat moet worden aangepakt. „De spanning loopt op. Dat vóél je.” De late trein van Zwolle naar Amsterdam vormt daarvan zaterdagavond het bewijs. Een coupé is veranderd in een nachtkroeg na sluitingstijd. Dronken jongeren zorgen voor overlast. In een hoek heeft iemand overgegeven. In NS-jargon: „Er ligt hier een straatpizza.”

Behalve verwarde personen, daklozen en asielzoekers – „Sommigen hebben overal schijt aan want hebben toch niets te verliezen” – gaat het vaak om groepjes jongeren, al dan niet onder invloed van drank of drugs. Zo schrijven twee conducteurs zaterdagavond alleen al tijdens een rit op het traject Zwolle-Lelystad zes boetes uit. Een betrokkene: „Allemaal jongeren.”

Een van de oplossingen is volgens de NS „het verbeteren van de informatiepositie” van hun medewerkers in de frontlinie. Zo moeten ze toegang krijgen tot vertrouwelijke persoonsgegevens om zo zelf iemands identiteit te kunnen vaststellen, waarvoor ze dan niet langer afhankelijk zijn van de politie. Volgens vakbond FNV is het wachten op actie van demissionair minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz (VVD). „Regel dit nou eens”, zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.

De meest gehoorde oplossing onder het personeel: scherpere toegangscontroles. „Zet op de grote stations beveiliging bij de tourniquets”, zegt een jonge conducteur zondag rond het middaguur op Utrecht Centraal. Hij wijst naar de rij poorten over de volle breedte van de stationshal. „Ga daar maar eens kijken. Binnen vijf minuten zul je de eerste zwartrijders erdoorheen zien glippen.” Zijn vuistregel blijkt ook op een rustige zondag in de voorjaarsvakantie te kloppen.


:honger:
  Bericht 
regiorunner
Master
Jaja pappen en nathouden en vooral niet optreden begint zich nu te wreken. :cry:
  Bericht 
no justice
Master
westlanders schreef:
Verwarde man op het Hoekse strand
Geplaatst door Westlanders.nu op 24-02-2024 14:00 - Gewijzigd op 24-02-2024 16:50


Hoek van Holland 24.02.2024 - De politie kreeg zaterdagochtend 24 februari melding dat op het strand iemand onwel was aangetroffen.

Daarvoor zijn politie en een ambulance ter plaatse gegaan.

Volgens één van de agenten escaleerde de situatie, omdat de patiënt plots agressief werd en meerdere keren een gevechtshouding aannam. Hij was zelfs de ambulance uitgesprongen. Derhalve maakten de hulpdiensten zich ernstige zorgen over zijn gezondheid. De man werd eerst in de boeien geslagen.

Samen met de ambulancepersoneel hebben agenten de man uiteindelijk de hulp kunnen bieden die hij nodig had. Door zijn vermoedelijke gebruik van verdovende middelen werd hij agressief tegen hen en de ambulancedienst. De man is onder dwang meegenomen naar het ziekenhuis.


Patient ook :lol: :honger:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Hardnieuws schreef:
Arrestatieteam ingezet voor persoon met verward gedrag

Donderdagavond 29 februari rond 20.15 uur zijn de hulpdiensten ingezet aan de Amberhout in Zaandam.

Meerdere hulpverleners werden ingezet vanwege een persoon met verward gedrag in een flatwoning. De brandweer stond met een reddingskussen klaar bij het gebouw. Vanwege het gevaar werd de Dienst Speciale Interventies (DSI) ingezet.

De persoon is door de DSI uit de woning gehaald. Voor de persoon zal de juiste zorg geregeld gaan worden.

  Bericht 
Abel1
Master
Dus je moet eerst verward gedrag vertonen, wat inzet van dsi rechtvaardigt om eindelijk om die te lange wachtlijsten te komen en eindelijk de hulp te krijgen waar je waarschijnlijk al jaren om roept.
  Bericht 
no justice
Master
Dat heb je goed gezien Abel. Je moet van onze roverheid zo lang mogelijk zelfstandig thuiswonen. Als je geluk hebt krijg je wat hulp van een poh of ambulante begeleiding maar vaak ook niet. Zoek het zelf maar uit is het motto van onze beleidsmakers. Met alle gevolgen van dien. Goed geregeld toch? :[
  Bericht 
no justice
Master
nieuws.nl schreef:
Arrestatieteam ingezet voor verwarde vrouw die op het dak zit
Door: Redactie Datum: 29 februari 2024 22:43 Laatste update: 29-02-2024 22:43

Het arrestatieteam van de politie is vanmiddag enige tijd aanwezig geweest bij een woning aan de Ericasestraat op Erica.

Een verwarde vrouw was nog om onbekende reden het dak op gegaan en wilde daar niet meer vanaf komen. De politie besloot daarop het arrestatieteam ter plaatse te laten komen.

Zij kwamen met een onderhandelaar naar de woning toe en hebben de vrouw uiteindelijk heelhuids naar beneden kunnen krijgen.

De politie heeft de vrouw samen met een psycholance opgevangen en zorgen dat de vrouw passende zorg gaat krijgen.


:woop: :honger:
  Bericht 
bruintje beer
Master
-neuriet Peter Koelewijn in z'n hoofd-
  Bericht 
no justice
Master
Verwarde man met steekwond in zijn nek aangetroffen in Den Bosch
za 2 mrt, 10:03 112 354 keer gelezen
De hulpdiensten hebben vanochtend rond 08.15 uur langs het water bij de Zuidwal in Den Bosch een gewonde en verwarde man aangetroffen. De man is met een steekwond in zijn nek afgevoerd naar het ziekenhuis.

De man bevond zich op een smalle strook naast de vestingwal. Hij was kletsnat en niet aanspreekbaar. De politie vermoedt dat de man in een psychose verkeert. Zijn broer had de hulpdiensten gealarmeerd. De politie tast nog in het duister over de toedracht van zijn verwondingen.



:honger:
  Bericht 
no justice
Master
nhd schreef:
Werken in de geestelijke gezondheidszorg: Erva (24) werd gevraagd of ze haar hoofddoek af wilde doen. ’Dit gaat over mijn grens heen’

Tjarda Kuyt
Vandaag om 11:23
ZAANDAM
Gevraagd worden je hoofddoek af te doen bij huisbezoeken omdat sommige cliënten het aanstootgevend vinden. Het overkwam de Zaandamse Erva Karaduman (24) tijdens een sollicitatie bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. Kunnen cliënten zulke eisen stellen? En moet een werkgever daarin meegaan? „Mijn hoofddoek zegt niets over mijn expertise en vaardigheden.”
’Diepbedroevend’, noemt Erva Karaduman (24) haar ervaring op LinkedIn. „In 2024 het verzoek om mijn hoofddoek af te doen als hulpverlener, tijdens gezinsbezoeken!”
De studente uit Zaandam is op zoek naar een bijbaan voor drie dagen in de week. Via Indeed kwam ze bij een vacature terecht voor een ’gedreven orthopedagoog of pedagoog’, bij een zorgbureau dat zich ontfermt over jongeren met psychiatrische problematiek.
„Ik probeer het gewoon, dacht ik”, blikt ze terug. Karaduman werd al snel teruggebeld voor een sollicitatiegesprek. Het leek de goede kant op te gaan, totdat ze een opvallend verzoek kreeg. „Of ik bereid was mijn hoofddoek af te doen bij bepaalde gezinnen. Ik was verbijsterd, dat gaat over mijn grens en daar sta ik niet voor open.”
De Zaandamse werkte eerder in het speciaal voortgezet onderwijs met kinderen met autisme, licht verstandelijke beperkingen en het downsyndroom. „Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn hoofddoek. Niet qua veiligheid en ik ben er nooit slecht door behandeld. Mijn vaardigheden en expertise blijven hetzelfde”, legde ze uit tijdens de sollicitatie.
Ze gaf haar beschikbaarheid door, waar de leidinggevende positief over was, en ze planden een vervolgafspraak.

Afgezegd
Een dag voor het tweede gesprek kreeg Karaduman te horen dat het gesprek niet doorging.
„Na intern overleg was gebleken dat ze écht op zoek waren naar iemand voor de dinsdag en donderdag, en op die donderdag kan ik vanwege mijn studie niet werken. Het kwam helemaal niet oprecht over. Ze liet het op het laatste moment weten en heeft vooraf niets gezegd over een intern overleg.”
De Zaandamse schrijft een boze mail terug, die ze later op Linkedin plaatst. Ze geeft aan zich niet welkom te voelen door de toon van het eerste gesprek en de mail. Vooral het verzoek om haar hoofddoek af te doen steekt. „Het antwoord dat ik daarop terugkreeg, vond ik nog absurder. Mijn aannames zouden voorbarig zijn en nergens op gebaseerd.”
„Het ergste vind ik nog dat dit mijn ervaring moet zijn tijdens mijn eerste, echte sollicitatiegesprek. Ik slaap zo slecht de afgelopen twee dagen”, vertelt de studente geëmotioneerd. „Mijn hoofddoek zegt niets over mijn expertise en vaardigheden. Alleen iets over mijn identiteit, mijn geloof. Het komt nu over alsof ik niet goed genoeg ben. Je hoort weleens over kansenongelijkheid, maar als je het zelf meemaakt komt het nog drie keer harder aan.”

De leidinggevende van het zorgbureau stelt in de mail dat ze van tevoren heeft gevraagd aan cliënten of zij bezwaar zouden hebben tegen een hulpverlener met hoofddoek. „Er zijn jongeren die daar niet voor open staan, dus daar zou je niet kunnen werken. Dit ligt besloten in hun zwart-witdenken en vaak de onbekendheid en ik kan dit helaas niet veranderen.”
Spanningsveld
Het komt vaker voor dat zorginstanties in zo’n spagaat terechtkomen. Parnassia Groep is de grootste GGZ-aanbieder in Noord-Holland met vijftig locaties.
„We hebben hier heel veel mee te maken. Cliënten die aanstoot nemen aan een hoofddoek, maar ook andere redenen die geen culturele grondslag hebben. Of het missen van een klik. Het blijft een spanningsveld tussen de cliënt en behandelaar”, meldt de woordvoerder.
Het bedrijf telt zo’n 14.000 medewerkers, die een divers bestand vormen. „Als zoiets voorkomt wordt in samenspraak gezocht naar een passende oplossing. Soms wordt er een andere collega ingezet, die beter bij de betreffende cliënt past.”
Voor dit soort kwesties worden binnen het bedrijf vanuit ’PG inclusief’ trainingen gegeven. Hierbij leren personeelsleden ’cultureel sensitief’ te handelen. „Dat gaat onder meer om begrip tonen voor elkaars achtergrond, zonder een oordeel te vormen.”
De instelling waar Karaduman solliciteerde, sluit zich aan bij de reactie van Parnassia, en zegt eveneens gezocht te hebben naar een passende oplossing. Maar de sollicitante bleek niet beschikbaar voor de donderdag vanwege haar studie, en daarom werd ze niet aangenomen.
Ongepast
Een andere zorginstelling uit Zaandam die zorg levert in de jeugdhulpverlening en GGZ vindt het verzoek ’ongepast en discriminerend’. „Als een cliënt dit zou aangeven, vragen wij waar dit vandaan komt. Daarna zouden we in overleg gaan met het team. De conclusie zou kunnen zijn dat de cliënt elders zorg moet gaan zoeken.”
De organisatie wil een afspiegeling van de samenleving te vormen, net zoals hun cliënten. „Wij hebben meerdere medewerkers in dienst die een hoofddoek dragen.”
„Het komt wel eens voor dat een Koerdische cliënt liever geen Turkse hulpverlener ontvangt, maar dat is op politiek niveau. Wij hebben niet te maken met verzoeken over huidskleur of geloofsovertuiging. Hier werken gespecialiseerde mensen die allemaal goede zorg kunnen bieden, dat is iets wat cliënten ook moeten begrijpen. Als je gaat toegeven aan een cliënt die geen hulpverlener met hoofddoek wil, creëer je een probleem voor de organisatie. Dan kan je dus niet iedereen inzetten.”

Bezwaar
Zorgcoördinator Kim Geugjes van Edulife noemt het verzoek ’wel erg heftig’. De Purmerendse organisatie levert zorg aan volwassenen, ouderen en jongeren met een beperking.
Geugjes zou zo’n vraag nooit stellen en heeft een dergelijk verzoek ook nog nooit vanuit cliënten meegemaakt. „Iemand heeft het recht een hoofddoek te dragen. Het is geen normale vraag om die af te doen. Wij waarderen het juist, want het zorgt voor herkenning bij cliënten.”
„Ik kan me voorstellen dat het bij thuiszorg misschien anders ligt, dan kom je in de persoonlijke ruimte. Vooral bij ouderen die nog ouderwets denken. Als zij zorg weigeren van iemand met een hoofddoek, wat doe je er dan tegen?”
Edulife kijkt vooral of het klikt tussen de cliënt en hulpverlener, schetst Geugjes. „Als dat niet zo is, dan kijk je of een andere hulpverlener beter past. Maar dat heeft niets met een hoofddoek te maken.”
Reactie Bureau Discriminatiezaken
Overheden mogen medewerkers verbieden een hoofddoek te dragen, mits zij hetzelfde beleid voeren over kruisjes en keppeltjes. Dat geldt dus niet voor particuliere zorginstellingen.
Erik Schaap, coördinator bij Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek-Waterland:. „Cliënten hebben het maar te accepteren als ze worden geholpen door iemand die een hoofddoek draagt. Het gaat erom dat iemand goede zorg levert. Het kan niet dat je als werkgever op een mogelijke trigger probeert te anticiperen.”


tja, lastig. Er zullen clienten zijn die het prima vinden maar er zijn er zeker ook een hoop die het niet willen. Ik vind sowieso een hoofddoek in Nederland onzin maargoed........
  Bericht 
maarten28
Master
Een Koerd mag een Turk weigeren maar een Nederlander mag geen Turk weigeren? Hmm.
  Bericht 
Abel1
Master
no justice schreef:
„Cliënten hebben het maar te accepteren


Dit vind ik dus nergens op slaan, je clienten zijn je klanten, en die hebben bepaalde wensen, bied aan wat gevraagd word, en ga anders geen bedrijf beginnen. ik hoef hier ook niet iemand met een hoofddoek, ik heb daar minder goeie ervaringen mee, je hoeft maar wat te zeggen van gedrag, en het is meteen rascisme, nou daar heb ik geen zin in.
  Bericht 
no justice
Master
‘Verwarde Man’ Jeroen wil begrip kweken voor mensen met psychoses: ‘Politie pakt zaken nu anders aan’

Jeroen Zwaal viel zelf meerdere keren ten prooi aan een psychose. Nu probeert hij met behulp van moderne techniek meer begrip te kweken voor de aandoening. En dat slaat aan. ,,Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen”, zegt de Arnhemmer.
Remco Kock 03-03-24, 09:13

,,Ongelooflijk dat het zo’n succesverhaal is geworden”, zegt Zwaal – Virtual Reality-bril in de hand – in zijn kunstenaarsruimte in popcentrum Jacobiberg op de grens van Arnhem en Oosterbeek. ,,Ik tour nu al zeven jaar met de workshop De Verwarde Man.”

Zwaal is 49, maar oogt tien jaar jonger. Tussen zijn 18de en 37ste had hij vijf psychoses. Nadat de KRO hem in 2016 daarover interviewde als ervaringsdeskundige, werd hij gekoppeld aan een bijzonder project. ,,De KRO wilde experimenteren met virtual reality. Ze vonden mijn verhaal geschikt. Ik belandde in een team van vijftien mensen, dat mijn psychoses omzette in een VR-ervaring.”
Nadat de animatie in een app werd gegoten, vroeg Zwaal of hij de VR-video mocht gebruiken om workshops te geven. ,,Met de VR-bril ervaren mensen wat het is om een psychose door te maken. Ik wil dat psychoses beter begrepen worden. Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen. Komt ook door de media. Die berichten over levensgevaarlijke verwarde personen, zoals de schutter in Rotterdam.”
Psychoses, vindt hij, worden te veel bestempeld als een neurologische stoornis. ,,Een psychose is een waan, een staat van bewustzijn die is losgezongen van de werkelijkheid. Problematisch is dat er wordt gedaan of het een ziekte is, die met pillen te bestrijden valt.”

Je moet mensen niet dragen, maar leren lopen. Zoek het onderliggende trauma. Betrek de omgeving erbij
-Jeroen Zwaal

,,Voor mij zijn psychoses meer als dromen. Dromen bevatten boodschappen, afkomstig uit het onderbewuste. Ze hebben een functie, net als psychoses, die vaak een reactie op een onderliggend trauma zijn. Als de daaruit voortkomende stress te veel wordt, kun je in een psychose schieten. De psychose is een vlucht, creëert een alternatieve werkelijkheid, die je beschermt voor de te heftige pijn van het trauma.”
Hij laat een zelfgemaakt abstract kunstwerk zien, waarbij iemand ‘als het ware een tweede hoofd erbij heeft: de psychose’. Dan, over zijn eigen leven: ,,Na de veel te vroege dood van mijn moeder bezorgde mijn vader, die zelf ook een moeilijke jeugd heeft gehad, mij een trauma. Door triggers uitte dat trauma zich in psychoses. Aan dat trauma is lang niks gedaan. Alsof je je hand op een hete kachel legt en daarna de blaar gaat behandelen, terwijl je die kachel lager moet krijgen om nieuwe blaren te voorkomen.”

‘Niet de deur inrammen en iemand meenemen’
,,Ik geef nog steeds veel workshops. Bijvoorbeeld bij de politie. Helaas word ik zelden gevraagd door GGZ-instellingen. Ik zou graag dingen veranderen. Nu krijgen mensen met psychoses vooral pillen. Vervolgens worden ze ontlast, hoeven niet meer te werken. Gevolg: mensen raken geïsoleerd, wat nieuwe psychoses in de hand werkt.”
,,Je moet mensen niet dragen, maar leren lopen. Zoek het onderliggende trauma. Betrek de omgeving erbij. Die is belangrijk, als bron van informatie. Maar ook om psychoses te voorkomen: als je met anderen kunt praten, verkleint het risico dat je overkookt.”
Hij hamert op het belang van menselijk contact. ,,De politie pakt, mede door mijn workshops, de omgang met verwarde personen anders aan. Niet de deur in rammen en iemand meenemen. Natuurlijk moet je op je hoede zijn voor gevaar, maar de politie probeert nu eerst contact te maken met verwarde personen. Wees mens, de ander is verward, maar voelt wat je intenties zijn.”

‘Steden zijn steeds meer een snelkookpan’
,,Psychoses zitten niet puur in het individu, maar in onze maatschappij. Steden zijn vanwege de drukte, stress en het verdwijnen van menselijk contact steeds meer een snelkookpan. Als je in de natuur woont, loop je veel minder kans op een psychose. Mensen die psychoses krijgen, zijn gevoelig, creatief. Ik beschouw ze als de kanaries in de kolenmijn. Psychoses zijn een signaal dat we de maatschappij moeten verbeteren, anders moeten leven.”
Zwaal toont een foto. ,,Genomen in mijn isoleercel, waar ik met een krijtje op de deur tekende. Op de tekening zie je mij, met mijn dochtertje aan de hand. Dat was tijdens mijn laatste psychose mijn toekomstbeeld... Later gaf mijn dochter een spreekbeurt op school over psychoses, met mij erbij.”
,,Het zou kunnen dat zij ook psychosegevoelig is. Toch ben ik niet bang dat het haar overkomt, omdat wij thuis een veilige sfeer creëren. Zelf vrees ik niet meer voor een psychose, omdat ik van mijn trauma af ben.”

Wat is een psychose?
Bij een psychose beleef je de wereld anders. Meestal als vreemd en eng. Je hoort, ziet of denkt dingen die anderen niet horen, zien of denken.
Mensen vertellen na een psychose vaak dat het leek op een droom of nachtmerrie, terwijl ze wakker waren. Een psychose duurt meestal een paar dagen tot een paar maanden. De eerste keer is het vaakst bij jonge mensen tussen 18 en 25 jaar.
Bij een psychose kun je bijvoorbeeld stemmen horen en hallucinaties krijgen. Je ziet, ruikt of proeft dingen die er niet zijn. De ervaring is voor jou echt. Je denkt warrig, en hebt moeite om te zeggen wat je bedoelt. Je begrijpt andere mensen niet of vertrouwt ze niet meer.
Bij een psychose is een snelle behandeling belangrijk.
Bron: thuisarts.nl


Hmm interessant. Echter komt niet elke psychose door een trauma. Ik kan een eind mee gaan met deze Jeroen maar als wij zouden stoppem met medicatie dan ehhh zijn er 32 verwarde mensen bij op straat.
  Bericht 
no justice
Master
Verwarde vrouw (66) sticht brand op gesloten GGZ-afdeling in Assen. 'Enorme blunder dat zij aansteker had'
Abel de Kam • Vandaag, 16:30 • Assen

De vrouw werd op 19 december 2022 opgenomen op de gesloten GGZ-afdeling in Assen. Haar familie sloeg een dag eerder al alarm bij de crisisdienst, maar vanwege ruimtegebrek werd zij weer naar huis gestuurd. De dag daarop haalde de politie haar thuis op nadat zij dreigde het trapportaal van haar woning in brand te steken. De verdachte verkeerde destijds in een psychose.

Brand op Intensive Care
Op de High Intensive Care-unit (HIC) stichtte zij alsnog brand. Bij de politie verklaarde zij een dag later dat ze boos was vanwege het rookverbod op de locatie. Tijdens de zitting in de rechtbank van Assen kan ze zich daar niets meer van herinneren. Via haar tolk probeert ze duidelijk te maken dat de brand een ongeluk was.
„Door mijn medicatie werd ik slaperig, en ben ik met een aangestoken sigaret in mijn hand flauwgevallen”, zegt de verdachte. De brandweer bestrijdt haar lezing: volgens het onderzoek dat in de kamer van de vrouw werd gedaan heeft zij haar matras op twee plaatsen zelf aangestoken.

Gedwongen opname
De vrouw zat na haar arrestatie op 20 december 2022 lange tijd vast. Op 13 september 2023 werd haar hechtenis geschorst, waarop ze terugkeerde naar de HIC in Assen. Daar wordt ze op dit moment verplicht behandeld. De officier van justitie vindt dat de vrouw door haar psychose maar ten dele verantwoordelijk gehouden kan worden voor haar handelen.
Hij eist daarom een jaar gevangenisstraf, waarvan de verdachte al 268 dagen heeft vastgezeten. Dat voorarrest is wat hem betreft haar onvoorwaardelijke straf geweest, de vrouw hoeft van hem niet terug naar de gevangenis. „De overgebleven 97 dagen gelden als waarschuwing.” Hij eist een proeftijd van drie jaar. „Als stok achter de deur.”

Ontoerekeningsvatbaar
Volgens advocaat Ersen Albayrak heeft zo’n stok achter de deur geen zin. „Ik betwijfel of mijn cliënt in staat is te beseffen wat zo’n straf inhoudt.” Volgens hem was de vrouw volledig ontoerekeningsvatbaar ten tijde van het incident. Dat ze schuldig is betwist hij niet. „Ondanks haar verklaringen vandaag kan het bijna niet anders dan dat zij verantwoordelijk is voor de brandstichting.”
Dat de vrouw in staat is geweest om haar bed in brand te steken verwijt Albayrak de medewerkers van de GGZ-instelling. „Het is een blunder van jewelste van de GGZ dat zij over een aansteker kon beschikken.”
De rechtbank doet over twee weken uitspraak.


Inderdaad een blunder van de GGZ. Maarja fouilleren is ook niet dagelijkse standaard.
  Bericht 
no justice
Master
Nos schreef:
'Getraumatiseerd en opgesloten': zorg voor psychiatrische jongeren voldoet niet

De zorg voor jongeren met zeer complexe psychiatrische problemen schiet tekort. Het gaat om de zogenoemde Zikos-afdelingen (Zeer Intensieve Kortdurende Observatie en Stabilisatie). De inspectie bezocht de afdelingen na verontrustende signalen en trok harde conclusies. Een van de twee Zikos-instellingen stelde daarop een opnamestop in.

Op de Zikos-afdelingen zitten jongeren van 12 tot 18 jaar met complexe gedragsproblemen die een acute psychiatrische crisis hebben.

Extreem isolement
Ervaringsdeskundige Jason Bhugwandass, die zich al jaren inzet voor hervormingen in de gesloten jeugdzorg, sprak op eigen initiatief met 50 jongeren die op een Zikos-afdeling hebben gezeten. De jongeren spreken van een extreem isolement, waarbij ze dagelijks gemiddeld meer dan twintig uur zijn afgezonderd. Ze zeggen dat ze soms hardhandig in bedwang worden gehouden.

Hun eigen spullen moeten worden "terugverdiend" en ze krijgen te maken met vernederingen. De sfeer wordt omschreven als "kil". Jongeren zeggen geen behandeling te krijgen voor hun trauma, terwijl daar wel behoefte aan is.

"Kinderen worden vooral opgesloten", zegt Bhugwandass. "En als ze eruit komen, dan zijn ze nog verder getraumatiseerd."

De destijds 15-jarige Femke was getraumatiseerd, en zwaar suïcidaal. In 2020 werd zij opgenomen in een Zikos-afdeling in Zetten:


1:08'Het moment dat je op die kamer bent, stort je wereld in'
Op basis van de bevindingen deed de inspectie een onaangekondigd bezoek en concludeerde dat er "onvoldoende kwaliteit van zorg" is en "onvoldoende begeleiding op maat". De Zikos-afdeling van Stichting Pactum in Zetten stelde een opnamestop in; er worden geen nieuwe patiënten toegelaten. Stichting iHUB in Harreveld heeft een van de twee Zikos-teams ontbonden.

De afdelingen hebben in totaal achttien plekken, waarvan er op dit moment twaalf bezet zijn. Het gaat om de zwaarste vorm van jeugdzorg, benadrukt Lieke van Domburgh, bestuurder bij iHUB.

"Op het moment dat ze binnenkomen zullen ze alles aangrijpen om zichzelf iets aan te doen. Dat beeld kan ook weer heel sterk wisselen. Ze kunnen het ene moment stevig overkomen en drie minuten later iets totaal onverwachts doen, waarbij ze een gevaar zijn voor zichzelf of voor anderen. Onze medewerkers staan dagelijks voor duivelse dilemma's."

'Lijkt op strengste gevangenis'
Bhugwandass zat in 2015 zelf op een Zikos-afdeling, omdat hij zwaar depressief en suïcidaal was. Sindsdien vraagt hij aandacht voor de gesloten jeugdzorg in het algemeen en deze gespecialiseerde Zikos-afdelingen in het bijzonder. De gesloten jeugdzorg moet voor 2030 worden afgebouwd, bepaalde het kabinet eerder. Bhugwandass wil dat de Zikos-afdelingen nu al sluiten.

Hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning is geschrokken van de signalen die hij naar voren brengt. "Deze jongeren komen binnen in de hoop dat ze eindelijk een behandeling krijgen. In werkelijkheid stappen ze een repressief klimaat binnen dat lijkt op de strengste gevangenissen. Dat kan leiden tot nog ernstigere trauma's."

Instellingen erkennen tekortkomingen
De twee organisaties met een Zikos-afdeling erkennen dat de zorg die zij nu leveren ondermaats is. "Wij zijn op dit moment onvoldoende in staat om deze jongeren de veilige en deskundige omgeving te bieden die zij nodig hebben", zegt een woordvoerder van Pactum. De instelling ontving "zorgelijke signalen" over "de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen, een repressieve cultuur, denigrerende bejegening door medewerkers en een moeizame toegang tot de klachtenprocedure".

Volgens beide organisaties is een heel andere aanpak nodig, met zorgmedewerkers uit meerdere disciplines. Hierover lopen gesprekken met onder meer de inspectie en het ministerie van Volksgezondheid.

"De kennis op onze afdelingen is nu te eenzijdig", zegt iHUB-bestuurder Van Domburgh. "We hebben vooral pedagogische medewerkers op de vloer, maar we willen multidisciplinaire teams met bijvoorbeeld een psychiater en verpleegkundige, die 24 uur per dag tot hun beschikking staan. Die oproep doen wij al langer."

'We kunnen personeel niet dwingen'
Van Domburgh merkt dat het lastig is om bijvoorbeeld kinderpsychiaters aan Zikos-afdelingen te verbinden. "Dit is de allerzwaarste vorm van jeugdzorg. En wij kunnen mensen niet dwingen."

Volgens hoogleraar Bruning moet de overheid meer doen voor deze kinderen. "Desnoods worden zorgprofessionals beter betaald, of overgeplaatst van afdelingen waar minder zware zorg nodig is. Het kan niet zo zijn dat we zoveel jongeren hebben die trauma's oplopen in een systeem, waar een overheid ze hoort te beschermen."

Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfmoord helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113.
  Bericht 
no justice
Master
zogouds schreef:
Overval verwarde man met slagersmes op winkels Lange Tiendeweg
Door • ZoGouds.nl • woensdag 13 maart 2024 om 17:36

Een verwarde man heeft woensdagmiddag een overval gepleegd op schoenenwinkel Swart en Slagerij C. van Sprang aan de Lange Tiendeweg. De man kwam met een slagersmes de schoenenwinkel binnengerend. Daarna liep hij naar Slagerij C. van Sprang. Er is volgens de politie niets buit gemaakt.

De man kwam met het slagersmes de schoenenwinkel binnen en bedreigde daar het personeel. Vervolgens liep hij naar de overkant van de straat bij Slagerij C. Van Sprang naar binnen.

De politie was inmiddels ingeseind en kwam met twee politieauto's naar de Lange Tiendeweg. Ook hing een politiehelikopter boven het centrum van Gouda.

De verwarde man kon uiteindelijk in een woning aan de Groeneweg worden aangehouden.

Niemand raakte bij de overval gewond.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
westlanders schreef:
Verwarde vrouw veroorzaakt twee ongelukken
Geplaatst door Westlanders.nu op 12-03-2024 15:15 - Gewijzigd op 12-03-2024 17:02

Naaldwijk 12.03.2024 - De hulpdiensten kregen dinsdagochtend 12 maart rond 10.20 uur melding van een ongeluk met letsel aan de Opstalweg ter hoogte van de Geestweg in Naaldwijk.

Een automobiliste was aan de Opstalweg met de auto bij de inrit naar een basisschool uitgeweken naar links, ramde eerst een paaltje omver en eindigde tegen een boom.
Volgens omstanders had de vrouw eerst al aan de Hendrik van Naaldwijkstraat bij de Gerrit van Heemskerkstraat een aanrijding veroorzaakt tegen een geparkeerde auto. Ze stopte even en had contact met de gedupeerde, maar stapte vervolgens weer in de auto en reed verder.

Via de Geestweg eindigde de rit tegen de boom op de Opstalweg, maar daarna wilde ze weer wegrijden. Getuigen haalden toen de sleutels uit het contact van haar auto en informeerden de hulpdiensten. Politie en ambulance kwamen met spoed ter plaatse.

De automobiliste maakte een verwarde indruk. Zij is na behandeling in de ambulance met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. De Opstalweg was korte tijd afgezet voor verkeer, de politie doet verder onderzoek.




veel meer foto's bij de bron :honger:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Lekker vlakbij een basisschool.
  Bericht 
Walker
Master
 
no justice schreef:
De man kwam met een slagersmes de schoenenwinkel binnengerend. Daarna liep hij naar Slagerij C. van Sprang.


Om het mes terug te brengen?
  Bericht 
no justice
Master
televaag schreef:
’Hij toonde na zijn daad geen enkele emotie’
Slachtpartij bij kinderboerderij: jongetje (9) wurgt konijnen en cavia’s
ONZE REDACTIE

Aangepast: Gisteren, 16:29Gisteren, 16:17in BINNENLAND

HOEK VAN HOLLAND - Een 9-jarig jongetje heeft bij een kinderboerderij in Hoek van Holland meerdere konijnen en cavia's vermoord. Het kind had de boerderij vaker bezocht zonder problemen, maar dit keer draaide hij compleet door.

Het incident vond maandag plaats, meldt RTV Rijnmond. Het kind had zeven tot negen konijnen en twee cavia's gewurgd. De beheerder van de boerderij was flink geschrokken. „Het jongetje toonde na zijn daad geen enkele emotie.” Niet alle konijnen en cavia's op de boerderij zijn doodgegaan. De jonge dader zou gezegd hebben dat hij ze niet allemaal te pakken kon krijgen.

Geen vervolging
De politie en de ouders van het jongetje werden na het incident snel ingelicht. Omdat het kind onder de twaalf is, kan hij niet worden vervolgd. Hij gaat binnenkort wel een zorgtraject in.


Ziek. Dan is er ergens iets niet goed gegaan in de opvoeding en/of hij mankeert psychisch iets.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Hardnieuws schreef:
Een vrouw met verward gedrag uit woning gehaald

Woensdagmiddag 20 maart tegen 13.00 uur is een vrouw met verward gedragen uit een woning gehaald aan de Frederik Hendrikstraat in Amsterdam.

Zij wilde niet uit haar huis komen, daarom wilde de politie naar binnen. Er werd een 'springkussen' neergelegd onder het raam. Terwijl de brandweer met de hoogwerker met AT mannen voor het raam ging staan, ging het arrestatieteam naar binnen. Zij hielden de vrouw aan.

De vrouw zal de nodig zorg geboden worden.



Meer foto's bij de bron.



2 Ambulances, 2 brandweerwagen en een horde aan politie auto's. Mag wat kosten. :honger: :honger:
  Bericht 
no justice
Master
112brabant schreef:
Verwarde man door arrestatieteam getaserd
Geplaatst op 20 maart 2024, om 20:34 uur
OSS – Een actie van het arrestatieteam vond plaats op woensdagmiddag in Oss, gericht op een verwarde man in zijn appartement aan de Van Veldekestraat.

De bewoner bevond zich in een flatgebouw gelegen in het zuidwestelijke deel van de stad. De nabije omgeving werd uitgebreid afgezet. Leden van het team positioneerden zich onder andere op het dak van het gebouw. Uiteindelijk begeleidden ze de man naar buiten, waarbij de politie een taser gebruikte.

Voor medische zorg was er een ambulance ter plaatse.



Foto’s: Gabor Heeres


Foto's bij de bron! :honger: :honger:

We gaan vrolijk door...... next :woop:
  Bericht 
no justice
Master
parool schreef:
Amsterdam start proef om verwarde personen van passende zorg te voorzien

De Amsterdamse politie, GGD, ambulancezorg en geestelijke gezondheidszorg (ggz) gaan nauwer samenwerken om personen met verward gedrag van passende zorg te voorzien. Met de proef hoopt de driehoek het aantal geweldsincidenten door verwarde personen in te dammen.

Madelief van Dongen 4 maart 2024, 12:00

Hulpverleners bij een woning in de Robert Scottstraat, waar in augustus de 36-jarige Tolga Ö. volgens justitie zijn 25-jarige buurman doodstak.Beeld ANP
De pilot moet passende zorg bieden aan een groep die vaak tussen wal en schip valt: mensen die geen strafbare feiten plegen en geen spoedeisende hulp nodig hebben, maar toch aandacht vereisen vanwege hun verwarde gedrag.

Afgelopen jaar vonden meerdere geweldsincidenten door personen met verward gedrag plaats, benadrukte burgemeester Femke Halsema maandag tijdens het jaarlijkse persgesprek met de driehoek van burgemeester, politiechef en hoofdofficier van justitie. Het ‘dieptepunt’ noemde zij het fatale incident in de Robert Scottstraat in West.

Daar stak bovenbuurman Tolga Ö. (36) afgelopen augustus zijn twee buren neer. De oudste (29) overleefde zijn ernstige verwondingen, zijn 25-jarige huisgenoot overleed. Buren sloegen meermaals alarm bij de woningbouw, de politie en de gemeente. Ö. was bovendien in aanraking geweest met justitie en hulpinstanties, maar de rechtbank en de reclassering hadden het niet nodig of zinnig geacht hem een behandeling op te leggen. “We weten dat vele hulpverleningsinstanties, de gemeente en de woningbouw al lang bij deze meneer betrokken waren,” zei Halsema eerder over de zaak.

De driehoek hoopt voor de pilot lessen te trekken uit het onafhankelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd naar het incident in de Robert Scottstraat. De pilot start in juni 2024.

Stijgende armoede
Dat het aantal geweldsincidenten met verwarde personen toeneemt, baart Halsema en politiechef Frank Paauw al langer zorgen. Het afgelopen jaar kwamen drie mensen om het leven door incidenten waarbij mensen met verward gedrag betrokken waren. Naast de Robert Scottstraat in West ook in de Vegastraat (Noord) en de De Wittenstraat (West).

“Het is een groot probleem voor inwoners en kan tot veel angst leiden,” zei Halsema maandag. Politiechef Paauw maakt zich daarbij zorgen om politiemensen die steeds vaker tegenover verwarde personen komen te staan in geweldssituaties. “Daarbij kan de afloop dramatisch zijn,” zegt hij. “Niet alleen voor de patiënt en de nabestaanden, maar ook voor de agenten die erbij betrokken zijn.”

De incidenten hangen nauw samen met problemen in de zorgsector. Zo zijn er lange wachttijden, waardoor mensen met ‘onbegrepen gedrag’ – zoals de GGD en ggz hen noemen – niet altijd de hulp krijgen die zij nodig hebben. Het gebrek aan beschikbare plekken bij opvangvoorzieningen en ggz-instellingen leidt ertoe dat meer mensen zelfstandig blijven wonen, zelfs wanneer dit eigenlijk niet verantwoord meer is.

Ook de stijgende armoede in de stad maakt ongerust, aangezien financiële problemen kunnen bijdragen aan stress, spanning en conflict. Om die reden wil de gemeente meer aandacht voor dakloosheid en opvang, vooral voor mensen die hier eerder niet voor in aanmerking kwamen. Zo vraagt de gemeente het Rijk om extra geld voor de groep dakloze EU-burgers die in toenemende mate voor overlast zorgt op straat.


Nauwer samenwerken gaan de problemen niet oplossen. Er moet structureel meer geld bij de GGZ. Meer beschermde woonvormen, meer personeel en hoger salaris.
  Bericht 
no justice
Master
stentor schreef:
Arrestatieteam gaat woning binnen voor aanhouden verward persoon in Nieuwleusen

Een arrestatieteam ging dinsdagmiddag een woning binnen aan de Acaciastraat in Nieuwleusen. De aanleiding was een persoon die ‘onbegrepen gedrag’ vertoonde. Deze persoon is overgedragen aan het zorgkader.
Emiel Poelert 20-03-24, 12:05

Voor het veilig aanhouden en controleren van de situatie was de inzet van specialistische eenheden van belang, laat politiewoordvoerster Linda Bouwman weten. Het doel was deze persoon de juiste zorg te bieden. In verband met de herleidbaarheid deelt de politie geen personalia van deze persoon.


:honger: :honger: :honger:
  Bericht 
no justice
Master
mindplatform schreef:
Parlementaire verkenning: verward gedrag is een zorgvraagstuk en geen veiligheidsvraagstuk
14/03/2024
3453-34801612_s

In oktober 2023 heeft de Vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid (J&V) besloten om een parlementaire verkenning uit te voeren naar ‘verward gedrag en veiligheid’. Centrale vraag daarin is ‘welke stappen er de afgelopen jaren gezet zijn in de aanpak van personen met verward gedrag en veiligheid en wat de effectiviteit ervan is geweest.’ MIND heeft moeite met de formulering van en de gedachtegang achter deze vraag. Wat ons betreft zou centraal moeten staan op welke wijze de zorg kan verbeteren om verward of beter onbegrepen gedrag te voorkomen. Het moet hier gaan over het ervaren leed door degenen die het betreft. Het aantal meldingen over ervaren overlast en de onmacht en werkdruk die de politie ervaart, is een gevolg. Het gaat dus om een zorgvraagstuk en geen veiligheidsvraagstuk. Te veel mensen krijgen niet op tijd zorg en begeleiding terwijl ze dat wel nodig hebben. MIND roept op om alles op alles te zetten om onnodige ontregelingen die zich kunnen uitten in verward en/of onbegrepen gedrag te voorkomen door de zorg te verbeteren. Deze visie heeft MIND (ongevraagd) ingebracht in een brief aan de Kamercommissie J&V.

Oplossingen om verward of beter ‘onbegrepen’ gedrag te voorkomen, komen overeen met al onze inbreng voor verbeteringen van de zorg en steun aan mensen met psychische klachten. Denk hierbij aan tijdig goede zorg en ondersteuning door het terugdringen van de lange wachttijden en wachtlijsten in de ggz. En indien van toepassing, goede langdurige ondersteuning zoals binnen de levensloopaanpak waarin ondersteuning, zorg en veiligheid samenhangen, voldoende beschikbare bemoeizorg en voldoende plekken waar mensen ten alle tijden naartoe kunnen zoals laagdrempelige steunpunten en zelfregiecentra. Ook pleiten we voor voldoende passende cliëntondersteuning, voldoende huisvesting en indien nodig ondersteuning bij het regelen van financiën en andere primaire levenszaken. De systeemwereld is voor veel mensen te complex.

In onze brief vraagt MIND bovendien om bij deze parlementaire verkenning betrokken te worden. Het perspectief van degenen waar het om gaat, mag ook bij deze parlementaire verkenning niet ontbreken.


Eenschhhhhhhhhhh..... maar waar blijft het geld?
  Bericht 
Abel1
Master
no justice schreef:
maar waar blijft het geld?


dat gaat naar oekraine, en andere landen als ontwikkelings hulp wat nog nooit gewerkt heeft, en natuurlijk als subsidies naar enge clubjes op gebied van klimaat angst aanwakkeren, en anti nederlandse tradities en geschiedenis.
  Bericht 
no justice
Master
Stentor schreef:
Mehmet (59) verkracht koe Laura en wordt uitgezet (maar zijn kat en hond mogen mee)
Hij pleegde ontucht met koe Laura op een kinderboerderij in Enschede. Hij verbleef al bijna een jaar illegaal in Nederland. Én hij veroorzaakte langere tijd overlast in de stad. Dit is het opmerkelijke verhaal over Mehmet A., die overduidelijk niet zit te wachten op publiciteit. „Wat is jouw probleem met mij? Opflikkeren!”
Michel van Ballegooij 20-03-24, 14:52 Laatste update: 17:02
0 REACTIES
Al lange tijd heeft Erwin van Dam het vermoeden dat er iets aan de hand is op zijn kinderboerderij. Koe Laura doet vreemd en dus besluit hij camera’s te installeren op zijn terrein. Met succes, want op 29 januari wordt een man betrapt met zijn broek op de enkels. Hij zou ontucht hebben gepleegd met de koe.
Erwin herkent de man. Het is de 59-jarige Mehmet A.. De Turkse man heeft de beheerder van de kinderboerderij namelijk eerder benaderd. „Hij maakte een verwarde indruk en vroeg aan mij of hij een kalkoen kon kopen. Natuurlijk heb ik dit niet gedaan, maar ik heb wel zijn naam en nummer genoteerd. Daarom weet ik zeker dat hij de dader is.”
Bekende zwever de binnenstad
Een goede vriend van Mehmet zegt geschokt te zijn. „Ik heb hem op straat leren kennen. Hij zwierf destijds door Enschede en was een opvallende verschijning met zijn gekleurde fiets.” Diezelfde fiets werd op 29 januari ook aangetroffen bij de kinderboerderij.

Hij ging vreemd met zijn huisdieren om, maar dit had ik nooit achter hem gezocht
-Vriend van Mehmet A.
„Uiteindelijk zijn we bevriend geraakt. Ik heb hem zelfs geholpen met de procedure omtrent zijn verblijfsvergunning. Ik vond dat hij vreemd met zijn huisdieren omging, maar dit had ik nooit achter hem gezocht. De laatste tijd verbleef hij boven een horecapand aan de Oliemolensingel in Enschede.”
Verblijfsvergunning
En dat verblijf is opvallend, want uit rechtbankstukken blijkt dat de rechtbank in Zwolle al in november 2020 besloot om zijn verblijfsvergunning niet te verlengen. Er volgde nog een hoger beroep, maar op 15 maart 2022 werd het onderzoek gesloten.

Sindsdien verblijft Mehmet dus illegaal in Nederland.
Ook in die periode zorgde Mehmet volgens zijn goede vriend regelmatig voor overlast. Hij zou meermaals zijn staande gehouden voor het verstoren van de openbare orde en voor het overtreden van de Opiumwet. Uit rechtbankstukken blijkt dat A. ook in oktober 2019 is gearresteerd. Hij was toen in het bezit van ruim 6 kilo hennep.
Uitgezet naar Turkije
Op 29 januari liep hij dus tegen de lamp toen hij op heterdaad werd betrapt tijdens het plegen van ontucht met koe Laura op de Enschedese kinderboerderij. Het Openbaar Ministerie liet eerder weten dat Mehmet A. na verhoor is heengezonden (vrijlaten van verdachte), maar volgens zijn goede vriend is dit niet gebeurd.

Hij heeft nog een premie van duizenden euro’s van de IND ontvangen
-Vriend van Mehmet A.
„Hij heeft drie dagen vastgezeten op het arrestantencomplex in Borne. Hierna is hij overgedragen aan de vreemdelingenpolitie. Deze heeft hem ter uitzetting vastgezet in het detentiecentrum Rotterdam, nabij de luchthaven. Na ruim een maand detentie is hij uitgezet naar Istanboel. Vervolgens heeft hij nog een premie van duizenden euro’s van de IND ontvangen.”
Ontloopt Mehmet zijn straf?
Momenteel zou A. nu verblijven in het noorden van Turkije, in zijn ouderlijk huis. Ook heeft hij een hond en een kat vanuit Nederland meegenomen. En dit baart de goede vriend zorgen. „Mehmet had eerst behandeld moeten worden. Maar blijkbaar is het leven van een dier in Turkije dus minder belangrijk dan dat van een Nederlands dier.”
Ook kinderboerderij-beheerder Erwin van Dam is verrast om dit te horen. „De politie heeft mij niks meer laten weten. Ik vind het ook jammer dat hij op deze manier zijn straf ontloopt. Want dat dit kan, is gewoon van de zotte. Zo'n koe heeft ook gevoelens. Laura is nog altijd erg gestrest en angstig voor mensen. Wat mij betreft moet iemand hier flink voor gestraft worden.”
De Immigratie- en Naturalisatiedienst, (IND) is woensdag om een reactie gevraagd, maar wil niet ingaan op individuele zaken. De politie Oost-Nederland is eveneens om een reactie gevraagd en laat weten dat de woordvoering bij het Openbaar Ministerie ligt. Het OM is woensdagmiddag nog niet met een reactie gekomen.
Aan de telefoon
Ook Mehmet A. is telefonisch benaderd op een Turks telefoonnummer, maar hangt in eerste instantie direct op. Bij een tweede poging vraagt hij ‘Wat is jouw probleem met mij? Waarom wil je mij zo graag spreken? Opflikkeren!’
Er is contact gelegd met het advocatenkantoor dat Mehmet A. eerder heeft bijgestaan, maar de advocaat in kwestie blijkt te zijn overleden. Zij onthouden zich daarom van commentaar.


Verward of liefhebber?


Bijlagen :


  Bericht 
basjuh1981
Master
Ik denk geen lid van PETA:
PETA op X schreef:
Cows are not ours to wear, eat, or abuse in any other way Cows are friends, not Fabric.
  Bericht 
no justice
Master
rtvnh schreef:
Flinke brand in schuur Zwaanshoek, verwarde man die hulpdiensten lastigviel getaserd
21 maart 2024, 06.32 uur · Aangepast 21 maart 2024, 07.05 uur · Door: Redactie


Een schuur aan de Spieringweg in Zwaanshoek is vanmorgen rond 4.45 uur in brand gevlogen. Een 'verwarde man' die aanwezig was viel de hulpdiensten lastig en is daarop getaserd door de politie.

Een brandweerman met een helm wordt van achteren gezien, kijkend naar een brandweerwagen met een gebarsten voorruit te midden van een scène die een incident of ongeval suggereert.

Brand Spieringweg in Zwaanshoek - Foto: VLN Nieuws
De woordvoerder van de veiligheidsregio vertelt tegen NH dat in eerste instantie werd gedacht dat de paardenstal in brand stond. "Dat bleek gelukkig niet zo, het was een schuur en de stal was, net als het woonhuis op het erf, niet in gevaar."

'Aardig in de war'
Een volgens de woordvoerder verwarde man viel hulpdiensten lastig en is ter plaatse aangehouden. "Die was aardig in de war en werd getaserd door de politie", vertelt hij. De man is onder begeleiding van de politie naar het ziekenhuis vervoerd.

Op foto's is te zien dat de voorruit van een brandweerwagen is beschadigd: daar zit een flinke ster in.

De brand is inmiddels geblust en verder is niemand gewond geraakt. Hoe het vuur kon ontstaan is niet bekend. De weg is afgezet om hulpdiensten hun werk te laten doen.

Volgens de woordvoerder hebben omwonenden tot nu toe niet veel last gehad van de rookontwikkeling.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
112hm schreef:
Hulpdiensten rukken twee keer op één dag uit voor verward persoon
MRT 22, 2024
Gouda- Donderdag 21 maart zijn de hulpdiensten twee keer uitgerukt voor een verwarde man aan de Bosranklaan in Gouda. De brandweer kwam ter plaatse omdat er mogelijk gevaarlijke stoffen in de woning aanwezig waren. Deze werden uiteindelijk niet aangetroffen.



Omdat er geen strafbare feiten werden geconstateerd kan de politie geen verdere stappen ondernemen. Twee weken gelden kwamen de brandweer, ambulance en politie ook al ter plaatse voor de verwarde man. Dit omdat hij toen mogelijk een gevaar veroorzaakte voor zichzelf.




Meer foto's bij de bron :honger:
  Bericht 
no justice
Master
nieuwsopbeeld schreef:
McDonalds Stadionweg Rotterdam ontruimd na melding van verwarde man
Door :
Redactie
Date:
22 maart 2024

Rotterdam – De politie heeft donderdag aan het eind van de middag de McDonalds aan de Stadionweg in Rotterdam ontruimd vanwege een verwarde man. Een explosievenverkenner van de politie werd ingezet, omdat er na de aanhouding van de man een tas was achtergebleven.

Omdat niet duidelijk was, wat er in de tas zat is deze onderzocht. Gelukkig bleek er niets gevaarlijks in de tas te zitten. Waarom de man met verward gedrag de McDonalds in was gegaan is niet bekend. Hij is aangehouden en overgedragen aan de zorgverleners.


Misschien wilde hij een big mac ? :honger: :honger: :honger:
  Bericht 
no justice
Master
bnnvara schreef:
JESSICA VILLERIUS DUIKT IN DE VERHALEN ACHTER DE KRANTENKOPPEN IN DOCUSERIE 'VERWARD'
Docuserie Verward

De politie signaleert de afgelopen jaren een grote toename in incidenten rondom verwarde personen, het afgelopen jaar steeg het aantal meldingen naar bijna 142.000. Het arrestatieteam rukte in 2023 maar liefst 199 keer uit voor een zogeheten E33 melding, wat inhoudt dat er sprake is van een verward persoon die een gevaar voor zichzelf of voor anderen is, terwijl dit in 2020 nog 83 keer het geval was, een stijging van 140%. Ook de GGZ, crisisdiensten en ziekenhuizen zien een sterke toename van incidenten met verwarde personen, terwijl ze de mogelijkheden voor hulp zien afnemen. Wat is verward en wat moeten we daar als maatschappij mee? In de zesdelige documentaireserie ‘Verward’ onderzoekt documentairemaker Jessica Villerius drie jaar lang wat er aan hulp beschikbaar is voor verwarde mensen en waar het eventueel spaak loopt. Dit soms met vreselijke incidenten tot gevolg, gepleegd door mensen die soms al een uitgebreide psychiatrische geschiedenis hebben. ‘Verward’ is vanaf dinsdag 2 april om 20.30 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3.

Van het kastje naar de muur
Dit jaar is het tien jaar geleden dat Nederland werd opgeschrikt door de bizarre moord op voormalig minister van Volksgezondheid, Els Borst. De dader bleek een ernstig verwarde man, die pas een jaar later in het vizier kwam, toen hij ook zijn eigen zus doodde. De term ‘verward’ of ‘onbegrepen gedrag’ is sindsdien een woord dat regelmatig de krantenkoppen haalt en net zo vaak voor discussies zorgt in de rechtszaal. In de documentaireserie loopt Jessica mee met GGZ-teams, crisisdiensten en arrestatieteams. Zo filmde ze op de acute psychiatrische hulpverlening in het Rijnstate, waar ze onder anderen sprak met een jongeman die in een ernstige psychose verkeert. Ook liep ze mee met wijkagenten die zorgmijders opsporen en hen verplicht opnemen, terwijl die mensen dat zelf absoluut niet nodig vinden. Ze probeert zich een weg te banen door het doolhof van regels, wetgeving, kastjes en muren waarin iedereen die te maken heeft met verward gedrag, onvermijdelijk terechtkomt.

Meldingen waar niets mee wordt gedaan
De politie en hulpverlening doet wat ze kunnen, met de mensen en middelen die ze hebben. Maar de aanpak vereist ongelooflijk veel tijd, tact, mensen en dus … geld. En daar is de afgelopen jaren flink op bezuinigd. Jessica: “Wat me vooral opviel, is dat de omgeving van verwarde personen het vaak heel scherp in de gaten heeft dat iemand afglijdt, maar nergens wordt gehoord. Ze verdwalen in de jungle van wetgeving en privacy, zeker als het om een volwassen iemand gaat die zelf geen hulp wil. Van bijna alle grote incidenten waarvan ik nabestaanden of familie sprak, was er sprake van eerdere meldingen door betrokkenen. Toch werd daar dan niets mee gedaan, vaak omdat instanties niet samenwerken en geen informatie delen. De lijn tussen slachtoffer van het systeem en dader in een grote moordzaak, was soms angstaanjagend dun.”

Jessica voert in ‘Verward’ exclusieve gesprekken met mensen die lijdend voorwerp waren van krantenkoppen, maar nooit eerder in het openbaar spraken over hun verdriet. Zoals de zoon van Els Borst, die zich afvraagt wat er de afgelopen 10 jaar, sinds zijn moeder vermoord is door een verward persoon, nou echt veranderd is. Zoon Dirk: ‘Helaas heel weinig. Veel van deze plegers worden nog steeds als daders gezien, maar ik zie hen, ondanks dat ik mijn moeder kwijt ben, toch echt als patiënt. En een patiënt moet in mijn ogen niet gestraft, maar geholpen worden’. Over die dunne lijn tussen een levensgevaarlijke moordenaar en een ernstig zieke patiënt, spreekt Jessica ook met onder anderen de jonge huisarts die begin 2023 bijna werd doodgestoken door een verwarde patiënt, cliënten in de zaak van de zorgboerderij in Alblasserdam en een lid van het arrestatieteam die de zogeheten kruisboogschutter van Almelo neerschoot. Wanneer verandert iemand van een dader in een slachtoffer of andersom?
  Bericht 
Walker
Master
 
Al die compassie met de daders is heel fijn. Maar persoonlijk heb ik toch liever dat ze niet vrij rondlopen.
  Bericht 
no justice
Master
petershotnews schreef:
Verwarde man uit woning in Kudelstaart gehaald nadat hij de gaskraan had opengedraaid
Datum: 27 maart 2024
Bron: Petershotnews.nl


Een verwarde man heeft woensdagmiddag de gaskraan van een woning aan de Van Swietenstraat in Kudelstaart opengedraaid. Hulpdiensten kwamen in grote getale ter plekke en omliggende woningen werden uit voorzorg ontruimd.

Halverwege de middag heeft het arrestatieteam van de politie een inval gedaan in de woning. De man is in de woning aangetroffen. Hij werd door het arrestatieteam overmeesterd en overgedragen aan het ambulancepersoneel. ,,Hij gaat nu naar een plek waar hij passende zorg kan krijgen”, aldus de politie.



:honger:
  Bericht 
no justice
Master
Ad schreef:

00:56
Gijzeling meerdere personen in cafe in het centrum van Ede
Gemeente Ede: meerdere personen in centrum gegijzeld, 150 woningen ontruimd en winkels dicht
MET VIDEOIn het centrum van Ede is een grote politieactie gaande vanwege een gijzeling. Meerdere personen worden vastgehouden, meldt de gemeente. Hoeveel precies wil de woordvoerder niet kwijt. Andere bronnen melden dat het gaat om vier personen.

Binnenlandredactie 30 mrt. 2024
Laatste update: 10:26

Een verwarde man zou vanochtend vroeg een kroeg zijn binnengekomen en vier mensen gijzelen onder bedreiging van explosieven of wapens. De politie zegt geen ‘exacte details’ over de situatie te kunnen geven. ,,Ik kan niet meer kwijt dan ik eerder heb gezegd’’, aldus de woordvoerder. Hij sprak in de vroege zaterdagochtend van ‘gevaarzetting’ en dat de politie de situatie aan het onderzoeken was.

De melding kwam volgens De Gelderlander rond vijf over half zeven ‘s ochtends binnen op het adres van Café Petticoat aan de Nieuwe Stationsstraat. De gemeente Ede meldt dat de Explosievenopruimingsdienst (EOD) aanwezig is en dat alle winkels in Ede-Centrum voorlopig gesloten blijven. ‘Kom niet naar het centrum van Ede’, staat op de website.

Scherpschutters
Zo’n 150 woningen in de directe omgeving zijn uit voorzorg ontruimd. De geëvacueerde bewoners worden opgevangen in het gemeentehuis aan de Bergstraat, laat een woordvoerder van de gemeente weten. Voor hen is koffie en thee


Een van hen is Lotte, een studente. Ze zag zaterdagochtend steeds meer politie om haar huis, dat tegen de achterkant van het Museumplein aan ligt. ,,En snipers op het dak.’’ Ze was nog niet aangekleed toen ze werd meegenomen door de brandweer. ,,Ze zeiden, trek een jas aan, maar ik heb toch wel even wat meer aangedaan.’’ Met haar is alles goed. ,,Ik hoop gewoon dat het voor iedereen goed afloopt.’’

De politie riep mensen eerder vanochtend op om weg te blijven uit het centrum van Ede vanwege een incident. ‘Blijf binnen en kom niet kijken’, luidde het op X. Er is onder meer een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) aanwezig. Dit arrestatieteam komt in actie bij moeilijke, complexe aanhoudingen en gevaarlijke situaties. Ook de brandweer en ambulances zijn ter plaatse.

Door de politieoperatie rijden er geen treinen tussen Barneveld Zuid en Ede-Wageningen. Dit duurt nog tot ongeveer 11.30 uur, meldt de NS.

De hulpdiensten hebben opgeschaald naar ‘grip 1'. Dit gebeurt als bij de bestrijding van een incident meerdere hulpverleningsdiensten zijn betrokken en coördinatie tussen die diensten nodig is. Vlak bij het incident wordt dan een Commando Plaats Incident (CoPI) ingericht. In dit team zitten vertegenwoordigers van de verschillende hulpverleningsdiensten die het incident samen coördineren en adviseren hoe het op de beste manier kan worden aangepakt.


Die verwarde mensen ook altijd.
  Bericht 
Walker
Master
 
Het schijnt nu een asielzoeker te zijn volgens niet geverifieerde berichten op Twitter...
  Bericht 
Walker
Master
 
en dat klopt dus niet...
  Bericht 
no justice
Master
gelrenieuws schreef:
Update: Verwarde man op boog John Frostbrug in Arnhem, politie houdt klimmer aan
Geplaatst op 4 april 2024, om 14:08 uur
ARNHEM – De John Frostbrug in Arnhem was donderdagmiddag volledig afgesloten vanwege een verwarde man. De hulpdiensten waren massaal ter plaatse.

De man die enige tijd op een van de bogen van de burg zat wist rond kwart over twee zelf naar beneden te klimmen. De politie heeft de man aangehouden.

De scheepvaart op de Rijn en het verkeer op de brug is enige tijd gestremd geweest. Waarom de man op de brug klom is nog onbekend.

Foto’s: Persbureau Heitink




:honger:
  Bericht 
bruintje beer
Master
In de nieuwste Van Dale:

ver·ward
bijvoeglijk naamwoord; afleiding(en): verwardheid
1 Volkomen gedevalueerd begrip; iemand die slechts afwijkend gedrag vertoont.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
gelrenieuws schreef:
Waarom de man op de brug klom is nog onbekend.


Illegal freedom - Shiey
  Bericht 
no justice
Master
ad schreef:
Lopen over de daken en schreeuwen: opnieuw wekt een verwarde man een woonbuurt ruw uit de slaap

De nachtrust van bewoners van het Amersfoortse Vermeerkwartier werd donderdagnacht verstoord toen een man besloot een wandeling te maken over de daken van de Hendrik van Viandenstraat. Volgens de politie ging het om ‘een verward persoon’. ,,We hopen dat hij de juiste hulp krijgt.”
Steven de Groot 05-04-24, 16:00

Even voor half een ’s nachts kwam een melding bij de politie binnen: een man was op het dak van een woning aan de Hendrik van Viandenstraat geklommen, en zou van dak naar dak springen. Verschillende buurtbewoners schrokken wakker van het gebonk, of van de politie die op de melding afkwam en de man naar beneden probeerde te praten.

,,Ik denk dat het rond kwart voor één was”, zegt een buurtbewoner de volgende dag. ,,Onze kinderen slapen boven en werden wakker, dus zij kwamen naar beneden om ons wakker te maken. Ze hadden stemmen gehoord. Wij hoorden later ook het gebonk.”
Naar beneden gesprongen
,,Toen hadden we eigenlijk direct de politie aan de deur, ze kwamen vragen of ze via ons huis het dak op konden.” Uiteindelijk komt de politie via een huis even verderop ook op het dak. Ook opgeroepen was het Quick Response Team van de brandweer, dat gespecialiseerd is in het verrichtten van reddingen op hoogte.

In dit soort casussen gaat het vaak om personen die óók slachtoffer zijn, maar dan van hun eigen gedrag
-Tom Heutz, Politiewoordvoerder

Uiteindelijk besloot de man om uit eigen beweging naar beneden te gaan. Volgens een persfotograaf ter plaatse sprong de man via verschillende daken naar beneden, en kwam hij uiteindelijk in een steeg aan de aanliggende Willem van Mechelenstraat op de grond terecht. De politie heeft hem hierna aangehouden en overgedragen aan de ambulancedienst en de crisisdienst. Of de man hierbij gewond is geraakt, is niet bekend: omdat het over een verward persoon gaat, verstrekt de politie verder geen informatie.

Complex
In 2023 constateerde de politie dat er meer ‘E-33’-meldingen binnenkwamen: meldingen van personen met onbegrepen gedrag. ,,In dit soort casussen gaat het vaak om personen die óók slachtoffer zijn, maar dan van hun eigen gedrag”, aldus politiewoordvoerder Tom Heutz.

We weten niet wat de achtergrond van die meneer was, maar je klimt natuurlijk niet zomaar op een dak
-Bewoner Hendrik van Viandenstraat

,,En dat is natuurlijk erg complex. Deze personen worden dan ook vaak overgedragen aan het zorgkader. De reden dat wij dan ook zeer terughoudend zijn in onze woordvoering, is omdat het hier gaat om een persoon met verward of onbegrepen gedrag. Dat maakt dat deze persoon kwetsbaar is.”
Stenen gooien
Ook in Amersfoort en omgeving komen deze casussen vaker voor. Het is zelfs niet heel ongebruikelijk dat iemand met onbegrepen gedrag op een dak klimt. In november rukten de hulpdiensten massaal uit om een schreeuwende man van een dak in Voorthuizen af te praten. In 2023 wist de politie in Bunschoten nog net op tijd een man naar beneden te krijgen nadat hij bijna van een dak af viel.
In maart van dit jaar werd een 23-jarige Amersfoorter door de rechtbank verplicht om zich te laten behandelen: in 2020 zat hij uren op een dak terwijl hij scheldkanonnades afvuurde op - en stenen gooide naar - de aanwezige politie. Bij hem zou drankproblematiek een rol hebben gespeeld.
Wat bij de man op de Hendrik van Viandenstraat speelde, is niet duidelijk. ,,We moeten nog even op het dak kijken”, zegt de buurtbewoner. ,,Onze zonnepanelen liggen daar, we weten niet of hij daarop heeft gelopen. Maar dat is natuurlijk alleen materiële schade. We hopen dat die persoon de hulp krijgt die hij nodig heeft. We weten niet wat de achtergrond van die meneer was, maar je klimt natuurlijk niet zomaar op een dak.”


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
haarlem105 schreef:
Verwarde man in Haarlem klimt uit dakraam
Door Noémi Prent 9 april 2024

Bewoners van de Leidsebuurt in Haarlem zijn vanmorgen opgeschrikt door een verwarde man. De man, die volgens de politiewoordvoerder ‘onbegrepen gedrag’ vertoonde, weigerde van het dak van een woning af te komen.

Onderhandelaars van de politie lukten het niet om de man naar beneden te krijgen. Met spoed werd een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) uit Den Haag ingeschakeld. Terwijl zij zich klaarmaakten voor een operatie, besloot de man uit zichzelf naar beneden te klimmen.

Van wie de woning was waar de man zich bevond, is onduidelijk. Hij is door de politie meegenomen.




:honger:
  Bericht 
no justice
Master
nieuwsopbeeld schreef:
erwarde man gooit molotovcocktails naar buiten, politiehond raakt gewond Huysmansstraat Schiedam (video)
Door :
Redactie
Date:

10 april 2024

Schiedam – De hulpdiensten zijn woensdagavond urenlang zoet geweest met een verwarde man in een woning aan de Huysmansstraat in Schiedam. De politie werd rond 18.00 uur op de hoogte gesteld en snelde zich naar het adres. Daar bleek dat de man eind van de middag zijn gezin al uit huis had gestuurd en spullen in het huis aan het vernielen was.

De man dreigde zijn woning in de brand te steken. Hij had hiervoor mogelijk meerdere jerrycans met brandbare vloeistoffen in huis. De politie riep de hulp van het Quick Response Team van de brandweer in, zij stonden paraat voor als het mis zou gaan. Dat gebeurde ook nadat de man brandende voorwerpen – vermoedelijk molotovcocktails – naar buiten gooide. Geparkeerde auto’s vatten vlam, de brandweer kon toen gelukkig snel in actie komen en wist te voorkomen dat de auto’s uitbrandden.

Leden van de Dienst Speciale Interventies (DSI) hebben een plan moeten maken om de man te overmeesteren. Daarvoor werden zakjes met Beanbags door de ramen geschoten. Een politiehond werd ingezet, waarop de man uiteindelijk kon worden overmeesterd. De politiehond raakte daarbij wel gewond en is met spoed naar een dierenarts gebracht. De man is overgedragen aan specialisten voor de juiste zorg.




:honger:
  Bericht 
no justice
Master
Veel inzet van hulpdiensten bij arrestatie verwarde man in Zoetermeer
12 April 2024, 07:41 uur

Aan de Granietgroen in Zoetermeer ging het gisteren behoorlijk mis. Er werd een verwarde man uit een woning gehaald. De hulpdiensten werden massaal opgeroepen.

Hieronder waren ook de ambulancedienst, de traumahelikopter met het Mobiel Medisch Team uit Rotterdam, meerdere eenheden van de politie en het arrestatieteam. Buurtgenoten schrokken van de enorme inzet en keken er dan ook van op. Het AD meldt dat er sprake was van een dreigende situatie. Alles had te maken met het agressieve gedrag van de inwoner. Hij is uiteindelijk geboeid op een brancard afgevoerd.


:honger: Het mag wat kosten niet?
  Bericht 
no justice
Master
Telegraaf schreef:
Cruciale hulp komt nog niet voldoende van de grond
Johan (42) stopte met cocaïne en belandde in een psychose, maar voor mensen als hij is steeds minder zorg beschikbaar
DoorRENATE CURFS
13 apr. 2024in BINNENLAND

Ernstig psychiatrische patiënten in de wijk krijgen lang niet altijd de zorg thuis die ze nodig hebben. Waar het aantal bedden in ggz-klinieken de afgelopen tien jaar is verminderd, is de zorg thuis niet evenredig opgeschaald. „Veel cliënten raken tussen wal en schip.”

Omdat de bel van de strakke nieuwbouwflat in Amsterdam-Noord kapot is, duurt het even voordat psychiatrisch verpleegkundige Helen Kooring van ggz-organisatie Mentrum bij haar cliënt naar binnen kan. Als ze op de tweede verdieping aankomt, staat de 42-jarige Johan* haar met een brede glimlach op te wachten in de deuropening van zijn appartement.
Ook al heeft hij speciaal voor dit huisbezoek opgeruimd, in het appartement is het allesbehalve schoon. Zo plakt de vloer, staat de aanrecht vol afwas en zitten de witte keukenkastjes vol met oude koffievlekken. „Ik heb laatst een emmer gekregen met schoonmaakmiddelen om te poetsen”, zegt hij. „Maar poetsen is niet echt mijn hobby.”
Kort lontje
Johan zit in een begeleid wonen traject met ambulante zorg van Mentrum. Hij heeft een bipolaire stoornis met schizofrene componenten. Toen hij zes jaar geleden stopte met het gebruik van cocaïne belandde hij in een psychose. „Daardoor kreeg ik een kort lontje en werd agressief.” Toen hij ook ging gooien met spullen, belden de buren de politie en volgde een gedwongen opname.

Ongeveer 215.000 mensen krijgen volgens het Trimbos-instituut zorg vanwege ernstige psychiatrische problematiek. Het grootste deel, 187.000 patiënten, ontvangt alleen ambulante zorg thuis. In 2012 besloot de politiek dat een derde van het aantal bedden in de gespecialiseerde ggz-klinieken moest verdwijnen. Daarvoor in de plaats zou voor deze groep meer thuiszorg komen.


Meer verwarde mensen!!!
  Bericht 
basjuh1981
Master
Nog meer verwarder mensen. Lekker in Tram 9.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
loopt ie nou bier te verspillen? paar tikken geven
 Pagina 22 van 23  [ 1113 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy