Pagina 81 van 88  [ 4358 berichten ]
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Mijn vader heeft gisteren na 1,5 jaar wachten zijn A180 in ontvangst genomen en hemeltjelief wat is er mee gebeurd?? Je krijgt meldingen voor zo'n beetje alles. Uiteraard snelheidswaarschuwingen (die ik nu hopelijk heb uitgeschakeld), drempels (gesproken melding zelfs!), melding bij uitzetten dat je geen mensen en dieren mag achterlaten in de auto. HALLO. Ben je wel geschikt voor autorijden als je al die meuk nodig hebt??

En veel werkt met touch. Alleen een paar knopjes voor de airco bediening. Voor de radio moet je steeds naar links/rechts swipen ook voor het volume. CC idem. I-DI-OOT.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Mercedes loopt 100 jaar achter knopjes en displays ;( , als je in een C180 uit 1980 stapt ziet het er anno nu nog steeds zo uit , de afdeling ''dashboard'' is de meest luie die ik ken van alle automerken :dood:

En wat bezield iemand om en nieuwe A180 te kopen ? :x , hopelijk lease...
  Bericht 
Blaataap
Master
Daar klopt weinig van Mdw. Mijn C en een nieuwe C zit een wereld van verschil in qua interieur. Niet per se overal een verbetering maar zeker wel anders.

[~Lotus Omega] gelukkig kan je die waarschuwingen allemaal uitzetten in het systeem. Dat was het eerste dat ik heb opgezocht toen ik een leen-CLA meekreeg. Als je het aan laat staan is het echt verschrikkelijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Blaataap schreef:
Niet per se overal een verbetering maar zeker wel anders.


overal ook :lol:
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja. Er zitten echt wel verbeteringen in hoor maar dat je de airco niet met vaste knoppen kunt bedienen is echt een minpunt. Ik vind de capacitive touch ook erg matig. Heb echt liever fysieke knoppen voor bepaalde dingen.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Lotus Omega schreef:
Mijn vader heeft gisteren na 1,5 jaar wachten zijn A180 in ontvangst genomen en hemeltjelief wat is er mee gebeurd?? Je krijgt meldingen voor zo'n beetje alles. Uiteraard snelheidswaarschuwingen (die ik nu hopelijk heb uitgeschakeld), drempels (gesproken melding zelfs!), melding bij uitzetten dat je geen mensen en dieren mag achterlaten in de auto. HALLO. Ben je wel geschikt voor autorijden als je al die meuk nodig hebt??
Ik vind het al tenenkrommend dat allerlei meldingen tegenwoordig ook in Maps zitten. Let op, stoplicht.
Kolere, als je daar Maps voor nodig hebt, blijf dan thuis :nothanks:

Idem voor bovenstaande.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Mdw schreef:
een C180 uit 1980

Allereerste prototype?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Airco heeft wel knoppen. De rest is touch.

Ik had de aandachtsassistent uitgeschakeld alsmede de snelheidswaarschuwingen. Allemaal oranje icoontjes op het display en een rood knipperende snelheidsmeter als gevolg. Gevaarlijk dat autorijden! Doen we maar 130 jaar of hoe lang is het.

Oja, en ik kreeg op een willekeurig moment ineens de melding dat ik 2 handen aan het stuur moest hebben maar die had ik al :loco:
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
adinsx
Master
Daarom rijdt nagenoeg niemand 130 's avonds lijkt het... Zondagavond vanuit Limburg terug over de A73/A50/A12. Groot deel ervan mag je na 19h doorkarren, maar ik was werkelijk een van de weinige die ook die 120 of 130 (126/136 CC) reed... Het gros hangt rond de 100/110. Onwetend? Verbruik laag houden ivm brandstofprijzen? Geen idee, maar fatsoenlijk op de FAS rijden gebeurt 's avonds een stuk minder.
  Bericht 
Rover
Master
Dat zag je ook toen de vmax de hele dag 130 was, mensen reden dan meestal rond de 110.
  Bericht 
adinsx
Master
Gisteravond klusavond 1 van 2. Nieuwe filters en motorolie op de GT205 en een nieuwe multiriem met spanner.
Altijd even passen en meten. Blok naar boven duwen om bij de schroef (torx) van de spanner te komen? Of toch naar onder laten hangen en daar tussen chassis en blok zien te komen. Het werd de laatste en met een losse Torx-50 bit (ooit zat er een dop aan...) en daarop een smalle kniesleutel (om te lossen / vast te draaien) en klein rateltje kwam hij los. Uiteraard zat de bout vast het laatste stukje van de schroefdraad vast tegen het chassis en was het in de rubbers duwen van het blok nodig om hem eruit te friemelen. Daarna de nieuwe erop en het omgekeerde verhaal. Bijna de klauwen tussen de kniesleutel bij opspannen spanner, maar het lukte heelhuids. :kniktja:

Vanavond nog de remvloeistof verversen en rondom de remblokken even uit de klauw, schoonmaken, aanlegvlakken iets invetten, en klaar. Had alleen in mijn hoofd dat de oliebeurt een jaar geleden was, dat bleek juni 2023 bij de dealer en dus pas 7,5k geleden :lol: . Nou ja, ik ververs toch sowieso elk jaar nu ie in eigen beheer is. :kniktja:


Bijlagen :








  Bericht 
zadkine
Master
adinsx schreef:
Verbruik laag houden ivm brandstofprijzen?


Dit denk ik...benzine is weer tegen de 2 per liter (goedkope zelftank in de buurt)
Maakt dus op langere afstanden een , voor velen, fors bedrag uit en maar enkele minuten meer reistijd. 18 cent per km benzine of 12 cent per km over 200 km is praktisch een kratje bier verschil.
Voor maximaal 20 minuten langer onderweg....meestal minder als je vaak van de 130 weer terug moet naar 105.
Zag trouwens hetzelfde de laatste keer dat ik om 18:45 uit Rotterdam vertrok...met het doel om exact 19:00 de snelweg op te draaien...ik was de enige die om 19:00 het pedaal intrapte.
  Bericht 
adinsx
Master
zadkine schreef:
Dit denk ik...benzine is weer tegen de 2 per liter (goedkope zelftank in de buurt)


Zondagavond € 2,21 (vervangauto) langs de A50 bij Arnhem. Ik kwam echt niet meer thuis met 130 doorkarren ipv 100 :lol:
Lokaal bij de Shell kost E10 €1,98 en in Elten (DL) afgelopen donderdag € 1,764 voor Super E5. :kniktja:
  Bericht 
Joël D.
Master
Lekker bezig adinsx. Maar wat een gedoe die multiriem zeg.

Ik denk dat ik in het voorjaar bij de Z4 ook wat dingen preventief aan ga pakken, even wat zwakke punten van de M54 aanpakken. Staat inmiddels 172.000 km op de teller.

In ieder geval:
- Kleppendekselpakking
- Pakking oliefilterhuis
- Carterventilatie

En misschien nog:
- DISA klep vervangen/reviseren
- VANOS revisie (zelf doen of laten doen).

Laatste 2 jaar heb ik alleen 2 keer de olie ververst en de bobines vervangen. Verder geen kosten aan gehad. Valt niet tegen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
zadkine schreef:
benzine is weer tegen de 2 per liter (goedkope zelftank in de buurt)


Afgelopen zondag 2,02 de liter getankt hier.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Duur, hier is het nog €1.89.9 (E10)
  Bericht 
basjuh1981
Master
En dat vind ik al duur.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Is het ook, ook in D is het 1.74.9 voor E10.

Maarja, de tijden van €1.20 komen echt niet meer
  Bericht 
basjuh1981
Master
Of je moet in SA gaan tanken :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hmm BA is het dichtsbijerst voor die prijs.

Eur95 is daar nog altijd 2.4 BAM
  Bericht 
Masterdam
Master
Duur, hier is het nog €1.89.9 (E10)

Amsterdam ook.
  Bericht 
lorat
Master
adinsx schreef:
120 of 130 (126/136 CC) reed... Het gros hangt rond de 100/110. Onwetend? Verbruik laag houden ivm brandstofprijzen? Geen idee, maar fatsoenlijk op de FAS rijden gebeurt 's avonds een stuk minder.

Rondrijden met het verstand op 0. Dat ging vroeger prima want de maximumsnelheid was 120 als het op een snelweg leek.
Tegenwoordig kun je er geen peil op trekken, en verandert het ook nog eens elke paar kilometer. En dan gaat men toch maar voor rond de 100 want harder zou wel eens geld kunnen kosten.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Masterdam schreef:
Amsterdam ook.


Heteren niet

Nu.nl schreef:
Lange rijen voor spotgoedkope benzine bij tankstation in Heteren door storing

Bij een tankstation in het Gelderse Heteren staan dinsdagavond lange rijen. Door een storing kost benzine er een kleine 1,40 euro per liter. En dat terwijl de adviesprijs voor Euro95 2,17 euro is.
De rijen staan bij het tankstation aan de Polderstraat in Heteren, melden onder meer Omroep Gelderland en De Gelderlander. Naast benzine (1,399 euro) kan er ook spotgoedkoop diesel worden getankt: 1,069 euro per liter.

Volgens beide media staan er lange rijden bij het BP-tankstation. Wanneer de storing voorbij is, is onduidelijk. De oorzaak ervan is ook niet bekend.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik vind dat zo sneu. Hebben die mensen eraan gerekend?
Als die storing optreedt is je tank natuurlijk nooit helemaal leeg. Laten we zeggen dat mensen gemiddeld 40 liter tanken.
Het adviesprijsverhaal is natuurlijk onzin, normaal gesproken zou de benzine 1,90 ofzo kosten. Vijftig cent voordeel per liter. Dus voor 20 euro ga je in een ellenlange rij aansluiten? :loco:
  Bericht 
Masterdam
Master
Mee eens. Het zijn geen ondernemers. Die rekenen voor zichzelf een uurtarief en dan ga je dus niet in de rij staan.

En alle gezonde/verstandige mensen doen dat ook niet.
  Bericht 
adinsx
Master
lorat schreef:
Rondrijden met het verstand op 0. Dat ging vroeger prima want de maximumsnelheid was 120 als het op een snelweg leek.
Tegenwoordig kun je er geen peil op trekken, en verandert het ook nog eens elke paar kilometer. En dan gaat men toch maar voor rond de 100 want harder zou wel eens geld kunnen kosten.


Het blijft opletten inderdaad. Vanmorgen (08.15-09.15) viel het me op de A12 op dat een deel rustig 100 kachelt rechts, midden 110-115 en links wordt flink doorgevlamd door de forensen :lol: .
Ik reed midden, want EV nog altijd bij de dealer wachtend op de aandrijfas. Dat 1.0 driecilinderblok vindt 115 lekkerder dan 130. Laat staan dat er iets gebeurt wat noemenswaardig is bij het intrappen van het gaspedaal :[
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Is het ook, ook in D is het 1.74.9 voor E10.
Grmbl, ik heb laatst nog E5 erin moet keilen voor 1.89 ofzo. Zal het wel weer niet goed getimed hebben :P
  Bericht 
Blaataap
Master
Vast tijdens een vakantie of niet :[
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Of rond 8:00, 12:00 of 17:00
  Bericht 
Rover
Master
adinsx schreef:
Ik reed midden, want EV nog altijd bij de dealer wachtend op de aandrijfas.


Al lang aan het wachten?
Collega van mij heeft zijn Arkana inmiddels al bijna 3 maanden bij de dealer staan voor een brandstofpomp. Duurt nog minimaal een maand. Hoop voor je dat het bij jou sneller gaat.
  Bericht 
snovvdog
Master
adinsx schreef:
de forensen :lol: .


Het verschil wordt steeds groter naar mijn idee, in het weekend rijden zulke ongelooflijke tragerds rond op de verkeerde plek ook (vaak linkshangend met 95-105, of inhalend met 1 km/h verschil).

Op doordeweekse dagen en zeker net voor de spits of net na de spits rijdt echt een groot deel gewoon Vmax + 20 a 30.... Met 110 op CC word je constant ingehaald in elk geval.
  Bericht 
adinsx
Master
Rover schreef:
Al lang aan het wachten?
Collega van mij heeft zijn Arkana inmiddels al bijna 3 maanden bij de dealer staan voor een brandstofpomp. Duurt nog minimaal een maand. Hoop voor je dat het bij jou sneller gaat.


Sinds 9 februari, dus bijna twee weken maar... Vanmorgen een mail van de dealer: "Er is licht aan het einde van de tunnel. De as is eindelijk binnen. We gaan hem meteen monteren, de auto uitlijnen en dan bel ik je vanmiddag".

Na 1000km zelf schakelen, geen stoelverwarming, herrie, gebrek aan vermogen (90pk driecilinder), wordt het een verademing vanmiddag. :P :thumb:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
adinsx schreef:
aandrijfas

Iets gebeurd? Of is dit een kwaal?
  Bericht 
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Iets gebeurd?


adinsx schreef:
Bij demontage veerpoot (moesten nieuwe voorveren onder ivm productiefoutje) is de schroefdraad van een aandrijfas beschadigd. Moet een nieuwe aandrijfas voor komen vanuit Frankrijk

:flower:
  Bericht 
adinsx
Master
Dat. De kwaal was een klein hoorbaar tikje van het verzetten van de voorveren bij het met ingedraaid stuur een weg opdraaien. Dat garantieklusje van een dag liep uit op een bezette brug voor twee weken...
Inmiddels zie ik in de app dat de auto bij de uitlijner is (depedance-vestiging van de dealer). Als het goed is dus einde middag weer terug in Doesburg. Als het goed is hè... Je weet maar nooit :lol:
Even de Captur aftanken, hogedruk eroverheen en klaar.

Nog even naar de ICE Megane, dinsdagavond remvloeistof rondom ververst, alle remblokken even uit de klauw gehad en weer gemonteerd. Kunnen nog met gemak een jaar mee, dus volgend jaar rondom remmerij schijven+blokken.
Hij snorde weer prima, dus montage van de multiriem is goed gegaan. O:)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
dvdouden schreef:
:flower:

adinsx schreef:
Dat.

Gemist :oops:
  Bericht 
adinsx
Master
2,09 voor E10 bij een lokale pomp. De 1100km in de vervangauto zal de baas leuk hebben gevonden ondanks verbruik van 6,6 L/100.

Maar goed, de oprit is weer compleet en weer wat vrolijker qua kleur dan zo’n muisgrijze Captur. En wat is de stilte, souplesse en luxe van de EV weer genieten. De stilte is haast wennen. Enige pluspunt aan de Captur zal de range zijn. 720km haal ik niet in de EV :lol:


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
liep uit op een bezette brug voor twee weken


krijgen ze 'm ook niet meer weggeduwd ofzo?

lekker bezig die Renault monteurs
  Bericht 
adinsx
Master
Zonder aandrijfas…Een EV duw je sowieso niet zonder aangedreven wielen op te tillen. En dat staand op een vierkolommer…

Kreeg uitgelegd hoe het zit. Echt op z’n Frans bedacht. Ipv een zelfborgende moer zit er nu een spiebaan in het laatste stuk wat door de naaf heen komt. Daar gaat een gewone moer op en na op moment zetten tik je met een soort beitel een braam aan de moer terhoogte van de spie. Dat voorkomt dat ie los kan lopen. Klinkt logisch, maar… hoe demonteer je dat? Er is speciaal gereedschap voor maar dat is nog niet uitgeleverd / wordt niet meer uitgeleverd. Schijnbaar zijn ze erachter dat het niet zo lekker idee was. Dat samen met meer vraag na zo’n as resulteerde in het leveringsprobleem.
Links heeft de technicus het gered de veer te vervangen zonder demontage van de as. Het kán dus wel, maar is niet zo voorgeschreven.

Tja… geen schuld dus aan de dealer/technicus, wel de engineers in Frankrijk :lol:
  Bericht 
basjuh1981
Master
adinsx schreef:
Een EV duw je sowieso niet zonder aangedreven wielen op te tillen.


Vertaald uit het Frans? :lol:
  Bericht 
adinsx
Master
Het woordje 'de' ontbreekt, zie ik. Naahh je snapt hem wel, taalnazi :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
EV duw je sowieso niet zonder aangedreven wielen op te tillen. En dat staand op een vierkolommer…


mja hhmm okay.. eraf gaat nog wel.. erop is wat lastiger.
  Bericht 
basjuh1981
Master
adinsx schreef:
Naahh je snapt hem wel, taalnazi :lol:


"It is I, Leclère" O:)
  Bericht 
bruintje beer
Master
Leclerc.
  Bericht 
vw-driver
Master
bruintje beer schreef:
Leclerc


basjuh1981 schreef:
It is I, Leclère"


:rofl: :lol:


Bijlagen :


  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
Vast tijdens een vakantie of niet :[
Laatst naar de wintersport zag ik ergens 2.40 op het bord staan. Het autohof lag 2km verder :D
  Bericht 
zerty
Master
adinsx schreef:
Daar gaat een gewone moer op


Nee, daar moet zo'n moer op.

adinsx schreef:
Echt op z’n Frans bedacht


Geen idee, maar ik heb die vroeger vaker losgedraaid, maar dat waren geen franse auto's.

adinsx schreef:
hoe demonteer je dat?


Gewoon losdraaien.

dvdouden schreef:
is de schroefdraad van een aandrijfas beschadigd.


Snijplaat of draadvijl hebben ze niet? :fp:


Bijlagen :


  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dat dacht ik ook zerty, alleen die spiebaan snap ik even niet.
adinsx schreef:
Daar gaat een gewone moer op en na op moment zetten tik je met een soort beitel een braam aan de moer

Stuiken.
  Bericht 
zerty
Master
Mr.Cabdriver schreef:
alleen die spiebaan snap ik even niet.


Montagewijze: Vastdraaien, 30° terugdraaien, kraag inslaan in de sleuf van de as-tap
 Pagina 81 van 88  [ 4358 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy