▼
[ 4358 berichten ]
Die stekker hybride is letterlijk 2x niks.
Een pruttel 4 cylinderblokje en ruim 20km op stroom.
Beetje rijder zeult dus alleen maar extra gewicht mee met een voor die auto ondermaats blok.
Kost je ruimte en weegt gebruiksklaar tegen de 1700 kg. Bezopen constructie.
Tot slot krijg je een brommertankje van 40l, wel goed voor de pauze's.
Doet er bijna 6 seconden over om op de 100 te komen, plenty die meekunnen. De gemiddelde EV is uit het zicht. En als je een paar keer doortrekt dan kom je electrisch het dorp niet meer uit.
Een elektrische auto wordt niet zwaarder als die is volgeladen. Een benzine auto moet benzine in de tank hebben, dus aan het leeggewicht heb je in de praktijk niet veel, want dan rijdt 'ie niet. Vandaar dat ik het deze keer even meerekende om aan een iets eerlijker vergelijk te komen
Lastig te zeggen. Het enige dat ik weet is dat BEVs een forse investering vragen, de civieltechnische infrastructuur meer belasten (zowel boven- als ondergronds), en dat ook zaken als bandenslijtage een rol gaan spelen in de nabije toekomst.
Persoonlijk verwacht ik dat het grote verschil hem zal gaan zitten in het afbouwen van de diverse (meestal indirecte) subsidies voor fossiele brandstoffen. Uiteindelijk zal persoonlijke mobiliteit met je eigen voertuig alleen maar duurder worden dan het nu is.
Deze niet...vooral gezien de sterke verbeteringen in batterijen. Inmiddels is een short en middel range BEV niet zwaarder dan een ice auto van vergelijkbare afmetingen .
Een long range nog een klein beetje.
En bij normaal rijden , dus niet als Max Verstappen telkens maximaal optrekken en maximaal afremmen, gaan de banden bij een EV minstens zo lang mee als bij een ICE Mijn eigen ervaring: met mijn rijstijl...BEV (leaf) pas na 70K km nieuwe banden, de punto evo 85 jtd haalde minder km op zijn banden set, ca 60K km....zelfde soort gebruik.
Dank je.
Dat had deze ook, iets met een zekering die bij kortsluiting kon barsten en de carrosserie onder hoogspanning kon zetten. Dit is voor afleveren nog opgelost.
Ja, daarom kon de Mii er ook meteen mee uit. Die had ik voor 's moeder (toen ze nog leefde ivm in- en uitstappen) en voor boodschappen. Dat laatste kan nu elektrisch.
Deze uitvoering heeft een 150pk benzinemotor en een 116pk elektromotor, gecombineerd vermogen 245pk.
Ik heb 2 anderen nu, eentje voor de boordcomputer en bijhorende storingen, eentje voor iets met de brandstoftank.
Iets waar ze overigens met de auto niet in 1 dag klaar mee waren, ik heb nu een super de luxe Skoda Fabia 1.0 handbak . Maar hopelijk morgen rond 17 uur weer de Cupra.
Ja, de Cupra 300 en de ST kun je dan ook met 4Drive bestellen. Wordt alleen een beetje duur...
Heb het zo nog even niet teruggevonden, wellicht kom ik er donderdag achter (lange rit met files).
Als ik op cupraofficial.nl kijk, hebben alle Leon-versies die (maar dat zijn ook auto's van nu).
Moet je ff vragen waar ie precies woont.
Gefeliciteerd, Morbid! Ik vind dat mooie auto's!
Dit denk ik:
Lane change assist werkt bij mij ook fijn. Hendel knipperlicht induwen en vasthouden in de richting die je wilt. Auto regelt dan zelf bijvoorbeeld het inhalen.
Heeft mijn 10 jaar oude auto ook. Maar, zowel een voordeel als nadeel: mijne werkt vanaf 60km/h ( ) en tot zo hard als ie kan.
Meggie Electric is zwaar begrensd op 164 op de teller (160 gps). Versneld lekker door en dan, bam, van 100% naar 40% vermogen of iets dergelijks. Dus, van 0 tot top kan ik ermee uit de voeten.
Ohh dit is zo'n nieuwe niet-snelwegauto? Betaal je daar dan ook minder wegenbelasting voor?
Mooie auto! Komt jouw oude Cupra voor een mooie prijs te koop?
Ik moet zeggen dat ik 160 snel zat vind. Ook met auto's die sneller konden zoals de xtrail kwam ik zelden aan de 160 . Ook niet bij de oosterburen.
Meestal met de ice cruisen op ca 130 tot 135 omdat met die snelheid het rijden het meest relaxed was/is...En nog betaalbaar in verbruik.
Overigens is mijn hyundai EV begrenst op 185....heb ik er nog nooit mee gereden.
Ik ga niet heel veel cash neerleggen voor een auto om misschien 100 km in het jaar met >160 te rijden (>180 eigenlijk)
Overigens denk ik wel dat de begrenzing op E auto's staat omdat een motor nu eenmaal een maximaal toerental heeft voordat de centrifugaal krachten een issue worden, ook E motoren. En doorschakelen kunnen de meeste E wagens niet omdat uit verbruiks efficiëntie overwegingen er geen versnellingsbak in zit.
Met een Xtrail zou ik dat ook niet doen.
Ik kom er nu nauwelijks meer, maar ik reed minstens 1x per week 's nachts vanuit Limburg naar huis met de cc op 170 (uit angst voor mijn rijbewijs). Met een goede auto is het heerlijk cruisen.
Vroeger toen ik een jaar of 18 was en één of andere baggerauto leende, cruiste ik 140 door Duitsland. Met een beter auto werd dat 160. En met mijn huidige auto merk ik dat het comfortabel cruisen daar richting de 200 gaat.
Weet nog dat ik vroeger weleens auto's van collega's moest lenen, in NL zat ik mij dan al helemaal op te vreten dat het rond 160 al een beetje ophield.
Toen je nog 130 mocht en in het noorden klusjes had en dus gewoon 180 wilde...
Op de snelweg kan het niet snel genoeg gaan, 180 is sowieso nodig in Nederland voor de ritjes na 19 uur, in DE had ik merkbaar irritatie toen de begrenzer er op 239 in kickte.
Ik ben pas tevreden als er in de toerenbegrenzer gehakt wordt in top gear...met de benzine gebakjes was dat.
Mijn Einzer diesel kan 290+ bult af, niks begrenzing
dan nog niet, afwijking van 20% komt meer in de richting. 290+ haal je niet uit een nieuw 2 liter dieselblok laat staan iets van vijftien jaar oud zonder dat het compleet uit elkaar knalt.
automaat;
▶ Youtube video
Goed, in zn acht zou het misschien kunnen. Heb het zelf nooit voor elkaar gekregen in mn aangepaste 4GC (toerental bij 130 km/h 1950 (theoretisch)). Wel de teller uit maar echt nooit 290+ op een GPS. Los daarvan heeft 18vti geen 125D (=dubbele turbo) maar het ging om de 2 liter opmerking, I got that.
Sterker nog, de 530d liep ook 260 en die had toch echt een bak meer vermogen en cilinders. En kilo's
▲
[ 4358 berichten ]
Suggestief
Master
zadkine schreef:
Wat betreft ook de BMW...die hebben een benzine wagen omgebouwd tot EV....niet het meest gunstige qua gewicht
Die stekker hybride is letterlijk 2x niks.
Een pruttel 4 cylinderblokje en ruim 20km op stroom.
Beetje rijder zeult dus alleen maar extra gewicht mee met een voor die auto ondermaats blok.
Kost je ruimte en weegt gebruiksklaar tegen de 1700 kg. Bezopen constructie.
Tot slot krijg je een brommertankje van 40l, wel goed voor de pauze's.
Dave
Webspecialist
Het is best grappig als ik het pedaal vol indruk hoor ( => ) maar dat is als je begrijpt wat de bedoeling was/is. Het zijn in feite Verstappen-achtige taferelen.
30km overigens (60km met de update) maar zo hoor je op de lange afstand helemaal niet te denken. Daarom zit die modusknop er ook, volelectrisch als je korte afstand doet, niet elektrisch als je lange afstand gaat doen. Ik kom niet voor niets halfacculeeg in Almelo aan (100 km verderop), das een kwestie van denken. En ja voor velen is dat heul moelek. Ik ben ook niet meer zo boos als ik vol in de ankers moet voor een voorgooier. Bijlaadmoment.
30km overigens (60km met de update) maar zo hoor je op de lange afstand helemaal niet te denken. Daarom zit die modusknop er ook, volelectrisch als je korte afstand doet, niet elektrisch als je lange afstand gaat doen. Ik kom niet voor niets halfacculeeg in Almelo aan (100 km verderop), das een kwestie van denken. En ja voor velen is dat heul moelek. Ik ben ook niet meer zo boos als ik vol in de ankers moet voor een voorgooier. Bijlaadmoment.
Suggestief
Master
Dave schreef:
( => )
Doet er bijna 6 seconden over om op de 100 te komen, plenty die meekunnen. De gemiddelde EV is uit het zicht. En als je een paar keer doortrekt dan kom je electrisch het dorp niet meer uit.
Lotus Omega
Master
Dave schreef:
gaat mij om dat volle tank argument. Dat slaat nergens op. Dan komt er een vast een groep zonnepaneelfanaten opduiken zometeen.. Die worden ook niet gratis uitgedeeld voor de deur bij de Aldi.
Een elektrische auto wordt niet zwaarder als die is volgeladen. Een benzine auto moet benzine in de tank hebben, dus aan het leeggewicht heb je in de praktijk niet veel, want dan rijdt 'ie niet. Vandaar dat ik het deze keer even meerekende om aan een iets eerlijker vergelijk te komen
Blaataap
Master
Piet_Piraat schreef:
Wat is de verwachting dan wel? Gelijktrekken, of juist een verschil?
Lastig te zeggen. Het enige dat ik weet is dat BEVs een forse investering vragen, de civieltechnische infrastructuur meer belasten (zowel boven- als ondergronds), en dat ook zaken als bandenslijtage een rol gaan spelen in de nabije toekomst.
Persoonlijk verwacht ik dat het grote verschil hem zal gaan zitten in het afbouwen van de diverse (meestal indirecte) subsidies voor fossiele brandstoffen. Uiteindelijk zal persoonlijke mobiliteit met je eigen voertuig alleen maar duurder worden dan het nu is.
zadkine
Master
Blaataap schreef:
en dat ook zaken als bandenslijtage een rol gaan spelen in de nabije toekomst.
Deze niet...vooral gezien de sterke verbeteringen in batterijen. Inmiddels is een short en middel range BEV niet zwaarder dan een ice auto van vergelijkbare afmetingen .
Een long range nog een klein beetje.
En bij normaal rijden , dus niet als Max Verstappen telkens maximaal optrekken en maximaal afremmen, gaan de banden bij een EV minstens zo lang mee als bij een ICE Mijn eigen ervaring: met mijn rijstijl...BEV (leaf) pas na 70K km nieuwe banden, de punto evo 85 jtd haalde minder km op zijn banden set, ca 60K km....zelfde soort gebruik.
Morbid Angel
Master
De 2019 Seat Leon Cupra ST en de 2014 Seat Mii zijn er sinds vandaag beide uit, en vervangen voor een Cupra Leon:
snovvdog
Master
Nice, Copper edition!
Mijne staat voor een terugroepactie bij de dealer, maar na anderhalf jaar nog steeds wel blij mee!
Ik vind dit model eigenlijk soms leuker, is iets feller qua rijgedrag en minder elektrisch gezeik.
Mijne staat voor een terugroepactie bij de dealer, maar na anderhalf jaar nog steeds wel blij mee!
Morbid Angel schreef:
2019 Seat Leon Cupra ST
Ik vind dit model eigenlijk soms leuker, is iets feller qua rijgedrag en minder elektrisch gezeik.
snovvdog
Master
Originelen uit Nederland zijn allemaal Hybride, alleen in omliggende landen wordt een pittigere benzine versie geleverd.
Wat ik teleurstellend vind van deze is je merkt heel duidelijk dat er een elektronische begrenzing op zit die inkickt op 239, op dat moment valt ineens alle elektrische ondersteuning weg en sleurt de benzinemotor alleen eraan .
De DSG-6 hybride versie met 3 koppelingen die is niet super sterk, of ik had een maandagmorgenexemplaar, want na 8000 km was de bak half dood .
Wat ik teleurstellend vind van deze is je merkt heel duidelijk dat er een elektronische begrenzing op zit die inkickt op 239, op dat moment valt ineens alle elektrische ondersteuning weg en sleurt de benzinemotor alleen eraan .
De DSG-6 hybride versie met 3 koppelingen die is niet super sterk, of ik had een maandagmorgenexemplaar, want na 8000 km was de bak half dood .
Morbid Angel
Master
Walker schreef:
gefeliciteerd
Dank je.
snovvdog schreef:
terugroepactie
Dat had deze ook, iets met een zekering die bij kortsluiting kon barsten en de carrosserie onder hoogspanning kon zetten. Dit is voor afleveren nog opgelost.
Piet_Piraat schreef:
Is 't een hybride?
Ja, daarom kon de Mii er ook meteen mee uit. Die had ik voor 's moeder (toen ze nog leefde ivm in- en uitstappen) en voor boodschappen. Dat laatste kan nu elektrisch.
Deze uitvoering heeft een 150pk benzinemotor en een 116pk elektromotor, gecombineerd vermogen 245pk.
snovvdog
Master
Morbid Angel schreef:
Dat had deze ook, iets met een zekering die bij kortsluiting kon barsten en de carrosserie onder hoogspanning kon zetten. Dit is voor afleveren nog opgelost.
Ik heb 2 anderen nu, eentje voor de boordcomputer en bijhorende storingen, eentje voor iets met de brandstoftank.
Iets waar ze overigens met de auto niet in 1 dag klaar mee waren, ik heb nu een super de luxe Skoda Fabia 1.0 handbak . Maar hopelijk morgen rond 17 uur weer de Cupra.
Morbid Angel
Master
snovvdog schreef:
alleen in omliggende landen wordt een pittigere benzine versie geleverd.
Ja, de Cupra 300 en de ST kun je dan ook met 4Drive bestellen. Wordt alleen een beetje duur...
Piet_Piraat
Master
Morbid Angel schreef:
Deze uitvoering heeft een 150pk benzinemotor en een 116pk elektromotor, gecombineerd vermogen 245pk.
Daar red je het prima mee .
snovvdog
Master
De Performance en Copper versies hebben naast de panodak ook file assistentie, nu is mijn vraag eigenlijk: wat doet dat precies? Mijne rijdt ook weg als de ACC aan staat en het gaat weer rijden...
Ik zat net in de overgang tussne de initiële spec en de 2e ronde, waardoor ik dus de Cupra knop op het stuur mis (originele bestelling was geannuleerd en heb uiteindelijk een voorraad Adrenaline versie genomen) . Moet via touchscreen bij mij.
Ik had ook graag de Copper versie gehad, en dan in rood metallic, maar was onhaalbaar . Ach, zwart misstaat hem niet:
Jij lijkt andere/toffere side skirts te hebben, die zou ik ook wel willen!
Ik zat net in de overgang tussne de initiële spec en de 2e ronde, waardoor ik dus de Cupra knop op het stuur mis (originele bestelling was geannuleerd en heb uiteindelijk een voorraad Adrenaline versie genomen) . Moet via touchscreen bij mij.
Ik had ook graag de Copper versie gehad, en dan in rood metallic, maar was onhaalbaar . Ach, zwart misstaat hem niet:
Jij lijkt andere/toffere side skirts te hebben, die zou ik ook wel willen!
Morbid Angel
Master
snovvdog schreef:
file assistentie, nu is mijn vraag eigenlijk: wat doet dat precies? Mijne rijdt ook weg als de ACC aan staat en het gaat weer rijden...
Heb het zo nog even niet teruggevonden, wellicht kom ik er donderdag achter (lange rit met files).
snovvdog schreef:
Jij lijkt andere/toffere side skirts te hebben, die zou ik ook wel willen!
Als ik op cupraofficial.nl kijk, hebben alle Leon-versies die (maar dat zijn ook auto's van nu).
Masterdam
Master
snovvdog schreef:
die zou ik ook wel willen!
Moet je ff vragen waar ie precies woont.
Gefeliciteerd, Morbid! Ik vind dat mooie auto's!
Suggestief
Master
snovvdog schreef:
file assistentie, nu is mijn vraag eigenlijk: wat doet dat precies?
Dit denk ik:
Citaat:
De Traffic jam assist bijvoorbeeld, die met behulp van de Lane Assist en Adaptive Cruise Control (ACC) zorgt dat de auto in files automatisch stuurt, accelereert en remt tot een maximale snelheid van 60 km/u.
snovvdog
Master
Oh, dat is wel relaxed, lijkt mij stug dat de hardware anders is, kwestie van unlocken via software update?
adinsx
Master
Lane Assist, eigenlijk wil je Lane Keeping Assist, die houdt je centraal binnen de lijnen. Heb het op mijn Electric en dat werkt i.c.m. ACC met stop&go tot 160 km/u. Officieel moet je elke 20 seconden even het stuur aanraken, maar knietje ertegen werkt ook prima ben ik achter.
Natuurlijk je blijft wat opletten, maar goh wat rijdt dat relaxed als het wegbeeld (óf file, of relatief rustig op de weg zonder al te veel inhalers) het toe laat.
Bijlagen :
Natuurlijk je blijft wat opletten, maar goh wat rijdt dat relaxed als het wegbeeld (óf file, of relatief rustig op de weg zonder al te veel inhalers) het toe laat.
Bijlagen :
Suggestief
Master
adinsx schreef:
inhalers
Lane change assist werkt bij mij ook fijn. Hendel knipperlicht induwen en vasthouden in de richting die je wilt. Auto regelt dan zelf bijvoorbeeld het inhalen.
Masterdam
Master
adinsx schreef:
Lane Assist, eigenlijk wil je Lane Keeping Assist, die houdt je centraal binnen de lijnen. Heb het op mijn Electric en dat werkt i.c.m. ACC met stop&go tot 160 km/u.
Heeft mijn 10 jaar oude auto ook. Maar, zowel een voordeel als nadeel: mijne werkt vanaf 60km/h ( ) en tot zo hard als ie kan.
adinsx
Master
Masterdam schreef:
mijne werkt vanaf 60km/h ( ) en tot zo hard als ie kan.
Meggie Electric is zwaar begrensd op 164 op de teller (160 gps). Versneld lekker door en dan, bam, van 100% naar 40% vermogen of iets dergelijks. Dus, van 0 tot top kan ik ermee uit de voeten.
Masterdam
Master
adinsx schreef:
Meggie Electric is zwaar begrensd op 164 op de teller (160 gps).
Ohh dit is zo'n nieuwe niet-snelwegauto? Betaal je daar dan ook minder wegenbelasting voor?
Paint-Brush
Master
Morbid Angel schreef:
De 2019 Seat Leon Cupra ST
Mooie auto! Komt jouw oude Cupra voor een mooie prijs te koop?
zadkine
Master
Masterdam schreef:
Ohh dit is zo'n nieuwe niet-snelwegauto? Betaal je daar dan ook minder wegenbelasting voor?
Ik moet zeggen dat ik 160 snel zat vind. Ook met auto's die sneller konden zoals de xtrail kwam ik zelden aan de 160 . Ook niet bij de oosterburen.
Meestal met de ice cruisen op ca 130 tot 135 omdat met die snelheid het rijden het meest relaxed was/is...En nog betaalbaar in verbruik.
Overigens is mijn hyundai EV begrenst op 185....heb ik er nog nooit mee gereden.
Ik ga niet heel veel cash neerleggen voor een auto om misschien 100 km in het jaar met >160 te rijden (>180 eigenlijk)
Overigens denk ik wel dat de begrenzing op E auto's staat omdat een motor nu eenmaal een maximaal toerental heeft voordat de centrifugaal krachten een issue worden, ook E motoren. En doorschakelen kunnen de meeste E wagens niet omdat uit verbruiks efficiëntie overwegingen er geen versnellingsbak in zit.
Masterdam
Master
zadkine schreef:
Ik moet zeggen dat ik 160 snel zat vind. Ook met auto's die sneller konden zoals de xtrail kwam ik zelden aan de 160 . Ook niet bij de oosterburen.
Met een Xtrail zou ik dat ook niet doen.
Ik kom er nu nauwelijks meer, maar ik reed minstens 1x per week 's nachts vanuit Limburg naar huis met de cc op 170 (uit angst voor mijn rijbewijs). Met een goede auto is het heerlijk cruisen.
Vroeger toen ik een jaar of 18 was en één of andere baggerauto leende, cruiste ik 140 door Duitsland. Met een beter auto werd dat 160. En met mijn huidige auto merk ik dat het comfortabel cruisen daar richting de 200 gaat.
snovvdog
Master
zadkine schreef:
Ik moet zeggen dat ik 160 snel zat vind.
Weet nog dat ik vroeger weleens auto's van collega's moest lenen, in NL zat ik mij dan al helemaal op te vreten dat het rond 160 al een beetje ophield.
Toen je nog 130 mocht en in het noorden klusjes had en dus gewoon 180 wilde...
Op de snelweg kan het niet snel genoeg gaan, 180 is sowieso nodig in Nederland voor de ritjes na 19 uur, in DE had ik merkbaar irritatie toen de begrenzer er op 239 in kickte.
18vti
Master
snovvdog schreef:
merkbaar irritatie
Ik ben pas tevreden als er in de toerenbegrenzer gehakt wordt in top gear...met de benzine gebakjes was dat.
Mijn Einzer diesel kan 290+ bult af, niks begrenzing
Raaf
Master
Afgelopen weekend op en neer naar Praag gereden... Dan is 200+ toch wel regelmatig het cruise tempo zodra er wat ruimte is.
Mis met de mazda wel het koppel van de diesels die ik eerder had in de heuvels. Optrekken van 150 naar 200 is wel wat problematisch dan
Mis met de mazda wel het koppel van de diesels die ik eerder had in de heuvels. Optrekken van 150 naar 200 is wel wat problematisch dan
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
Tellerafwijking van 10% + 4 km/h?
dan nog niet, afwijking van 20% komt meer in de richting. 290+ haal je niet uit een nieuw 2 liter dieselblok laat staan iets van vijftien jaar oud zonder dat het compleet uit elkaar knalt.
maarten28
Master
F20 125d automaat, volgens autoweek 1900 toeren bij 130 km/h, dat is 4238 toeren bij 290 km/h. Technisch gezien geen beperking.
Handbak 2200 toeren bij 130 km/h = 4400 toeren bij 260 km/h. Ook niet onmogelijk.
Maar wat er wordt gezegd: bergaf, wind mee en getrokken door een M5
Handbak 2200 toeren bij 130 km/h = 4400 toeren bij 260 km/h. Ook niet onmogelijk.
Maar wat er wordt gezegd: bergaf, wind mee en getrokken door een M5
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
Ook niet onmogelijk.
automaat;
▶ Youtube video
Goed, in zn acht zou het misschien kunnen. Heb het zelf nooit voor elkaar gekregen in mn aangepaste 4GC (toerental bij 130 km/h 1950 (theoretisch)). Wel de teller uit maar echt nooit 290+ op een GPS. Los daarvan heeft 18vti geen 125D (=dubbele turbo) maar het ging om de 2 liter opmerking, I got that.
Raaf
Master
<----
Zie mijn avatar. Was ook een 1 serie met chipje (en het dak open).
Vanaf 3500 rpm zit de teller aan zijn max, trekt nog wel even door dan, maar geen idee wat dit echt was qua snelheid.
250+ halen de 2 liters vrij eenvoudig na een kuurtje.
Zie mijn avatar. Was ook een 1 serie met chipje (en het dak open).
Vanaf 3500 rpm zit de teller aan zijn max, trekt nog wel even door dan, maar geen idee wat dit echt was qua snelheid.
250+ halen de 2 liters vrij eenvoudig na een kuurtje.
Piet_Piraat
Master
Raaf schreef:
250+ halen de 2 liters vrij eenvoudig na een kuurtje.
Maar da's iets anders dan 290. Mijn 320d liep bijna 260 en dan was het echt helemaal op. En dat was al geen kinderachtige uitvoering.Sterker nog, de 530d liep ook 260 en die had toch echt een bak meer vermogen en cilinders. En kilo's
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum